1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775315 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Forsberg 1978: "6:e raka och PA är skitnöjd, AGERA FÖR HELVETE"

Länka gärna där PA säger att han är "skitnöjd". I intervjun efter matchen är det inte det han påstår. Sluta sprid skit!

Slog på tv:n. Ser sista 10... Bättre än på länge i alla fall. Bra spel ur egen zon, hygglig fart genom mittzon och skapar lite lägen. Skönt att se ändå... Gunler ser ju vass ut...

Zappaholic:
Bara 0-2 ju
Bättre än förra matchen 0-4 mot Malmö efter första ..
det ser lovande ut

Huge: "Vad säger Gunler?
Borde isf vara en bättre källa än någon härinne när det gäller att bedöma ev likheter och skillnader mellan PA:s och Bulans spelfilosofi..."

Hittade följande uttalande från Gunler:

-Ja, i Luleå så simmade vi bröstsim men här i Brynäs så simmar vi hundsim. Det är klart det skiljer sig åt en del.

Kring diskussionen om vision och mål säger Gunler följande:

- Personligen tycker jag det är viktigare att göra mål än att ha en vision.

Vi tackar för dom kärnfulla svaren från Noel Gunler, 19-årig spelsystemsexpert och kunnig yrkesman.

Huge: "Om målet är att bli ett stabilt lag med tydligare identitet, hur mäter du isf stabiliteten och identiteten om dessa båda saker alltid är"

Så här är det Huge. Det handlar om 3 steg.

1. Brynäs vision är att bli ett stabilt lag med tydlig identitet som du ger som exempel. ( Visionen kunde vara mycket mer svävande här också och är inte mätbart så länge det är en vision)

2. Brynäs sätter upp ett mål att bli det. (Måste då bli mättbart för att veta om man uppnått målet eller inte och hur långt man kommit. Man sätter kanske upp tidsgräns som kan vara dynamisk)

3. Klubben tar fram strategier för att kunna uppnå målet. (Ex Organisation på och utanför isen och spelare som ska uppnå målet)

Huge: " "Recycling är bra, bra att kunna återanvända samma inlägg som från MS tid som tränare eller Sjödda eller...osv."

Absolut.
Måste vara väldigt praktiskt för munkas och alla andra yrkesgnällare, man slipper att hela tiden försöka formulera nya vinklingar på temat "sparka allt och alla efter 12 omgångar"..."

Till skillnad mot dig som alltid hittar nya infallsvinklar på Brynäs förehavanden...

Hade du fått bestämma skulle vi haft 13 tränare, 4 sportchefer och 125 spelare eftersom du ALDRIG tyckt att NÅGON ska sparkas.

Den stora komiken är din andra käpphäst "yrkesmän vet alltid bäst" och det dom har gjort 3 säsonger i rad är just det: sparkat allt och alla.

Så när du skriver yrkesgnällare är det då dina yrkesmän, med Sundlöv och Campese i spetsen, du menar då?

munkas: Bagdad Bob verkar ha statistik som passar för varje tillfälle. Känns tryggt att vi rent statistiskt är ett topplag.

lapad: Intressant att han är noga att peka på den statistiken i just den matchen. Han har rätt i just malmömatchen men svårt att se att det stämmer under resten av säsongen. Cmore som har samma statistikdatabas gick hårt åt Brynäs i hockeylabbet.

Sen får man nog väga sina ord nr man just förlorat mot seriens sämsta lag. Det blir lite som när Lagerbäck sa att Sverige gjorde en bra match(vilket de egentligen gjorde) mot Trinidad och Tobago i VM 2006. Folk blir galna även fast Peter och Lagerbäck har rätt i sak.

Fans är väl dessutom inte irriterade över bara matchen mot Malmö gissar jag på. Skulle det varit ett undantagsfall och man fått resultaten med sig i resten av matcherna skulle nog ingen bry sig så mycket över en enstaka match. Peter låter väldigt pressad i den intervjun.

Och visst fan klarar man att lära sig sjuans gångertabell på tre månader?

Sama: Borde det inte vara tvärtom? Att det är Brynäs tur nu.

Under 2000-talet har Brynäs blivit bland de fyra sista lagen i serien 9 gånger av 20, varit på den nedre seriehalvan 14 av 20 gånger och kvalspelat 3 gånger. Ett kroniskt bottenlag åker förr eller senare ur serien och det är en gåta att vi inte redan gjort det.

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
{8399}: ”Samtidigt så är Örebro, Växjö, Rögle lag som jag inte ser som självklart bättre än oss, vi kan knäcka nån av dem tror jag samt Oskarshamn.”
-Oktober

”Sen är ju inte säsongsinledningen någon katastrof heller, vi har startat bättre än på år och det är ju Nice 🤗🤗”
-Oktober

Ser du likadant på situationen nu?

{8975}: Det som oroar är att Peter hissade 5 mot 5-spelet igår. Fakta är att vi mötte SHLs näst sämsta lag just nu samt att vi, trots en del offensiva intentioner i 5 mot 5 släppte till mägnder med frilägen och andra öppna lägen defensivt. Man vinner skotten men i ärlighetens namn såg det för jävligt ut på isen...

{8975}: Det är dags för spelarena att ge upp sin prestige nu, jag är less på att tränaren får all skit varje år.

{8975}: Nu kanske jag är fel ute.
Men var inte Tomas Bulans spelsätt så med? Press över hela banan, inte tackla?
Det funkade iaf..

Är det så att de spelarna du räknar upp vill bestämma hur de vill spela?
Isf så behöver ju Brynäs ingen tränare, då kan ju dessa herrar sköta det själva.
Ja du fattar själv vem som måste ge sig...

Tom Hedberg klart bäst i Brynäs idag. Kändes som att han vågade spela ut under jobbiga omständigheter. Hoppas att han kan få mer förtroende framöver.

Ingen av ynkryggarna i brynäs ställer upp på intervju.....

Zappaholic: Det är lite moment 22 över hela situationen. Vi har en tränare som inte får ut ett jota av truppen. En trupp som är åldersstigen, långsam och helt utan hunger och driv. Sen har vi en sportchef som värvat ihop denna sörja, som i sin tur har en chef som uttalat 4 guld på 10 år, som han plockat ur kaffesumpen. Helt utan verklighetsförankring. Vi har sponsorer som nog aldrig kommer sponsra igen och som lök på laxen ett antal tusen fans som är så less på den eviga kräftgången och allt prat om revansch att de blir mindre och mindre sugna på G A M E D A Y och mer och mer sugna på att stoppa huvudet i ugnen. Typ så.

Fan va hockey är tråkigt . Detta är skamligt dåligt .

bradberry: En sak är vi bäst på i SHL.

Korta anfall.

Costanza: Få se, hur gick det år 1999?
Hörde något om att vara oslagbara.

Fy fan vilken beige säsong...

Hockeysuget är som bortblåst...

majk: Ja och så blev straffet för Rödin inte ens kännbart, förutom för hans plånbok då.. märklig säsong detta

Huge: ”Varför skulle Sundlöv vilja göra sig av med K Berglund?
Låter högst osannolikt, som jag ser det.”

Du menar att om Brynäs fick chansen att göra sig av med en 32-årig back, en lön på 100+ k/mån denna säsong plus nästa säsong, och som hittills har varit en dunderflopp rent spelmässigt, så skulle man INTE ta den chansen? 😂😂

När jag fick upp ögonen för det som skulle bli mitt favoritlag alla kategorier på sextiotalet fans det inte något som hette forum där Brynäsare och andra hockeyintresserade kunde dela med sig av hyllningar och sågningar. Men, OM nån hade spått att det skulle sitta Brynäsare som skrev brev som alla kunde läsa hade jag nog inte trott på det... och i synnerhet skulle jag tvivla på att det förekom inlägg där mitt älskade Brynäs skulle benämnas "avskrädet i bottenträsket"
Jaja... alla är vi ju olika, som tur är!

Ha nu en trevlig helg både helgon å andra!

Härligt att se Andrén stänga igen idag!

Valet att värva hem Niclas Andersén måste vara det sämsta beslutet som tagit inom modern tid. Herregud vad dålig han är.

Det gör fysiskt ont att se Patrik Berglund sakta och ointresserat glida omkring i # 21. Ett hån mot en av vår förenings största.

Spelmässigt bottenlöst dåliga, på ruinens brant både sportsligt och ekonomiskt, ändlösa floskler och visioner utan verklighetsförankring. Klubbens existens på elitnivå är farligt hotad just nu. Har i praktiken givit upp, orkar knappt bli arg längre...

K Berglund inte med alltså, då kanske vi slipper spela 5mot3

magr: Va? Måste finnarna vara utomhus för att ligga, helt ok att dra på sig lunghinflamation i höstkylan bara de inte får Covid.

Enaranger: Ja med den förklaringen skulle man kunna gissa på upp till 7-8 matcher, det är garanterat Högström det handlar om i detta fall och han fick 3 matcher... Det är skrattretande dåligt att Rödin får värre bestraffning, det är sån sjukt liten kraft han trycker till med och hans avsikt är knappast till en början att som han gjorde peta på den där Andre eller vadfan han heter.
Minns ni Högströms bravader förra året? (vilket förövrigt är den tidigare förseelsen som fågelskådarna hänvisar till i sin motivering). För att färska upp era minnen så boxade han hänsynslöst ned Everberg på isen när Högström själv stod i båset, 1000000% avsikt att skada (Everberg fick även hjärnskakning). Bestraffningen-> 3 matcher... Skicka den där disciplinnämnden käpprätt åt helvete det är ju sån jävla parodi så det är helt sanslöst!!

Blå grottan: Om vi summerar Sundlövs silly hittills är det ingen rolig läsning:

Andrén - Flopp

K Berglund - Katastrof
Bertilsson - Stabil, gör det han ska, men gör inte den skillnaden som en spelare med hans lön ska göra
Björk - Bra igår, men totalt sett en flopp då han inte platsat på 6 backar
Hedberg - Ser lovande ut hittills
Nyberg - Godkänd

P Berglund - Med tanke på lönen (och CV:t) hade jag förväntat mig mer
J Persson - Godkänd
A Pettersson - Underkänd, värvades under corona med en lön på 125 000 kr/månad, var det verkligen där man skulle prioritera att lägga pengarna när man hade så tajt värvningsbudget?

Thornberg och Kronwall kritiserar Arell i studion

Persson är den enda som visar vilja i detta laget. INTE första matchen Persson är den enda som kommer undan med godkänt betyg!

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Rodrigo: jo jag vet. Nu finns det förslag på att sluta mäta matchresultat i gjorda mål och börja använda Corsi så det blir rätt från början... Det blir så missvisande när det är mål som avgör.

Huge: Måste ge dig beröm att du är mästare på att vinkla saker på ett sätt som alltid sker i Brynäs favör. Hur ser du på dom tre senaste säsongerna? Hur har Brynäs skött sin sportsliga verksamhet kring herrlaget enligt dig? Det ska bli synnerligen intressant att se hur du ska få den grava misskötsel som skett till att framstå som något positivt.

En relevant fråga är dock varför Morgan Johansson varit en av domarna i nästan
varje match vi spelat borta mot Växjö och HV 71. Är det så att han dömer de flesta
hemmamatcherna som HV och Växjö spelar? Eller är det bara då Brynäs spelar
borta mot de lagen? Jag tycker faktiskt inte det är seriöst från en professionell
liga som SHL att låta en smålänning döma när HV och Växjö spelar hemma.
Oavsett vilka de möter. Möter HV eller Växjö varandra eller Oskarshamn kan
han få döma smålandslagens matcher, men inte annars. Det finns så pass många
domare att man med lätthet kan undvika att domare dömmer lag från närområdet.

Jag vet inte hur det är i t.ex. fotbollsallsvenskan om även domare dömmer lag
från närområdet?

Vid offside målet, då kan ju inte den andra huvuddomaren vara så mycket närmare situationen.

Har Brynäs haft ett enda 5 mot 3 läge den här säsongen?
Det är väl i åtminstone hälften av matcherna vi själva fått en utvisning
då vi spelat i numerärt underläge. Och med den petiga nivå som gäller
numera, har jag svårt att tro att våra motståndare inte begått en enda
regelöverträdelse då vi haft numerära överlägen.

Huge: Alltså förlåt. Vad fan gör du ens här? På riktigt. Det är en seriös fråga. Vad fan snackar du om? Ett domslut emot oss? Som dödar precis allting? Jag har fan sett matcher där dom dömt bort mål för att det varit offside, varför går inte det nu? Morgans korrekta förklaring, vad du en dricker idag, ge mig också, tror jag behöver det.

Lindström: Underbart! Måste kännas konstigt att få spela PP för att sedan centra Solem och Alcén. Tycker nästan lite synd om Sallinen. Han ska spela högre upp i hierarkin, punkt.

Det är tydligen "lite finare" när någon enstaka rik knös finansierar värvningar,
än när supportrar är med och bidrar (apropå Djurgårdens värvning av Bokk).

”Genom åren har det nog handlat om att åka av sig och ha lite skoj dagen efter match. Nu tränar vi och försöker bli bättre varje träning och det är man kanske inte riktigt van vid, att ha fokus på det mellan matcherna.”

Detta i en intervju med Ölund i GD efter att PA idag blåst av mitt i en övning, sagt att vi ses på rödlinjen och sedan gett laget en hårtork (PA tyckte bl a att ”det ser ut som ett korplag”).

Gillar verkligen att PA säger ifrån och ställer krav! Tror att det här kan bli riktigt bra på sikt.

Peja: Tyckte att det var Ölunds klart bästa match denna säsongen. Framförallt i Bp men man såg en skymt av självförtroende och pondus även i 5v5. Hoppas att det är början på en trend...

Sen till alla som dissar spelet men framhåller Ersson. Det är bara att konstatera att Ersson är en del av laget och vår bästa spelare. Han kommer att vinna många matcher åt oss även när motståndarlaget skapar fler chanser. När det är så säger man lite lustigt att det andra laget var bättre, ungefär som målvakterna inte räknas. Jag skulle vilja säga att när vi vinner för att Ersson är bättre än det andra lagets målvakt så var vi det bättre LAGET.
Så för er som säger "hade vi inte haft Ersson i mål så hade vi aldrig vunnit" är den goda nyheten,
- Vi har Ersson i mål!

PS. Även jag hoppas dock på lite bättre spel framöver...

++++++ Ersson! Grym!

++++ Även om det kanske inte är med allt för stor marginal alla gånger så håller vi nollan i boxplay återigen trots alla utvisningar vi drar på oss i match efter match. Det har blivit KLART bättre där mot inledningen av säsongen. Vi höll nollan i både boxplay och 5 mot 5.

- Utvisningarna vi drar på oss och att vi aldrig riktigt får något tryck i deras zon.

I slutändan är det starkt att ta 3 poäng mot Rögle hemma som är ett bra lag trots att spelet lämnar en del att önska. Så på så sätt är man nöjd. 2 poäng borta mot Luleå och 3 poäng hemma mot serieledande Rögle är starkt. Vi hittar sätt att vinna men vi har en del att finslipa på men det hade kunnat kännas sämre än att ta 5 poäng mot Luleå och Rögle. :D

Ersson - RBK 2-1!!! Gött med vinst MEN DETTA HÅLLER FAN INTE!!!

Har vi seriens bästa målvakt?

Chanzone: Sigalet är väl ändå ganska given att dumpa efter säsongen. Levererar inte alls som den förstaback han värvades och har betalt för, och fyller 35 år i februari.

Vi har inte sämst BP statistik efter denna match heller vi klättrade förbi Örebro och ikapp Linköping i den statistiken

Qvarre: YEEESSS!!! Nu blir det ett par öl!

Qvarre: Bästa perioden hittills, hårt jobb och tålamod.
Det nya verkar sitta bättre och bättre. 👍

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Håller med om björk, tycker Nyberg har varit riktigt bra hittills, tror han levererade 5-6 tacklingar i ett å samma byte han jagade hela frölundafemman. På tal om tacklingar vilken jävla fin propp av berra på Raymond, så vackert att se😍

mattias - 74: DIF-spelarna går dock inte ner i baslön. De avstår från en EVENTUELL resultatbonus som de ändå kanske inte fått. Men håller med om att det är en fin symbolisk handling.

Sedan hyllades det av Expressen att: ”Exempelvis så fick man välja mellan Dick Axelsson och Patrik Berglund, då endast en av spelarna rymdes inom den ekonomiska verklighet som klubben lever i år 2020.” och att man fick nöja sig med endast en av dem. Det fick ju vi också - vi fick också nöja oss med endast en av dem 😉 (vi fick en vinstlott där tycker jag)

Men framförallt är det ju generellt enklare för klubbar som storsatsat något år tidigare och hamnade i topp senaste säsongen att låta bli att satsa inför denna säsong än för de som sladdat efter. Klart som fan att toppklubbarna vill behålla status quo!!! De andra klubbarna måste ju undvika HA. Eller försöka komma ifatt. Dock verkar ju man inte heller anammat ideen att tillåta spelare som Boken, Söderström m fl att spela billigt i SHL... Kunde varit en billig boost för klubbarna de spelat för tidigare.