1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776382 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
{8399}: man har tagit fram en specialltörja. Allt extra kostar.
Brynäs hade kunnat valt att inte göra denna match med allt omkring då hade det blivit 0:- till ALS.
Om du tar och granskar Röda korset och andra galor och tittar hur mycket som går till ändamålet kommer du hitta en död tråd.

Sv: SLO-tråden
xxx BIF xxx: KK existerar inte utan Brynäs. Brynäs existerar utan KK.
You do the math :)

Bulten: Du är verkligen så obotligt tröttsam. Jag hoppas nästan att du är den avstängda KK-medlemmen, annars är du fanimej skadligt besatt över Kamratkompaniet.

lapad: Alcén letar spets och hans första tanke är "Vilka gamla Brynäsare har vi ute i världen som vi kan ta till klubben?". Är så himla trött på att det inte letas efter kvalité eller potential istället för spelare man klippt navelsträngen med för x år sedan. Visst, Lööke skulle säkert göra det dugligt i en tredjekedja, eventuellt också en andralina med en bra center, men jag tycker klubben bör vara mer ambitiös än att leta hemvändare eftersom det väldigt sällan blir bra.

Jugge: ”Men faktum kvarstår att Alcén har skrivit hemska kontrakt med dom han förlängt”

Jo i vissa fall håller jag verkligen med.
Men det måste vara svårt för en SC, oavsett om hen heter alcen eller annat.
Tex
Jag tycker ärligt det var fel att förlänga med Ljungen och jag kan stå för det. Snygga mål och en uppsida men har inte nått nivån att bygga honom på en plats ännu. Men skulle han gått till Oskarshamn och gjort det bra där - typ som Johannesson från Rögle till oss (bra liknelse faktiskt) - så är jag säker på att Alcen skulle blivit halshuggen här inne för att han inte förlängde med ljungen.
JA måste ha facit innan han tar beslutet liksom.
Palve var en sådan. Jag såg poängen men inte storheten som en komplett toppcenter - medan andra argumenterade honom före scott,
Nu går tugget att Alcen har gjort fel som förlängde palve hos vissa (inte riktad till dig utan generellt hör inne) för att palve inte lyckats med poängen och då är han dålig (som i fjol) som bidragande spets.
Men tänk om Aöcen bara förlängt scott och palve gått till Örebro och lyckats ännu bättre poängmässigt där. Då har det väl varit krav på extra årsmöte med tryck på alcens avgång nära på.

Säger bara att det är ganska lätt med facit i hand berätta vad alcen skulle ha gjort.. .
.men att inte ha den där spetsforwarden han sökt hela säsongen på plats vid säsongstart och bara starta med 12 forwards på kontrakt - det går att nästintill kritisera som fakta. Det var riktigt okompetent anser jag.

Huge: ” Felstudsar till vår fördel sen år 2000: 5%
Felstudsar till vår nackdel sen år 2000: 95%

Felbesluten av domarna visar på samma procentfördelning som felstudsarna.”

Som vanligt från dig och ditt strutsbeteende då.. Det är otur och domarnas fel att Brynäs är ett bottenlag år efter år… Måste vila en förbannelse över Sätraåsen….

Jugge: Varför skulle han få 150k som sitt första seniorkontrakt i en klubb han verkligen vill vara i? Skärpning

Ove Myling: Rödins kontrakt nästa säsong är ett jätteproblem för Brynäs, även Berras. Båda kommer säkerligen bli ett år sämre. Palve räknar jag med att man bryter med, allt annat är hål i huvudet.

Honken72:
Linköping (B)
Oskarshamn (H)
Leksand (B)

Våra kommande matcher nästa vecka. Tre matcher vi brukar ha svårt för. Krävs ett trendbrott här.

SaggeBoy: Kempe är en katastrof...

{10065}: djurgården hade kunnat värva en divison ett spelare och folk hade ändå klagat på Alcen över det 😂

munkas: Under uppehållet nu har jag funderat på vad som gått snett i Brynäs, den här gången... Oavsett om det blir kval eller inte anser jag att säsongen är ett fiasko.

Vart ligger felet? Jag tycker att Brynäs har ett tillräckligt bra lag för att inte ligga i den direkta botten av tabellen och definitivt inte för att släppa in flest mål av alla.

Alcéns jobb tycker jag är svårt att bedöma. Många av spelarna är handplockade av tränarstaben. Så svårt att veta vilka som är "Alcéns värvningar". Sen var ju alla förlängningar, utom Scott, horribla; Palve, Hedberg, Birgersson (och även VV, visade det sig). Men även här är det svårt att veta vad som är Alcén kontra tränarnas beslut.

Det jag kommer fram till är att tränargruppen med Manner som huvudansvarig inte håller måttet. Enligt mig har Manner fått tillräckligt bra trupp (till stora delar handplockad dessutom) och tillräckligt mycket tid för att nå bättre resultat. Sen finns såklart brister i truppen men inte så stora att man inte kan sätta ett fungerande försvarsspel och släppa in flest mål av alla i serien.

Varför håller inte Manner måttet? Jag tror att man övervärderat vissa antaganden om honom.

1. Man har övervärderat finska ligans kvalitet. Troligtvis håller finska ligan ungefär samma klass som Hockeyallsvenska och Manner som vunnit den håller samma nivå som en topptränare i allsvenska.

2. Man har övervärderat Manners roll i finska landslaget. Ja, Manner har vunnit vm och os men troligtvis har hans betydelse som ass.caoch inte varit så betydande.

3. Man har undervärderat övergången från finsk hockey till svensk hockey för Manner. Manner har varit framgångsrik inom finsk hockey men det är skillnad på svensk och finsk hockey och det som funkar i finland måste nödvändigtvis inte funka i sverige. Olika rinkmått är ett exempel.

4. Manner personlighet. Manner är en "likeable" person och man gillar ju honom, vilket gör att man kanske inte tittar lika mycket på bristerna hos honom. Peter Andersson är inte en "likeable" person. Naturligtvis är det enklare att ogilla honom och i slutänden sparka honom.

{8399}: Ja, det är vanskligt att sitta och vänta på medstuds när det varit motstuds i 5 år…
Vassa spelare sätter lägena, de mediokra avslutar i magplattan.
Rödins 4 kassar den här säsongen är otroligt svagt exempelvis.

{8399}: ”Fast jag vet inte riktigt hus Brynäs scoutingverksamhet ser ut och hur Alcén har det med kunniga kontakter runt om i världen. Kan det brista där tro?”

Och hur ska Alcen kunna utvärdera de kunniga kontakternas råd menar du? Fråga andra kunniga kontakter?

Det slutar hur du än vrider på det att SC själv måste bilda sig en egen uppfattning om det lag hen ställer på isen - oavsett var rådet kommer ifrån.
Hur fan ska hen annars kunna stå för det lag hen ger tränarna att ställa på isen?

Skulle du köpa att Alcen går ut den dag vi är i kval och säger:
- ” Ja vårt lag har presterat sämre i år men det var Manner som rekommenderade våra värvningar. Jag har aldrig själv sett dessa spela innan jag signade dem, men jag måste ju lita på vad mina kontakter och medarbetare säger. Så jag gick all in på att värva just dessa och därför åt de upp hela spelarbudgeten för i år. Vill ni prata spelarna i detalj så hänvisar jag till Manner.”

Jugge: håller med, hen är nog inte så gammal!

Stefan R 63: Jag skrev att jag la ner för kvällen men så blev det inte…
Måste dela med mig av vad vårat nyförvärv sa till GD:
”Det var ett liknande läge när jag kom in sent i laget i JyP också för några år sedan, dom hade förlorat jättemycket. Då hade vi också bastukväll direkt. Och sedan vann vi typ 18 av de sista 20 matcherna och slutade trea det året. Jag hoppas det ska bli samma effekt nu!”

Peja: trodde ändå att Mr Peja kunde öppna ögonen och se att våra toppspelare underpresterat nåt rejält. Men icke.

Men tydligen är det enklare att klaga på Alcen p g a hans korta meritlista TROTS att värvningarna han har gjort är kanonbra.

Tigerhjärta: Jag är helt med dig här, vi förtjänade att vinna den här. Mer chanser men återigen förbannat ineffektiva när vi får lägena. Återigen en hedersam förlust, fan vad trött jag är på hedersamma förluster nu.

Hahah såg nyss en Gubbe i brynäströja på Hv71 matchen 😂

Ölund med i dag.
😁💪🏻😎

J-S: Undrar om Brynäs har gripit efter ett halmstrå med Olkinuora. Olkinuora kan nämligen översättas till halmrep eller halmsnöre 👍😀

JohnnyBotox: var på gång redan vid nyår att plocka in en målvakt. Karhunen har haft en ljumskskada länge och inte varit helt 100%.

{8399}: Bara en fråga.
Var ska han få svar på sina frågor om läktarkultur?
Bara på ERP:en då eller?
På stan i Gävle?
Tycker detta är ett bra initiativ

Chanzone: Dom får skylla sig själva. Mästare på att inte få in pucken och att lyckas förlora matcher. Riktigt uselt PP får kröna den hedersamma förlusten. Nu är det kvalångest deluxe igen.

Tack för era inspel - mycket bra förslag där jag själv driver frågan inom klubben om att flytta ståplats till andra sidan och även införa aktiv sittplats. Vi får se vad som sker framöver.

Jag har en öppen fråga. Är det någon här på HS som står i klacken? Och är det någon som bor i Gävle och även är intresserad av att vara en del av den nystart vi gör med supporterkulturen i Brynäs?

Jag tar isåfall väldigt gärna emot den informationen antingen här eller via min mail.

Hoppas på många svar och på tre poäng ikväll.

Allt gott!

SuneMangs: Kvist är utan tvekan den svaga länken. Bedrövliga beslut hela tiden.

Lycka till grabbar. Hoppas blir vinst för båda.

BIF Kungen: Miele verkar var på väg bort från HV. Ett antal supportrar på Twitter verkar lite upprörda på något han gjort eller sagt.
Skönt att vi inte ligger i skottgluggen för media just nu!
HVs sparkning av tränare är lite som Brynäs storm vid kvalet.

Chips och Dip är 31 nu. Så någon återkoms nej tack!

Bulten: Om du nu är så säker på att Brynäs gjort bort sig så måste det ju innebära att du är den kränkta lilla KK anhängaren som är avstängd…. Allt annat är hörsägen, det vet du va?

BIFSLO: ”Jag har även bjudit in till ett möte om de vill höra min syn på läktarkultur. Dessvärre har jag inte fått något svar. I nuläget kan jag inte göra mer än invänta ett svar från dem. ”

Där har vi problemet. Du bjuder in dem till möte för att prata om DIN syn på läktarkultur…Det är ju precis det som varit problemet hela tiden. Tror helt ärligt de skiter i din syn på läktarkultur. Gör om gör rätt. Bjud in dom, stryk din punkt och låt dem berätta för dig om DERAS syn på läktarkultur och vilka förutsättningar de behöver. Vet att det pratats om rum för att förbereda tifon. Plocka bort avstängning från felaktigt behandlad individ osv. Du börjar i fel ände och kommer kamma noll med den ingången i diskussioner med KK.

{7981}: Haha, Nubben kommer hugga DIREKT! Maken till mer desperat sportchef just nu i hockey får man leta efter.

Andy Tiger: Vart är den där SAIK-supportern som var här och härjade tidigare? Var det inge roligt längre?

lapad: tycker vi gör en topp 3 match idag mot än en gång serieledarna.

Lindbäck gjorde några avgörande, skyldig till första.

Bra backspel långa stunder, pinchar bra, smällde på.

Vi skapar bra tryck i anfallszon men lite för mycket i hörnen. SAIK är svåra att komma på insidan.

Toppar: Ljungkrantz, Dima, Scott, Sklenicka, Kinnvall (har säkert glömt någon/några).

Starkt av Lindbäck att ta på sig målet, hatten av.

RÄTTVIST

Buddha: RÄTTVIST!

Sv: Brynäs Damer
Horace76c:
Jag hade nästan gett upp hoppet om damerna... men 2-0 på Lule lovar ju att striden om guldet fortsätter!

Sv: Brynäs Damer
Horace76c:
Starkt jobbat av brudarna..
Lite självförtroende/utsuddning av luleåspöket hoppas vi...

{10065}: Greg får spela i tredje nu då han härmade Mikkos mötesteknik när Sanny gästade Brynäs.

Farsang: Jag bad Chat GPT berätta hur Brynäs ska klara sig undan kval och fick svaret:

"För att undvika kval i SHL, bör Brynäs förbättra sin prestation under grundserien och säkra en plats bland de åtta främsta lagen. De kan också förbättra sin defensiva spel och målvaktsprestationer, samt öka sin målskyttefrekvens och konsistens i spel. Tät samarbete och teamspel kan också hjälpa dem att säkra seger i viktiga matcher.”

Inte perfekt kanske men jag tycker nog ändå att analysen är minst i klass med vad vi soffcoacher åstadkommer ibland.

ante08: Hv71 sparkar tränarna. Tommy Samuelsson och Fredrik Stillman får lämna HV 71 skriver Corren.

Pratas även om Jesse puljujärvi i Edmonton oilers. Alcen svarar att tror inte det är realistiskt med dem 3 miljoner dollar han kostar.

Han nämner att inte ser en möjlighet att Kevin Clark tar på sig en Brynäs tröja innan transfer fönstret stängs.

Han pratar också om att mycket utan karaktär/kultur inte sitter i väggarna i hallen. Utan den sitter i folket som arbetar där. ”Byter man då ut dem hela tiden så hinner inte karaktären/kulturen sätta sig” och man bygger inte det under en kort tid.

Enligt mig låter det som att dem vill arbeta långsiktigt med Manner, Alcen m.m. Vilket jag tycker är bra.

Bifogar några väl valda ord som Frölundas klubbchef sa i en intervju.
Uppladdat:

500x0-22d23f16-06e9-4da4-811b-019e65e23b48.jpeg

JawKee: ”En man som heter Huge?”

Huge: Svarar kort så här långt efter.
Jag har inte sett någon använda det emot dig. Så jag kan inte kommentera det annat än att jag tycker att INGEN borde syssla med sånt här inne.
Sen är detta ett FORUM. Det ska inte finnas vissa kriterier som man behöver uppfylla för att få uttala sig. Människor kommer alltid att kritisera och vara hård emot offentliga personer i truppen eller i ledning.
Och nej, det är snarare så att om någon kommer med åsikter om någon/någonting och du svarar med sakliga argument så är det troligtvis så att de inte kan bemöta dom. Då har du "vunnit". Men när du sjunker så lågt som du gör så är det du som blir boven. Det borde du förstå.

RommeTigern: Man förstår ju att det lär ha varit en sjuk nervositet inför dagens match. Man har ju uppenbarligen pratat mycket om dom dåliga inledningarna. Sen matchens betydelse på det sen..

För mig får det gärna se ut som idag så länge vi vinner matcherna. Kan Limpan fortsätta spela som idag så kommer han ge laget chansen att vinna varje match. Oerhört viktigt att han en målvakt som gör det, likt Veven förra säsongen.

Sett till den stora och spelhämmande anspänningen hos spelarna i säsongens hittills viktigaste match och frånvaron av defensivt tunga pjäser som Ölund och Sklenicka, så är det fullt förståeligt om vi inte spelar nån glammig klapp-klapphockey idag.
Lindbäck visar vad han kan och steppar upp när det gäller.
Andrum i tabellen och vi får förhoppningsvis se ett lite mer avslappnat gäng i nästa match.
Tack Manner och spelarna, nu sover man lite bättre i natt….👍

Thellen: Jaaaaaa!! Ring polisen!!! Så jäkla skönt. Klara av kontraktet nu och blås av den här skitsäsongen! Totalt utspelade av jumbon.

Bulten: Du har inte en susning om nånting öht, så dina sofftyckaranalyser, påståenden och slutsatser baserade på gissningar och ren okunskap skrattar ju alla normalbegåvade bedömare åt, inte minst de som jobbar yrkesmässigt runt och i laget.

Farsang: Dima sämst idag, spelar sista bytet, Manner-style.

Manner måste lämna, kan inte coacha idag heller…fy fan, spypåse🤮🤮🤮🤮

Johan Larsson måste vara topp-3 i största floppen i SHL. Fy fan vilket slöseri med pengar.

Mikko borde få ta pausintervjun och försvara detta agerande. Detta är oacceptabelt. Igen.

Jävla idiot man är...går och väntar hela dagen sen man steg upp 6:30...sen pissar Brynäs ner en på 9 minuter.

Det är såååååå jävla svagt. Klent, ryggradslöst, uselt att dyka upp såhär på hemmaplan.