1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776162 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Någon som står på fel sektion? Trötta människa
Uppladdat:

500x0-screenshot20240815-094956.png

brunkaren: Medhåll, Miks verkar vara en riktig kunggubbe som lär höja stämningen i gruppen rejält.

Ska bli oerhört spännande att se honom i SHL, i HA gjorde han ju i stort sätt vad han ville.

Vet redan nu hur min drömvärvning hade sett ut i nuläget. Simon Robertsson. Han hade passat perfekt i en tredje-fjärdelina. Det märktes dessutom hur han trivdes i Brynäs sin korta sejour förra säsongen. Han var ju tillochmed (om minnet inte sviker) besviken att han inte kunde stanna kvar. I mina ögon är han välkommen tillbaka närsomhelst (även om han realistisk förstås inte är ett alternativ).

Mattson: Jag kan faktiskt inte förstå hur inte fler kan tro på BIK.
Från att spelsystemet satte sig så var det ingen tvekan om att det var seriens näst bästa lag.
1. Systemet sitter från start.
2. Knappt en enda viktig kugge har lämnat. Visst att Hellgren-smed vad bra, men Volden duger gott och väl på HA-nivå.
3. Plato & Bakke-Olsen 1 år äldre. Den sistnämnda kan mycket väl vinna poängligan.
Det stora minuset är väl kanske tappet av Stenberg men det tror jag knappast är avgörande.

Jugge: Av Expressens 4 "experter" trodde 2 på Djurgården och 1 på Björklöven till SHL. 1 var osäker. Tidernas bästa HA-lag fick ingen röst alls. "Experter" HAHAHAAAAAAA!

DIFFEN: Om nu suget för att göra comeback varit så stort, varför han planerar han ens in en semesterresa mitt under inledningen av hockeyns försäsong? Går inte riktigt ihop för mig.

Tränar gör han säkert, i bra fysiskt form ser han ju ut att vara, men måste väl ändå vara en jäkla skillnad på att nöta i gymmet mot att köra på is? Annars hade man i teorin kunnat ta in vilken gymnisse som helst. Sedan mars 2022, dvs nästan två och ett halvt år sen nu, har Dick spelat i division 3, några matcher i Hockeyettan och absolut ingenting på över ett år. Han om någon borde väl vara i behov av en ordentlig försäsong nu.

J-S: Och inte minst, nya målvakter.

För alla hockey sugna gävlebor🤩
Uppladdat:

500x0-img7886.jpeg

honken21: satan vad man törstar efter matchen nästa torsdag

havre: Hoppas att han har pengar så han klarar sig, hört att det är svårt ekonomiskt för sjukpensionärer..

eltifoso: ”Ta hem Ljungcrantz”

Ja varför inte.
Alcén/Wallin verkar ha en god relation och Ljungkrantz lär knappast ta en startplats i er stjärnspäckade trupp.

Berge: MoDo? Han är väl fan inte redo att spela i NHL?

För övrigt, fan vad Kelleher ser tom ut på bilder/klipp som DIF lägger ut. Saknar nog brynäsgrabbarna 😬

Hockeynews gratis just nu i två månader. Om man vill läsa om Brynäs.

honken21: ” Fan... så taktlöst att sätta ihop Silfver-Jordan-Oskar direkt. Signalerna det skickar både till spelarna själva och fansen. På vilket sätt är det rimligt att sätta förväntningar på denna trio som en förstakedja-producerande enhet. Finns frågetecken kring alla tre gällande produktion. Okej... vi får hoppas att chansningen går hem. Men kan slå väldigt fel ut och påverka hela säsongen.”

För mig är det självklart att den kedjan ska testas mot SHL motstånd. Jag tror att Gällstedt åtminstone börjar med att göra så lite förändringar som möjligt för att bygga vidare på den fina kemin från förra året.

Det betyder följande tills det visar sig att något inte funkar:

Rödin-Larsson-Indrasis
Silfverberg-Schroeder-Lindblom
Kopacka-Ölund-Trivigno
Scott-Vesel-Lindblom/Lejon/NY

Jag tycker man ”slösar bort” Vesel i 4:e. Jag skulle gärna se en ren NA kedja i 3:e med Kopacka-Vesel-Trivigno.

Ölund passar bättre i 4:e ihop med Scott och någon till. Det var länge sedan vi hade den kompetensen i 4:e.

Jugge: börjar bli ruggigt besviken på vår kommunikationsteam, dom har utökats med en till person så totalt fyra personer, fick igår en fem minuters video med två intervjuer ( för lite i min åsikt, borde vara första dagen med laget ett 20 min klipp som flera andra SHL gör,) sen idag endast några få bilder, inga intervjuer med nya spelare som man vill höra eller följ med en ny spelare andra dagen på jobbet, något iallafall när dom ändå har blivit flera och det är nu i början speciellt man vill se mycket content med all hockey abstinens

Gillade smurfkedjan 🙂

parks: Jag säger bara Theoren(Theo)Fleury vilken lirare och slagskämpe. en riktig hårding.
1,68 m hög 82 kg tung.
Uppladdat:

500x0-img0481.jpeg

Det är lugnt grabbar, jag är 171 och väger över 100kg, jag kan hoppa in och ta en plats i laget om det behövs lite tyngd 😎😂

{5647}: Ja, åldern är ju helt avgörande. Tycker synd om Pitsburgh som har Crosby som är hela 36 (blir 37 i augusti). Helt hopplöst att ha sådana gamla gubbar i laget. MoDo tackade nej till Crosby pga åldern.

Silfverkroken: Indrasis steppade upp med fysiken rejält i slutspelet. Var väl någon match mot Diffet som han hade flest tacklingar?

landmanden: Kevin Clark låg på 0.35 ppg i AHL, Bobby låg på 0.38 ppg i AHL. Om du inte vet hur det gick för Clark i SHL så kan du googla.
Det jag tror som gjorde att vi plockade honom är vad som har sagts om honom i Nordamerika. Attityd, arbetsmoral, personlighet. Det kommer gå bra.

Svensson_62: Jamen herregud, vilken skillnad på att gå och se Timrå -Brynäs mot för Timrå - Oskar!

{5647}: Det är inga problem att diskutera härinne om man är konstruktiv.

Makita: Om vi inte har unga (lovande?) spelare i 4:e kedjan, vad ska vi spela där då? Ska vi gå tillbaka till tiden då vi hade äldre mediokra överbetalda spelare som Mannberg, Adam Pettersson och Alcén själv där? Nej tack!

De yngre spelarna behöver ju börja någonstans, väldigt få kliver rätt in i toppkedjorna. Utlåning är absolut ett alternativ, men någon/några med potential behöver ju vara kvar också. Vi får aldrig gå tillbaka till gammalt/dyrt långt ner i laget.

OveJärnkrok: Jag ser en stor fara i kombinationen av flera äldre forwards och att forward 12 och nedåt troligtvis inte håller SHL-klass. Bredden är lite av en illusion.

Många verkar inte tro på Silfverberg och Oskar Lindblom.

Jag tror stenhårt på dem! De kommer kriga enormt, vara otroligt starka röster i omklädningsrummet och faktiskt göra många, många poäng.

Makita: Tycker också att fw-bredden är tveksam. Om man leker med typ de här kedjorna:

Lindblom-Schroeder-Silfverberg
Indrasis-Larsson-Rödin
Kopacka-Ölund-Scott
Trivigno-Vesel-Lejon

Extra: Lindblom, Ohlsson

Min slutsats landar ändå i att man skulle behöva ta in minst en till forward och låna ut 1-2 av de yngre. Att en av Lejon. Lindblom och Ohlsson skulle platsa på 12 forwards känns otillräckligt. De visade alldeles för lite i Hockeyallsvenskan för att vara förtjänta av det förtroendet. Ingen av de lär ju kunna spela boxplay heller i SHL.

Enligt Hockeynews är ju både Ohlsson och Johanesson klara för Almtuna på lån. Om man ersätter de med en till forward och Benn (eller dylik back) ser det mycket bättre ut.

Peja: Antar att Modo ratade honom.

Sv: Kamikazetips SHL 24-25
Peja: "Kör en del #2 med en flipp och en flopp från varje lag."

Bra uppföljning! Jag gör en egen, men kommer försöka svara annat än dig, även om det är mycket jag håller med om i stort. Mest för att det blir roligare än att svara samma saker.

Brynäs:
Flipp: Miks Indrasis. Den mer tillknäppta hockeyn passar detta passningsgeni mycket bättre än HA:s svängdörrar och han fortsätter leverera, även i SHL.
Flopp: Erik Källgren. Inleder svagt, självförtroendet börjar svaja och han repar sig inte riktigt. Jagar Alcén en ny målvakt i slutet av januari, igen?

Frölunda:
Flipp: Linus Weissbach. Han gör 25 mål i vinter.
Flopp: Gustav Rydahl. Fortsätter sin Frölundakarriär med ännu en bottensäsong och Sjöström funderar mot slutet av säsongen hur han ska lyckas göra sig av med Rydahl, som är kontrakterad till 27/28.

Färjestad:
Flipp: Damian Clara. Gör förstespaden till sin och landar strax under .92%. och 2.39 i GAA.
Flopp: Joel Kellman. Flyttas ned ett snäpp i hierarkin med Steens inträde och lyckas inte uträtta i närheten av det han åstadkom förra säsongen. Dumpas under säsongen

HV71:
Flipp: Olle Alsing. När säsongen summeras är Alsing HV:s bästa back enligt en enig journalistkår.
Flopp: Tanner Kero. Lyckas inte leva upp till hypen och avslutar säsongen i Tyskland.

Leksand:
Flipp: Mantas Armalis. Tar stor revansch efter förra säsongen (där han petades till förmån för Larsson) och tar Leksand till en sjundeplats.
Flopp: Marek Hrivík. Kommer inte upp i samma siffror som förr och landar på runt 20-25 poäng.

Linköping:
Flipp: Christian Heljanko. Högberg, who?
Flopp: Marcus Ljungh. Åldern börjar ta ut sin rätt och i kombination med ett steg nedåt i kedjehierarkin blir det endast 15 poäng från Ljungh.

Luleå:
Flipp: Anton Levtchi. Gillar livet i Luleå och slår till med 45 poäng under sin första säsong i SHL.
Flopp: Mattias Bromé. Hur är självförtroendet egentligen? Passar han verkligen in i Bulan-hockeyn? Har svårt att se att det här äktenskapet ska fungera.

Malmö:
Flipp: Otto Stenberg. Får sitt genombrott i SHL och avslutar säsongen i förstakedjan.
Flopp: Robin Hanzl. Får det inte alls att stämma i Malmö och flyttar hem till Tjeckien under säsongen.

Modo:
Flipp: Sampo Ranta. Efter det första året är Ranta nu van med SHL-hockeyn och nosar på 50 poäng.
Flopp: David Rundblad. Övertygar inte den här säsongen heller och letar ny klubb nästa säsong.

Rögle:
Flipp: Albin Sundsvik. Inget talar för ett större genombrott, just därför tror jag att Sundsvik tar alla med storm och gör runt 30 pinnar.
Flopp: Calle Själin. Troligtvis värvad som försteback men infriar inga förväntningar och inleder nästa säsong i Leksand efter ömsesidigt avslut mellan honom och Rögle.

Skellefteå:
Flipp: Axel Sandin Pelikka. Får sitt poängmässiga genombrott i år och gör 30-35 poäng.
Flopp: Linus Lindström. Brukar göra en sämre säsong vartannat år. Det är en dipp på gång igen.

Timrå:
Flipp: Per Svensson. Efter Pilös underprestation (och Didde Strömbergs vanliga skadefrånvaro på 10-20 matcher) offrar Per Svensson de sista krafterna i sin kropp och gör sin bästa (och sista) säsong i Timrå med flest täckta skott i SHL och +12 i plus/minus. När säsongen summeras är han för evigt en hjälte i Tikarnas ögon.
Flopp: Lukas Pilö. -23 förra säsongen i plus/minus som back. Visserligen i Oskarshamn, men ändå. Nej, det blir ännu en usel säsong från Pilö.

Växjö:
Flipp: Otto Koivula. Blir en obehaglig överraskning för SHL:s försvarare. Stor, tung power forward som kommer spela i alla spelformer och göra mycket poäng.
Flopp: Karl Henriksson. Får svårt att slå sig in i topp 6 och det resulterar i endast 10 poäng.

Örebro:
Flipp: Ludvig Larsson. Vinner lotteriet och får centra Karlkvist och Puistola, så det blir runt 30-35 poäng från Larssons klubba i vinter.
Flopp: Emil Larsson. Missar halva säsongen. Fernström/Danielsson har under tiden presterat över förväntan och Larsson petas till fjärdekedjan.

Svensson_62: JFK har skapat årets trend.
Detta ska matas hela året..

mk: Och i Kamikazetipset 2.0 tippas Modo 13. Man tackade kanske nej till plats 14. (BIF 11)

Mattson: Nya klockan med Brynäs emblem och ditt namn,
Helnöjd verkar vara bra kvalitet.🥰
Uppladdat:

500x0-img0446.jpeg

{5647}: Det trycktes upp Brashear-merch eller? Eller varför hade hans inträde så stor påverkan på merchen? Du verkar iskallt kunna fastslå att så var fallet? Har du siffror i huvudet på hur mycket han höjde publiksnittet och kan det eventuellt höjda snittet bero mer på kvalmatcher än Brashear?

I call bullshit. Igen.

{5647}: man kan också säga såhär.

Klipp visar tydligt att Ledin & Tollefsen inte hade någon rädsla överhuvudtaget för Brashear på isen, särskilt inte när Tollefsen sänker Brashear i klippet jag lade upp tidigare.

JFK säger. Jag var inte där. Har ingen aning, men det måste dom ha varit för jag vet alltid bäst.

xxx BIF xxx: ” Det där ger jag inte mycket för som ”bevis”.
Hade man inte envisas med Limpan utan delat istiden utifrån prestation så kanske det gått riktigt snyggt att ha båda.
Men gör ena en slarvmatch och ändå får fortsätta stå, så vill väl den andra bort om den anser sig vara lika bra som den första.”

Du kanske har förträngt att Veini var minst lika usel som Limpan i inledningen av säsongen samt att dom stod på ett ungefär lika många matcher. Limpan hade väl någon bättre match och fick då starta nästkommande.

Då började Veini att grina och ville åka hem istället för att ta upp fajten och visa på isen att han skulle stå. Det kan du inte påstå att han hade gjort fram till han försvann. Veini sajnade ju dessutom efter Lindbäck och borde insett att det skulle bli en helt annan kamp om spaden än mot en medioker Andrén…

nyb: modo tackar numera nej till alla potentiella värvningar. Trots att dom har seriens svagaste backsida.

Alvin :
Fast det kan ju vara ett personligt val också. Att stanna i NCAA för att han vill gå klart sina studier.

En lite riskabel men ändå vettig/logisk värvning i min bok. Vi kan inte förvänta oss att kunna värva från vilka hyllor som helst och ändå kunna ta in en etablerad säker målvakt till.

Det faktum att hans stats inte ser lysande ut vägs väl upp av följande :

"Ludvig har två gånger blivit uttagen i NCAA (NCHC) Second All-Star Team och blev inför den gångna säsongen värvad till toppskolan University Of North Dakota där han och laget blev ”regular season champions”. Han blev även nominerad till NCAA Top Collegiate Player (Hobey Baker Award)."

Nu blir det desto mer spännade att se vad nästa värvning blir.

Berge: Japp, vi tror på Hinken eftersom han lyckades ta vårat kaosbygge med typ 20 spelare in och ut under säsongen och nära kvalspel till en andraplats säsongen efter, och även göra oss till den bästa nykomlingen på flera år när alla tippade oss dyngsist.

Jag har ingen aning vem D’Astous är och visste inte ens att ni hade värvat en kille som hette så. Skiter i om han gör det bra hos er. Det enda jag vill se laget göra är utvecklas och bli bättre än förra säsongen. Det hade varit ett mkt gott betyg.

DrCox: Förra årets värvningsfiasko förklarades med att ni var sent ute. Nu är ni säkra på att värva seriens bästa back fast ni även nu är sent ute?

Det är inte logiskt men jag önskar er lycka till.

Kulltorp: Tragiskt. Minns att Wiklanders stenhårda skott var mytomspunnet i Brynäskretsar på 90-talet.

{10015}:

Leo Sundqvist dominerade ju fullständigt i J18. Även i J20 hade han rätt starka siffror de matcher han gjorde med tanke på att han bara var 16 förra säsongen (fyllde 17 nu i somras)

67 poäng på 38 matcher i J18 (varav 42 mål)
och sen 7 poäng på 10 matcher i J20 trots att han ofta började i tredje eller fjärdekedjan.

Att han inte förvänta gå i förstarundan tror jag beror på storleken. Han är under 1,80m och väger under 80kg.
Det är dock en otroligt begåvad spelare offensivt. Svrcek och Hillström är nog också före tvillingarna rent utvecklingsmässigt.

Men att ha 5 spelare bland samma årskull som är så spännande som Sundqvist, Svrcek, tvillingarna och Hillström är ju väldigt lovande. Tror de kommer leverera bra i J20 i år. Men ingen av dem lär gå i förstarundan. Sundqvist har talangen för det, men inte storleken.

Pengar och karriär före allt annat.. hoppas dessa tomtar som väljer spel i ryssland aldrig kommer tillbaka till svensk hockey..

Elias Lindholm kommer nog inte hem på ett tag. Skrev just ett sjuårskontrakt med Bruins.

Brynäs satsar ytterligare på kommunikationsavdelningen, mycket bra!

{10638}: Helst hockey. Det var inte jag som kom med ett politiskt inspel och antydde att ”är man höger så är man fascist och rasist”..men är man efterbliven vänster så har de inget annat..🤷🏼‍♂️

Elysium: Nya Gretzky! Gjorde över 1000 poäng förra säsongen i SHL för Brynäs!

Dick axelsson klar för Djurgården 😂