1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776284 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Det är för få matcher i allsvenskan

Det är galet att man alltid ska behöva vänta 5 dagar från fredag innan det är match igen. Såhär är det ju i SHL nu med. För 10-15 år sen var det ju i regel matcher tisdag-torsdag-lördag.

Sen rätt vad det är så spelar Brynäs inte en match och då är det 10 dagar till nästa match.

Matchrapport BIF -Löven:
*Tog Voi från stan till arenan - började regna strax efter avfärd - hittade bra parkering där uppe. Märkte inte av det nya p-problemet.
*Cirka 50 pers före i kön kl 17.20 (drygt 3 timmar innan nedsläpp.
*Fick absolut sista platsen med bord mot isen uppe på Skybar
*Firade omgående utsiktsplatsen med en öl
*Kollade på klockan => 2.5 timme kvar till nedsläpp (låångt)
*Ny bira, gick och kollade in buffen. Nja, blev en burgare istället - mer valuta för pengarna
*Kollade in trubaduren ett tag
*Fasen vad tiden går långsamt
*Ny bira
*Tiden går nu lite snabbare
*Uppvärmning - lite kul
*Jaha, vad ska man suga på under första perren? - blev en Captain Morgan med cola
*Inga så många seriösa besök i baren därefter under matchen - gäller att vara alert
*Matchen slut - var före osäker på hur vi låg till vs Löven. Visserligen förlust men dem ska vi ta i majoriteten av matcherna framöver. Lättnad.
*Voi tillbaka till stan och tidigt i säng zzzzz

{10381}: Kenttä är överreklamerad. Eller hade du velat att Alcén gav Stråhle ett 4-års kontrakt?

Nu sa ju MoDo tomtarna att Stråhle ”vann” tränarmatchen iom att Löven fick Brynäs precis dit dom ville….

Edit: Sitter och tittar på IKO-HV och underhållningsvärdet är ju mil från gårdagsmatchen

Peja: Förstår inte varför man slänger in Blomqvist i PP. Förstår att han är tänkt som en slags budget Holmström som ska vara tuff framför mål. Dock i PP när det blir lägen är han fel man. Tror han bommade tre kvalificerade målchanser I PP.

rafalski: En tredje kedja med:
Nordh - Ölund - Scott.
Det smakar fint på tangentbordet.

Costanza: ” Ni har åkt ur SHL och nu förlorar ni mot Löven. Du borde lyssna på JFK.”

Ge mig en anledning till att vi borde lyssna på er HA mästare? Vi vill ju inte stanna i HA i 7 år, så modos ”resa” är ju inget att ta efter…

{5647}: Jag tycker att det är du som verkar greppa halmstrån för att kunna skryta över att dina profetior fallit in. Den bilden förstärks av att du frågar Brynäsfans om det känns tungt att dina profetior föll in, ungefär som att det skulle överskugga själva förlusten. Som sagt, när Rödin exempelvis bränner rena frilägen blir det ju bara märkligt att snacka om Lövens match som om de lyckades med allt försvarsmässigt och att målvakten behöver skymmas mer osv. Givetvis hade mer skymningar varit bra, men det fanns också många chanser som var tillräckligt bra för att göra mål på. Däremot var det inte bara målvakten som var bra utan också Brynäs avslut som inte alltid höll måttet. Blomqvist hade exempelvis ett direktskott i slottet när Brynäs spelade powerplay där målvakten egentligen inte såg ut att hinna med i förflyttningen, men där hans tama avslut hittade magplattan.

Peja: Värvar vi bara en vass målvakt så kommer det inte behövas så mycket fler värvningar. Tycker vi ska lägga pengarna där

KulaShaker: Utan Bäckis hade ovie inte varit på plats 7 .

Svensson_62: Jag måste berömma alla härinne nu ang tonen på inläggen
Iofs ganska lätt att vara trevlig när det går som det gör.

Jag själv har faktiskt inte riktigt kommit igång ännu. Mycket på grund av att Brynäs inte ligger i botten.
Men längre fram kommer man ju sitta där igen med noll naglar kvar och en förbannad fru för att man inte kan behärska sig.

Jag måste dela en liten historia..

En person som var pappa i min dotters fotbollslag är Hammarby hardcore. Hans pappa är Djurgårdare, hur fan det gick till hade gubben igen aning om. Dom pratade inte fotboll på middagar. Det gick inte...
Iaf. Detta var någongång när Hammarby riskerade eller åkte ur Alllsvenskan. Pappan står på knä 1 meter framför Tv n och skrek som en galning.
När han gjort detta typ hela matchen så kommer hans fru in och säger. Nu räcker det, nu får du faktiskt skärpa dig!!
Svaret kom blixtsnabbt. Håll käften för fan,. Dom åker ju för faan ur.

Sen fick han hjälp av sonen att bära ut den nya teven. För den skulle ut oxå🤣🤣. "Men pappa den är ju nästan ny"
Men ut åkte den.
Så vi ligger fortfarande lite efter i ilska🤣🤣

Jugge: "Klart man inte ska kasta en 18-åring som Clara under bussen. Men om Lindbäck, i hans ålder och med hans erfarenhet inte klarar av kritik, då ska han inte vara uttalad 1:a i Brynäs med de ambitioner som finns i år.

Han har inte kommit upp i nivå än, det ser och vet alla. Inklusive Alcén, Gällstedt och Limpan själv"

Du förklarar det bra tycker jag.
Sen är det ju så att skulle JA gå ut och säga att AL är " värdelös" så skulle det bara starta ett ännu större drev på Brynäs att agera, helst igår.
Nu är man i denna situation och då får man se till att ro den iland.

Sen, det som sägs i omklädningsrummet, det ska stanna där. Vi vet inte hur tonen går. Kan man hoppas att Clara visar såpass mycket nu att han tar förstaspaden , så kanske AL kan slappna av.
Iom att det bara är ett 1-års på AL så gissar jag att han lägger av efter denna säsongen.
Tror inte att han får nytt av JA om Brynäs går upp.

Inte ens JA är så dum så han går på det en gång till😉😉

mk: ” Men säger han inte det att dom kan bättre?”

Nja, Alcén säger: Samtidigt vet jag att de båda tycker att de kan bättre”. Det är inte samma sak tycker jag då det inte är Alcéns åsikt.

Det har varit otroligt mycket snack om kravbilden i Brynäs. Ledningen försäkrar oss om att den finns där. Då tycker jag att man kan visa det utåt också.

Klart man inte ska kasta en 18-åring som Clara under bussen. Men om Lindbäck, i hans ålder och med hans erfarenhet inte klarar av kritik, då ska han inte vara uttalad 1:a i Brynäs med de ambitioner som finns i år.

Han har inte kommit upp i nivå än, det ser och vet alla. Inklusive Alcén, Gällstedt och Limpan själv.

Skulle Limpan fortfarande ha varit 1:a i NHL kan du lita på att tränaren vädrat sin åsikt vid liknande tavlor från 1:a målvakten. Han förväntas rädda laget ibland och förväntas alltid ge laget möjligheten att vinna matchen.

mk: Missförstå mig rätt. Jag tycker precis som du, att bäste man ska spela och att man skall förtjäna sin speltid.
Risken finns dock att utländska spelare med starka meriter blir missnöjda och väljer att kolla sig omkring för alternativ.
En back som Cukste kommer förmodligen vara viktig med sin rutin i ett slutspel kontra exempelvis Larsen, därför är han viktig att hålla nöjd.
Sedan hoppas jag givetvis att man vågar vara tydlig och samtidigt klara av att hålla alla nöjda.
Presterar man bra så ska man spela, gör man inte det så får man stå åt sidan. I den bästa av världar köper samtliga spelare det, oavsett vad det står på tröjan.

ellis: Det är väl varje hockeyspelares driv och önskan att spela och tävla på en så hög nivå som möjligt? Finns väl ingen anledning att åka hem till Brynäs och spela så länge man har en tröja och bidrar där borta?

Vi kan konstatera att Brynäs utbildat en massa bra spelare som tillbringat minst en decennium där borta. Mest spelare från FBK och liknande där man kommer hem med svansen mellan benen och längtar efter mammas köttbullar efter 1 säsong i AHL..

Tigerhjärta: Mycket märkligt som sagt. Tränartrion måste se något som alla vi andra missar gällande Billins/Johannesson. Tyckte det såg mycket bättre komponerat ut senast när Johannesson var sjuk och Larsen tog hans plats.

eltifoso: "Men 0-8 hemma går att studsa tillbaka från, helt säkert. Bara de tror på det själva"

Jodå, även FBK har upplevt detta. Jag var på plats i Gavlerinken 1975 när Brynäs slog Färjestad med 14-1. "Sådant ska inte behöva hända. Nu stod ju grabbarna bara och tittade när Brynäs satte fart. Det såg ut som mina grabbar hade broddskor på fötterna och inte skridskor på fötterna. Min besvikelse har inga gränser." sade Olle Östh, som tränade Färjestad, efter matchen. ...Men samma säsong gick Färjestad till SM-final mot Brynäs som man dock förlorade.

lapad: Djurgården får gärna sparka Garpen om Montén är den som ersätter dock. Han verkar banne mig vara ännu sämre som tränare än Garpen

Svensson_62: Mats Näslund sa en gång när han var "expert". Då var snacket om att det började bli viktigt att åka skridskor snabbt.

"Jag har ännu inte sett någon som åker snabbare än pucken"

munkas: Det citatet visar vilken jävla lång väg från verkligheten man var.
Helt otroligt.

Brynäs tappade nog 10 år på det citatet.

Lemp: Man får intrycket av att Nubben bara hugger på allt och alla utan en tydlig bakomliggande lagbyggarstrategi. Ur ett hockeyallsvenskt perspektiv är köpgalna SHL-sportchefer ganska intressanta i och med att de gör att SHL-spelare som inte längre får plats där dyker upp på marknaden så småningon.

Hugo Fransson som HV har lånat ut till Nybro är en intressant spelare, men naturligtvis ingenting för Brynäs just nu. Stakkestad är någon som skulle kunna göra nytta i Brynäs om han vill tillbaka till HA, en bra karaktärsspelare.

JohnnyBotox: Clara, Larsen och Cukste kvällens stjärnor. Gedigen arbetsinsats och Jordi Benns inträde skärpte upp defensiven. En fredagkväll i Östersund blir nog inte roligare än så.

Kan vi alla hålla med om att det är Larsens mål?

Vilken energi det måste gett laget att se han täcka alla skott

Berge: Men vad är det för fruar ni har? Har dom inte kollat spelschemat innan dom bjuder hem folk???

Så en riktigt skön kommentar av Jordie Benn,
”Råkar handskarna åka av så gör dom det…”

Blir upprymd när jag ser intervjun med Jordie samtidigt orolig med tanke på domarna i HA.
Risken är stor att dessa yrkesmän kommer vara på honom nonstop granska allt han gör,
För det ska inte komma in en stor och stöddig NHL back i HA då ska vi lära honom regelboken, Så det kommer bli utvisningar matchstraff osv,

Jag håller med Wijkegård vad han sa i SHL studion igår gällande svenska domare.

J-S: Killen kan komma till att bli en rejäl favorit om han gör sig bra på isen också. Oerhört ”likeable” som person.
Blir intressant att se vem som kommer få åka på stryk först. Det är nog inte en fråga om ”om” utan ”när”.😅

Intressant att läsa hur spelarna nästan gett upp inför tredje igår men Gällstedt påminde om att det minsann var 7000 människor på plats och gjorde man bara ett mål så skulle chansen finnas.
Det säger mycket om vad Brynäs kommer ifrån; dvs. säsonger fyllda av förluster och motgångar. Att inte som spelare själv, eller som lag, bara knyta näven, höja rösten i omklädningsrummet och så bara ut och köra.
MEN, med det sagt; framöver och med förhoppningsvis fler vinster så kanske det gå att få in lite vinnarmentalitet i laget och så sakteliga få bort förlorarspöket som svävat över Gavlerinken i allt för många år.

Läser för övrigt att även sofftyckaren Sanny Lindström lagt märke till Brynäs målvaktsproblem och någon statistik säger tydligen att Lindbäck släpper in minst 1 mål för mycket per match.

Vi har mycket att jobba med och det går bara att ta en match i taket. Kom igen nu!

Silfver: Grym vändning, men… Helt otroligt att man återigen har två målvakter som man inte kan lita på. Jag är så trött på att sitta med hjärtat i halsgropen så fort motståndarna kastar ett höstlöv mot mål. Sjävklart påverkar försvarspelet målvakternas möjlighet att göra ett bra jobb men det är även åt andra hållet. Frågan är vad som är hönan och vad som är ägget..

Viktigt för Larsson!

Krüger saknas för Djurgården ikväll.

Vore lite intressant att testa Kristers Steinbergs i en alags match.

Se om han har vad som krävs i kassen.

Tycker vi ska köra med Lindstein på blå i andra PP. Billins har en poäng på sju matcher och är på väg utför i karriären. Håller med Sanny och Svensson i deras analys i podden, satsa på Lindstein nu så får vi bra betalt , rent utvecklingsmässigt, i en eventuell återkomst till SHL nästa säsong.

Sen tycker jag att vi kan göra om i första PP. Kinnvall har ett otroligt bra skott som han inte får utnyttja till fullo, så sätt Kinnvall i vänstra tekningscirkeln på skott och ställ Johannesson på blå. Anton Johannesson är dessutom som gjord för att vara quarterback i PP.

JohnnyBotox: Ta inte JG. En stor anledning att Västerås kom så långt ned i tabellen. Situationen är rätt lik er med Lindbäck faktiskt.
JG har varit bra tidigare, men har väl i princip alltid varit andremålvakt. Piska inte en död häst...

Fast frågar du Huge så skulle alla målvakter vara fantastiska om ledningen värvat dem, för ledningen kan aldrig ha fel.

J-S: Pecka var Johans pappa för ett år sedan också och vi såg hur förra säsongen gick.

Farsang: Tärnström har gjort 4p på 7 matcher och kanske varit lagets bästa defensiva forward. Spelet hade blivit mycket stabilare om fler hade spelat som honom.

Forsberg 1978: uppfriskande med en tränare som står och säger vad han tycker i.a.f. Helt öppen med att inget såg bra ut i matchen. Även om det inte magiskt löser några problem så är det ju bra mycket skönare att höra än "Vi fick 3 poäng" eller "Vi spelade så bra vi kunde" osv. som man är van med.

{9287}: Man är ansvarig för sin egen klubba brukar det väl heta ...

nittontolv: olyckligt att den tog illa men knappast något fullt. Bra beslut av domarna.

Peja: Det finns iallafall expected goals-statistik på hockeysiffror.se/

Brynäs 1,76
Nybro 0,9

Guldtigern: Mm, Veven plockade säkert 10-12 poäng åt laget på egen hand där under några månader. Tränarna fick ibland stå på presskonferensen efter matchen och nästan be om ursäkt för poängen.
Ersson och Veven är de målisar i närtid som stal matcher åt laget.
Limpan anno 2018 gjorde det också.
Nu? Not so much…

Tigerhjärta: Visst är det så, och det är främst med föregående säsong i närminnet. För mig handlar det även om brist på ödmjukhet. Undanflykter istället för att man helt enkelt inte är tillräckligt bra.
Ett spelsätt som ska passa honom och en liga sämre, ändå funkar det inte för honom.
För mig är det också ett riktigt svagt ledarskap som ställer honom på nytt idag när Clara visade fina tendenser senast.
Jag kan tänka mig en swishkampanj för att lösa hans kontrakt.

Jag står fast vid att jag tycker Lindbäck blir väl hårt granskad och felaktigt utdömd vid vissa situationer.
Däremot har han visat att han inte är en vinnande och trygg målvakt som står pall när det blir motigt.
Det är ingen brådis, men rycker han inte upp sig så tror jag faktiskt det är läge att börja kika på alternativ.

Anders Berg: ” Jag har mailat och bett att få tillbaka pengarna som jag swishade igår…”

Brynäs behöver verkligen fler genuina supportrar som dig😀

Mattson: Dåligt av Limpan att släppa in 4-1-pucken!!!!!!!!!

Skämt åsido, hatten av för Nybro. Kanonmatch rakt igenom och en välförtjänt vinst. Vi får ta nya tag i Dackehallen mot Tingsryd på söndag.

Edit: Och sluta hacka på Johannesson för helvete. Spelare får göra dåliga matcher ibland, speciellt unga killar som fortfarande utvecklas.

Hur kan folk på riktigt klandra Lindbäck för dessa två målen, nu får ni väl ändå ge er?
Först räddar han ett friläge där backarna tappar markering på returen. Därefter får en spelare komma helt fri med fart i slottet.
Jösses!

SERIE-FINALS-FREDAG!💥
När spelade Brynäs seriefinal senast? Någon som minns det? Underbart att vi är ett vinnande lag igen iaf och inte åker på stryk varje match vi ställer upp i!

JohnnyBotox: Jag var lite orolig för bredden på forwardsidan inför säsongen, men där har jag blivit överbevisad. Juniorerna har levererat och kvist har överraskat positivt. Då har vi ändå haft minst två ledande forwards borta alla matcher hittills i serien (bortsett från 10 minuter innan Larssons matchstraff). Larsson, Scott, Rödin och Ölund har varit borta nån eller flera matcher och ändå har offensiven varit topp i serien.

Backsidan ser känsligare ut för skador, och med ett par skadebenägna ledande backar så behövs nog en till bra back. Tänk sen njutningen av att se Rahimi mot Benn i ett slutspel.

Pigalle: honom skall vi ha.
Swishat en slant till den värvningen.

Tigerhjärta: Hade blivit kross i Gävle, men borta vet man aldrig. De kommer vara otroligt är taggade och Brynäs får inte slappa till.

Kopenga Kickass:
Tror du har rätt. Man går inte ut med en sån här sak för att sedan eventuellt tvingas säga att det sket sig. Han är redan klar men man vill dryga ut marginalerna lite.

Trilske: Jag antar att dom tar hjälp av fansens värvning för att ha pengar kvar till senare om det skulle behövas, så det är inte säkert att det sätter käppar i hjulet för det. Lyckas vi dessutom hålla uppe publiksnittet på nuvarande nivå, så lär vi gå rätt mycket pluss där också.

Hur som helst så swishade jag en slant