1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776282 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Han har inte gjort en bra säsong och kritiken har varit rättmätig, men ikväll tycker jag att Billins steppar upp i spelet utan puck. Vann många närkamper och löste svåra situationer, som till exempel 1mot1-situationer mot Fortier när denne kom i fart.

Rent allmänt gör Brynäs en bra insats. Det är målvaktsspelet som gör att det här är en resultatmässigt jämn match.

Pucken hade tom kunnat gå över om han släppt den. Känns som att Lindbäck hade haft samma räddningsprocent om han slutade försöka rädda puckar och bara lät det som träffade honom träffa honom.

Stefan R 63: Scott klart bäst första period

Vem drar igång målvakts-Swish?

{10375}: ”Syftade inte alls på intervjun utan hur jag upplever den efter matcher.”

Du länkade ju intervjun från Brynäs youtubekanal i samma inlägg som du skrev att det var propaganda från Brynäs sida.
Lägg ner med denna låga nivå nu, det är bara pinsamt!

J-S: Haha, jag är rätt öppen med vem jag är på Internet (nicket är nämligen knutet till mitt efternamn) och Pettis fanns här långt innan jag registrerade mig om du undrar. Aldrig haft något annat konto och har inga planer på att ha något annat här heller. Jag har liksom ingen anledning att vara särskilt anonym av mig. :)

Peja: Tycker Sasse sköter det bra. Skapar en miljö i sina alster som främjar rim och reson, en miljö som man på jobbet och på fritiden själv vill ha runt omkring sig.
Är grymt less på journalister som spelar dumma bara för att få fram en vinkel som ger clicks.

Tigerhjärta: Jag har ringt in på några medlemsmöten och ärligt talat blivit bestört av tonen i kommentarsfältet där personer skrivit ren skit, givetvis med anonyma signaturer. Känns som att man skulle delta i det drevet om man ställde kritiska frågor, även om de vore befogade och sakligt ställda. Även om jag och andra är djupt kritiska till en del anställda, så vill man inte bidra till en mer negativ samtalston när ren skitkastning pågår framför deras ögonen precis samtidigt. Så har i alla fall jag känt på en del medlemsmöten.

Om man skulle få bort de trollen skulle själva samtalet få en annan värdighet och då skulle det finnas utrymme för saklig kritik.

Sen tycker jag rent allmänt att framföra kritik är överskattat. Givetvis finns det saker som vi supportar är missnöjda med, men jag tror inte att det har gått obemärkt förbi hos Brynäs ändå. Så man får försöka tänka till lite vad medlemsmöten är till för - för mig är de inte till för att få utlopp för frustration.

Zzz: I ärlighetens namn, jag är verkligen inte säker på att jag skulle lita mer på Lindbäck än Clara i ett slutspel. Var inte så att Lindbäck steppade upp enormt i kvalet i våras och att hans rutin verkligen räddade oss. För mig är det givet att släppa Lindbäck före Clara om möjligt ifall man hittar en ny målvakt. Är det så att man är orolig för Clara pga hans ålder kan man namnge en mer erfaren tredjemålvakt från SHL och spela honom istället för Clara om den nya keepern skulle gå sönder. Väldigt dumt att man kan göra så egentligen men nu är systemet som det är och då vore dumt att inte utnyttja det.

Peja: Aha. Hoppas han är ok. Vore ett rejält avbräck med en skada där.

Skönt ändå att ha mest inspelade poäng per match trots att spelet hackar betänkligt. Finns ett rejält sparkapital i det här laget och om/när allt kuggar i så blir vi förstås ännu svårare för motståndarna.

Clara ser ut som han ger större trygghet åt försvarsarbetet.

Ganska seg match. Brynäs spelar bättre än på länge, iaf mer stabilt, men långt ifrån vad det finns potential till. Nybro förvånar, förstår inte hur de kan vara 4:a, känns lite mellanmjölk. Trodde att de skulle vara supertaggade, men de känns lite chilla och har ställt sin andramålvakt.

Dock bara 2-1, så det kan gå hursomhelst. Men återigen, Clara stabil, plockar puckarna som man förväntar sig, nyper dem utan att fippla.

Vill gärna ha ett snabbt 3-1 nu i tredje och gärna ett 4-1 också. Önskar även Scott tillbaka på onsdag.

Gunderson: Höjdpunkten var när de visade Claras rygg istället för reprisen på Brynäs första mål..

Domarna var jävligt snabba på att blåsa av felaktigt när pucken dansade runt Nybromålet, men man blåser inte av när en Brynäsare fått slag mot huvudet....

I vanlig ordning är det bra uppslutning på match, cirka 6300 biljetter sålda hittills. Hoppas för dom av er som ska dit att målen ramlar in och tre poäng in på kontot. Samtidigt är Samuelsson en mycket bra coach, så Nybro blir nog inte allt för enkla att slå. Tippar 5-3 till Brynäs.

Huge: Jag har försökt att hålla Limpan högt länge. Men tyvärr går det inte längre.

Limpan räddar inte laget igår. Han gör det som målvakter ska göra.
Ta det man ska, och helst ska man ta lite till. Varje match. Hur ofta tar AL lite till? Kontra han släpper 1-2 mål i baken, som han "ska" ha.

En målvakts första prioritet är att stoppa puckar. Man får inga applåder för att man räddar det man ska. Man får dom för det man inte ska ta.
Däremot om man tappar puckar som målvakter "ska" ta i nästan varje match. Då är man en dålig målvakt.
Tyvärr så håller inte AL för denna nivån, åtminstone inte nu.

Det måste du se.

Auchinleck: "Man önskar sig spelare med utvecklingspotential, det gör man..."

Borde inte Steinbergs få chansen? Hur många förstod vilken guldklimp Brynäs hade när Olof Östblom övertalade Boork att låta Markström spela i kvalserien 2008? Markströms spel mot Leksand hemma i slutet av serien är det bästa målvaktsspel jag någonsin sett live.

Vissa klarar steget upp till seniornivå hur lätt som helst - andra inte alls. Vilken sort är Steinbergs? Vore roligt att få veta! Vad finns att förlora på att testa honom?

{10375}: Hade Benn litat på Lindbäck hade han fokuserat på att blocka passningen och lptit Lindbäck ta hand om skott. Men efter bara några veckor här har han insett att det inte funkar så i Brynäs.
Lindbäck kliver dessutom ut väldigt långt för att enbart hantera skott från första killen och förväntar sig att Benn ska bryta passning.

Danne66: Vi ska vara tacksamma att vi får ett poäng med oss hem. Vi förtjänade inte det idag.

Peja: Som jag sagt tidigare, Indrasis är inte byggd för serielunk borta mot Kalmar. Han är gjord för matcher med utsålda arenor och när matcher betyder något på riktigt. Matchvinnare!

Gunderson: Vi behöver få tillbaka Ölund och Scott samt värva en forward och en målvakt. Skulle öka bredden och kompetensen i laget avsevärt.

Danne66: He, he he, De senaste årens historik för HV och Brynäs är att man kan tro att det finns ett karbonpapper mellan klubbarna, Bägge lagen går kräftgång sedan finalen 2017, bägge klubbarna åker ur SHL, bägge klubbarnas supportrar är nästan galna i olika forum, styrelser ryker, sportchefer ryker, coacher ryker, Alcen kan inget om hockey och Nubben är totalt kass, Det enda Brynäs inte gjort är att sätta KD som HC, funkar just riktigt bra i HV…….!

Erat: Jag gillar inte "superfredag" och den sena starttiden alls. Ge mig matcher kl 19 som vanligt istället.

Mattson: Kanske ska ta bort bänkarna i avbytarbåset och göra båsen grundare - in med en extra bänkrad bakom spelarna i båset reserverat för etablerade läktarcoacher som munkas, ellis, anders berg m fl som vågar säga ifrån - så spelarna får stå upp längs sargen och tvingas engagera sig i vad som händer på isen och motiveras att kämpa stenhårt för att kvalificera sig för mer istid så de slipper stå framför bås-läktarraden och höra läktarcoach-bänkradens (berättigade) högljudda missnöje. Tror vi har lösningen här 🙂

Farsang: In med Wännström också, så att man kan bänka Blomqvist eller Kvist. Blomqvist lyckades skrapa ihop -18 i skottförsök idag på 12 minuters speltid i 5 mot 5. Att han dessutom får spela i PP säger rätt mycket om hur tunn truppen är.

mk: Tror att Brynäs förstakedja var den kedjan på isen som skapade flera klara chanser. De borde ha gjort mål, men sammantaget är de antagligen seriens bästa kedja och man kan inte förvänta sig att de ska rädda laget i varje match.

Då är jag mer orolig över andrakedjan där Indrasis tyvärr har floppat och Kopacka egentligen bara är bra i powerplay.

Som sagt, förstakedjan är den enda kedjan som har fungerat den här säsongen, om man kollar på den sammantaget.

Sen är det viktigt att förstå att den låga nivån på 3/4-fjärde också gör det svårare för första. De är inte tunga att möta, de fixar inga utvisningar och förstakedjan får väldigt ofta börja sina byten med tekning i egen zon istället för anfallszon. Brynäs låter ofta förstakedjan reda ut tekningar som andra kedjor ordnat i egen zon, vilket knappast är idealisk matchning för vad som antagligen är seriens bästa kedja.

I många matcher är Brynäs förstakedja även den kedjan i matchen, båda lagen inkluderade, som matchas absolut hårdast. Det är inte heller idealiskt varken på kort eller lång sikt, tvärtom borde ju Brynäs inte behöva gå kortare på folk än t.ex Almtuna (som har vadå, 20-25% av Brynäs budget?) när lagen möts. Men faktum är att Brynäs gick hårdare på sina toppspelare än vad AIS gjorde när man möttes och så är det i många matcher.

Hade garanterat blivit mer nerv i slutet om det varit 0-1 istället för 0-2. Blir alltid en viss nerv så länge det bara är en uddamålsledning. Det var Lindbäck som satte spiken i kistan med en ny tavla.

Vi har anpassst oss till HA ( nivån) rätt snabbt ändå

SaggeBoy: Du talar ur nattmössan.
Lindbäck kom till Brynäs med: 91.3%, 91.9% & 92.3% i ryggen de sista tre säsongerna.
Om det är definitionen på "slut" så tillåt mig att ifrågasätta dina hockeykunskaper.

SaggeBoy: Enligt Sasse på GD så har Limpan gått ner att antal kilon till den här säsongen och tränat hårdare än någonsin på försäsongen,
Då Sasse står nära laget och följt lagets träningar sen försäsongen så litar jag mer på honom än någon anonym hatare på HS.

Ove Myling: Det var därför jag skrev "t ex". Han kan ju ha köpt 18 flak öl också och sitter och super dagarna i ända...men det är inte så troligt.

Varför ens spekulera kring att systembolaget är anledningen till att han underpresterat? Det är så här rykten sätter igång och sprids, och det är rätt så olustigt att det är på det viset.

Rätt vad det är blir det en "sanning" istället,

"Dålig träning, dålig kost och osunt alkoholintag låter ju inget vidare tycker jag". Vad har du för källa på det där? Någon random tangentbordsriddare som gissar?

Allt det här låter väldigt oseriöst...

Samsung: Om du inte personligen sett allt du antyder så är det bara just - skvaller.

Var det inte nån pellejöns som kom med liknande skvaller om Lars Jonsson. Som mycket riktigt visade sig vara - helt fel.

Kan vara jävligt skadligt med skvaller.

J-S: "Sjödda fick sparken som huvudtränare för att laget gick väldigt dåligt, så han har redan bevisat att han inte räcker till som huvudtränare..."

Fast han och Janne hade väl det bästa poängsnittet av alla tränare vi haft det senaste decenniet? Vill minnas att man låg på åttonde plats när man kickade dom. Åttonde plats är ju inte skitbra, men betydligt bättre än det som följt.

Sen är det inget jag menade seriöst heller, mer att om man nu ska envisas med Brynäsare på ledande positioner är dessa två dom minst dåliga.

JohnnyBotox: Med tanke på Janne Larssons påverkan hos Rögle så hoppas jag Brynäs nyper honom som forwardscoach nästa säsong.

Rodrigo: Längtar tills Scott och Ölis är tillbaka.

Mrassarson: Mycket bra krönika av Karlsson på GD angående anmälningsdebaclet.

Lemp: Ja, det känns otroligt lamt att Brynäs ska bestämma om Tingsryd ska bli straffade eller inte. Snacka om att förbundet inte vill bära ledartröjan. För Brynäs del blir det ju fel hur man än gör, dessutom verkar det lite oklart vad bestraffningen i så fall skulle bli.

Jag kan tycka det vore rimligt att Tingsryd får betala lite böter för sitt slarv, men WO-resultat känns fel. Men Brynäs kan ju inte veta vad bestraffningen blir när man tar beslutet kring anmälan.

Huge: Du kan verkligen inte ett skit om den här sporten! Helt uppenbart. Herregud.

Lemp: Kopacka i samtal om förlängning med Brynäs, enligt Expressen.

Peja: Och vad är nästa steg? Ska lagen i resp division dela lika på samtligas sponsorintäkter, publikintäkter, fansens insamlingar, merch-intäkter o s v?
Nuvarande system är ju helt coco-bello.
Var är logiken att dela lika inom resp division för TV-intäkterna - men då inte på det andra ovanstående?
Och om BIF får 1/6 av TV-pengarna jämfört med Oskarshamn - då vill jag bara betala 1/6 i abonnemang för att se BIF jämfört med Oskarshamn…
Tycker BIF och DIF (och några till) ska sätta foten på bromsen och sätta hårt mot hårt nu.

Auchinleck: Jag ser inget problem med olika priser på olika matcher. Att skapa stämning är en investering i framtiden, fler ser det roliga i att gå på hockey när stämningen är god även om motståndet kanske betraktas som ”tråkigt”. Ser hellre 6000 på läktarna med samma intäkt men lägre pris än 4000 med högre pris.
Tyvärr bor jag i Frölundaland och kan inte besöka Monitor ERP Arena speciellt ofta.
Ha en fin helg govänner 😊

4-0 till vvik mot Löven.
Vvik måste va klar för shl nu.

Forsberg 1978: Som sagt. Brynäs målvakter tar inte ett skit förutom de enkla lägena som de ska ta. Ingen jätteskillnad mellan 4-2-målet och Johanessons läge minuten innan. Det är svårt att vinna jämna matcher när motståndarnas målvakter är mycket bättre.

Danne66: Damian Clara i mål!!!

Jan Grismöbel: Jag är emot rasister, homofober och sexister. Det tycker jag är en självklarhet.
Jag tror även på demokrati. Solidaritet är ett vackert ord.

Peja: Dom kan ta in Tomas Montén. Han verkar bra.

lapad: Utan Voutilainen är Löven ett rätt mediokert lag.

Farsang: Och vi leder serien. Trevligt.

Snyggt Lindstein, hoppas att han växer av den kassen. Tycker att han slarvat en del idag också. Kom igen nu, Brynäs!

Larsson är galet bra i 1v1 mot backarna. Tempoväxlar och går runt på utsidan.

Bra start av Limpan också.

Alvin : Vi får passa på att njuta den här säsongen. Just nu är det nyhetens behag som råder, plus att laget vinner nästan alla matcher.
Blir vi kvar i Allsvenskan nästa säsong så finns det en överhängande risk att våra stjärnor tappar tålamodet och söker sig till högre ligor och mer deg. Lägg därtill att fallskärmen är borta och det kommer ett degraderat lag från SHL som vill göra snabb comeback till SHL.
I värsta fall HV71 med sin kappsäck på 50 miljoner.
Hua…
Ponera en regnig novemberkväll 2024, Brynäs ligger 6:a och du börjar mer och mer inse att den här upplagan inte har någon möjlighet att gå upp.
Ditt hopp står till säsongen 2026/2027 när Bäckis kanske rundar av sin NHL-karriär och kommer hem.
Bara 3 år kvar, kämpa…får inte tappa hockeyintresset…. Kämpa

Brynäsgubbe:

Det som gör det än jävligare är ju att ingen bryr sig om chl. Det är som träningsmatcher under säsongen. Som man avbryter seriespel för.