1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776277 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Herregud vilken räddning av Clara. Och herregud vilket jäkla skitspel från backarna just nu.

Silfverkroken: Och vem hittar vi i Laval Rocket? Jo, Strauss Mann, ZAIK:s gamla målis från 21/22! Han gjorde en mer än godkänd säsong förra gången i Sverige. Känns som ett långskott, men han kanske kan bli aktuell för svensk hockey igen, om Kaskisuo tar en tröja vill säga.

Lavals målvakter har inga supersiffror den här säsongen direkt så kan tänka mig att han kan kanske vara sugen på ett miljöombyte efter en tung säsong. Frågan är hur sugen han skulle vara på HA.

En förstemålis skulle han definitivt vara för oss iaf. Bra ålder dessutom! Kanske mer troligt med SHL, Finland eller Tyskland, men omöjligt med ett topplag som Brynäs i HA behöver det inte vara.

Edit: Mål har han också gjort. Då kanske han gör 10 assist med ;)

Grymt kul med måndagsmatch! Tror att vi städar
av Kalmar av bara farten! Ny fin insats av Clara och islossning för Vesel önskar jag

Sv: En julsaga
{10375}: Du tänker att Brynäs ska ta in en ordinarie NHL-målvakt i sina bästa år, typ?

TheSickSwede: Det låter väl osannolikt att Halak skulle gå ner i Hockeyallsvenskan, men om någon SHL-klubb tar honom kommer ju en SHL-andramålvakt bli ledig - och den målvakten blir säkert aktuell för HA.

Givetvis skulle Halak göra jobbet om han är skadefri. Han stod 25 NHL-matcher ifjol och var över 90%. Det hade knappast någon av Brynäs målvakter klarat av.

{10375}: Ja tack säger jag! Det är en målvakt som hade över 90% i NHL förra säsongen på 25 matcher!

Om Brynäs gör en bra scouting och ser att han är skadefri, pigg, bra fysisk form och fortfarande hungrig som tex Jordie Benn så ser jag inget problem med åldern.

cog:
Trallalalalaa, 60 riktigt bra minuter, härligt att se, Öla 2+1 Blomman får näta, Kvist & Tärnström riktigt bra ikväll, Clara går från klarhet till klarher (så att säga 😅) 3 störtsköna poäng och det känns som att vi växlat upp, visst, inte bästa motståndet ikväll men riktigt fina besked, och Löven torskade 😅, min fredagskväll är fulländad 😎🤘

Farsang: Med tanke på att du skrev "Asså jag tycker det är rätt pinsamt att man knappt kan se någon prestations skillnad på Scott, Larsson Och Rödin jämfört med Ohlsson, Nordh och Lindblom" tidigare under matchen så är det tydligt att du inte ser de bra sakerna som Rödin och andra etablerade spelare gör.

Vi har en jäkla tur att spelare som Rödin, Larsson och Scott har valt att spela för Brynäs i Hockeyallsvenskan. Du må inte se någon skillnad på etablerade spelare och juniorer, men jag kan garantera att Brynäs inte hade varit ett topplag utan den stommen.

Svensson_62: rödda har ett par bra matcher på raken nu

{10065}: Vore väldigt konstigt att matcha Clara så hårt (ifall han nu står som Pyrret säger) om det är han vi planerar släppa om vi tar in en ny målvakt. Hoppas verkligen man snackat med Lindbäck och kommit överens med att bryta hans kontrakt om vi hittar en ny keeper.

Jugge: ” Minns inte om Sanny skrev det i en krönika eller om det var i podden med Höken, men Brynäs har tydligen 9 ledare på bänken! Så inte verkar det sparas på grejerna direkt. Vad gör alla dessa personer egentligen?”

Jag hävdar fortfarande att Brynäs absolut bästa rekrytering skulle vara att ta in en exorcist.
Denne skulle kunna ta ett varv i korridorerna på Erpen och sen svänga förbi rummet med Advisory board och bara där plocka bort 15-20 gamla vålnaderna som svävar runt i arenan med förlegade idéer, tyngda av historien.
Det är ju tamejfan Halloween 24/7 där uppe på åsen.

Ove Myling: I slutspelet så blir det viktigt med en bred trupp, bra special teams, matchvinnande målvakter och en tränare som kan anpassa spelet efter matchbilden.
Hur ligger vi till tycker du?
Jag kollade nyss kaffesumpen och den såg ovanligt solkig ut…

Tigerhjärta: & Sportnisse - OK, tack. Ungefär den känslan jag hade. Om den trenden fortsätter kan vi nog räkna med att Brynäs missar topp 3 i tabellen. Det är lätt att stirra sig blind på tabellplaceringen för stunden, men det här kommer nog bli ett fiasko till slut om Alcén inte hittar 2-3 nya spelare (alla förstår vilka positioner som måste förstärkas...).

Farsang: håller med, fysiska spelet bra och viktigt.

Expertkommentatorn verkar gilla Greve, han är en av många som inte fattar skillnaden mellan hårt och fult spel.

hlM: Tack! Nu kommer jag gå på ett fullsatt Hovet.

Silfver: Problemet ligger högt upp i organisationen. Mitt svar är att vi under låååång tid inte haft en tillräckligt bra och enveten arkitekt i föreningen som ritar upp och genomför en fungerande plan för framgång. En streetsmart strateg. Man har till synes lite random slängt in dyra tränare och trupper lite hur som helst då och då under åren - men sportsliga strategen - ett äss- för klubben har saknats.

{9707}: "Det var inte ett helt lätt beslut. Men vi bestämde ändå gemensamt att det var bättre för mig att vara här i Brynäs, inte minst för min utveckling att vara kvar hemma och träna och spela, än att åka dit. Det är en annan nivå också att spela juniorhockey, säger den 18-årige italienaren."

Vad grundar du din slutsats på?

Tigerhjärta:
Du hade velat att Alcen sparkade dem innan Rögle gjorde det?

{10452}: Bara för att du anser att Kaskisuo är bättre än Lindbäck så betyder inte det automatiskt att det är honom vi bör gå för.
Kaskisouo är troligtvis klubblös av en anledning. Förmodligen för att han själv anser sig vara bättre än vad han är, vilket resulterat i ett alldeles för högt löneanspråk sett till vad han är värd (gissningsvis).
Kaskisuo må vara bättre än Lindbäck, men det är inte en målvakt som man slår sönder spargrisen för.

Blå grottan: Om Berra spelade i serie A eller La Liga skulle han vara den första spelaren som fick gult kort för att han vägrade ramla.

Det har varit mycket fokus på Löven hittills, men nu är det nog dags att vi börjar se SSK och Djurgården som våra främsta motståndare i ett eventuellt finalspel. SSK var min dark horse inför säsongen och dom börjar se riktigt jävla läskiga ut nu, vinner hela tiden. Mora får också en shoutout, men jag tror inte det räcker till finalspel.

Spelare som stack ut idag:
Clara
Bertilsson
Kinnvall
Kopacka
Scott

Säger som alla andra, skönt med tre poäng fast laget gick på halvfart.

bar mofftak: Hockeydomare, jordens mest lättkränkta yrke.

Tigerhjärta: Det här gått 1 dygn sen Brynäs tappade 3 poäng...O mycket fokus på en tavla...
Låt människor få skriva av sig ...få utlopp för sin frustration...Forumet kan väl få ha den egenskapen också...
Mr golfboll har ju en tendens att reta upp folk.

Och hit sökte jag mig alltså för att kunna ta del av kloka hockeyanalyser och slippa allt strul på Twitter. Kom tillbaka, alla nassar, ryssvänner och porrbotar. Allt är förlåtet.

Huge: Som fler poängterat. Det är mycket mer nedslående om motståndarna får göra mål på tavlor. För backarna framförallt måste det vara kopiöst jobbigt att inte kunna lita på sin målvakt och ärligt talat kan man inte lita på att Lindbäck tar de puckar han ska ta.

Faktum är att även om han haft samma räddningsprocent där målen kommit efter en bra prestation av motståndaren så hade det varit tryggare för laget och försvarsspelarna.

Brynäs måste köpa en till målvakt. Det finns inget alternativ, utan man har näst intill nått vägs ände. Det ska vara att Limpan slutar vara seriens sämsta förstemålvakt och framförallt slipar bort alla jättetavlor. På den här nivån har jag aldrig sett en målvakt producera så många blunders som Lindbäck gjort. Han är unik.

Men, kul att ni lämnar handikapp så serien inte avgörs för tidigt.

Silfver: Tror inte folk som inte har hållt på med lagidrott förstår innebörden av att lagets viktigaste spelare gör sånna här misstag stup i kvarten.

Hur orkar ni diskutera om något som inte kommer någon vart? Det här måste väl ligga på gränsen för spam.

Önskar att vi hade ett spamfilter här på hs! 😂

{10375}: Håller till fullo med. I hockey går det snabbt som det heter. Därför har Alcén ett ansvar att ta tuffa beslut och även om det är hans kompis så måste det hända något nu.
Som sagt in med Steinbergs, vad har vi att förlora?

Tycker att det är ganska onyanserat här inne. Förlorar vi är allt skit, spelet, tränarna, målvakterna, ja i princip allt. Det är så satans svart eller vitt.

Jag säger inte att det är bra. Jag var riktigt irriterad på sättet man tappar en given vinst, var det två-tre öppna mål vid 2-0 och 3-1? Ett par stolpar osv. Det kunde ha stått 4-0 eller 5-1 efter första. Men lite ofokus kanske eftersom det gick lite för lätt. Mänskligt på något sätt.

Men spelmässigt, åtminstone 5 mot 5 så var det en ganska bra match, samma mot Östersund. Tycker att det spelmässigt och kampmässigt är betydligt bättre nu. Efter första perioden tyckte jag att det såg riktigt bra ut.

Jag tycker att Lindbäck fram till 2-1 och kanske lite efteråt såg ganska såg tätare ut, han stoppade en del kluriga skott och styrningar.

Tycker inte alls att laget faller ihop efter 2-1, det var ju snarare gasen i botten och efter kanske tre rätt bra lägen kom just 3-1.

Sedan är självklart kritik befogad. Lindbäcks tavla, fruktansvärt onödigt. Kanske ett par coachmissar. Rent dåligt att inte stänga matchen tidigare. Kanske ska Lindbäck ha 3-2 också, den går att ta. Halonen hade nog tagit den. Domare som inte blåser på 50 minuter hittar helt plötsligt massor med utvisningar.

Oavsett, det tightar till sig i tabellen, SSK, Mora, DIF och AIK är inte långt bakom.

Jag tror att precis alla förstår att det inte går att ha Lindbäck som målvakt i ett slutspel om ambitionen är att gå upp. Det förstår nog även Lindbäck.

Peja: Skriver inte så mycket härinne längre då jag tappat geisten. Men efter kvällens match kan jag som så många andra konstatera följande toxiska blandning;

- Anders Lindbäck

- Inställningen

- Grundspel?

I SHL hade vi förlorat denna matchen med 6-7 kassar....

Vad har vi förresten i SHL att göra?

Forsberg 1978: ÖLUND! Så jävla värd <3

Pigalle: inväntar Huges analys, gissar på: sol i ögonen, motvind, hemlängtan, hål i pulkan, enfärgat lego….

Silfverkroken: Ja, Danielsson kan mycket väl vara den bästa sportchefs-kandidaten som Almtuna hade. En person med brett kontaktnät som är därifrån och är beredd att göra jobbet för en spottstyver. Dessutom kan man anta att Danielsson spelar där den här säsongen med löftet att bli sportchef nästa säsong, lite skillnad mot Alcéns spelarkontrakt som var så uselt att det användes som argument att göra honom till sportchef. Blir bara löjligt att jämföra med Brynäs, som hade en SHL-spelarbudget på övre halvan när Alcén tillträdde, med en av Hockeyallsvenskans fattigaste klubbar.

Malken: Den där bilden tycker jag sammanfattar 2 års målvaktscirkus på ett ypperligt sätt. 👍
Vad fan pysslar han med..

Huge: Det jag kräver av Lindbäck är inte mer än att skotten ska inte gå "rakt igenom honom".
Styrningar och skymningar är annorlunda.

Sen om han lär sig att använda plocken på rätt sätt det vire tacksamt oxå.

Inte plocka pucken på stötsidan över huvudet...

Gavve: Östersunds är ligans mest uddlösa lag men är helt plötsligt hypereffektiva mot just Brynäs, vilket väldigt många brukar vara. Det är klart det sticker i ögonen.

Tycker även Gällstedt har coachat backarna konstigt i de senaste matchena. Johanesson fick inleda mot Björklöven men blev bänkad per omgående eftersom han inte klarade av deras forechecking. Det hade varit mycket mer logiskt att bänka Johanesson från start mot Björklöven och matcha honom mot Östersund istället, men då fick han inte spela.

Johanesson är extremt skicklig på offensiv blå. Jag tror att han skulle kunna hjälpa laget mycket mot bottenlagen som backar hem i Gavlerinken, som Östersund gjorde igår. På offensiv blå är det kanske bara Kinnvall som är skickligare än honom av Brynäs backar.

För det var väl så att Johanesson var petad igår, och inte skadad?

Ove Myling: ” Offensiv och defensiv är bra. Pp och bp undermåligt och mv-spel under all kritik”

Jo, det känns lite oroväckande att vi ska behöva skapa 80 avslut mot mål i matcherna för att vinna med uddamålet eller få bonuspinnen i sudden…
Om forwards har en dålig dag på jobbet så blir det torsk. Om forwards har en bra dag på jobbet så kan det ändå bli torsk pga att målvakterna ALDRIG har en bra dag på jobbet.
Jag kan nog inte minnas någon säsong när målvakterna känts så här skakiga/svaga.
Minsta lilla fladderpuck i svag styrfart känns som 50/50 att den slinker in.
Man kan ju gissa vad de övriga lagen i Allsvenskan pratar om i genomgången före match mot Brynäs:
-Lägg allt mot mål!
-Så, det var allt. Nu kör vi!

Trist att se alla som kräks över vårt kära Brynäs, vi leder serien med mindre matcher spelade, vi har inte presterat på topp, med några få undantag, kvällens match dominerade vi totalt spelmässigt, varför vi inte tar med oss 3 p beror enligt mitt sätt att se det, till absolut största delen ineffektiviteten i avsluten och PP, mål emot är vad dom är, tyvärr…men ha lite jävla tro, HA är ingen dans på rosor där vi tror oss kunna dominera, tror man det har man förmodligen lite dålig koll på hockey generellt, och Löven fick bara 1p mot Almtuna 😅🤘

Känn lugnet kamrater, det blir bra det här i slutändan…

Ove Myling: Ja du vet 76% i räddningsprocent sista två matcherna , eller 6 insläppta på 25 skott är ju fantastiska siffror. Inget konstigt alls! 😍😍😅😅

#33: Riktigt kul att 🇧🇪Ölund🇧🇪 är tillbaka 👍👍👍👍👍

#33: Fredakväll, första ölen är öppnad, Scott är i toppform efter en match o nu Ölund på det med.
Tack #33 för den! 🍺

xxx BIF xxx: Som jag har skrivit i 2-3 år nu, spelare som Ljungkrantz, Birgersson och Kvst behövde gå ner i Hockeyallsvenskan för att kunna utvecklas genom mer istid. De var inte tillräckligt bra i sina respektive roller i SHL och det var ingenting konstigt med det. Det konstiga var att Brynäs envisades med att ha kvar framförallt Kvist och Birgersson år efter år i SHL.

Om man kollar på vilka som brukar vara Almtunas toppspelare, så brukar de ha ungefär likadana CV:n som Ljungkrantz och Birgersson, och sättet de spelar på passar verkligen unga spelare bra.

Däremot är det klart att särskilt Ljungkrantz ändå har levererat över förväntan, men vi får se om han och Birgersson kan hålla i den här produktionen över hela säsongen. Om Ljungkrantz gör 20 mål så är det fantastiskt bra.

Även om Brynäs och Almtuna spelar i samma serie nuförtiden så har Ljungkrantz och Birgersson uppenbarligen tagit rätt beslut. De hade aldrig fått så framträdande roller i Brynäs. Tror dock Brynäs hade varit ett bättre lag med de i truppen, om det varit på bekostnad av typ Kvist och Lindblom.

Jag vet inte om någon här på forumet har uppmärksammat detta tidigare. Väldigt tragiskt är det iaf. www.svt.se/sport/ishockey/sanni-hakalas-tvingas-avsluta-karriaren-efter-skrackskadan-kan-bli-ett-liv-i-rullstol--kakdeg

Davey85: Konstigt att det alltid ska finnas något negativt och skriva om, oavsett vart vi spelar eller hur vi spelar, jag menar, att ens dra upp hur många personer det finns i båset...då har man inte mycket annat och skriva om.

Samsung: frågan är om man vill bryta upp andrafemman i går som dominerade mer eller mindre hela matchen. Såg ut som att Scott och company inte hade gjort annat än att spela ihop. Men det var ju också "bara" en match och det ska bli spännande att se om den fungerar lika bra nästa match förutsatt att den inte ändras.

Asterix: Mrmadhawk skriver att Alcen letar. Men de tar nog inte första bästa, efter jul brukar bänkade ahl målvakter kunna tröttna. Så de kör nog med Limpan/Clara tills nån vettig dyker upp, även om det fram tills dess kommer behövas nåt lugnade för oss i tv soffan. Förövrigt tycker jag fyran var väldigt snälla mot Lövens insats, de var ändå serieledare, spelade hemma, fick fyra mål gratis och torskade ändå.

Dags för mig att se matchen i efterhand. Hoppas på en ospännande seger utan målvaktstavlor! Närå...

Så jävla gott att boysen lyckades vända trots ett prekärt läge.

Costanza: Ni hade rätt hela tiden. Hockeyallsvenskan är roligare än SHL.

Peja: Stark match. Grym vändning som är så otroligt tuff att göra i Winpos.

Gavve: Var inte många positiva toner härinne efter 0-2. Men Greg Scott visar idag vilken klasslirarare han fortfarande är. Jack Kopacka likaså, ett monster på isen. Vi vinner, TROTS uselt målvaktsspel.

Vad tar vi med oss?

- Greg är oerhört viktig.
- Kopacka kan vara bra utan att han är med i målprotokollet.
- Alcén måste göra klart med en målvakt pronto.
- Benn och Scott gör mål, tillsammans.
- Vi vinner, rättvist. Trots en usel start.
- Löven är ett luftslott.
- Vi leder serien, med (hur många är det nu? Tabellen haltar ihjäl mig) matcher till godo på Löven.

Väl mött kamrater! Mot tre nya poäng!