1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776502 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
{8889}:
Tycker även Alcén, Persson och Pettersson var jävligt bra idag. Alla 3 slet som djur. I bla BP.
Desch 2 nya ass också. Kul. Rödin osynlig men gör ändå 2 poäng.

Nån mer än mig som tycker vårat PP blivit sämre när vi satt in Nicke som point istället för Berra?
Ta tillbaka Berra i första PP och formulera andra såhär:
Hedberg - Point
Danielsson - vänster
Sallinen - Höger
Ölund - Rödin position
Persson - framför mål och i slottet

bradberry: Positivt att Danielsson inte var en av dom med bristande disciplin för en gångs skull :)

Peja: Ja håller med. En riktigt bra bortamatch. Ett enda minus å det är bristande disciplin i andra perioden. Flera av utvisningarna kan undvikas.... Men annars klockren defensiv insats och dessutom farliga framåt och lagom effektiva. Känns som en mycket bättre genomförd match än mot Frölunda senast. Tror ledningsmålet i första är förklaringen till det. Man ska aldrig underskatta det mentala....

Charles: Vi ser vältränade ut tycker jag. Orkar pressa och ligga på.

{8975}: ”88:an ska inte spela mer idag.”
Jävla tur du inte är coach iaf

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Sv: Frölunda HC - Brynäs IF 08-10-2020
Tror Molin och andrakedjan behöver en #21 för att lyfta. Danielsson med Scott o Rödin vet vi funkar.

Rödin Scott Danielsson
Berglund Molin Descheneu
Sallinen Ölund Persson
Alcén/Birgersson Pettersson Mannberg

Jan Grismöbel: Ja de som gnäller kanske vill ha tillbaka Magnus Sundqvist...🤷‍♂️ Jag gillar Peters tålamod och tror det kommer gynna oss ordentligt på sikt...

Peja: Vilken räddning av Ersson

Om de professionella klubbarna inom fotboll och ishockey förväntas backa tillbaka
till att bli semiprofessionella på grund av någon slags moral om att elitidrottare
minsann bör "klippa sig och skaffa ett riktigt jobb" och spela fotboll och ishockey
på kvällstid. Då förväntar jag mig uttalanden där t.ex. Dramaten och Operan också
förväntas spara, och dra ner på kostnaden för dyra skådespelare, när t.ex.
Roy Andersson redan visat att man kan använda billigare amatörer.

Riksidrottsförbundet ordförande kanske bör byta till att bli ordförande
för friluftsfrämjandet eller Friskis och svettis. För han verkar vare sig
ha något intresse av att främja eller förstå villkoren för klubbarna
i de högsta ligorna inom de två största lagsporterna i Sverige.

Om jämställdhet t.ex. ska vara en faktor.
Då bör väl klubbar i AHL/hockeyallsvenskan få mer om de har lag i SDHL.
Och likadant inom fotbollen, så bör de klubbar i allsvenskan/Superettan
som har lag i Damallsvenskan/Elitettan få mer.

Men sen finns ju inga andra rättvisa parametrar än att gå efter förra
säsongens publiksnitt, när det ska beräknas hur drabbade klubbar blir.
Det gäller då inom både ishockey och fotboll.

Eller är tanken att Sveriges två största lagsporter ska backa
ungefär 40 år, och gå tillbaka till att spelarna ska ha ett "riktigt"
jobb vid sidan av?

Svensk fotboll har ju redan tappat så att de inte längre har
något lag i gruppspel i de två europeiska cuperna.
Tanken från Riksidrottsförbundet är då att vi bör
tappa än mer till nästa säsong.

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
{8846}: Ersson lär väl ha spelat till sig chansen att starta ett tag framöver.

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
xxx BIF xxx: 88 bästa Brynäsare så här långt!!!

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Nibbe: Ja, vi kastar faktiskt bort tre poäng genom sjukt onödiga utvisningar, riktigt dåligt och kostsamt.

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
Zappaholic: Ciggen är en cigarr ikväll. Kul för Sigalet att leverera och viktigt för laget att fler än Bulan & Rödin kliver fram. Också kul att Alcén fick revanschera sig efter BP-debaklet.

puffe: Tyckte jag läste att det var Allsvenskan som ville stänga serien. Men så osportsliga är väl knappast dom.

Mattson:

Jag såg hela matchen. Brynäs var bättre och förtjänade segern.

Färjestad fick långa byten ibland men räknar man klara målchanser var Brynäs överlägsna.

Otroligt skön seger efter katastrofen i torsdags.

Rödin var bästa på isen.

Även Berglund, Bertilsson, Mannberg, Sallinen, Deschenau, Ölund var riktigt bra.

Alcén förtjänar dessutom beröm.

Pettersson, Persson, Björk, Ersson behöver steppa upp.

Anton är kung!!!

{2064}: Kommer givetvis bli "privatpartner guld". Något annat finns inte på min världskarta. 249 spänn i månaden är ingenting och inkomstbortfallet är extremt just nu.

Spajderman: Att hålla koll på för Sundlöv

Huge: Underskatta inte gnällfemman. Det är den enda enheten inom Brynäs IF som levererar. År efter år.

Hur många har swishat 24 kronor till Grahm?

Jag har gjort det. Hoppas på många..

Svensson_62: Slutade 4-1 till BIF. Har inte sett damhockey tidigare säsonger men har fastnat för detta lag... Kommer att fortsätta att följa matcherna 🙂

Sportnisse: Jesper Boqvist!

Huge: ” Jämfört med PA så kom ju Tommy Jonsson mer eller mindre till ett dukat bord.”

- Väldigt lätt att se det så i efterhand. Men allvarligt talat... Sett till truppkvalitet innan säsong har PA en bra mycket bättre och välmeriterad trupp än den TJ förfogade över 2011... Vi fick extrem utväxling på våra unga spelare där särskilt en oxå visade sig ha karaktär nog att leda hela laget... Minns att tex Wikegård tippade Brynäs sist innan säsongen och Djurgården som mästare. Brynäs vann guld. Djurgården åkte ur...🤷‍♂️

Att hävda att TJ kom till ”dukat bord” känns som ett orättvist uttalande...

Gillar också att Andersson lägger upp träningen dagen efter direkt efter det som var dåligt igår, nu blev det direkt 20min internmatch på träningen för att inledningen var dålig mot DIF

Fått intrycket att tidigare så skulle man köra genomgång och snacka om det sen köra träningarna som vanligt. känns iaf så efter att ha läst liverapporteringen av GD från träningarna förra året

Brynäsgubbe: Oj - Helt full med reklam. Måste vara den värsta tröjan hittills reklammässigt.

atilla: Den vita blir fan bara snyggare och snyggare ju mer jag tittar på den. Den svarta tycker jag är klockren. Att den är helsvart nedtill gillar jag skarpt! En klar uppgradering!

Costanza: Rättelse : bottenlaget Brynäs = TOPPENLAGET BRYNÄS.
Ha så kul i allsvenskan.

Peja: Håller med om att det blir lite äpplen och päron jämförelser ibland. Och ja, förutsättningarna ser bättre ut med Andersson vid rodret. Sen är definitionen av "lyckas" svårbedömd. Med Brynäs forwardsmaterial så kommer det även detta år handla om en kamp för att nå play in. Att Sundlöv går ut och yrar om en semi och vad han nu mer påståtts ha sagt gagnar inte laget direkt. Det är stenhårt jobb och underdog i princip i varje match som gäller. Lite som Andersson hade det i Malmö.

Blå grottan: Brynäs försäsong förra året var usel. Laget vann men spelet såg likadant ut som under resten av säsongen. Men precis som nu sas det att man inte kunde dra några slutsatser av försäsongsmatcher. Kolla gärna kommentarerna för ett år sen. Exakt samma diskussion som nu.

Mattson: Så kul hur folk ursäktar bristerna i spelet med årstiden. Med deras logik hade vi blivit bättre under fjolåret allteftersom säsongen pågått, och så var det ju inte.

Man kan se väldigt tidigt var potentialen ligger. Man ser drivet, spelskickligheten och spelförståelsen hos spelarna. Antingen finns den där eller inte, sådant försvinner inte under off-season. Sidney Crosby blir plötsligt inte en dålig spelare för att han inte spelat match på några månader. Är det så folk tror att det funkar?

Spelet kan förstås finslipas, men inte till den nivå att vi plötsligt blir ett topplag vilket många verkar räkna med. Gissar att vi hamnar runt position 8-10.

Fick det något jag älskar att ha fel om så är det Brynäs, men år efter år gissar man oftast rätt.

Värt att notera från matchen: Skott: 16–40 (3–13, 9–14, 4–13).

Silfverkroken:
Detta är ju bara glädjande för Marcus Ersson.

Obs. låst artikel..

Hank81: Om man ska dra upp ett exempel på en klubb som skötts dåligt kanske inte FBK är det första man tänker på...

munkas: Problemet tror jag är att ledningen tänker ”Nu måste vi ge Dackell en roll i organisationen” istället för att tänka ”Denna roll behövs i organisationen, vem är bästa tänkbara kandidat?”.
Denna mentalitet är oerhört skadlig på sikt.

{8399}:

Jag önskar inte Brynäs på kvalplats jag skrev att det skulle bli intressant och se tongångarna här inne ifall så blev fallet. Jag vill ha båda våra lag i SHL

Leksand - Brynäs matcherna är ju en klassiker som måste få fortsätta spelas

mattias - 74: Huh, det är väl ingen som sågat honom? Vad jag har sett är det några som sagt att han är oprövad och en chansning vilket är ganska befogat med tanke på att han kommer från finska ligan som är svagare än SHL. Man kan jämföra med exempelvis Descheneau som öste in poäng i tyska ligan men som hade det svårare att leverera i SHL. Det är ju du som skriver "Caito såklart är en förstärkning i vilket lag som helst". Visst det kan ju bli succé men jag skulle nog akta mig med att dra några sådana slutsatser.

{8399}: Jag älskade jackes ledarstil i Brynäs. Han tog hand om alla i laget och röt i när det behövdes. Han gjorde
några sköna intervjuer i finalen mot HV71. Och större hjärta för klubben kan man inte ha.
Synd bara att han inte fick till det poängmässigt på slutet.

Skrubben: Tanken med Sjödda och Ove som coacher i juniorlagen är nog att det blir lätt att flytta upp dem till herrlaget om det inte skulle gå som förväntat med Andersson. Givetvis tillsammans med Dacke som tredje musketören. 👍

Thias30: Tjänade 150-200 k/månad i HV enligt Expressen. Som han presterade den gångna säsongen är han inte värd dom pengarna, men kan man sänka lönen så kanske han kan vara intressant. Men känns väl som att kassan är rätt tom just nu efter dubbelvärvningen förra veckan. Skulle vara konstigt att först be fansen om pengar för värvningar och sen visar det sig ändå att man hade ytterligare kapital för förstärkning.

Malinder: Hehe, kul att höra en kollokollega.
Samma här: har ett ärr kvar på utsidan av underbenet. Vi hade varit på besök hosMonark cykelfabrik i Varberg och även besökt nåt varuhus i stan.
Min rumskompis hade köpt en scoutkniv och satt bredvid mig på sängen och täljde i relingen på en leksaksbåt som han hade köpt.
Jag satt väl för nära honom, han slant med kniven och spetsen trängde in i mitt underben, med skapligt blodflöde som resultat.
Jättepanik bland ledarna förstås, men det ordnade sig.
Kul minne att ha kvar, såna där saker minns man ju som om det vore igår.
Var det möjligtvis Tjatte Henriksson från Karskär som höll på att ta livet av dig?
Han var väl lite av Bomhus busfrö nr 1, undrar om han lever idag?
Är inte säker, men undrar dessutom om det inte var han som försökte rymma från kollot och dom hittade honom på väg mot Göteborg.

Ja, vi spelade mot bl.a Fritsla från Borås och Röda Korset som hade sitt kollo precis nere vid badplatsen. Minns att vi spöade Röda Korset med 17-3.
Man hade 15kr med sig som fickpengar, det skulle räcka till frimärken och lite godis.
Dom hade ju en kiosk nån kilometer bort dit man fick gå på lördagseftermiddan och handla. På vägen dit låg en bondgård som tog emot överbliven mat från kollot, rester som gick till grisarna.

I matsalen var barnen indelade i matlag om 4 barn på varje bord.
Alltid tävling under frukost om vilket bord som kunde äta mest välling eller filmjölk.
Därnere försökte dom få mig att äta filmjölk men jag vägrade blankt,
Ända sen dess klarar jag inte av att äta just filmjölk.
Minns även att den vanliga mjölken som kom direkt från bondgården, hade en speciellt smak som jag hade svårt för.
Efter maten fick varje matlag diska och sen gå med grismaten på en kärra till bondgården, enligt ett rullande schema.

Jaja, finns mkt mer att berätta om åren på kollo därnere, men det får bli nån annan gång... ;-))

{2064}: Har alltid tyck att en oberoende läkare skall undersöka och avgöra vilotiden efter en sådan smäll. Inte någon som är anställd av klubben.

Davey85: Det finns ingen som kan sätta pucken i detta lag tyvärr, jo Bissett men han klarar inte slutspelshockey.

Vi dammar av den här tråden istället.

bradberry: Du kör med stora överföringar du. Går det inte att öka swish-gränsen mer?

Svensson_62: "De tyngsta och längsta med grejor från Svängsta"
Tidningen "Napp och Nytt" var ju en bibel för alla fiskeintresserade (kanske även idag)
ABU444 var drömrullen minns jag, öppen haspelrulle. Alltför dyr dock så jag köpte en superbillig kopia på EPA vid Stortorget i Gävle, om nån minns var det låg.
Laddade den med nylonlina storlek 0.40, inte så lyckat.
När det inte blev trassel så lyckade man som bäst kasta sitt 20g Atom ungefär 5 meter ut i vattnet...
Pollenkungen Gösta Carlsson från Ängelholm var ju också lite av ett original.
Förutom lanseringen av hälsopreparatet "Cernelle" så påstod han ju också att han hade sett ett flygande tefat landa nånstans i Ängelholms utkant. Landningsplatsen är väl lite av en attraktion än idag, om jag inte har helt fel.
Minns att Rögle då hade värvat en rödhårig och ettrig transatlantmålvakt som hette Tom Haugh.
Eftersom det även vid den tiden var knäpptyst när Brynäs spelade hemma så fick man nästan hörselfel när Haugh coachade sitt lag från kassen med att skrika "TACKLE, TACKLE, TACKLE!!!!!" så det ekade mellan väggarna.
Sen hade dom ju Uffe Sterner i sitt lag också, en av Sveriges absolut bästa centrar genom tiderna.
Mina första riktiga grillor hette "ABC Uffe", med Uffe skrivet på bakplösen.
Ja, det var tider det.... :-))

KulaShaker: Kul med denna uppslutning. Känslan av delaktighet är bra. Hoppas det blir en årlig tradition.

mk: Stackars lilla Stisse och GD de måste gråta blod nu för de har nog hållit tummarna för låg uppslutning.

Mattson: Riktigt dåligt, varför är han inte på Neo Neo?

Brynäs-krippa: att gå ut och äta med vänner och släkte måste även en hockey spelare få göra! Berglund har ju släkt här i Gävle. Om han trivs bra privat kommer det motivation till hockey med större sannolikhet att finnas.
Om en hockeyspelare under semestern unnar sig något är väl inte konstigt?