1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776479 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Vi checkar högt, vi pressar, vi stressar, vi skapar tryck, vi etablerar spel, vi skjuter, vi skapar. Har SAIK ens varit på offensiv planhalva? Killarna ser ut att ha roligt i rinken. Oavsett hur det går idag, är jag tacksam över att vi har Manner. Topptränare!

På plats! Första gången sedan coronan började. Äntligen kommit hem igen - fy fn vad nice👍👍👍👍👍

J20 slog saik ikväll. Hoppas a-laget gör samma imorgon.

I J20 hann såväl Linus Lindblom som Arvid Sundin imponera rejält ifjol, trots sina unga åldrar. De har dock haft en tung start på säsongen. Istället har Holmi och Rasmus och Linus Hemström visat framfötterna poängmässigt. Linus Hemström är extra intressant, bara 17 år gammal men 2+4 på 5 matcher. Trots att laget egentligen börjat svagt.

Brynäs har ett väldigt ungt J20-lag där flera spelare är 17-18 år. Jag är övertygad om att flera av dem kommer utvecklas mycket under närmaste året.

Såhär hoppas jag Manner ställer upp:
VV (Andrén)

Bertilsson - Hedberg
Genoway - Björk
Bergman - Nyberg
Mylläri/Berglund

Rödin - Scott - Molin
Sallinen - Palve - Gunler
Olesen - Ölund - Danielsson
Eklind - Pettersson - Ljungkrantz

Hoppas Mannberg petas helt o hållet. Det är dags för det verkligen! Hoppas Bergman går in bland dom 6. Hoppas Ljunken får chansen återigen! Sätt ihop Molin med firma Rödin/Scott. Olesen bör komma igång mer och tillsammans med Ölund/Nicke så kan vi ha 3 producerande kedjor. Bra att Adam är tillbaka också. Det gör att vi får bättre bredd.

Berge: Tror Islanders vill ha över Ljungkrantz till AHL nästa säsong om vi inte visar dem att vi tänker satsa och ge honom chansen. Speciellt om han gör det bra i JVM i vinter. Tycker han definitivt platsar på 4 kedjor.

Starkt jobbat...👍

Så förbannat jävla starkt!!!

Palve, Rödin, Genoway, Gunler… vilka matcher de gör!!!

Charles: Sörensen är en pajas!

Jockster : Skönt att hitta något surt att suga på? Vändningen vad tycker du om den?

Falken: Mycket bra Brynäs!!!🐯🐯🐯

PuckkcuP: Funderar på att ta Volvon och samla ihop lite elsparkcyklar i kväll (till er som inte bor i denna metropol kan meddelas att Växjö sedan i lördags är nerlusad med norska elsparkcyklar). Därefter kan man kanske dumpa dessa utanför Vida Arena så att Gynge & Co. trasslar in sig och stukar fotlederna när de skall kliva på spelarbussen till Gävle. Vad tror du om den planen?

Ove Myling: Haha, underbar stämning nu på forumet. Nu börjar man känna igen sig. Det svingas till höger och vänster…
Ett par raka förluster till och vi börjar nosa på förra säsongens bitterhet. Ett inte alltför vågat tips är att det första riktiga nervösa sammanbrottet kommer lagom till nästa helg. En inte alltför vågad gissning till är att det drabbar Forsberg78 eller Jockster.

Bifbiffen: Helt seriöst.
Va fan yrar du om?

På riktigt. Har du aldrig hört talas om att man köper ut anställda?
Jag vet 2 personer som blev utköpta av kommunen för att sluta på sitt jobb. Jag jobbar på samma firma som dessa nu.
Detta handlar om ett ömsesidigt avtal som mest troligtvis grundar sig på PB har ett åtal hängande över sig, som ska baehandlas någongång i vinter.

Därför så köper Brynäs ut PB för att dels slippa ha detta medialt över sig.

Dels så kan man frigöra lite pengar som kanske kan användas innan 15 februari.

Sluta nu att jiddra om att Brynäs viker sig mot media.

Man löser detta som MÅNGA arbetsgivare gjort innan.

{8399}: Fy fan, vilken match. Orättvist, onödigt och otroligt frustrerande. Ett par minuters darrigt målvaktsspel räckte för att sabba kvällen.
Brynäs skulle naturligtvis ha avgjort matchen tidigare med alla lägen man hade. Bra spel, men avsaknaden av målskyttar i laget är väldigt påtaglig. Ärtbössorna avlöste varandra och det är oroväckande ofta som motståndarmålisen blir ett monster för oss. Säsongens första hedersamma förlust är ett faktum.
Ett kungarike för en målskytt!

Bra perre av BIF.
Andrén har inte haft mycket att göra. 2 skott på mål kontra Brynäs 10. Jävligt bra spel i PP dock saknas resoluta avslut. Men snart ringer det i PP och då blir det ketchup effekt. Tro mig.

Rödin har sett het ut. Och Manner har kanske fått en läxa av BOOM BOOM? För Rödin-Scott-Molin så heter vår leading line i år!
Annars då... Molin har sett ut som Foppa i kroppen. Förra matchen stod han också för en finfin offensiv tackling. Nu resulterade det. Magiskt!
Scott ser rapp ut. Rödins mål elegant.
Palve elegant även han. Tomi, vilket slit. Gunler,,, apropå ketchup. Snart kommer målen ramla in för Noel.
Nicke spelar enormt smart och är gubbgrinig. Spelar lite halvfult som Djoosen gjorde i slutet. Älskar!!
Ölund kämpar och är stark som en oxe i sargerna. Olesen gör en riktigt bra period. Precis som Eklind.
Genoway i 1a PP som jag efterlyst. Framför allt Nicke som point där han ska vara. Mmm mumma!
Sen måste jag ta o hylla Hedberg igen. Ser ut som en helt ny spelare. Mylläri bra även han i defensiven.
Birger, Ljungen och Mannberg osynliga. Vart är Kvist??
Bergman ser ut att bli en intressant värvning...

Aja kämpa kämpa VINN! Det är dags för det i Stockholm.
Äntligen läser Manner HS.

Skönt att mästarna tar ner Timrå på jorden dessutom. MAGI lördag

Så härligt att få se Rödda näta. Det behövde han. Bra jobb av Lill-Ove också.

Bifbiffen: Ingen brottsmisstänkt finns i truppen. Du kanske raderade minnet igår.

Gaaaaaaameeee Daaaaayyyyyyyy !!!!!

På förekommen anledning och när dammet lagt sig efter gårdagens match, kan jag bara be om ursäkt, när en del av er i Brynäsboken tagit illa upp av min spontana kommentar. Vi Timråfans får vara glada för det lilla. Och med tanke på att en hel del i denna bok ser Timrå IK som något som katten släpat in, så känns en seger mot Brynäs naturligtvis mumma. Fel av mig dock. Den som orkar scrolla till kvalet mot HV kan se att ni hade mitt fulla stöd. Framåt för segrar för TIK och BIF.

Lemp: Skev självbild i 4 säsonger, måste upphöra denna säsong. Vi krigar i botten. Då måste vi kriga med botten.

Supportern: Rödin har väl alltid spelat hafsigt och slagit bort enkla passningar och ibland gjort det lite för svårt för sig. Det syns bara mer nu när han inte levererar på topp i övrigt.

Jag är orolig för Scott och Rödin. Bra ålder på båda men levererar inte den kontinuitet som man borde kunna förvänta sig. Det man hoppades på var att som skulle vara vår motsvarighet till Skellefteås Möller-Lindström och den nivån dom höll för några år sedan och vara Brynäs lok i många år framöver. Men det var länge sedan någon av dom levererade en hel bra säsong..

Stefan R 63: tycker vi gör så här. Timråsupportrarna lämnar er i fred och brynässupportrarna skickar in bifbiffen (eller vad han heter) till oss i stället (som härjat och hånat i Timrås forum i veckor) så kan vi reta honom och tacka er andra brynässupportrar för en god match och på återseende.

Peja: Vi vet ju allt detta, Peja. Det går inte att förändra det förflutna. Det viktiga nu är att nya Brynäs gör rätt och tar de beslut som behövs för att föra klubben uppåt och framåt.

Älta det som varit är fruktlöst...

Nämen titta nu när en förlust kommer, så dyker råttorna fram.. ni är dumma i huvudet på riktigt.

CMores produkt är så jäkla usel. De visar ju knappt repriser på 50% av situationerna.

Sv: Frågetecken för Kangas
Jäklar vad kul det ska bli att gå på match imorgon! Förhoppningsvis är det ett bättre intro i år och bättre musik överlag.

Sv: Frågetecken för Kangas
{8399}: Urvalet i shoppen har varit kasst de senaste åren, och inte sällan har produkterna haft ockerpriser, så ser fram emot en ansiktslyftning där.

Tigerhjärta: Utan de av många hatade Gunnar och Jenny – ingen Boumedienne. Utan Boumedienne ingen Manner, ingen Vehviläinen, ingen Genoway. Utan Gunnar och Jenny förmodligen inte heller någon Håkan Svedman. Wikegård var extremt kritisk till tillsättandet av Boumedienne i Brynäs. …Och Kangas verkar vara kompis med Wikegård. Frågetecken för Kangas i min värld. …Och ett stort no no till Wikegård.

Missade matchen igår men kollade om den nu i morse. Förra säsongen hade vi garanterat fallit ihop efter Frölundas 2-0 och förlorat med typ 6-1 till sist. Väldigt imponerad av hur vi behöll lugnet, åt oss in i matchen innan vi tar över helt i andra (lite med hjälp av Frölundas utvisningar förvisso) och sedan spikar igen fullständigt i tredje. Kanske lätt att säga när man redan visste om resultatet men tycker aldrig Frölunda kändes särskilt farliga i tredje.

Många matcher kvar så klart men mycket lovande inledning.

PK från igår

Sv: Stolt Brynäsare
{5246}:

Ölund, VV, Sallinen, Danielsson, Scott, Hedberg och Eklind gjorde det väldigt bra. Gunler ser också otroligt hungrig ut. Älskar hans energi och vilja.

Fanns egentligen ingen som var dålig idag. Palve vill man se mer av, men han var inte dålig. Samma med Olesen.

RommeTigern: Vad dålig Deschenau är 😂

Lunkz: Grattis Bif!

En väldigt fin början på säsongen och tycker att det finns en del gott att bära med sig. Starkt att komma tillbaka från 0-2 till 4-2 och aldrig riktigt Frölunda allt för klara målchanser att komma tillbaka.

Så härligt med tre poäng! Många lovande grejer idag. VV, Hedberg, Danielsson, mfl.

Forsberg 1978: Klassinsats!

Skål kamrater, vilken skön jävla vinst! Helvete så skönt usch

Forsberg 1978: JAAAAAAAAA, tillbaka nu. Så jäkla skönt killar!! Nu framåt till nästa

Asså…wow! ❤️

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Andra perioden är lätt Brynäs bästa period denna säsong 😋

Lagom till nedsläpp är säsongens signaturdrink utprovad och klar och valet föll på denna:

Processen 2

1 del Minttu
1 del Mellanmjölk
Toppas med ett gäng blåbär och serveras rumsvarm.

Smaken är fylld av ångest med en bismak av hopp.

{8399}: Vi får hoppas att Manners process påminner om en 6:a Minttu. Det till skillnad mot PA:s process som påminde om en chipsskål med sur filmjölk som skulle drickas genom ett smalt 4,5m långt krulligt sugrör.

KulaShaker: Känns jävligt orättvist att flytta endast vissa lags matcher. Exempelvis flyttas Färjestads två hemmamatcher innan 29 sep till efter. Just nu har de ingen hemmamatch innan 29 sep. Brynäs 3 stycken.
SHL fortsätter missgynna vissa lag och gynna andra. Tänker direkt tillbaka på det överhoppna kvalet och kompensationen i form av pengar för missat kvalspel för två säsonger sedan.

Peja: Ännu ett nytt namn i organisationen, Lara Stalder verkar få jobba dubbelt för sin lön i vinter.

"Lara Stalder
Marknadsadministration"

Ganska skönt att läsa det sista Mylläri säger i privatpartner mejlet.
” När jag kom hit var jag lite orolig efter alla skriverier förra året, men det har jag inte märkt något av alls. Det verkar som att hela föreningen har startat på ny kula.”

{8399}: Det har kostat några miljoner att fylla ut fjärdekedjan med spelare som Pettersson, Mannberg och Alcén de senaste åren. Och baserat på vad klarar Mannberg och Pettersson av att spela mot bra spelare? De blev ju oftast totalt utspelade även av andra lags fjärdekedjor förra säsongen.

{8399}: Det som jag inte ser i dessa lag är den slappheten och oförmågan att adressera sina problem som Brynäs har. Förra säsongen hade väl Oskarshamn slagit rekord i antal förluster, men likväl krossade de Brynäs med 6-1, gjorde några chansvärvningar och kom före Brynäs i slutändan. Oskarshamn och Timrå är även fortsatt underdogs som har allt att vinna, medan Brynäs är en storklubb som har allt att förlora.

Malmö och LHC har bättre trupper än Brynäs i samtliga lagdelar. Huvudorsaken till att LHC länge var inblandade i botten ifjol var att Monstret la av kort innan säsongsstart vilket skapade målvaktskaos. Malmö har också adresserat sina problem; de har skaffat en bättre andramålvakt, flertalet klassbackar och två etablerade kedjespelare som säkerligen kommer leverera (Söderberg, Bouma) och är öppna med att en till klassforward ska in. Du kommer få nackspärr om du ska spendera din tid åt att leta efter dessa lag i tabellen.

Forestonepearl : Själv kollar jag knappt på försäsongen. Det är glorifierade träningar. Hade antagligen varit bättre för lagen om de fått lugn och ro på försäsongen, som det var på den gamla goda tiden. För inte så länge sen var det i princip bara publik i Mästarcupen precis innan säsongsstart och de nyktra åskådarna var få. Min kritik mot säsongens lagbygge påverkas inte av prestationerna i träningsmatcherna.

Den naturliga utvecklingen är att Brynäs åker ur SHL 21/22, jag tycker inte att man har gjort tillräckligt mycket för att komma till rätta med det sportsliga förfallet. Organisationen utanför isen kan man säkert styra upp med hjälp av svindyra konsulter och diverse välmeriterade människor, men på isen behöver man ett bättre lag för att kunna hävda sig.

När Färjestad och de andra har lekstuga på isen kommer det liksom inte hjälpa att vi har världens mest harmoniska kansli. Det är självklart bra att ha det, men det kommer bli panik och kaos igen när laget börjar rada upp förluster igen. Det är till stora delar herrlagets resultat som styr föreningens välmående, mer än tvärtom, skulle jag säga.

Kommer bli ett riktigt stresstest för Alcén. Kommer han att panikvärva efter 10 raka torsk eller kommer han att fortsätta tro på laget? Hur många förluster krävs för att gruppen ska börja ifrågasätta Manner? Klarar målvakten av att bombas med skott i match efter match; han som har gjort sina bästa säsonger i ett dominant Kärpät?

Charliejfz: Brynäs ligger i botten av SHL för att undvika den skiten. Sist vi var med där började motståndarlaget sikta in sig på huvudlösa tacklingar när det inte gick att vinna över oss. Jag har aldrig varit så förbannad som när Paille fick lägga skridskorna på hyllan efter ett överfall.