1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774642 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Hockeyleksing: problemet är att varje liga förhandlar sitt eget avtal, HA förhandlade dåligt 2019 men då var även produkten betydligt sämre än nu. SHL förhandlade jäkligt bra… så det är ingen som säger ”SHL får 90% och HA får 10%”. Men nästa gång lär ju HA ha en helt annan sits (om inte SHL utökats till 16-18 lag och Brynäs, DIF M.fl spelar SHL).

Såg matchen med 40 min fördröjning igår så höll mig undan forumet. Men beröm till Lindbäck, riktigt fina ingripanden. Såg skärpt ut. Vill tillägga att min kritik är de billiga målen, han gör ofta många bra räddningar sett över en hel match, just därför det blir så jäkla surt att släppa in en del skitmål. Men igår såg det fint ut!

Rödin tycker jag var riktigt bra. Kvists 4-1 mål är sådant jag saknat i Brynäs länge, kul!! Kellehers passning bakom mål till 7-1 var magisk!

En sak som jag upplever skiljer sig från SHL är ju att våra misstag inte straffar sig, för många misstag görs… en annan sak är hur våra toppspelare bara går in och typ lyfter en klubba i anfallszon och tar tillbaka pucken, det ser löjligt lätt ut!

Riktigt kul att vinna matcher och se många mål! :D

Tråkigt att det är en hel vecka till nästa match…

{10065}: Hatten av för Oskar Kvist ikväll! Vilken match han gör!

Tack Lindbäck monsterräddning.
💪🏻

Säga vad man vill om Kvist, men det där var läckert. Bra skott av Berra.

Peja: Hela jävla laget var fantastiska i första perioden. Jag var på plats på bortastå (fortfarande ont i halsen och hes) och det var ju nästan spel mot ett mål. Jag tror Västerås hade två riktiga anfall på hela perioden. Länge sedan jag njöt så mycket av att se på Brynäs.

Tigerhjärta:
Du skrev i ett inlägg att vi är i en process att gå från att vara ett förlorande lag till ett vinnande lag. Att vi har mycket att lära för att bli ett vinnande lag.
-Brynäs spelar i en annan serie nu.
-Johan har värvat spelare som vet vad som krävs för att vinna har han sagt.
-Vi har nytt tränarteam och nytt ledarskap med nytt spelsystem.
-Halva laget på isen igår bestod av nya spelare som inte spelade med Brynäs 22/23 och som omöjligen kan ha formats av Brynäs historik. Exklusive juniorkedjan då som är en gråzon om de är ”nya” eller om de har hunnits formats av Brynäs seniorlooserhockey från 22/23 och bakåt.
Det är för mycket nya faktorer för att det längre ska finnas en överordnad historik som sätter käppar i hjulen.

Jag tycker inte vi ska skapa process-floskler åt Brynäs, det gör Brynäs så bra själva.
Behåller vi fokus och slutar slarva så ska inte historiken bita oss där bak över huvud taget.

Brynäsgubbe: Har kollat 4-4 målet bild för bild. Pucken tar på Johannessons klubba vilket skapar en orimligt dykande puckbana ner mot vänster från att istället gå mitt i Lindbäcks mage..

Huge: "Den som yrar om "grodor" idag kan ju helt klart inte mkt om hockey."

Skulle nog hävda det motsatta.

Herrejösses vilken period Brynäs, är i chock!

Janne G: Förstår inte poängen med den fortsatta diskussionen, matchen är slut och det går inte att ändra någonting. Gynge sätter sig i en dålig situation och domarna kan omöjligen ta ett annat beslut utifrån deras förutsättningar.

SuneMangs: Jag och mina vänner satt på K3 i fredags, och vi härjade på!😎

Pigalle: ” Du är förvånad över det hat som ni översköljs av när ni besöker vår arena iklädda lika mundering som det bottenskrap som huserar på bortastå? Reality-check ✅”

AIK är en skitförening och har alltid varit så, det är sen gammalt. Nu var det ju länge sedan vi mötte dom så man hade ju glömt vilket bottenskrap till supportrar som klubben har. Dra av bengaler i en hockeyarena, jävla begåvningsreserv…

Numera är dom ju även värdelösa i fotboll så förhoppningsvis är hela föreningen fullständigt irrelevant snart…

Pigalle: AIK har vad jag kan se heller inte tagit avstånd från händelsen. Det är så rotat i deras supporterkultur, hetsigt och aggressivt.

Någon som vet om personen kastade ut från arenan?

Var en konstig känsla när man idag fick sätta sig å se Brynäs I allsvenskan ..kredd till alla som mötte upp i hemmaborgen. Kan bli en trevlig men spännande säsong , på ett positivt sätt . Efter 8 månaders kamp är det skönt å kunna fokusera på livets stora kärlek Brynäs . Varit tyst här inne en lång tid pga vissa skäl . Men nu kör vi Brynäsvänner

{10364}: Ta och logga ut en stund och fundera lite över om det där blev så bra…

Tigerhjärta:
Härligt med tre poäng i ett utsatt läge... och det bästa av allt... Man chansade inte med Johan Larsson! Forza Brynäs!

Viktig seger framför allt är det viktigt att Limpan får en bra start på säsongen,
Sen har vi Larsson och Scott som reservkapital,
Känns bra som första match och skönt att säsongen äntligen startat med en vinst.

mattias - 74: Tack Mattias!

Jag håller med föregående talare, jag gillar dig som individ. Dock hoppas jag för alltid på att det går åt helvete för Leksand.

Lindström: Du pratar om sirap. Jag har inte sett ett rappare och piggare Brynäs på hur många år som helst! Fantastisk förstaperre! Kul att lillebror Lindholm tackar för kontraktet med att göra mål direkt.

Sv: Matchtråd - ALLSVENSK PREMIÄR: Brynäs - AIK
Mattson: Ja, det är många i Gävle som tror att Gävle är större än Brynäs. ...Men Brynäs är mycket större än Gävle. Ja, det gäller ju inte geografiskt förstås.

Det var därför jag reagerade så kraftigt när "Stisse" Åberg i GD/Arbetarbladet angrep Brynäs som värst och tyckte att han gjort ett scoop med "Berglund-gate". ...Men han sågade på den gren han själv satt på både som anställd på GD/Arbetarbladet och som Gävlebo.

Det är roligt att se att man på GD/Arbetarbladet nu har förstått hur viktigt Brynäs är både för Gävle och tidningarna. Brynäs är det bästa man har att "sälja" och Brynäs är faktiskt det enskilt viktigaste för att tidningarna ska överleva på sikt. Tror vi är många som prenumererar på GD/Arbetarbladet bara för den numera rikliga bevakningen av Brynäs. ...Och "Sasse" Sandström, Hägerborn med flera gör ju ett väldigt bra jobb.

#33:
Svedman känns så klok och trygg i rollen..
Hoppas han stannar länge..

Blå grottan: Om man ska vinna en serie är varje match lika viktig som om man slåss i botten. Jag tycker det ska bli skönt att inte vara inblandad i en bottenstrid. Dessutom slipper man vissa skitklubbar utan hockeykultur.

Anders Berg: Är du kvar?

Peja: Tycker inte det är en riktig rättvis bild dock. Tycker bottom 6 besitter både skills och fysik. Öla, Tärnström, Scott, Blomqvist är ändå 4 av dessa 6. Spelare som besitter antingen fysik, skicklighet eller båda.

Men Brynäs J20 verkar fått en bra start på säsongen.

Leder med 3-1 inför sista perioden mot leksand. 2 mål av Nordh.

Underbart att Ros går bananas när Gävle-Abris i sann ”gävleanda” gör allt sin makt för att prata ner Brynäs samt snåla med betygen… Ros får till och med studion (inkl.Abris) att ändra forwardsbetyget från en fyra till en femma…

Här är jag benägen att hålla med Ros faktiskt. Visst, vi ska vara ödmjuka och inte ha hybris….men på papperet är det svårt att komma ifrån att Brynäs har bäst klass. Blir lite löjligt när Abris pratar ner möjligheterna. När han blir ansatt kryper det ändå fram att han håller Brynäs trupp som den på förhand starkaste… Men han har tippat Björklöven som 1:a…. Såklart…

xxx BIF xxx: Givetvis är marknaden hård, men Brynäs kommer att vara en attraktiv destination i HA. Man kommer inte konkurrera om samma spelare som SHL-klubbarna, för det är dragkamper som man inte kommer att kunna vinna, men man kan konkurrera om andra spelare som säkert kan leverera i HA. Det kommer främst handla om spelare som säljs av mindre HA-klubbar, spelare som av olika anledningar lämnar SHL-klubbar och kanske importspelare som dyker upp på marknaden.

Minns att Aftonbladet skrev att Brynäs var intresserade av Robertsson jr för några månader sedan, det är en sån spelare som kan dyka upp i Brynäs om han inte får till det i Skellefteå.

Berge: ni kommer nog göra processen kort med HA, överlägsna från start till mål, blir roligt för oss börja emot er, hoppas vi står upp någorlunda

Vill bara tipsa om att på fredag släpps säsongens första avsnitt av "Rinkside".

Det är säkert många härinne som redan har koll på den, men för er som inte vet så är det en podd som görs av Cmore-profilerna Lars Lindberg, Fredrik Söderström och Daggen Eriksson med fokus på hockeyallsvenskan.

SuneMangs: Som nån skrev i kommentarerna, stämningen i truppen verkar riktigt bra. Vibbarna är positiva kring laget.

SuneMangs:
Han är skön scott.
Han blir en tillgång både på is och vid sidan av.

Hudiksvall är ej ett jättedåligt lag. De är ett topplag i hockeyettan. De brukar spela jämt mot topplag i hockeyallsvenskan på försäsongen. Förra året spela de mot Björklöven och Modo i Sca-cupen och gjorde det bra. Igår blev det förlängning mellan Sundsvall från hockeyettan och Mora från hockeyallsvenskan tillexempel. Att säga att poängen mot ett hockeyettan lag inte ska räknas är för dåligt. Dessutom är det många shl lag som brukar torska mot allsvenska lag på försäsongen till exempel Brynäs shl lag.

Måste tillägga att det har varit kul att se Berra hittills på försäsongen. Rejäl - minst sagt - och inget trams 👍

Treklövern1912: Men vad är du för barnunge egentligen? Ingen bryr sig om hur mycket du har köpt. Nivån alltså..

SuneMangs: ”Bara” en träningsmatch, men vad gött att se den kvalitet som finns i laget.
Förstår att det kan vara svårt att motivera sig till träningsmatcher för proffs som spelat i högsta ligan både i Sverige o andra länder.
Det här ger hopp!
Trevlig helg Brynäsvänner! ❤️💛🖤

Erat: Johannesson börjar komma in i det nu. Bara hoppas att det fortsätter, för potential ser man att det finns gott om. Skulle inte bli förvånad om han tar över första PP på point under säsongen (kan tänka mig att Kinnvall är tänkt där från början).

Treklövern1912: är du brynäsare?

Peja: Det var det inlägget jag ställde frågan på.
Vill du inte namnge spelarna som du ser som klena eller inte lämpade för slutspel så blir det svårt att skapa diskussion.
Själv ser jag inte alls det problemet och vilka spelare du åsyftar.

Auchinleck: Skulle ändå vilja säga att:
Larsson
Indrasis
Rödin
Scott
Kinnvall
Bertilsson
Lindbäck
Vesel
Billins
Blomqvist

Har varit med i slutspel och har erfarenhet från det och vet vad som krävs. Känner mig inte orolig på den fronten.

Mattson: Med Scott och Billins blir vi ännu farligare!

Huge: Det var väl inte riktigt rätt va Huge?.. Så här skrev du: ” Och exakt HUR tycker du isf att tränarna och spelarna ska gå till väga för att otur och felstudsar under matcherna ska undvikas?
Ska man träna och spela på ett visst sätt för att få bort såna saker, menar du?”

Efter det har du fått exempel på att träna vissa saker går att missa mängden ”otur” laget har. Av någon oförklarlig anledningen har ofta topplagen mindre otur, är det en ren tillfällighet menar du?

Jag säger som Tigerhjärta.
Skönt att se att man har löst buggen med att det har varit ganska så positivt härinne.

Nu känner man igen forumet.
Gnäll, Gnäll, Gnäll.
Var lite orolig ett tag att man inte skulle få bort positivitetsviruset..

bradberry: Billins kommer förhoppningsvis stabilisera backspelet. Bra att Gällstedt inte var nöjd utan har höga krav vad gäller inställning och energi.

xxx BIF xxx: "..men nej, jag vidhåller nog att det är bättre att byta korta spelare mot långa - både på kort och lång sikt. Men det är jag det.."

Kollade lite snabbt på Eliteprospects. Förra säsongen hade Växjö en medelsnittslängd på 182.75 cm i truppen. Brynäs hade 184.74 cm.

Räknar för övrigt kallt med att Kelleher kommer att vara en toppspelare 23/24, trots att han väl inte borde ha värvats alls utifrån din pseudovetenskapliga längd-fetish-hockey-filosofi?

SuneMangs: Larsson är minst en klass bättre än övriga toppspelare i allsvenskan är. Ser riktigt het ut redan nu och får han bara vara skadefri så kommer han dominera stort.

Peja: Tror inte folk förstår hur bra Larsson är, han ensam kommer kunna bära det här laget tillbaks där vi hör hemma.

Blomgrens: Nästan komiskt vilken nivåskillnad det är på Larsson jämfört med Hudikspelarna.

Uppladdat:

500x0-0d8d73be-fc40-43d5-9ef8-e6d67f15b6ca.jpeg

Lemp: De riktiga oken är tillbaka!!!!! Tror fan att man hamnar i HA när man fuskar med oken men nu ser de riktiga ut att vara tillbaka. Gör aldrig om detta misstag Brynäs. Nu kan man med tillförsikt betrakta återresan till SHL.

{10065}: Kul för Anton! Tyder ju på att vi sitter på en begåvad målvaktstränare/analytiker om Tre Kronor och Sam Hallam vill ha honom också.