1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776479 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Gameday
Huge: Läget är inte frid och fröjd och med lite nya friska tag så blir det bra. Nej. Absolut inte.

Om man sparkar en hel serie av tränare och det trots detta bara går nedåt år efter år kan man ju börja fundera. OK, det är nog inte fel på samtliga tränare trots allt. Kan det vara truppen?

Vi hade en näst intill identisk trupp förra säsongen men har nu tappat främste målskytten, poängkungen och bäste målvakten. Då hamnade vi i kval med dem i truppen. Vad trodde man kommer att hända denna säsong med en trupp som är ännu sämre?????

Denna j…a. naivitet beträffande truppens kvalitet år efter år kommer att dra ned oss i HA. Och ojdå då försvinner visst tiotals miljoner när vi åkte ned… Kanske borde ha investerat innan detta skedde.

Brynäs befinner sig pä vad man brukar kalla en ”burning platform”. Alla alternativ är superjobbiga men agerar man inte resolut så får man ta det värsta alternativet.

(oljeplattform som brann men det var läskigt för en del att hoppa ut till säkerheten)

Komiskt å läsa vissa kommentarer som i princip vill att tränaren ska sparkas för sjuttitolfte gången i ordningen. Brynäs har problem, kommer även att ha problem framöver tills det sakteligen blir mindre å mindre av problem. Tränaren har ansvar , ja absolut men det är fan inte hans fel att BIF saknar det grundläggande självförtroendet som raserats totalt under längre tid. Ingen tränare ska nånstans enligt mig i det här läget, jag anser att han är bra. Jag står för den här kommentaren till 100%, så för alla er där trosorna korvar ihop sig i arslet när ni läser det här, ni kan sniffa min håriga röv. Skriv er adress så skickar jag doftsample.

Wilhelmsson: Men till Brynäs var han välkommen med öppna armar, precis som 6:e raka förlusten. 1 av 18 poäng nu...
Vad händer Alcen och co??? Ny energi??
Ännu en lördag åt helvete. Jävla strykgäng.

Auchinleck: Var inne på detta i ett inlägg innan säsongen att Rödin skulle vara problemet men man vill ju inget säga när säsongen började så bra men nu har korthuset rasat igen! Tror tyvärr Rödin och partypinglan Bertilsson är för mätta för att driva ett SHL-lag.

Sen har jag som frekvent Hockeyallsvenskan-tittare alltid varit intresserad av Per Kenttäs sätt att bygga lag! Plockar mycket av det bästa från Allsvenskan och hittar ofta rätt. Brynäs leker socialt experiment med två tonåringar som har noll timmars erfarenhet tillsammans. Men men, kanske viktigt att få in en kvinna på posten när man blev av med UNICEF-loggan på tröjan.

Känns som vi är på väg åt helvete med dagens strategi! Bara en tidsfråga tills vi spelar i Allsvenskan.

Zappaholic:
"Vad tycker du?"

Captain: Vacant

Hur Rödin får behålla C på bröstet när han stjälper lagets gameplan är en gåta.

Vi har ingen Kapten och har inte haft på länge.
Vi sparkar tränare istället eftersom laget och dess Kapten inte följer order.

Lamt ledarskap. Verksamhetskritiskt lamt ledarskap.

Alcén och Grahm, har de vad som krävs?
Visa vem som bestämmer i den här föreningen!

Zappaholic: Är det inte så att vår kapten egentligen vill spela på ett annat sätt. Det har han visat många gånger under matcherna genom att inte följa Manners styrhockey plan. Genom sitt agerande ger Rödin indirekt tillåtelse att andra gör likadant.
Nu borde sportcheferna ha ett "kvartssamtal" med kaptenen men är de kapabla till det.

En tröst i sammanhanget när leksingar börjar höra av sig efter matchen med gliringar är att påminna dem om att när Leksand senast vann något gick Ove Molin på dagis.

Ove Myling: Haha, fy fan vad illa det är. Brynäs backupplaga den här säsongen tar nog priset som 2000-talets sämsta. Målvakterna ska vi inte prata om…

Sv: A proposito de nada
{8846}: ” Bra resultat för Brynäs del ikväll, satt långt inne 👍”

Förbannat skönt att Timrå, Linköping och djurgården börjat serien så svagt. Pressen skulle vara värre på Brynäs om inte dom lagen varit så dåliga.

spolaisen: Jag skulle inte vilja ha in Wännström om jag vore Brynäsare. Verkligen ingen spelare som går in och levererar varken offensiv spets eller hårt jobb i ett lag som behöver både och.

En spelare som ibland gör ett par mål enstaka matcher för att sen vara rent av oduglig i 10. Dåligt kroppsspråk och oerhört lat i backcheckingen.

Att han sprattlade till och gjorde 30+ mål i SM Liiga skulle jag inte ta så hårt på även fast det såklart är fina siffror. Tror ni går på en rejäl mina om ni mot förmodan är där och hugger, då har man inte gjort jobbet som sportchef

Treklövern1912: en spelare som Manner har koll på är Melart som i år spelar i Tyskland som skulle kunna göra skillnad i Brynäs med sit fysiska spel och skott
Eller lånar BomBom ut Mikko Lehtonen som Columbus satte upp på waivers

Stenis: att mycket blir lite hängandes löst beror nog en hel del på att det har försvunnit folk i org då ekonomin är dålig.
Det är lätt att dra igång saker men svåre att hålla i och utveckla och det gäller in bara Brynäs utan generellt. För att underhålla PP tills man fått tilllbaka resurser skulle man kunna göra ett enklare veckobrev. Dels kunde man ett låst Instagram konto för PP där man lägger upp klipp. Kanske en spelare har kontot en dag och lägger upp händelser från typ matchdag osv.

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Pettisbif: Genoway har, vad jag förstår, varit inne på 7 av 8 av de senaste baklängesmålen. När Genoway stöter och misslyckas blir det ofta mål för motståndarlaget då Björk förlorar i princip alla skridskodueller. Är det inte dags för Nyberg bredvid Genoway i första backpar? ...Och jag tycker som du att Bergman har växt. Undrar om inte Björk inte ska ner ganska ordentligt i backhierarkin.

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
munkas: Björk är vår största akilleshäl då han får speltid likt en toppback men inte håller på SHL-nivå. Vi behöver göra oss av med honom. I allsvenskan skulle han kunna vara just en toppback men i SHL håller han inte. Så länge han får det förtroende han får kommer vi inte att lyfta…

Huge: Vet inte om han heller gjorde sken av att vara respektfull? Du hävdar däremot att du respekterar en äsikt för att i samma mening kall den skrattretande, en väsentlig skillnad. Man förväntar sig en helt annan nivå av dig som moderator än från övriga.

Huge: det gör jag absolut inte. Din attityd som moderator är beklaglig.

Därför att berömma ett argument betyder att du håller med om argumentet som redan lagts fram. Du behöver inte förklara mer.
I det andra fallet, då du säger att någons inlägg är skrattretande eller att skribenten har en loosermentalitet eller sitter och grinar (fast ingen ens sagt de var ledsna) så är det extremt onödigt påhopp för sakdiskusionen. Speciellt då du inte bryr dig att förklara varför du inte delar dennes åsikt, vilket borde vara det viktiga i ditt svar om man vill hålla god ton.

lapad: Att dessutom få betala rättegångskostnader om 1,8 miljoner... kräks

Har på mig kvalglasögonen och kan konstatera att vi än så länge ligger rätt sida strecket. Samt att Lhc, Dif och Tik fortsatt går tungt.

Hoppas fortsatt på värvning. Nya tag på lördag.

Blå grottan: Den som drog av bengalen borde anmält sig själv förstås för att rädda anseendet på KK:

{8399}: berätta gärna mer om hur de är ett problem?Ska bli väldigt intressant

lapad: Har de bara dåliga tv-apparater i Värmland och Jönköping ;-)

Brynäsgubbe: servern blir överbelastad, därav att sidan dyker. Dålig lastbalansering, antagligen en dålig leverantör. Jag tycker att hela sidan känns föråldrad som tusan.

lapad: haha ja tur vi har manner. Utan honom hade jag inte sett något hopp iaf. Nu kan jag alltid falla tillbaka på han. Bra med poäng iaf.

Lunkz: Ja jävlar så usla straffar. Gunler är så usel så han ska inte ta en tröja i Brynäs. Bänka honom och flytta upp Eklind. Rögle är ett topplag och vi gav dom en match i 60 min och det visar att vi kan slå alla lag.
Surt men ett fall framåt.

munkas: Du kände igen boysen sa du?

Tycker en stor skillnad mot föregående säsong är att vi ofta kommer igen efter ett tidigT MÅL I BAKEN

Zappaholic: Svajig start med en groda av VV. Sen tuggar vi oss in och gör en välförtjänt kvittering. Slipa bort en del missar i uppspelen så har vi god chans.

Stenis: Pettisbif har haft rätt i vad han har skrivit ett flertal ggr.
Finns/fanns flera härinne med kontakter inne i Brynäs, men man kan givetvis inte bränna kontakterna.

Men detta är ett forum. Det gissas/tycks/spekuleras friskt härinne.
Som det ska vara tycker jag.

Som man brukar säga till nån när man inte gillar nått.
Scrolla, ibland funkar det, ibland inte..

Pettisbif:
Om inte källan är Rödin eller scott själva så vore det konstigt om dessa som spelare i ett professionellt lag går ut till tredjepart med att de hellre vill spela med den ena än den andra.
Det vore ju en rejäl potentiell teamspiritförstörare.

Känns lite som de där ryktena om campise liggaffär. Det var väl du som lade fram den nyligen? Kunde du då påvisa något som stödjer den teorin då?

Vill inte verka påhoppade.
Men folk säger mycket som sanningar men har själva fått informationen från någon som i sin tur har hört något som den vridit lite på. Det blir viskningsleken där det första som sägs och vad som når fram skiljer sig mycket åt men alla har varit ärliga på vägen.

Något väldigt kul med denhär starten är att vi ligger trea i tabellen och har tagit 3 poäng mot både 1an, 2an och 4an i serien. Spelar vi VV i mål å fortsätter spela som vi har gjort är slutspel inte helt uteslutet tror och hoppas jag.

Rumpelstiltskin: Lite så. Matchen igår var inte bra, men inte heller en katastrof som mot Timrå, enligt mig ska tilläggas.

Var inte långt borta att vi gick upp till 3-1 innan kvitteringen. Nya tag på lördag, förhoppningsvis är vi tillbaka i rätt mindset och full ödmjukhet.

Jaha, är det världens undergång på g igen efter en förlust.

bradberry: Anfallsspelet tycker jag ändå funkade bra igår, Genoway är verkligen helt sanslöst bra i offensiv zon. Har hjälpt oss massor att ha en renodlad offensiv back som kan ge lugn i anfallszon.

Gör man 3 mål på bortaplan bör det räcka till poäng, vi får inte ge motståndarna såna enkla mål som vi gjorde igår. Försvarsspelet gav flashbacks till förra året stundtals.

Vilken jävla passning av Genoway!

Lemp: Under 2 säsonger har vi tagit 1 poäng av 12 möjliga borta mot OIK. Så kan det bara inte fortsätta. Dags för första 3-poängaren mot dem nu.

{8399}: Nja, håller inte med riktigt. Men orkar inte starta en lång diskussion om ultrasgrupperingar och hur en aktiv läktarkultur skapas. Man kan säga så här, Ultras behövs inom hockeyn om man vill nå en helt ny nivå av "tryck" i arenorna. Huliganism som vi INTE vill ha däremot, det är nåt helt annat än "Ultras".

Jag tror att många tror att ultrasgrupperingar är fulla, våldsbejakande huliganer, och nåt att vara rädd för i arenorna. Så är det absolut inte, tvärtom finns en respekt för andra lags supportrar, barn och övrig publik.

Vad gäller Kamratkompaniet rör det sig tydligen om en konflikt med Monitor Arenas säkerhetsansvarige. Jag kan förstå att de personer som hamnat på vår hemmastå nu inte är särskilt svåra att hantera men fyller de en funktion som hemmastöd?

Detta måste lösas. Helst innan lördag.

cog: Ja kom igen nu gävlebor med omnejd! Ni får fylla arenan för oss som ej har möjlighet att besöka! Dags att visa Manner och gubbarna att Brynäsarna äntligen inte går runt med ångest över hur spelet ser ut på isen!

Peja:
Björk har saker att jobba på som de flesta andra spelare och han är inte spetsbäst på något upplever jag.
Men jag läser mest negativt om honom så någon överskattning från många är det väl ändå inte tal om?
Tex det tunga fysiska spelet har Björk i sig men får aldrig kredd för det bara för han inte blev just en sådan offensiv back vi hoppats att han skulle bli.
Tex att klämma fast tunga anfallare mot sargen som kommer i fart klarar inte alla. Det gör faktiskt Björk. En lika viktig egenskap som något annat och de flesta lag försöker ha en sådana backegenskap också inom truppen. Visa lag mer än andra.
Jag tycker Björk visst håller för en topp4 back i ett mittenlag i shl och han har ålder för sig att utvecklas lite till.
Jag tycker vi ska vara glada om han förlänger.

Peja: Vi hade fortsatt med seriekort efter pandemin om det inte vore för att vi nu har ett litet barn att ta hand om. Har tur om jag kommer iväg på mer än en match denna säsong.. Ni som kan gå till Gavlerinken/Monitor ERP arena får sjunga lite extra för att täcka upp för mig 😉

Om några år tar jag ikapp detta genom att ta med barnet på matcher!

{8399}: ”vi behöver skjuta på biljettsläppet ytterligare en tid. Detta beror bland annat på förändringar i organisationen, ett nytt biljettsystem samt tekniska bekymmer som uppkommit under arbetsprocessen.”

Det är mycket som sköts bra i föreningen nu men detta är självklart underkänt och direkt pinsamt…

Vill även passa på att säga att Ljungkrantz är den 4e bästa spelaren i vårt lag när det kommer till individuell corsi.
Ligger före spelare som Genoway, Palve, Gunler, Olesen och Sallinen mfl...
Enbart Rödin, Scott och Molin som har bättre corsi.

Bratwursten : Beror kanske lite på vad man menar med defensivt. Det är tydligt att Brynäs ofta faller tillbaka och spelar ett styrspel i mittzonen där man vill bryta/sänka farten på motståndarna istället för att forechecka högt. Ibland forecehckar man högt, men då väljer man verkligen sina lägen och försöker synka med hela laget. Typ Skellefteå föresöker i princip alltid forechecka högt, de har pumpat in den instinkten hos sina spelare. Kollade på matchen i repris imorse och Tornberg visade några tydliga exempel innan matchen.

Under PA försökte Brynäs ofta pressa väldigt högt, oftast lyckades man inte synka pressen ,utan det var mer 1-2 spelare som motståndarna kunde triangelspela bort enkelt och därefter komma i fart genom mittzonen. Hur många spelvändningar hade Skellefteå igår? Jag kan inte komma på en enda, men det kanske var nån enstaka.

Som jag har varit inne på förut har Brynäs ett ganska gammalt och långsamt lag, och av den anledningen är det nog omöjligt att spela som t.ex Skellefteå gör. Det krävs skridkostyrka och "bra lungor" av samtliga på isen för att klara av det. Spelare som Danielsson och Molin klarar inte längre av det, men de kan självklart vara smarta och skickliga i Manners mer pragmatiska sätt att spela.

Tror även att laget drar på sig färre utvisningar som en konsekvens av det nya spelet. Om motståndarna inte kommer med fart genom mittzon är det mycket lättare att försvara och när man inte forecheckar lika osynkat är det inte sannolikt att man drar på sig utvisningar i anfallszon. Utvisningarna i anfallszon var ofta en konsekvens av att någon forward blev bortspelad i forecheckingen och därefter drog på sig en utvisning för hakning, tripping eller slashing.

Zappaholic: Brynäs hittar sätt att vinna! Mental styrka att vända mot Växjö och sedan trycka dit 2-1 snabbt igår.
Hatten av

Treklövern1912: Slog på Oskarshamn mot Frölunda under andra perioden och dom kör över Frölunda just nu, kan bli en svår nöt att knäcka på torsdag! Kanske säger mer om Frölunda iofs.

Måste älska det hårda jobbet Brynäs visar i år. Älskar också att Rödda och Manner är missnöjda efter två perioder, då har man släppt 11 skott på två perioder och inga farliga lägen alls! Det är kul att se på hockey igen. Vet inte hur många gånger jag sa upp CMore-abonnemanget förra året😂

Sen håller jag med om klacken. Erbarmlig stämning! Måste inleda en dialog med KK för det här håller inte. Man undrar ju vad som gjort att det skurit sig så. Jag känner till historiken bakom men det är så länge sedan nu att man borde kunna komma till en överenskommelse.

Älska Brynäs alltid!!!

Tigerhjärta: Haltande tabell, tidigt på säsongen men vi är högst upp. Och det trots att vi tappade 2 pinnar med 12 sekunder kvar på Hovet.
Skål!
Visst vi är tillbakapressade i tredje. Visst vi gör ingen supermatch. Men sättet vi studsar tillbaka på. Det samlade försvarsspelet och lugnet jag ser gör mig glad. Tillförsikt. Tillförsikt.

magr: Anton Rödin - hatten av!!!

Alfred :
Det här hade man inte trott innan säsongen började. Sååå skönt för vår kapten!! Tror det kan vara det bästa som händer för vårt lag att hans axlar kan sjunka ner och han får lira utan press.

Alfred : Såja!!! Oväntad avslutning på matchen!

{8399}: Brynäs känns mycket tightare, stabilare och man ser riktiga spelideer genom mittzon jmfrt med förra säsongen. Lugna finurliga småpass i pressade situationer. Klart bättre än förra säsongen.

{2064}: Kapteeeeeeen Röödin!!!