1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776386 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Farsang: Dima sämst idag, spelar sista bytet, Manner-style.

Manner måste lämna, kan inte coacha idag heller…fy fan, spypåse🤮🤮🤮🤮

Johan Larsson måste vara topp-3 i största floppen i SHL. Fy fan vilket slöseri med pengar.

Mikko borde få ta pausintervjun och försvara detta agerande. Detta är oacceptabelt. Igen.

Jävla idiot man är...går och väntar hela dagen sen man steg upp 6:30...sen pissar Brynäs ner en på 9 minuter.

Det är såååååå jävla svagt. Klent, ryggradslöst, uselt att dyka upp såhär på hemmaplan.

Sv: Välkomna
Tgl: ”Vet inte om Ikonen är rätt spelare för Brynäs men kvar på perrongen står i alla fall Alcen och vinkar!”

Märkligt inlägg. Det är väl väldigt rimligt att man står kvar på perrongen om man inte ska med tåget?

Sv: Välkomna
munkas: Sååååååååå, du vill inte se Silfverberg i Brynäs?

dabif: blir äntligen av med Peter Anderssons lön. Alla Brynäs fans, ”DAGS ATT BYTA TRÄNARE”

Vi har för låg Lägstanivå på våra spelare. Det är det som är problemet. Inte Manner.

munkas: Vi är väl inte helt nöjda med säsongen så här långt, men det finns de som är mer missnöjda. Precis hemkommen från Jönköping. Det brukar snackas hockey när man är på stan, men jag har inte hört den ilska tidigare som jag hörde idag.
Paniken om de halkar ner igen, att ta in Challe som hjälpreda när Tommy borde få sparken osv.
Det var visst inte bara vissa experter som tippade Hv högt upp, det verkar som hela Jönköping planerat sm-final, men börjar inse att kvalet är nära.

Ikväll är jag kompis med Röde Roger, o imorgon kommer jag att älska gnällbältet.

Trevlig fredagkväll 🍺

Huge: Jag har kollat om situationen tio gånger nu. Jag tycker att de har samma hastighet och passerar den tänkta linjen i jämnhöjd med varandra om jag ska vara generös mot FBK. Det ska blåsas icing då om det inte är tydligt att laget som dumpat pucken bedöms vara före. Det händer hela tiden, de är jämsides (i mina ögon är Kinnvall t.o.m. en smula före) och domarna blåser icing. Det är inte tydligt på något sätt i denna situation att Nygård är före. Så där ska det blåsas av för icing. Vet inte vad du har för bilder?

Tidigare i matchen var det situationer då det tveksamt blåstes icing till Brynäs nackdel, en var t.ex. när pucken skarvades. Var en till situation tror jag.

Tror att frustrationen blir stor då det hänt ett par gånger tidigare under säsongen. Dvs under matcher icings dömda för Brynäs när det inte skulle vara det, och icings ej dömda för motståndaren när det skulle vara icings. Det är bristande konsekvens och det är riktigt störande. I detta fall leder det till en situation som blir matchavgörande.

Vi ska inte släppa till den målchansen ändå och hade kanske ändå förlorat om det bedömts som icing, vem vet. Men jag kan inte låta bli att tycka att det där är en klar icing som domaren ger blanka fan i att döma.
Uppladdat:

500x0-abc.jpg

Idag förlorade vi matchen på ineffektivitet och individuella misstag. Larsson slår en indianare vid 1-0, Lindstein stirrar puck vid 2-0 och Kvist ger bort pucken vid 3-2…

Ser att det är flera som tycker Limpan ska ha sista målet. Det är ett hårt skott, precis vid stolpen och strax ovanför benskyddet. Inte många målvakter som tar det.

Peja: Fast det hade ju inte kunnat hända om det blåsts icing.

Back: Retar mig på att Brynäs inte verkar vara påkopplade i 60 minuter. Timashov blev utvisad första gången han beträdde isen, Larsson slog en indianare, Kvist avgjorde matchen med den typen av aktioner som P14-tränare river av sig håret för. Manners matchcoaching. Det här var ingen match i högt tempo där misstag lätt uppstår. Väldigt bittert och onödigt att kamma noll.

Zappaholic: Om inte Tomkins kastat in två så hade vi blivit nollade dessutom.

OveForShow:
Jag tycker inte Färjestad direkt dominerar. Skillnaden är väl att Färjestad har satt sina chanser, så icke Brynäs.

JawKee: Westfält och Birgersson är lika gamla. Apropå att satsa på rätt häst.

JohnnyBotox: Det är alltid mycket snack om helheten kring föreningen, men faktum är ju att SHL-lagets framgångar styr temperaturen. Föreningens ekonomi kommer att blöda och fansen kommer att gå bananas om SHL-laget degraderas, då hamnar allt annat i skymundan.

Campese mfl hade fortfarande suttit kvar om SHL-laget hade haft framgångar på isen. I deras roller handlar det framförallt om att satsa på rätt hästar. Tänker då främst på rätt sportsliga ledning (sportchef och tränare) till SHL-laget, och ge de förutsättningar i form av en gedigen spelarbudget.

Den klubbledning som satsar på rätt hästar men misslyckas med massa annat och ändå bli ihågkomna som hjältar. Det är ingen som bryr sig om Hållbarhetsrapporten etc när Brynäs lyfter SM-bucklan.

Den klubbledning satsar på fel hästar med fiasko på isen som konsekvens kommer alltid att bli ihågkommen som usel, då spelar det ingen roll om damlaget, En Bra Start och Hållbarheten gör succé.

Den nuvarande klubbledning och sportsligt ansvariga har kanske lugnat ner saker och ting, men de har samtidigt sänkt förväntningarna radikalt. Nu verkar många vara nöjda med att undvika kval, förut hade Ingenmansland betraktats som ett fiasko. Hämtade Brynäs hem Johan Larsson, KHL-spelare varav flera OS-mästare etc för att vara nöjda med att hamna i Ingenmansland? Är det verkligen bättre att vara nöjd med att harva i Ingenmansland än att vara missnöjd med att harva i Ingenmansland?

JohnnyBotox: Det kommer nog handla mycket om vad JJ erbjuds i NHL, men att vara tredjemålvakt och spela massa AHL är nog inte särskilt roligt i längden. Han är faktiskt inne på sin sjätte säsong där borta nu.

Lucas Carlsson har inte heller etablerat sig i NHL. Han verkade vara på väg att göra det förra säsongen men nu är han tillbaka i AHL. Även där kommer det nog att handla om vad som erbjuds, det är ju inte säkert att han kommer att erbjudas ett nytt NHL-kontrakt.

Samtidigt kan säkert schweiziska klubbar vara intresserade av bägge, men Brynäs är alltid lockande för Gävlekillar. Kanske särskilt JJ som ju aldrig har varit ordinarie i varken Brynäs eller SHL.

Treklövern1912: Lite märkligt att Puljujärvi inte lyckats bättre i NA än han gjort. Han har ju alla verktygen.. Finns ju en historik med Manner i Kärpät också och anknytning till Gävle så man kan ju drömma om nästa säsong.

Brynäsgubbe: Brynäs är 5:e roligaste laget att se på. Troligtvis pga att det ofta ser ut som vilda västern med kopiösa mängder mål insläppta men även ganska många gjorda. Sen kryddat med Limpans akrobatnummer i målet som antingen är magnifika eller fatala..
Brynäs är kort och gott ruskigt oförutsägbara.

Stefan R 63: Ja, allra helst skulle man vilja ha in både en back och en forward. Nu hänger allt på guds försyn att laget är skadefritt vilket är en stor risk.

Vi har bara 6 backar som håller på SHL nivå, går någon av dom sönder blir det genast jobbigt. Då måste Hedberg eller Lindstein spela vilket uppenbart inte fungerar.

Likadant på forwardsidan, går någon sönder där så måste Kvist, Ljungkrantz eller Birger spela. Högst potential där har ju överlägset Ljungkrantz, men inte som brunkare i 4:e kedjan kanske.

Så får man önska så vore en stabil back och forward det bästa för att bredda truppen.

{10128}: Nä men hej Pettis, jag trodde det skulle ta en vecka iaf efter klavertrampet senast….

Farsang: Tycker Johannessons mål är snyggast av de nominerade. Larsson ser så himla lugn ut när han lägger över pucken.

Nä vad säger vi.
Silfverberg-Suomela-Mäenalanen
Som nästa års förstakedja?;)

Tommy: Säsongens bästa match av LINDBÄCK vilken hjälte, vila honom för nästa match, låt Karhu stå, fan ingen behöver regn ponchon i kväll ❤️❤️❤️🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Väldigt gedigen bortamatch mot ett av seriens(kanske seriens?) mest formstarka lag!
Bara målen som saknas, gnugga vidare nu Brynäs!

{8399}: Poängen kvarstår att det är lättare sagt än gjort.
Lätt att sitta på ett hockeyforum och säga ”byt jobb eller sluta gnäll” när du inte har en aning om varken det ena eller det andra.

Ni som blint hyllar insatsen mot Leksand... Förvisso var man riktigt bra bitvis i matchen, faktum är att det lyste igenom hur pass mycket starkare lag man är i nuläget än Leksand, när det kommer till högstanivå och potential. När Brynäs var framåtriktade och aggressiva var Leksand tvåa i varje närkamp och stressades till misstag vid upprepade tillfällen. Tyvärr är truppen så mentalt nedbruten att man inte förmår spela ishockey i ledning. Vid 3-1 är det tydligt hur aggressivitet, desperation och framåtanda plötsligt vänds till försiktighet, bakåtlut och oförmåga att vilja ta ansvar... Man blir plötsligt nedtryckta av en för dagen sämre motståndare...

Jag anser att det är ledarnas uppgift att ingjuta mod i spelarna. Så här får det inte fortsätta, då barkar det åt h-vete... Ledarnas, men även ledande spelare. Tugget i båset, pepp, få medspelare att slappna av, släppa loss och bibehålla aggressivitet. Jag tycker insatsen mot Leksand ånyo visar att det brister i ledarskapet. Det är inte lätt att ha det ansvaret. Men bokstav på bröstet i Brynäs IF förpliktigar. Mäktar man inte med ansvaret ska det lämnas över. Jag är fortsatt orolig...

Peja: Rödin (32), Scott (34) Berra (31) som är tänkta toppspelare. Alla är SHL-mässiga men har haft sin peakar. Man måste föryngra toppen med spelare som är på sin Peak tub R.Abols (27). Alltså fylla på ovanifrån som trycker ner. Men man behöver också ungtuppar som krigar hårt för att förtjäna sin plats underifrån med.

Ett intressant namn är Alexander Nylander 24 år rightare har inte fått chansen i NHL den eller förra säsongen.

Peja: "Lucas Carlsson spelar mycket i AHL den här säsongen. Skulle gärna ta hem honom och Jonas Johansson. Bra ålder på bägge."

Jag som trodde du inte gillade när Alcén bara värvar såna han spelat med? ;)

(Skämt åsido håller jag med om att det vore bra värvningar)

Tror fan jag ska käka pølse imorgon. Fira segern och Nicks hattrick.

Honken72: till alla: grattis till oss🇩🇪💪🍾🥂

Lindbäck var mycket bra idag

Backar: toppar Sklenicka och Bertilsson

Forward: 3:e linan, Rödins andra halva, Blomqvist (hårt jobb), Olesen (hat trick) och Strömgren bäst på isen. Larsson ( så nyttig i det tysta)

Zappaholic: har skrivit det förut: Larssons skills är svårare att se. Gör mycket bra i det tysta, ingen fansy spelare typ Dima.

Larsson är otroligt viktig i mina ögon.

Var ju en solklar hooking på Rödin när han drog iväg innan Leksand gjorde mål!

Farsang: Leksand äger första 6-7 minuterna, mycket pga 2+2:an, men resten av matchen är det bara Brynäs för hela slanten. Mycket stolt över grabbarna insats såhär långt!

{10062}: Gör dig själv en tjänst och sätt ett ”HS-lås” under match.
Du skämmer ut dig.

Huge: Hur vet du att Veini var "egotänkande"? Var du med när han sa det?

AW-M89: Tyvärr har nog Brynäs inte en chans om klubbar som Växjö och Örebro är med i leken.
Brynäs bör hosta upp kanske strax över 100k men det är max.
Gillar Eklind skarpt men vi får inte bli lurade av rikare klubbar att betala mer än vad vi har råd med.

Farsang: Hoppas Bergman går till Södertälje redan nu. SSK är ju en dark horse om SHL-platsen, har gjort en bra säsong lite i smyg. Att byta sportchef till Västerviks succégubbe visade sig vara ett genidrag av klubbledningen. Längesen som SSK var så här bra.

Farsang: Jag vill backa 'En bra start'. Det är svårt att göra skillnad, men de gör nånting iaf. Och det behövs mer positiva krafter i samhället, inte mindre.

{10062}: Sparar du alla gånger du haft fel också?

En öppen fråga till alla er som är helt säkra på att Alcèn inte gör nånting på dagarna utan oftast hänger nere på padelarenan med Honken.

Vet nån hur många förfrågningar Alcèn har mejlat, ringt, faxat till folk som äger ett par skridskor?
Har han fått nej av 2, 10, 28 eller 50 spelare?
Eftersom jag bor 60 mil från Gävle så är jag inte så ofta på Sätraåsen...

Är dock väldigt nyfiken...
Jag blir lite förvirrad för på er (många) så låter det som att Johan inte bryr sig ett dugg?

Forza Brynäs!

Hoppas verkligen ryktena om Clark stämmer. Visst, han är äldre nu, men mitt under brinnande säsong så känns det som en bra värvning i vårat läge. Han vågar sticka in näsan var fan som helst, gjorde många mål nära kassen. Men ja, det känns lite ologiskt att Eisbären skulle släppa honom nu.

Kan vi släppa den där situationen nån gång? Måste finnas annat att prata om.

Orden ”Soffcoach” & ”soffbedömare” är lika uttjatade som Livin On A Prayer - Bon Jovi. Förutom att Bon Jovi är kung..Givetvis är alla här ”soffcoacher”, om vi inte varit det hade vi väl för fan haft fullt upp med att jobba med vårt SHL/NHL-lag och förmodligen hade vi då lagt ca 0 minuter i veckan på detta forum. Forumet är lika trasigt som Brynäs just nu, det kanske hänger ihop iosf 😁

Roy var väl ändå rätt mycket mellanmjölk om man ska vara ärlig. Tycker han inte tillförde något extra direkt. Bättre att låta Strömgren gå in och spela.

xxx BIF xxx: Ingen koppling till Brynäs och det är i ärlighetens namn rätt länge sedan jag var aktiv. Målvaktsspelet har dock fortsatt intressera mig och jag tittar rätt mycket på hur målvakter agerar.

Har haft många olika teser under säsongen på vad det är som inte stämmer för Lindbäck. Har ett antal gånger varit inne på att han inte är i tillräcklig fysisk form (vilket jag inte vill tro då han känns proffsig). Men det är nånting som stör hans spel, han blir ofta sittande på knä eller står rakt upp alldeles för länge. Han är alltså inte i "grundposition". En annan tes är ju att han kom in helt fel i säsongen och nu sitter det i självförtroendet. Att vara målvakt utan självförtroende är rätt jobbigt.

Här är ett klipp som visserligen är gammalt men det är inte en långsam målvakt vi ser här:
www.youtube.com/watch?v=eMHODmWAnqg

{8399}: Oerhört hemskt att titta på,
Claesson har ställt det för många lag :(

J-S: Haha, snacka om zebrasågning.