1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776190 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Gavve: Bra. Sköna miljoner till Brynäs och om jag räknar rätt också en miljon till Söderhamn/Ljusne vilket de säkert kan behöva. Brynäs borde alltså totalt 6-7 miljoner för Nordh och Lindstein? Samt en miljon för Johanesson?

Det skulle till exempel kompensera för de miljonerna som Oskarshamn får i fallskräm av Brynäs och lite mer därtill.

Räknar med att Nordh kör vidare ett år till i Brynäs. Kan han få sitt stora genombrott nästa säsong?

Samsung: Ifall någon missat så har alltså Noel Nordh skrivit på för nya NHL-klubben Utah.

Treårigt rookie-avtal.
www.gd.se/2024-05-05/noel-nordh-klar-for-nya-nhl-klubben/

Peja: ” Det är väl inte så många SHL-lag som har så utpräglade förstakedjor att det är värt att matcha på det sättet. Finns några enstaka, men de flesta lagen har ganska jämna 2-3 kedjor och en sämre fjärde. Larsson är alldeles för bra offensivt för att man ska vaska honom som renodlad defensiv rollspelare, mycket bättre om en sån som Ölund tar den rollen.”

#1. ”Det är väl inte så många SHL-lag som har så utpräglade förstakedjor att det är värt att matcha på det sättet.”

Svar till påstående 1:
Det finns det absolut dom flesta lagen har en utpräglad förstalina, och det kan vara värt att matcha på det sättet som nykomlingar då vårat mål ska vara poäng varje match.

#2. Larsson är alldeles för bra offensivt för att man ska vaska honom som renodlad defensiv rollspelare,

Svar till påstående 2:
Jag har aldrig påstått att Johan Larsson är en renodlad defensiv rollspelare?
Vad jag sagt är att Johans signum i NHL var att plocka bort motståndarnas bästa poänggörare.
Vilket han gjorde jävligt bra.
Sen att han dessutom vet hur man hittar nätet och gör poäng gör inte saken sämre.
Därför ser jag honom gärna i en första kedja nästa säsong pga där kan han eliminera motståndarnas topplina och dessutom göra poäng,

#3. Mitt påstående.
Vi Brynäsare ska vara jävligt ödmjuka inför nästa säsong slipper vi kval har vi gjort det mycket bra.

Tigerhjärta: Dagens "namedropping" blir tre spelare i Charlotte Checkers.

Lucas Carlsson. Behöver ingen närmare presentation, men att han blivit knäskadad och missar x antal månader borde, hur trist det än är att vinkla det så, gynna Brynäs chanser att få hem honom. Det vore väl ganska olikt NHL-organisationer att värva en skadad spelare, och Lucas själv borde väl inse att hans chanser till NHL-spel 24/25 blir väldigt begränsade när han kommer tillbaka efter lång rehab?

Santtu Kinnunen. Lång men eventuellt tanig right-back som har två starka AHL-säsonger bakom sig. 25 år, spelar han vidare där eller vänder hem till Nordamerika?

Cam Morrison. Powerforward som verkar påminna en del om Kopacka. Producerat sådär i AHL den här säsongen, även varit nerskickad till ECHL. Också blivit 25 år, spelar man då vidare i NA eller kanske tar en sväng till Europa?

EP-scoutingen är oändlig. Hög nivå på dessa spelarinsikter.

Peja: Ja, såklart går Voutilainen och Bibeau före, men dom är säkerligen dyrare också. Dessutom tror jag att dom är mindre sugna på att spela andrafiol till Källgren, speciellt Voutilainen som är van etta de senaste säsongerna. Jag lyfte Hellgren-Smed som ett prisvärt alternativ, inte det bästa alternativet :)

För övrigt, vilket jäkla slöseri med Yetman i tjeckiska ligan. Han hade färgat i SHL garanterat.

Jockster : Har inte sagt att Brynäs inte kan locka spelare, bara att det svårare i jämförelse med lagen du nämner som förebilder. Om alla kunde göra som Skellefteå hade man gjort det.

Man kan inte bara trycka ner Larsson i tredjekedjan som säkerligen kommer tjäna runt 300k nästa säsong och fylla på med massa random nordamerikaner som ska vara billiga och dessutom leverera. Så enkelt är det ju inte.

Svensson_62: Tände just grillen jag med.
Trevlig helg gänget!
Hoppas det blir bra med vår nya målis.

willyyoung : Jag ger mig på en forwarduppsättning:

Lindblom - NY/Bäckis - Silfverberg
Indrasis - Larsson - Rödin
Kelleher - Vesel - Kopacka
Nordh - Ölund - Scott

Ohlsson och lovande junisar som 13:e och nedåt. Blomman går i pension och vi släpper Tärnström och Kvist.

Jugge: Låter bra ! Gillar det Hanssons säger att det även var hans första vall , då han vet vad han föredrar hos målvakter så att han kan bidra med så mycket som möjligt. Även bra att alcen säger att man kommer värva ytterligare en till istället för att ta upp en junior.
Gillar även det Erik säger i intervjun på Brynäs youtube .

Tror fan han kommer göra succé.

Jan Grismöbel: Jag är försiktigt optimistisk. Även om det är lätt att jämföra med Andrén, så tycker jag det är fel att göra det. Källgren har trots allt fått stå 24 NHL- matcher och då är man inte klappkass. Det är många målvakter i AHL som aldrig får chansen att stå ens en match. Sen HUR bra han är återstår att se.

Farsang: Alla vägar leder till Gävle!

modomille: De som kliver in här bara för att provocera och håna blir bemött därefter. De som vill diskutera sakligt hoppas jag alltid blir bemötta bra. Jag skrev inget hånfullt i er bok men blev kallad troll av dig.

Töntigt.

Herre P: Det där skulle jag säga är att gå i fällan. Jag hade exakt samma känsla av upplagan vi hade i HA. Och när SHL startade så tog det inte mer 20 minuter innan jag insåg att vi förmodligen behöver nya backar och en SHL mässig center. Men ni har på förhand bättre spelare för SHL än vad vi hade när gick upp. Men att tro att den upplagan ni har nu skulle förbli sådan i SHL, det är bara naivt. Renovering kommer att krävas.

Om Källgren kommer borde vi ha råd med en hyfsad andrekeeper, typ topskiktet i HA. En sådan som Antoine Bibeau skulle sitta fint. Fin räddningsprocent senaste åren, nosade t o m på NHL för en handfull år sedan. Jämn och stabil. Borde kunna konkurrera om förstaspaden. God för 20-25 matcher i SHL.

Peja: Med tanke på att vi för två år sedan stod med SHLs på förhand bästa målvaktspar som sedan visade sig skulle bli en total katastrof så väljer jag denna gång att inte döma på förhand.

Farsang: Vi snackar om en målvakt som fått stå flera matcher i NHL senaste säsongerna. Självklart är han tänkt att komma in som förstamålvakt och han lär få betalt efter. Är inte helt övertygad om det är rätt val men hoppas jag har fel.

Farsang:
Är det bara jag eller har det inte varit otroliga överspelningar av saikare på alla utvisningar?

Peja: Jag ser ju hellre mina pengar gå till företag som anställer folk som sen betalar skatt som går till offentligt verksamhet, än att pengarna skall stötta en kriminell verksamhet som indirekt raserar densamma

Kom att tänka på en sak. Är Bertilsson och Kinnvall hockeyallsvenskans bästa backpar genom tiderna?

-99 när vi vann SM-guld så spelade Pär Djoos i laget.
-12 när vi vann SM-guld så spelade Christian Djoos i laget.
Om Christian Djoos spelar i laget säsongen 24/25 så måste väl det ändå betyda att vi tar SM-guld? ;)

PerraTrav: Tips vad gäller björnar:
If its black - fight back
If its brown - lay down
If its white - just say good night

Peja: Vi kommer garanterad ha en bättre trupp än den vi åkte ut med och rent krasst så tycker jag laget vi åkte ut med inte var ett bottenlag på pappret. Största misstaget Alcen gjorde det året var att förlänga med Manner.. där hände något med truppen.

Jugge: Ja, den mentala styrkan hos Clara är väldigt imponerande. Det jag menar är att han rent spelmässigt inte blev SÅ testad, särskilt inte i jämförelse med att stå i en SHL-nykomling, och att Brynäs inte borde lägga några enorma pengar för att värva Clara från Färjestad. Exempelvis Hellberg och Tappara-målvakten är ju högst troligt mycket bättre än vad Clara är just nu, så nyktert borde man väl ändå kunna se på Claras säsong?

Peja: Tror Clara har förutsättningar och potentiel för att vara en toppmålvakt i SHL nästa säsong. Men det är klart att det finns säkrare kort. Syntes tydligt hur han växte av att få vara tydlig etta.

Malken: Tror det är lätt att överskatta Claras insatser. Även om han var bra, så skapade Brynäs fler kvalificerade målchanser än motståndarna i nästan varenda match. Finalspelet var en spelmässig utskåpning.

Clara är bra, men jag tror att alla de mer etablerade målvakterna som Brynäs uppges vara intresserade av är bättre än honom just nu. Clara bör jämföras med de alternativen, inte med en Lindbäck som tyvärr var helt ur slag.

Sen finns det väl ändå ingenting som talar för att Färjestad skulle släppa Clara. Det är lyxigt för deras del att han har fått denna erfarenhet och antagligen kommer fortsätta spela på Rookiekontrakt.

Peja: Visst är det högre kvalité, men sövande tråkigt. Lagen tar ju ut varandra fullständigt men ändå en hel del enkla misstag. Blev lite mer ”Hawaii” några minuter i slutet av andra. Både Rifalk och Söderström håller dock väldigt hög klass. Vi behöver något motsvarande som 1:a keeper, som kan sno några matcher under säsongen.

Peja: Blir nog rejäl huggsexa på dom här svenska centrarna med utgående kontrakt i AHL. Kommer bli en tuff kamp oavsett namn. Gissar att Alcén gärna vill köra svenskt om det är möjligt.

Gustav Lindström passar förövrigt perfekt in på profilen. Rightare, bra ålder och från Östervåla och utan given klubb i Sverige.

Peja: Skulle Bäckis komma hem och han är fri från sina höftskador så pratar vi ligans överlägset bästa spelsinne.

Bäckis har aldrig varit en raket på skridskorna och är väl än långsammare nu. Men så länge Robert Ros Rosén har kunnat hasa runt på sina griller och ändå dominerat så tror jag inte det är något vi behöver bekymra oss om. Åldern till trots, en frisk Bäckis skulle dominera i SHL.

Svensson_62: Skulle hellre ha Bofors i SHL än Örebro

Peja: Indrasis är en otroligt mycket bättre spelare än Marcus Eriksson. Ser man inte det kan man inte hockey, punkt!

Sen som någon påstod att Eriksson kunde spelat i NHL om han tränat mer blir ju bara komiskt…

Snäll vi måste förstå att SHL är mycket bättre.
Vi måste rensa dom flesta nyförvärv från föra säsongen för att göra plats att kunna värv SHL spets . Tyler och Tyler är hockeyallsvensk spets men inte SHL spets .

Samsung: absolut kontinuitet, men det tror jag att vi kommer att ha ändå. viktigt att förstå nivåskillnaden på HA och SHL. viktigt att inte överskatta de spelare vi har.

en sådan som Rödin har varit grym i år. samtidigt så har han inte gjort så jäkla mycket poäng som tidigare. han drällde en hel del puckar i SHL senast (blev ofta genomskådad) och nu två år äldre än senast.

Menar bara att en sådan som Rödin till och med har lite av ett bäst-före datum och han är en av våra absolut bästa spelare i år.

Nä, jag hoppas på smarta värvningar som passar SHL. Vill inte göra om samma misstag igen (dvs överskatta vår trupp).

Silfver: nej, det blir väl lite utfasning och så kommer den lovande -07-kullen att komma upp framöver. Men nu gäller det överlevnad år 1. Utfasning och infasning år 2 så tar vi det därifrån :)

Jag hoppas att man tittar lika mycket på HV vad man INTE ska göra som nykomling i SHL som man gjorde när man tittade på HV hur man SKA göra i HA.

Jag tror och hoppas att vi har lärt oss något av den här resan. Att det varit en knäpp på näsan och förblir en parentes i historien.

MrCarla:

Haha så fel man kan ha

Grattis förresten

Imponerande

Gick lättare än jag trodde och kanske många av er trodde med

{10595}: Fortsätt du räkna NHL-stjärnor, så räknar vi Sm-guld.

Silfverkroken: Vill man skratta lite så läs vad Pastor Agneta i modoboken tror om våra chanser nästa säsong.
Andra säsongen i SHL som nykomling brukar vara den svåraste, så vår fartblinde präst kanske borde oroa sig mer för sitt eget lag än vårt…

Match nu på teve, ser ut som Djurgården mot Brynäs och nån sorts final.
Undrar hur det går?
Spännande….🥶🥶

Silfverkroken: Det är verkligen orättvist att Blomman inte kan få en vepa i taket, samtidigt som man förstår varför. Speciell spelare i dessa tider, där spelare ofta inte är som just Blomman. Varenda fiber i hans kropp består av Brynäs IF.

SuneMangs: Sista matchen i Brynäströjan var det definitivt för en 10-12 personer i omklädningsrummet varav Blomman garanterat är en av dem. En hjälte i det tysta, kulturbärare.

Grattis ser fram mot klassiska matcher som varit mellan Timrå-Brynäs sen 70 talet och matcher som drar publik 💯🏒💪

Brynäsgubbe: vi hade inte vunnit detta med lindbäck, Clara vilken räddare. Jag kände mig lugn med honom i målet

Mattson: Imponerande grabbar! TACK!

KOPACKA, INDRASIS, LINDBLOM OCH DJOOS KLARA TILL NÄSTA SÄSONG!

Skön-t

SÅ JÄVLA GLAD JUST NU 💛❤️🖤

Grattis!

Grattis!

Stolthet!

GRATTIS BRYNÄS