1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775691 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Zaborsky verkar vara en skön kille utanför isen 👊

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
ellis: Står du och tjuvläser tidningen i tidningsståndet på ICA också?

Väntan till försäsongen/seriestart kommer kännas så oerhört lång. Inga fler nyförvärv och GDs rapportering är rätt usel. 😞

Gillar skarpt Fälths kaxiga attityd, låter nästan som hans första 35 år var ett långt träningspass innan han äntligen fick dra på sig Brynäströjan.

Jag tror definitvt att PaW och Granis kan centra första två kedjorna. PaW spelade fan länge och väl i landslaget mot slutet på säsongen och gjorde det grymt bra. Sjukt underskattad.

{6984}: Men kolla på våra backar vi har nu! Så bra har ju inget lag bakåt nu och vi har inte haft på väldigt länge!
Tycker vi har alla sorters backar och riktigt bra backar.

Detta tar nog priset i konstigaste tanken sen jag börja läsa här tyvärr.

Men klart det kan bli bättre, vi kan ju börja prata in med Erik Karlsson efter vi signat Salmela med.

modomille: Tänka sig att du har mage att skriva det du skriver efter din enorma felbedömningen av alla Modos värvningar förra säsongen och även felbedömningen av Modos slagstyrka dom lag.

modomille: Det funkar omvänt också. När den klappkasse modoiten värvas av Brynäs så tar karriären fart (Lex Svedberg)

Skrubben: Andersen är inte välkommen heller anser jag. Står man på ett årsmöte som en smilfink å lovar de ena med de tredje för att sedan dra (samma dag?) utan att yppa ett ord. Då kan man fara å flyga.
Förståeligt att karln vill ta chansen. Men hur vore det att vara öppen å ärlig med de? Tror många, däribland bengtzen ilsknade till på det.

Tycker fler kan gå ut med en ursäkt. Bengtzén har fått mycket skit innan laget var långt ifrån klart. Fattar inte hur man kan kritisera ett lag så pass långt innan det är klart. Fattar inte folk att spetsspelarna kommer senare och att ett lag behöver utfyllnadsspelare också (som inte är några skitspelare heller).

Bengtzén har gjort ett grymt jobb inför denna säsong!
Uppladdat:

500x0-20160524_102748.jpg

Gunderson, OJ OJ vilken klass.

En numera legendarisk kommentar från ellis. "De två senaste säsongerna i Brynäs, var han så fenomenal då egentligen?" haha den är så jävla bra.

Men ärligt talat! Bengtzén fullständigt äger silly season. och framför allt så tar han in VINNARE i laget. vi har fått in tre Sm-guld vinnare & en Stanley cup mästare. sånt är hur viktigt som helst. Nu vill man nästan att det dröjer en månad eller så innan den sista tunga pjäsen gör laget komplett. Alltid kul och spekulera. Jag tror det blir Janne Pesonen.

Från och med nu kanske man ska vänta med att såga laget och Bz förrän det är spikat.

Eller vad tycker ni?
Vore klädsamt med en ursäkt..

Tommy: Så skönt, då är ett av shl:s bästa powerplay garanterat

Honken:
Ni kan sitta lugnt i båten. #13 är klar 😀😀

Zappaholic: Eller så är Pettisbif egentligen BZ😉😂😂😂

Brynäsgubbe:
Jag och min kontakt har hela tiden diskuterat såhär.
1.Brynäs får in stora slantar från den nya sponsorn.
2.Brynäs får stora slantar från den klubb som tar över Anderséns kontrakt.
3.Brynäs sparade mycket slantar när man tog Rautio istället för JE.
4.Brynäs har mycket pengar som fansen samlat in.
5.Vi sa såhär:Heller Salmela än Andersén MEN hellre Gunderson alla dagar i veckan än Salmela.

BZ ÄR KING!!!

Chris11: JE är ju bra men börjar kännas lite överskattad här inne.

Måste bara ge beröm till dom flesta som har skrivit i forumet under lördagen. Det har varit intressanta diskussioner. Få personangrepp trots delade meningar ibland. Hoppas det kan fortsätta så här nu framöver :-)

hockey_21: Tack för att du kommer in hit och skriver.

Här oroar man sig över Brynäs, sen tänker man - vi är iaf inte Modo!

Åsså blir man glad igen.

Kolla in @JohanStark73s tweet: twitter.com/JohanStark73/status/732210650357891072?s=09

Ojojoj

Ove Myling: Zanetti vek ner sig när det gällde som mest?

Då ska vi se: slutspelet mot DIF. Tre matcher, två mål, två assist, +/-:+3

Han klev ju fram när det gällde som mest. Snittade 1.33 poäng i sluspelet. Nästan 28 min/match.

Hur tänker du egentligen?????

Zappaholic: Jag ser det lite så här:

Vi som är positiva och tror på laget är det tills motsatsen bevisats.
Ni som är negativa och misstror laget är det tills motsatsen bevisats.(och lite längre än så om vi ska vara ärliga)

Antar att det är en grundsyn på livet. Gå omkring och vara positiv och glad, eller gå och var magsur. Om det är att sticka huvudet i sanden så då står jag väl där med huvudet begravt i en sandlåda. Men jag har definitivt mycket roligare :-)

Ove Myling: Gör det. Sitt och vänta på det du. Vad spännande för dig...

Jävla gnäll...

Tommy Jonsson placerade Sondre Olden i frysboxen. Bulan Berglund placerade Sondre Olden i frysboxen. Norges förbundskapten väljer att ta ut allsvenska spelare i sitt VM-lag istället för Sondre Olden.

Jag tror att Bulan & Bengtzén vet vad dom gör.

Abris säger att olden är klar för Leksand, min profetia: gör mer eller mindre succé och Brynäs får tyvärr inse att man behandlade honom helt fel

Jag förstår inte vad ni diskuterar. Sitter ni på allvar och KLAGAR på att BZ värvar spelare han känner till istället för att göra chansvärvningar?

Synd om sportchefer i Brynäs.. De kan fan aldrig göra rätt. Antingen chansvärvar de eller så är de i sin inskränkta låda.

Tycker BZ värvar smart som fan om både sportchef och tränare har bra koll på spelaren, vet vad de får och redan från början vet hur de ska använda spelaren.

{7739}: Om vi nu håller oss till att värva utanför lådan.
Vad isf är "lådan"
Är en Brynäsare i lådan?
Ska vi neka en bra spelare bara för att Bulan och Bz vet vem det är?
Ska man bara värva spelare som ingen ledare "känner" till?
Ponera att Bäckis vill komma hem när hans kontrakt går ut.
Ska Bz, om han är kvar, strunta i att värva honom. Med motiveringen att, nä vi ska inte värva spelare som vi känner eller har en koppling till klubben eller ledare.
Det finns fler exempel: Calle, Johan Larsson, Ekholm.
Ja jösses😄

Ibland blir man helt förbluffad, hur vissa kan trassla in sig i tankegångar.
Tänker man inget när man skriver inlägget?

{7739}: Enligt sättet du formulerar dig på så kommer alltså säsongen sluta i någon grad av "åt skogen". Härliga framtidsutsikter. DÄR har vi något riktigt tragikomiskt.

Nu har jag bytt profilbild så nu slipper ni se Porsches nuna varje kväll 😇

Huge: Det är din egna tolkning att Nörstebö kritade på snabbt för Frölunda. Det är mer regel än undantag att spelare vill ha nästa säsongs klubbadress innan den pågående säsongen är färdigspelad. De flesta hade gjort som Nörstebö. Och Brynäs beteende, dvs att man "avvaktande" var en tydlig indikator på att klubben inte tror stenhårt på Nörstebö. Om jag hade varit BZ hade jag lagt krutet på Jocke Eriksson, skippat Rautio och signat Nörstebö istället för en svindyr backpjäs. Tror det hade gjort större skillnad för defensiven. Finns även fler backar än vanligt som har potential att växa ut kommande säsong, skulle påstå att hälften av backarna i den nuvarande backuppsättningen skulle kunna höja sig drastiskt till nästa säsong.

Har kollat in lite vad Jensen är för typ av spelare.

Han är rörlig på skridskorna och åker med ett jävla tryck i åkningen, ungefär som Rödin, fast snabbare. Han hanterar pucken bra och har bra klubbteknik. En bra passningsspelare, men kan även göra mål. Verkar som att passningsspelet och skridskoåkningen är hans starka sidor.
Ser ut att vara lätt i kroppen, orädd för det fysiska spelet, blockar skott och tar inga onödiga utvisningar. Senaste säsongen tog han EN(!) 2:A på hela säsongen. Snacka om disciplin.

Överlag är han en smart spelare som rör sig bra över hela isen. Dock en dålig tekare så det kanske vore bäst att ha honom på kanten i tredjekedjan?

Ni som klagar på Bengtzén lär få tillbaka det senare. Har läst igenom hur han bygger sina lag. Han tar in spelare som har bra inställning och som är på uppgång i karriären. Spelare som det finns utvecklingspotential i.
När Bengtzén byggde lag i Karlskrona tog han in några spelare från Division 1 och kryddade laget med spets och rutin. Fansen reagerade ungefär som vissa här inne gör, men det slutade med SHL-spel för bottentippade KHK, så något bra gjorde han ju.

Tänk efter nu, Bengtzén håller på att bygga en maskin i Brynäs. Alla åker skridskor, alla jobbar för varandra, alla har bra inställning. Då jäklar kan man gå långt. I slutändan är det det som slutspelet handlar om, vilket lag som är beredd att ge allt.

Det enda man kan kritisera Bengtzén för är att han tog in Rautio istället för Jocke, det tror jag vi kommer att förlora mycket på.

Men, laget är inte färdigt än, sitt ner i båten, SPETSEN KOMMER! Vi kommer ha ett slagkraftigt lag på isen i september, det kan ni ge er fan på!

Det måste vara skämt Avgå!!

Sv: silly season 16-17
Spännande med ett lite nyare Brynäs. Ollas har varit värdefull för oss, men det känns rätt att gå skilda vägar nu.

är det någon som poängterat att Jonas Johansson har skrivit nytt kontrakt?

Lite kul rankning av SHL-loggorna. Gissa vilket märke som blev 1:a? ;)

Huge: Huge. Nu är det fan dags att du tar tag i dig själv. Om du inte klarar av att skriva inlägg utan att nedvärdera andra (det gör du indirekt).
Så föreslår jag att du tar en paus från att svara på inlägg.
Vet ingen annan som kallar andra vid öknamn lika ofta som du.
Andra må tycka att ledningen är idioter. Men man kallar de inte vid öknamn.
Skärpning nu!!!

Skrubben: Och mötet filmas och läggs ut på nätet sedan, briljant.

{7225}: Detta verkar vara Starks idé. Jag gillar verkligen hans dialog med fansen. I måndags skrev han ett brev om ekonomin och nu gör han det här.

Skrubben: Bra tankar. Skönt med ett inlägg utan politik eller massa Boforsbrunkartrefjärdekedjor-skitprat.

Kan Andersén verkligen lyfta en sån lön? I så fall är jag inne på samma tankar som du. Går att hitta ersättare som är ok, och som du skriver, lägga pengar på del till lön till en forward.

Bara att hålla tummarna för två saker:

1. Salmela
2. BZ träffar rätt i AHL.

En tanke som slagit mig under kvällen:
Vore det inte ganska logiskt om Bengtzén gör det han kan för att bryta kontraktet med Andersén? Det var Pettisbif som skrev detta igår och första gången jag läste det kändes det jättekonstigt, men ju mer jag tänker på det desto mer logiskt känns det.

Varför?

Om man tittar rent krasst på backsidan, så har 5 av 6 backar defensiven som sin största styrka. Pudas är bra på blålinjen, absolut. Men bakom honom finns det inte jättemånga offensivt skickliga backar. Nu jobbar Bengtzén visserligen på att få in Salmela, men fortfarande är det för klent att bara ha 2 backar som är skickliga på blålinjen. Bengtzén verkar ha en liknande filosofi, för under förra årets silly var hans stora prioritet att få in fler offensiva backar.

Nu lämnar Porseland, som var tänkt att vara ett hot från blålinjen. Och om Andersén kommer hem, skulle han i så fall vara ersättaren till Porseland. Nu var ju Porseland inte bra, men han var trots allt tänkt som en offensivt skicklig back. Vore det inte konstigt om man i så fall ersatte en sådan back med Andersén? Att istället bli av med Anderséns monsterlön (270 k/mån enligt Aftonbladet) och lägga en del av den summan på exempelvis Elias Fält, och den andra delen på en ersättare för Ollas vore kanske bättre?

Bara lite tankar från min sida. Tänkte att vi borde släppa politiksnacket i tråden och starta lite diskussioner om Brynäs IF istället :)

{7225}: Ganska bra månadslön!! Inte så stor skillnad på 205 eller 200/månad!! Det är väll 2st hockeyklubbor!!!
Var inne på ett visst svart/gult forum och såg att Yoda the hut hade skoj åt eran värvning av Granström!
Han måste definitivt gå på något eller missat att hämta ut det han bör intaga för tror knappast att Granström är dyrare än Pesonen eller Calof! Med tanke på vad Pesonen har åstakomit i år till skillnad vad Granström ha gjort borde Yoda the hut ha kapat Pesonen vid skridskoskenan!!
Grattis till en kanonvärvning och Granström kommer att tillföra en viss stabilitet nästa säsong!

Rösta på Lucas nu! Självklart så gjorde han årets mål!

Angående den ekonomiska smällen på 8 mkr.

Det kommer ju inte gå att banta ner utgifterna med 8 miljoner
enbart genom att säga upp personal. Det skulle ju innebära
att 10-15 personer skulle behöva sägas upp.

Men för att vara någorlunda säker på att inte gå minus
även kommande säsong så är det ju tvunget att på
något sätt minska utgifterna i den storleksordningen.
Om man inte ärr 100% säker på att vissa inkomster
kommer att öka. Och det kan man ju i princip inte vara.

Se det här med att få in två nya huvudparters och att
man då räknar med 2 x 4 mkr i extra intäkt.
Men för att räkna så då ska det ju vara två företag
som inte sponsrat Brynäs alls innan.

För om man lyckas få in två huvudpartners som redan
är sponsorer (men i en lägre kategori), då är det ju
bara mellanskillnaden mellan den tidigare sponsringen
upp till huvudpartnernivå som blir de ökade intäkterna.
Och det kanske i vissa fall "bara" blir 1-2 mkr per styck.

För det är nog mer troligt att något företag som redan är
sponsorer väljer att utöka sitt sponsorskap, än att man
lyckas "landa" två helt nya.

Som sagt ett mycket knivigt läge som vi befinner oss i.
Men det är ju rätt väntat att vi skulle hamna där till slut.
Med ett klimat i Gävle där många ser på Brynäs som
något "katten släpat in" och "som ska sättas åt".
Då blir det svårt att konkurrera med lag från städer
där all ser hockeylaget som stadens (och regionens)
stolthet.

Tyvärr kommer väl alla inte upptäcka hur viktiga Brynäs var
för Gävle förrän vi åkt ner i allsvenskan (eller ännu lägre).
Men då är det ju försent. Då är allt som tagit år att bygga
upp raserat för lång tid framöver.

Att många i Gävle tycker att biljettpriserna ska sänkas
ännu mer visar att de inte har förstått någonting.
Om det finns 14-15 städer där befolkningen är villiga
att gå på matcherna med högre biljettpriser. Då kommer
lagen från de städerna ofrånkomligen att till slut konkurrera
ut Brynäs. En stad som inte är villiga att "betala" för SHL
hockey kommer till slut av sig själv inte behöva göra det.
När laget väl ramlat ur.

Clarence: Går aldrig på matcherna, klagar på allt föreningen gör. Jag tror både du och Brynäs kommer må bra av den skilsmässan.

Sv: Brynäs ekonomi
Har föreningen så osäkra och varierande intäkter är vi rökta på elitnivå. Och budgetera med en osäker intäkt på 8 miljoner! Det går ingen seriös ekonomichef med på. Och ingen seriös företagsledare lämnar ett sånt förslag. Hur fan ska man nånsin kunna lita på nuvarande ledning.