1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774668 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Treklövern1912: taget! :D av bara farten smiskar vi HV på lördag med 7-2, kontraktet klart. Luleå och LHC säckar ihop helt, förlorar alla sina matcher medan vi tar ytterligare två segrar och sista åttondelsplatsen. Väl där kan vad som helst hända (dvs 14 raka segrar och SM-guld). Olkinuora får tröjan i taket.

lapad: Ja, helvete vilken uppgradering i form av jämnhet Olki är jämfört med Lindbäck.

En annan som spelat upp sig de senaste matcherna är fan Lindstein. Han är lugn och trygg med pucken oavsett läge och även väldigt positionssäker. Kul att se att han utvecklas och blir en bättre hockeyspelare.

{9684}: En enkel förklaring till varför vi spelar bättre är målvaktsspel. Grabbarna känner sig mycket tryggare med den nye målisen

7 man på plan otroligt dåligt domarn

Davey85: Håller med, HV verkar ju har varit utspelade dom senaste matcherna. Men Ortio har stått på huvudet. Bara hoppas att det bryts och att vårat hemmaplan övertag blir det som fäller avgörandet. Men matchen mot HV tror jag blir helt avgörande, den måste vi vinna. Det finns inget annat.

Farsang: Olki hade inte ens tittat åt Brynäs håll om det inte varit för Mikko

mattias - 74: Kanon! Snart håller du på Brynäs också :-) Grattis!

Blå grottan: Tycker att den svenska modellen ska värnas. Vad är poängen för lag i lägre divisioner om det inte finns möjlighet för uppflyttning. Och dom som tycker annorlunda borde ställa sig frågan om vad man skulle tycka om Brynäs åkte ur den här säsongen. Ska man fortfarande stänga ligan? Gissar då att svaret blir annorlunda..

Däremot kan man diskutera hur kvalet nedåt ska se ut och jag anser att systemet har blivit sämre. Min uppfattning är att det tidigare systemet där de två sista lagen spelade mot två lag från HA i en matchserie var bättre. Dom som argumenterade emot menade att de ekonomiska skillnaderna gjorde det orättvist, men flertalet lag från HA vann ändå, så frågan är hur orättvist det i slutändan var. Tycker man bör hitta ett annat system än idag i alla fall, där det blir lite för ångestladdat och alla är förlorare.

JohnnyBotox: Hoppas att Olki får stå imorgon också.

BIF Kungen:
Dima-Larsson-Scott, Här skulle Dima "tvingas att jobba hårt"
Rödin-Björnen-Ljungkrantz, Här kan Ljungkrantz få lägena han behöver för att bli våran målskytt
Olesen-Ölund-Strömblad, En lite "roligare" spelare med Ölund än vad Eklind är.
Eklind-Blomqvist-Kvist, In och kriga kedja med lite mindre speltid än övriga kanske...Blomman kan ta extra byte i första,,,istället för Dima...
Palve som extra och kan få chansen under matchen om Dima inte funkar.

Tror att vi beöver krigare mer än primadonnor i detta läget...

Samma backpar och målvakt som igår!!

Vilket jävla skitmål! Men den är vi fan värda. Sovgott på er!

Går emot strömmen å gissar på Brynäs seger idag, nån jävla ggn måste puckjäveln studsa våran väg. Var på mtachen i Tegera i lördags. Måste säga att deras seger inte kändes rättvis till matchbilden…. MEN dem har målskyttar som sätter sina lägen.

Huge: märkligt att en sån bra coach inte tar det beslutet ...
Alla med tränarerfarenhet hade tagit det beslutet. Förutom tichonov.
Jag håller verkligen på Brynäs och vet att ingen spelare eller tränare är större än klubben..
En klubb som i nuläget är i fritt fall rakt ner i ett hemskt kval pga en massa felbeslut av de yrkeskunniga att du inte ser eller har en sån förnekelse för detta är så märkligt..

Huge: Nä för det är ju normalt att vänta ut 0-3. Gå rakt ut, utan att säga något till någon för att sedan gå upp i rök. Han är givetvis inte skadad. Men det är kanon att sådana som du går på det.

Ibland önskar jag att man kunde blockera vissa användare så deras inlägg inte syns för en i forumet. Nämner inga namn men jisses alltså...

JawKee: Borde finnas en funktion där man kan PM:a sig själv. Finns några som helst verkar vilja diskutera med sig själva…

Bulten: Visst, du har nog rätt.
Jag låter dig fortsätta på egen hand med dina konspirationsteorier, det är nog bäst så.

KulaShaker: 6 år är länge att vara landschef. Om han hade gjort ett dåligt jobb så hade han fått gå långt innan det. Alla som har jobbat inom privat sektor begriper nog den saken.

{9386}:
Tror knappast att ni har varit av samma åsikt när ni vid flertalet tillfällen åkt ned i HA?
Inget lag "mår bra" av att förlora mängder av inkomster i HA en säsong eller två!

Måste säga att jag är lite i chock
Alcén är kvar
Manner är kvar
Honken är kvar.

Man borde iallafall MINST ta in en målvaktstränare som jobbar heltid och som är med på ALLA matcher med fokus på att få Olkinuora i storform inför kvalserien. Kan inte vara en endaste tvivlare kvar på att upplägget med Honken är ren idioti. 147 insläppta

Huge:

Seriöst vad är det med dig erkänn istället för att va en struts, folk som erkänner sina fel blir respekterade här inne men du är verkligen för att citera Seth Rydell i Johan falk filmerna " dum i hela jävla huvudet "

Vad kommer du ha för ursäkter om ni åker ur? Otur? domarna? felstudsar?

Peja: Har inte skrivit något härinne sedan i julas, eftersom min passion för ishockey är i avtagande.....Efter kvällens kölhalning är det dock dags att lufta tangenterna! Som bekant har föreningen befunnit sig på ett sluttande plan de senaste 20 åren, ett plan som sluttat allt brantare sedan finalen 2017.

Allvarligt talat; Är det någon härinne som är förvånad över att det ser ut som det gör? Varenda tillgänglig sten har vänts, tränare har sparkats, VM&OS-guld medaljörer har värvats, pengarna har flödat.....allt med ett klent resultat. Vi har nått vägs ände. Skulle vi lyckas hänga kvar i år så inställer sig genast frågan; Var står vi om ett år?
Troligtvis där vi står nu. Frågar du mig så är mitt svar; Brynäs IF spelar i Hockeyallsvenskan inom 5 år. Hur har vi då hamnat där?

- Hade samma fokus, engagemang och pengar lagts på kärnverksamheten (läs SHL-laget) som på kringverksamheten (läs "den rena dräkten" mm.) så hade vi inte varit i nuvarande situation. Jonas Cahling arbetar inte gratis om någon nu trodde det. Detta problem löser sig dock av sig självt om vi blir degraderade.

- Föreningen är genomrutten, ett öde som även drabbat Djurgården, Leksand, MoDo mfl. Biologer benämner detta "inavelsdepression". Vänner anställer vänner, ledande spelare är bästa kompisar med den sportsliga ledningen osv. Tillåts detta pågå en längre tid så dräneras föreningen på kompetens och resan nedåt i seriesystemet kan påbörjas.

Lösningen på problemet är en "total makeover" i Hockeyallsvenskan under 5-10 år. Det tog 20 år för Leksand, så man får inte ge upp!
Rensa rent och få in en vinnarmentalitet i föreningen igen, enkelt uttryckt behöver Brynäsandan en pånyttfödelse.

För närvarande kan vi konstatera att Brynäs Kan INTE Bättre.

Ove Myling:

Huge sitter lugnt i båten, jag stöttar dig och andra som sett problemet med Brynäs under många år men bara fått skit för det, vi vet vad som väntar er vid ett eventuellt kval " Gud förbjuder "

Kval är fan ingen lek och jag hoppas verkligen ni fixar det för skulle ni åka ur kommer det sannerligen inte bli lätt att ta sig upp igen

Det enda som skulle bli roligt är att läsa Huges ständiga försvarstal om otur sargstudsar och okunniga soffcoacher som enligt honom inte vet något öht. Frågan är om Huge verkligen vet hur dåliga Brynäs är just nu. Jag lider med er. Kommer från hjärtat.

Angående Målvaktsfrågan så är Lindbäck besviken på sin insats idag det är därför han lämnar arenan, skulle inte bli förvånad om han startar på Lördag och spikar igen, som Petter säger så är han otroligt professionell trots att ha nog någonstans vet själv att han inte har presterat som han skulle.

Ni fixar detta.

// Mattias

Mattson: Självklart kommer Manner och hans bastukompisar att lämna nu.

Imorgon håller Molin/Sjödda sin första träning med laget. DET är vår chans att hålla oss kvar.

Manner kommer att bli lika ihågkommen som Esko Nokelainen.

Davey85: Det beslutet är så jävla konstigt...att en mv med det cv..inte får stå..Det är ett häpnadsväckande beslut...Han får stå förra matchen för att bli varm i kläderna o sen bänkas han..Han är ju tänkt som vår räddare...

Det mest sjuka idag är ju att man bänkar Olki. Vad krävs för att peta Limpan? Det verkar inte räcka med en Os-guldmålvakt. Så jävla onödigt, vi kunde lika gärna bara kört med Håkansson och sparat pengarna.

Sen det här med att "IKO sätter sina chanser", eh ja, det gör dem. Vet ni varför? Jo, IKO har målskyttar. Det är liksom ingen slump.

Huge: Men hur länge ska du ägna 90% av din tid på att slå ner på, och trycka ner folk, som precis som du har rätt att ha åsikter om saker och ting???
Vad är ditt syfte?
Om jag ska ta till din oerhört provocerande och direkt vansinniga tes, så låter det så här:
Hur kan du säga till folk som har åsikter att de har fel, då du inte vet vilken insyn de har i föreningen eller vad som ligger bakom deras åsikter?
(Jag hör själv hur korkat det låter) :-)

Däremot kan jag tycka att man har all rätt i världen att kritisera sin förening som har heltidsanställda på poster och som lyckas sämre än sin konkurrenter. Detta när det är vad det handlar om inom yrket. Att tävla.

Huge: "Så ditt ”kom inte dragandes med förutsättningar” i debatten när just förutsättningar/beslutsunderlag är det centrala i min poäng"

Igen, ingen känner till förutsättningarna. Inte du och inte jag. Det är alltså ett icke-argument. Har du en aning om Manner/Alcén har fattat rätt beslut eller inte?

Varför klaga på någon som anser att Manner/Alcén har fattat fel beslut i en fråga. Du har ju ingen susning om det är rätt eller fel eftersom du inte känner till förutsättningarna.

Dessutom, och det viktigaste. De allra flesta som klagar härinne har förutsett, eller har ibland sett med facit i hand, vad ett beslut lett fram till för RESULTAT. Och resultatet som Brynäs har gjort dom senaste åren är inte bra.

Tror du att en massa bra och välgrundade beslut leder till ett dåligt resultat?

Lakim1912: Ja, gör som Tigerhjärta säger och gå ut och ta lite luft. Imorgon vid den här tiden kommer du behöva syrgas..

Lakim1912: Nyss hittat HS-lösenordet igen?
Inget inlägg sedan 2021-04-29 och nu har du 7st arga inlägg på 32 minuter.
Gå ut och ta en nypa luft, det verkar behövas😅

Loomis666: Det är så många fel med årets upplaga av Brynäs så man knappt vet var man ska börja.

- Alcén som startade säsongen med en lövtunn trupp och en övertro på vissa spelare och inte lyckats fylla på med nödvändiga kroppar. Nu kan vi inte ens bänka folk som gravt missköter sig..
- Manner och övriga tränarstab som inte lyckats sätta ett grundspel på snart en hel säsong. Förra säsongen hade vi åtminstone ett grundspel som verkade passa laget.
- Defensiven har varit kaos hela säsongen. Tyckte Olkinuora gjorde en bra match igår sett till förutsättningarna, likväl släpper han in 5 puckar.. Spelar ingen roll om vi hade Vasilevskij eller Shestorkin i mål, dom skulle också se ut som schweizerostar i dagens Brynäs.
- Våra topp6 forwards är alldeles för osynliga för att räknas som spets. Det är bara i lönekuvertet dom är det. Enbart Scott är godkänd hittills men kan Larsson avsluta säsongen som igår når han också dit. Övriga är förlorade fall.
- Laget hittar hela tiden nya vägar att förlora matcher… Tidigare var det att vi gav bort 1:a perioderna med 2-3 mål, nu är det idiotiska utvisningar i anfallszon istället.

Allt betraktat från en frustrerad soffcoach… Det enda vi kan slå fast med säkerhet är att vi inte vet förutsättningarna för hur i helvete allt ovan kan tillåtas ske… Sent ska syndaren vakna brukar man ju säga.. Snart är det för sent…

Malken:

Brynäs gjorde bort sig, när man inte behöll Roy. En utbildad psykolog hade varit bra i samma kedja som Palve och Timashov. Roy vågade ju också gå direkt på kassen. Palve och Timashov vågar ju bara gå på utsidan...

{10155}: Men dra! Du har skämt ut dig tillräckligt din lilla ”14åring”…
Vad är det du inte förstår?

lapad: Jag brukar försvara Alcén. Tror inte att det är en långsiktig lösning att sparka folk hit och dit vid minsta motgång. Tycker fortfarande att värvningarna inför säsongen är bra, där och då var förlängningen av Palve ganska bra. Godkänt i min bok.

Sedan är resultatet denna säsongen underkänt, och ja, Alcén är ytterst ansvarig sportsligt. Men jag kan inte bedöma om det beror på spelarna, tränarna eller Alcén. Mer troligt spelarna och tränarna än Alcén. Ännu mindre Svedman. Ännu mindre Bosse Bank.

Att "försvara" handlar också ganska mycket om att nyansera många skribenters önskan om att värva för värvandets skull, sparka för sparkandets skull. "Avgå alla" är ingen långsiktig lösning. Det borde vi veta. Det är ju därför vi är i denna situationen idag.

Däremot har jag aldrig försvarat sättet Alcén blev tillsatt på. Det var och är mycket märkligt och det ska inte få gå till på det sättet.

Men jag tror på Bosse Bank, jag tror på Svedman. Sedan vet jag inte. Jag börjar väl ifrågasätta Manner mer och mer, blir det kval så vet jag inte riktigt. Men är egentligen av princip emot denna typ av "brandsläckningar".

Jan Grismöbel: Det blev ett mail till Svedman till slut där jag försökte förmedla den hopplösa känslan Brynäs ger en. Jag vill att han verkligen ska förstå hur många av oss Brynäsare känner nästa gång han måste ta ett beslut.

Farsang: Blir så trött på den överlägsna och diviga attityden, här kommer vi och vi är bäst för det var vi på 70-talet. De gamla stjärnorna som sitter på läktaren lär väl skämmas ögonen ur sig över det storhetsvansinne och den arrogans det nutida laget visar upp. Ni håller fan på åka ur skärp er för h-e, ni är inte bäst för att Brynäs var det på 70-talet. Nu krävs stenhårt disciplinerat jobb och inga onödiga utvisningar utan fullt fokus om detta ska gå.

munkas: ja, hur ser prognosen ut från strutsfarmen med huge i spetsen. Vi som inte tror på slutspel är ju losers . Medans spelarna och strutsarna tydligen är vinnare.

Patetiskt

Man kan ha tankar om Alcén och jag är själv väldigt tveksam. Men med det spelarmaterial som vi trots allt förfogar över skall vi ligga ovanför ett lag som LHC. Våra speciallösningar med att Manner får åka iväg när Soumi kallar och att målvaktstränaren skall stå i kassan i en padelhall i Valbo när Brynäs spelar bortamatcher känns oseriöst...

Just face it. Brynäs har inte vad det krävs att spela i högsta ligan.

Kompetens, ambition, skicklighet, driv, vilja. Allt saknas.

Åk ut. Börja om. Det är nog bättre än denna konstgjorda andning vi fått genomlida de senaste åren.

lapad: Är bara Larsson och Olkinoura som kommer undan med godkänt betyg såhär långt i matchen tyvärr.

SuneMangs: Varken Rödin eller Timashov hör hemma i en förstakedja. Timashov hör inte hemma i Brynäs.

Bulten: ” Men Alcén är en idiotvärvning så enkelt är det. Han kan absolut bli bra, men han är inte det nu eller när man tog beslutet att ge han uppdraget helt utan erfarenhet.
Du gillar förstås att se Brynäs harva i botten och kan då glädja dig att det kommer fortsätta så (i bästa fall), när vi gör rekryteringar som Alcén.”

Tro mig, jag tycker inte heller att Alcén var rätt värvning som SC, det var en typisk Brynäs kompisvärvning. Jag har också synpunkter på vissa saker. Men det är ju inte bara Alcén du gnäller på, det är tame fan ALLT som rör Brynäs.. Är det inte hur dom fuckat upp mot KK, så är det något mot Svedman eller Manner eller att isen inte är tillräckligt välspolad… Då är man inte en supporter av klubben man påstår sig älska enligt mig och det är jävligt tröttsamt att läsa dyngan dag ut och dag in..

{10155}: du påminner väldigt mycket om en annan medlem som haft 4-6 olika konton på detta forum, påminner i skrivstilen etc. Men hej på dig nyingen :)

satan, vi verkar ha missat Sunken och Jonas Nordquist oxå....väljer GGIK o kval till tvåan istället för kval till HA....

Huge: Nu är ju faktum att flera skribenter har föreslagit denna Stakkestad som ett nyförvärv till Brynäs undet det senaste halvåret, så det är fullt naturligt och rena raka motsatsen till kappvänderi att samma skribenter uttrycker besvikelse nu när han uppges vara klar för HV71.

Sv: Salming
Bulten: Almtuna är väl fria att göra vad dom vill.
Finns väl inget skrivet mellan parterna?

Sv: Salming
SWEATT: ”Inte ens 100 matcher spelade...”

Tomte!

AW-M89: tycker Masken ser pigg ut! Värt att chansa på ett tvåårskontrakt? Har ju sett hur Karlkvist levererat på äldre dar

Jan Grismöbel: tråkigt att höra att du åkt på en sjukdom! önskar dig all lycka med behandlingen! Det klarar du av galant ❤️❤️

Väldigt bra tv produktion på matchen tycker jag 😮‍💨