1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776209 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Forsberg 1978: Benn är svajig idag. Finns mer att hämta där.
Nu lägger vi en våt filt över jyrgården i tredje.

Farsang: Tänker inte credda en enda djurgårdare under finalserien. Möjligtvis Andrèn om han fortsätter spela så här.

Zappaholic: Utvisningen på Scott är solklar. Borde däremot ha varit en tvåa på deras spelare som trippade Larsson.

riktigt bra första period ändå, första 12 min var ju bland de bästa på bra länge.. det bådar gott ändå trots skitmålet på slutet..

Forsberg 1978: Jävla pissutvisning! Äckliga jävla domare! Hatar den där jäveln!

Grattis till Silfverberg. Stort av en spelare med den kalibern att skriva kontrakt utan att veta för vilken serie.

Och självklart lycka till ikväll!

Vuollerim: bra inställning där, ska premieras💪👍🇧🇪

Berge: Jag tänker att Robertsson initialt skulle börja i fjärde och kanske jobba sig uppåt i hierarkin om Brynäs spelar i SHL. Det bör finnas 6 ytterforwards som går före honom i en SHL-trupp. Rödin, Scott, Silfverberg och Kopacka går före i min bok, och om inte Indrasis och Kelleher blir kvar vid SHL-spel beror det ju på att man så fall har värvat ännu bättre spelare. Men det är precis spelare som Robertsson som man behöver bredda med i SHL; spelare med potential som verkligen skulle konkurrera och pusha med de ovan i hierarkin, samtidigt som han är användbar i alla spelformer och jobbig att möta. Kvist, Birgersson och Ljungkrantz var tyvärr inte seriös konkurrens till de etablerade spelarna förra säsongen, det skulle Robertsson vara.

En fjärdekedja med till exempel Scott, Ölund och Robertsson vore verkligen fantastiskt. Då skulle man kunna mala på med 4 kedjor, men det kanske är att hoppas på för mycket.

Vid fortsatt HA-spel går Robertsson in på 3 kedjor.

xxx BIF xxx: Förstår inte varför du alltid buntar ihop alla yngre spelare. Robertsson är en bra breddspelare i Skellefteå nu och har visat att han klarar av att leverera i ett allsvenskt topplag, Johanesson var en div1-spelare när Brynäs värvade honom. Du har en ganska verklighetsfrånvänd syn på lagbygget om du tror att Alcén satt och valde mellan att antingen värva Johanesson eller en till Benn.

Tärnström är en breddspelare, precis som Kvist, dock en bättre breddspelare än Kvist. Tärnström är skickligare och smartare, och kan därför matchas i tredjekedjan vid behov, det klarar inte Kvist av.

Brynäs skulle kunna behålla Kvist om man blir kvar med kapad budget i HA, men han är inte ett alternativ i en SHL-trupp. Det bästa för Kvist skulle antagligen vara att ta några år i Almtuna, där han eventuellt skulle platsa i tredjekedjan och få lite mer istid.

Lemp: Känns bra i magen.

Expressen kör en kultintervju med Tommy Sjödin (bakom betalvägg dock). Kul!

parks: ja det här blir hur kul som helst, utsålt både ons & fre, kul att läsa Dif’s forum, även om det inte är mycket studieskulder på medlemmarna där så finns det ett fåtal som faktiskt analyserar hur det ska kunna gå, dom flesta roar sig att hitta ökennamn på både Brynäs och våra spelare, mogna….☺️
Hur som helst man kan analysera och grubbla hur mycket som helst men det ska avgöras på 7 matcher, min analys är minst nerver och våga släppa på, då vinner man det här.

Men tittar man ändå på lagen så har Brynäs bättre 1,2 & 3dje lina, målvakt så håller jag Clara bättre än Andren, jämnare framför allt, Andren är ytterst osäker, varvar bra matcher med sämre, backarna har vi klar fördel, en av deras hoppbackar K.Karlsson tycker jag är kass, osäker om han får press, totalt ofysisk då han är 2 äpplen hög, Odelius tackar jag för att dom spelar honom, inte en bra back i mina ögon, resterande uppsättning ganska måttliga, i det fysiska spelet är vi bättre, större o starkare, tittar man på min analys så borde vi vinna ganska enkelt, men nu är det som sagt final, nerver, domare, publik ja mycket som spelar in, så jag förväntar mig en lång o rolig serie.

lapad: Vad kommer det här med att DIF har domarna med sig egentligen? Det är en genuin fråga då statistiken verkligen inte talar för det.

Tittar man på slutspelet:
Mot Löven är det mer eller mindre jämnt i PP för båda lagen.
Mot Mora har DIF:
21st 2:or.
1st 20+5
1st 20

Mora har:
23st 2or.

Under hela slutspelet har Mora alltså 12 fler PP (med en match fler spelad) än DIF. Tittar man på snittet har DIF 12.45 utvisningsminuter per match medan Brynäs ligger på 7.44 (i slutspelet).

Inte heller i grundserien har domarna varit med DIF. De ligger näst sist i fair play (främst pga 7st GM). Men de har också 139 stycken tvåor under grundserien. Brynäs har 134 som jämförelse (vi har också bara 3 GM).

Om man då vill fortsätta titta på statistiken kan man titta på antalet PP lagen fått (utvisningar kan ju vara dubbelutvisningar osv).
DIF har 115 PP och 123 BP.
Brynäs har 117 PP och 118 BP som jämförelse.

Och jag VET att Brynäs varit mer spelförande och borde fått med sig utvisningar osv (jämfört med sämre lag) men det är ändå inte hela sanningen när man jämför med t.ex. Karlskoga under grundserien. De har 162 PP medan vi har 117. Visst att de gjorde det bra andra halvan av säsongen men 117 mot 162 är extremt stor skillnad.

Och jag är verkligen nyfiken på vad det här med att domarna skulle vara med DIF kommer från. Jag kan själv inte se det när jag tittar på statistiken och det är därför jag frågar er här inne som har sett fler av deras matcher kanske.

Gunderson: Hoppas Johansson/Sandstedt får finalerna. Wessner är tämligen usel och brukar ha svårt att kontrollera matcherna på Hovet. Laksola/Enroth bör givetvis ha gjort sitt vid det här laget.

Horace76c: ” men är lite rädd för att vi skulle vika ner oss när det gäller.”

Jag tror aldrig vi viker ner oss,
Rödin Larsson mm som var med och spelade ner oss och stannade kvar allt för att spela upp oss kommer aldrig vika ner sig i en slutspelsserie,
Det enda som kan stoppa oss är dessa outgrundliga Zebror..
Pga detta är jag orolig över en slutspelsserie på Hovet.

Mattson: Jag tycker att båda lagen gör en svag match idag. Ser ut som två HA-mitten-lag som möts i en seriematch.

Horace76c: " Fan klarar vi av moras PP med vårat passiva BP...."

Passivt och passivt, vi var 95%-iga i BP fram tills igår, nu är vi 90%-iga typ. Och då har vi ändå mött grundseriens bästa PP i fem matcher i slutspelet också. Nu har vi två insläppta i BP på hela slutspelet. Skulle faktiskt gå så långt som att säga att vårt BP är helt fantastiskt.

Däremot hade Mora grundseriens bästa boxplay, men har inte kommit upp i den nivån i slutspelet än. Men i PP är dom 0,31% bättre än oss i hittills.

Förlust med 6-1 med matchboll på hemmaplan alltså!
Tänk vilket liv det hade varit härinne om vi hade förlorat med 6-1mot BIK igår. Skönt att bli skonad från det..

SuneMangs: En bra sak med Silfverberg är att han är en väldigt bra tvåvägsspelare som även är väldigt bra i boxplay. Även om hans offensiv inte är lika vass som tidigare, mycket på grund av att han blivit långsammare, så kommer han att tillföra mycket - ungefär som Dackell gjorde när han återvände från NHL.

Det viktiga blir att komplettera med snabba yngre och snabbare spelare. Vi vet att Kopacka blir kvar vid SHL-spel, även Robertsson hoppas jag på oavsett hur finalspelet går.

Cardigan Daffipoff: "Nämen vilket mål han gör! Vilket mål han gör, Jakob Silfverberg!"

Bevingade ord som numera är ett klassiskt Lasse Granqvist-citat.

Edit: Och den fantastiska kameravinkeln <3

nittontolv: Jag tänker ta på mig foliehatten nu och konspirera lite. Jag tror inte att Bäckström är skadad, jag tror han är petad och man använder injury reserve och skadehistoriken som svepskäl, samtidigt som han har insett att han inte håller på NHL-nivå längre och köper petningen rakt av.

Jag tror även att han börjar sakna Gävle och därför kommer att komma hem till nästa säsong och göra sin sista säsong i Brynäströjan. Kontraktssituationen mellan Washington och Bäckis tror jag går att lösa på något vis om det är ett ömsesidigt beslut, dvs att han verkligen vill hem och är villig att lämna pengar på bordet. Patrik Berglund bröt med Buffalo (om än på andra grunder) men det går alltid att hitta en lösning.

Som sagt, det här är enbart magkänsla.

Visste vi redan, va?

Silfver: har 'mött' wennerholm en gång efter match i Jönköping. Väntade på Foppa som var sist ut, ville ha en autograf till kidsen.

Resten av laget var i bussen och ropade, "skynda dej, skynda dej, planet går snart".
Då dök Wennerholm upp(han fick hoppa för att synas, Ulf Kristersson känns fullvuxen i jämförelse) och ville ställa nån fråga. Foppa vände han ryggen och skrev en prydlig autograf på min tröja istället. Sund prioritering , sedan raskt upp på bussen

Silfverkroken: Det mest pinsamma med Thelanders inlägg är att det inte finns något som helst fog för bitterheten över domarinsatsen.

Lite roligt ändå.
Uppladdat:

500x0-img6767.jpeg

TheMacamush: ”Sambon sa precis nått, vilket liv de skulle va om de stod med kamera så i omklädningsrummet på sdhl, eller gör dem de?”

Knappast. Men det skulle nog fixa till tittarsiffrorna.

grattis till final platsen

Är ju ingen bra match av oss egentligen men att hitta ett sätt att vinna efter Karlskogas blytunga 2-3 med knappt två minuter kvar, det visar på en jävla mental styrka

FINAL!

Åhh vad skönt att Larsson får avgöra.

TheMacamush:
Domarna har varit horribla åt bägge hållen i kväll.
Den här matchen kan vi inte skylla på dom...

Plato vilken pajas

Fyfan vad bajsnödigt i PP. Karlskoga ser långt bättre ut i den spelformen, de ser ut att att ha en spelidé där med högt passningstempo till skillnad från Brynäs som bara passar runt på utsidan. Ren tur att Claras häl var ivägen.

Malken: Såklart spelarna från 2012 var extremt svåra att ersätta men man har ju haft rätt lång tid på sig att återhämta sig från det. Brynäs har dessutom också haft den typen av spelare som är lagom bra, typ Rödin, Scott, Bertilsson, under den här tiden.

Kollar man gamla laguppställningar från 2012 och framåt inser man snabbt att lagbyggena i stor utsträckning är för dåliga helt enkelt. Det kokas ner till dåligt sportcheferi. Det är bara att se på HV71 den här säsongen, fel person som styr över det sportsliga och plötsligt är man en hårsmån ifrån att åka ut, samtidigt som man har ligans högsta spelarbudget

Helt otroligt att man står och vevar repriser på en misstänkt hög klubba på Persson i Mora men totalt ignorerade alla galna domslut i vår match 3 mot BIK.

Fattar inte varför de tjatar om hög klubba på Moras kvittering, det var ju ingen hög klubba när Krüger slog sin klubba i käften på Persson så att han blödde. Even Steven.

Har väl tyckt att Sanny var rätt OK för att vara FBK:are men nu har han brännt alla broar känns det som.

puffe: Klistra in det där i ditt eget forum istället, många där som kan behöva läsa det.

BIF Kungen: rättelse: Ölunds mål, bäst i Brynäs, lyfter sin omgivning.

Brynäsgubbe: Vad glad man blir när det är Scott som målar.

PerraTrav: "Kul attityd ni har här då. Direkt Tragiskt"

Du kommer in, mitt under en semifinal, och börjar bröla om att skapa egna ämnen. Du har fått det väldigt pedagogiskt förklarat för dig av moderator att ingen kan skapa egna ämnen i brynäsboken. Varpå du blir kränkt och börjar anklaga oss för attitydsproblem? Snyggare entrér på HS har man varit med om.

Vem är kommentatorn som säger att det är "otroligt tråkigt" med ett misstag. Kan man vara mer färgad? Det mesta beror väl på misstag i sport.

Farsang: Det bör rimligtvis finnas några gränser för hur varmt det får vara i arenan. På tal om arbetsmiljö - fast det kanske bara är viktigt för TV4s medarbetare?

Domarna hade kunnat ta typ 3 st tvåor på blå spelare under det anfallet också.

Bad_Brett: Klart ni gör. Modofans är lite som en sån där som stalkar sitt ex på sociala medier och kontrollerar allt dom gör. Gulligt.

Klåparna: Alla nordamerikaner spelar i Sverige för att tjäna pengar. Finns ytterst få som verkligen är rotade här. Vesel är inte mer legoknekt än någon annan. Däremot lyser din bitterhet gentemot Vesel igenom.

havre: Tänk dej att detta händer i ERP på tisdag... fast från ett par st som sitter på SKY kortsida ovanför bortaklacken och "råkar" välta ur sina ölglas rakt ner på bortaklacken.
Spaltmeter i varje gris-media spec. TV4 som inte ens klarar av sina sändningar på ett bra sätt men också blöjbarnet Sanny.... hur skulle han klara det?
Inte ett ljud från vare sej "blöjan" eller ngn annan som fördömer lika nu som med vattensprutet.

Bra Gälla! Stark kritisk mot både domarna, matcharrangemanget i sin helhet och säkerheten. Skönt att han sätter ner foten ordentligt.

Blå grottan: Vi måste bli mer ödmjuka tycker mr brasco. Vi tycker tydligen att vi är bättre än alla andra för att vi tycker vi är en klassisk förening. Vi behöver några år i HA för att bli lika ödmjuka som Modo och deras fans.

Vi kan börja med att ta lärdom från modoboken härinne. Så trevliga, fina och ödmjuka människor har inte skådats tidigare.

Jag kom in här för jag måste berömma Jordie Benn. Han ser förvisso ut lite som en uteliggare i Kalifornien, men satan i gatan vilken kvalitetsspelare det är. Hur hade ni råd med honom?

Matcha honom i 25 minuter nästa match om han orkar, så tar ni Bofors på Söndag!

fryppe: Man vet att det är illa när en DIF:are letar sig in här och beklagar sig å våra vägnar.