1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776479 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
{8399}: Det som jag inte ser i dessa lag är den slappheten och oförmågan att adressera sina problem som Brynäs har. Förra säsongen hade väl Oskarshamn slagit rekord i antal förluster, men likväl krossade de Brynäs med 6-1, gjorde några chansvärvningar och kom före Brynäs i slutändan. Oskarshamn och Timrå är även fortsatt underdogs som har allt att vinna, medan Brynäs är en storklubb som har allt att förlora.

Malmö och LHC har bättre trupper än Brynäs i samtliga lagdelar. Huvudorsaken till att LHC länge var inblandade i botten ifjol var att Monstret la av kort innan säsongsstart vilket skapade målvaktskaos. Malmö har också adresserat sina problem; de har skaffat en bättre andramålvakt, flertalet klassbackar och två etablerade kedjespelare som säkerligen kommer leverera (Söderberg, Bouma) och är öppna med att en till klassforward ska in. Du kommer få nackspärr om du ska spendera din tid åt att leta efter dessa lag i tabellen.

Forestonepearl : Själv kollar jag knappt på försäsongen. Det är glorifierade träningar. Hade antagligen varit bättre för lagen om de fått lugn och ro på försäsongen, som det var på den gamla goda tiden. För inte så länge sen var det i princip bara publik i Mästarcupen precis innan säsongsstart och de nyktra åskådarna var få. Min kritik mot säsongens lagbygge påverkas inte av prestationerna i träningsmatcherna.

Den naturliga utvecklingen är att Brynäs åker ur SHL 21/22, jag tycker inte att man har gjort tillräckligt mycket för att komma till rätta med det sportsliga förfallet. Organisationen utanför isen kan man säkert styra upp med hjälp av svindyra konsulter och diverse välmeriterade människor, men på isen behöver man ett bättre lag för att kunna hävda sig.

När Färjestad och de andra har lekstuga på isen kommer det liksom inte hjälpa att vi har världens mest harmoniska kansli. Det är självklart bra att ha det, men det kommer bli panik och kaos igen när laget börjar rada upp förluster igen. Det är till stora delar herrlagets resultat som styr föreningens välmående, mer än tvärtom, skulle jag säga.

Kommer bli ett riktigt stresstest för Alcén. Kommer han att panikvärva efter 10 raka torsk eller kommer han att fortsätta tro på laget? Hur många förluster krävs för att gruppen ska börja ifrågasätta Manner? Klarar målvakten av att bombas med skott i match efter match; han som har gjort sina bästa säsonger i ett dominant Kärpät?

Charliejfz: Brynäs ligger i botten av SHL för att undvika den skiten. Sist vi var med där började motståndarlaget sikta in sig på huvudlösa tacklingar när det inte gick att vinna över oss. Jag har aldrig varit så förbannad som när Paille fick lägga skridskorna på hyllan efter ett överfall.

Kul med så mycket spekulationer o tankar men vi får se helt enkelt hur säsongen artar sig. Vi är inga favoriter men något lag floppar alltid och något lag flippar alltid. Jag håller alla tummar får vårt kära brynäs, det kan knappast gå sämre än förra säsongen! Undviker vi kval är det en seger i min bok så kan vi bygga nytt på allvar till säsongen därefter med vår nya tränare! Kom igen nu!

Bifbiffen: Om man väljer att gå efter något namn i tränarteamet måste det vara Honken. Snubben har överlevt alla utrensningar och samtidigt varit ansvarig för backarna/försvaret som har fungerat sämst av alla lagdelar. Ett mirakel att han fortfarande är kvar. Börjar det dåligt och man ”måste” göra en förändring så kan man börja där. Sen är truppen inte tillräckligt bra, men där agerar man nog bara i ett krisläge.

{8399}: ”Danielsson - Ölund - Mannberg känns som en typisk 0-3 enhet, lätt framåt och tunn bakåt.”

Fast alla dessa spelare har en tendens att någon gång under säsongen hitta sin överväxel.
-Danielsson träffar helt plötsligt mål i PP, Ölund ser för någon match ut som om han spelade i 2017 års matchställ och Mannberg plockar fram en sån där match som brukar ge honom ett nytt 4-årskontrakt.
Tänk om det skulle inträffa samtidigt!?
Satan i gatan säger jag bara. Se upp i backen!!

{8399}: Man borde ju kunna utnyttja relationen till Tommy Westlund oxå som är scout åt Pitsburgh.

Brynäsgubbe: ” Vi vinner men är verkligen inte bättre. Oroväckande såklart.”

Brynäs var absolut bättre sett till över 3 perioder. Inget snack.

Om man ska försöka se något positivt i detta är att lagen och föreningen kanske kan växa samman och bygga lagkänsla, lite vi-mot-alla. Att herrlaget kan bli en välfungerande lagmaskin är nog ganska avgörande när kvalitén på spelarna inte är den bästa.

Treklövern1912: Dags för en ny swish kampanj!!!
Allvarligt alltså. Det här lär väl bli kostsamt värre och ingenting som man kan skylla på Brynäs ledning (förutom munkas och nån till då möjligtvis). Nog borde vi supportrar kunna ställa upp så att klubben inte blir ännu mer drabbad i denna tunga situation?

magr: Vi borde starta en rejäl insamling till klubben.

Peja: Det kan mycket väl vara Brynäs viktigaste rekrytering på ledarsidan sedan Thure Wickberg. …Och han har liksom Thure tydligen anmält intresse själv.

Att vara klubbdirektör innebär ju numera framför allt att vara företagsledare och ur det perspektivet är vad jag kan se Håkan Svedman SHL:s överlägset mest kvalificerade. …Och han gjorde ett väldigt ödmjukt och bra intryck i GD:s intervju.

Vilka möjligheter som öppnar sig på marknadssidan med Svedmans nätverk och kunnande!

River Jump, ”konsulterna”, gick utanför ”hockeyboxen” när man inledde rekryteringsarbetet till klubbdirektör. Man gick ut bredare än jag tror något lag i SHL någonsin gjort. …Och det verkar ju vara här som Håkan Svedmans namn gallrats fram. Brynäs fick Håkan Svedman och HV71 fick Johan Lindbom… ”Konsulterna” har vad jag förstår kostat Brynäs c:a 3 Mkr och i min värld ser det ut som väl använda pengar. Bara för detta.

Jag hoppas och tror att Håkan Svedman ska vara den enande kraft som Brynäs så väl behöver. Som kan få alla som älskar Brynäs att dra åt samma håll. Som kan ge creds till de som ska ha det oavsett vilken falang man tillhört.

…Och tänk att Patrick Fredriksson, medgrundaren till ”Luger” och ”Way Out West” vill arbeta för Brynäs – han tillhörde ju ”det andra” styrelseförslaget. Tänk vad han skulle kunna göra för Brynäs! Tycker att han måste ges en plats i föreningen trots att han fanns på ”förlorande sidan” i valet till styrelse. All kraft från ALLA uppåt nu!

mk: Det lät som att Håkan har tagit fram sig själv som ett alternativ, och att både styrelsen och Riverjump tyckte han var en stark kandidat. Han är väl egentligen överkvalificerad till det här jobbet, men som idrottsförening kan man ibland ha turen att lyckas rekrytera överkvalificerade personer pga att de sympatiserar med klubben. Klasskillnad mot företrädarna.

bifsydväst: Personligen hade jag inte ens velat sett Mozik i detta BIF-lag. Vi har redan för många stora, stabbiga backar

Pettisbif: håller med dig, Ljungkrantz såg bra ut. Tycker även man ska satsa lite på Birgersson, innehar bra fysik och bra speed, ge dom chansen så de får lite förtroende då tror jag att Brynäs har två spelare som kan vara med och producera i många år framöver

Herr D: Analyserings-VM pågår för fullt eller? Come on! Den första träningsmatchen för säsongen och precis allt ska sitta. Vi möts väl en match till under försässen. Då är nog de båda lagen betydligt mer "hemma" både vad gäller spelet men även uppställningen på isen. Göra en ny och kanske mer rättvis sågning av spelet då istället? Vi säger så va 👍😅

munkas: Palve, Sallinen och Gunler ser intressant ut.

Synd att Andréns svaghet blottades, skott på mål…

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Laguttagningarna i SHL (enligt mig) och sen gör jag en tippning av tabellen:

Brynäs:
Veviläinen (Andrén)

Bertilsson - Björk
Rödin - Scott - Olesen

Genoway - Nyberg
Palve - Sallinen - Gunler

Hedberg - Berglund
Molin - Ölund - Danielsson

Bergman - Mylläri
Eklind - Pettersson - Mannberg

(Kvist - Birgersson - Ljungkrantz)

Djurgården:
Armalis - Svedberg

Högström - Gragnani
Rakhshani - Strandberg - Videll

Nilsson - Bengtsson
Holtz - Josefsson - Eklund

Arnesson - Ekberg
Carey - Rensfeldt - Ågren

Ingman
Bergfors - Engsund - Andersson
Cederqvist

Frölunda:
Rubin (Tomkins)

Edvinsson - Follin
Lasch - Carlsson - Friberg

Elliott - Norlinder
Mursak - Nilsson - Spacek

Johansson - Olsson
Henriksson - Lundqvist - Söderblom

Ekbom - Grönlund
Rosseli Olsen - Lasu - Sundström

Färjestad:
Haukeland (Eliasson)

Wikstrand - Johansson
Nilsson - Rydahl - Lindqvist

Virtanen - Westin
Viksten - Ejdsell - Nygård

Ginning - Göransson
De La Rose - L.Johansson - Åslund

Nyström
Widerström - M.Johansson - Jakobsson
Lawner

Oskarshamn:
Cannata (Juel)

Cooper - Quenneville
Zohorna - Zohorna - Brace

Pilö - Norell
Dahlström - Olofsson - Rosdahl

Samuelsson - Larsen
Salmonsson - Muzito Bagenda - Weise

Krüe
Karlkvist - Johnsson - Engström
Thelin

Leksand:
Kaskisuo (Brage)

Caito - NY
Camper - Kloos - Ruohomaa

NY - Ahnelöv
Veronneau - Zackrisson - Ashton

Norén - Berg
Lang - Heineman - Ritola

Själin
Forsberg - Knuts - Karlsson
Åman/Rosén

Linköping:
Högberg (Rautio)

Junland - Pettersson
Little - Ljungh - Gibbons

Bäckman - Schira
Russell - Maxwell - NY

Larsson - Lindroth
Johansson - Ehn - Törnqvist

Cronholm
Andersson - Pasic - Costmar
Ljungman

Luleå:
Lassinantti - Wallstedt

Gustafsson - Honka
Omark - Komarek - Shinnimin

Sondell - Andersson
Emanuelsson - Connolly - Brännström

Själin - Engsund
Tyrvänien - Fröberg - Rask

Johansson - Styrman
Galló - Berglund - Mattsson

Malmö:
Alsenfeldt (Marmenlind)

Ryan - Olsson
Bouma - Söderberg - M.Sylvegård

Ollas Mattsson - Lerby
Westerholm - Westerholm - E.Sylvegård

Lauridsen - Lauridsen
Persson - Östman - NY

Lassen
Olofsson - Forsberg - Bryggman
Engstrand

Rögle:
Rifalk (Clang)

Sund - NY
Bristedt - Brithén - Everberg

Ekesthål Jonsson - McKiernan
Kelleher - Tambelinni - Lantosi

Lesund - Jonsson
Bengtsson - Sjögren - Larsson

Wallinder - Johannesson
Ståhl Lyrenäs - Ferguson - Edström

Skellefteå:
Lindvall (Mann)

Pudas - Granberg
Möller - Johnson - Loibl

Kapla - Wilsby
Lindström - Karlsson - Karlsson

Roos - Nilsson
NY - Lindström - Mascherin

Forsfjäll - Eriksson
Robertsson - Sundsvik - Hugg

Timrå:
Rajaniemi - Johansson

Zajac - LaLeggia
Rattie - Hanzl - Alvarez

Strömberg - Erixon
Lööke - Lundin - Lodin

Bohm - Westerlund
Olofsson - Andersson - Hartmann

Carlsson - Svensson
Blomqvist - Lijewall - Madsen
(Boyce)

Växjö:
Kalnins (Åhman)

Persson - Lundberg
Gynge - Rosén - Calof

Häman Aktell - Koivisto
G.Gustafsson - Holmberg - Nättinen

Vainio - Claesson
Lycksell - H.Gustafsson - Lundberg

Andersson
Nilsson - Josefsson - Forslund
Sjernborg

Örebro:
Enroth - Arntzen

Ebert - Backström
Abols - Leino - Kovács

Näkyvä - Risanen
Salomäki - Lajunen - Puustinen

Warg - Hardegård
Larsson - Mustonen - Öberg

Forsmark - Ramverk
Ekström - Mastomäki - Eklind
Barklund

Tabell:
1.Luleå
2.Färjestad
3.Frölunda
4.Örebro

5.Rögle
6.Malmö

7.Skellefteå
8.Växjö
9.Leksand
10.Djurgården

11.Brynäs
12.Timrå

13.Oskarshamn
14.Linköping

Sm guld:
Luleå

Pettisbif: Välkommen tillbaka. Håller med om att Olesen och Eklind är intressanta spelare, särskilt Olesen ser ut att vara väldigt redo för SHL.

spolaisen: Visst, vi är ett mindre namnkunnigt lag än andra. Förutom de du nämner så är väl Bertilsson och Genoway bärande spelare. Sen hoppas jag att VV kan bli det. Viktig position.
Med ny tränare och nytt mod i våra yngre spelare kan de ta kliv framåt. Sen får vi se hur HA-förvärven kan växa.
Jag väljer att tänka positivt än att på förhand döma oss till negativt kval.
Förra året var det motlut mest hela tiden. Rödin som missade försäsong och start efter sina operationer. Scott som också skadade sig. Covid som gjorde att vi spelade 42 matcher borta och 3 hemma ett tag och ett spel som inte satte sig. Bistra miner och Bagdad Bob uttalanden från tränarhåll.
Visst, vi kan få samma motlut igen. Men jag väljer att tänka mer positivt.

Peja: Tror det är kontraproduktivt att gå in med ett mindset att det kommer bli ”extremt jäkla tufft” ungefär som att indirekt säga att vi är värdelösa. Tror ingen presterar på högstanivå under dom premisserna. Däremot kanske man inte behöver sätta någon hög målsättning internt. Fokus på det dagliga arbetet, att utveckla spelsättet och vara tålmodiga, så får vi se hur långt det räcker.

{8399}: Du tror alltså verkligen att det är Alcén som har scoutat och värvat denna spelare?

Minns ni denna tid förra året, när Sundlöv fick frågan vad han tyckte om spelartruppen? Svaret han gav var att utifrån förutsättningarna (med många spelare som redan hade kontrakt) så hade man gjort det bästa möjliga av situationen med spelartruppen. Nu sitter vi här ett år senare och jag räknar ihop till att Sundlöv har skrivit avtalen med 19 av de 24 spelare som finns i truppen. Och vi har förmodligen den sämsta truppen Brynäs ställt på benen på 00- och 10-talet. Detta med en budget som är på övre halvan i SHL. Dessutom har vi tränarrekryteringen av PA och Stråhle som vi behöver betala lön för i två år till.

Man kan lugnt konstatera att Sundlövs andra sejour som sportchef i Brynäs är ett monumentalt fiasko. Kanske ett ännu större fiasko än vad hans företrädare Dackell lyckades åstadkomma? Att vi haft två sådana katastrofala namn på sportchefsposten de senaste säsongerna säger en hel del om varför vi står där vi står idag.

Jockster : Ekonomin är körd i botten och vi har redan för många spelare på kontrakt, det är bara att gilla läget. Vi får hoppas på en riktigt vass målvakt och att Manner kan få gruppen att leverera på max.

Peja: Erika är verkligen my way or the highway och jag vill tyvärr inte se henne som sportchef över det oprioriterade "loket" isåfall får hon hitta någon annan post. Hon får gärna vara kvar för hon gör otroligt mycket gott men om hon skulle kräva till sig en roll som sportchef även för herrarna kommer det ett enormt ansvar och kritiken kommer hagla om snedsteg tages orkar hon den pressen? då går det inte o gömma sig bakom att damlaget minsann är ett final lag.

mk: kontrakt hur de utformas är nog minsta problemet ;-). Allt praktiskt runt en värvning är väl inte det svåra. Det är att hitta rätt spelar till rätt peng som passar in i gruppen och hur man spelar. Scoutingen måste bli bättre.
Och nu är de en grupp på JA JB (som enl artikel gd JA kommer ha som mentor framöver) EG JS. Sedan får man inte glömma bort Manner och hans assisterande samt analytikern. Om man ser på hela denna grupp så finns det väldigt mycket erfarenhet. Det hänger inte på en person men man måste ha en som är huvudansvarig som kan och vågar ta tuffa beslut. Jag tror att det kommer in en GM med det ansvaret

nyb: Målis känns som prio nr 1 för min del.
Kan man hålla nere antalet insläppta mål med en välfungerande defensiv så kan Brynäs förhoppningsvis klara av att ta sig till ingenmansland nästa säsong, vilket för mig är okej med tanke på hur lagbygget ser ut.

Säsongen efter denna som kommer, är det mer upp till bevis, finns inga ursäkter då sett till antalet kontrakt som går ut.

Känns ändå som uppfriskande positiva vindar med att större delen av styrelsen är utbytt och att Kangas ger ett bra intryck för min del.

{8399}: Släpp det och gå vidare. det är 25 C varmt ute, köp en glass.

{5246}: Tycker BIF varit starka som gått igenom utmaningar. Och nu blickar vi framåt och ser möjligheter 😀

mattias - 74: Nja.. Jag tror inte det Mattias? Jag tror att många Brynäsare känner brödraskap med Leksand sedan 70 talets strider.
Vill minnas att Brynäsfansen gjorde en insamling till något för att Leksand skulle klara av någon skuld. Minns inte riktigt vad det gällde?
Men det är nog bara några enstaka fans som håller på med hat.
Gliringar kommer det alltid att finnas, Men med lite glimt i ögat.

Jag tror och hoppas som du att Brynäs kommer stark ur det här.

Jag tycker också att det är kul att Timræ är tillbaka i SHL och krigar

Måste säga att det känns riktigt positivt och hoppfullt gällande Brynäs framtid med Kangas som ordförande.

Tänker på att Kangas för en dialog med facket och verkar ta arbetsmiljöproblem på största och prioriterat allvar.

"Brynäs har inte tagit sitt arbetsgivaransvar och till exempel inte tagit fram någon handlingsplan (för Ågren) eller kommunicerat på rätt sätt. Man har alltså en sjukskriven fystränare och så värvar man en ny utan att prata med den man har anställd sedan tidigare, säger Kangas, som även tidigare har kritiserat hur föreningen bedrivits."

Gillar Magnus Kangas tydlighet och att han inte hymlar med orden.
Hoppas att Ågren tillfrisknar snart från sin sjukskrivning. Trist att höra hur han verkar ha blivit bemött. Förhoppningsvis kan Brynäs i framtiden undvika att liknande situationer uppstår.

Huge: Märkligt agerande och kommenterande HUGE när PRECIS ALLT du stått upp för smulats sönder i molekyler .
Tex alla dessa kunniga yrkesmän där nu ingen finns kvar.

Nu går det åter att välja Brynäs IF som "gräsrotsförening" när man spelar på Svenska spel. Ju fler som väljer Brynäs, desto mer pengar får ungdomsverksamheten.

Leksand, som av nån anledning är det enda SHL-lag som deltagit senaste åren, drog in en halv miljon för 2020. De är också föreningen med flest supportar inom hockeyn, enligt Svenska spel. Gör ert val!

Jag håller också med till 100% om skicket på föreningen och den bleka truppen etc etc, MEN exakt vad vill man uppnå med såna raljerande kommentarer.. Det är det jag undrar.

Jag antar att det är ett sätt att vädra sitt generella missnöje bara.
Näe, alla haters - Stå upp för Brynäs och visa lite ryggrad istället.

Bif4life: Det blev nog lite många nubbar igår 😂😂

Enaranger: Journalister får gärna granska språkbruket mot Brynäsanställda under det senaste året. Samtidigt borde de passa på att granska sin egen roll i detta och hur deras drevande mot Brynäs i samband med brottsutredningarna påverkade vad som skrevs på nätet.

Jag vet inte riktigt vilket språkbruk du syftar på, men personangrepp blir alltid borttagna. Det har främst varit personangrepp mot Campese, Peter Andersson och Bulan under säsongen.

Däremot framför många rimlig och konstruktiv kritik mot anställningen av Alcén som sportchef. Det är inte varken personangrepp eller näthat. Om Brynäs hade struntat i att ha någon etablerad målvakt och promotat J20-målvakterna hade det också varit rimligt och konstruktivt att påpeka att de är för oerfarna för att axla målvaktsrollen i Brynäs A-lag. Men förhoppningsvis kan du skilja mellan fula personangrepp och konstruktiv kritik.

Retse: Kan ge dig ett annat scenario: Stefan Löfvén handplockar en granne som kommer direkt från gymnasiet och gör honom till chef över regeringskansliet under sin sista dag som statsminister. Hade du sett anledning för den nya regeringen att utreda den tillsättningen eller hade du velat se den nyanställde kvar på sin post med hänvisning till arbetsgivaransvar?

Jag vill nog mena att det är väldigt speciellt och direkt olämpligt för en styrelse att tillsätta en nyckelperson samma dag som de vet att de kan vara på väg att röstas bort. Om denna nyckelperson dessutom är okvalificerad och får ett orimligt långt kontrakt menar jag att den nya styrelsen bör tillsätta en utredning för att undersöka om rekryteringen har gått rätt till, eller om det egentligen handlar om tjänster och gentjänster vänner emellan. Jag säger inte att det är på det ena eller andra sättet, men jag säger att det bör utredas grundligt med tanke på de mycket märkliga omständigheterna.

Olli Nomadinen : Passa på att njuta av SHL-tiden i goda vänners lag, i erat forum. Det är väl bättre än att dryga sig härinne. Ni är nog snart tillbaka på bakgården.

Vi uppskattar att ni genom åren har gett anställning till så många av våra rejects, men där nånstans får relationen stanna.

mk: Ett av Brynäs absolut största problem har varit kompiskontrakten. Det sista styrelsen gör är att skriva 4-årskontrakt med Alcén som sportchef(!). Du måste väl ändå se vilka som framstår som idioter här?

Visst är det ett stort steg att ogiltigförklara en anställning, men jag tycker absolut man ska starta en internutredning hur den här anställningen har gått till och därefter besluta om man ska vidta juridiska åtgärder. Omständigheterna är alldeles för galna för att man inte ska se över processen, objektivt sätt är det omöjligt att inte ifrågasätta om den här rekryteringsprocessen har gått rätt till.

Sen kanske internutredningen visar att allt har gått rätt till, och det vore ju bra, men det tycker jag inte att man kan anta. Har detta verkligen varit en professionell och objektiv urvalsprocess där man på ett objektivt sätt har tagit in ansökningar, genomfört intervjuer med olika kandidater och så vidare, och därefter kommit fram till att Alcén är den absolut bästa kandidaten, eller har han fått tjänste på andra grunder?

{8783}: "För egen del tror stenhårt på att detta var ett steg i rätt riktning, märk väl ETT steg."

Tycker den största segern var att vi medlemmar faktiskt kan och har styrkan att förändra klubben. Innan igår hade jag nästan gett upp föreningsdemokratin men några duktiga medlemmar visade att det faktiskt går att påverka vad som sker.

Så hatten av för dessa medlemmar.

Det finns många duktiga användare här på HS med bra ideér och jag vet att minst en flitig skribent härinne ligger bakom initiativet Brynäs kan bättre.

Lemp: Samtidigt är PJ:s sista åtgärd att skriva 4-årskontrakt med Alcén. Det säger också väldigt mycket om hans omdöme, även om han säkert har ett enormt Brynäshjärta.

Peja: "Det blir ju väldigt konstigt när kandidaterna pratar om att läckor måste sluta förekomma och att kommunikationen måste bli bättre, samtidigt som den ena kandidaten själv läcker information helt öppet och dessutom inte har någon aning om vad klubben har kommunicerat ut i frågan. Det är så långt ifrån trovärdighet som man kan komma."

Och det var bara ett i raden av underliga uttalanden från Engwall. Kändes som vartenda svar enbart öppnade upp för fler följdfrågor, dvs icke-svar i sann Campese-anda.

Men största varningsflaggen för mig var ändå uttalandet att herrlaget ska rattas av Alcén (och Busen Lindström). Så monumentalt fel på alla sätt. Har man inte lärt sig någonting.

Mötet med P-J, Molin, Dacke och Engwall måste ha tagit 2 minuter eftersom man tar fram förslag man har i bakfickan. Man kanske skulle kolla lite längre än näsan räcker. Lärde man sig inget när tioårsplanen skulle verkställas av Dacke, Sundlöv och Sundkvist. Tydligen inte. Här gäller inte bästa kandidat utan första bästa kandidat.

Sen att man ens har ett möte med Dacke efter hans totala haveri som sportdirektör är skrämmande.

Hoppas verkligen vi ser ett maktskifte senare ikväll.

Peja: så här skriver Kangas på twitter ang Alcen.
Uppladdat:

500x0-d0e49a17-ada9-44c3-857c-9eb81762b7b0.jpeg

magr: Har flera invändningar mot dina argument.

1) Brynäskanbättre är mer än ett missnöjesparti. Till skillnad från nuvarande styrelse har de ju ett förändringsprogram och är öppna med vad som kommer att förändras. Du har ställt frågor till dom och inte varit nöjd med svaren - har du ställt samma frågor till valberedningens förslag eller är det bara den ena sidan som behöver utstå din "granskning" för att vinna ditt förtroende?

2) Med tanke på den enorma vanskötseln av Brynäs under de senaste åren är det bara bra att ett alternativ träder fram. Allt annat hade varit oroväckande. Vad är poängen med att rösta på varje årsmöte om det alltid bara finns ett alternativ? Är det demokrati?

3) Brynäs var enormt splittrat långt innan Brynäskanbättre klev in i bilden. Det som framförallt splittrar inför årsmötet är ju att hela nuvarande styrlsen inte väljer att avgå. Det är även dom som har styrt Brynäs in i splittringen som alltså fanns långt innan Brynäskanbättre. Det finns ingen logik med att skylla splittringen på Brynäskanbättre.

4) Nuvarande ledning väljer aktivt att fortsätta rekrytera folk till nyckelposter, trots att de mycket väl kan bli utbytta inom kort. De pratar mycket om värderingar, enighet och moral - jag kan inte tänka mig något mer splittrande än vad de sysslar med nu. Att i detta skede anställa okvalificerat folk till nyckelposter gör att jag faktiskt på allvar börjar undra om de här människorna har Brynäs bästa i åtanke. Tidigare har jag alltid tänkt att de agerar utifrån Brynäs bästa men är så fullständigt inkompetenta att nästan allt blir fel - men den senaste tidens aktioner gör att jag faktiskt börjar tro att de har andra motiv än Brynäs bästa.

magr:

"Jag har även jobbat i ett företag där en av deras kandidater jobbade, ledarskapet i det företaget var under all kritik så jag hoppas att denna person inte får något inflytande på Brynäs ledarskap om hen skulle röstas in."

Anonym smetning av en anonym kandidat i ett anonymt företag och ett anonymt ledarskap?

Man blir imponerad. 🙈

Svensson_62: Håller med om att Boumedienne säkert hade blivit en bra sportchef, men han har ju tackat nej eftersom han fick ett mycket bättre jobberbjudande. Det är inget värt att identifiera bra kandidater som är utom räckhåll för vad man kan locka till sig.

Den här soppan med Alcén kommer dessutom ärvas av den nya styrelsen som förhoppningsvis röstas fram nästa vecka. Sjödda-sportchef-soppan var ingenting mot vad det här kommer att bli.

Den nuvarande klubbledningen har verkligen kört ner föreningen i skiten. PR-mässigt har klubben sämre anseende än någonsin, ekonomin är urusel, SHL-laget likaså. Det minsta klubbledningen kan göra nu är att sluta snyggt och inte förstöra mer, men lik förbannat har man lyckats förstöra föreningen ännu mer och deras sanslöst dåliga beslut kommer att sabba även för nästa klubbledning.

Sv: Uppriktigt orolig
Berge: Nej men förlåt, det ser ju superbra ut inför nästa säsong. En liten reality check för alla strutsar med Johannes Hedberg i spetsen:

Lite fakta. Man släppte in överlägset flest mål i serien och nu är förstemålvakten borta och ännu inte ersatt. I en totalt felbyggd backsida är alla kvar (räknar med att Andersén får förlängt) och en av dom som möjligtvis kunde få en positiv utveckling står inför våldtäktsanklagelser.

Man gjorde tredje minst antal mål i serien. Den interna ledaren i poängligan är borta och den vinnaren av den interna skytteligan lär väl inte spela mer i Brynäs. 2 st spelare från allsvenskan ska ersätta dessa. Näst bäste målskytt fyller 37 år under säsongen...

Man har sparkat tränare 5 säsonger i rad. Man har försökt med hårdingar, mjukisar, erfarna och oerfarna. Nu försöker man med finnar.

Det är läget just nu. Och då har jag inte ens nämnt turbulensen utanför isen.

Men klart vi ska vara positiva och tro på Brynäs. Du får gärna lyfta fram dom positiva faktorerna och presentera dom för oss dysterkvistar. Det blir intressant läsning.

Nej, jag väntar nog med att lägga Champagnen på kylning ett tag till i väntan på de utlovade 4 sm-gulden.

Auchinleck: Jag kan meddela att Palve blir kvar ett år :)

Enaranger: Pajuluoma är helt klart kvalificerad till tjänsten som assisterande tränare. Till skillnad från Alcén på sportchefsposten.

Bisarr tanke att Alcén kan bli chef över Manner och Pajuluoma, samt kontraktsförhandla med sina polare.