1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774630 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Mattson: Så där dåliga har Brynäs ALDRIG NÅGONSIN varit. Underbart att se dock! 😄

Danne66: Löven är samspelta på ett annat sätt än Brynäs men det är naturligt. Om jag räknar rätt värvade de bara 4 spelare inför den här säsongen. Brynäs och andra lag som renoverat truppen behöver nog mer tid att få ihop helheten, där får man ha tålamod.

Jag har varit en hård kritiker till Brynäs målvakter denna säsong men ära den som äras bör så jag hyllar Calra.

Danne66: Kelleher är en sån jävla spets. Älskar karln!

Larsen och Clara! Jävlar! Larsen tar 3 skott i rad.

Aldrig ett tvivel…😂
Uppladdat:

500x0-img3755.png

Falken: Mycket känslor ikväll, kul att se Rödins reaktion när han stänger matchen.❤️🙏🏻😇

Det här tycker jag är intressant:
”With his defensive play, Jordie Benn is the perfect addition to complete a team’s shutdown-pairing.”

När det blir dags att stänga matcher i 3:e perioden kanske man ska lira Benn-Berra alternativt Benn-Cukste?

Huge: "
Jag vill komma till det jag förklarat ända från första början men som din läsförståelse fortfarande inte har registrerat: att det är uteförsvarsspelet så här långt som varit problemet, inte målvaktsspelet.
Förstår att ditt hockeyöga säger dig att uteförsvarsspelet har sett riktigt bra ut."

Alla härinne är soffcoacher och förstår inget om hockey, det har ju du slagit fast och hänvisar till när folk klagar på Lindbäck.

Du har även slagit fast att du själv är en soffcoach men kan trots detta fastslå att uteförsvaret "såhär långt varit problemet"

Kan du förklara den logiken?

Tar fram popcornen och väntar på ett "underhållande" svar från dig. Blir det en uppföljare till den klassiska serien: "Huge målar in sig i ett hörn", del 33 283.

Silfverkroken: Precis, tycker det är en märklig uppsättning av backparen. Tills Benn är på plats så skulle jag vilja se följande:
Berra-Kinnvall
Cukste-Johannesson
Larsen-Billins
Lindstein

Tycker tyvärr att Lindstein varit oerhört blek de senaste matcherna. Oerhört medioker och gör ingen skillnad alls. Han har ju haft en intensiv sommar med alla turer över Atlanten, och det är kanske det som börjar synas. Matcha honom lite mindre ett tag för att komma tillbaka.

Vilken jävla skit. Bland det värsta man beskådat.
Dagens sämsta:
1.Domarnivån
2.Kommentatorn
3.Försvarsspelet
Oh well, 3poäng. Det är mer än vad både Björklöven och Diffen har lyckats med mot Tingsryd.
Hem och träna försvarsspel som tills spelarna svimmar. Offensiven har vi.

Scerban: Fan vad kul ändå för Benn. Först spela med brorsan i Dallas och nu ska han få spela med sin gode vän Greg i Brynäs. Det är få förunnat i sportens brutala, cyniska värld.

Honken72: Babben är dessutom Brynäsare.

SuneMangs: redan klar alltså. Lär nog boka en biljett till ert möte med Löven nu i oktober. ;)

Farsang: hoppas han är spelklar till onsdag, så man får se han live🤩

Nu är Jordie Benn signad, undra när han dyker upp?

Zappaholic: Med facit i hand så skulle vi inte förlängt med Lindbäck. Hans tveksamma fjolårssäsong borde diskvalificerat honom. Skulle byta ut han mot Rautio alla dagar i veckan.

Peja: "Lindbäck känns väl lite som Honken gjorde 2012".

Fakta i målet ;-) är att Anders Lindbäck ligger på 17:e plats i hockeyallsvenskans målvakstliga på 87,3 %. Samtliga lag har minst en målvakt med bättre räddningsprocent och placering i målvaktsligan. Övriga topplag i ligan har också målvakter som ligger i toppen av målvaktsligan.

Jag tycker för all del att Lindbäck spelat bättre än förra säsongen - men statistiken är brutal och jag har svårt att tro att Brynäs går upp med Lindbäck som förstekeeper.

Att ha en riktigt bra målvakt är extremt viktigt i avgörande matcher. Att Brynäs hängde kvar på våren 2021 var ju till stora delar Samuel Erssons förtjänst. Inte en chans att Brynäs åkt ur förra säsongen med Ersson i målet!

Det var inte pga Lindbäck vi förlorade ikväll, men personligen känner jag mig nervös bara motståndarna kommer in i zon när han vaktar kassen. Känner spelarna likadant så blir det inget bra.
När Hv - Rögle möttes igår så var Rögle det bättre laget, men Ortio spikade igen o räddade sitt lag. Det är inte ofta vi sett Anders göra det.
Ska vi ta oss till SHL måste han bli den tryggheten vi behöver, klarar han inte det så behövs en ny keeper.
Ursäkta ännu ett målvaktsinlägg, men så känner jag.

Limpans räddnkngsprocent just nu är 77% det satsar vi på . Något att bygga på inför slutspelet i vår .

😂😂😂 skrattar högt åt hur negativa vissa människor kan vara!

Andas lite för helvete.

Visst det är ingen bra match av samtliga i Brynäs men sluta bryt ihop totalt.

J-S: Sinnessjuk summa med tanke på att det kablades ut igår. Brynäsfamiljen är STOR.

Jag ser inget negativt med detta alls. Det är som sagt en värvning i hockeyallsvenskan.

Svårt att se juniorer och spelare som inte platsa i shl lagen, ska vara så stor problem för en spelare som Benn.
Ingen förväntar sig att han ska göra 30+ poäng. Möjligt skicka 30+ spelare med plingplong taxi, och göra vår zon till ett "inträde sker på egen risk".
En elak jäkel som vi verkligen behövt i vår defensiv länge.

{10299}: Swishat!

Mattson: Jordie Benn ✅
Uppladdat:

500x0-img1867.jpeg

Davey85: Haha du har inte hunnit komma till domarnas riktiga briljans än

Det ”gnäll” som varit på Lindbäck tror jag hänger ihop med hans förra säsong som hade mer att önska. Hade han varit ny för i år så tror jag tålamodet hade varit större.
Men enligt mig så var han en stor bidragande orsak att vi åkte ur, o det förstod väl Alcen o plockade in Olkinuora.
Hoppas verkligen att han spelar upp sig, annars kanske det blir ett liknande senario i år.

Tigerhjärta: Hittills har väl Kelleher själv blivit mer utvisad än vad motståndarna har blivit utvisade för regelvidrigheter mot honom? Det är nästan en kollektiv prestation av domarna med tanke på hans spelstil och hur fasthållen och hakad han ofta blir.

Huge: ”Nu kanske det här kommer som en total överraskning för dig, men det funkar nämligen så att ett bra målvaktsspel förutsätter att målvakten också får bra hjälp av sina medspelare på isen.”

Så din analys av säsongen hittills är alltså att Brynäs försvarsspel varit undermåligt och därför har Lindbäck släppt in en del puckar.

Som vanligt är det uppochnervända världen med dig. Om Lindbäck räddat det han skulle så hade Brynäs tagit full pott hittills. Lindbäck är den som torskat poäng, på egen hand, åt brynäs.

Hur kan det vara 2 matcher avstängning när dem uttalar sig såhär om händelsen?
Uppladdat:

500x0-img5339.jpeg

SuneMangs: En spelare med hans CV bänkar man inte utan vidare. Det är ju dessutom uppenbart att han platsar i laget, trots halvdan form. Tror även att man kan bli lite lurad av hans kroppsspråk, påminner lite om Videll. Om man har tålamod med Miks tror jag han kommer landa på 15-20 mål i grundserien och vara en av lagets 3 bästa spelare i slutspelet. Tror han kommer växa i slutspelet.

Davey85: Någon sammanfattade mina känslor väldigt bra här nedan, på ett mycket briljant sätt (jag tror det var Erat): Jag har suttit länge i Lindbäck-båten nu, men den börjar ta in vatten.

Den känslan är svår att komma ifrån idag. Vi måste ha en förstemålis som kan stänga igen och vinna matcher när övriga laget inte är på tårna. Limpan framstår allt mer som en backup-målis för varje match som går.

Jag ger gärna Clara en match eller två nu för att försöka ta Lindbäcks plats. Eller åtminstone sätta press på honom.

Huge: Att du skyddar allt som rör Brynäs in i absurdum är sen gammalt…

Om vi vänder på det då, tror du Limpan är nöjd med sin egen insats och känner att han gav grabbarna chansen att vinna matchen (vid full tid)?

Köp en 1:a målvakt nu annars går vi aldrig upp

gwl: Kommer krävas minst 5-6 mål varje kväll för vi ska kunna vinna med en slips i mål.

gwl: Attityden på isen är det som betyder något, attityden här inne betyder nada för resultaten.

Blomgrens: Fin jävla assist av Tärnström på 4-3.

Blomgrens: Haha, välkommen till hockeyns bakgård!
Jag är faktiskt förvånad att sändningen är i färg.

Svensson_62: Verkar som att du redan fått svar om spelare med IK Huge som moderklubb och jag kan iaf inte komma på några fler namn än de som nämnts.

"IK Huge Hockey Klubben bildades 20 november 1927 genom en sammanslagning av Kastets IF bildad 3 augusti 1920 och Bomhus IK, bildad 10 juli 1921. IK Huge är nog mest känd genom sina två SM-guld i bandy 1939 och 1940. Tre säsonger i högsta serien i ishockey 1949/50, 1950/51 och 1952/53 kan man också ståta med. Klubben ansökte 1938 om inträde i Svenska Ishockeyförbundet, och spelade sin första ishockeymatch på Kastvallen den 26 januari 1939."

Kastets IF och Bomhus IK kunde tydligen inte komma överens om klubbens nya namn efter sammanslagningen. Korsnäs AB, som då styrde allt i Bomhus krävde att man kom överens om ett nytt namn, annars skulle dom dra in all ekonomisk stöttning till föreningen. Nån kom på namnet "IK Huge", vilket alla accepterade.
Upphovsmannen kanske blev inspirerad av följande historia från asarnas gudavärld:

I berättelsen där Tor möter jätten Utgårdaloke låter de sina båda tjänare tävla mot varandra i snabbhet. Tors tjänare hette Tjalve och Utgårdalokes kallades för Huge. När starten gick stod Huge kvar, men då Tjalve skulle passera mållinjen rusade Huge plötsligt förbi, snabb som en blixt. Huge sades vara jättens tanke (hug) och ingen kan springa snabbare än tanken.

Om du inte redan har sett det så lägger jag ut en intressant länk om Gävlehistoria.
Håll till godo!

{10381}: Mikko - är det du???

Nu är det fredag! 🍺

Silfver:

Skulle säga att det beror på. Får vi skador i slutspelet på Rödin, Larsson och Billins så är ju inte laget brett nog.

Men får Björklöven skador på Fortier, Pooley och Shilkey så är ju inte deras trupp tillräckligt bred heller.

SuneMangs: allsvenskan är roligare nu än för 10 år sedan. Nivån är högre och media och poddar täcker in så man får en bra upplevelse. Klart man inte har särskilt många storstjärnor att kolla på men mängden grymma junisar är destå fler. Men klart man vill ha upp sitt lag så snart som möjligt igen även om underhållningsvärdet är detsamma.
Lycka till framöver.

Otroligt långt till lördag f*n vad hockey abstinensen slår till när det är ett alldeles för långt uppehåll.

Huge: ”Fortfarande bara en i mängden, hur mkt du än vill få det till att hans personliga åsikt är representativ för den som skulle råda hos alla spelare som vi mött genom åren….”

Det är ändå en sorts trygghet att veta att Huge fortsätter ha skygglapparna på och förmodligen är planetens mest verklighetsfrånvända person. Brynäs har alltid haft ”kompetent yrkesfolk” på samtliga platser och aldrig någonsin gjort något dåligt…

Hockeyleksing: problemet är att varje liga förhandlar sitt eget avtal, HA förhandlade dåligt 2019 men då var även produkten betydligt sämre än nu. SHL förhandlade jäkligt bra… så det är ingen som säger ”SHL får 90% och HA får 10%”. Men nästa gång lär ju HA ha en helt annan sits (om inte SHL utökats till 16-18 lag och Brynäs, DIF M.fl spelar SHL).

Såg matchen med 40 min fördröjning igår så höll mig undan forumet. Men beröm till Lindbäck, riktigt fina ingripanden. Såg skärpt ut. Vill tillägga att min kritik är de billiga målen, han gör ofta många bra räddningar sett över en hel match, just därför det blir så jäkla surt att släppa in en del skitmål. Men igår såg det fint ut!

Rödin tycker jag var riktigt bra. Kvists 4-1 mål är sådant jag saknat i Brynäs länge, kul!! Kellehers passning bakom mål till 7-1 var magisk!

En sak som jag upplever skiljer sig från SHL är ju att våra misstag inte straffar sig, för många misstag görs… en annan sak är hur våra toppspelare bara går in och typ lyfter en klubba i anfallszon och tar tillbaka pucken, det ser löjligt lätt ut!

Riktigt kul att vinna matcher och se många mål! :D

Tråkigt att det är en hel vecka till nästa match…

{10065}: Hatten av för Oskar Kvist ikväll! Vilken match han gör!

Tack Lindbäck monsterräddning.
💪🏻

Säga vad man vill om Kvist, men det där var läckert. Bra skott av Berra.