1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774542 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Clara växer mer och mer ut till nåt riktigt bra..

Kul att Lindstein får chansen i JVM ändå, förhoppningsvis kommer han tillbaka till Brynäs med mer självförtroende & positiv känsla! Nu blir det lite roligare att följa JVM också!

Danne66: Många golfbollar att scrolla förbi för tillfället. Jag tar julledigt nu🎄

Ha en fantastisk jul kära vänner 😊

KalleTeodor: men snälla ...det var en liknelse.. !!!
O i den turneringen så mötte de lika bra motståndare och målvakter...
Limpan är tyvärr inte ens på HA nivå godkänd..O inte på SHL nivå förra året...
Det har slunkit in ett antal skott som inte ska slinka in...
Jag fattar inte detta försvar av en mv som inte håller i nivå...Det är ju som att många av er inte vill Brynäs bästa utan Limpans bästa!! Väldigt konstigt resonemang i en elitklubb som vill tillbaka till högsta!! Vi åkte ut på grund av en mv cirkus ska vi då inte gå upp av samma skäl!! Mycket märkligt resonemang
Ska vi gå upp så måste vi oavsett bygget upp på en nivå på 92 -93 % i slutspel ..Vi måste förbättra PP o BP...

Makita: "Värvas en ny målvakt tycker jag det i princip är tjänstefel om AL blir andre målvakt istället för Clara."

Om det scenariot blir verklighet vet jag inte vad. Man kan byta namn på föreningen till Svågerklubben Ryggdunk IF till att börja med.

Inte ens JA kan väl ta ett sådant idiotiskt beslut?

Peja: Vad jag minns så var Markström i princip oprövad innan han räddade oss i kvalserien.
Vi hade garanterat tyckt att en ung Markström hade varit för oprövad om han hade stått idag.
Då liksom nu vet vi inte vilken utveckling en ung målvakt kommer att få.
Ser man till den utvecklingen Markström fick så kommer det naturligtvis bli mycket svårt för Clara att få en liknande karriär.
Men att bli en topp målvakt i SHL är absolut möjligt för Clara.
Med det sagt tycker även jag att en ny målvakt bör värvas, men kommer inte bli förvånad om Clara lyckas konkurrera ut den målvakten i ett slutspel.
Gillar mycket av det jag sett av Clara på slutet ser stabilt ut blandat med jätteräddningar.
Värvas en ny målvakt tycker jag det i princip är tjänstefel om AL blir andre målvakt istället för Clara.

{10375}: Så här sa Gällstedt till GD om unge backen Sandström efter hemmamatchen mot Almtuna.

” Och han kom in som ett yrväder, försökte göra en fräckis och föra upp pucken mitt i banan, tappade den och det var nära att Almtuna reducerat där.
Reaktionen från Gällstedt?
– Jag sa åt honom att försöka göra samma sak igen. ”Fortsätt spela som du gör!” Vårt system bygger på att man ska våga misslyckas, säger Brynästränaren.”

Så Gällstedt uppmuntrar uppenbarligen spelarna att ta chansen om de ser läget..

{10375}: ”Vad vill du ha sagt? Det är nonchalant och onödigt gjort. Vi ger bort ett tryck som höll på att sluta illa för att alla ska göra mål. Som någon va inne på, detta är Gälla som måste sätta stopp för. Sett samma tendenser tidigare.”

Tycker bara det var lite kul att det var det enda du hade att säga efter 3 poäng.
Men för att diskutera själva situationen håller jag inte alls med.
Leder man med 2-0 och motståndaren plockar målvakten tycker jag man bör skicka pucken mot mål så fort man får chansen, 100 gånger av 100.
Vid mål så stänger man matchen, vid miss så blir det tekning i egen zon med en något högre risk för att släppa in mål.
Den risk/rewarden tycker jag man bör ta alla dagar i veckan.

J-S: Jag har svårt att se det som ett incitament för att det ska gå bra. Tror du inte Alcen brinner för Brynäs?

Känns som att Kopacka hade kunnat ha 5 kassar nu.

Sv: En julsaga
{10375}: "Nej tack! Kort och gammal."

Du tycker det gått bra med långa målvakter?

parks: "man kan se tappade puckar i helt fel lägen".. "nästan nonchalant ut".

Detta är väl dock något som man sett hos de flesta Brynäsare? Det har ju stundtals sett ut som Brynäsarna mer eller mindre ger bort pucken i många matcher. Stundtals har det ju sett väldigt lojt ut bland mer eller mindre alla spelare. Försvarar så klart inte att det ser ut så hos Larsson, vill mest peka på att det verkar vara ett rätt utbrett problem hos Brynäs.

När Brynäsarna är påkopplade och spelsugna blir det ofta helt andra matcher än i de matcher där de bara ställer ut skridskorna och ändå förväntar sig vinna. Ta matchen mot Almtuna där vi absolut förväntades vinna. Men Brynäsarna kom trots det ut med kämparglöd och eld i blicken och efter halva matchen ledde vi med 6-0.

Vi förlorade mot Löven i vad jag ser som en av våra bästa matcher. Ingen var särskilt sur eller ledsen över kämparinsatsen i den matchen trots förlusten. Det är ju så jag önskar vi kunde känna efter varje match hur matchen än går.

Tycker Benn uttrycker det bra i GD i torsdags:
"– Vi vet exakt var vi är och vad vi ska göra. Vi kommer förlora matcher, men vi kan dominera mot vilket lag som helst i den här ligan."

Intressant spelare på marknaden.
Större tung rightare, kan spela center och vinge.
Gjort en säsong med Christian Djoos i Hersey Bears.
Bra poäng i tyska ligan.

www.eliteprospects.com/player/31273/chris-brown

Farsang: När Rödin hakar en spelare för att förhindra att denne avlossar skott från en bra position tänker du alltså att Rödin gör det eftersom han är frustrerad och inte eftersom han faktiskt försöker förhindra skottet? Den slutsatsen tror jag inte du hade dragit om någon annan spelare i samma situation.

Något säger mig att varenda utvisning som Rödin någonsin har tagit faller in under kategorin "frustrationsutvisningar" i din egen sortering.

Mrassarson: Nej nej. Klart att Rödin, med 4 poäng på 2 matcher, självklart ska kastas under bussen efter en 6-1 vinst bara för att Clara inte fick hålla nollan. För den nollan är ju såååå himla viktig i det läget.

Samtidigt är det ju ingen Brynäsmatch om inte Brynäskonsumenterna (bra myntat, Peja) får gnälla på NÅGOT i matchen heller. Svårt att vara konsument när vi gör 6 mål, så det var tur att Rödin tappade huvudet.

Zappaholic: Kul med ett så kallat "Per-Johan Johansson"-mål.

Håller med om att alla vill vara delaktiga, men om man försöker ta initiativ kan man tydligen även bli kallad diva.

3-0 Blomqvist. Nu går allt in.

mk: Att promota Alcén till GM eftersom han inte är tillräckligt bra som sportchef vore ju ett synnerligen udda beslut. Påminner lite om argumentet att det var smart att göra honom till sportchef för att bli av med hans galna spelarkontrakt.

Av alla märkligheter de senaste åren framstår det inte som särskilt smart att spara pengar på målvaktstränarposten. Ifjol var Honken den enda mv-tränaren i hela SHL som inte fanns på plats under matcherna, den här säsongen har man kastat på arbetsuppgiften uppepå på en persons ordinarie arbetsuppgifter.

Alla fattar att man måste spara pengar i HA, men att spara pengar på just mv-tränaren när man mer eller mindre har haft mv-kris under snart 2 år framstår verkligen inte som begåvat.

Det är en av många anledningar till varför Alcéns inte borde få bli kvar i den sportsliga ledningen. Hans sportchefsgärning är och förblir tyvärr ett stort fiasko.

Erat: Du sätter fingret på något väldigt komiskt.
Det finns nämligen en gammal myt på detta forum där vissa personer anser att om det inte vore för dem och deras höga kravställan (läs ”gnäll”) så skulle Brynäs inte längre vara en elitklubb.
Försök att ta in den självgodheten.

SuneMangs: Ändå. Vilket statement från Gällstedt om Clara startar. Då har Lindbäck petats både borta mot Löven och Djurgården nu på slutet.

Silly: ” TIK tittar utanför sin trygghetszon...”

Låter väldigt märkligt, Ante har väl gjort det bra i Timrå? Det är knappast så att laget underpresterar. Finska tränare har inte speciellt bra track-record i svensk hockey, det är vi det senaste exemplet på.

Men Kapanens kontaktnät kanske inte sträcker sig utanför Finland…

Svensson_62: Jag tror faktiskt att Svedmans största misstag i Brynäs kommer visa sig bli att han kört vidare med "Brynäsarna". Hans första åtgärd borde ha varit att korrigera den förra styrelsens sportchefs-fadäs genom att sparka Alcén, och nu tror jag det är ett misstag att ha triss i gamla Brynäsare i båset.

Molin såg ut att lida något oerhört i båset under kvalet förra säsongen. Man kan sympatisera med det, men för mig visade det att han är fel man på fel plats som tränare i kvalspel. Det var något helt annat när Boumedienne och Ekman stod där. Och det är ju svårt att bli imponerad av resultaten av Molins arbete i klubben de senaste åren (tidigare spelarutveckling, numera PP-ansvarig coach, hur är det ens möjligt att Brynäs har ett så dåligt PP i HA med detta material?).

Gällstedt verkar ha kvalitéer, men är det rimligt att huvudtränarjobbet i Brynäs - med all pres som den innebär i synnerhet denna säsong - är någons första huvudtränaruppdrag...?

Masken dök bara upp likt en mask när det regnar. Säkert en kompetent hockeymänniska, men tveksamt om det är komplementet man behöver till gubbar som Molin och Gällstedt. En yngre person med nya fräscha idéer hade antagligen varit ett bättre komplement.

Det bästa möjliga scenariot som jag ser med ovanstående personer är att Brynäs tar klivet upp direkt och att de får sparken efter 15-20 omgångar i SHL. Har otroligt svårt att se Alcén och denna tränartrojka lyckas i SHL. I HA är man otroligt konkurrentkraftiga pga överlägsen spelarbudget just den här säsongen.

Om Brynäs inte går upp den här säsongen tror jag det är kört nästa säsong med 6 miljoner mindre, även om det beror på lite vilka som åka ur.

Rögle sparkar Abbotts och Alcén står bara vid sidan och tittar på, förkastligt!!

Silfver: Det borde de vara på det Clara med redan nu.

{10071}: Berra är på riktigt, inget trams. Vilken favorit han är! ❤️

moment22:

22:an i BIK kopplar bengrepp på Rödin precis i slutsekunden. Huvuddomaren står 2-3 meter bakom själva fasthållningssituationen och gör ingenting. Sedan åker linjedomaren 97 in i handlingarna och skapar kaos, genom att hugga tag i Larsens tröja. Kan inte se någon knuff från Larsens sida. Däremot en rabiat linjedomare, som förlorat greppet om det hela...

dabif: ”Pudas lyfter från egen zon och Malmös keeper släpper in den”

Såg väl ut att vara en touch, så ingen tavla av målvakten

{10375}: Tyvärr är jag ingen expert. Jag tittar främst på siffror och helheten av det jag ser på isen.
Det komiska är när sådana som du som sitter och skriver ”JAg sEr iNGen tYDliG SPeLidÉ” & ”jAG KaN iNtE sE nÅGon rÖd trÅD”.
Nej det kanske är ju därför du sitter på ett hockeyforum och Gällstedt står i båset.
Vart går gränsen till att vi har en tydlig spelidé, är det när du klarar av att se den?

{10375}: Tycker faktiskt vi har sett ut mer som ett lag det senaste. Har klagat flera gånger på att jag inte sett någon röd tråd i spelet tidigare, men tycker det har förbättrats faktiskt.

Laget sitter ihop lite bättre mellan lagdelarna.

Brynäs åker hem med bussen. Berra ska dock sova kvar i Karlskoga hemma hos föräldrarna. På nåt sätt lite positivt och gulligt ändå trots allt.

Mrassarson: Clara gör en kanonmatch! Kanske släpper lite för många returer men backarna städar upp bra. Med lite match-vana, vilket jag hoppas på, kommer det här att bli bra!

Grymt skön vinst och härligt drag från alla brynäsare på plats!!
Hoppas det går bra med vår Bertilsson❤️

parks: Clara måste vara vår etta nu, det finns ingenting annat

Peja: Håller med. Skillnaden, en viktig sådan, är att vi haft samma problem med Lindbäck i 1,5 år och han får fortsatt förtroende. Det är fans trötta på, riktigt ordentligt trötta på.
Clara är 18 år, har inte samma förväntningar på sig men är fortfarande det bättre alternativet. Speciellt med tanke på potentialen som finns i honom. Ge honom förtroendet att spela många matcher i följd så kanske de nervösa ingripandena försvinner och han tar nya kliv. Givetvis måste dock en ny målvakt in oavsett. Men klipp banden med Lindbäck eller ställ honom som resurs i båset.

Jugge: ” Problemet med när Limpan målade sin senaste Picasso (killen har ett helt vernissage vid det här laget)”

Vernissage är inte storskaligt nog för lindbäcks tavlor. Skulle säga att han startat en egen inriktning inom konsten: tavelismen - att producera tavlor enligt löpande band principen.

Samtidigt lanseras en ny filosofisk gren nu i dagarna: hugeismen - att leva i total förnekelse

Huge: Alla målvakter gör självklart tabbar under en säsong, mål som dom skulle "vilja ha tillbaka".
Men som Peja är inne på så är det antalet .
På denna 1,5 säsong som Lindbäck vart tillbaka så är han väl uppe i antal solklara tabbar som en målvakt har på en hel karriär.

Tur i oturen ändå att Kelleher inte missar slutkampen.

xxx BIF xxx: Det är ju lite skillnad på Almtuna och Brynäs dock. Almtuna har inte i närheten av Brynäs omsättning och ekonomi och har troligtvis inte råd att ta in någon meriterad sportchef utifrån. De är nog smått tvungna att gå på interna lösningar.

Dessutom ser jag nu att han kommer vara assisterande till Tony resten av säsongen och få en slags upplärningstid av det. Till skillnad från Alcén som direkt fick topprollen.

Malken: Ser fortfarande samma snubbe. Bra mustasch ändå får man ge honom.

EDIT: Nevermind nu blev det en Leksandströja helt plötsligt. Go home HS, you're drunk!

Här ser vi förmodligen resultatet av den höga klubban på Cukste innan Nybros kvitteringsmål.
Såg att det fanns folk på sociala medier (kanske även härinne?) som ansåg det vara svagt av Cukste att ligga kvar. Verkar ha blivit några stygn..
Uppladdat:

500x0-f9d5971b-8d93-4ad3-ba6d-e0d91306f095.jpeg

Huge: ” Ja, om och när man anser att mv-posten måste uppgraderas så tror jag att Lindbäck blir den som får röra på sig.
Redan nu känns Clara lite tryggare och lugnare i sitt agerande, även om han haft några tuffa matcher och ex blivit utbytt.
Det här förutsätter att tränarna anser att deras insatser hittills inte har varit tillräckligt bra, nåt jag är tveksam till att dom skulle tycka”

Här har du i vanlig ordning fel. Alcen säger till gd i veckan om målvakterna:

” Både vi och dom vet att de både kan, vill och behöver spela bättre”

Första gången jag läser att du föredrar Clara framför Lindbäck. Helgarderingen verkar säkrad mer eller mindre. Väldigt konstigt eftersom du ägnat typ 2000 inlägg åt att skriva typ ”alla insläppta mål har varit otagbara”.

Iaf alcen verkar inte hålla med dig. Men du kanske vet bättre än honom?

När Olesen gick ut och sa att spela i IKO ist för BIF är som natt och dag.
Syftade han då på att spela med IKO är svart som natten, och BIF en solig dag?
Tycker han platsar där han hamna❤️

SnowKing: Ja, det gjordes misstag under matchinledningen, men jag tycker ändå det blir oseriöst att prata om dåligt försvarsspel när man analyserar gårdagens match. Brynäs släppte till vadå, en handfull(?) chanser på hela matchen. Björklöven är ett av ligans bästa offensiva lag men de skapade snudd på ingenting.

Brynäs skapade mycket mer. Antagligen minst 3 gånger fler bra chanser än Björklöven. Om man har den chansfördelningen ska man vinna matchen enkelt. Huvudorsaken till att Björklöven gjorde 4 mål berodde inte på dåligt försvarsspel, det berodde på att de hade extrem utdelning på sina chanser, och det var mycket på grund av Brynäs målvakter. Så vitt jag kan bedöma var det inte så att deras spelare stod för exceptionella avslut. 2 av målen är ju sånt som alla inklusive utespelarna förväntar sig att målvakten ska ta och sånt kan skapa en känsla av att man inte kan lita på målvakten framöver.

Om man jämför med Voutilainen, så krävs det mycket mer för att göra mål på honom. Brynäs måste antagligen skapa minst dubbelt så många chanser som Löven för att man ska få till målmässigt jämna matcher så länge de har Voutilainen och Brynäs har Clara/Lindbäck. Det är otroligt svåra förutsättningar för utespelarna och det är ju uppenbart att Alcén måste agera.

OTROLIGT skön vändning och seger igår!!!
Hemmaplan för mig. Idag ska jag vara riktigt jävlig mot alla grönklädda på jobbet.
❤️💛🖤

+ Scott!
+ Kopacka
+ Lindstein
+ Vesel
+ Bertilsson (alltid)
+ Larsson är klass, måste bara ställa väckarklockan 5 min tidigare i fortsättningen

Billins tycker jag spelade upp sig. Rödin kan passa. Kinnvall stabil. Nordhs kamper med Rahimi, gillart!

Nu har vi en riktigt fin andrakedja!

- mv

Spelar ingen roll vad Gällstedt säger i tv. Tycker att han pratar runt det.

Att IFB gjorde fyra mål var som många skriver vårt eget fel, inte deras skicklighet. Men lär se annorlunda ut i ett slutspel.

Dags för lite stjärnor.

Greg Scott ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Theo Lindstein⭐️⭐️⭐️⭐️
Jack Kopacka ⭐️⭐️⭐️⭐️+
Miks Indrasis ⭐️⭐️⭐️
Johan Larsson ⭐️⭐️+
Anton Rödin ⭐️⭐️-
Tyler Vesel ⭐️⭐️⭐️⭐️
Jacob Blomqvist ⭐️⭐️⭐️+
Oskar Kvist ⭐️+
Tärnström ⭐️⭐️
Noel Nordh ⭐️⭐️+
Linus Lindblom ⭐️⭐️
Anton Ohlsson⭐️⭐️
Karlis Cukste ⭐️⭐️⭐️+
Chans Billins⭐️⭐️⭐️
Jordie Benn ⭐️⭐️⭐️
Johannes Kinnvall ⭐️⭐️⭐️⭐️
Simon Bertilsson⭐️⭐️⭐️+
Anton Johannesson ⭐️-

Damian Clara ⭐️
Anders Lindbäck⭐️⭐️⭐️(han var faktiskt bra efter tabben)

Gällas Tidiga timeout ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Domarna ⭐️⭐️⭐️⭐️

Att det var målrikt ⭐️⭐️⭐️

Scotts passion för Hockey och Brynäs ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Farsang: Alla har bra kemi med Scott. Han är ett jävla superproffs som sprider glädje och entusiasm i vilken konstellation som helst.

Farsang: Lindblom stod och petade in puckar i slottet mot Hudiksvall när Larsson och Indrasis hade total lekstuga. Alla fattade väl att det inte sa någonting om hur han skulle kunna gnugga i en allsvensk fjärdekedja?

Lite som när Kvist efter sparsamt med speltid i matchen såg ut som en raket i typ 5:e perioden mot Malmös uppenbart extremt slitna 100-kilosbackar och folk helt plötsligt trodde att han hade blivit en mycket bättre hockeyspelare från en period till en annan....

Ibland måste man kolla på omständigheterna som gör att spelare levererar.

J-S: Tycker inte alls Gavve ”låter” som Pettis IMHO.

J-S: Du målar på i ditt hörn. Nu hänvisar du till statistik där du plockar bort 2 matcher? Ja så kan man ju göra för att försöka styrka sin tes.
När blev Nybro ett sämre lag än ssk och aik? Och vilket kvalificerat skitsnack att tränarna skulle välja Lindbäck i de svårare matcherna 😂😂

Var på plats idag igen, väldigt nära isen dessutom. Clara gör en otrolig match idag, ger Brynäs chansen att vinna och gör det med bravur. Han tar många svåra puckar när det står 1-1.

Clara ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Benn ⭐️⭐️⭐️⭐️
Kopacka ⭐️⭐️⭐️
Indrasis ⭐️⭐️⭐️

Tredje formationen 💩💩💩💩💩
Fastnar som vanligt i egen zon, får ingenting gjort mer än att skapa långt spel i egen zon & farliga chanser åt motståndarna. Den kedjan måste bort illa kvickt.