1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775210 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Gunderson: Grym match! Det har varit några rejält imponerande matcher på sistone. Intressant att höra Erikssons analys om Brynäs förmåga att sänka tempot på Örebros spel och nyckeln kring de vunna närkamperna.

Svensson_62: Ja, det är ju lite roligt hur alla bara tar för givet att när NHL spelarna inte åker så kommer alla från Europa bara att åka. Med tanke på den ökande smittspridningen i hela världen så borde OS skjutas upp likt Tokyo, men det lär väl inte hända...

Just nu är det högre smittspridning i nästan hela världen än i Sverige, låt oss fokusera på SHL den här säsongen och se till att den kan genomföras på ett säkert och tryggt sätt. Drar spelarna på OS och sen en ökad smitta på det så lär det bli stora problem att genomföra hela säsongen.

Så vitt jag ser på SHL.se så är VV delad 1:a i serien med 4 hållna nollor tillsammans med Enroth.

nyb: Förvånansvärt rappa ben på spelarna efter det långa uppehållet och det viktiga 1-0 i BP satte nog ner skånepågarnas humör en hel del. Tidigare ineffektivitet har helt plötsligt blivit övereffektivitet, radioaktiv utdelning och sånt som brukar jämna ut sig över tid bara man skapar chanser.
Nu jobbar vi in en vinst för både Leksand och Rögle framför teven med en skinkmacka och en öl!!

Riktigt kul att Veini får hålla nollan igen! Han har spelat upp sig ordentligt under säsongen.

Forsberg 1978: LHC förlorade... bra för BIF!

{8399}: Det jag menar. Att Alcén landa framförallt Timashov i det läget vi är i. Det är extremt bra. Timashov hadse garanterat ett ex antal klubbar efter sig men valde oss. Tacka fan för det. Sen Palve förlängde pga Manner? Vet inte, bara en gissning. Men håller med dig till 200%. Extremt viktiga spelare för oss.

Davey85: God jul!

Jan Grismöbel: Kan du vara snäll och bespara oss ditt dravel - hör inte hemma i detta forum.

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
Svensson_62: Thelin är det bästa som hänt Brynäs. Ett omdöme jag hörde inifrån Brynäs för ca 15 år sedan. Kan inte vara fel med röd tråd gällande spelsätt för alla lag. Kan kallas identitet.

Sv: Intresse för att dra igång en tifo-kultur?
{8399}: Ja just nu är prio att få ihop folk som kan tänka sig att bidra med vad som helst egentligen. Men det behövs en grupp som utgör kärnan också. Så får vi rodda i olika ansvarsområden sen. Och det går såklart att styra ihop möten etc genom skype osv. Vi måste iallafall börja någonstans och hemmamatcher tycker jag är en bra start. Det borde finnas folk i gävle som är pepp, frågan är bara hur man når ut till dom på ett relativt anonymt sätt..

Sv: Kellman förlorad
xxx BIF xxx: Gör som jag, jag läser aldrig Huges inlägg, när jag tidigare läste hans inlägg kom jag fram till att han är rätt elak och tämligen okunnig, en retsticka som sprider dålig stämning helt enkelt. När jag ser golfbollen scrollar jag helt enkelt förbi. Jag kommer heller inte att läsa hans svar på detta inlägg. (Som förmodligen kommer att tas bort😁)
Ha en God Jul ära vänner

Med tanke på uppehåll, brist på nyheter, rykten osv försökte även jag på mig en laguppställning till säsong år. Iallafall i mina ögon en hyfsat rimlig sådan. Ber om ursäkt på förhand om det blev ett något långt inlägg. Tänkte att det var OK nu när det inte är så mycket aktivitet i forumet!
Forwards:
Nättinen - Boqvist - Rödin
Olesen - Palve - Dima
Jere Sallinen - T.Sallinen - Norbäck
Birgersson - Ölund - Eklind
Ljungkrantz

In: (Palve), (T.Sallinen), Nättinen, Norbäck, J.Sallinen, Boqvist.
Ut: Pettersson, Danielsson, Molin, Scott, Gunler, Kvist, "Mannberg"
---------------
Backar:
Djoos - Bertilsson
Viktor Lööv - Hedberg
Ludwig Byström, Lindstein
Bergman

In: (Hedberg), (Lindstein), Djoos, Lööv, Byström
Ut: Genoway, Berglund, Mylläri, Björk, "Nyberg"
---------------
Totalt: 4 Förlängningar, 7 Nya, 12 Ut!
Vid snabb privat liten kalkyl som jag ej postar med här, så bör detta rimligtvis kunna gå ut i +-0!
--------------
Tankar kring forwards:
Vet att vi är personer som tycker olika kring exempelvis Gunler & Scott.
Gunler beror på helt hur han presterar resterande del av säsongen, inte övertygat tillräckligt enligt mig. Scott är TYVÄRR en aning "passé". Varit min favorit i många år men han börjar bli sämre sorgligt nog, vi kan få bättre för dem pengarna.
I övrigt hade jag tyckt det varit intressant att värva den bättre brorsan Sallinen. Hade blivit en riktigt tung kedja tillsammans med talangen Norbäck!
Nättinen & Boqvist är självklart drömnamn. Ta det med en nypa salt och ersätt med två alternativa spets om ni anser dem vara helt orimliga.
--------------
Tankar kring backar:
Genoway kostar mer än han smakar, ersätts utan tvekan av Djoos.
Viktor Lööv är lite av en drömspelare. 191cm & 98kg tung tvåvägsback, något vi verkligen saknat!
Sedan är Ludwig Nyström mest bara ett namn för att ni ska få en bild av vilken typ av spelare vi behöver. En till stabil tvåvägs back som kan hjälpa vår älskade Lindstein!

Pettisbif:

Lugna ned dig.

Det är nog väldigt få 25-åriga SHL-spelare som inte tar chansen att spela i KHL och tjäna stora pengar om rätt erbjudande dyker upp. Det enda Timashov säger är att han vill spela i KHL någon gång, han har inte brutit kontraktet eller vägrat sig bort från klubben.

Om rätt erbjudande med rätt pengar dyker upp drar alla till KHL. Till och med Bertilsson gjorde det.

Erika Grahm Absolut tokrätt
Erika har en mycket stor del i den lyckade satsningen på Brynäsdamerna!
Hon har satt Bif på kartan, och gjort klubben attraktiv för spelare både från Sverige och resten av hockeyvärlden!

Naturligtvis ligger hon också till stor del bakom värvningen av ”Tima”. Hade nog ett gott öga till honom när han var i Modo tidigare!
Alla karriärer/ framgångssagor börjar nånstans, och jag tror att Grahm/ Alcen kommer att bli bra för Bif framöver!

Man måste våga lite för att vinna! Nu har vi en kanontränare för herrlaget och måste fortsätta att bygga laget från grunden!

Gör man rätt i ett par år så kan man vara topp 6, gör man ett dåligt jobb och inte drar åt samma håll så kan man vara Allsvensk lika fort!

👍🤓

Bratwursten : Finns ju stora brister i Gunlers spel, kanske främst utan puck, men å andra sidan är han en ung spelare som kan utveckla de delarna. Kollar på interna poängligan och faktum är att bara Rödin, Palve, Scott och Genoway ligger före, och de 4 är ju de dyraste och mest etablerade spelarna som Brynäs har, typ. Jag antar att Timashov kommer hinna gå om Gunler i poängligan innan vi spelat färdigt men om han kommer 6:a i interna poängligan så är det riktigt bra av en så ung spelare.

Ang. eventuellt nytt kontrakt skulle jag säga att om Manner tror på honom och tycker att hans attityd är bra (ibland ser den lite halvdassig ut för utomstående, men det är ju skitsvårt att bedöma om man inte är i laget) så är det ju bara att köra på en förlängning.

Blå grottan: Nu fattas bara att Växjö knäcker Djurgården, Luleå slår Malmö och Örebro dänger Linköping så är julhelgen fullständigt räddad.
Det här var bästa julklappen på många år!!
Hyvää Mikko!! 👏👏

Rominger: Rödin hann läsa om bänkningen under periodpausen. 😂

Frukost och melodikryss avklarat (jo, så gammal är jag). Snart bär det iväg till Götet o Kålleseum... Hoppas på en bra genomförd match, tigrarna har dessutom överraskat förr mot indianerna så... kanske, kanske!
Hursomhelst blir det väldig kul med livehockey igen, längesen! Forza Brynäs!

{8399}: Då du uppenbarligen inte har koll på vad som händer på isen när du ”klippt ett par bira”, så rekommenderar jag att du sparar kommentarerna tills du hunnit se om matchen i nyktert tillstånd.
Nu framstod du enbart som otroligt okunnig när du lastade Scott för 1-0 målet.

Silfverkroken: jag håller med. Färjestad blev väl rädda om ledningen på slutet och slog av lite på pressen. Men så länge de körde hårt med sitt presspel så fick vår svaga backsida det jobbigt. Anfallsspelet börjar ju i försvaret så det är klart det påverkas.

Ja, en del på det här forumet har fullständigt orealistiska förväntningar på det här laget och även vad som kan värvas in under säsongen. Det är i stort sett samma trupp som spelade kval förra säsongen. Manner har gjort underverk med materialet han har till förfogande.

Anders Berg: Tycker Sallinen är klasser bättre än Ölund. Tycker inte Ölund tillför ett skit tyvärr… Det värsta är att man vet att han har det i sig. Killen var grym 2017

Auchinleck: Tycker bara det är ganska raljerande att säga ingen håller SHL-nivå när man har spelare som Scott, Palve och Veini på utgående. Argumentera för att det finns bättre för likvärdig summa istället.

Försöker inte säga något mer än det, så du kan släppa att jag har låg ambitionsnivå eller avsaknad av kravbild.

mk: Om man plöjer igenom namnen så känns det rent spontant som att man bör skeppa betydligt fler än 5-6 spelare.

Andrén
Berglund
Björk
Danielsson
Gunler
*Hedberg
Kvist
Molin
*Palve
Pettersson
Sallinen
*Scott
*Vehviläinen
Genoway
Mylläri

*Spelare som man möjligtvis kan överväga att förlänga med. Resten är väl ändå ganska enkla val att inte ha kvar?

Stenis: Viktigt med en bra 4:de lina som vi har just nu. Sallinen Eklind och Pettersson.

Supportern: Är inte Jyrgårn nya HV? Nog vore det roligt med Malmö-DIF i ett negativt kval.
Men trots en strålande insats idag kommer det blir supertajt in i det sista. Inte pga lagets insats, för de spelar verkligen bra och troligen på sin maxkapacitet (kiitos MM) men utifrån själva truppens svagheter.
Men ikväll får man vara glad, härlig seger!

Har tyckt att Djurgården och Malmö var de två sämsta lagen vi mött innan dagens match och till vår glädje i tabellen så var Djurgården än sämre idag.

Vi är klasser bättre än Djurgården och det var vi redan i början av säsongen på Hovet när vi slarvade bort poängen fast det var än tydligare idag.

Mr Mister: Grym insats.

Svensson_62: Eller som NHL för massa år sedan.
Hemmalagets bänk i båset var 30-40 cm högre än bortalagets.
Redan där kände sej bortalaget mindre och nervärderade😁😁

Peja: Min gamla favorit, Kevin Clarke, måltjuv extraordinär med dubbla hattrick i semin mot Frölunda 2017. Kan vi locka honom från Berlin? (12 p på 19 matcher (7 mål))

www.eliteprospects.com/player/15040/kevin-clark

Markström: here we go again

Stenis: vi kan det inte se samma saker du o jag. Björk förlorar trots sin storlek ofta närkamper tappar puck..ser orolig ut ..slår felpass..skjuter mest över..åker runt motståndarnas mål och allt tappar fart..i mina ögon är han inte ens nr 7 av våra backar..

Hank81: Björk ska inte ha en Brynäströja överhuvudtaget, han är ett hån mot Klubbmärket..

Lunkz: Men om man nu skulle värva en 37-åring, så är det nog Ryan man ska värva. Nitisk med allt som har med kost, träning m.m att göra och förmodligen i bättre skick än många som är tio år yngre i shl, sin egen ålder till trots.

TIKTok: "Men tycker man det är kul att kalla folk för anti-vaxxare så får man väl hålla på så. Lågt."

Exakt lika lågt som när du själv håller på och kallar Vino för "vaxxare".

Vaxxare = person som är FÖR vaccinering
Antivaxxare = person som är EMOT vaccinering.

Kan du förklara för mig hur du tänker när du anser att det är lågt i en argumentering att använda ordet "antivaxxare" men helt Ok att använda ordet "vaxxare"?
Vore kul att höra.
Och du kommer inte att bli raderad om du bara ger en förklaring utan att använda tillmälen som "nolla" och "sjuk i huvudet".
Påhopp som du använde i ett svar till Vino och som gjorde att inlägget blev raderat.

Berge: Säsongen 18/19 vann vi båda bortamatcherna mot Rögle, dags igen!
2-1 i ÖT igen, dima och rödda nätar.
Forza Brynäs!!

Ja vilken match igår. Den matchbilden hade jag inte räknat med.
Timashovs betydelse är tydlig för laget. Det är en klassvärvning, även om jag tycker han väger lite lätt ibland när man lyckas få kontakt fysiskt med honom. Men det kommer kanske som bieffekt med farten?
Skönt att scott fick till ett mål också. Jag vet att vissa är kritisk mot honom men jag hoppas han vill och får chansen att fortsätta bredvid Rödin nästa säsong.
Mylläris bakåtjobb i två mot ettan, där han inte bara täckte av utan kom ut med pucken, var också extremt bra jobbat. Sådant arbete är lika viktigt som något annat på isen.

Hur långt kontrakt har Manner förresten?

HitTheLights: Håller med, Örebro är också laget som är tätast framför egen kasse med minst insläppta mål. Frustrerande att kolla på såna här matcher.

Ingen kan väl säga att Örebro spelade en publikfriande hockey idag direkt..

Huge: "Förväntningarna hos de flesta är verkligen otroligt låga."

Snarare realistiska, vill jag påstå.

Jo, de är realistiska, Huge. Men därvid tycks du nöja dej. Andra vill och tycker att vi ska inte vara nöjda med det. År efter år. Det har vi full rätt uttrycka.

Munkas:

Det är också konstigt att Djurgårdens dåliga spel förklaras med skador. De tre senaste matcherna är det väl bara Josefsson som saknats och den har spelat sin sämsta hockey på 2000-talet. Och då har de ändå värvat in en på förhand hypad Holland, Eklund och Stefan Warg.

Det är illa nog att du spyr på Brynäs här inne, men ska du också börja försvara djurgården så blir det bara löjligt.

Måste säga, Luleå-matchen till trots, att som vi spelar nu borde vi kunna blicka uppåt i tabellen rejält. Gäller bara att bli ännu bättre på detaljerna, kring linjespelet, chanser och bakåt. Men det ser jäkla bra ut rent generellt måste jag säga. Må det fortsätta!

Herregud vilket gnäll det är här inne. Ja visst är vi sämre än Frölunda men vi möter seriens bästa lag och står upp minst sagt OK. Vi har skapar alldeles för lite framåt och blir något trassliga i egen zon. MEN, det står 1-2, låter som att det står 0-10 när man läser här inne...

Herre P: Det enda man kommunicerat ut är väl att det är en lättare överkroppsskada som är dag till dag, eller om det var en känning av en överkroppsskada.. Kommer inte ihåg riktigt men han bör ju inte bli borta länge till.
Tippar 6-2 vinst för Brynäs idag! 2 i öppen kasse.
Forza Brynäs!!

xxx BIF xxx: Så Palve har bara soloåkningar?? Han har ju näst mest ass efter Scott som leder den ligan i laget…. Tycker även det är lite väl hårda ord här mot Scott. Han gör oerhört mycket rätt där ute men just nu uteblir poängen.
Men det händer ibland, kolla bara Elias just nu i Vancouver. Han är iskall just nu, är han en kass spelare som är slut då??

Forsberg 1978: Den här matchen gav vi bort i första. Helt ok därefter trots en minst sagt medioker domarinsats.
Är vi påkopplade från start på lördag?

Dallemas: Luleå, Frölunda, Örebro och Rögle härnäst. Tuffa papper! Släpp sargen!

xxx BIF xxx: Folk med storhetsvansinne kan oxå var sjukt jobbiga.

Och Ja.
Jag menar dig..

Skulle vara intressant att veta vad du utbildade dig till för enastående karriär, efter att du bodde i Gävle.
Flyttade du tbx till Eskilstuna eller hamnade du i någon värlsmetropol.
Måste blivit så för att rymma dig.

Cyberkram..

{2064}: Favorit i repris... Hur tänker man där? Vi behöver en ny tränare som kan hålla oss kvar i SHL, vi ringer snubben som skickade HV till Allsvenskan.
Det är visst inte bara Axle som skriver under groggarnas glada tid.

BIF Kungen: JAAAAAAAAAA OLSEEESSENEN