1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776163 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Noterade i lokaltidningen här i Uppsala att dom har intervjuat Victor Söderström. Står ingenting om Brynäs, men detta säger han om kontraktsituationen. "– Vi får se vad som händer. Jag ska skriva nytt kontrakt men jag vet inte så mycket om det än. Förhoppningsvis blir det någonting klart här inom den kommande månaden eller så."

"– Det ideala hade väl varit att få en ny, fräsch start någon annanstans i någon annan organisation. Det är väl personligen vad jag känner att jag behöver för min egen karriär, avslutar Söderström."

Länkar artikeln om någon skulle vara kund hos UNT..

J-S: Troligtvis var det väl Anton som hade koll på Clara. På samma sätt som han hade koll på Källgren.

Hittills så verkar det ha blivit ett bra team nu som samarbetar i Brynäs ledning.

Farsang: Det må vara surt MEN det är ändå extremt bra för Brynäs som varumärke. Kolla säsong för säsong bakåt i tiden, det är nästan en som antingen blir signad eller draftad av ett NHL-lag varje säsong. Sen om det bara är tack vare Brynäs? Nä, det är det inte. Men att ha Brynäs som sista lag innan man blir draftad eller signad? Det lär ju ändå skapa ett rätt bra rykte.

havre: Sparkboll är en sjukt ointressant. Som tur är det någon NHL match kvar på säsongen så den riktiga abstinensen har inte satt in än.

DIFFEN: Brynäs budgeterade ju med ett par miljoner minus för att kunna återta SHL-platsen direkt. Ett smart drag som fick önskad effekt. Man tappar ju hundratals miljoner i intäkter om man fastnar länge i HA.

modomille: länka till uppgifter som säger att Modo tackade nej.

För enligt allt annat jag sett så var det dastous som nobbade Modo och Färjestad när han skrev på för Brynäs. Av anledningen till att Alcen var den som hörde av sig mest och verkade mest intresserad av att man verkligen ville ha han i sitt lag.

JawKee: Håller med, damlaget får gärna diskuteras konstruktivt på samma sätt som herrlaget, och med samma djupgående analys och kunskap. Det som jag uppfattar att flera av er efterfrågar kring damlaget är det som jag upplever precis håller på att hända just nu. Brynäs har byggt upp en juniorverksamhet som kan på sikt bära mer frukt med flera lokala spelare. De satsar även på att värva flera unga lovande spelare utifrån. Enligt mig helt rätt strategi att gå för att både öka intresset lokalt på sikt och kunna hitta ett sätt att förhålla sig till PWHL. Och en stor del i det och att Brynäs är en attraktiv klubb att utvecklas i är att de har sponsoravtal med exempelvis Bauer som ger damerna i mycket större utsträckning liknade förutsättningar som herrarna. Utifrån den bild jag fått av Brynäs satsning så övertrumfar förutsättningar att utvecklas och trivas i hockeyn betydligt mer än storleken på arvoderna som Brynäs betalar. Så jag vill mena att mycket det ni efterfrågar är precis det Brynäs jobbar för och skapar förutsättningar för att uppnå i sin nuvarande satsning på damlaget.

lapad: Funderar på att grilla

lapad: sommarfest på jobbet

Lång intervju med vår nummer 33 i Expressen.
Silfverberg känner sig laddad efter åren i NHL och menar att han är i bättre form än på flera år. Han har gått ner fem pannor bl a.

Lovar gott!

Makita: har via mitt arbete en del insyn i vissa sdhl-kontrakt och de kontrakt jag läst har samtliga legat på 17-25k/mån. Dessa summor har varit för spelare som kommit utifrån (Kanada, Tjeckien, Schweiz osv) till olika sdhl-lag.

Om det finns sdhl-spelare med löner på 30-50k är det garanterat ett fåtal spelare (typ Luleås finska stjärnor). Majoriteten ligger runt 20-25k före skatt. Boende och mat ingår ofta (hos de klubbar som har egen restaurang).

JawKee: SDHL hade 53% svenska spelare säsongen 2023/24. Kan inte Brynäs i en hockeyregion som Gästrikland gå i bräschen och säga att minst 50% av tjejerna i laget ska vara från regionen? Det vore väl att ta ansvar för svensk damhockey som har ett landslag som knappt platsar i a-divisionen. Precis som Peja säger så måste någon kliva kapprustningen för att det ska ske en förändring. Brynäs vill ju leda svensk hockey så varför inte ta ett beslut i linje med visionen?

Svensson_62: ” Kul för studenterna och kul för omgivningen att titta på.”

Som lastbilschaufför där jag kör en kranbil i centrala Stockholm är jag inte speciellt imponerad av studentfirandet på lastbilsflak.
Skaderisken mm mm och att dom dessutom saboterar vardagen för knegare när dom lika gärna kunde haft festen i någons trädgård..
Så utan att vara en grinkxk så grattar jag alla studenter till studenten🫡🥰
Men lastbilsflak?
Själv åkte jag till Ibiza vilken jävla fest i två veckor.😂🥃

Lulessss: Jag gick bara på EP och där står Lilja som center. Sen måste jag rätta dig, bäst 4:e center har vi, oavsett om det blir Ölund eller Vesel 😉 Skämt åsido, jag gillar Berglund, verkar oerhört nyttig för ert lag.

Charles: Hockeynews skriver om kontraktslösa spelare som skulle kunna vara aktuella för SHL. Två intressanta finländska forwards i bra åldrar nämns.

Joona Luoto är en powerforward som smällde in 18 mål för Bern men som inte blivit erbjuden nytt kontrakt där.

Waltteri Merelä söker helst nytt NHL-kontrakt, men har ingenting på bordet där just nu. Stor rightare som gjort en hel del poäng i både AHL och Liiga. Fick 19 NHL-matcher i Tampa den gångna säsongen men gjorde bara 1+0 där.

De är 26 respektive 25 år. Bra åldrar.

hade inte ens sett denna highlight för hela säsongen, nästan 1 timme hockeygodis från denna säsong

{10638}: Emil Molin är skicklig men temposvag, spelar inte fysiskt och är egentligen bara riktigt bra i powerplay. Något fysiskt spel får du inte från honom. Behöver Brynäs fler powerplayspelare?

modomille: Betalar hellre överpris till en riktigt bra spelare än tar en B-spelare till "rätt pris".Finns också ett större utrymme för att göra fel i bedömningarna om man har mer pengar.

{10638}: Centern är klar, Brynäs lade ut värvnings fredag

Mattson: Det är ju så att vi brynäsare alltid måste ha något att kritisera och klaga på

Peja: Jag förstår vad du menar här och det kanske var en lite dum jämförelse som privatperson då vi sällan har sponsorer som betalar saker åt oss helt eller delvis. :) Men om det var den som jag fick för billigast pris (gratis till och med) och den som skulle hålla längst sett till garantier osv så är det ju dumt att svara nej på det.

Men jag tycker det är en lite konstig diskussion att sitta och säga att Brynäs borde sparat in pengar på att ta en mindre/sämre när ingen här vet vad denna kostar för Brynäs (antar jag?). Om Brynäs sparar pengar på att ta denna (för att LEDventure tar stora delar av kostnaden för att få använda Brynäs som reklampelare utåt t.ex.) jämfört med en billigare från annat företag. Tycker du/ni fortfarande att man ska köpa en billigare då? Ett av kraven från LEDventure kan ju ha varit att "gå all in" mot att de tar 50% (bara en siffra ur luften) av kostnaden t.ex. samt att de får stå för arenaupplevelsen även utanför hockeyn i och med att de blir officiell partner nu. "LEDventure blir officiell led- och upplevelsepartner.". Sen är detta som sagt inget jag kan backa upp alls precis som att ingen annan här kan backa upp att denna är dyrare än X eller Y eftersom ingen här har insyn i vad detta kostar för Brynäs.

Brynäs Arena AB har ju självklart egna ekonomer och experter som räknar på vad detta ger till företaget också (menar inte idrottsföreningen här) vare sig Brynäs IF är i HA eller SHL. Att skaffa ny mediakub/upplevelse som kan (notera kan här eftersom vi inte vet) generera fler intäkter utanför hockeyn kan ju knappast ses som negativt. Det är väl dessutom väldigt få timmar per dag (utslaget på per år) som mediakuben används till just hockey även om det är vad vi här ser mest? På många här låter det som att arenan (och mediakuben) enbart används för just hockey. Att investera så att arenan går att användas till annat skulle ju kunna vara ett sätt att säkra upp ekonomin även om det går dåligt för Brynäs hockey som exempel (eller i.a.f. hjälpa till med ekonomin).

Exempel:
Brynäs har 26 hemmamatcher (pratar bara herrar här) i grundserien (vi kan inte räkna med slutspel i SHL vet vi alla). Det ger väl ungefär 104 timmar (2h innan match och ca 2h match för enkelhetens skull) mediakubstid per år (säsong). Om Brynäs då hittat ett sätt att locka till sig fler evenemang (konserter, företag, kommun, region osv) där mediakuben (och ledlisterna) kan användas till det så gör ju det att Brynäs får fler intäkter där också. Och det kan också få sponsorerna att vilja betala mer eftersom de exponeras oftare än de 104 timmarna per säsong och till andra utanför hockeyns värld också. Detta är bara tankar och inget jag kan backa upp med fakta, jag vill bara att vi ska tänka utanför hockeyn lite också. Hovet och Tele2 arena används för annat än idrottsevenemang som drar in massvis med pengar till Stockholm stad även när det inte är fotboll eller hockey där (Hovet ägs av ett fastighetsbolag som i sin tur ägs av Stockholms stad).

Och om ni nu tycker att Brynäs Arena AB gör fel som investerar i detta så är det ju inte svårare än att höra av sig till dem och vädra det (eller ta det på medlemsmötet).

Auchinleck: Hur kan man inte se vilka ambitioner Brynäs har? Att spela i SHL. Ganska tydligt efter denna säsongs satsning. Och även tydligt nu att man vill hålla sig kvar. Tror du blandar ihop ambition med någonting annat. Budget är ju bara detaljerna. Ambition handlar inte direkt om siffror. Hur Brynäs handlar ser vi i värvningarna. Ganska självklart vad Brynäs har för ambition och vision, för det behövs det inte att man får se en budget eller har ett årsmöte. Inte enligt mig iallafall.
Och vad vi själva har för ambition när det kommer till Brynäs har absolut 0 att göra med hur verksamheten sköts eller hur säsongen kommer att gå.

Auchinleck: Diskussionen kring en bra start och vilka nyttor det har för föreningen är en sak. Men arenan och hockey är väl helt beroende av varandra. Att Brynäs har en modern arena som förbättrar arenaupplevelsen som i sin tur ökar publikintäkter och reklamintäkter är väl helt avgörande för föreningens ekonomi och hockeyn.

Känns nästan som Silfverberg svängt över till att bli underskattad nu efter att alla proffs- och hobbytyckare (inkl en själv) samstämmigt sänkt förväntningarna på honom. Jäkligt nyfiken på vad han hittar på när han får större ytor, sämre motståndare och en mer offensiv roll.

{10473}: Om du bara syftar på kedjespelare gissar jag på Lindblom, Silfverberg, Larsson, Rödin, Indrasis, Kopacka och 1-2 som inte värvats än. Om spelare som Vesel och Scott spelar i fjärdekedjan, så kommer Brynäs att ha bättre kedjebredd än på många år. Sen har man väldigt bra spelande backar i form av Djoos, Kinnvall, D'Astous och Axel Andersson. Lindstein också en bubblare där.

Farsang: Jomen man bör nog göra skillnad på likviditet och (ekonomiskt) resultat.
Eftersom det är en investering så skrivs den av på flera år och drabbar således inte resultatet särskilt mycket. Räknar man samtidigt med ökade intäkter (vilket man borde göra) så kan det faktiskt vara så att det är precis det rätta att göra just nu. Man stärker resultatet och får förhoppningsvis en starkare budget inför nästa år och kanske redan i år. Att inte investera är inte rätt väg att gå om man vill nå långsiktig framgång tror jag.

Lulessss: 40mkr alltså. Om man bara hade en Porser att tillgå..

puffe: Det beror ju på. Jag tror det behövs en balans om man inte har en storsponsor som slänger in miljoner säsong efter säsong (Porsér t.ex.).

Säg att Brynäsfans samlar in 1 miljon (bara en siffra tagen ur luften) för en värvning. Det motsvarar ca 126 stycken av de dyraste säsongskorten (434 ståplats). 400 extra på varje match är så klart lockande men någonstans måste man ju dra gränsen när det inte är värt det längre.

Vi snittade 6422 besökare i HA förra säsongen. Säg då att vi fans sponsrar 400 biljetter och det kan nog ses som värt det. Men det är ju inte värt det om vi sponsrar med 2000 biljetter eftersom det då betyder att 500 som annars hade gått inte längre kan gå eftersom vi inte har plats för 8400 personer (500 betalande varje gång i förlust blir mycket pengar).

Därför tycker jag att det är viktigt att man gör det som man själv tycker känns rätt. Vissa köper loger, vissa går på matcher de kan, vissa sponsrar andra med biljetter, andra köper en extra korv i kioskerna, andra köper massa merchendise och bjuder på spelares tröjor och andra swishar öronmärkta pengar för värvningar. Inget av dem är fel enligt mig och det viktigaste är att man bidrar med det man kan vare sig det är 0 eller 10 miljoner liksom.

puffe: "men ger hellre penningar till min förening än till en enskild spelare."

Man kan ju se det som att om jag ger 1000kr till en (framtida) Brynässpelare och Brynäs då kan lägga 1000kr av sina egna pengar på att uppgradera jumbotronen är lite samma sak som att jag skänker 1000kr till klubben (via souvenirer eller ej) för att de ska kunna värva eller uppgradera jumbotronen.

Skillnaden blir ju att man kan välja vad pengarna ska gå till. Jag kanske vill att mina 1000kr ska vara öronmärkta för en ny spetsspelare t.ex. (namngiven eller ej) Medan andra tycker det är viktigare att de 1000 kronorna kommer till användning för klubben vad de än används till.

För vissa är det viktigt att veta exakt vad pengarna går till och för andra är det inte alls så. Och för transparens så har jag aldrig skänkt en krona till värvningar eller så då jag inte gillar tanken på det själv.

Jag brukar däremot inför varje säsong se till att några som inte har det lika gott ställt får säsongsbiljetter (oftast ståplats då jag inte är gjord av pengar). Detta brukar uppskattas av Brynäs också då jag stöttar de som har det tufft. Vem/vilka biljetterna går till har jag ingen aning om då den biten sköts av Brynäs, jag brukar bara säga "gärna ensamstående som har det tufft och gillar Brynäs". Samtidigt stöttar jag då Brynäs som får fler säsongsbiljetter sålda och fler folk på matcherna också.

puffe: Fattar inte varför det sticker i ögonen på så många. Knappast tiggeri.
Snarare: Här har ni möjlighet att själva vara med och bidra direkt.
Helt frivilligt och upp till var och en.
Att det är så många som ska lägga sig i vad människor väljer att spendera sina pengar på alltså...

Min son säger, hade inte tjejer funnits då hade man inte överlevt vinter. När man blir äldre säger man följande "Om Brynäs inte hade funnits hade man inte överlevt alls" 😂

Brynäsgubbe: Höga enligt mig. Inte som målgörare dock utan mer som spelförande back som får många assistpoäng.

Förra säsongen:
49gp, 4g, 24a, 28p (delad 5 i interna poängligan, 1 i backarnas)

Förrförra säsongen:
52gp, 9g, 27a, 36p (5 i interna poängligan, 1 i backarnas där han var 14p före nr 2)

Förrförrförra:
50gp, 3g, 24a, 27p (8 i interna poängligan, 2 i backarnas).

Säsongen 20/21 var han i Redwings:
36gp, 2g, 9a, 11p (kan låta lite men ettan i poängligan i Detroit hade 26p den säsongen).

Sen har han ju sen han lämnade hunnit vinna Stanley cup också, säsongen 17/18. Så han är utan tvekan en oerhört bra spelare. Aldrig riktigt sprutat in poäng i NHL (0.25ppg på 155 matcher) men där har han nog aldrig varit bästa backen i laget och därmed ej fått spela i PP och liknande. (Antar jag).

Mogel: Sen så betyder ju inte ett femårskontrakt att han till 100% kommer spela i 5 år heller. Han kan ju i samråd med Brynäs lägga av efter 3 eller 4 år också (hoppas så klart att han håller längre än så). Inte så att Brynäs ger honom betalt i förskott för dessa 5 år. För Brynäs och Djoos del handlar det nog mer om att visa upp att det är hos oss han vill avsluta karriären.

Tigerhjärta: Skulle säga att Camper spelade forward i 90% om inte 95% av matcherna i Leksand.
För mig är inte Camper en center utan en målfarlig ytter.
En bra spelare men enligt mig inte en spelare vi ska värva om han nu inte kan ta den plats Kelleher lämnade.

Riktigt roligt med Djoos! Sjukt starkt värvning!!

{10638}: Hade gärna sett Kelleher istället för Indraŝis, men nu är det som det är med kontrakten som skrevs ifjol (Indrašis hade bonus på ett år vid SHL-avancemang).

Positivt är väl att vi på Kellehers position istället kan värva en dynamisk tvåvägsspelare med lite tyngd. Hockeylabbet filtrerade fram Milos Kelemen, storvuxen slovak med bra skott och skridskoåkning som hamnat i skymundan i AHL. Bra siffror 5 vs 5. Men han gjorde väl ett för bra VM för att vara tillgänglig för SHL…

www.eliteprospects.com/player/272381/milos-kelemen

Silfverkroken: Jag blir inte riktigt klok på Brynäs backuppsättning. Det saknas defensiva backar. Vilka ska spela box play?

Helt rätt att ta in Andersson, då en rightback behövs. Men jag tänker att man signar upp Benn eller Cukste till sista backplats.

Djoos är inte klar än och om han kommer ligger det inte i Brynäs händer utan i Lausannes. Man måste agera på det underlag man har idag.

Om Djoos kommer så får man skeppa Johannesson då.

Larsen duger som åttonde back.

Ove Myling: Bra jäkla spelare, kul att vi lyckas nypa en sådan kille.
Sen hur vi ska formera backsidan är desto mer oklart, känns väldigt framåtlutad.

xxx BIF xxx: Det är inte lett att vara est - men ballt!

{9382}: "Jag har inte sett mer än 5 minuter av årets VM. Totalt ointressant med landslagshockey under de senaste 20 åren."

Håller med. ...Men jag såg lite av Tjeckien-matchen och är förbluffad att Tre Kronor inte lärt sig något på drygt 50 år. Tjeckien, eller dåvarande Tjeckoslovakien, har kontrat sönder Sverige var och vartannat år sedan dess. Hur kan man ha undgått att förbereda sig för de tjeckiska kontringarna? Det har alltid varit Kopacka-kvalitet på dem.

SuneMangs: Glöm aldrig Tuulola. Han spelade ändå i tre säsonger och var helt otroligt bra. Hans ena son skulle förresten vara en bra breddspelare om han har SHL-klausul.

Gavve: Äntligen! Moget och helt rätt beslut att inte ge Kvist nytt kontrakt. Dom övriga var ju väntade.

Peja: Jag slutar inte att hoppas på Kelleher, han är min nya idol. Han kan vända ut och in på vilken defensiv som helst. Fördelarna överväger nackdelarna i min bok … varje dag. Karln är ett under av avighet och kontroll (nåja 😆😉).

PS. Mitt nummer får en helt ny innebörd med Silfverberg hemma igen 😊

Trevlig helg kära vänner

Farsang: Spelar ingen roll. Man vinklar det inte så. Vissa journalister är verkligen lågt stående varleser.

SuneMangs: Jag tror Jacke skulle passa utmärkt i klubben även tillsvidare. Speciellt i arbetet med barn/ungdomar. Inte nödvändigtvis sportsligt utan tänker mer på det sociala arbetet i och med En bra start osv. Sen är det ju så klart något som är upp till honom själv!

Dallemas: Får vi in en kompetent förste center, Djoos och att Benn stannar så är jag lugn.

Då tar jag gärna Kelleher på förlängning.

Samt Ove och Masken

jag har en historia av att tycka att man alltid dumsnålar och värvar för lite spets - men ovan tror jag på

ps skit i arenainvesteringar detta år - lägg allt på truppen. ALLT

modomille: Men snälla rara modomille.
När Jugge och andra diskuterade/dissade er danska spelare så var det ju bara som svar på det som började hela debatten: några modoiter som hånfullt dissade värvningen av Silfverberg med motiveringen att denne minsann inte gjort något mål i ett par VM.
Här har jag uppfattat det som att du hållit med dina modoiter, men om inte du gör det så borde du väl isf redan i det läget ha klargjort din poäng: att man inte kan dissa en värvning enbart utifrån insatsen i nåt VM.
Nu försöker du backpeddla och få det till att du hela tiden har poängterat hur dumt det är att dissa värvningen av Silfverberg (och även True).
Bra försök att försöka ta dig ur diskussionen med hedern i behåll, men mig lurar du inte....

Auchinleck: Jag tror det är värvningar i den yngre ålderskategorin som man går miste om när man är sist ut på marknaden. Vi vet ju inte om Brynäs hade vunnit några dragkamper, men stortalangerna från HA blev ju klara för SHL-klubbar långt innan Brynäs säkrade SHL-avancemang. Det är klart att exempelvis Moras unga norrmän hade varit namn för Brynäs annars. Det som man borde göra nu är att rikta blickarna mot Örebro (som inte ger sina stortalanger chansen) och Stockholm (som har många stortalanger men inget SHL-lag). Sen är det lite otur att Nordh och Robertsson hellre verkar vilja spela i Nordamerika.

modomille: Silfverberg har varit en ordinarie spelare i NHL sedan 2013. Finns egentligen ingenting mer att tillägga.

Ren poängproduktion är inte hans signum. Man måste bara kunna lite mer om hockey för att inse värdet i olika typer av spelare i ett hockeylag.

KalleTeodor: Nja, blir nog jobbigt för Alcen nu.
Enligt vår, när det gäller spelarmarknad, erkänt kunnige och insatte ”modomille” så finns det inget kvar av klass att värva nu.
Fram till den dag dom signade världsstjärnan True så var marknaden god och det vimlade av lediga toppspelare att välja på.
Nästa dag blev marknaden helt plötsligt mkt skral, bara sådär, över en natt. Märkligt…. 😂
Modo fick True, vi får nöja oss med Silfverberg.
Så här långt…

Blå grottan: Jag tror att det är låga odds på att topp sex på försäsongen blir:

Lindblom - Ny center - Silfverberg
Indrasis - Larsson - Rödin

Sen kan det säkert börja vaskas om beroende på hur det funkar. När svaren börjar komma in så att säga.