1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776508 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Lade in 200 SEK jag med.

Davey85: Kör en till runda jag också 🙂

ellis: Dom har ju fixat spelare som dom räknat med att spela den här säsongen med. Här har man gått ut med en möjlighet att betala nån krona extra, om man vill och kan, för att det ska bli en trevligare säsong.
Jag väljer att se det som om man går på ett julbord. Du betalar för julbordet och i det ingår det alkoholfri dryck. Helt ok och funkar alldeles utmärkt, men vi vet alla att om man lägger till några hundringar så får man några julöl och kanske tom någon snaps, och då ökar chansen rejält till att man får det trevligt... Berglund och Bertilsson är Brynäs öl och snaps, det där lilla extra som gör att det kan bli trevligare, och det är iaf jag beredd att betala lite för.

{2064}: Lyssnade på kvällens poddavsnitt med Peter Andersson. Intressant att Berglund vill spela ytterforward. Det passar ju Brynäs bra med tanke på Sallinen och Molin.

{9179}: Welcome back!
Saknar dina lagauppställningar, så för min del får du gärna slänga ur dig en lite då och då!

{9179}: Kul! Och kom gärna med laguppställningsförslag.

Tidigare sa Sundlöv att det mycket möjligt kunde bli en in en ut.
Jag hoppas att iom fansens värvning, att det kan förhindra 2 ut om det nu blir Bulan och Bertilsson.
Tror ni att t.ex Sallinen kan släppas? Hoppas verkligen inte det.

Har swishat en slant, och vill verkligen uppmana alla som vill Brynäs bästa, att swisha.
För er som vill se Brynäs på rätt sida om strecket, det vill i alla fall jag.

Forza Brynäs, spännande tider. 🖤💛❤️

Lesky: Kan knappast gå ut i detta läge och säga att det är klart när Campese samlar in pengar för att det ska bli klart.Har just bidragit för att det ska bli klart.
Kämpa på nu Brynäsare

Swishat 750... Gör oss inte besvikna nu Brynäs. 😬

Charles: Tror det är lättare att få in pengar när man har konkreta namn relaterade till insamlingen. Blir intressant att höra hur mycket stålar man får in de närmaste dagarna.

Vuollerim: ? 700kr swishat.

Skrubben: Nu är i alla fall Dicken klar för ytterligare ett år i DIF. Det talar kanske för att Brynäs är närmare en lösning på Berglundfrågan...

Huge: Det som de allsvenska lagen inte fick var en chans att kvalificera sig till SHL och alla pengarna som det hade inneburit. Det är en skam för svensk hockey att Leksand och IKO har fått dessa pengar, de borde ha gått till gräsrotshockey eller allsvenska lag istället. Att kvalet ställdes in var århundradets vinstlott för "SHL-klubbarna" Leksand och IKO.

Lesky: Du skulle bli förvånad över allt som Alcén kan göra med en puck. Jag har sett honom göra 7 poäng i en J20-match. Han har anpassat sitt spel till SHL-nivån men i yngre dagar såg man att det fanns väldigt mycket talang där. Tyvärr inte tillräckligt med talang för att kunna briljera offensivt på SHL-nivå men i J20 såg man hur skicklig han är. Alcén är skickligare och smartare än många tror men det är svårt för honom att plocka fram det när skridskoåkningen och tempot inte räcker till i SHL.

puffe: Tror ingen säger att man ska lägga ner damlaget. Mitt frågetecken handlar om den satsning Brynäs gjort som framför allt handlar om att värva in utländska spelare på löpande band. Är det vettigt att öka dambudgeten när herrlaget går på knäna? Som vi alla vet så är damverksamheten långt ifrån självförsörjande. Det logiska vore att först stärka upp den verksamhet som driver hela ekonomin i föreningen. När sedan herrverksamheten anses vara stabil så kan man utöka utgifterna på andra håll, exempelvis damlaget.

Costanza: modo är intressant för att man lyckats fostra några av världens bästa spelare, trots att klubben i sig är otroligt långt ifrån störst och bäst. Det kan jag ge dig. Jag är själv mkt imponerad. Det är historiskt väldigt lite reportage om modo som klubb, men desto fler om enskilda spelare med anknytning och det ger ju lite tv tid till klubben å. Och det är jätteroligt. Den från det till att ödmjukt och enögt kalla klubben för störst och bäst.... Ja helrätt och skön inställning. Man behöver fler fans som du.

S Salminen sågar Örebro. Hoppas de fick betala dyrt för att bryta kontraktet

Kopenga Kickass: Har man haft "A" i Frölunda.
Då har man nått som som inte funnits så mycket av i Brynäs de senaste åren.
Kravställning..

Vet inte vad folk väntar sig för värvningar egentligen.
Men det är denna väg som Brynäs måste gå närmaste åren. Hitta bra spelare som redan testat i NA. Men som vill hem.
Rätt ålder, kan bygga med PA.
Jag tror MS är jävligt revanschsugen efter sin senaste vända i Brynäs. När han fick nej på Little.
Kan nog genom väggen för att få som han vill denna gången.

Blev glatt överraskad av denna värvning👍

Mattson: "Gävleborg har inte förutsättningarna för lag i SHL"

Så skrev DU, som att det var ett faktum. Så om det är nån som ska presentera fakta så är det väl du Mattson.

Kolla på listan över SHL-lag - Där hittar du namn såsom: Oskarshamn, Rögle (Ängelholm), Leksand, Skellefteå, Luleå, Örebro, Växjö. Inga jättestäder direkt.

Sen är frågan om de större städerna har så mycket bättre förutsättningar?
Storstadsklubbarna får sällan bidrag av kommunen, publiksiffrorna är väl marginellt bättre (FHC exkluderat). Spelarbudgetarna liknar de mindre lagens. Etc.

Förutsättningar verkar tvärtom finnas, eftersom Brynäs har en spelarbudget, arena, ungdomsverksamhet och en organisation som i princip matchar toppskiktet i SHL.

Huge: Nej du, det är mer skämmigt få det till att säsongen 1998-99 tillhör 2000-talet....

ellis: Som Peja säger har man har ju satt en helt ny organisation kring laget. De måste ju få chansen att göra lite avtryck innan det ska sågas kring olika beslut. Jag hoppas ledningen lärt en läxa och rekryterat rätt nu. Jag tror och hoppas att PA kan lyfta laget. Ett tydligt ledarskap är precis vad Brynäs behöver. Det har vi fått nu. Med någon mer spetsvärvning så tror jag laget kan prestera bättre än förra året.

ellis: Nej, jag tycker inte att Brynäs har gjort allt rätt. Verkligen inte. Framförallt har man varit för dåliga på de sportsliga rekryteringarna de senaste åren, det gäller allt utifrån ledarna till spelarna. Däremot har man ju helt nya personer/team på plats där nu och jag tänker inte kritisera dem för någonting som deras föregångare har gjort.

Sen tycker jag att den senaste tidens rekryteringar visar att organisationen har lärt sig en läxa. Dvs att de har varit tillräckligt bra i sin självkritik för att kunna förstå vad de har gjort för fel. Sen finns det en tidsgräns för mig när jag inte längre tänker älta någonting som har varit utan istället blickar mot framtiden. Om Brynäs däremot hade behållt exakt samma sportsligt ansvariga team som försatt herrlaget i den här sitsen så hade jag varit fortsatt kritisk.

Så jag har liksom startat om datorn nu och istället för att hålla in ctrl+alt+esc 24/7 i några år till.

Silly:

Ett förlegat synsätt att spelare måste harva runt i farmarligan
innan man ska få spela i stora fina än-hå-äll.

Spelare som platsar direkt kan de plocka över.
Resten ska spela kvar i Sverige/Europa.

Det är bevisligen på tok för billigt att plocka över spelare,
när de kan ha så många svenska spelare som harvar runt
i farmarligan.

Det ska kosta så pass att de får tänka både en och två
gånger, innan de väljer att plocka över en spelare.

De europeiska ligorna ska inte vara några "kusiner från landet"
som levererar spelare till Nordamerika för småpengar.

hahii: Jag förstår verkligen att man vill ha Bertilsson även fast det efentligen är fel spelartyp ni behöver in. Men Mylläri förstår jag verkligen inte. Ok han är billig och breddar laget men ni har redan Berglund, Andersén och Sigalet. Känns som ni återigen kommer bli baktunga.

Btw så verkar det som NHL kan komma igång väldigt sent nästa säsong. Ryktas om januari. Undrar om ni kan få Söderström på lån första månaderna. Lär ju vara bättre att spela matcher i SHL än en jättelång försäsong.

SnowKing: Lite annat..
När det var årsdag på -99guldet så twittrade Bissets fru om deras tid i Brynäs. Jag svarade på den tweeten om den finalen och Töms betydelse i Brynäs.
Då svarade hon att Tom hälsade och oxå mindes tiden med glädje.
Då var man som ett litet barn igen..
Sjukt va man kan bli starstruck..

{7981}: Gillar Alcén men han är ingen SHL-spelare. Mycket bättre att satsa på typ Birgersson som är bra på skridskorna och eventuellt kan utvecklas. Alltid tråkigt när spelare stannar för länge, men i det här fallet har ju Brynäs (Dackell) verkligen klantat sig med ett överdrivet långt kontrakt. När Ove Molin fick 5-årskontrakt en gång i tiden var det eftersom han var ruggigt bra när det skrevs på, det är svårare att förstå varför Alcén skulle få ett långtidskontrakt.

ellis: Kanske går händelserna i förväg nu, men jag räknar in Bertilsson. Det skulle betyda:

IN: Berglund (stabil SHL-back), Hedberg (20-åring som enligt en del experter var allsvenskans bästa back ifjol), Bertilsson (svensk OS-back i sina bästa år), Björk (poängsuccé sedan han kom in i laget)

UT: Norin (höll inte SHL-klass), Kilström (stabil tidigare år men en riktig skitsäsong ifjol), Ersson (sympatisk kille men ingen SHL-spelare) och Söderström (väldigt duktig med puck men mindre bra i egen zon), Lundgren (dumpades sent)

Tycker det är en klar uppfräschning och rejäl höjning av lägstanivån. Verkligen en stabilisering.

Anders Berg: En gedigen ledarstab bestående av Holmqvist, Andersson, Stråhle, Sjödin, Melin och Sunkan. Finns nog inte så jättemycket pengar kvar till spelare..

Makita: Ska man in med Bertilsson i detta skede så bör man ju göra sig av med antigen Sigalet eller Andersen.

Hoppas på den gode Bertil till nästa säsong istället.

Bekymrande om vi inte tar in två forwards till, ser inte hur saker ska bli så himla mycket bättre annars. Vi har ju testat det här med att hoppas på att många spelare får utveckling, vi har även testat att vänta på toppspelare.

Nä, sätt ett så bra gäng på isen som möjligt redan omgång 1.

Läste att Luleå ska köra med Rautio och en 17-årig backup som målvaktspar.
Wow - Vårt målvaktspar känns ruggigt mycket starkare iaf.

munkas: Den här säsongen kommer inte likna någon annan så vi skall nog inte titta för mycket i backspegeln.
Vore jag Sundlöv skulle jag dra tillbaka kontraktsförslaget till Bertilsson och satsa på ett 1-års kontrakt till Videll eller Emil Pettersson.

majk: Vilken Patrik Berglund?? Hittade en till Patrik Berglund som spelade i Halmstad säsongen 89/90?! Var lite tydligare! ;)

{8399}: Är du säker på att Patrik Berglund aldrig omnämns som Bulan i medier? Eller är det kanske bara du som vill vara lite dryg mot majk? Trist fokus när majk kommer hit och försöker snacka hockey.

Makita: Men det vore ju snudd på tjänstefel att sitta i podden och säga att hans viktigaste uppgift under silly season blir att få in bättre bredd bakom förstakedjan, och sen slutar det med att ingen ytterforward av klass värvas in.

Vore också väldigt, väldigt märkligt att värva Bertilsson om det skulle visa sig att det var den sista stora löneposten man hade råd med. En eller helst två ytterforwards är detta lag i mycket större behov utav.

{8399}: Att Linus har så jävla mycket hockey i sig och sån sjuk kapacitet, att efter kanske nästa säsong när han gjort 30-35 poäng som han är god för och ev napp från khl så står förhoppningsvis inte brynäs lottlös i klausulen. Sundlöv ä en slipad sportchef som vet vad han gör. Ingen gaphals likt bz.
Att spelare har utköps-klausuler från penningstarka khl eller nla. Menas att får Brynäs en viss slant för Ölund så låter man han skriva kontrakt med en khl klubb.
Att Spartak Moskva får lägga 100k USD på bordet för att köpa ut ölund från kontraktet etc.
Jag tror ölund är vår nästa stjärna. Framtiden får utvisa.
Bästa av allt är att han är hemma kär ❤

ellis: Jag tror tvärt om, Ölund är verkligen en framtidsman.

Skrubben: Så en spelare som tex tjänar 30 000 i månaden ska gå ner i lön bara för att det inte ska sticka i ögonen på "Svensson" som själv inte har något problem med att permitteras? Brynäs som företag drabbas lika andra företag.

Låt regelverken reglera vilka som kan permittetas och inte, som redan sagts staten är med och hjälper till upp till 44 000 kr. Resten är en ren förlustaffär för arbetsgivaren eftersom den får betala fullt för någon som inte jobbar fullt.

mk: " Det man kan säga att Sundlöv har gjort en ganska bra silly iaf. "

Nja, på spelarsidan en del att bevisa än. Ingen spets så här långt invärvat.

Skrubben: men ge dig för fan.

Han misslyckades med några värvningar, men fick hem Scott och Rödin.

Du vet så jävla lite om hur det är att sköta ett hockeylag så du ska inte säga sådär om en Brynäslegendar som ofrivilligt hoppade in som tillfällig sportchef.

Tydligen slänger Örebro upp 240 lax/mån för Emil Larsson... Dra åt helvete Bengtzen! Du är ju inte frisk...

Samsung: jag tror Ölund hade fyra bortdömda mål. Där åtminstone tre av dem var extremt tveksamma.

Tarasov: Förövrigt lider jag med Modo som tappar i princip allt.
Även om jag bor i södra Sverige så är jag otroligt konservativ vad gäller ”nya” hockey lag jag ser Växjö,Rögle,Oskarshamn,Örebro och bla Malmö som något katten släpat in.
Modo är ett av lagen Brynäs ska spöa i Shl som jag hoppas snart går upp snart.
Allsvenskan börjar likna Championship i England där numera en hoper fd storlag huserar.

Makita: De matcher jag sett med Modo denna säsong, kanske ett tiotal, så har Tom Hedberg varit bäste back varje match. Kanske seriens bäste back till och med. Bra värvning!!

Peja: det här med att Sallinen inte skulle kunna vara en andracenter köper jag inte. Han gjorde ändå 27 poäng vilket är 1 poäng mindre än färjestads andracenter Linus Johansson, som dessutom spelar med bättre spelare.

Av seriens alla centrar var det 15 som gjorde fler poäng än Sallinen. Och då var många av dem förstacentrar, 10-12 stycken för att vara höfta på ett ungefär.

Då ska man också komma ihåg att Sallinen under stora delar av säsongen spelade med spelare som inte producerade som Deschenau, Brodecki och Mannberg.

Sätter man Sallinen med två producerande ytterforwards så kommer han ösa in poäng. Det är min fulla övertygelse.

{8487}: Varifrån kommer denna myt att Blomqvist är bra i boxplay? Statistiken säger nåt helt annat. Senaste 3 säsongerna har Brynäs boxplay fullständigt havererat.

Lesky: Jo, men det är nog lättare att hitta en rightare som pangar från blå än någon som styr PP som Molin gör, håller dock självklart med om att han inte ska ha betalt som typ Rödin och Scott. Hoppas båda blir kvar till rimlig kostnad.

Grundinställingen måste ju vara att försöka behålla de få spelarna som faktiskt gör att någonting fungerar... förutsatt att man inte behöver betala överpriser, det måste vi sluta med.

Enaranger: Skistar är onekligen förtjusta i att ligga på gränsen till olagligt. 499 av 500 på afterski! Det är som ett dåligt skämt!

Brynäsgubbe: Om det stämmer har Brynäs IF återigen inte lärt sig ett förbannat skit!!! Med all respekt för Blomqvist!