1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775047 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Så jävla uselt, vill man inte hissa hans tröja? Det har varit uppe flera gånger men alltid svepskäl om varför det inte är aktuellt just då.
Om det han gjort inte räcker för att bli hissad kommer vi aldrig att hissa någon spelare igen.

Tycker även Sjödin förtjänar det. Framförallt för det han gjorde under sin andra period i klubben när ekonomin var katastrof och han som kapten höll fanan i defensiven.

Tekvarianten:
Alltså detta lag med tur och i mina drömmar:
Lindbäck - Vehviläinen

Bertilsson - Kinnvall
Rödin - Järnkrok - Scott

Friman - Johanesson
Mäenalanen - Björninen - Timashov

Sklenička - Hedberg
Olesen - Palve - Eklind

Lindstein - Bergman
Birgersson - Ölund - Kvist

Berge: Det finns alltid om och men gällande Brynäs värvningar medan konkurrenternas är givna succéer.

{9873}: Kinnvall ska vara den ledande offensiva backen i en annars på pappret stabil backuppsättning, med mycket variation, mest 2 vägs backar några med offensiv uppsida och några med defensiv. finns ingen ensam back som ska vara en messia,
tror någon det så har man inte lyssnat på ett ord Manner sagt om att bygga en grupp/lag

Ser ut som man ramlat in på Golfsnack...

Sv: Tabell 22-23
mattias - 74: Tyvärr har du Leksand för högt. Det blir kval.

JanT: Ja, jag tittar in ibland för att se om busungarna sköter sig. Bortsett från att ellis inte verkar veta att ordspråket lyder ”Väck ej den björn som sover” och inte ”…en björn som sover”, så sköter dom sig ganska bra.
Att Anders Berg m.fl blir otåliga och kinkiga när nyförvärven inte ramlar in i den takt man önskar, är saker man som magister får ta.
Blir nog en golfrunda på Gävle GK i sommar, dags att visa Kroken och Berra hur man svingar en klubba..
⛳️🏌🏻

Tigerhjärta: Flera sportchefer/GM har vittnat om att många av de bästa namnen avvaktar dom lediga platserna i NL samt envisas med samma lönekrav som förra säsongen trots att det är klubbarnas marknad nu. Därav så händer det inte så mycket. Får se när det lossnar!

Smurfen: Verkar vara en riktigt skön snúbbe som spelar mycket på inlevelse och känsla. Förbered er på Rock n Roll :)

Charles: men du måste väl ändå inse att det är din och andras tolkning som skapar situationen och att problemet med kommunikationen egentligen bara finns inuti era huvuden?

Rent objektivt. Brynäs postar en video där en fd spelare figurerar. Ni drar slutsatsen att det betyder att spelaren är på väg hem igen. Det är en felaktig slutsats, verkar det som. Det är väl inget att bli kränkt över?

Jag tycker det är överdrivet att det betyder att informationsavdelningen är kass. Om ni hade sett kommunikationen för vad den var, istället för att dra massa slutsatser (som väl dessutom är långsökta sett till Larssons stats) så hade ni tvärtom kunnat uppskattat aktiviteten på sociala medier istället för att känna er kränkta.

Håller med om att fingertoppskänslan hade kunna varit bättre från Brynäs sida men tycker ändå ni skapar era egna problem genom att övertolka klubbens aktivitet på sociala medier och låta fantasin flöda. Det kan ju vara kul att fantisera kring saker men förstår inte varför man känner sig kränkt när fantasin och verkligheten visar sig vara två olika saker.

Peja: Timingen på det första inlägget är dålig tycker jag. Det finns ett buzz runt JL på sociala, och han har inget kontrakt, kontakt är etablerad mellan JA och JL.
Att då som första inlägg lägga den, det är det jag reagerar på. Sen så lägger man den om Stadler oxå. Det är ingen fingertoppskänsla..
Sen så får man ju fortsätta för att inte framstå som nötter..

Vad är syftet med inläggen?

Nä, alla efter Stadler är cover- ups.

Stinker om gårdagens blöja.

Man måste vara smart.
Den tweeten i det läget var inte smart. Man kunde lagt den på nu isf Lindblom, då hade den inte skpat det buzzet.

Kalle Kaskinen ny som assisterande tränare. Ingen Janne Larsson därmed.

Artikel i GD om Brynäs silly season. För det mesta gammal skåpmat men några grejer som tas upp:

* En back ska in, vilket av allt att döma blir Kinnvall.
* Antalet forwards som ska in är lite oklart, "det beror lite på", säger Alcén.
* Det har tydligen spekulerats i finsk media om att Björninen kan vara aktuell för VM, men verkar inte särskilt troligt ändå.
* Oklart om värvningen av Mäenalanen blir av (osäker om det är GD:s egna uppgifter eller om det är Sasses egna spekulationer). GD ska dock ha egna uppgifter om att Larsson kan vara aktuell men att det hänger mycket på om han får något nytt erbjudande i NHL. Gunler skulle också kunna vara aktuell för utlån till hösten (återigen, osäker på om det är konkreta uppgifter eller spekulationer).
* Ingen av Molin, Sallinen eller Pettersson tränar med Brynäs just nu. Lär nog inte bli någon förlängning med någon av dem dock. Konstigt att Brynäs inte kommunicerat något dock.

Som sagt, inte särskilt mycket nytt egentligen men tänkte att det kunde vara värt att dela med mig av ändå.

Skrubben: Det är typiskt Brynäs att inte kommunicera ut om alla. Vissa vill man säkert "ta farväl av på riktigt" och vissa har man gett skambud, har jag hört. Som tur är verkar det vara slut på superkontrakten till spelare som knappt platsar i laget.

Lunkan: Det har spårat ur. Snart kan inte Brynäs publicera veckans lunchmeny utan att det tolkas som att man ska värva spelare varje dag buffén är öppen.

{9682}:

Det var senast Modo vann mot Brynäs va?

Blev tvungen att kolla upp det. Brynäs har 15 raka segrar mot Modo. 15 RAKA!

JawKee: Enligt Öviks tidning så har Modo anmält sitt intresse för Emil Molin.

Jockster : Nä, jag valde inte att missförstå dig, men tolkningen av dina inlägg är kraftigt färgad av att du i princip alltid bara klagar på Brynäs. Om någon gör det i 999 inlägg på raken antar man liksom att det även är temat för inlägg nummer 1000.

Att Brynäs behöver få in ett par spetsforwards är nog de flesta ense om.

Berge:
Tror vi kan få till detta men inte mer:
Rödin - NY/Scott - Scott/NY
Timashov - Palve - NY
Mäenalanen - Björninen - Eklind
Olesen - Ölund - Wännström/Gunler/Birgersson

Alltså 3 nya "spets" inkl Saku. Plus en varsin till 1 och 2 kedjan. Sen ev nån ny till 3 eller 4. Så tror jag och så är det jag har fått hum om via min källa.
Minst 2 spets iaf och en breddspelare. Kan bli 3 spets. Så ???? är nog inte helt fel ute. Sen vad räknar man som spets...? Många här inne ser Björninen som ny 1a center och spets. Men vad jag fattat kommer man använda honom på ett liknande sätt som i Finska landslaget. Och dessutom kostade han inte så jättemycket. Typ som Nickes lön. 150k - 170k typ.

KulaShaker: Skulle inte kalla det överanalyserande dock. Brynäs lägger upp ett klipp från 2012(!) där en spelare som ryktats tills Brynäs står för huvudrubriken.
Om man vill lägga upp snygga mål från arkivet finns det hundratals snyggare mål än det där? Klippet i fråga är totalt irrelevant och helt intetsägande om det inte finns något underliggande bakom?

Jugge: Friman +1 och en assist, Björninen med +3 (liksom Mäenalanen om man nu vill räkna med honom). Anttila var väl dagens stora man men våra Brynäsgrabbar bidrog definitivt till Finlands vändning idag!

Nä fy fan vilken jävla skit-dag!

Imorgon vill man vakna till ett mail från Brynäs IF med texten ”Johan Larsson klar, kontrakt till 25/26” en kaffe senare ett nytt mail ”Vill ni ha mer?” Och slutligen ett aftonbladet-pling där Garpen ber nationen om ursäkt.

Jag drar på mig finska tröjan nu; forza Manner, Friman och Björnen!! 🦁🦁

Peja: Ja, det är väl det som är det värsta. Larsson är lite för bra och lite för ung att komma hem nu. Men man vet ju aldrig, han kanske tycker det är dags att komma hem efter 10 år där borta.

Alcén är ju jävligt bra på att snacka så han har kanske lyckats övertala honom att komma hem och vara stjärna i Sverige i stället? Man kan ju hoppas..

Berge: Risken är väl stor att du har rätt men varför visar man bara sista målet isf? Vore väl rimligare att visa samtliga våra mål om det är vändningen man vill highlighta?

Silfverkroken: Det fattas bara att Lakers går ut med att han har signat för dem och strax efter går Brynäs ut med att de värvat Tobias Fladeby från Tingsryd.

Väldigt mycket fokus på just Larsson i klippet. Bara han som filmas. Det är ju suspekt. För annars är det väl vändningen i sig som är intressant, inte bara det sista målet. Man kan ju säga att det är motiverat att få förhoppningar av det här, samtidigt vågar jag inte tro. Men helt klart skumt..

Skagge: Finns för mig ingen vettig anledning att publicera det där klippet med tydlig indikation på Larsson utan något mer där bakom.

mattias - 74:
Jag kommer att sakna Björk.
Han var lätt vår 3de bästa back, given i andra backpar, men fick skit konstant.
Vi låg lägre i försvar, för lågt - i myskoxförsvar, under 20/21 och det gjorde att backarna inte fick möjlighet och tiden på sig innan de hade en motståndare i rygg vid vunnen puck. Där hade Björk det tufft att få upp pucken och slog fel (som många andra gjorde) pga stressen - och där skapades ett hatdrev. I ör hade han det betydligt lättare och det var fan inte mycket att gnälla på.

Men det här med skridskor köper jag absolut inte som en belastning heller. I sånt fall var det start-och-stopp som var trögt.
Han kom med fart och tog sig fram betydligt mer än någon av de andra backarna med undantag för Genoway (som ändå var spetsback)
Där andra hade problem fysiskt defensivt stod han verkligen upp och var klart bäst efter Berra (som ska vara spetsback) och det utvecklade han jävligt bra under sin tid i bif och det kompenserade hans skridskoåkning bakåt.
Däremot var avsluten som back från blå dåliga. Men det med den trupp vi haft var inget som han stack ut med heller eller ska belastats för.
Jag håller lätt Björk som topp 3 back från i fjol - och det fast han visste om drevet han hade från supportrarna! Lätt var han topp 3!
Jag hade alla dar i veckan tagit honom kvar framför både Hedberg och Johannesson utifrån hur de 3 presterade under 21/22.

Bara att önska lycka till - han har förtjänat det (som Alcen sa) - och sen hoppas att han har överseende med skiten han fick av viss supportrarna om han vänder tillbaka till shl och fortfarande ser oss som ett alternativ!

Klart man önskar Björk ett stort lycka till. Han är antagligen inte NHL-material och han är inte heller så dålig som vissa har påstått. Han har för det mesta varit en helt ok back i ett tyvärr dåligt Brynäs under sin tid.

Tigerhjärta:
För tillfället har jag ingen ny info.
Tror inte jag kommer få ut nån info heller.
Min källa var luddig denna gång. Men vad jag hör så är dom rätt nära en ny forward om ett tag iaf.
Vet ej status på honom eller liga. Ingenting.

{7981}: För mig var det mycket märkligt när Kangas ville ta in Wikegård – som nog var den som kritiserade Boumedienne hårdast under fjolårets kris - som GM. I min värld har Brynäs mycket att tacka Boumedienne för – han räddade Brynäs kvar i SHL och var via sina finska kontakter högst delaktig i att Mikko Manner rekryterades till Brynäs. Är ganska säker på att en rekrytering av Wikegård hade lett till nya konflikter i Brynäs. Så… Jag tror att det är bra att Kangas avgår. Tycker inte att han hade koll!

xxx BIF xxx: Det är inte juniorerna som får stå åt sidan när KHL-spelarna väller in i ligan .Det är andra välbetalda herrar som har fyllt ut lagen till dyra kostnader. I Brynäs har vi haft spelare som K.Bergund och A.Pettersson som utfyllnadsspelare till fantastiska kostnader, "rutinerade, stabila SHL-spelare" kommer hamna i Hockeyallsvenskan nu.

Dessvärre har det blivit väldigt tydligt att spelare som Mannberg och N.Lundgren inte håller allsvensk toppklass heller. Mannberg har kontrakt med MODO över nästa säsong men många fans verkar hoppas att de kan bryta. Han är en utfyllnadsspelare i ett allsvenskt topplag, precis som han var i ett SHL-bottenlag (Brynäs). Den typen av spelare är otroligt överbetalda. Därför är det skönt att Brynäs har blivit av med "skräckkontrakt" som Mannberg, Lundgren, Berglund, Pettersson, Alcén (nåja) med flera har suttit på. Det gör att man kan ha ungefär samma budget men betydligt fler toppspelare nu.

Spelare som Kvist och Birgersson platsade inte på 12 forwards varken före eller efter KHL-spelarnas inträde. De kan vara på plats 12-13 men de platsar inte i en SHL-fjärdekedja i ett skadefritt SHL-lag. Det räcker med att kolla på de andra lagens uppställningar för att se var ribban ska läggas.

Peja: Så är det! Frågan är vad som är mest värt i nuläget. Lägga krut på en till toppback eller lägga resten på forwardssidan? Jag är nog mer för det senare alternativet

Liten kort härlig söndagsläsning som inget bett om.
Kan ni förstå att nästa säsong räcker det att vi gör endast 60 mål framåt för att vinna SM-guld.
Med denna backsida tillsammans med Lindbäck + Veini kommer vi aldrig släppa in en enda kasse. Det räcker alltså alltså att vi gör 1-0 i varje match så är guldet hemma i Gävle igen.

Metalman: Nej det är väl ingen garanti att de blir bra men det är väl ändå troligare att tjeckiska och finska OS-spelare som Pajen och Manner har bra koll på lyckas än om vi hade värvat typ allsvenska medelmåttor?

Helvete vilken tackling av Mäenelanen. Ruskigt onödig men märkligt nog blir jag bara än mer sugen på att se honom i Brynäs tröjan😅

Björnen ser riktig fin ut

xxx BIF xxx: Ang backuppsättningen.

Vänstersidan med Bertilsson, Friman, Sklenicka, Hedberg och Lindstein håller europeisk toppklass.

Högersidan med Kinnvall, Johanesson och Bergman är desto svagare. Det skulle bli en mycket bättre helhet om man bryter med Bergman och ersätter honom med något bättre, inte minst eftersom Kinnvall har haft så mycket skadeproblem genom åren. Det finns många bra rightbackar på marknaden men givetvis är det också en ekonomisk fråga.

Framåt, förutsatt att Saku är klar, skulle man behöva minst en poängstark rightare. då skulle anfallsuppsättningen se riktigt bra ut. Pulkkinen är mitt drömnamn där.

Målvaktssidan blir givetvis fenomenal med Limpan och VV.

Sv: Washington utslaget
{9873}: Självklart, mitt inlägg var mest ett skämt baserat på att Wennerholm brukar vara usel på att tippa ;)

Svensson_62: Äsh då, det är bara bita ihop, låt det gå några dagar sen upp i sadeln och försöka nästa år :-) det laget som vinner 4 matcher förtjänade detta, visst det är lite bittert nu men solen skiner idag också!

Makita:
Om Dima inte blir kvar kommer han ersättas av spets. Wännström ses som Gunlers ersättare dock kan ju Noel komma hem men det får ses som en bonus isf.

Första hockey-vmet på år och dar, som man ser fram emot och det är inte pga tre kronor.

Pettisbif: Ta inte alla kommentarer på sånt vansinnigt allvar! Detta är ett öppet forum. Det kommer alltid finnas de som hycklar. De allra flesta är tacksamma för information så välj inte att bara se de som grymtar…

Anders Berg: Kommer nu, Niklas Friman är klar!

När ska Brynäs tacka av Molin, Pettersson och Sallinen? Jösses, börjar bli orolig nu att man vill förlänga.....

Pettisbif: Nice try

Yngsta sonen träffade honom på Ica Storuman och frugan till Ekholm tog bilden
Uppladdat:

500x0-screenshot20220512111636comgoogleandroidappsphotosedit179845353325159.jpg

{9382}: Lätt att man håller på Luleå när FBK står på andra sidan.