1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774643 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
ellis: Ja, man kan konstatera att ribban är låg i Brynäs. Man tog in en sportchef direkt från isen och denne sitter kvar efter degradering. Nu verkar argumenten för att Alcén trots allt är en bra sportchef handla om att Grahm lyckas locka bra spelare till damlaget, typ. När folk försöker försvara det oförsvarbara kommer man alltid in på irrelevanta detaljer, så är det alltid i den typen av diskussioner.

Till och med ett så uppenbart sant påstående som att Färjestads organisation besitter en större sportslig kompetens än Brynäs dito ifrågasätts. Själva diskussionen borde handla om hur Brynäs kan uppnå samma kompetens, men den diskussionen försvinner liksom när folk inte ens kan acceptera grundantagandet, dvs att Brynäs sportsliga kompetens är underlägsen Färjestads.

Det är som på AA: "Steg 1 är att i djupet av sig själv förstå och acceptera problemet – detta kan inte överbetonas."

xxx BIF xxx:

1) Manner och alla andra tränare ska välja systemet som de tror på i relation till spelarmaterialet de förfogar över. Däremot kan deras val av spelsystem påverka enskilda spelares benägenhet att vilja stanna och deras utvecklingsmöjligheter. Du kommer aldrig hitta en svensk talang år 2023 som föredrar Manners styrspel framför mainstream-spelet i SHL.

2) Ja, alla lag bedömer talanger och ställer de mot varandra. Min poäng är att det var en dålig bedömning att prioritera Kvist och Birgersson över Ljungkrantz. Att Brynäs gjorde en bedömning, och att andra klubbar också gör bedömningar är så givet att det är konstigt att du tar upp det som en fråga. Själva frågan kring det blir ju att diskutera bedömningarna, inte om bedömingar överhuvudtaget har gjorts. Det är ungefär som att börja diskutera om hockeylag spelar hockey.

3) Vad vill du ha sagt om sportslig kompetens? Försöker du argumentera emot att Färjestad har en överlägsen sportslig kompetens i jämförelse med Brynäs eller vad är din poäng? Om jag tolkar dig rätt är det enklare att framstå som kompetent i Färjestad eftersom de är ett topplag - har du inte tänkt tanken att de kanske är ett topplag på grund av kompetens inom organisationen?

Angående Wallin vs Alcén. Det var ett ”glapp” på 4 år mellan hans spelarkarriär och sportchefstillträdet. Om man antar att han inte lärde sig någonting under de 4 åren, och att han inte snappade upp någonting under sin tid som spelare i Nordamerika och Tre Kronor, så är tillsättningen jämförbar med Alcéns tillsättning. Jag är dock tveksam om man kan bortse från alla de faktorerna.

Lindström: Mycket kan man kritisera Kvist för, men mjuk skulle jag inte kalla honom.
En av få som stod upp för märket på bröstet i kvalet..

SuneMangs: Jag tänker inte som du. Jag anser att Brynäs lag i HA är så pass starkt att man kan ha en producerande tredjelina… Där får jag in honom. Samt som joker högre upp vid ev. skador…

mattias - 74: Du menar lika mycket kärlek som Hellkvist givit Malmö, MoDo, Rögle, IKO osv? Mästare på att ge ett engagerat intryck, men att sedan dra när det går emot. Oftast genom att lämna ett stort tomrum då han har en tendens att ta allt syre från andra. Hans kontrollbehov och älskan av att alltid stå i centrum brukar göra att folk runt honom inte växer.

Nej, en skicklig tränare och likt en psykopat väldigt charmig till en viss gräns.

Hans uttåg från MoDo var fruktansvärt illa. Zlatan har vart känd för att bråka sig ut kontrakt, men Hellkvist var värre.

Peja: Spontant: låt folk få gissa själva utan att bidra med tips om hur det är smartast att gissa. Hugevarning monumentale på de hjälpsamma hintarna om hur man bör gissa.

Nåväl ha det bra. Mat och sovklockan ringde nyss här zzz 😴

Årets flipp: Rödda. Tror att han kommer vinna tillbaka sina belackare denna säsongen.

Peja: Nu baserade jag inte att Kopacka var min potentiella flipp på några skridskoövningar under träning på försäsongen. Utan snarare att han gjorde 27p på 40 matcher i ett skitlag som Kristianstad. Vad ska han då inte kunna göra i ett topplag som Brynäs?

Utöver det att han är i bra ålder, bra storlek plus att han verkar vara en jäkel på rören. Precis den typen av spelare för Gällstedts hockey och han sa ju att Kopacka var den som imponerat mest hittills.

Men allt är ju en gissningslek än så länge, ingen av oss har ju sett nyförvärven i matchsituationer än.

Jugge: Du har nog rätt. Var en lojal kugge hos oss som aldrig gnällde. Grymt defensivt jobb från honom. Nyckeln är att spara lite av budgeten utan att behöva lira juniorer, för att sen kunna lyfta in sniper, bulldozer och PP-back efter januarifönstret. Helst köpa två månader innan om ni har råd med det.

Costanza: Jag tror, observera tror, att Mannberg är dyr för en roll i 4:e i HA. Minns att han fick ett jäkla kontrakt av Sundlöv en gång i tiden och det är klart att han gått ner i lön i MoDo.

Men för ovanstående roll så tror jag han är dyr. Dessutom skulle jag vilja ha in någon med storlek för att bredda bottom 6.

Huge: Precis och hoppas att du har överseende med andras språkfel. Om du tycker felaktig styckeindelning och användande av hybridstycke är en petites tycker jag att ett utlämnande av citationstecken runt sportchefens namn också är en petetes. Du vet ju mycket väl vem som avses...

Huge: I och med att du nu kommenterar andras språkriktighet kan det vara på sin plats att även kommentera det du skriver.

Enligt svenska språkregler ska du använda tre punkter för att markera att en mening är oavslutad, inte två eller fyra punkter. Du gör fel vid tre tillfällen.

Dessutom ska du använda en accentmarkering när du skriver Alcén.

Peja: Låter på Lindstein själv som han blir kvar. 100% säkra kanske vi inte kan vara men jag vågar nästan sträcka mig till att jag är 99% säker på att han blir kvar.

"Har de sagt åt dig att de inte plockar över dig redan till den här säsongen?

– Nej, det har de väl egentligen inte sagt, men vi har inte pratat så jättemycket, utan jag… jag antar att jag kommer att spela kvar här.

Lindstein rättar sig själv omedelbart:

– Eller, jag kommer att spela kvar här den här säsongen. Sedan får man se till nästa säsong. Det beror ju på hur det har gått också, om man blir kvar ännu ett år (i Brynäs), eller kanske åker över och spelar AHL och försöker ge det en chans. Det är så svårt att veta det nu."

cog: En till intervju! Kopacka den här gången.

Huge: Ingen är felfri Huge, bra att han skriver och uttrycker vad han känner.

{5647}: Håller med. Själv ser jag Kelleher som vår främsta ytterforward sett till potentiell poängproduktion, ihop med en Rödin som får vara skadefri. Ser gärna Kelleher och Rödin i samma kedja ihop med Larsson eller Vesel som center.

Senast Kelleher spelade i HA var han löjligt bra, även om det endast var runt 20-25 matcher. Han har även varit väldigt bra på SHL-nivå och nu senast i finska ligan. Tycker egentligen att han är överkvalificerad för att spela i HA och är väldigt glad att han ville komma till oss.

xxx BIF xxx: … och om Brynäs åker ur Hockeyallsvenskan med vad som troligtvis är ligans största budget så har Alcén naturligtvis ändå gjort ett bra jobb, men på grund av Svedman, tränarna, fan och hans moster åkte Brynäs ur. Det är lika förutbestämt.

Tror för övrigt också att Daugavins vore en grym värvning.

Sasse pratade med Alcén under träningen.

”Han berättar att en forward till är prio. Han letar utomlands och har ett par tre namn han jobbar mot. Alcén är tydlig med att han inte kommer sitta och vänta utan vill ha en forward klar så fort som möjligt. Lät som att det kan vara nån på gång där inom kort.”

Lemp: Finns tydligen på marknaden. Vore intressant.

Brynäshockey: Grymt spännande, låter som en både rimlig och bra värvning. Kommer en säsong med både guld i tjeckiska ligan och brons i VM. Hoppas det blir av och att vi alla är tillräckligt mogna att hitta på ett anständigt smeknamn till honom.

Stefan R 63: Argumentet gällande yrkesfolkets goda omdöme på grund av deras kvalifikationer blir irrelevant om yrkesfolket anställs genom informella kontakter och vänskapsband snarare än just kvalifikationer.

Så det argumentet har sedan länge varit irrelevant i diskussionerna kring vissa sportsliga beslutsfattare i Brynäs. Resultatet av dessa rekryteringar är enkelt att se eftersom det avspeglas i de sportsliga resultaten. Och alla kan se de sportsliga resultaten.

Slutsats: rekrytera inte via informella kontakter och vänskapsband om syftet är att uppnå resultat. Du kan däremot göra det om syftet är något annat.

Ticko : Nästa säsongs utmaning blir att våga räta på ryggen och bli ett vinnande lag. Inte att fokusera och oroa sig över kvalplatser nedåt. Få till en vinnarinstinkt och att kontinuerligt hitta vägar att vinna. Blir en omställning men tror att kvaliteten på laget ska klara det. Lite inställning att ”SHL-platsen 2024 ska vi ta. F-n ta den jä-el som ens försöker utmanar oss om den!”.

Metalman: DIF blev 4a med samma poäng som Södertälje första året efter degradering. Vi ska nog chilla med förväntningarna. Ett lag som måste lära sig på nytt att hantera framgång borde verkligen inte vara med i diskussionen för förstaplatsen. Tycker topp 6 låter rimligt.

Conosk: Kan flagga för det här också. Jag kommer köra en tippning för allsvenskan även i vinter. Tips är tillåtna fram till första matchen börjar. Tidigare har jag i princip bara kört allsvenskan, men nu blir det också SHL.
Och, då jag tycker allsvenskan är mycket roligare att titta på kör jag alltså båda...

Vela är den pusselbiten som skulle passa bäst i bygget. Robertsson kan nog vara en bra värvning, men tvivlar på att han kan vara en fysisk faktor när det hettar till. Jag tycker vi behöver det.

Värvas Danielsson så är det som Kula Shaker säger, mer eller mindre en avskedsansökan. Det räckte med Tom Wandell.

{5647}: Kul att du och din sambo har en bra relation. Om hen är en operativ chef på ett företag som omsätter 150 miljoner om året tvivlar jag dock på att just du kommer att bli ombedd att recensera sambons jobb i er lokaltidning. Förmodligen kommer journalisten att be någon mer objektiv om åsikter kring den saken.

{5647}: Vad är poängen med artikeln?
Att marknadsföra Erica som sportchef.
Något annat syfte kan knappast en sådan artikel ha.
En artikel där Ericas sambo får recensera hennes jobb som sportchef är fullständigt meningslös.

{5647}:

Frågan är om inte Fagervall hade stor nytta av en sådan som Kimby under rekordsäsongen? Utsedd till årets tränare ifjol och gör det bra med små medel i almtuna.

fagervall är nog bra på att få gruppen att dra åt samma håll men kanske saknar det taktiska kunnandet.

För att dra paralleller till brynäs så ser jag likheter med Peter Andersson som nog dom flesta trodde skulle styra upp brynäs efter att ha gjort underverk i malmö.

Men med facit i hand kanske det var hans underhuggare Filander som var hjärnan bakom?

Brynäs forever 1912: ” Vem hade ni helst valt som sista forwardsvärvning wännström eller Danielsson?”

Är det en kuggfråga eller??.. Finns bara ett svar på den frågan och det är självklart Wännström.

Tord61: ” Starkbaum avslutar karriären”

Hjälte! Starky hade ju några riktigt fina säsonger i Brynäs.

Jobbocop: Jakob Blomqvist är också klar… -.-’

KalleTeodor: Bra karaktär? Nja, särskilt bra karaktär visade han inte i MoDo och det gjorde han inte i vintras i DIF heller. Något tveksam inställning och rent horribla utvisningar av ren själviskhet.
Håll er borta från honom. Jag tror ingenting bra kommer ut av att ta med honom. Han hade inte ens farten att platsa som forward, utan sattes som back där han var ett rundningsmärke.
Bra skott och hyggligt spelsinne kompenserar inte för hans brister längre,

lapad: Jag har en känsla jag inte blir av med att Alcén plockar in Danielsson på try out fram till Scott dyker upp. Danielsson går på ren inspiration överpresterar på alla statistiska siffror och får förlängt säsongen ut för att då sjunka som ett blysänke...

spolaisen: Vad lever du i för fantasivärld? Vad får dig att ens tro att någon av Färjestads
eller Växjös fem bästa spelare skulle vara intresserade av att spela i HA hos Brynäs? Vi har varken pengar eller något sportsligt vi kan erbjuda som lockar mer än dessa redan har.

Vi har en bra trupp i dagsläget. Det saknas en elak jävel på backen och en stor powerforward, sen är i alla fall jag nöjd. Alcén har gjort en oerhört bra silly såhär långt.

mattias - 74: Hur tänkte du här?

”Jag är bara för demokrati och yttrandefrihet och alla får göra vad de vill, så ser jag på det. ”

Alltså - Det är ju avsaknaden av just det som är grunden till sanktionerna mot det aktuella landet. Ta en funderare.

FYI - följande stod i Bifs utskick om svarta vs vita:
” Den här dagen har vi också vårt exklusiva släpp av den rena dräkten för säsongen 2023/2024, här kan du alltså lägga vantarna på din exklusiva variant - årets upplaga som alltid drar ögonen till sig. Den rena dräkten i dess äkta autentiska form finns för försäljning. Ta chansen att bli först med årets upplaga.”
D v s fortsatt reklamfri dräkt

spolaisen: Hänger du med,Brynäs har värvat Billins.
Den värvningen är väl svårt att gnälla på.

spolaisen: Brynäs har gjort mängder med rekryteringar under våren/sommaren.
Har du inte följt detta så noga så är det minst sagt märkligt att utrycka dig så kritiskt.
Gå in på hemsidan och läs om samtliga 19 förvärv/förlängningar, det är inget jag kommer namnge åt dig..

spolaisen: ” J A och de gamla lag-kompisarna är troligtvis nöjda med att harva i allsvenskan... saknas visioner i dagens Brynäs..annars hade vi redan sett ett antal rejäla förstärkningar...
nu är stommen endast gamla trötta”

Lika trött som dina inlägg.
Otroligt larvigt att påstå att Alcén & Co är skulle varit nöjda att harva i allsvenskan.
Det är juni..
Ta en öl och njut av sommaren och ta en paus från hockeyn, du verkar behöva det.

SuneMangs: Bra skrivet Sune, själv har jag problem med folk som inte kan skilja på de och dem. För helvete, kan ni inte skillnaden, skriv dom då, så blir det begriplig svenska.
Trevlig Midsommar dessutom

Hockeyleksing: Innan Tommy Samuelsson tog upp HV71 till SHL hade han bara en säsongs tränarerfarenhet från hockeyallsvenskan. Det var i Skellefteå säsongen 05/06, alltså cirka 15 år tidigare. Den erfarenheten var antagligen så förlegad att han inte längre hade användning av den här han tog över HV.

Givetvis finns det frågetecken kring att Gällstedt är oerfaren som huvudtränare, men många bra huvudtränare har en bakgrund som assisterande tränare.

De största konkurrenterna har inte heller några bevisade demontränare. Jag har hellre Gällstedt än Stråhle eller Garpen.

Davey85: tycker hela diskussionen är lite fjantig må jag säga. De flesta av våra fans vet att vi kommer att ligga nere i botten. I ett kval kan allt hända.

Likadant som att de flesta av era fans förstår att HA är en tuff liga.

Bara att ignorera vissa troll. Ingen idé att lägga onödig tid på såna.

I HA hoppas jag att ni tar steget upp och Malmö åker i kvalet mot oss/lhc/iko. De har inget i shl att göra med sin kassa ekonomi. Blir en spännande hockeyvinter minst sagt.

modomille: Tror att Leifby är p g att släppa en artikel om att spelare i Modo har Iphones - som är tillverkade i Kina - och att Kina stödjer Putin och att allt är en soppa. Och sedan ser han att hans egen laptop är tillverkad i Kina och nu blev det syntax error 😀

jofa_007: klart du känner en i styrelsen! 😂👍

lapad: Alla lag har ju sina blandade supportrar, på gott och ont. För min del så finner jag ingen vits med att typa sig. Mamma sa alltid: du ska respektera andra som du själv vill bli respekterad.

modomille:

Haha att Björklund tog stora steg i Modo är ju bara skrattretande. Hur enögda är ni i ”the heart of hockey”!?

Han tog sina stora steg i Karlskoga och hade några av sina sämsta år i karriären i Modo, sen lämnade han för Karlskoga igen där han dominerade och fick ett SHL-kontrakt.

Gällande Karlkvist så hade han några bra år i Modo, men det stora klivet tog han i Oskarshamn. Precis som Olofsson och Rosdahl. Det var Oskarshamn som gjorde underverk med de spelarna. Inte Modo.

Silly: Tomte! Sköt dig om du ska vara här inne…

Svensson_62:

"Hur uttalar man ”Modoiter”?"

-Modo-Röv

Zzz: ”Det är sport, varken mer eller mindre.”

”Vi kommer till slut behöva acceptera situationen som den är, för det här kommer inte återgå till normalt på många många år.”

Jösses.
Att du inte ser problematiken med dessa två kommentarerna räcker för att jag kommer släppa denna diskussionen med dig. Helt otroligt..

SaggeBoy: Han är ordinarie i NHL men skulle få problem i HA? 😂