1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774684 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Väldigt bra tv produktion på matchen tycker jag 😮‍💨

6-0 till Manner mot Tjeckien efter två perioder!

mattias - 74: Kan säga såhär. Jag tror inte vi Brynäsare är oroliga pga kvalitén på exempelvis Lööke i detta fallet.
Det vi Brynäsare främst är oroliga över är Alcéns begränsade kontaktnät (milt uttryckt). Detta minimala kontaktnät kan verkligen köra Brynäs i botten framöver.

mattias - 74: Intressant att Leksand verkar ha en sportchef som har en idé om vilka spelartyper han vill ha och anser sig behöva i lagbygget…

Alcén har en annan metod. ”Är det en bra spelare som vi har råd med så slår vi till”. Oavsett profil…

Brynäs sportsliga ledning är så amatörmässig att det är ovärdigt en anrik SHL-förening. Som nån nämnde… Hur jobbar man med scouting?

Usch! Det är deprimerande…

bradberry: Jag är också för förlängningen med Ljungkrantz. Han kan absolut utvecklas till nästa säsong.

Kolla hur många poäng t ext Boqvist och Lindblom gjorde under sina första säsonger i Brynäs.

Tror säkert att Ljungkrantz kan göra 20 poäng nästa säsong vilket är bra investerade pengar per poäng med tanke på att han säkert är billig.

Ett betydligt större problem är att Palve och Rödin kanske kommer att göra färre än 20 poäng var och att dom kostar minst 4 ggr så mycket som Ljungkrantz vardera.

Ljungkrantz har förlängt

Tvåa på den

Bratwursten : Visst har Brynäs misslyckats med att få ut maximalt av spelare de senaste åren, särskilt lite äldre spelare. När det gäller yngre spelare tycker jag ändå att Manner får ut ganska mycket av deras kapacitet.

Här är alla spelare som är 25 år och yngre i dagens lag:
Lindstein - Lite upp och ner, men har också haft en del skador. Tycker Manner har matchat honom bra.
Strömgren - Får ut mycket av sitt spel. Har mer utveckling i sig, men bra coachat av Manner.
Ljungkrantz - Kanske borde ha fått mer istid, men samtidigt en spelare som i grund och botten inte borde ha varit i truppen. Borde ha spelat i allsvenskan den här säsongen. Tycker Manner har fått ut ganska mycket av honom ändå, sett till hur bra han är just nu.
Kvist - Mycket istid, men händer inte mycket. Åter igen, en spelare som inte borde ha varit i truppen. Inte Manners fel att han inte utvecklas mer.
Johanesson - Kanonbra utveckling, finfin coaching av Manner. Har helt rätt roll.
Birgersson - Samma som Kvist, mycket istid i relation till prestationerna. Borde spela i Allsvenskan.
Hedberg - Kanske den som sticker ut i negativ bemärkelse. Kan mer, men har uppenbart svårt att hantera intensiv forechecking som i stort sett alla motståndarna praktiserar. Hade kunna fått en mer offensiv roll, men backsidan var obalanserad och det är svårt att se vad Manner skulle ha gjort annorlunda.
Eklind - Rätt roll, bra utveckling.
Kinnvall - Rätt roll. Får nog ut maximalt av honom, med hans skade- och sjukdomsproblematik i åtanke.
Ölund - Rätt roll, får nog ut maximalt av honom.

Mycket text, men sammantaget tycker jag att Manner får ut mycket av de yngre spelarnas kapacitet. Naturligtvis kan han inte göra bra SHL-spelare av vem som helst. I de fallen där Manner har haft bra talanger att jobba med - som Strömgren och Johanesson - så har han också fått till en fin utveckling.

Hedbergs misslyckande lägger jag till stor del på Alcén. Backuppsättningen balanserades på ett sätt som gjorde att Hedberg aldrig var aktuell i den offensiv roll som han skulle behöva för att blomma ut. Därmed en olycklig kontraktsförlängning. Det är svårt att se hur Manner skulle ha matchat honom annorlunda.

Med allt ovan i åtanke framstår det som en god idé för Brynäs att fortsätta ta in bra unga spelare utifrån - som Johanesson och Strömgren. Det är förmodligen en bättre strategi än att försöka damma av 35+are som finns i Alcéns mobils kontaktlista. Det skulle också bli en rejäl förbättring, i synnerhet vad gäller bredd, om man dumpade några av de egna produkterna som inte håller måttet och ersatte med bättre unga spelare utifrån.

Vart blickarna borde riktas? Tja, det finns många hockeyspelare i Sverige, men Stockholm är Sveriges största hockeydistrikt och saknar ett SHL-lag för närvarande...

{8399}: Det låter verkligen som en gedigen förstafemma!!!
Om året var 2013…

ellis: Det är klart att Brynäs lever på lånad tid i SHL. HV och Djurgården gjorde egentligen bara en riktigt dålig säsong vardera, fick kvala, och åkte ur. Brynäs har gjort massa dåliga säsonger under 2000-talet, kvalat massa gånger och inte åkt ur.

Förbättringarna som har skett under Manner verkar vara mer upplevda förbättringar än faktiska förbättringar. Numera är förväntningarna sänka så pass mycket att Ingenmansland upplevs som en godkänd säsong, kanske rent av succé för Manner. Under exempelvis Bengtzéns sportchefsstyre eller Sundquists tränarstyre hade Ingenmansland upplevts som ett fiasko.

Jävla kung Larsson!! Riktig grythund

ellis:

Rent spelmässigt bore ni satsa på försvarsspelet då ni släppt in mest mål i serien, får ni ett stabilt försvarsspel blir målvakterna såklart också bättre.

Logik från soffcoachen i Dalarna ;)

Ryktas att Alcen fick nej av Almtuna när han (på Bultens rekommendation) ville värva deras andremålvakt. Almtuna sa nej och Alcen fick tyvärr nöja sig med den betydligt sämre och mindre rutinerade/meriterade finske OS- och VM-målvakten
Olkinuora. Voine, voine….😱😱

Här är bilden
Uppladdat:

500x0-923877a4-1ea5-4725-a0c3-f9ec5fd18816.jpeg

munkas: Vi kommer att köra med fyra utespelare och istället ha två målvakter i målet.

Sv: SLO-tråden
{8399}: Jag vet inte hur många här som går på matcherna. Många, inklusive mig, bor inte i Gävle och har inte möjlighet att gå på så många matcher men på de matcher vi kan gå på vill vi så klart ha så bra upplevelser som möjligt. Då är det väl skitbra om vi kan vara med och påverka här? Eller är våra åsikter mindre värda för att vi råkar befinna oss på en annan ort?

Lätt att få panik igen. Men vem trodde på poäng borta mot FBK innan matchen? Man hinner ju få upp hoppet och det är surt att förlora på det sättet, men för tre timmar sedan hade jag inga större förväntningar. Får försöka se det positivt att det i större delen av matchen fanns ett ganska bra spel.

HVs poäng inte heller så otippat, de sex back-to-back poängen brukar fördelas ganska jämt. Hade nog trott att HV skulle ta dem i förra hemmamatchen med ny coach.

Summa summarum, typ status quo som för två omgångar sedan men med färre matcher att ta in poäng för HV.

BIFSLO: Skulle nog säga att Brynäs absoluta prio bör vara att finna supportrar som är redo att skapa en ny aktiv ståplats likt KK.
Idag består ståplats endast av några tappra personer som gör sitt bästa(all kredd) tillsammans med ett gäng personer med händerna i fickorna som utnyttjar ståplats bara för det är billigt..
Försök lokalisera personer som är villiga att lägga ner kropp och själ i en aktiv ståplats och ge dessa personer alla förutsättningar för att lyckas!
I övrigt finns det även större förändringar som skulle höja arenaupplevelsen så som:
- Läktaren närmre isen likt HV. Gör det mer kompakt.
- Flytta hemmastå till kortsidan under restaurangen.
- Skybar, kommentar överflödig, alltid tomt. Vad som helst vore bättre än som det är idag.

Idag har vi många hjältar på isen. Kan man göra såna här insatser lite oftare så behöver man inte oroa sig för kvalspel.

Kan se båda sidorna av denna diskussionen om Börjes vepa. Men va fan, snubben tog två Sm-guld med Brynäs och är en legend. Det är väl inte så dumt att hänger i vårat tak. Hade jag föredragit en staty eller nåt liknande? Ja. Är jag upprörd? Inte ett skit.

Jag är mer upprörd att Sandlin saknar en hyllning värd namnet.

Horace76c: Jag tror att HV får spela kval igen mot Malmö och torskar kvalet. Därefter får Nubben sparken. Tror inte det kommer bli ett lika enkelt år i HA och nu är väl mycket av den gamla skattkistan tömd.

Tror att HV kan bli kvar några säsonger i HA

mk:

Det är inget annat än sjukt att ett lag med den ekonomin riskerar att åka ut igen. Deras värvningar under den här säsongen måste sakna motstycke i historien m. Inte bara för nykomlingar, utan för lag i svensk hockey överlag.

Tedenby, Martinsson, Petersson, Nättinen, Miele, Bødker, Vigneualt, Lenc, Laleggia, Shore, Kaski,… och ändå så jävla dåliga.

Alltså herregud vilket haveri.

Det finns klubbar som fuckar upp än mer än Brynäs.

Sv: Brynäs Damer
Läste lite inlägg angående tränare å hur viktiga dem är för hur laget presterar. En sak slog mig idag när jag slökollade på Skelefteå-Rögle. I Skelefteå som leder serien å är ruskigt bra där tränar Robert Ohlson, samme Ohlson som inte direkt rosade marknaden med Djurgården dem 5 säsongerna han fick där. De är svårt att polera fram en guldtacka av en bajskorv. LAGET (spelarna på isen) är A och O. Det fattas några ingredienser i Brynäs LAGET om vi ska klättra i tabellen nästa år. Sen spelar de mindre roll om de är Manner eller nån annan som står i båset om inte LAGET byggs rätt.

Huge: Gissar att du varit ordförande i en bostadsrättsförening. Erkänn att du har satt upp mängder med lappar om att folk har glömt att fälla upp utemöblerna och glömt ludd i torktumlaren? I varje lapp har du förstås även klagat på de boendes läsförståelse.

BIFSLO: Kanon att du är här och visar ett intresse för oss medlemmar och supporters ide'er och tankar, vilket jag tycker saknas generellt i Brynäs. Jag förstår att du fokuserar på SLO vilket är en mycket bra början 👍. Hoppas du är uthållig och strukturerad för här på HS är tankarna av alla de slag, högt som lågt 😉.

BIF Kungen: det tycker jag han har gjort i varenda match efter Nyår. Dem FÅ tabbarna han har gjort är p g a katastrofalt spel. Vilket jag inte kan klaga på Lindbäck om. Svårt att ta 10+ skott om utespelarna inte gör sitt jobb för 5 öre.

2022 var Lindbäck katastrofal, 2023 är han en top 5 målvakt enligt mig. Hade han spelat i Skellefteå med samma form hade han haft 95% efter nyår utan problem.

Spelarbetyg idag:

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️= Anders Lindbäck
⭐️⭐️⭐️⭐️= Ingen
⭐️⭐️⭐️= Ingen
⭐️⭐️= Theo Lindstein för målet…
⭐️= Greg Scott för slitet…

💩= Det otroligt krampaktiga spelet…

Fy fan viken orättvis men ack så härlig seger!!😍😍 Tack Lindbäck! Tack Lindstein! Tack Carl Persson!

Bertilsson och Scott är faktiskt smart på slutet. Slår icing på icing så Manner inte får chansen att byta spelare.

Lite kul. Greg Scott som Manner.

JawKee: Vi kan ocksål börja med att stänga av värmen i bortalagets omklädningsrum.

Zappaholic: Nej, vi avslutade Solings konto för att hindra honom från att skicka fler elaka PM till folk.

Längesen jag var inne och kikade här, men kände att jag inte längre kunde låta bli.
Ser vad alla skriver och håller med för det mesta.
Något i förberedelserna inför match MÅSTE vara så jävla fel? Man kan inte torska första perioden med 2-3 mål varenda match. Det måste ta på psyket nå fruktansvärt, speciellt när man lyckats komma tillbaka, och ändå släpper in ett jävla pissmål minuten efter kvitteringen. Frågetecken som jag har är:

Varför är Rödin fortfarande kapten? Han beter sig som en jävla barnunge och har noll känsla att vara ansiktet utåt med ett C på bröstet.

Varför sätter man in Timashov gång på gång när han dräller med pucken och är nonchalant på en ny nivå?

Vart är matchcoachningen? Varför sätter man inte in spelare som varit heta i slutet på matcherna?

Lindbäck var både bra och dålig nu mot Timrå, stod för ett par otroliga räddningar, samtidigt som han släpper billiga mål. Vad händer?

Jag vill se en direkt jävla överkörning på lördag mot Malmö.

Och tack Leksand, för att ni vann mot HV71.

{9382}: ”Så fort det går emot… ” Ja, gått emot har det ju liksom gjort i 20 år.

3p ikväll ihop med hv förlusten, ja det hade varit mer eller mindre entrebiljett till shl 23/24. Man undrar ju om Manner & Co fattar det.
Att ens komma ut så dåligt förberedda i första perioden borde vara straffbart. Hade det varit möjligt borde hela laget bli bänkade 2 matcher.

Davey85: Manner kan packa ihop efter matchen. Vi har sett igenom ordbajsaren nu. Att tillåta så här uselt spel måste få konsekvenser.

Farsang:
Laget i kväll
Målvakter: Lindbäck/Karhunen
Förstafemman: Kinnvall, Sklenicka – Rödin, Larsson, Timashov
Andrafemman: Friman, Johannesson – Strömgren, Palve, Scott.
Tredjefemman: Bertilsson, Niemelä – Eklind, Björninen, Olesen
Fjärdekedjan: Ljungkrantz, Blomqvist, Kvist
Extraback: Lindstein
Extra forward: Birgersson
Spelar ej: Ölund och Hedberg.

Sv: Välkomna
BIF Kungen: Man ska inte behöva sitta som på nålar en tisdagkväll när Iko o Hv spelar en seriematch. Jag kräver inte guld, bara lite lugn o ro. 🥵

Davey85: De glömde dock räkna med brynäskvoten.
Bra spelare X 0,65 = spelaren i brynäströja.

Nä, skämt åsido. Ge mig Oskarshamns sportchef nu!
Han är ju ett geni. Lyckas varenda jävla säsong trots små medel.

Peja: "Vilket nytänk tillför Alcén? Var gärna specifik."

Han anställer mv-tränare på halvtid och försöker värva spelare som lagt av, lex Wandell och Henke Karlsson.

Bulten: Tänk om man någon gång skulle få sitta och beräkna resultat och gissa poäng i förhoppning om en topp-4 placering…

Nä, samma visa varje säsong med det här skräplaget. Så jävla less nu.

Ny säsong, ny mellanmjölk och ny fight i bottenträsket o.s.v…

{10128}:

Hamnar vi på 66 poäng kommer vi inte behöva kvala.

Det är helt absurt att räkna med att HV kommer ta över 2 poäng per match de kommande 17 matcherna. En siffra de inte ens varit i närheten av hittills då de ligger strax över 1 poäng/match.

Men HV kan mycket väl gå om oss. Men inte om vi tar 21 poäng till.

Förlorar HV ikväll mot Oskarshamn säger jag att det ser rätt kört ut för dem.

Jasse Ikonen hann alltså göra 12 matcher för LHC, nu klar för Färjestad istället.
Denna marknad skojar man verkligen inte bort!

Jugge: Rödin är ju tänkt att vara Brynäs spjutspets. Likt som:
Oskarshamn - Karlqvist
Skellefteå - Möller
Växjö - Rosén
Timrå - Dahlén
Rögle - Tambellini.

Om Rödin inte kan axla den rollen oavsett vad orsaken är, måste en ny spjutspets in och Rödin måste ner i lön och ner i kedjorna alternativt lämna, punkt slut. Man kan inte hålla på med ”jaaa men han gjorde ju så och såå för 4 år sedan. Han gjorde ju 7373 mål FÖRUT… han har Brynäshjärta”. Jo absolut, men det hjälper inte Brynäs att någon gjort poäng FÖRUT. Han lär ju bli kvar även nästa säsong, får se hur han presterar då.
Jag hade ju mycket hellre haft Karlqvist än Rödin i dagens läge, snarlik lön antar jag. Förutom att Karlqvist presterar medan Rödin inte gör det.

mattias - 74: Om du läser riktigt noga så kan du faktiskt härleda en tveksam icingavblåsning till 5 års harvande i bottenträsket i SHL.
Stor komik.

Vem behöver ha tråkigt ensam hemma en Fredagskväll när man kan gå in och läsa Brynäs forum ;)

Zappaholic: Jag tycker inte att Lindbäck gjorde en så dålig match igår. Han stod för några kvalificerade räddningar som höll oss kvar. Den största tavlan stod Tomkins för. Vi sätter inte våra chanser, det gjorde FBK.

munkas:

Shinimin utvisad för Diving. Den såg man inte komma ;)

Forsberg 1978: Så fort de börjar känna vittring på något streck som inte är ett kvalstreck så blir det nån sorts gemensam kollaps. Alltid!

Dags o hissa Dunza's tröja i ERP:n va?

Sen visst, vi slog Timrå enkelt..men visst fan sjöng deras tv-spelspublik mycket högre och bättre än våran? Så Tikarna är nog nöjda ändå.

Roligt att Luleå gick till finalen men Mario Kempe är fan totalt värdelös. Tur Brynäs inte värvade honom.

Lindbäcks räddning med i veckans räddning som jag garanterade!

Rösta på!!