1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774661 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Alla Helvetes Kval
Tigerhjärta: Det vore poetiskt om Brynäs åker ur med Ove i båset, Alcén som sportchef, Rödin som lagkapten och Blomqvist som fjärdecenter.

Anade att Manner kanske skulle få foten när varken Alcén eller Svedman kunde bekräfta att han skulle träna laget i kvalet, men trodde faktiskt att han skulle få sparken efter 1-2 torskade kvalmatcher och inte redan nu.

Det mest oförutsägbara elementet med att kicka Manner är vilken effekt det kommer få på de finländska spelarna.

Spännande att se hur man gör med målvaktsposten: ställer man den bättre målvakten eller Brynäshjärtat?

Sv: Reflektioner
xxx BIF xxx: Brynäs värvade Finlands VM-etta, en back som blivit Liigamästare flera gånger, en talang på rookiekontrakt och insisterade ju ständigt att det fanns pengar till en forward om man hittade rätt spelare. Så att det inte fanns pengar till värvningar under säsongen är i en sanning med modifikation.

Det som man naturligtvis borde ha gjort var att ta in bättre spelare inför säsongen när marknaden såg helt annorlunda ut. Spelare som Sallinen och Blomqvist, med all respekt för dessa herrar, var verkligen B-sortimentet som Luleå respektive Brynäs fick nöja sig med eftersom man inte gjorde ett bättre jobb inför säsongen.

Sv: Reflektioner
{10187}: Det du tror, och känslan för Brynäs, accepterar det fullt ut.
Men att åka ur och tappa runt 55 miljoner, tror lag i HA får väl 6 miljoner.

Brynäs ligger även back några miljoner.
Blir nog inte direkt konkurrenskraftigt för att ta er upp på många år.
Tror det vore en fullständig katastrof för Brynäs.
Nästan förödande skulle jag säga.

Ta tex Modo som kämpat snart i 7 år.
En välskött klubb god ekonomi, har enorma problem att ta sig tillbaka. Nä mina vänner som vill att Brynäs ska starta om i HA, fundera en gång till om det är värt att chansa.

Förstår ångesten fullt ut, varit där själv.

Zappaholic: Tom för en utomstående så är bevisen starka för att Brynäs ”kärnspelare” har alltför stor makt och påverkar inifrån.
Manner är ingen dålig tränare.
Men saker lär komma upp på bordet efter säsongen förhoppningsvis.

Supportern: Nä det har han inte. Håller helt med dig.

För mig, som spelade fotboll på elitnivå, så förekom inte det att spelare satt och ifrågasatte coachen, hade möten och skapade grupperingar. Passade det inte att spela som coachen ville, så hamnade man på läktaren. Här verkar det som att Manner har varit alldeles för tillåtande.

Bulten: Jag vet inte, jag är vanligtvis inget fan av saft och bulle-metoden, tycker också det verkar alldeles för kravlöst i föreningen. Men i detta läget måste man nog få killarna att sänka axlarna och hitta nån slags känsla där man vågar prestera och inte bara är livrädd för att förlora. Det är nog svårt, för jag tycker vi har varit sköra under säsongen.

Men jag hoppas att Brynäs ännu en gång kan slingra sig ur fällan. Kämpa nu för fan Brynäs.

Med tanke på att Skellefteå inte valde att göra jobbet i tisdags så är det inte mer än rätt att ge Växjö en enkel resa till seriesegern ikväll!

Huge: "Är rätt säker på att dom i grunden inte bryr sig speciellt mkt om vilka krav som otåliga och besvikna sofftyckarfans som du och jag har på en så här sajt."

Hur är det med sponsorer och personer med inflytande i föreningen? Hur ser styrelsen på sin situation när media ligger på? Jag tror det är sådana externa krav som Bulten menar.

Sv: A proposito de nada
Swehockeyscout: En extra röst i båset som sprider energi.
Att byta Sportchef i detta läge gör inte att vi får större chans att klara kvalet.
Vi har väl vunnit 3 av 4 mot Malmö denna säsong?
Vi behöver friska nyckelspelare. Rör inte C:et.
Säga vad man vill om Anton Rödin, men jag tror att han kommer vara helt avgörande om vi klarar kvalet eller inte. Precis som Bertilsson, Björninen, Blomqvist.
Jag tror att målvaktsspelet kommer vara det som avgör kvalet.

Horace76c: Ja, och det var inget fel på inställningen hos spelarna igår. Läste att flera spelare kom haltande ut från omklädningsrummet igår. Det har varit bra attityd i laget ett tag nu - härligt.

Många på forumet går hårt åt spelare och ledning i Brynäs - men jag tycker att man då glömmer bort att HV, Luleå och Rögle köpt sig ur sina kriser och lagt stora pengar på dyra nyförvärv under säsongen. Brynäs har inte gjort det - Troligtvis på grund av den sviktande ekonomin efter 23-miljonersfiaskot med Campese. Det har också varit tufft för de klubbar som äger sina hallar med först pandemirestriktioner och sedan skenande elpriser - och Brynäs har drabbats även här.

Jag håller alla tummar jag har för att man ska hänga kvar och att hemmamatcherna i kvalet ska ge ett välbehövligt tillskott i kassan.

Hej Brynäs!

Sv: Inte över riktigt än
Pasman: Om jag minns rätt finns det en liten bugg i systemet som gör att en degraderad SHL-klubb rent juridiskt fortfarande är en SHL-klubb några veckor efter degraderingen. Det innebär att den nedflyttade SHL-klubben har möjlighet att trigga SHL-klausuler i allsvenska kontrakt och därmed värva kontrakterade allsvenska spelare.

Brynäs borde självklart utnyttja detta. Det som man borde göra redann nu är att signa Ljunggren och Persson på kontrakt som gäller oavsett serietillhörighet. De ge lite mer i månaden för att skriva på den typen av kontrakt. De kommer vara okej i SHL och spetskompetens i HA. Dessutom skulle det lägga ribban för lönenivån i vid eventuellt HA-spel; för inte kan ju Rödin, Bertilsson mfl kräva mer än de som varit ligans absolut bästa spelare den här säsongen?

Jag är lite rädd för att Alcén kommer att vilja signa spelare som Rödin och Bertilsson på fina SHL-kontrakt vid degradering. De skulle säkert vara bra i HA, men det går att få typ 2 femmor med allsvenska toppspelare för deras sammanlagda löner och det säger sig självt att det vore bättre än att behålla de 2 på kompiskontrakt.

Farsang: Måhända är inte Rödin typiskt kaptensämne men alltså frågorna i gårdagens intervju.. Var det nån knattereporter från Kamratposten?

Mattson: Jag skulle nog svara "ja". Jag menar, ni har klarat kval bra förut och behöver bara vinna en serie. Efter det kan ni andas ut och börja ladda inför nästa säsong.

Även om vi på något mirakulöst sätt skulle lyckas vinna, så får vi inleda med handikapp i SHL. Troligtvis skulle vi åka ur direkt igen.

Att spela i Hockeyallsvenskan är aldrig roligt. Det är som att åka andraklass, äta nudlar till lunch eller flirta med en MILF. Det kan vara trevligt i brist på bättre, framförallt om du lyckas tränga bort att det finns något bättre. Men alla som ihärdigt låtsas som att Hockeyallsvenskan skulle vara mer underhållande, ljuger. Visst, det är kul när det är heta möten mot Björklöven, men det har ingenting med ligan att göra, bara motståndet.

Hela vår vistelse i Hockeyallsvenskan har varit en enda lång mardröm och jag kan inte finna någonting positivt med det överhuvudtaget.

Med det sagt så är Brynäs katten med nio liv och trots att magkänslan säger att Malmö har ett litet övertag, skulle jag inte bli ett dugg förvånad ifall ni krossar dem i fyra raka. Det vore väldigt typiskt Brynäs.

Vi har iallafall ett damlag, en bra start, en SLO .. i Göteborg. En tränare som låter så himla mysig när han pratar, inte så bra , men så kul att lyssna på! En sportchef som säkert kan bli bra om 4 år. Värt att testa. Åker vi ur så åker vi ur. En målvaktstränare på halvtid - en supersuccé som samtliga klubbar kommer ta efter. En klubbdirektör som varit jätteuppskattad … inom möbelbranschen. En kapten som ”venne” ett skit.

Det var många miljoner ute på isen mot SAIK, kan inte annat än att tycka det är lite synd att Nubbens projekt inte fick smaka lite kvalserie. Såklart ett totalt haveri för Hv:s del att hamna 12a med den svindyra truppen även att de så klart firade vinsten som guld. Det hade jag med gjort. Nubben gjorde iallafall rätt med facit i hand. Kontraktet räddades. Alcén ligger i detta nu i fosterställning på kansliet och Svedman tar den stora skeden.

Scopulus: Brynäs är värda att åka ur, tveklöst, denna förening har varit på dekis i så många år, sättet som föreningen skötts på borde fan vara kriminelt....

Ni är inte värda att åka ur. Önskar er all lycka till i kvalet. SHL behöver Brynäs.

BIF Kungen: den värsta vinsten jag varit med om.
Lycka till i kvalet Brynäs!

Thellen: Sklenicka har spelat både under Kaskinen och Pajen så där har vi också en tränarvärvning. Enda två spelarna som får anses vara ”scoutade” är Johannesson och Strömgren, som spelat i SHL och därmed inte precis varit svårscoutade. Alcén kan inte få sitta kvar nu oavsett utgång, men känner man Brynäs rätt så blir han kvar oavsett liga nästa säsong.

lapad: sparka folk nu, det ska fan vara tomt på kontoret redan imorrn.

parks: Då är det klart för kval....... igen...
Sparka Alcén, sparka Honken

Och tjackpundarna på läktaren skanderar Alvarez... Sundsvall är en skitstad, Timrå är en jävla tjackförort till skiten.

Bulten: Solklar matchstraff

Tigerhjärta: Enligt GDs senaste rapportering så saknas endast Bertilsson.

Jag tycker att Brynäs nånstans visade att Hv inte är så fantastiska. Lag som Örebro, Rögle och Leksand har inte lyckats så slå dem på sistone, Skellefteå bör vara förvarnade och göra jobbet ordentligt. Hoppas jag. Men har sagt så ofta känns det som..

Kan vi snälla avsluta alla diskussioner som inte handlar om Brynäs och Hockey? Man tappar ju lusten helt! Dra ett jäkla streck över allt och gå vidare, snälla! Man tappar ju den lilla livsenergi man har kvar.

Huge: Samma effekt????
Hv 71 har på de 11 matcherna efter tränarbytet tagit 22 poäng
Vi har på samma antal matcher tagit 12 poäng...
Hur får du det till att ha minst lika bra effekt som du skriver???
Räknar du inte poäng?
Får inte ihop denna ekvation Huge...

J-S: Har du inte lärt dig det att munkas har den roligaste, syrligaste humorn i denna boken.
Man får läsa mellan raderna.

Bara att komma på alla saker han skriver är fantastiskt😀😀

Såg den här nyss. Inte alls snyggt gjort av Challe. Verkar inte ens besviken.

Huge: ” Ja, det måste vara jobbigt för dig att vara toffel därhemma och tvingas se på Mello…
Du får väl hoppas på förlust mot Timrå så att du har nåt att glädja dig åt innan avslutningen på torsdag…”

Så man är toffel för att man ser mello med sina barn?

Supportern:

Förstår ångesten inför ett eventuell kval men kom igen nu, kan vi leksingar ha klarat av att se typ 100 kval så klarar ni det, Malmö tar ni " Om " det blir kval, det är ju faktiskt inte kört än. Hoppas ni fixar det.

Lycka till

Falken: Jag hoppas på seger men tror att HV vinner enkelt, precis som de gjorde senast lagen möttes. De är ett bättre lag än Brynäs och har dessutom ett stort mentalt övertag nu.

Huge: jag har svarat att de har större erfarenhet av hockey.. Helt klart. Det innebär väl dock inte att de gör felbeslut eller som kan ifrågasättas
Kapten på Titanic hade större erfarenhet av skepp och sjövana men tog ändå felbeslut och körde in i ett isberg.
Vallaansvarig tog ett felbeslut kring skidorna på damstafetten ...osv...
Alla är inte perfekta Huge bara därför de har erfarenhet

J-S: nr 1..HV 71 sparkade sin tränare alldeles nyss...verkar gå bättre
Vi sparkade PA innan kvalet..verkade gå bättre...
2 Helt sjukt att man inte får ifrågasätta beslut som tas av de sk kvalificerade Vad har JA för kvalifiktiaoner för det jobbet? Inget personligt mot Johan men han är inte rätt man för jobbet ..
3 medlemskap har jag..
Du kan välja att gå i ett lämmeltåg med några andra strutsar rakt över klippan...Jag väljer att ifrågasätta och ändå stötta mitt Brynäs...oavsett Divison

{9682}:

Råd?

Du menar det där inlägget när du skrev att deras fans var dumdryga? Är du inte förvånad över att de reagerar som de gör. MoDos gästbok är ju inte heller känd för att låta andra fans komma in och be om " råd "

Huge: "Blir det HA så ser jag gärna att vi behåller det mesta av nuvarande trupp, vad som bör bytas ut överlåter jag åt våra yrkeskunniga Alcen och Manner att avgöra"

Bara med detta uttalandet endast visar du ju hur lite du vet om hockey och framförallt EKONOMI!!!

Hur fan har du tänkt och finansiera större delen av dena trupp i HA?

Du får ju de i Dum Dummare att framstå som genier.

Ja jösses...

Back: Hela föreningen är ett gäng inkompetenta jävla sopor inte minst Alcen och absolut inte minst dom jävla idioterna som satte Alcen som SC. Denna föreningen är så jävla inkompetent så det är äckligt!

BIF Kungen: Ser ut som en match när Brynäs skjuter 40 skott men gör noll mål

Angående Svedman. Lyssnade delvis på Adam Johanssons podd med Jonas Bergqvist. Han blev VD för Leksand och hans i princip enda uppdrag vad att rädda klubben ekonomiskt. Det sportsliga fick lov att vara prio 2 för att det överhuvudtaget skulle finnas någon förening kvar. De åkte lite upp och ner, men han fixade ekonomin.

Vi vet inte inte hur illa det är med ekonomin i Brynäs, men det är nog inte helt bra. Det är förmodligen så att Brynäs inte kan ta till alla medel för att hålla sig kvar, ekonomin är viktigare. Till och med viktigare än att hålla sig kvar.

Menar bara att det säkerligen finns riskbedömningar och olika scenarier för vad ekonomin tillåter och inte tillåter i det prekära läget klubben befinner sig just nu. Till och med risken att åka ur SHL.

Vi kan inte göra så HV, det är att gambla högt. De har kastat ut pengar för att klara sig, och det vet vi ännu inte om det bär frukt. Vi får se. Om Brynäs hade gjort som HV och ändå åker ut, då är nog risken för KK väldigt stor.

Sedan skulle man inte snålat in på en GM för två år sedan, det kan ha varit en kostsam besparing i längden. Men tror att man i läget man befinner sig i funderar både en, två och tre gånger på vad man lägger slantarna på.

Mattson: "Jag tror Brynäs är klara för kval på lördag kväll."

Nejdå! På lördag kväll är Brynäs fyra pinnar före HV! Traditionens makt är stor och Brynäs vinner igen mot Örebro. HV "brakar igenom" när idén att varje match förlora skotten stort havererar. Helt plötsligt är Ortio mänsklig igen. Leksand, som går för topp 6, leder med 4-0 redan efter första perioden. Inför en fullsatt Monitor spelar Brynäs sedan ut HV och vinner med 9-2. Skotten: 50-10.

Det gäller att ha rätt mindset både för oss och spelarna. En fullsatt Monitor på lördag kan fälla avgörandet!

Jag tror Brynäs är klara för kval på lördag kväll.

Osannolikt att vi tar fyra raka 3-poängare mot Örebro som är ett i grunden mycket bättre lag. Samtidigt som HV är seriens bästa lag efter tränarbytet och kan slå alla lag på bortaplan.

Lördagsmatchen kan vara säsongens mest givna bortavinst. Brynäs hade stora problem med HV redan före tränarbytet när de var näst sämst i serien. Med HV:s nuvarande spel 😱…

KAN vara en fördel att få en extra vecka till att ställa om mentalt.

Jag vill ha Brynäs i SHL. Ett av de mest klassiska lagen i serien.
Ska vi komma överens om att skicka ut LHC?

Manner måste bort. Han är inte viktigare än SHL-kontrakt

Men varför i hela helvete tar man inte ut målvakt direkt vid 4 mot 4 spel? Vi skapar ju för fan inget och kan få ett ”gratis” PP.

Fan jävla juniorer på bänken

munkas: strutsarna härinne börjar snacka slutspel efter tre raka vinster men man glömmer visst att precis innan kom 5 raka förluster.

Och man glömde visst att kolla tabellen. Och man glömde visst hur resten av säsongen sett ut. Och man glömde visst manner matchcoachning. Och man glömde visst alcens oförmåga. Och man glömde visst hur jävla låg lägstanivå det här laget har.

Verkar som strutsarna drabbats av kollektiv demens

Ove Myling: Så är det!
Centersidan i Brynäs är det minsta bekymret i Brynäs IF.
Larsson, Björninen, Ölund, Blomqvist(?) ser jag gärna som vår centersida även kommmade säsong.
Däremot måste våra vingar förbättras avsevärt!

Tigerhjärta: Tycker många fastnar i att många av nyförvärven är namnkunniga och därmed per automatik är bra värvningar av Alcén. Egentligen är det inte relevant om spelaren har spelat i OS/VM eller om de värvats från ungerska andraligan. Det som är relevant är att spelarna som värvas levererar i SHL utifrån deras roller i laget. Och där blir det uppenbart av många av nyförvärven som har handplockats inte fungerar optimalt i SHL.

Många glömmer bort att SHL är en ganska unik liga, det krävs vissa egenskaper för att lyckas, däribland god skridskoåkning annars klarar man inte av tempot.

Silfver: Beror väl på hur man ser det. Tror ändå Brynäs är attraktivt för juniorer. Strömgren och Johannesson valde ju oss för dom får mer speltid. Men annars håller jag med om att Brynäs inte är särskilt attraktivt längre. Men nog kan vi värva spelare så vi hamnar top10 iallafall.

Treklövern1912: taget! :D av bara farten smiskar vi HV på lördag med 7-2, kontraktet klart. Luleå och LHC säckar ihop helt, förlorar alla sina matcher medan vi tar ytterligare två segrar och sista åttondelsplatsen. Väl där kan vad som helst hända (dvs 14 raka segrar och SM-guld). Olkinuora får tröjan i taket.

lapad: Ja, helvete vilken uppgradering i form av jämnhet Olki är jämfört med Lindbäck.

En annan som spelat upp sig de senaste matcherna är fan Lindstein. Han är lugn och trygg med pucken oavsett läge och även väldigt positionssäker. Kul att se att han utvecklas och blir en bättre hockeyspelare.