1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776438 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Slutspelet 2022
Peja: Den första jag såg förorda Johan Alcén som sportchef i Brynäs var Sanny Lindström som i Expressen den 20 maj 2021 skrev: ” – Det finns inget klockrent namn som jag kan komma på på rak arm. Varför inte sätta Johan Alcén som sportchef eller en del av en sportgrupp? Han är en smart och verbal kille som fått en mindre och mindre roll på isen. Kanske att man skulle kunna använda sista året på hans kontrakt för att skola in honom som sportchef eller något liknande.”

Alla är väl överens om att han anställdes på ett märkligt sätt. …Men det viktigaste nu måste väl vara att han fungerar i sin roll i föreningen. Som Platon i grottan ser jag bara skuggorna – har ingen direkt insyn – men jag uppfattar att det som signaleras från föreningen är att samarbetet på alla ledder i föreningen fungerar fint nu. Håller tummarna att det är så. …Och i så fall ska man väl inte in och peta.

När Alcén för någon vecka sedan intervjuades av Fredrik Warg höll han med om att han inte har något stort kontaktnät inom branschen ännu men att han istället känner många spelare och ringer dem direkt. Kanske inte så tokigt – även om han får kritik för att han gör det. Gissar att det var så Timachov kom in. Kan inte en ”värvningsgrupp” med Alcén, Manner, ”Pajen” och kanske Boumedienne, om än inofficiellt, bli riktigt stark? Jag tror och vill tro det.

Grattis Brynäs!

För visst ärvde ni precis titeln ”Mesta mästarna” nu när Djurgården spelar i Allsvenskan?

munkas: Fast det stämmer ju inte, Oskarshamn har plockat många rejects från andra lag, Alm, Norell, Samuelsson, Salomonsson och Muzito-Bagenda. Oskarshamn har ett lag som består av Zahorna-
Bröderna, SHL-rejects och fynd från hockeyallsvenskan. Skulle Brynäs bygga som dom skulle det vara uppror i det här forumet, så fort man nämner spelare från hockeyallsvenskan så blir det motstånd.

Peja: Borde inte Cederqvist i Dif vara deras kanske mest eftertraktade spelare? 22 år och gjort 34 poäng i ett ruskigt blekt lag. Dom har väl några större talanger som heller inte vore fel att få in, men där dröjer det nog ytterligare en säsong innan dom bidrar fullt ut. Vill man ha någon som redan nästa säsong skulle vara en bra förstärkning så ligger Cederqvist högst upp på min lista.

Lunkan: Danielsson klar för 3 nya år. Wandell får 2+1!

Sv: A proposito de nada
Här är svaren!

1. 23/9 2021 gjorde Chay Genoway mål i spel 5 mot 4 Växjö (matchen där vi vände 0-2 till 6-4 i sista perioden). Det blev det enda PP-målet av en back säsongen 21/22 (guldstjärna till Charles)
2. Flest poäng av backarna vid lika styrka gjorde Marcus Björk och Tom Hedberg, båda 3+11 = 14 poäng (Hedberg dock med två matcher mindre)
3. Bäst plus/minus av forwards i Brynäs hade Oscar Birgersson (+4)

Forsberg 1978:
En period kvar...
Timrå leder rättvist...o tack att vi slapp detta i år! Tack Manner o V V!

Känner ångesten från Djurgården ända hit.... Tack som fan Brynäs att vi slapp detta i år❤

{8399}: GD.se
Uppladdat:

500x0-8b2d09a1-c0e6-43c7-af31-65e5dde7f0ef.jpeg

Jugge: Manners hyllningstal väger tungt och så även alla gånger Rödin klivit fram i viktiga lägen. En tjurig en som hatar att förlora och något som tyder på att han är en dålig kapten har jag aldrig sett.

Jag ser ingen bättre kapten än Rödda i laget. Scott är en bra ledare men verkar inte vara den verbala typen. Jag ser ju helst en kapten som är i örat på domarna då och då. Ölund kan vara en framtida kapten. Bertil är lite som Scott, härlig ledare i spelet, men verkar inte snacka överdrivet mycket.

Rödin är vår bästa spelare, han har vinnarskalle, han är tjurig och han jobbar stenhårt. Det är bra egenskaper. Skulle dock vilja se honom prata mer med domarna, som Joel/Jimmie typ.

{8399}: Bra kämpat! Nästa säsong blir det säkert en högre placering i slutspelet för BIF, minst kvart och kanske semi.

Falken: Kinnvall väntas vara klar och ett rykte verkar vara Anton Wedin där det förs förhandlingar, även Lindbäcks namn nämns

Europa-Brynäs 4-2
Örebros laguppställning.
I första femman spelar 2 svenska spelare och 3 utländska spelare.
I andra femman är det också 2 svenska spelare och 3 utländska spelare.
I tredje femman 1 svensk spelare och 4 utländska spelare.
I fjärde är det 3 svenska spelare och 2 utländska spelare.
De gör 12 utländska mot 8 svenska spelare.
Är det här SHL ??

Falken: Trist ändå, sett över hela matchserien tycker jag vi är det bättre laget. Skit samma, laget har presterat långt över min förväntan den här säsongen med tanke på förutsättningarna.

Tack för den här säsongen Mikko, du är kung! Hoppas JAEG bygger bättre till nästa säsong nu när chansen finns så vi kan ha högre målsättningar.

Avslutningsvis, spelar Örebro så här så är deras golfklubbor snabbt framme och det blir en snabb kvartsfinal för deras del.

{8399}: Peter Andersson är slut inom den högsta nivån av hockey i Sverige, känns som att vi kan fokusera på annat framöver 😉

Ikväll kommer jag vara sådär härligt nervös men hoppfull. Nu är det fan Gunlers tur att göra första målet i varje fall!

{8399}: Det måste ha varit en ordentlig krasch mellan Brynäs och PA när de blir sånna här reaktioner..

Jösses vilken tid det måste varit i Brynäs förra året🥶🥶

Davey85: PA beter sig som ett litet barn som blivit av med lördagsgodiset… Jäkla tomte!

lapad:
Extremt överskattad back!
Hoppas vi kan bli av med honom.
Bara för att Björk och Hedberg var bra idag så räcker inte det. Allt på backen ska bort om vi ska kunna ta nästa steg.

Jaaa! Vilket hjärta grabbarna visar ikväll!

Jag är mäkta imponerad över laget idag. En period kvar nu bara. Fortsätt!

Pettisbif: Fortsätt gärna er kukmätartävling i PM...tror alls andra finner den aningen tröttsam vid det här laget.

Pettisbif: Men vad är det för jävla nivå? Skärpning för i helvete. Dessutom var nog det där bland det sämsta argumentet jag har hört här inne. Jag står inte på någons sida i erat lilla tjafs, men snälla man måste väl fan kunna bete sig som folk och med respekt.

Tigerhjärta: Vi ska alltså göra bort oss o kanske också skämma ut oss genom att ta idiotutvisningar....osv...Vi har väl gjort bort oss nog i vårt Brynäs med sparkade tränare, sportchefer polisundersökningar, Ingen neandertalhockey för mig. Att gå med huvudet högt är att ha gett allt och känt att man har gjort sin bästa prestation och räcker vi inte till mot Örebro så får vi säga lycka till dem.

Mattson: Ska man vara petnoga så har han inte själv sagt eller skrivit det utan bara ”likeat” inlägg. Sen är det såklart ett extremt omoget beteende han visar upp. Jag förstår om han blev sur med tanke på sättet han blev entledigad förra säsongen. Men den frustrationen borde han ta ut på Campese och den förra styrelsen i så fall.

Nu har alla personer bytts ut, och ändå fortsätter han att, som det verkar, hata Brynäs. Med tanke på att han är avlönad av klubben så ser detta verkligen inte vackert ut. Om frustrationen beror på att vi höll fast honom när Malmö ville ha tillbaka honom, så hade han väl i så fall kunnat gå med på att självmant bryta kontraktet med Brynäs. Men det var han för snål för att vilja göra…

Svensson_62: Ni kanske kommer ihåg konsekvenserna av DIF-ligisternas fjanterier i Gavlerinken? Under några år gick det inte att låta DIF spela i Gävle på lördagar… Känner bl a därför att det inte är viktigt att de spelar i SHL nästa säsong.

Har massvis av liknande minnen från även AIK. T ex En gång på 80-talet var jag på toan vid nuvarande bortastå. Var på väg ut - kände en hård dunk i bakhuvudet. Vände mig om - stod ensam mot 3st black armykillar som muckade. Tränade brottning på den tiden och var djävligt vältränad så jag övervägde att slänga närmaste fjanten i pissrännan (hade utan tvivel varit görbart) men sket i det och puttade bara hårdhänt bort honom och gick ut.

Nej, saknar inte Stockholmslagen i SHL. Kommer ni ihåg ”apburen” man tvingades sätta upp för Stockhlmslagen?

Nej sluta jamsa med ”översittare”.
Förstår om journalusterna gör det dock . Men de representerar inte oss supportrar.

{8399}: Fy fan vilken dålig offsideavblåsning

Tycker att Gunler har steppat upp rejält defensivt i de senaste matcherna.

{8399}: Alltså, domarna är under all kritik. Att inte ta självklara utvisningar, inte blåsa för offside, m.m. visar tydligt på nivå på svenska ishockey domarna

{9684}: Är det även då som Berglund gör sin första poäng?

Jan Grismöbel: rätt lag ”åkte ur” : ÄTT ÄGG

Silfverkroken: varför kan aldrig Brynäs göra det lätt för sig..:) kapten rödda leverar igen.

Sitter och lyssnar på Brynäspodden.

Herregud vilken dålig nivå dom två håller...
Har inte en susning på spelarna som ryktas till Brynäs och vad dom är för typer av spelare.
Säger att Johannesson är en renodlad defensiv back. Är ju helt fel. Visst poängen finns inte där. Men att säga att han blir värvad för att vara en ny Bertil... herregud. Jag skäms över att vara hockeyfantast.
Sen säger dom att Norman är back och att Wedin är en grovjobbare...
Pinsamt!!
Ska man driva en professionell Brynäspodd så förväntar jag mig att man kan ishockey.
Dom där 2 kan inte mycket hockey utanför Brynäs..

Pettisbif: Tror också att Norman är bättre än vad många tror, han är ju lite av en doldis. Hör samma snack på stan om att Brynäs kommer bli bättre till nästa säsong, men samtidigt trodde man även det när Peter Andersson, Bertilsson och Patrik Berglund gjorde entré. Förhoppningsvis kan man öka spelarbudgeten lite nu när man inte står inför hot om tomma läktare, det måste ha varit väldigt svårt att budgetera säsongen 21/22.

mattias - 74: Roligt för Larsson att få komma till en klubb som har en chans att gå en bit i slutspelet iaf. Han har väl aldrig spelat en slutspelsmatch där borta?

Johan Larsson till Capitals

{8399}: Ja, vilket jäkla hål i huvudet det hade varit att värva Fredrik Olofsson från allsvenska MODO för ett par år sedan istället för att behålla giganten Sallinen. Med facit i hand var det rätt beslut att behålla Sallinen, han har ju utvecklats fantastiskt under tiden i Brynäs, har sina bästa år framför sig, nyligen varit med i OS och har NHL-erbjudanden på bordet... eller nej, nu blandar jag nog ihop Sallinen och Olofsson...

Chanzone: Håller med, bort med Genoway. Inte för att han nödvändigtvis är dålig men han kostar enligt sporttidningarna 300k (!) i månaden?! En halvering på lönen så kan vi kanske ha honom kvar, men varför skulle han gå med på det? I bästa fall får vi ner honom till 200k, och det är han inte värd...

Shit intressanta nyförvärv om det blir av, isåfall en perfekt start på vår sillyseason! Precis den typen av spelare vi behöver!

Skagge: Om det blir av så är det stor tumme upp till Alcén. Lite skador som oroar angående Kinnvall men annars är det en toppback i SHL och som dessutom är en ung Gävlekille vi kan satsa långsiktigt på.

Johannesson vet jag egentligen för lite om men det är precis den typen av spelare man bör fylla upp backsidan med, dvs ung och utvecklingsbar. Flera såna värvningar och färre värvningar av typen Kristofer Berglund eller Adam Pettersson tack!

Som sagt, blir det av är det riktigt piggt agerat av Alcén!

{8399}: Sundlöv fick ofta kritik för att ha för mycket is i magen och inte värva, men fördelen med det var att han inte kastade pengar i sjön som Alcén gjort med Wandell. Det hade varit bättre att inte värva än att slösa pengarna på någon som är matchotränad och inte har en rättvis chans att tillföra något på isen. Det var uppenbart på förhand och det är lika uppenbart med facit i hand. Bara panik och/eller orutin kan ha fått en SHL-sportchef att genomföra den värvningen.

{8399}: Läge för replik?
Uppladdat:

500x0-screenshot-2022-03-17-at-220032.png

Håll i er, här har vi en lista på högintressanta spelare till nästa års Brynäs! Har ej sett över kontrakt osv, så namnen är endast baserade på önskan med majoriteten finska kopplingar till Manner & Pajen!

KHL: Pulkinen, Manninen, Aaltonen, Hartikainen, Granlund, Lehtonen, Lindbohm, Kaski

NL: Gundersson, Djoos, Saarela

AHL: Kupari, Macelli, Hepioniemi, Suomela, Ruotsalainen, Puustinen, Koivula, Kinnvall

Det hade förmodligen varit mycket bättre för Brynäs om Djurgården tagit poäng idag men kan inte låta bli att tycka det är underbart att Djurgården är klara för kval.

Huge: Om Djurgården ryker är vi det lag närmast storstaden, en väldig fördel i mitt tycke!

Vino: bra läsning! Jag tror att just denna positiva bild av Manner kan öka Brynäs kurs hos spelare. Sedan har säkert Finska KHL spelare koll på Manner. Och Manner har koll på dem. Där har vi en trumfkort på KHL spelare från Finland. Vi får hoppas att det finns platser och stålars

BIF Kungen: tycker det är mer konstigt att någon härinne hade större förhoppningar
Denna säsong med tanke på att vi i princip hade svagare lag iår var att överleva denna säsong vilket vi gjorde efter omgång 50, så klart som fan vi ska vara glada nu över detta läge, det är nästa år vi ska få ha större förhoppningar nu när många kontrakt går ut

Åker upp och stödjer Brynäs till slutspel hemma mot Leksand den 24:e. Nu jäklar kör vi hela vägen in i kaklet. 🙏

Danne66: Vore riktigt häftigt att gå från ödeskval till slutspel. Det vore Manner värd! 😍