1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774646 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Alla Helvetes Kval
Håller tummarna för er ikväll, hoppas ni vänder detta!

byte för byte minut för minut som ni gjorde nere i Malmö

Lycka till ikväll Brynäs

lapad: Reggad 1/12-22, snittar nästan 13 inlägg om dagen. Sjukt.
Jag ses som en flitig skribent och jag räknade precis ut att jag snittar 3 inlägg om dagen

Malken: Olki var grym. Sklenicka banans bäste utespelare.

Peja: Det var ett extremt mentalt skört HV71 då också som mötte ett Brynäs som hade hittat nyckeln till att släppa ångest. Tänker på video på er materialare som körde egengjord intro i omklädningsrummet. Det gjorde till och med mig på gott humör. Boumedienne och Ekmans insats var avgörande. Brynäs nu ser inte lika tyngda ut som jag upplevde HV71 då, men Malmö har ju haft stor mentalt försprång. Kanske är ni på väg tillbaka. Lycka till framöver!

Huge: Lustigt att när Limpan släpper in billiga så har du ALLTID utläggningar ..kring att han var skymd...att det tog på nåt ben...att det var en svår sidoförflyttning osv....
Men inte samma kring Olki....Märkligt..

Peja: Du har helt rätt i det du skriver. Dock, om vi pratar generellt, tar återhämtning längre tid för tunga elitidrottare. Det kan vara till fördel för oss ju längre matchserien lider.

Vi ska heller inte glömma av den mentala biten, som är ännu mer avgörande för tillfället.

Ja, jag greppar efter halmstrån, men vad ska man annars ta sig till…

JawKee: Det är oerhört problematiskt att Brynäs har en tilltänkt andracenter (Palve) och en tilltänkt toppback (Kinnvall) som man i princip inte vågar matcha i kvalmatcherna. Lägg därtill att truppen redan var väldigt tunn och man förstår varför lagets slagstyrka är väldigt begränsad.

När det gäller Kinnvall ska vi inte glömma hans skadehistorik. Det kan mycket väl vara någon skada som spökar igen nu.

Huge: Förstår inte riktigt. Vilka av Malmös mål var målvaktstavlor?

dabif: Det här laget alltså….
Finns ingen botten.

Grattis Ölund till att du blivit Pappa. Och grattis till 2 mål.

Bulten: ”Plus att Ove är för konflikträdd för att gå emot dom två”

Att du på riktigt kan sitta och snacka ner en av våra största legendarer i Ove Molin på det sättet.
Detta utan att ens ha den minsta insyn över hur det egentligen fungerar är beklämmande(!) för att utrycka mig milt..
Ove gör ALLT för vad han tror är det bästa för vår förening, och inget annat.

Bulten: Jag ger upp… Du antingen vill inte eller är helt oförmögen att ta in vad folk skriver…

Jag går vidare med mitt liv och låter dig älta vidare om hur allt är Alcéns, Honkens och Lindbäcks fel. Jag tror inte folk förstått det än…

Lemp: En allsvensk karaktärsspelare. Behöver inte vara fel, men väldigt oroväckande om Alcén sitter och bygger nästa säsongs lag.

Jugge: Jag säger som Gert Fylking brukar göra, ÄNTLIGEN!

Mogel: Inget som gör att spelare vill komma till/stanna i Brynäs heller, riktigt jävla illa.

I all bedrövelse är det kul att det går bra för Calle (Expressen):
”Toronto Maple Leafs är ett lag fullt av stjärnor – Auston Matthews, Mitch Marner, John Tavares, William Nylander, för att nämna några.
Men de senaste två matcherna har anfallstjärnorna överskuggats av svensken Calle Järnkrok, 31.
Han var matchens lirare mot Carolina i fredags med två assist.
I natt, svensk tid, slog Järnkrok till med två mål.
Och utnämndes till banans bäste spelare igen.”

Asterix:
Det är inte FITNESS som är ordet man tänker på när man ser Lindbäck i omklädningsrummet. Var det en bra grillsommar i Gävle 2022?

Lakim1912:
Nä Brynäs förlorar inte p.g.a domarna.
Brynäs förlorar på sin egen OFÖRMÅGA att föra mål samt sin fullständiga förmåga att ge bort enkla mål.
Vid 1 - 1 så är det en dålig rensning.
Vid 1 - 2 så har TVÅ Brynäsare pucken ohotade i sarghörnet och lyckas ändå inte få ut pucken ur egen zon.
Vid 2 - 3 så väljer de att vara 4 spelare på planen under 20 sek.
Vid 3 - 4 så är det återigen ett dåligt försök till sarg ut, Tjecken knuffar in Malmöspelaren i AL.

Anders Berg: Du hör ju själv... nu lär ju ett klassiskt lag gå upp, men oavsett lär det vara minst lika intressanta lag i HA som i SHL.

Det som suger mest med HA är att man konsekvent blir plundrad på spelare och att TV-sändningarna har sämre produktionsvärde än en genomsnittlig TikTok-video.

Allt gick dålig när VV lämnade brynäs...

{8399}: Transporterna är kontrakterade och klara inför nästa säsong då Brynäs löst ett förmånligt avtal med ett rutinerat bussbolag
www.youtube.com/watch?v=p-nrHBFlD64

modomille: Brynäs…, svart bälte att hitta sätt att förlora …

Peja: Något som är värt att belysa är att denna säsong inte nödvändigtvis är Brynäs sämsta säsong sedan sm-finalen 2017. Jag tittade igenom tabellerna efter det och det är verkligen ingen smickrande läsning. Den genomgående skillnaden är att vi haft turen att det funnits två strykgäng längst ner i tabellen varje säsong. Ta bara säsongen 19/20, vi tog 60 poäng, men hade ändå god marginal ner till kvalstrecket tack vare OIK och Leksand som var hopplöst sist den säsongen.

På senare år har ligan tightats till rejält. Och då har man verkligen inte råd att laget är byggt av en åldrande stomme. Spelare som tränare/sportchef har tänkt ska vara toppspelare, men som numera är mediokra i ligan. Och slänger man dessutom in ett målvaktsspel som är bland SHL:s sämsta senaste 10 åren. Ja, då hamnar man i knipa.

Efter 40 år som Brynäsare är man självklart även på plats ikväll (närmast en pliktkänsla).

Kopplat till någon form av självbevarelsedrift börjar jag ändå försöka att se fram emot att följa laget nästa säsong. Vi har ju en del intressanta unga spelare som bör kunna hålla i HA: Noel Nordh, Axel Eriksson, Mai Crnkic, lillebror-Lindblom från J20 och kanske även Alieu Bah, Elias Zimmerman, Sigge Holmgren från J18. Har vi fler?

Sunkens grabb Leo Sundqvist är 07:a men skulle kunna ta en plats. Bäckis var ju 16 när han gjorde debut för snart 20 år sedan.

parks:
Läste detta om Mora..och där börjar de få ordning på sakerna. Något sådant måste Brynäs oxå göra.

"– När vi åkte ur SHL (2019) bestämde vi oss att vi ville jobba annorlunda och vi samlade alla elittränare. Vi har jobbat väldigt mycket över gränserna med playbook och hjälpts åt. Det har inte varit en one man show utan alla på elit som har suttit och jobbat med alla frågor från rekrytering till hockeygymnasium och hur vi ska äta, träna fys. Vi har gjort om fysprofil och jobbat med allting, förklarar Peter Hermodsson.

Mora har under flera år tagit fram en röd tråd som går från juniorlagen och uppåt.

– Idag har vi implementerat allt det där så vi tränar annorlunda mot hur vi gjorde förr och vi rekryterar annorlunda. Vi spelar efter samma playbook i alla lag och vi känns ganska trygga med att hitta rätt profil på vår tränare som kan gå in i vår struktur snarare än att vi ska hitta någon som ska komma hit och hitta på nånting eget."

Griffeltavlan: Varumärket? Soumela, Oksanen, Smejkal etc var knappast mer attraktiva på marknaden än vad Björninen och Friman var. Det var Brynäs som valde helt fel spelare.

Man hoppades att Manner skulle kunna handplocka bra finländare, men till och med "hans grabbar" har nog inte varit värda pengarna som Brynäs betalar. Tvärtom har konkurrenterna värvat bättre finländare trots att Brynäs både kunde betala och hade finländska tränare. Undantaget Komarov där man förlorade en dragkamp mot Luleå.

Sen har ju alla andra klubbar utnyttjat att Hockeyallsvenskan förmodligen är världens bästa andraliga. De har hittat guldkorn där medan Brynäs har inbillat sig att egna produkter som knappt håller allsvensk kaliber är bättre än allsvenska toppspelare. Dålig självinsikt och dålig scouting. Det har varit illa länge, men förmodligen aldrig sämre än nu. Två dåliga sportchefer blir inte en bra sportchef. Tycker också det finns en arrogans som lyser igenom ibland.

Tigerhjärta: Svedman är någon typ av garant för att föreningen inte ska rasa ihop helt. Problemet är rekrytering till sportchef/GM, vi måste börja om där (igen) och pricka rätt person. Det kommer avgöra var Brynäs är om ett par år.

{10065}: Du är så jäkla fel ute, Brynäs ger allt verkligen, från Smedman till Alcen, till Masken, till Kvist till Smufen vår headcoach. Tyvärr så saknas kompetensen och för all del självförtroendet. Du vet om man är bra på det man gör så växer man och utstrålar självsäkerhet och glädje. Saknas kompetensen och man ställs inför uppgifter som känns övermäktiga så krymper man och blir osäker och rädd.
Detta handlar inte om att spelare och ledare inte vill vinna utan det handlar om att de tvivlar på sin egen kompetens och att de är osäkra och rädda.
Det som till en början behövs är ett samurajtal, ett Herb Brooks - tal eller för all del en Nisse och en Boom Boom. Med rätt inställning så kan en grupp utföra underverk när det gäller sportsliga prestationer så än finns chansen.
Det finns kompetens i gruppen, vi har vunnit mot Malmö tre gånger, vi har spöat Växjö, Skellefteå och Färjestad men självförtroendet är borta och rädslan har tagit över, det är svårt nu.
Vem kliver in och gjuter mod i grabbarna och levererar ett Samurajtal? Någon i gruppen Scott, Rödin eller Jacke kanske? Någon gammal legend som Stigge eller Inge kanske eller rent av Ove eller bör det ringas in en inspiratör, typ Henrik Fexeus eller dylikt?
Sen om det räcker eller inte att gruppen tror på det hela är en annan sak men det är definitivt en förutsättning.
Att Malmö nu har 2-0 och 8 raka vinster ger dem verkligen ett mentalt övertag och det måste trollas bort.

När får vi Pettis första laguppställning för Allsvenskan då?

sitter och får typ tankar som att Lill-sunken får debutera i allsvenskan nästa säsong gör Succé och blir värvad av typ Växjö och blir toppspelare i SHL lag inom ett par år medans vi skvalpar i allsvenskan

Sigge: visa lite klass för fan. Brukar brynässupportrarna vara inne i modos gästbok och håna er varje gång ni inte går upp i SHL?

När PA fick sparken inför kvalet mot HV lyfte man in Boumedienne/Ekman för att väcka laget och få in något nytt.

När Manner fick sparken lyfter man in Ove, Sunken och Masken Carlsson...

En totalt hjärndöd ledning,,,

Peja: Mm, Palve och Dima känns som riktiga kvalspelare. Beredda att göra skitjobbet…
Lägg till Ljungkrantz, Kvist, Birgersson och Strömgren som inte ens borde spela i SHL. Krydda med totalt iskalla Eklind och Olesen så kan man ju fundera på hur fan det överhuvudtaget ska kunna skapas något i anfallszon.
När dessutom försvarsspelet är det sämsta som någonsin skådats så fattar man rätt snabbt vart det här slutar.

Forsberg 1978: är det inte klubben över tid som skämt ut sig? Lätt att skylla på mohlin som stått i båset i snart 5 perioder..?

Stefan R 63: Jag killgissar så här.
Manner kom in som en kompetent ledare. Han fick frihet att sätta ett nytt spelsystem.
Det funkade hyfsat bra i en säsong trots att det knorrades lite. Spelsystemet går bla ut på att alla ska göra jobbet över hela banan.
Men serru det gillas inte riktigt av kapten Rödin. Han har sin bild av hur han vill att Brynäs ska spela. Rödin är en stark kille i omklädningsrummet och får med sig en inte oansenlig grupp spelare.
Så nu har Manner ett stort problem på halsen.
Han har ett spelsystem han tror på men en stark del av spelartruppen ogillar hans ideer.
Detta är roten till det onda.

Av det jag sett av Brynäs i år så saknar man ett grundspel. Man har inget att falla tillbaka på.
Det är anfall utan tanke och rörigt i försvarszonen.

Jag säger inte att jag har rätt, men jag tror sanningen ligger ganska nära.
Jag tror Manner är ganska glad över att lämna denna inavlade klubb åt sitt öde.
En klubb som styrs av inbördes beundran och gamla spelare, ledare och kompisar.

Bara att plocka in Molin mfl i detta läge är ju helt bisarrt och bara en fortsättning på galenskaperna.
Ta ngn/ngr utifrån för bövelen.

Vi måste minimera våra misstag. Även om Malmö var bättre än oss idag sett över hela matchen så kostar återigen våra egna misstag alldeles för mycket och vi skjuter oss själva i foten ännu en gång. Minimerar vi misstagen har vi en bättre chans på seger.

Får vi dock inte bort misstagen och fortsätter sätta oss själva i svåra lagen som idag, så pekar det mesta mot en degradering. För man får inte bjuda på lägen, eller bjuda in, motståndarna på det sätt vi gör. Definitivt inte i ett negativt kval. Det är för mycket på spel.

Vi såg inte riktigt mentalt redo ut idag. Det som skrämmer mest i sånt fall är att nya röster i båset hjälpte föga, eller det tillfälle grabbarna hade ihop förra veckan för att "bonda" mer tillsammans. Vi såg mer splittrat ut idag. Mer förvirrade.

Vi spelar fast oss. Vi spelar bort uppspel, och när anfallen resulterar i gnugg mot sargen så skapar vi helt enkelt inte mycket. Vi blir ofarliga framåt, men livsfarliga i egen zon.

Det är skrämmande att se hur dåligt och osamspelta vi kan vara så många matcher in i säsongen. Det blir väl även som Peja skrev att när man inte har ett grundspel att luta sig mot så långt in i säsongen så har vi inte den tryggheten att falla tillbaka i.

Förra året var grundspelet bättre. Mindre misstag, mer struktur. Denna säsong har vi inte samma strukturella ramar så vitt jag bevittnat. Ibland grinar oturen mot oss. Ibland är vi inte redo från start, mot andra gånger där våra egna misstag och slarv ger bort matcherna till vår egen nackdel.

Vi får ladda om till torsdag. Ny dag, ny match.

Vi har alltid räddat oss på något vänster. Kanske går det denna gång, kanske inte. Vi får se. Lusten att bevittna torsdagens match är som bortblåst och detsamma gäller lusten att åka 6 timmar tur och retur för att se hemmamatchen på plats på lördag. Vi får se. Får jag tillbaka känslan blir det annat.

Hur som haver så tror jag att en nollställning skulle vara behövligt för hela klubben. Vi har hamnat fel och är oförmögna att på egen hand vända åt rätt håll igen. Vi lever på lånad tid, och det är på allvar dags för en rejäl och riktig omstart. Oavsett division.

Manner och co har misslyckats den här säsongen. Det fick ta sitt ansvar. Efter avslutat kval är det dags för resten att se sig själva i spegeln. Klubben behöver en bra start. En nystart.

Besvikelsen är total efter dagens insats och hur vi inte kunde vända 10 dåliga minuter i första till något bättre. Det var ungefär lika illa de resterande 40 minuterna. 1 timeout var inte tillräckligt idag. Det säger väl något om hur illa det var och hur vi inte kunde nollställa oss i matchen och få in nytt blod i benen. Lite fundersam över hur tränarna inte kunde få in nytt mod i killarna idag.

Rödin behövs uppenbarligen med tanke på hur dåligt vi har spelat sedan han blev skadad. Utan honom i kvalet så tror jag faktiskt vi får det rejält svårt att klara det här och hålla oss kvar. Jag ger oss små chanser då. Han är inte den han en gång var, men han behövs rätt uppenbart.

Plus till Björninen idag, och till Scott som är en av få som visar sig match efter match. Han är ovärderlig.

Legendernas ansiktsuttryck i arenan sa väl allt vad vi alla kände som bevittnade matchen idag oavsett i vilket format. Det är tufft nu. Riktigt jävla tufft.

God natt alla Brynäsare. Imorgon blir en bättre dag.

Asterix: känns tyvärr som det är vår tur att åka ur finrummet nu. Kommer självklart fortsätta följa även i allsvenskan bara och bryta ihop och se vart allt tar vägen. Namaste

Herregud. Det smärtar ju att skriva men det här laget förtjänar verkligen att åka ur

Brynäs bara GER bort ett mål i det här läget av matchen. Då får man bara skylla sig själva.

lapad: var fan är larsson nånstans, en sån fruktansvärd besvikelse

Extra Extra Extra hörde på Radiosporten Huge blixtinkalad i Brynäs båset ikväll 🏒

Ove Myling:

Lycka till ikväll, håller alla tummar jag har men enligt mig är MIF favoriter i matchserien med tanke på hur det sett ut för lagen på slutet men nu är det nya förutsättningar.

Heja Brynäs

Davey85: lycka till imorgon hoppas ni vinner mot Malmö

{8399}: Okej då förklarar jag EN sista gång.
Det mitt inlägg åsyftar är följande:
Vi har haft bra publiksnitt genom hela säsongen och det skall samtliga ha ALL eloge till.
Däremot är det sällan tryck på läktaren trots många till antalet, pga låg kvalité på ståplats.
DÄRAV menar jag på att jag hellre har färre personer i arenan med KK i spetsen på ståplats (Som det är just nu), snarare än mycket publik till antalet men med en svag ståplats (Som det varit under säsongen)!

Huge: "Är du fortfarande sur för att du blev avstängd men ändå kom tillbaka, trots att du hade tackat för dig härinne och aldrig skulle komma tillbaka?"

Vad nu det har med diskussionen att göra? Dessutom har du ju helt fel: jag har aldrig varit avstängd från HS, varför skulle jag bli det?

Har aldrig sagt att jag aldrig skulle komma tillbaka. Det jag sagt är att jag inte skulle komma tillbaka så länge du var moderator här. Vilket alla kunde räkna ut, inte skulle vara så länge.

"Så varför skulle då inte Manner kunna bli tränare i Brynäs igen, trots att Svedman försäkrat oss om motsatsen."

Så du tror, trots allt, att Manner kan bli tränare i brynäs igen?

Lämnar en liten brasklapp oxå. För cirka 20 år sedan var du ju moderator för första gången. Tror det varade mindre än en vecka. Aldrig har så många inlägg raderats som då. Det är möjligt att du stängde av mig då och att den avstängningen hävdes i samma stund som du fick lämna som moderator.

På tal om att Alcén vill ha personer som VILL vara i Brynäs. Detta är skrivet av Elias Fälth, jag citerar:
”Jag lämnar gladeligen padelns värld och tar hand om samt styr upp backsidan kommande säsong.
Värva bara en headcoach som pallar en ass som är nyfiken, ställer höga krav, inte rädd för att säga emot samt inte bara håller med för att man är rädd om jobbet.”

Huge: Va? Det är väl ingen här som hävdar att påverka klubbens beslut genom detta forum. Men det gör inget av vad som sagts mindre fel. Snarare tvärtom, svagt betyg till Svedman och Alcen, som genom sin passivitet låtit laget falla raka vägen ner till kval.

mk: Jag tycker inte att det är ett "självmordsuppdrag" för Molin. Ingen kommer att skylla på honom om laget åker ur, däremot kommer han hyllas om man klarar kontraktet. Han har SHL-tränarerfarenhet och får chansen att rädda såväl klubben i sitt hjärta som sitt jobb utan att riskera att bli syndabock.

Sjödin: De flesta av Brynäs dyra spelare har antingen värvats av eller fått sina kontrakt förlängda av Alcén. Visst finns det en och annan bra hockeyspelare i laget, men helheten - den som han ska pussla ihop - är alldeles för dålig. Och tilltänkta spetsar som Palve, Timashov etc - som Alcén har kontrakterat - är riktiga humörspelare som man omöjligtvis vet om de kommer vara bäst eller sämst på isen mot Malmö.

Alcén är säkert en schysst kille, men han klarar inte av det här jobbet.

Tigerhjärta: Det vore poetiskt om Brynäs åker ur med Ove i båset, Alcén som sportchef, Rödin som lagkapten och Blomqvist som fjärdecenter.

Anade att Manner kanske skulle få foten när varken Alcén eller Svedman kunde bekräfta att han skulle träna laget i kvalet, men trodde faktiskt att han skulle få sparken efter 1-2 torskade kvalmatcher och inte redan nu.

Det mest oförutsägbara elementet med att kicka Manner är vilken effekt det kommer få på de finländska spelarna.

Spännande att se hur man gör med målvaktsposten: ställer man den bättre målvakten eller Brynäshjärtat?

Sv: Reflektioner
xxx BIF xxx: Brynäs värvade Finlands VM-etta, en back som blivit Liigamästare flera gånger, en talang på rookiekontrakt och insisterade ju ständigt att det fanns pengar till en forward om man hittade rätt spelare. Så att det inte fanns pengar till värvningar under säsongen är i en sanning med modifikation.

Det som man naturligtvis borde ha gjort var att ta in bättre spelare inför säsongen när marknaden såg helt annorlunda ut. Spelare som Sallinen och Blomqvist, med all respekt för dessa herrar, var verkligen B-sortimentet som Luleå respektive Brynäs fick nöja sig med eftersom man inte gjorde ett bättre jobb inför säsongen.

Sv: Reflektioner
{10187}: Det du tror, och känslan för Brynäs, accepterar det fullt ut.
Men att åka ur och tappa runt 55 miljoner, tror lag i HA får väl 6 miljoner.

Brynäs ligger även back några miljoner.
Blir nog inte direkt konkurrenskraftigt för att ta er upp på många år.
Tror det vore en fullständig katastrof för Brynäs.
Nästan förödande skulle jag säga.

Ta tex Modo som kämpat snart i 7 år.
En välskött klubb god ekonomi, har enorma problem att ta sig tillbaka. Nä mina vänner som vill att Brynäs ska starta om i HA, fundera en gång till om det är värt att chansa.

Förstår ångesten fullt ut, varit där själv.