1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775684 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: MATCHTRÅDEN
{7225}: Det skulle vara suveränt om vi kunde stänga matchserien ikväll och få lite välbehövlig vila medan vår motståndare får spela en match till. Vinst idag och vi får minst två hemmamatcher till den här säsongen. Mycket extra pengar in på banken.

Fast ännu viktigare. Att vi bryter ännu en trend sedan vi bytte sportchef. Ett kvitto på att vi är på rätt väg.

Tänk om det kunde lossna för Clark och Lindblom ikväll med varsitt mål. Plus att Gunderson får hänga ett. Det skulle vara så mycket värt.

Jag är hoppfull för kvällen. Den RIKTIGA nervositeten kommer inte förrän på torsdag OM det skulle bli match då.

Visste det. Avsätt dessa domare.

Såg precis avgörandet från igår i repris...
Kom en liten tår idag också :-)

{7225}: Tre saker:
David Rautio var grym igår. Tänk vilken revansch för honom att få dominera i slutspelet mot det lag som gav honom ryktet att vara dålig i slutspelet!
Bertilsson påminner inte så lite om en av Brynäs hockeygudar, Stig Salming. Defensiv gigant, lite elak och gör bara avgörande mål i slutspel.
Granström vinner alla tek på höger sida i anfallszon. Jag tycker att man ska träna in en variant. Man vet ju att Gunde får pucken och jag tycker att Paille ska gå förbi Högberg och ta position vid vänstra stolpen (bakom Högberg) redo för pass från Gunde istället för skott.
Sen tycker jag också att man kan slänga in Asklöf och göra lite oväntade saker i nästa match. Vi har allt att vinna och inget att förlora i den matchen.

Sug på den zebrajävlar!!

Tigerhjärta: HELT SJUKT. Vi spelar verkligen efter olika regelböcker...är så nervös att jag funderar på att se en film istället för sudden..

{7720}: Enligt Granis farsa spelar han ikväll

bifhjärta:
2 h t resan t Gävle påbörjas!

www.lhc.eu/artikel/845zaj0ma-30c01/byt-till-ratt-matchtroja

Ni har nu chansen, ta den!

OBS: Läs inte länken om man inte förstår sig på ironi.

{7800}: arto grinar för att det inte blev fem mot tre.. objektivt cmore AVSKEDA SOPAN

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Rumpelstiltskin:
Nej. Rautio och Sandström. Där har vi guldmålvakterna. ;)

SWEATTPå fredag blir Gavlerinken slutsåld: "Biljettförsäljningen tickar på snabbt nu" gd.se/ishockey/shl/pa-fredag-blir-gavlerinken-slutsald-biljettforsaljningen-tickar-pa-snabbt-nu?referrer=app

Bäst idag. Berra?

Bratwursten : Yes det tror jag också. Linus är väl inte ens draftad ännu? Fast han får nog nästan dra ner lite på takten. Så som han spelar just nu så skulle jag tro att någon av de 22 scouter som studerade Boqvist senast noterade Linus. Sätter en Magnumglass på att han blir draftad i sommar.

KalleTeodor: Ölund kanske kan bli en sån som stannar i Brynäs länge, i en nyckelposition för klubben.

Surrealistiskt att vinna första kvartsfinalen med 6-0. En match där allt klaffade för Brynäs och ingenting klaffade för LHC. Utklassning, helt enkelt.
Blev komiskt när Arto insisterade att lagen var ungefär lika bra men att Brynäs var mycket effektivare. Eller som när Brynäs parkerade i LHC-zonen i 2-3 minuter och Arto förklarade trycket med att varje sargstuds gick Brynäs väg. Herregud!
Extra skönt att många spelade levererade poäng och att Berguven höll nollan. Nog för att Berguven inte stod på huvudet direkt, men en nolla är alltid en nolla.
LHC hade som väntat bara en kedja som hotade. Stoppa Little & co och du stoppar deras offensiv. Resten av deras forwards är bara hårt jobbande och fysiskt spelande grabbar. Ingenting att oroa sig för annat än att de förstås delar ut en och annan tackling, men det får man vara beredd på i slutspel.
Tror det viktigaste nu är att ladda om mentalt. Eller att nollställa sig mentalt, rättare sagt. Det är fortfarande bara 1-0 i matcher, precis som det hade varit vid 3-2-seger efter sudden death.
Det som jag hoppas är att Brynäs går ut i högt tempo i match 2. Forechecka stenhårt, spela tight (särskilt mot Littles kedja) och sänk deras självförtroende ytterligare. Det skulle bli väldigt mentalt påfrestande för LHC-spelarna om Brynäs tar hem ytterligare en match med klara siffror.

{6984}: Så Linköping valde bort 2a platsen för att bli 4a och få möta Brynäs??

Du skämtar väl?

Johan1234: Bra inlägg och förbannat roligt med en LHC supporter här ni är sällsynta på HS välkommen tillbaka👍🏻

måndag och fredag är bokade sen några dagar tillbaka, Fredag på restaurangen dessutom! :)

Forsberg 1978:
Har en Linköpings-vägskylt utanför huset
På väg o hänga en matchtröja över den
FRAMÅT BRYNÄS!!!

Sv: A proposito de nada
Har Frölunda en tröja bakom reklamen?

Efter att ha lyssnat på diverse experter som tippar kvartsfinalerna så kan jag slå fast att dom flesta tror på LHC som segrare. Ett återkommande argument till det är att dom har bättre bredd på forwardssidan, (Brynäs lever bara på sin första kedja typ). Jag bestämde mig för att kolla upp saken. Om man bara ska se till poäng bland forwards så har Brynäs gjort 315 poäng vs Linköping 267 poäng. Då räknar jag på spelare som lirat mer än tio matcher. Vi har sju spelare som har gjort +20 poäng , LHC har sex stycken. Min undran är då hur man kan säga att Linköping har en bredare forwardsuppsättning?

KalleTeodor: Vill bara säga att på den korta tid du varit här har du kommit med idel kvalitétsinlägg! Jävligt skoj!

{6984}: Dagens löpsedel: "Brynäs hade inte rätt att ta betalt för parkering vid en kvadratmeters yta under januari månad 1977."

"Kommunalrådet angriper Brynäs: - Detta är ett stort svek mot Gävles barn och ungdomar."

Läs även kulturkrönikan: "Det var droppen! Dags att göra om Gavlerinken till bibliotek."

Rumpelstiltskin: Jag håller med om att det är tråkigt med robotintervjuer. Men allt kan inte vara svart eller vitt. Det finns ett väldigt stort utrymme på skalan som ligger mellan robotintervju och Petters intervju. Petter får absolut kritisera domarna och situationsrummet. Men det är på sättet han gör det på som gör att allt blir totalt fel. Varenda människa borde förstå att man inte kan upprepa flera gånger i en tv-sändning att domarna och situationsrummet kan dra åt helvete. Vi kan ju inte lägga oss på en nivå där det anses acceptabelt att uttrycka sig så. Det sista han sa behöver vi inte ens gå in på. Jag tror att de flesta 10-åringar hade kunnat hålla sig borta från att säga en sån sak i stridens hetta.

Brynäsgubbe: Saken med Djoos var enligt mig att han fick bära ett alltför stort ansvar alldeles för tidigt. Vi tappade Gunderson och Djoos tog hans plats, ingen krävde av Djoos att han skulle vara på Gundersons nivå men indirekt blev ändå Gunderson måttstocken. Hade han fått skolas in mer likt Lucas Carlsson tror jag fler hade varit nöjda med Djoos de säsongerna, då det skrevs en hel del negativt om honom.

Frågorna inför säsongen som vi nu kan besvara:

1. Har Brynäs någon förstacenter?
- Pathrik Westerholm var den tilltänkte. Jesper Jensen ifrågasattes om han öht var en tredjecenter. Som han har överträffat alla förväntningar, gånger 1000. Den värvningen av Bengtzén måste gå till historien.

2. Hur klarar sig Oskar Lindblom utan Rödin och Scott?
- Han blev dubbelt så stark och har varit vår bästa spelare. Enormt häftigt att kunna konstatera det. Det är bara att njuta av hans sista Brynästid i slutspelet.

3. Har en bredare spets gett effekt?
- Svar ja. Vi har inte varit mindre skadedrabbade i år, men det har gått bättre.

4. Är backsidan så stark, vår starkaste lagdel, som många vill hävda?
- Den har varit stabil. Utan någon större hackkyckling, som vi haft senaste åren. Gunderson inte så bra som vi hoppats, men ändå den bäste. Bertilssons betydelse har varit påtaglig. Ja, jag skulle säga att den sett över hela säsongen varit vår starkaste lagdel.

5. Har vi tillräckligt bra målvakter?
- Det visar sig i slutspelet. Jag vill tro att vi hade tagit någon placering till, kanske till och med vunnit serien, med en bättre förstamålvakt.

6. Flera SHL-oprövade nyförvärv, har Bengtzéns magkänsla varit rätt?
- Ja. Zaborsky går inte att säga så mycket om, men Clark och Paille har gjort succé.

7. Hur står sig våra konkurrenter i år?
- Mer öppet än på länge när det handlar om guldkandidater. Brynäs en kandidat. Skellefteå en liten besvikelse. Växjö och HV71 starkast inför slutspelet, HV71 kanske de som är hungrigast och har mest medvind.

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
{7225}: Önskar hårt att FBK och DIF vinner ikväll så SAIK får spela play-in...

Ödmjuk Lindblom, tror ni Suárez resonerar på samma sätt?

"Jag vet att jag och Kevin (Clark) ligger i topp i skytteligan inför imorgon men för mig spelar det ingen roll vem som vinner, det vore kul om Kevin tar hem det. Han har haft en bra säsong och hjälpt oss vinna många matcher säger en ödmjuk Oskar Lindblom."

Helvete vad jag kommer sakna Bulan ändå, hoppas innerligt att vi går långt i slutspelet. Han kom in när det stormades som mest efter Tommy och tog upp Brynäs i toppen igen.

Unnar honom ett riktigt fint avslut nu.

Inkazar: "jag skrev att det inte finns något officiellt... men att det är större chans att det börjar snöa i Sahara än att Lindblom blir kvar i Brynäs nästa säsong."

Kul att du säger just det. I december förra året fick Sahara sin första snö på nästan 40 år och i januari kom det en meter snö där.

Sagt om nye Louie Caporusso

Nyligt omdöme av Vikfancentrals scoutkälla:

– Hade det tufft i början av säsongen på grund av knäproblem under sommaren. Men var en toppspelare återigen andra halvan, kanske en av de bästa spelarna i ligan.

– Speedig och stark på skridskorna och kan explodera från kanten (”halvsargen”) i anfallszon. Ser bara isen okey. Bra kille utanför isen, alltid i god form, älskar att träna. Fötterna är bättre än händerna men skapar massor offensivt.

– David Spina kom från samma lag till SHL och de är jämförbara. Spina är ännu snabbare men Caporusso har bättre händer. Bör vara en bra SHL-spelare, men kanske inte för förstakedjan.

(vikfancentral.se/operation-omstart-infor-sodertalje-hemma-scout-om-brynas-nye-louie-caporusso/)

Äldre omdömen (2009, när LC var collegespelare) från HFBoards:

Great speed, great shot, fantastic moves. Can set-up plays, would be a decent Pker if he wasn't relied on as the main PKing forward(if that makes sense), and semi physical.

He does like to try and create things on his own. He's not selfish, but it seems like he had some pressure on him to be the go to guy and he wasn't effective as much as he could've been. In some games he had it, others it looked like he was trying to hard. Does have a tendency to try and stick handle his way through 3 guys. Often doesn't work.

I don't think he'll be a solid top 6 guy in the NHL, more of a tweener. IMO, if he can improve on his defensive game a bit more(not that it's bad) he will be a solid 3rd line guy with speed and an offensive touch.
(hfboards.hockeysfuture.com/showpost.php?p=20491739&postcount=6)

> A comrie/Hensick mold is always how I saw Louie. He is a phenominal talent and i will throw money down saying he will be a NHLer one day and a top 6.
I think so too, if for no other reason than he has a huge heart and a great work ethic.
(hfboards.hockeysfuture.com/showthread.php?t=611820)

KVARTSFINAL!!!

HitTheLights: Å där kom trean.... Bara att ösa på!!!!

Huge: Håller med Huge! I slutändan håller ju vi alla på samma lag. Kan bli lite väl mycket tjafs ibland mellan oss fans . Skriv vad du tycker Clarence ! Alla behöver ju inte besvara dig om dom inte gillar det du skriver . Ha en bra kväll Brynäsbröder 👊

{6984}: Smart av bz. Nu finns en forwardsplats mindre att spela om och det kommer som du säger sätta eld i baken på de som känner att de hänger löst.

In med Scott och Rödin också

{6984}: Fan va gött verkar spännande 👍👏

Hoppsan Kerstin!
Bara att hälsa honom välkommen till Sveriges finaste klubb... :-)

enligt aftonbladet är vi en av klubbarna som har uppvaktat Tony Mårtensson men Linköping verkar vara hetast.

han borde ju sluta i klubben där elitkarriären började ;) alltså brynäs

dAVydov: Tyvärr är ju inte domarna konsekventa. Den på Jensen är ju solklar men det andra laget på isen begår också regelbrott. Det har Micke&Molle glömt av idag...

För mig är detta ganska uppenbart att målvaktsfrågan är Brynäs Akilleshäl i jakten på guldet.
Visst, vi kan hoppas på en "Svedbeg" men oddsen på detta är troligtvis ganska kassa.

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Skrubben: Nu väntar vi på Boqvist oxå😊

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Zappaholic: Stäng av mig med.
Det var ett jävla tjat om Felix!

Hade det varit annat än spagetti i armarna på utespelarna så hade man gjort mål på sina friläge.
Hur många har man haft på två matcher? 10st?
10 friläge och hur många mål? Och så tycker MÅNGA att Felix är en sopa.

Om ni inte kan hålla inne på skitsnacket, så lämna tangentbordet och räkna till 10.
Tack för mig.

Sv: HV 71-Brynäs
Bratwursten : Nick spelar i morgon.

Sv: HV 71-Brynäs
Nä, va fan...!
Bokades nyss en tripp till Jönköping också...blir kul o 8 bra dar
Växjö lör, Jkpg tis, Lkpg sön
Norrköping är nära!

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Vi har 8:a raka segrar och toppkänning dessutom sopade vi banan mot Växjö borta likt förbannat så är det en massa tjafs här inne! Va glada istället 😉

Helt tagen av kvällens insats. Det kändes som att spelarna tänkte "Jaha, Sandström i kassen på bortaplan ikväll. Då låter vi Växjö inte ens skjuta på honom".

Bästa insatsen på hur många år?

mattiask: Jag väljer alcen före mannberg alla dar i veckan. Att mannberg har vissa kvaliteer, precis som alla på den här nivån, förstår nog alla.

Steenm: Grymt bra insats ikväll. Grym vecka. 8-2 i målskillnad mot seriens två formstarkaste lag (förutom oss) Att åka ner till Växjö och släcka ned dem helt är fanimig ett styrkebeked.

mattiask: Bra SHL-målvakt med 90,5% i räddningar...
Vad är Lindbäck, Alsenfelt m.fl. i så fall?? Börja kolla på matcherna istället för att gissa vetja.