1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774747 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Vågar man titta ikväll? Var mentalt slut efter Malmö-matchen.

Hockeyleksing: Du kan tänka.

Larsson-Björninen-Scott/Palve-Ölund
vs
Hrivík-Rouhomaa-Zackrisson-Knuts

Då blir det inte lika solklart som att ställa Scott mot era centrar.

Lite bättre stämning här nu! Inte så många fantasi-uppställningar dagligen och lite mer positiv anda!
Nu Gävlar kör vi fortsatt pepp oavsett kvällens utgång och tror på vårat lags kapacitet!

spolaisen:

Om du hade haft den minsta förståelse för mänsklig psykologi hade du förstått att en spelares självförtroende och självkänsla i princip alltid påverkar prestationen. Jag jobbar som idrottslärare och ser detta varje dag.

Jag vänder mig inte emot kritik. Jag är själv kritisk till Brynäs inledning på säsongen. Men som supporter ska man ändå heja, stötta och tro på sitt lag. Brynäs har den senaste säsongen en historia där supportrar har hatat, hånat och hotat såväl spelare som ledare. Samtidigt är det knäpptyst på läktaren varje match. Sånt påverkar laget betydligt mer än att Huge sitter och försvarar dem. Jag anklagar inte dig eller någon annan för att vara den typen av hatfulla supportrar. Men kulturen runt klubben är inte positiv.

Det är inget svammel. Det finns mängder av studier på hur psykologi påverkar prestation. Brynäs supporterkultur är inte positiv för klubben. Det ursäktar kanske inte den usla prestationen, men den är betydligt mer skadlig för Brynäs spelare än vad Huge är.

munkas: Jag tycker att vi behöver en Lars Göran här i forumet. Det dräller ju inte av optimister här inne direkt.
Allt kanske inte går att analysera, men det är kul med folk som har en stark tro på sitt lag.
Det var mer än vad jag hade i söndags, men nu tar vi nya tag!

magr: Det är nu som Alcén och/eller Grahm ska gå ut i medierna och säga att de har fullt förtroende för ledarstaben. Grahm är givetvis ursäktad om hon är föräldraledig, men det är för dåligt att båda sportcheferna är osynliga i media i dessa tunga tider. Det är självklart roligare att synas i okritiska intervjuer när det går bra på och utanför isen, men det är liksom nu som de behöver synas. Jag tror inte att en rutinerad sportchef hade varit lika osynlig nu.

Jugge:
Blir mörkrädd när jag läser att Alcén var ute efter ännu en mätt och oengagerad spelare.
Enligt källor kom Elvenes lat och otränad till HV därav att han fick kicken.
Att ens Alcén vill chansa med honom säger bara allt hur Alcén funkar som SC.

Sanny hade gjort en inte allt för smickrande lista.
Över dom med sämst attityd.
Elvenes, Dima och Quenneville i Leksand.
Han tyckte Brynäs snarast borde bänka Dima helt o hållet.
Han har en poäng Sanny.

Att vi var nära Elvenes visar att Alcén saknar takt och ton helt o hållet. Och har han såna spelare på den så kallade listan blir jag mörkrädd för vad vi ska förvänta oss för forward.

Denna kille lär vi inte se på ett tag. Kul det förtjänar han verkligen!

Hank81: Visst att målvaktsspelet inte har varit bländande, men försvarspelet är ju katastrof. Släpper frilägen och 2-mot 1 hela tiden. Förlorar alla kamper om returer och sätter målvakterna i svåra situationer.

Bertilssons skada hämmar honom säkert också..

nisseghandi: Så länge han och Scott ska driva vår förstafemma så kommer det aldrig att lyfta för klubben. Ju förr Rödin försvinner desto bättre. Tror knappast det är en slump att han varit kapten i en klubb som spelat för livhanken år efter år.

Det är ju inte coachningen som gått fel för Brynäs, att skicka Manner lär vara det största misstaget. Däremot att ställa krav på ledningen, man har väntat hela året med att värva, och nu sitter vi som vanligt i skiten.
Dags att börja bänka alla jävla divor som inte presterar, tar hellre in juniorer som iaf har något att kämpa för.
Bort med C:et från Rödin till att börja med.

Qvarre: Jag har räknat till 134 frilägen eller 2-1 lägen. Haha

Pettisbif: "Det måste ju vara tränarnas fel att vi är så pass jäva kassa."

Du har en konstig besatthet av att alltid skylla på tränarna. Inte ens när vi har en meriterad tränare kan spelarna prestera. Vi kan liksom inte få mycket bättre tränare nu. Hur många tränare ska det här strykgänget få gå igenom innan du inser att problemet inte ligger där?

Jag tror att det är ledarna i truppen felet ligger hos. Rödin är en erkänd humörspelare. Jag tror hans mentalitet sprider sig till resten av laget. Han kom tillbaka efter finalåret och sedan dess har truppen presterat som piss.

Kan Sklenicka spela 50-60 min per match? Annars är vi rökta.

Så jävla besviken på hur vi uppträder. Oförsvarligt dåligt.

J-S: Jag läser tabellen upp och ner, då ser det mycke bättre ut 😁😉

Quenneville målskytt för Leksand. Såg ut att vara förlösande med tanke på hans reaktion på målet.
Hoppas Rödin, Palve & Dima får näta och känna samma känsla inom kort!

Lemp: Gör som jag mina vänner. Det enda (a)sociala medium jag har är HS. Att inte ha (a)sociala medier ger tid åt det allra viktigaste i tillvaron, mitt eget liv och min familj 😊.

Före detta Brynäs målvakten byter klubbadress Jonas Johansson har totalt fått vakta kassen i 32 NHL-matcher under sin karriär. Han NHL-debuterade för Buffalo Sabres men fick sedan hoppa mellan Colorado Avalanche och Florida Panthers. Arizona Coyotes kommer att bli hans fjärde NHL-klubb i karriären. Vi Brynäs fans önskar dig all lycka till.

mattiask: Var är Luleåsupportern nu? Han som var här och försvarade chicken i säkert tjugo inlägg.

Luddf: Man kan ha ursäkter för nån enstaka match och peka på situationer,incidenter m.m... Men. 1 seger på 5 matcher och konstant osynliga topp6-spelare är ingen slump. Vi är långt ifrån tillräckligt bra just nu. Klarar vi ändra på det?

Jaha, vad ska man säga om den här matchen? Jag är helt tom. Jag tycker vi gör en hyfsat bra bortamatch ”all-in-all” men har en en riktigt dålig period på 7-8 min när Växjö gör 2 snabba mål.

5 matcher in i serien… Nu är det på riktigt dags för Manner att ha kvartsamtal med Palve och Rödda. Dom har inte presterat ett skit hittills på hela säsongen. Det funkar inte att våra ”bärande” spelare med dom fetaste lönekuverten åker runt och fyller år match efter match. Förödande för lagdynamiken!

Rödin ska dessutom skämmas som fan för sitt svandyk efter att ha stått i Cmore intervju och dömt ut Shinnimin. Så där gör man inte som kapten! Jag har försvarat Rödin som kapten hela tiden, men undrar om det inte är dags att ge det till Larsson nu?

Lindbäck? Jag förutsätter att Veven står på lördag.

The gallion: Palve och Rödin årets floppar hittills! Om jag vore coach så hade jag bänkat bägge några byten bara för att markera att deras sätt att ställa till för kompisar ute på isen är inte ok.

Bra period.
Men vad sysslar zebrorna med? Plockar Rödin men tar inte ner han blir nerdragen?!

Bra att han tog ett snack med zebran efter.

Pettisbif: Tror det hade blivit dålig PR för Brynäs att kicka ut unga tjejer ur föreningen. Enligt mig hade det vart det rimliga, men jag förstår Brynäs tänk här.

Pettisbif: Nej för guds skull, rör inte PPt! För första gången på evigheter såg ju PPt riktigt bra ut, låt stå!

Anders Berg: Det är ditt fokus efter första fullpoängaren? Inte Scotts insats? Inte Kinnvall? Inte PP? Inte att vi vann?

Fattar inte varför man trollar sitt eget lag.

Zappaholic: Den nykomponerade PP#1 helt klart en nyckelfaktor till segern.

Olle Liss: Gissar att du inte sett matchen

Brynäsgubbe: nära 3-1 av Scott (som har varit bra idag, säsongens bästa match av honom enligt mig)

Ni måste ju snarast göra er av med era DJ. Spelar man "Whatever you want" som intro så har man förlorat sina rättigheter att styra musiken. Sedan är det ju bara oturligt att det är så tyst i hallen så han får alldeles för andrum.

Jugge: tror han filmade när han sa att han sagt åt domaren...

Davey85: Självklart så måste det bli en ändring i PP formationerna. Rödin kan inte fortsätta på samma position för då fastnar vi och tappar lätt pucken. Dessutom så står spelarna kvar på samma positioner och väntar på pucken vilket underlättar för motståndarnas BP. Mera rörlighet, snabbare passningar, fler skott på mål från blå och fler skott på mål generellt. In med Kinvall i PP

Pettisbif: Att Dima inte presterar är vi väl rörande överens om men att spekulera att han är dryg osv..tycker jag låter märkligt..
Att va dryg och underpresterar ökar ju inte värdet på honom eller hur? Sära på Palve och dima ett tag...

bradberry: Alltså antingen lägger KK ner eller så kommer de tillbaka på riktigt. Som det är just nu gynnar det inte någon. Jag hade gärna hjälpt till mer men jag bor inte i Gävle så jag kan inte vara på match så ofta som jag velat. Jag hoppas verkligheten stämningen på hemmamatcherna blir bättre framöver för idag var det en besvikelse, Luleåfansen sjöng ut oss totalt. All heder till er som sjöng på ståplats idag men vi behöver bli fler!

Måste säga att man är väldigt kluven kring Brynäs just nu. I ena sidan så har det endast gått tre matcher, men samtidigt så ser man redan nu bristerna i forwardsuppsättningen.

Fyra av spelarna som ska driva det här laget är helt frånvarande. Dima och Palve är helt under isen, dribblar runt i hörnen utan att skapa chanser. Palve och Rödin kastar bort varje powerplay med sitt puckhållande. Rödin kämpar men som vanligt ska han göra allt själv.

Scott är en bra lagspelare, men säsongen 22/23 är han en spelare för en tredjekedja. Finns inget lag i SHL där Scott hade fått spela så här högt upp. Kasta om, in med Larsson som center, det räcker nu med tramsandet på kanten.

Behövs tydligt en forward som faktiskt bryter mönster, driver på mål och vågar skapa chanser.

Jugge:
Såg att Wiken kommenterat ang Chicken.
Bra!!! Då ofta veliga helvetes kåren tar hänsyn till dom så kallade experterna.

Nu måste tränarna visa ledarskap. In med Larsson och Scott som centrar. Splittra på Scottin. Bänka Dima!
Sätt Palve på annan position i PP spelet.
Och börja ta tidiga TO när matchen glider er ur händerna.
Samt spela Strömgren mer och Kinnvall i PP!!!

Nu försöker 🐥 snacka sig ur filmningen, fy f..n vilken jä..la kyckling han är

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/kE3VnL/shl-thorsbrink-svarar-pa-shinnimins-forsvar

Gunderson: Ja idag hade det kunna gå åt vilket håll som helst. Men faktum är att Brynäs hade kvitterat och hade initiativet… Så kommer ärke-äcklet å filmar… Domarna köper bluffen och Luleå får momentum till skänks då man oxå gör mål i just det PPt.

Luleå är bättre över 60 minuter men just denna sekvens kan vara en stor orsak till det… Var länge sen jag var så förbannad när jag varit på hockey… Shinimin borde stängas av för de där tilltagen. Bara det kan få honom att sluta…

Sen va fan har Dima ätit ostkrokar hela sommaren? Han platsar inte som han spelar nu. Palve har jag försvarat för hans skills men han är ju under isen… Kemin i vår andraline är katastrofal…

På sportradion pratade Wahlman och Svartvadet om att Brynäsarna visade dåligt humör och gnällde på varandra över felpassningar etc. Oroande signaler…?

Nu har man försatt sig i en situation där vi har en måstematch på tisdag hemma mot Örebro. Förlorar vi där har vi fått en krisstämpel i pannan och risken är att vi går samma typ av säsong till mötes som de fyra senaste…

Vi var i final 2017. Sen kom Rödin.., Finns ett samband…? Jag vet inte…🤷‍♂️

Bra Rödin!

Honken72: Här är en annan take.Ligans toppspelare har generellt sett blivit bättre i och med inflödet av KHL-spelare. Det betyder att spelare som tidigare höll hög SHL-klass kanske numera borde placeras i facket bakom. Gäller naturligtvis inte bara Palve utan också många andra spelare som briljerat i SHL de senaste åren.

Det kanske blir mest tydligt för högrisktagande spelare som Palve. Det som fungerade förra säsongen, gör det inte längre. Det är ju bara att kolla på hur motståndarna kunde spela mot Brynäs förra säsongen när Scott-Rödin och Palve-Timashov (så småningom) som två bra block, Bertilsson som den enda klasbacken.

Det måste vara en jäkla skillnad att ställas mot Sklenicka och Friman istället för Genoway och Björk, Larsson och Björninen istället för Molin, Danielsson och Sallinen.

Det var nog lite lättare att spela mot de som lämnat Brynäs än de som kommit in. Palve hade definitivt haft större lycka med sina tricks mot Björk och Molin än mot Sklenicka och Larsson...

Pettisbif: Jag håller med, jag tycker att Olesen kanske gjorde sin bästa match i Brynäs hittills. Det är egentligen bara målet som saknas. Sett över båda matcherna hittills så tycker jag nästan 3:e kedjan varit bäst. Den 2:a bär ju Larsson själv på sina axlar..

Har inte sett matchen p g a jobb, men kan konstatera att vissa behöver lugna ner sig lite. År 2022 är Oskarshamn borta inte en match man "städar" av eller bara enkelt vinner.

De har en skicklig tränare som fått ihop laget bra, de ser ut att lyckas bra med sina värvningar varje säsong. Det är jävligt surt när man torskar två OT på raken, för skillanden mellan 2 och 4 poäng känns enorm.

Jag är försiktigt positiv till fortsättningen för Brynäs.

Analys av matchen:
Vehviläinen visar att han kommer ge Limpan en ordentlig match i matchen. Kung i mål och exakt lika bra som ifjol.

Sklenička fortsatt banan bästa back (ihop med en annan favorit Rikkola). Bertilsson ser inte alls bra ut. Kantig och seg. Matchotränad kanske..?
Friman förväntar jag mig bra mycket mer utav. Bra i offensiven men bedrövlig i spelvändningar och i defensiven. Johannesson något blekare. Men jävligt vass kyla och bra spelsinne, rölig som få. Mattades med istid. Fattar inte varför!
Hedberg gjorde en bra match från 2a perren och vidare. Många fina aktioner i offensiven och stabil o resolut i defensiven. Bergman gör återigen det han ska och gör det väldigt bra!
Kinnvall såg bra ut med pucken men i övrigt finns mycket mer att hämta.
Rödin 1a kedjans bästa spelare. Dock ingen stormatch av honom. Scott gjorde en bra sak. Målet. Annars väldigt dålig rakt igenom. Ingen touch med pucken och ser trög ut i tanken. Björnen var riiiktigt kass i tekningarna. Där han ska vara som bäst.. konstigt. Utöver det blek och borde avgjort matchen i 3 mot 3 när han skjuter ett horribelt skott över i jätteläge.
Palve och Dima blir jag fan gråhårig utav. Spelar med alldeles för små marginaler och är nonchalanta! Väljer inte lägen bra alls. Larsson ihop med Ölund matchens bästa forwards hos oss. Eklind blandade och gav. Borde kunna spela mer kraftigt. Olesen var bra igen. Hade fina aktioner.
Strömgren var bra dom få gånger han var inne och fick till och med chansen i 3e perioden med Larsson/Palve.
Birger enormt kall och låg fel i defensiven massor av gånger. Även väldigt blek i offensiven där han inte ens vill ha pucken känns det som. Ljungen var inte han bra heller. Ser alldeles för mjuk ut. Kvist den enda där som visar lite k*k. Och tog fina initiativ i den kedjan.

Annars var tränarnas coachning rent av dålig.
Spelade med 4e kedjan i helt fel lägen i 3 perioden. Spelade Johannesson för lite.
Vägrar ta matchavgörande time out.
Spelade Larsson lite i den 3e perioden.
Satte en fel tekare i defensiva zonen många gånger som gjorde att OIk ofta fick lägen och tryck.
Det här är något jag påpekat förr. Manner och dom övriga måste bara bli bättre på att match coacha!

Annars borde man gjort minst 2 mål till efter 2 perioder. Men som vanligt jäkla bra snurr i offensiven utan målchanser och ingen som bryter mönstret.

Värva Alcen!

Forsberg 1978: Johannesson! Bra pointspel

Stenis: Var någon som undrade Kinnvalls status under gds liverapportering från dagens träning också.
Uppladdat:

500x0-screenshot2022-09-20-15-40-32-796-editcomandroidchrome.jpg

AW-M89: Erik Karlsson är ett bra nyförvärv till Gävletidningarna. Hans enda svaghet är dialekten. Märks att han är taggad, både aktiv kring Brynäs och Gefle.

Omöjligt att bedöma hur troligt det är, men vore ju skitkul om Johanesson blev uttagen i Tre Kronor. Precis den typen av boost som kan hjälpa honom att växa ytterligare.

Ett tips för att få fram alla nyhetsartiklar där Brynäs nämns är att lägga till Brynäs som ”mitt lag” på Hockeynews.se
Uppladdat:

500x0-d4fa58f5-8a39-4655-9ecd-180e6151d6d5.png

Silfverkroken: Snackat lite med en svensk journalist som följer Habs för kanadensisk media på twitter.
Han säger att Habs vill ha honom i OHL men att Mesar inte vill spela OHL.
Vi får se vart det landar. Långt mellan ?hört sig för? och påskrift. Det är bra att Alcen fiskar.

Khall92: Det var efter. En källa hade han redan i helgen och en idag.

Sv: Sv: SHL premiär Rögle mot Brynäs i Catena Arena idag kl 15:
Peja: Jag blir lätt nervös när ni börjar prata religion politik i ett hockey forum dom flesta spelare håller sin religion och politiska åsikt för sig själv vilket jag tycker vi ska göra i forumet också låt oss fokusera på Brynäs och att vi lyckades ta poäng i Ängelholm en bedrift i sig.

Sv: Sv: SHL premiär Rögle mot Brynäs i Catena Arena idag kl 15:
{9037}: tänk va en seger i SD kan göra en människa glad. Förstår att det var längesen Timrå hade en så skön känsla inför en SHL-säsongs. Senast var väl på hedenhös? Enda jag minns av timrå under 2000-talet är att de mötte massa skitlag i allsvenskan. Välkommen till finrummet. Ni kom sist ifjol :)

När du läser detta har du väl börjat nyktrat till också.