1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776184 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Auchinleck: Jag tror det är värvningar i den yngre ålderskategorin som man går miste om när man är sist ut på marknaden. Vi vet ju inte om Brynäs hade vunnit några dragkamper, men stortalangerna från HA blev ju klara för SHL-klubbar långt innan Brynäs säkrade SHL-avancemang. Det är klart att exempelvis Moras unga norrmän hade varit namn för Brynäs annars. Det som man borde göra nu är att rikta blickarna mot Örebro (som inte ger sina stortalanger chansen) och Stockholm (som har många stortalanger men inget SHL-lag). Sen är det lite otur att Nordh och Robertsson hellre verkar vilja spela i Nordamerika.

modomille: Silfverberg har varit en ordinarie spelare i NHL sedan 2013. Finns egentligen ingenting mer att tillägga.

Ren poängproduktion är inte hans signum. Man måste bara kunna lite mer om hockey för att inse värdet i olika typer av spelare i ett hockeylag.

KalleTeodor: Nja, blir nog jobbigt för Alcen nu.
Enligt vår, när det gäller spelarmarknad, erkänt kunnige och insatte ”modomille” så finns det inget kvar av klass att värva nu.
Fram till den dag dom signade världsstjärnan True så var marknaden god och det vimlade av lediga toppspelare att välja på.
Nästa dag blev marknaden helt plötsligt mkt skral, bara sådär, över en natt. Märkligt…. 😂
Modo fick True, vi får nöja oss med Silfverberg.
Så här långt…

Blå grottan: Jag tror att det är låga odds på att topp sex på försäsongen blir:

Lindblom - Ny center - Silfverberg
Indrasis - Larsson - Rödin

Sen kan det säkert börja vaskas om beroende på hur det funkar. När svaren börjar komma in så att säga.

Tempot är ju inte speciellt mycket högre i SHL än allsvenskan så jag tror inte tempot kommer bli Indrasis svaghet som många här verkar tro.

Däremot så kommer spelet vara betydligt mer strukturerat och uppställt. Bättre försvarare, bättre målvakter. Forwards som tar ansvar i defensiven. Det var ju just det som Indrasis utnyttjade så bra i allsvenskan. Det var sällan han tog sina motståndare på ren fart.

Jag tror vi kan förvänta oss en helt okej säsong av Indrasis. 20-25 poäng. Tror inte han har speciellt hög lön för att vara SHL-spelare.

Lunkz: ” Finns flera i Lettland som är bättre än indrasis.
Bryt och värva in en annan, mer Bang for the bucks”

Indrasis en av anledningarna till att vi spelar i SHL nästa säsong och är väl inspelad på Gällas spelsystem.

Så att hålla på att kladda och tro vi kan hitta en annan lett som är bättre och kan ersätta Indrasis är med snälla ord imbecillt.

{10065}: I spel 5 mot 5 var Karlström på elfte plats bland centrar sett till poäng (28) i AHL denna säsong, så han kan säkert producera framåt.

Jugge: ” Lindbäck alltså… H-vete vilka tavlor han stod för. I efterhand har det ju kommit fram vad problemet var…”

Yes, kaos i försvarsspelet. Bevingade ord i samlingen ”huges hs-grodor”

SuneMangs: Tror Modo blir nästa års Oskarshamn. Superjumbo

SuneMangs: Vi tackar så klart Tärnström för säsongen som varit och önskar lycka till, även om jag starkt ogillar råttorna med deras supportrar…

Jugge: Om man ska tro på Mrmadhawk etc så erbjöd Brynäs tre år och LHC kunde bara erbjuda två år eftersom Högberg har två år i Nordamerika. Ganska logiskt.

Eftersom det inte blev något med O´Neill sitter jag och EP-scoutar lite centrar i ahl.

Alla har utgående kontrakt, är över 25 år och har inte spelat i nhl den här säsongen. Alla är först och främst listade som centrar. Kollade de 100 bästa i poängligan och filtrerade.

T.J. Tynan, 32 år, Ontario Reign:
Imponerande siffror i ahl senaste åren. Spelade vm för USA förra året och det dessförinnan. Dock ej i år. Kanske för högprofilerad
www.eliteprospects.com/player/45686/t.j.-tynan

Seth Griffith, 31, Bakersfield Condors:
Spelat väldigt lite i nhl senaste åren. Kanske tar en sista chans att spela i Europa
www.eliteprospects.com/player/45606/seth-griffith

Joseph Blandisi, 29 år, Toronto Marlies:
Inte spelat i nhl sen 19/20. Har bytt klubb i nhl 2 ggr sen dess och borde rimligtvis inte få en till chans.
www.eliteprospects.com/player/99041/joseph-blandisi

Cameron Hughes, 27 år, Coachella Firebirds:
Spelat totalt 2 matcher i nhl. Spelat collegehockey och därför börjat proffskarriären lite senare och vill kanske ge nhl chansen någiot år till.
www.eliteprospects.com/player/62155/cameron-hughes

Cooper Marody, 27 år, Lehigh Valley Phantoms:
Ungefär samma sits som spelaren ovan
www.eliteprospects.com/player/248334/cooper-marody

Sheldon Dries, 30 år, Abbotsford Canucks:
Spelade 63 matcher i nhl ifjol vilket kanske talar emot denna spelare. Dock ej fått chansen i år och kontraktet går ut och han är 30 bast
www.eliteprospects.com/player/97620/sheldon-dries

Alex Limoges, 26 år, Hershey Bears:
Kommer från college (senare in i proffskarriären) men tillhört 3 klubbar utan att få chansen i nhl. Behöver kanske starta om någonstans, t ex i Europa
www.eliteprospects.com/player/294408/alex-limoges

Mason Jobst, 30 år, Rochester Americans:
Samma story som spelaren ovan, fast äldre
www.eliteprospects.com/player/101415/mason-jobst

Ethen Frank, 26 år, Hershey Bears:
Endast 2 hela år i ahl, det talar emot att han skulle sticka från USA. Inga nhl-matcher
www.eliteprospects.com/player/247909/ethen-frank

Garrett Pilon, 26 år, Belleville Seantors:
Tillhört Washington, och spelat enstaka nhl-matcher där under 5 år. Bytte denna till Ottawas organisation men inte fått spela i nhl alls.
www.eliteprospects.com/player/49041/garrett-pilon

Tanner Laczynski, 26 år, Lehigh Valley Phantoms:
Spelade med Philadelphia förra säsongen i NHL och bara tillhört deras organisation så kanske troligt att han får chansen i annan organisation nästa år. Kanske den minst troliga på listan
www.eliteprospects.com/player/234312/tanner-laczynski

Rasmus Asplund, 26 år, Charlotte Checkers:
Spelade i nhl förra året och väljer kanske annat i Sverige före Brynäs. Känns också ganska långsökt. Kan säkert få nytt nhl-kontrakt.
www.eliteprospects.com/player/139616/rasmus-asplund

(Fredrik Karlström fanns också på listan men han har väl precis förlängt kontraktet?)

Peja: det ska bli kul att se honom i SHL. En personlig favorit i HA.

Jugge: Sissons klar för Djurgården - bra värvning. Tiden utan importer är uppenbarligen över.

Kan glädja er alla som är motståndare till IP-TV att jag rättat in mig i ledet och fortsätter med mitt tv-abonnemang.
Det finns seriösare aktörer på marknaden än ViaPlay kan jag konstatera.

Zzz: Jag satt och scannade av centermarknaden nu, extremt amatörmässigt, men tänker också att man kan se centernyförvärvet på olika sätt.

Ett alternativ är att ta in en bra tvåvägsspelare och därmed ha fyra extremt gedigna tvåvägscentrar (den nye, Larsson, Ölund, Vesel). Den spelaren skulle inte behöva spela powerplay, vilket skulle öppna upp för PP-spel för ett till backförvärv (kanske Gällstedts rightare?) eller en spetsigare ytterforward. Om det finns många bra ytterforwards - men inte centrar - på marknaden skulle det kunna vara ett smart alternativ.

Har kollat på Haralds Egle i VM (litet sample size, jag vet) och han skulle nog kunna vara en stabil och billig tvåvägscenter, men det är uppenbarligen inte vad man helst vill.

Axel Holmström, som kanske eller kanske inte har en SHL-klausul i sitt Liiga-kontrakt, faller också in under kategorin gedigen tvåvägscenter. Dock aningen långsam.

Linus Eriksson är oerhört talangfull, men gör nog bäst i att stanna i DIF. Då är Hampus Plato färdigare just nu.

Man vill hellre ha en spetsigare center.

Fredrik Karlström och Oscar Bäck hade nog varit perfekt. Karlström verkar mest ha spelat ytter den här säsongen, men han har ju en gedigen bakgrund som center. Båda är lite bortglömda i Sverige och kanske vore lite billigare än man tror. Färjestad har knappast plats för Bäck. Det är nog på någon av dessa som Alcén verkligen borde lägga in en stöt, om han inte har hittat något helt spännande som vi har noll poll på, vilket inte är helt osannolikt.

Om man tänker lite utanför ramarna finns också Komarek och Ruohomaa.

Ruohomaa är långsam och har en tveksam defensiv, men oerhört skicklighet och offensiv kompetens. Jag vore tveksam till att kasta in honom i dagens Brynäs, med tanke på hur resten av laget ser ut. Tycker dock inte man kan bortse helt från honom.

Komarek gjorde en monstersäsong i Västerås och är också, liksom Ruohomaa, oerhört skicklig i powerplay. Dessvärre, även om han är bra, så är han inte den där riktiga spetsen som man så gärna vill ha in.

Källgrens lagkamrat i Utica, Kyle Criscuolo, ser också intressant ut. Liten center som har levererat i AHL och spelat lite NHL. Fyllde 32 år häromveckan så dags att röra på sig nu kanske, ingen NHL-klubb kommer att satsa på en sån här kille.

Silfverkroken: Bättre att de hade teasat med 🎤🎤🎤

Tigerhjärta: När jag hörde Emil Molin prata upp nya backen i podden så fick jag ännu högre förväntningar på "Charlie" som han kallats i Finland. Mycket spännande värvning.

Svensson_62: Jag hoppas att de har ett internt mål att åtminstone nå Playin med tanke på laget vi verkar få. ”Att bara hålla oss kvar” känns mjäkigt.

Gillade Brynäs attityd i HA med serien ”vägen tillbaka” etc. Gillar när vi bröstar upp oss och tror på oss själva till rimliga nivåer.

Det är så man bygger en vinnarkultur.

Farsang: Jag tror dock att man kan hitta en spelare lik Kvist fast med bättre offensiva och kanske även defensiva egenskaper för inte alls en sån dyr peng. Jag tror fortfarande att man kommer att stärka upp fjärde på ett sätt som man inte har gjort innan, köra 3 kedjor som kan producera och en defensivt stark fjärde. Jag kan självklart ha helt fel dock

Samsung: Jo det förstår jag. Men är det någon som tycker stämningen blir bättre i forumet för att man skriver "X eller Y är denna person"? Eller "Denna person skriver skit om forumet på Twitter". Jag kunde inte bry mig mindre om vad någon Kevin (som kanske är någon annan som blivit avstängd här) skriver på Twitter när jag hänger här (speciellt om han blivit avstängd härifrån, då ger ju folk honom ändå en röst här).

Sånt kommer jag aldrig förstå. Att någon dyker upp om och om igen är så klart irriterande MEN det är väl ingen anledning till att skapa onödigt dålig stämning i forumet? Anmäl, ta bort och låt det vara så. Att argumentera emot är ju exakt vad personer som beter sig så är ute efter. Om det så pass långt att det blir "riktiga" personangrepp bör det ju anmälas och utredas av polisen också.

Om någon betett sig så under flera år, är det någon som då på riktigt tror att metoden att tjafsa emot fungerar bra?

Peja: Efter en säsong marinerad i HA slås jag av vilken enorm skicklighet och snabbtänkthet som finns i kvällens Tre Kronor. Man sitter och blir överraskad gång på gång hur dom löser situationer.

Peja: personligen har jag inga problem att ha cukste som 7-8 back. Alternativet att ta in en back i tredje backpar är väl typ att värva från allsvenskan? Då tar jag hellre cukste som man vet vad han kan, passar in i gruppen och har spelat bra med lindstein och dessutom höjde sig när det gällde som mest.

Cukste spelar ändå vm, inte många allsvenska backar som gör det.

Tycker Brynäs är i ett läge där man bör chansa så lite som möjligt och ceda är ändå en ganska stor chansning skulle jag säga

Lite samma tänker jag om vesel vs Karlsson. Visst, Karlsson gjorde 10 poäng mer än vesel i serien, men jag tycker inte det är givet att han kommer funka bättre i shl för det. Då behåller jag hellre vesel, som man vet vad man får av, än att chansa med någon annan i en tredjekedja.

JawKee: Är det bara jag som knappt märker vem som kommenterar? För mig påverkar det bara matchupplevelse om kommentatorn är hysteriskt dålig. Den enda jag kan komma på rent spontant är Dusan Umicevic på J18-VM, han var hysteriskt dålig i kommenteringen vilket förstörde matchupplevelsen. Kändes som att han inte ville sitta där, han blandade gnäll med att vara helt frånvarande (kanske kollade mobilen typ?).

bradberry: inte bara vilken VIK'are som helst, VIKfancentral är väldigt insatt och brukar även ge lite scoutrapporter på diverse nyförvärv, mer pålitlig än hockeynews

Peja: Eller given i Modo

Sofialäktaren : Ja, men det är ju långt ifrån alla SHL-klubbar som behöver den här spelartypen och även om man behöver spelartypen har han knappast varit enda alternativet på marknaden.

Silfverberg, Lindblom, Källgren och D'Astous är en bra start på Brynäs silly season. Lägg därtill att Djoos är mer eller mindre klar. Man fortsätter att köra på hemvändare och spännande importer, känns som en bra strategi.

Scerban: Sånt här är varför man hänger på hockeysnack!!

{10638}:"Hej! Är ny här men valde att skapa ett konto nu och kunde inte hålla mig så jag ville verkligen dela med min tänkta uppställning till nästa säsong!"

My god!! redan tillbaka med ett nytt nick ;-), byter nick oftare än jag byter kallingar alltså mer än varje dag,

Annars en bra laguppställning som jag kan leva med, den ser bra ut.
Det enda realistiska målet för Brynäs kommande säsong är att undvika kval, så allt över det är ett plus.

Hej! Är ny här men valde att skapa ett konto nu och kunde inte hålla mig så jag ville verkligen dela med min tänkta uppställning till nästa säsong!

Brynäs 24-25

Gällstedt
Molin
Masken

Lindblom - O'Neill - Silfverberg
Indrasis - Larsson - Rödin
Kopacka - Vesel - Kelleher
Måns Carlsson - Ölund - Scott
L. Lindblom - Ohlsson - Lejon
Karlsson

Djoos - D'Astous
Bertilsson - Kinnvall
Benn - Lindstein
Cukste - Larsen

Källgren - Bibeau - Steinbergs

Vad säger ni om det?
Tror detta lag kan ta topp 6.

Kul! :D

Märkligt att någon här inne med källor inte droppade detta tidigare…

Hursomhelst, är inte detta en spelartyp som är lik Djoos? Någon som har koll?
Tänker bara om det skitit sig ned Lausanne?

Nu har Lindbäck blivit dömd för rattfylleri och narkotikabrott. Så nu kanske man får nämna hans namn utan att bli avstängd.

På tal om J20. Björn Danielssons son Liam Danielsson gjorde 64 poäng och kom tvåa i poängligan. Han är 17 år…

Lindmicke: Uppenbarligen bryr du dig eftersom känner ett behov att svara på minsta negativ kommentar.

Alvin : Brynäs gick ner sig otroligt mycket under säsongen när Ölund och Vesel var borta från spel. Jag hoppas man signar båda. Bra breddvärvningar som skapar djup i truppen.

Dannebif: Brukar oftast vara väldigt långsökt när dom ligger under Doubtful. Men man ska aldrig säga aldrig

SaggeBoy: Om, om, om nu Bäckis skulle komma hem. Så blir han ju en Franchisespelare. Även fast han är 37.
Tänk vilket drag det kan bli bland sponsorer.

Sen är jag oerhört orolig för att det kommer bli sånt jävla drag och förväntningar på #19 att det kan ta fokus från laget.
Där tror jag #33 är oerhört viktig, som en mellanhand mellan allt.

Ja, väntan kan bli lång..

Lemp: Undrar om Måns C är ett potentiellt alternativ till Vesel eller ytterligare en potentiell breddspelare? Tycker ändå det är helt rätt att erbjuda Vesel kontrakt, nu är det upp till honom.

Måns, Fortier, Voutilainen, Laavainen, Linus Eriksson, Bibeau, Grahn och Åkerström känns väl rent spontant som de mest naturliga allsvenska spelarna att ha på agendan.

Charles: Detta är nyheter..

Fattar inte riktigt varför folk är så jävla kåta på att få reda på värvningar i förhand. I de allra flesta fall så får man ju ändå en stark hint av media nån dag eller två innan det är klart. Sen är det ju typ 98 gånger av 100 så att "insidern" egentligen inte vet ett skit, utan bara spekulerar.

Kan i alla fall konstatera att sillyn har varit kul och bra såhär långt. Jag vet inte vad jag ska ha för förväntningar på Silfverberg och Lindblom rent poängmässigt, men jag tror de blir jäkligt nyttiga.

Källgren vet jag inte heller, har inte sett han spela på flera år. Men känns som han borde vara stabil i SHL.

Är Djoos klar så är det en bra värvning, mycket smart back.

Metalman: ska vi börja gnälla över att alcen värvar hem en top back i Europa senaste åren . Han har spelat landslaget vid fler tal gånger han har varit med och tagit ett lag till final, han har gjort det bra i NHL där han var med och vann ! Dessutom är han en bra person med klubb hjärta

Jugge: djoos skriver långt kontrakt ;) sen har alcen även kollat läget med Saku Mäenalanen

Brynäs J20 blir spännande nästa år när de kan matcha en förstakedja med

Sundqvist - Svrcek - Lejon.

Den kedjan kommer ha hyfsad lekstuga. Synd att Crnkic och Nordh inte är kvar.

Silfver: Nä, men det faktum att han informerade oss ungefär en timme innan det offentliggjordes är nog ingen slump!

Förhoppningsvis gör vi liknande resa som Timrå gjorde för något år sen, när dom fick hem Lander, Petterson m.m. Från att spela kval mot dif till att landa på en 5:e plats året efter.

dempa: håller med, fin värvning!

Unnar Lindblom all framgång efter allt han varit med om. Han får dock gärna gå poänglös i matcherna mot oss. ;)

Peja: Lyssnade på Gällstedt idag.

Han verkar vara oerhört hård när han känner att han behöver.
Sasse och Erik frågade om spelare till laget och Djoos och Oskar speciellt.
Ett hårt och oväntat svar som dom inte väntade sig.
Blev lite överraskad själv över tonen.
Inte otrevligt, men bestämt.

Det jag känner är Gällstedt styrka är att han sätter en ide, och den ska implenteras. Sen kan det ta tid, då får det ta tid.
Inte jättemycket mysgubbe.
Kommer att ta del av Jackobs erfarenheter oxå i spelet och allt runt omkring. Med vanor och hur det dagliga ska skötas.
Vet inte hur det varit tidigare. Men det är nog en lightversion av Peter Andersson.

Jag tror det kan bli bra i SHL.

Intressant att Micke Nord går i "pension" från SHL och börjar döma i HA någon dag senare. Synd, en av få domare jag uppskattade i SHL.

Eftersom man lägger ut att Brynässpelare som är med i Vm är Indrasis och Cukste. Betyder det att dem har gjort klart med Cukste med då?🤔

Och är det en liten teaser att Benn kommer bli kvar med tanke på videosnutten om Seriekort 🤔

SuneMangs: Måste säga Grattis till en bra värvning av målis hoppas att han faller väl ut 😎🇺🇿