1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775330 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Håller med om björk, tycker Nyberg har varit riktigt bra hittills, tror han levererade 5-6 tacklingar i ett å samma byte han jagade hela frölundafemman. På tal om tacklingar vilken jävla fin propp av berra på Raymond, så vackert att se😍

Sv: A proposito de nada
mattias - 74: DIF-spelarna går dock inte ner i baslön. De avstår från en EVENTUELL resultatbonus som de ändå kanske inte fått. Men håller med om att det är en fin symbolisk handling.

Sedan hyllades det av Expressen att: ”Exempelvis så fick man välja mellan Dick Axelsson och Patrik Berglund, då endast en av spelarna rymdes inom den ekonomiska verklighet som klubben lever i år 2020.” och att man fick nöja sig med endast en av dem. Det fick ju vi också - vi fick också nöja oss med endast en av dem 😉 (vi fick en vinstlott där tycker jag)

Men framförallt är det ju generellt enklare för klubbar som storsatsat något år tidigare och hamnade i topp senaste säsongen att låta bli att satsa inför denna säsong än för de som sladdat efter. Klart som fan att toppklubbarna vill behålla status quo!!! De andra klubbarna måste ju undvika HA. Eller försöka komma ifatt. Dock verkar ju man inte heller anammat ideen att tillåta spelare som Boken, Söderström m fl att spela billigt i SHL... Kunde varit en billig boost för klubbarna de spelat för tidigare.

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Gunderson: ”Känns som Brynäs är ganska rökta att få någon ersättning från staten”

- Varför? Att Brynäs varit oansvariga i spelarvärvningar är inget annat än en mediagrunka. Man värvade två stjärnor i Berglund och Bertilsson men man gjorde det med insamlade externa pengar som täcker absoluta merparten av denna säsongs kostnader för spelarna. Och i ärlighetens namn: Hur har Brynäs trupp sett ut utan dessa två? Väl tunn...

Media slår på stora trumman och sorterar in Brynäs bland lag som ”inte tar ansvar”. Jävla snicksnack... Man måste ha hela bilden...

{8399}: Nicky D har har dock dispens. Tycker att han är ett föredöme i sina uttalanden om vad han är/var beredd att göra för att kunna bidra med att få ett slagkraftigt lag på isen.

Vinnarskalle, sätter laget före jag:et det är respekt 🤟

{2064}: bra att du uppmärksammar John Persson.

Det var inte bara vid målet. Man ser att han är jobbig för försvarare när han kommer med all sin tyngd och storlek mot sargen. De sugs liksom in i honom och han vinner puck nästan varje gång.

{9179}: Vi är på väg att jämna ut skottstatistiken... 15-4 i första och nu bara 14-5 i andra. Det går åt rätt håll.

mk: Köpte nyss stödbiljett. Lite lustig formulering man får på bekräftelsen:
”Tack för att du har valt att uppleva Brynäs IF - Skellefteå AIK - COR på plats i Monitor ERP Arena!”
🙂

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Peja: 1.Håller helt med i det du skriver. Vi vet inte instruktionerna....man önskar ju bara det där flowet i spelet. Puckar på bladet, spelare som söker upp. Drops i uppspel. Synk.
2. Så sant. Mycket ser man inte. Vissa saker ser man tydligare.

Angående vissa supportrars negativa attityd är jag inte förvånad alls. Kommer alltid att finnas. Man får nog välja själv hur mycket energi och fokus man ska ägna åt dessa gökar. Fan...hockey är ju kul och när Brynäs lirar tänder man till. Låt gnistan brinna och stötta klubben istället. I vått o torrt.

Sv: Färjestad BK - Brynäs IF 0926-2020
Måste nypa mig i armen, att bortslå FBK utan nyckelspelare som Scott och Danielsson. Det trodde jag inte!
Respekt och hatten av för Brynäs. 🎩
Finns inget trevligare än att slå FBK, skåååål 🥳
🖤💛♥️

{2064}: Riktigt bra av Berglund att 'spela klart' situationen. Det är många som kan lära sig av det.

Tröjorna är en besvikelse också. Den skrikande vita texten ser verkligen inte bra ut och avsaknaden av ränder ser riktigt udda ut, som ett halvfärdigt träningsställ. Trist.

GAAAAAAAAAAAAAAAMEEEEEEEEEE DAAAAAAAAAAY🤩

Huge: ” Lip-skog och Grin-Berg i parallellklass, låter logiskt.
Och båda verkar bara vilja stötta laget när det går bra.”

Stöttar du laget ska du vara jävligt glad att sponsorer som ”lip-skog” finns i dessa tider.
Att du inte skäms att ge dig på den hand som bokstavligen föder Brynäs.
Lipskog har bara med detta avtal gjort mer än du har eller någonsin kommer att kunna göra för Brynäs existens.
Så jävla lågt Huge.
Så jävla lågt!

spolaisen: Klart! Gör några tusen brynäsare till likadant är snart ersättaren här.

Less på skiten innan första SHL-matchen. Skador och skavanker till förbannelse..

bradberry: Brynäs ser ruskigt nedtränade ut tycker jag. inget bett i åkningen.

Man får hoppas att det är därför det sett så illa ut på försäsongen.

xxx BIF xxx: Fan, snyggt,
vi har gjort dryga 2 mål per match på 5 matcher. Och då ska vi ändå räkna med att vi hunnit bli nollade också - wow. Ser ju bra ut ändå!

Sen var resultaten från matcher mot ett HA-lag och medelmåttiga shl-lag förvisso, ok Örebro undantaget.

Nu är du bara så sur som du kan va.
Du har blivit vad Huge var för ett par år sen.
Så dryg och bara spammande inlägg.
Inget konstruktivt, bara ordbajseri.

Men jag lovar, jag ska scrolla förbi alla dina inlägg. Tänker inte slösa den tiden.

xxx BIF xxx: Ja, tränaren bestämmer, men nu har Bulan en väldigt tydlig önskan och har dessutom framfört detta i samtalen som han hade med Peter Andersson innan han skrev på kontraktet. PA har även berättat att de pratade ännu mer detaljerat, som t.ex om Bulans roll i PP; vad den var i Djurgården och hur han ser på sin roll där i Brynäs. Då vore det väldigt märkligt om herr Andersson ger honom en annan position än den de kommit överens om.

Tror dessutom det är väldigt viktigt att få Bulan att trivas både på och utanför isen för att ska kunna må bra och prestera. Det är alltid viktigt för spelare - men förmodligen ännu viktigare när du har en spelare som har skippat miljontals dollar på grund av vantrivsel tidigare i sin karriär.

Peja: Kommer ihåg när Boork för nåt år sedan i Cmore använde klipp på Granis för att undervisa oss på läktarna om hur man kan dominera tekningssekvensen.
Saknar Granis enormt rent allmänt...

Måste säga att sallinen har sett pigg ut. Både i försvar men framförallt 1v1. Utmanar mycket och ser snabbare ut på grillorna

majk: Sluta tjata spelarbudget. Om du haft lite koll så borde du veta att vi haft problem med översockrade och långa kontrakt som vi fortfarande sitter fast med. Förhoppningsvis är det slut med det nu. Känns som att du hakat upp dig och bara är här för att provocera efter er vinst.

xxx BIF xxx: "En tioårsplan kräver, verkligen kräver, att man åtminstone har koll i början på att man har förutsättningarna från ett år till ett annat, att man säkrat upp att man från ett år till nästa kan leverera målet.
Har Campese gjort det om han måste tigga för att få in Berra och Berglund?
Har man inte räknat extremt grovt fel någonstans då?"

Är det verkligen realsitiskt att kräva det under en pandemi? Det är ju bokstavligen ingen som vet hur välfyllda läktarna får bli den här säsongen och det kommer onekligen att påverka förutsättningarna för alla.

Just den här gången var det omöjligt att förutspå att förutsättningarna skulle ändras så mycket från ett år till ett annat. Jag hade blivit orolig på riktigt om Brynäs hade haft en klubbdirektör som påstod sig ha förutspått pandemin.

Sama:
tja, redskins känns väll inget bättre än svartskalle eller guling på tungan.
Men du kanske säger neger till vissa människor i din vardag för du anser att du har rätten att göra det?

Jag har sagt mitt i diskussionen, vad jag tycker är rätt för en klubb - om så en ishockeyklubb - att göra.
Det handlar ju trots allt om att bevara ordet och låta det förknippas med en folkgrupp som önskar ett annat, för dem ett mer korrekt, ordval.
Att behålla namnet så motverkats möjligheten att gå från en benämning mot en annan.
Så även om det berörda folket i sig inte har vetskapen om Frölunda Indiens existens, motverkar det ju saken för deras ”kamp”.

Men jag har inget mer att tillföra så jag svarar ingen mer heller då det bara kommer att bli upprepning från annan infallsvinkel.

man blir lite hård när Nicky D gör mål på slagskott

Jaedon är på is idag och Rödin har fått sina skridskor och testar.
Då borde Jaedon ha klarat fystesterna

Brynäs kör tydligen internmatch just nu, samt att Silfverberg, Boqvist och Djoos är med och fyller ut kedjorna

Steenm: Markström är helt klart Sveriges bästa målvakt.

Zzz: Men håller du inte med om att det blir ett löjets skimmer över föreningen när man gör allt man kan för att hitta på en roll till Dackell? Speciellt nu i coronatider? Hade det inte varit vettigt att dra in tjänsten ”spelarutvecklare” nu när ekonomin är skakig?

xxx BIF xxx: Synd att granskningen kring Brynäs är så bristfällig. Som du säger strider det mot all logik när Campese sitter i podden och säger att ”vi måste snäppa upp nivån på rekryteringarna” och ett par månader senare ger Dackell rollen som scout. Hela den soppa är verkligen skrattretande illa. Patetiskt helt enkelt. Finns ingen annan beskrivning. Det låter jävligt bra allt Campese säger men hans handlingar speglar inte alla fina ord. Brynäs kommer aldrig bli en toppklubb om denna cirkus får fortgå.

Skrubben: För mig är nr 21 Stig Östling! Det kan inget ändra på. Men tyvärr så har väl de flesta ungtuppar här på forumet varken hört talas om och än mindre sett honom spela. Men jag minns..🙂

Brynäs-krippa: nu är det sommar och klart han ska få unna sig. Jag ser det bara som positivt, han är i Gävle

Mattson: Så här skrev Campese på FB Fansens värvning 3.0:

Hej på er! Vill även här bara tacka det ödmjukaste för insatserna. Jag tror (vet) att ska vi lyckas med det vi vill och har som mål så är det genom att göra mer saker tillsammans. Det som nu hänt senaste veckan är oerhört viktigt för föreningens framtid med eller utan mig. Min roll kommer och går , men mycket består. Så är det bara. Men jag kommer inte ge mig och det kommer inte övrig org göra heller. Så återigen ett ödmjukt och hjärtligt tack! Nu ska vi se till att ro detta i land och det blir en milstolpe för oss på så många sätt. Trevlig helg !

Fler företag på väg in:

Kent747Socker: Hänger med på tåget! Swish nr. 2 skickad.

Davey85: Jag kör en till omgång oxå!

Kopenga Kickass: Ja va fan, jag hakar på. En omgång till för legendernas förening.

När presenteras Berglund?? Håller på tugga sönder nagelbanden här😅 dessutom är kontot tomt efter allt swischande😂

Kevin twittrar, intressant.

Captain_fantastic: Jag har lagt mer än 500 men det är ju ingen tävling. Alla bidrar med vad de kan och vill.

Skrubben: Jag tycker ni är lite orättvisa i bedömningen av Anderséns fjolårssäsong. Han började dåligt och hade ett par, tre usla insatser där han t.o.m. såg loj ut. Men min bestämda uppfattning är att han höjde sig efter Sundqvist-gate och mot slutet av säsongen var riktigt, riktigt bra...

Charles: Tror inte det. Handlar nog mer om att KHL-lagen är väldigt kluriga att förhandla med, tror inte Bertilsson skriver på vilket KHL-kontrakt som helst heller. Om Hedberg och Nyberg är så bra som jag hoppas så kommer Brynäs få en riktigt bra backuppsättning. Jäklar vad Sundlöv har renoverat där sedan sin comeback. Bertilssons blir hans 5e backvärvning efter Björk, K.Berglund, Hedberg och Nyberg.

mattias - 74: Jag kan inte tala för hur vi reagerade när Leksand gjorde det men jag ser verkligen inte problemet med insamlingen. Jag som Brynäsare vill att Brynäs ska vinna. Jag inser att chansen är större för det om vi får in bra spelare och då skänker jag mer än gärna en slant. Är det så att man inte vill eller inte har råd att skänka pengar så är det ju inte så att man behöver göra det heller. Det är inte så att Campese pistolhotar en att skänka.

Jan Erik: Hur f@n har man kalkylerat fram att de (Växjö) ska ha 4.4 MSEK för den enda match som man vet att de missade? Medan de som hade publikbortfall i sista matchen i serien man vet man missat intäkter på ska endast få 0.7 MSEK för den matchen. Hur har man tänkt???

Man har alltså suttit och gissat på framtida matcher och inkomster som kanske, kanske inte skulle komma att bli av men man inte har en aning om? ”Bäst att ge lite extra bidrag till vissa för säkerhets skull, de kanske skulle ha vunnit någon match...”

Hockeyn är en miljonindustri där en miljon hit eller dit kan påverka truppsammansättningar och framtida resultatet oerhört. Då kan man inte ha någon grupp som ger bidrag till klubbarna baserat på rena rama gissningar om hur de skulle ha presterat.

HORRIBELT

B t w vilka är det som ingår i gruppen som beslutat om fördelningen?

Olli Hahl: ”För vi ska komma ihåg att Leksand och Oskarshamn råder under Hockeyallsvenskans tak, regler och seriespel nu när de är i negativt kval, säger han till Hockeypuls.”

Tack, för infon. Så:

*lag 13-14 ska alltså få pengar för att de lyckades komma sist
*lag 11-12 som presterade bättre ska inte få pengar
*lag 13-14 som egentligen har samma status som topplagen i HA ska få dessa pengar för uteblivna ”skräckmatcher” medan topplagen i HA inte ska få det - trots samma status (se överst)
*lag 13-14 ska få ta del av SHLs TV-pengar men inte topplagen i HA trots samma status
*topplagen i SHL ska få ersättning för uteblivna matcher som man inte ens vet om de hade spelats sig till om slutspelet körts

Tycker att förslaget om hur bidragen ska fördelas blir bara mer HORRIBELT ju mer information man får.

Skrubben: Vidare: "40 procent av kvinnorna har ingen fast ersättning från hockeyn.

"Bland kvinnor som har en fast ersättning från sina klubbar är snittbeloppet 5334 kronor per månad, bland männen är snittlönen 120 896 kronor.
---
Slutsats, Brynäs ökade satsning på damlaget kanske påverkar Brynäs möjlighet att betala ut ett par månadslöner till en medelmåttig SHL spelare, inte mer än så. Därmed vore det fint om denna "myt" som sprids om att damsatsningen skulle spela en avgörande roll för herrarnas "förfall" eller sportsliga satsning avlivas för gott! Jag kan se att att 8+ personer av någon obegriplig anledning gillat ett inlägg som Skrubben skrivit om just den saken. Och då har vi inte ens tagit med i bilden de krav som vissa företag kommit med om att det ska satsas på både herr och dam för att man ska gå in som sponsor.

En förutsättning för att ta hit Erika Grahm för att styra upp flickhockeyn, hockey gymnasium och att ha henne som sportchef var ju att det gjordes en satsning också. Om Brynäs inte hade gjort det hade Grahm aldrig kommit hit - vilket jag tror långsiktigt hade kostat Brynäs mer pengar än den nuvarande ökade satsningen.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/3JgBvd/jattegapet-en-manlig-spelare-tjanar-som-ett-helt-damlag

Peja: Jag ifrågasätter absolut inte John Nyberg som spelare, han kan säkert bli en bra värvning (frågan är varför inte Frölunda tar honom?). Men jag anser att laget börjar bli lite feta på backsidan kontra forwardssidan. Får vi dessutom in Bertilsson som inte är helt avskriven så är felviktningen helt orimlig.
En värvning av Bertilsson hade jag förstått i det här läget. Inte för att det finns ett behov utan för att han är en långsiktig investering och en av våra spelare.

Jag ser behovet av förstärkning som mycket större på forwardssidan, det skulle behövas minst en producerade spelare till andra kedjan. Men det kommer väldigt vaga svar på om det blir någon mer forward. Det är ju inte rimligt att det är Rödin och Scott som ska sköta hela produktionen av poäng även kommande säsong.

ellis: Ditt resonemang är ganska intressant ur psykologisk aspekt. När Brynäs damlag värvar spelare är det alltså inte värt att prata om deras lag eller själva spelaren, utan istället riktas fokus mot Sundlöv som eventuellt kan ställas i dålig dager på grund av damlagets värvning.

Om Sundlöv gör en bra värvning härnäst, ger det då grund att kritisera Erika Grahm?

Auchinleck: Peter A kommer att få fart på Ölund igen och när det händer så kommer vi i det närmsta att ha en landslagsspelare.Det tror jag är tanken med att ge Ölund treårskontrakt.Förmodligen en spelartyp PeterA gillar och tror kommer att utvecklas.

Rumpelstiltskin: Skönt att behålla hela PP#1. Kanske det enda som verkligen fungerade under 19/20. Att Ölund kan bättre i 5mot5 vet ju alla, upp till honom och nya tränarteamet att få ut det nu.

Kände att jag bara behövde skriva mig ang mina tankar lite.
Att man ev har chansen att plocka hem Bertilsson, vore ju en perfekt och fantastisk värvning för oss. En back att bygga laget kring.
Given i ett första backpar och för mig är han given bland SHLs fem bästa backar OM han vänder hem.
Dock ska sägas att vi i grund och botten saknar mer en offensivt lagd back (Gunderson) än vad vi saknar en Bertilsson.
Därav så tycker jag att det är givet att vi ska ta hem Bertilsson OM vi har chansen, men att vi absolut inte ska värva en spelare likt Mylläri om vi inte får Bertilsson.
För i sådana fall finns det för MIG ingen anledning till att vara ytterligare en defensiv back utan för mig vore det fan tjänstefel att inte värva in en offensiv försteback. Jag sa det redan inför året som var att vi kommer bli väldigt lidande av att vi inte fick in en ny Gunde.
Sen måste vi givetvis ha spets framåt också, men det är en helt annan diskussion förutom att den lönen isåfall kanske läggs på en forward istället.