1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776579 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Wikegård undrar över Brynäs identitet som förening. Nog fler som gör.

Wow.. vilken fruktansvärt frusterande afton det här blev. Vi bör vara oroliga, och förstärkningar måste in, gärna omgående.

Mina största besvikelser ikväll :

* Danielsson. Varje gång man ser honom så ligger han ner och viftar med klubban efter en förlorad närkamp typ. Åker inte skridskor, är inte delaktig i spelet, han är klappkass just nu. Detta från en som måste anses vara en ledare i laget. Skrämmande dåligt.

* Boqvist. Mer eller mindre osynlig. Bränner öppet mål. Ej delaktig.

* Kilström. Ser sååååå tung ut. Och visar upp ett undermåligt passningsspel.

Kan inte förmå att lyfta det positiva idag, inte efter stryk mot Mora.

mk: Fast Felix fick väl hur många chanser som helst att spela till sig en förstaspade i Brynäs? Det märktes att han kört fast och ett miljöbyte var nog enda vägen att gå för honom. Ser inte vad BZ kunde gjort annorlunda i det här fallet.

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Jag har redan kapitulerat inför faktumet att dagarna då Brynäs var bland de ledande klubbarna på att ge juniorer chansen i A-laget är över. BZ bygger inte truppen på det sättet, istället öser han på med äldre utfyllnadsspelare från Allsvenskan. Förmodligen större sannolikhet att en sån som Bjurström slår igenom i ett annat SHL-lag än att han gör det i Brynäs.

Tigerhjärta:

dyr-dyr
dyr-dyr
dyr-dyr

Kousal-brunk-brunk
brunk-brunk-Danielsson
brunk-brunk-brunk
brunk-brunk-brunk

Hej mina intryck från igår.

Börjar med det positiva delarna.
1. Skönt att se att Sjödda vågade släppa taktiktavlan och visar lite kroppsspråk.
2. Kristo hamnade för första gången i lite farliga lägen. Framförallt när han gick raka vägen på mål i första så såg det bra ut. Mer sånt om du ska spela i 2:a linan.
3. Jag tycker att vi gjorde en riktigt bra första period där det syntes att spelarna förstod sina roller.

Mer negativt är att redan i andra perioden så tappade vi spelet och initiativet. Även om båda lagen spelade dåligt och vi kanske t o m var bättre än Växjö stundtals så gynnar ändå den typen av spel Växjö. Min egen analys av situationen var att Växjö justerade sitt spel till andra för att fånga upp våra uppspel och det blev därmed väldigt få anfall där vi kunde komma med fart och dessutom många felpass i mittzon. Jag tycker att man borde tagit en time-out en bit in i andra eftersom vi spelade ett spel som inte var ”vårt eget”. Jag hoppas att Janne o Sjödda (m fl) analyserar de motdrag Växjö gjorde så att vi kan svara på såna taktiska justeringar.

Sen är det fortsatt så att vi ger motståndarlaget alldeles för många chanser i bra lägen framför eget mål. Detta måste vi komma tillrätta med om vi ska vinna jämna matcher som igår.

Håller f ö med Skrubben m fl som tycker att det är läge att ge Bjurström en chans. Till skillnad mot de andra alternativen så har Bjurström potential att kliva upp några nivåer under säsongen om det vill sig väl.

Slutar med en liten reflektion. Kan inte medspelarna till Boqvist lära sig att om man har ett bra läge och Boqvist har pucken så kommer man att få en passning. Så att dom är beredda när den kommer. Nu verkar man mest vara förvånad varje gång…

Skrubben:

Gör om gör rätt!!

Sen kör vi:
Karhunen (Rautio)

Gunderson - Bertilsson
Andersén - Norin
Kilström - Lundgren
Ersson

Danielsson - Jensen - Kousal
Boqvist - Kellman - Bjurström
Rohdin - Blomqvist - Kristo
Westfält - Asklöf - Forslund
Alcén

Då hoppas vi på Karhunen mellan stolparna ikväll då...

Ses i Gavlerinken! /taggad kille

Och nu väntar nästjumbon Växjö härnäst – säsongens första match på plats för mig. Ska bli väldigt kul att se detta lag sätta mästarna på plats. Alla till Gavlerinken!

Alltså jag är så nöjd, så glad, så lycklig. Kousal! PP! Passningen! Wow!

Charles: Som jag skrev tidigare så tycker jag att det ska bli intressant att se Forslund.
Jag tror att det kan bli mycket bättre kemi än med Ludvig.
Personligen hade jag hellre gett Bjurström en chans. Men det är det som är skönt med att vara forumskribent. Man kan tycka två saker samtidigt. :)

KalleTeodor: Håller med. Blir lite förvånad när jag går in här och ser så sjukt negativa kommentater. Är folk så enormt känslostyrda? Om Boqvist gjort mål på sitt friläge i 3v3, hade folk istället jublat då och lyft Sjödda tilll skyarna? Tagga ner...

Statistiskt sett har Brynäs gjort 2 bra matcher. Inte sett någon corsi för denna match, men tittar man på antal skott så hade vi något fler är Frölunda.

En till sak som jag vill lyfta fram: Vi är ett mycket mer kreativt lag än förra året. Det beror nog inte på spelarmaterialet utan att man tränar mer på det. Förra säsongen var det bara försvar, försvar, försvar. Inte så konstigt med tanke på hur det hade fuskats under försäsongen. Sjödda kunde bara fokusera på det som var mest akut. Nu har vi ett betydligt bättre passningsspel och vi ser ut att ha en plan hur vi vill komma in i anfallszon. Det var ingen slump att vi lyckades göra mål i 6 mot 5. Sist mot Luleå var vi riktigt nära att kvittera på slutet också.

Visst finns negativa saker också. Typ att om man googlar på mellanmjölk så dyker en bild upp på Rautio, eller att det finns för många grovjobbare i laget som inte bidrar med poäng. Men det är Bengtzéns fel. Sjödda jobbar med det lag han förfogar över och jag är faktiskt positivt överraskad vad han hittills fått ut av materialet. Nu har det bara gått 2 matcher, men tendenserna är positiva.

Det här med 1-3-1 verkar dom skrotat helt förresten. Såg inte det en enda gång idag. Ofta hade vi 2 gubbar som åkte max mot Frölundas backar.

Pettisbif: Vad håller du på med?

Kommer bli bra detta. Spelet ser lovande ut och vi har ett bra lag. Älskar Kousals kyla med pucken. En Jensen utan naivitet. Och Boqvist flyger fram över isen. Det är inte nu vi ska vara som bäst...

Zappaholic: fast Kousal alltså, grymt bra!

Oraklet spår: Vinst ikväll. Frölundas målvakt faller igenom helt och blir utbytt i andra perioden. Resultat: 5-2. Kristo gör två av målen.

Brynäsgubbe: Syftar på det allmänna gnället kring Brynäs. Att allt med Brynäs är skit. Att man är måste vara dum i huvudet om man vill se skiten spela. Att spelarna är sopor. Att man dömer ut laget totalt efter en träningsmatch. Typ. Såna kommentarer är destruktiva för klubben i allmänhet och publiksiffrorna i synnerhet. Nu är långt ifrån ALLA Brynäs-fans på det sättet, tacka gudarna för det, men de negativa tenderar att dominera diverse digitala plattformer. Blir ofta ett orimligt negativt fokus. De allra flesta begriper att det överdrivna gnället bara är trams men problemet är att diskussionerna oftast går ut på att folk försvarar klubben & spelarna mot orimligt gnäll. Om diskussionerna hade en annan utgångspunkt (läs ej typ "Brynäs är ett gäng sopor") så hade de haft en positivare prägel.

Brynäsgubbe: Dåligt och dåligt, det är ju inte så att Brynäs har bättre publikstöd någon annanstans. Den konstruktiva diskussionen vore hur man kan göra för att locka mer publik istället för att alltid gnälla på publiksiffrorna. Är övertygad om att gnäll-mentaliteten som finns bland Brynäsfans (också bland många utanför Gävle) är destruktiv för publiksiffrorna.

Ove Myling: Bra skrivet. Bjurström och Westfält gjorde sig förtjänta av ett större förtroende än de fått. Alla de här äldre utfyllnadskillarna på fw-sidan omöjliggör mer eller mindre juniorer från att få genombrott. Många säsonger de senaste tio åren har juniorer lyft fw-sidan på ett oväntat sätt, men det kommer sannolikt inte ske nu. Det är också någonting som jag har med i beräkningen vid bedömningen av forwardssidan.

mattiask: Känns inte Mannberg, Nilsson och Forslund som märkliga val av spelare i Bif?
Varför inte nyttja egna produkter och lyfta upp dom framför att värva brunkare?
Kontentan blir ju att färre talanger/lovande söker sig till Bif för att skolas in.
För varför dominera i J20 men inte få chansen att kliva upp i A-laget.

Peja: ”Palushaj är gammal skåpmat nu.”

- Det uttalandet får stå för dig. Själv tycker jag det är härligt när sporten rör upp känslor och berör... Aaron erbjöds en extremt hög lön i BIF, han känner laget, han känner staden, han har ett ”kärleksförhållande” med klubbens fans.... Fans som samlat pengar för att få honom att stanna... Ändå väljer han att gå till en ligakonkurrent...

Kanske hade han andra skäl än enbart ekonomiska... Men nog fan ska man som äkta brynässupporter reagera och hysa agg! Jag vidhåller att jag hoppas han får sina servetter varma när han kommer till Gävle...

Vi kan inte värva mera. Iaf inte just nu.
Vi måste först hamna i den situationen då BIF har lite utskällning bakom lykta dörrar. Sen kanske vi kan få hit en ny Miller eller Nilsson som spetsvärvning.
Men där är vi inte än på långa vägar!

Mrassarson: Enligt ryktet behöver Växjö bara betala honom en portabel bastu och en begagnad Nokia 3310 i lön eftersom Juntilla har en Le Mat högst på sin önskelista...

Chris11: Tror Kristo kommer bli bra om vi har lite tålamod med honom. Han har ju haft en lite tuff försäsong men tycker ändå man ser att det finns stort hockeykunnande i honom.

varulf: Tycker det är kul med lite gamla berättelser om folks egna Brynäs-erfarenheter, det är t.ex roligt att Huge har sett Brynäs på Nynäs och att några forumanvändare brukade sitta nära varandra i arenan. Det behöver inte betraktas som en "kukmätning".

Zappaholic: Det visste jag sedan väldigt länge. Vi hade nämligen säsongskort på platser i närheten av varann 2005-2008. Jag och Busen, HF några rader ner och Mylingen och Munkas snett ovanför.

Huge kollade 377 och såg mer än alla ;-)

Peja: ja bengtzen bör bytas ut så nästa sportchef får chansen att se övér lagbygget, identifiera svagheter och spana på lämplig värvningar inför 19/20.

Bengtzens misstag inför 18/19
1. Skulle ha checkat Jocke klart. En skada är alltid en skada med ärrbildning osv som kan gå upp på nytt. Så att skadan var värre än befarat är bara halva problemet även om läkningen verka gå bättre än förväntat.
Tomi förstår jag inte heller varför? Varför ett kontrakt hela året ut? Varför inte värva någon på korttidskontrakt, try out eller liknande och fyllt ut med junis OM Rautio skadats så vi kunnat få spets på forwardssidan i stället. Ska vi ha 3st målisar, varav en skall sitta på läktaren enligt plan på vårsidan?
2. Clark och Palushaj skulle ha kompletterats med spetskollegor istället för att värva rodhin och forslund samt omsigna mannberg och Nilsson.
Tror inte kausal och kristo är speciellt billiga heller. De kan fortfarande blomma ut, men det behövdes bättre spets med tanke på vilka spelare vi blött två år i rad nu.
3. Sjödda - jag är en av få som försvarat sjödda då jag inte trott att någon kunnat göra fjolårets lag till ett topplag. Men då han light trasha Clark i massmedia (att han inte var någon förlust) så dök han i mina ögon också och jag delar åsikten att han skulle ha byts ut som huvudtränare. Interna problem hålls internt - annars är det riktigt dåligt ledarskap, vilket bengtzen skulle ha agerat på också.
4. Att sedan gå ut och säga att just tex Clark fanns med i diskussionen och det visade sig att han inte alls diskuterades med visar allt. Bland andra blunders.
5. Att värva så dumt efter att sagt att Brynäs ska vara ett topp 4 lag som går för guld visar också hans inkompetens.

Sedan har vi en bra defensiv backlinje men den tillskriver jag inte bengtzen heller.
Bertilsson är en klassback och när signalen gick att Bertilsson kunde dra så borde bengtzen kikat på ersättare och då en bättre än Bertilsson. Lundgren är en mycket bra defensiv back men ingen ersättare till Bertilsson anser jag. Sen ramlade Andersen i knäna på bengtzen genom massmedia. Inte genom att bengtzen hade kontakt som en förväntar sig att en sportchef borde göra. Och så stannade Bertilsson och så såg det bra ut på papperet defensivt på backplats. Men varför spara H. Larsson?

Men att vi bör utklassa Timrå idag förutsätter jag.

GO BRYNÄS!!!!

Zappaholic: Skulle sitta fint med en spetsforward till. Såg att Bryan Lerg fanns på marknaden, gillar hans spelstil. Känns som Nilsson och Forslund varit totalt osynliga på försäsongen, fattar fortfarande inte varför vi inte köpte en till spets och fyllde på med junisar!

Kedjan med Kousal, Kristo och Jensen ser helt klart bäst ut. Även Danielsson ser så bra ut som man förväntat sig. Annars är det många man vill se mer av

Huge: Vad skulle Bengtzén annars säga? Typ: ”Vi gjorde om spelsättet totalt, men som alla såg blev det totalt fjasko och nu gör vi om igen”.

Han räddar sitt eget och tränarnas skinn litegrann när han säger som han gör. Inte direkt en skräll att han försöker avdramatisera det hela. Bäcklin var den första som pratade om det nya spelsystemet i media och han visste ju inte alls vilka stora skriverier det skulle bli. Man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå att han pratade mer ärligt än vad Bengtzén gör.

honken21: Hahah. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Jag fick sån jävla ångest bara av att kolla på upptaksträffen. Och när Sjödda dök upp blev det 1000 gånger värre. Bättre att köra munkavle på honom och låta Sundquist köra intervjuerna i framtiden.

bif1912: Huvudtränaren är ytterst ansvarig. Också tydligt att Bulan verkligen satte sin prägel på Brynäs spel, med tanke på vilken skillnad det blev när han försvann. Om Bulan bara varit en av flera lika betydelsefulla tränar-pusselbitar, så hade inte tappet av honom blivit så tungt som det blev. Det syntes också en tydlig skillnad när Melin fick sparken, om Sjödda och Janne hade haft makten att rösta ner Melin i taktiska frågor, så hade de ju inte ändrat taktiken efter att Melin fått sparken...

Lindström: Jag är helt övertygad om att problemet nu i första hand ligger i spelsystem/ledarskap. Det är för tidigt att döma ut enskilda spelare även om en sån som Kristo måste höja sig flera klasser. Gör han inte det är det en pinsam värvning av Bengtzen som ju erkänt att han aldrig sett honom live utan gått på video och referenser (från agenten?). Han har ju ändå snittat 0,5 i KHL så jag tror han kommer höja sig ett snäpp...

Det mest oroande är att vi fortsätter trimma in ett spel som:

1. Inte fungerar
2. Gör oss passiva
3. Verkar sakna en offensiv struktur
4. Ingen tror på(?)
5. Skapar misstro mot ledning(?)

Nu kan vi inte skylla på tatt det är tidig försäsong längre. Vid det här laget skall det börja se bättre ut.

Det känns som Sjödin mfl är ute på riktigt tunn is...

Stalltips: Sjödda väck lagom till jul. Magnus Anonym tar över...

När man läser den här artikeln är känslan att Brynäs ligger rätt långt efter på en del punkter.

www.hockeysverige.se/2018/08/29/farjestad-peter-jakobsson-scouting-varningar/

Det här med att lag inte har scout är intressant, ofta när man pratar om statistik kommer argumentet om att det viktigaste faktiskt är att kolla på hockeyn upp. Men när det ska värvas kan sportchefer värva spelare dom aldrig sett spela, eller bara sett enstaka matcher.

Rögles scout pratar om det här:
www.hockeysverige.se/2018/08/20/christoffer-malm-scout-rogle/

Frågan är hur man kan göra enorma investeringar i en spelare när man knappt sett honom och utan att kolla på några underliggande siffror?

Brynäs måste sannerligen göra mer för att kunna haka på dom mer progressiva lagen i SHL. Tycker att Bengtzén är en helt okej sportchef men känslan är inte att han är väldigt progressiv, tyvärr.

bradberry: Håller även med om det han säger om backsidan. Visserligen beror det till stor del på osäkerheten kring Bertilsson under våren, men likväl är den felbalanserad. Lundgren är dyr och överflödig i mitt tycke. Även om han säkert kommer kunna bidra med en del saker så hade hans lön kunnat läggas på något mer välbehövligt.

Vissa fans är obotliga optimister andra eviga pessimister och många gör som jag själv, växlar mellan de bägge lägren. Men hoppet överger ju inget Brynäs-fan. Därför fortsätter man att titta på matcherna även när det går trögt och hoppas att NU vänder det. Gäller även träningsmatcher. Alltså sitter man framför CMORE Live ikväll och inget annat konstigt program. Det KAN ju gå bra. :-)

Hoppas de plockar in Mathias Månsson också.

Peja: Jag ifrågasätter att Rautio hängts ut här på det sättet som skett, är detta ens tillåtet enligt reglerna på HS? Inlägget har legat sedan igår och är på gränsen till förtal.

{8399}: Vad många unga killar i populära lagidrotter som dessutom ofta tjänar snuskigt mycket pengar behöver ha klart för sig är att har de valt den karriären så följer ett ansvar inför fler än sig själv. Då har man ansvar gentemot föreningen, sponsorer och i viss mån även supportrar kan jag tycka.

Eftersom det många ggr handlar om unga killar vars bekantskapskrets lever ett "normalt" ungdomsliv måste dessa förstå att de iom sitt karriärsval i viss utsträckning måste välja bort delar av det liv deras icke idrottande kompisar lever.

Zappaholic: Jag köper aldrig det där tugget att det alltid är Brynäs som är mer nedtränat än motståndet. Dels i sak fel hur det förhåller sig och en väldigt dålig ursäkt att försöka komma med.

Linan med Rohdin, Blomman och Ludde har gjort några starka byten.

Skrubben: Åh snälla låt det ske. Silfverberg, Järnkrok, Bäckis, Ekholm, Lindblom, Lindholm m fl. Jösses.

Sv: Brynäs damlag
{6984}: Bara några dagar kvar till internmatchen, vilka ska dit? Försöker stödja Brynäs så gott det går under sommarmånaderna genom att äta lunch i gavlerinken i princip varje dag :) Abstinensen är dock större än någonsin när man bor precis vid rinken och ser den varje dag...

Lite nya formationstankar då:

Nicklas Danielsson - Jesper Jensen - Jesper Boqvist
Danny Kristo - Joel Kellman - Robert Kousal
Joachim Rohdin - Jacob Blomqvist - Ludvig Nilsson
Emil Forslund - Jonathan Granström - Daniel Mannberg

* Tror trots allt att Jensen fortfarande ses som lagets ledande center hierarkimässigt, vilket kanske också är rimligt, med sin ålder och tredje säsong i Brynäs. Vi vet också vad han är kapabel till. Här får han en "ny Clark" och "ny Lindblom" att jobba med. Vi såg viss kemi med Boqvist i fjol. Boqvist ÄR vår bästa leftfattade vinge i år (kanske säger mer om uppsättningen än att han är fantastiskt bra - för än har han ju inte slagit igenom helt - men det MÅSTE han, no pressure, göra nu). Danielsson kommer vara en större ledare än Clark och förhoppningsvis mer drivande i spelet, än att bara vara en avslutare.

* Kousal kan spela vinge och som uppsättningen ser ut tycker jag det behövs. Sen kan man alltid testa byta med Blomqvist. Kristo-Kellman lämnar inga frågetecken och där kan Kousal vara en stabil och rutinerad tredjelänk utan att behöva tokleverera (tror nämligen inte han är vårt vassaste nyförvärv).

* Väldigt spänd på att se Rohdin, faktiskt. Han och Blomqvist står för samma typ av hockey. En formation utan konstigheter, driva rakt på mål i alla lägen. Även vara lite elaka. Alcén kan kliva in istället för Nilsson.

* Forslund-Mannberg är ju en spännande tanke, åtminstone. Två små speediga rackare som kan stressa motståndarna och gå på snabba kontringar. Värt att testas? Fullt trygg med att stoppa in Westfält om Granström saknas. Även lätt att stoppa in en sådan som Asklöf här.

* Bjurström ser jag kan gå in var som helst. Kanske första spelare att stoppa in om någon i topp 2-kedjorna saknas.

Backar och målvakter hoppas jag bara gör jobbet.

Nu börjar man bli taggad på ny säsong. :-)

Sv: Mitt lag 18-19
{6984}: Hej, här kommer en liten tankenöt angående hur laget ska formeras. Utgångspunkten är att jag tror att när säsongen summeras så kan Jesper Boqvist mycket väl varit Brynäs bäste forward. Som jag ser det så är han lite av nyckeln för hur bra säsongen blir. Om han kan etablera sig som en av SHL:s 10 bästa spelare, vilket han har potential för, så innebär det att vårt anfall ser riktigt bra ut. Kan dessutom Bjurström ta ett par steg och bli en avig joker så har vi en bred trupp med flera spetsar. Tittar man på de lag som taget hem SM-bucklan på senare år så är det nästan uteslutande lag där några av de unga spelarna tagit kliv och etablerat sig som toppspelare i ligan.

En liten fundering baserat på det är Jespers roll i laget. Han kan ju spela både center och ”ytter” och även om det blivit mest kant i A-laget så tycker jag egentligen att han passar bäst som center. Detta framförallt baserat på hans speluppfattning som förmodligen är bäst i laget. Kombinerar vi det med hans fart och klubbteknik så har vi en ”modern” center av högsta snitt. En kedja med t ex Kristo – Jesper – och Danielsson tror jag skulle vara oerhört svår att försvara sig emot. Jespers ”problem” är att han (precis som Blomman) är väldigt enkel att placera på kanten eftersom han har bra egenskaper även för detta. Vi har ju även numera en samling centrar av klassiskt snitt med Jensen, Kellman, Kousal samt Westfält/Granström. Det gör att han nog inte kommer att få chans att spela center om vi inte får en skada eller att någon floppar.

Men om jag ska gissa ordningen på centrar så tror jag på den ordning du har från 1 -3.

Manduin: Jävla kung han är. Spottar ur sig texter och dessutom är dom riktigt läsvärda. Inte dom slentrianmässiga intervjuerna som gjorts tidigare.

SvennEG: Får Ludde vara skadefri så Grattis en spelare som jag gärna sett kvar i Timrå.Jobbar stenhårt i varje byte bra fart och fysisk i sitt spel jobbig jävel