1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776579 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
honken21: Instämmer - truppen håller absolut för en högre tabellposition, framförallt backsidan. Det som inte håller är vår tränarstab - Tommy Sjödin har inte rätt kompetens för att vara headcoach i ett SHL-lag! Däremot skulle han kunna vara en utmärkt back-coach....Vårt nuvarande spelsystem håller ej måttet! Kolla gärna in hur långt MIF och LHC har nått med sina ”budgettrupper”. Rätt coachning är A och O i hockey!

Bengtzén är skyldig till att vi har en massa "Allsvenska" spelare i truppen. Spelare som inte ens var bra i Allsvenskan! Svårt att skylla det på någon annan än dåvarande sportchef. Hur ska spelare som Nilsson, Forslund, Mannberg, Alcén och kompani förväntas prestera bra på SHL-nivå när de aldrig varit framträdande tidigare. Henrik Larsson(!) däremot hade gjort 40 poäng som back i Allsvenskan - så där är jag inte förvånad att Bengtzén högg. Nilsson och Forslund däremot? Ofattbart!

Thomas Johansson pratar i betssons SHL-podden om att det är några lag som kontaktat honom. Hoppas vi är ett utav dem och att han kan tänka sig ta sig an en rejäl utmaning.

Perfekt, nu behöver man inte titta på sista. Jag är fan riktigt orolig.
Godnatt.

Anders Berg: Herregud... Kan kvala in som Brynäs sämsta forwardsuppsättning på många år i en seriematch...

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Samsung: Jag vet inte vad jag ska tycka om Boqvist riktigt. Han verkar vara på tok för tunn. Maken till att ligga på rygg efter en tackling får man leta efter. Han må vara skicklig med pucken och ha bra spelsinne. Men man måste även kunna hävda sig i det fysiska spelet och det gör han absolut inte.

Mattson: alltså 0-6 på hemmais. Det är så jävla illa att jag spyr. Man måste rannsaka sig efter detta och ord kan ej beskriva nederlaget. Fy fan. Visa hjärta. Fy fan.

Forsberg 1978: Sjödins svajiga svar ”att vi avvaktar” säger allt. Att ledningen har en skadad målvakt på bänken är en STOR skandal.
Blir heligt förbannad!

Treklövern1912: Jo, men precis. Jag var inne på det redan när han förlängde sitt kontrakt att då måste man ha 7 solida backar eftersom Bertil har en tendens att gå sönder och missa x antal matcher.

Dock är känslan att även om han går sönder så har vi bra back up och skulle kunna offra Larsson plus en till back.

Som jag skrev, så tycker jag att förutsättningarna har förändrats i och med Söderströms utveckling.

Nu måste det vara relativt svårt att förutse att Söderström skulle vara såhär pass bra, men visst borde BZ ha haft något hum om hur vår juniorsida ser ut? återigen, visar det på BZ nonchalans mot vad våra junisar kan uppnå. En sportchef med koll borde inte ha en backsida med 8 seniorer när det finns så lovande backar i juniorled.

Hoppas, och tror att klubben tänker så, att nästa sportsligt ansvarig har en bättre helhetssyn och jobbar närmare juniorverksamheten så att juniorerna enklare slussas in i a-laget.

pekka85: Håller med. Varför hugga på första bästa AS-spelare som hajpas? Dacke säger ju också att man letar efter en målskytt som samtidigt är bra över hela banan, nåt som inte verkar stämma på Mingoia. Nä, nog ska vi väl sikta högre än så?
Det är ändå Palushaj som ska ersättas...

Forsberg 1978: En högst oväntad men ack så viktig seger...Rättvis också.

Och ett skutt till sjunde plats i serien.

dAVydov:
Hackkyckling.... en märklig företeelse, människor som tror att dom blir lite större i sin litenhet om dom kan förminska nån annan. Att man kan mobba nån i sitt eget favoritlag... riktigt lågt.

Skrubben: Jag håller med till 100%. Vi har en bred backsida och med Söderström intåg har vi råd att offera Lundgren. Jag vet inte vilka lag idag som har behov av backar, men är HV ett sv dom lagen vore Wännström perfekt att få in och passar bra in i din beskrivning.

En tanke jag fått senaste tiden:
Nu när vi sparkat Kristo och flyttat upp Rohdin i andrakedjan, så blir det tydligt vilket snedbyggt lag vi har. Tredje-och fjärdekedjan är mer eller mindre två svarta hål just nu. Vi har tidigare diskuterat att fjärdekedjan är enormt klen, men det börjar även tredjekedjan nu också bli. Blomqvist är okej som tredjecenter men spelarna han har bredvid sig, Forslund och Nilsson, är definitivt inte bra nog för att ha den plats i hierarkin dom har just nu.

Vad bör göras åt saken? Jo, vi bör skeppa en dyr back och i utbyte få en forward i samma prisklass. Vilken back bör skeppas? Den enda tänkbara kandidaten jag ser just nu är Lundgren, just med tanke på vilken lön han sitter på. Larsson eller Ersson är i en helt annan prisklass och det skulle varken göra från eller till att skeppa någon av dom. Trejder är ovanligt i SHL men här ser jag ett ypperligt tillfälle att försöka hitta en sådan lösning. Lundgren skulle nog flertalet lag i SHL vilja ha, speciellt de lag som läcker bakåt för tillfället. Och vi skulle i utbyte kunna få en 25-poängsspelare som kan spela i andra/tredjekedja i SHL.

Rumpelstiltskin: Det är självklart att man ska stötta sitt lag i alla väder. Inget fel med det, men jag förstår folk som inte vill betala för att se sitt lag åka på stryk. Det kan låta negativt men det är den verklighet vi ser idag. Dessutom visar inte Brynäs några signaler på att det verkligen kan vända. Då anser jag att dem inte förtjänar mer publik. En knapp vinst igår mot Örebro räcker inte. För att saker verkligen ska hända och för att få supportrarna på tå krävs först och främst förändring i tränarstaben, ett förslag kan vara att ge huvudansvaret till Sundquist. Därefter få iväg spelare som Larsson, så det satsas på Söderström. Mannberg, Asklöf bör även få nya klubbadresser. Fjärdekedjan vi har är ju rent utsagt katastrofal. Flytta ner Jacke till fjärde (Alcén-Jacke-Forslund). Sen tycker jag att Jensen spelat upp sig, men han borde vara tredjecenter. På så sätt kan Kousal spela center i andrakedjan med ett nyförvärv bredvid honom. Sådana här saker som inte jag ser som omöjliga skulle visa att de verkligen vill vända skutan i rätt riktning. Att endast sparka BZ räcker inte. Det måste hända saker i föreningen. Gävle är av historia en svårflörtad publik, då får klubben ta ansvar och införa fler förändringar än att utse Dackell till SC.

Auchinleck: Ja huvudet på spiken! Egil ”Drillo” Olsen. Långbollarnas konung med filosofin att ett anfall som tog längre än 10 sekunder eller innehöll mer än 5 tillslag före avslut aldrig renderade i mål... och lika gärna kunde avbrytas...

Lite så spelar ju Brynäs nu. Dumpa, dumpa... Inga långa anfall... T.o.m. höga lyror verkar man anammat då man ofta glider i låg fart och tvingas man dumpa före röda så drar man ofta upp den i luften. För att undvika icing troligen.

Drillo style...

Brynäsgubbe: Klasspelare. Bra gjort av Bengtzén där. Hela SHL jagade honom.

Honken: tur att inte Palushaj var med, han hade nog gjort typ tre mål på Rautio.

Fantastiskt skönt med 3 poämg,jag skrek som 2012 när Kellman satte pucken.

MEN..Vi spelar ju inte bra. Vad får vi ut av Kilström, Lundgren och Andersén ? Alla är ganska svaga såhär långt. Gunde var inte bra idag, men han är normalt sett bra.

Söderström är ju enligt mig bästa back idag, han visar mer än vad Adam Boqvist gjorde under någon av sina matcher i A-laget.

Men stort frågetecken för om Sjödda når ut, spelet finns inte där idag iaf.
I andra perioden rör vi knappt pucken.

Hur som helst, så jäkla skönt med 3 poäng och poäng flera matcher i följd. Kanske kan det göra att det lossnar ännu lite till.

Skål !

{7800}: söderström gör så att anders'en gör sin bästa match😁

Söderström är extremt bra. Måste få fortsatt förtroende i framtiden.

Har lite tråkigt så jag gjorde ett dream team!
Med spelare med Brynäs anknytning och är aktiva.
Man blir lite imponerad av vilka spelare vi har producerat.
Forwards:
1:a Silfverberg, Bäckström, Lindholm.
2:a Rödin, Järnkrok , Lindblom.
3:a Wännström, J Larsson, J Boqvist
4:a Blomqvist, Granström, Rensfelt.
Ex : Alcen, E Larsson.
Backar :
1:a Ekholm, Djoos
2:a Bertilsson, Gunderson
3:a Andersen, A Boqvist
Ex: Ersson, Kindvall.
Målvakt :
Markström, Lindbäck
Ex: Dackell.
Är ett par namn som inte är Brynäsare i grunden men jag tycker om dem,och dem har varit länge i laget så dom får vara med.
Finns ett par till med fick inte plats med alla.
Det är skapligt offensiv i detta lag.
...
För övrigt :
Har en positiv känsla inför ikväll.
Vinst med 5-1

Otroligt dålig match. Försvarspelet katastrofalt, sjunker ner i knät på Rautio hela tiden. Rautio som vanligt dålig.
NOLL idéer i våra anfall, dumpa pucken och hoppas vi vinner den bakom mål..

Boqvist, Kousal och Söderström är väl de enda som kan få ett godkänt betyg ikväll.

Blir nästan förbannad över att Brynässpelarna/tränarna inte själva vågar säga och inse hur dåligt de spelar😞

Såhär långt finns det få saker som visar på att Brynäs ska kunna klättra till en högre placering, 10-12 plats hamnar vi på tyvärr.

Vi åker saktare...
Vi passar sämre...
Vi skjuter lösare...
Vi siktar snéare...
Vi är klenare...
Vi är fegare...

Å vi har sämre målvakt....

Känns hoppfullt...

Det här spelschemat är ju fucked. Känns ju inte ens som säsongen är igång med såhär stora uppehåll.

Skrubben: Det handlar inte bara om det som händer på isen. Om en allsvensk "Boforsare" håller samma nivå som Alcén, är Alcén det givna valet, eftersom han är en kulturbärare, egen produkt och Gävle-kille. Det är viktig att ha lokal förankring i laget. Jag väljer hellre att kicka ut BZ allsvenskar än en Brynäsare som Alcén. Dessutom är Alcén en retsticka som retar upp motståndarna + gör fler mål än man kanske tror. Han gjorde ju faktiskt 10 mål förra säsongen.

Pettisbif: Vad är poängen med att göra en laguppställning som innehåller spelare som inte spelar i Brynäs eller ens kan ses som aktuella till Brynäs?

Ska du inte garnera med några NHL spelare med?

Makita: ”Tycker det är rimligt att anta att Bif skulle öka publikintaget med 750 personer jämfört med idag om vi skulle värva en spetsforward”

Nu pratar du i nattmössan. Finns inte på världskartan att det skulle öka snittet med 750 personer. Möjligtvis om vi värvade Bäckis, men jag skulle nog ändå vara tveksam.

Nu börjar det bli lite tjatigt här inne. Jag tror att ni har fått sagt det ni vill till Huge nu. Han håller på sitt och ni på erat. Det har uppstått  ”slåss mot väderkvarnar ” situation nu för alla inblandade.

Sedan tycker jag att kritiken mot BZ från vissa är lite väl överdriven. Han har inte varit den bästa sportchefen i SHL och inte den sämsta heller. Idag är det svårt att vara sportchef när inte klubben eller chans till landslags spel betyder något för spelarna. Utan nu är det bara pengar för dom äldre och suget efter att få NHL kontrakt för dom yngre. Det blir många fel värvningar för dom flesta sportchefer numera.

mk: Tja, det är väl som med alla andra diskussioner vi haft här de senaste 45 åren.
Så länge en ifrågasatt spelare/tränare/sportchef/kioskförsäljare finns i organisationen är det absolut det bästa för föreningen. När sedan denne spelare/tränare/ordförande/kioskförsäljare blir bortplockad är ju det också det bästa för föreningen. Win win hela tiden!
Den onyanserade massan av gråtande dagisbarn här inne har de senaste månaderna ifrågasatt sportchefen gällande klumpiga uttalanden, värvningar och brist på röd tråd. Nu är han borta. Tänk så fel vi hade...

Peja: Är av uppfattningen att backarnas nivåhöjning idag beror på forwards. Ett helt annat defensivt fokus, mindre tjuvande gjorde att man jobbade ihop som en enhet över isen. Det var inte lika spretigt...

Skrubben: Vill passa på att tacka Bengtzén för åren han gett för Brynäs. För den stora passion han visat och att han verkar vara en väldigt trevlig och rejäl person som dessutom var en hårsmån ifrån att ta oss till ett Guld. Respekt!

Sen tycker jag att det är av helt rätt skäl han får gå. Jag har sedan länge efterlyst en klarare strategi eller röd tråd i den verksamhet som bedrivs. Inte ens när rekryteringarna blir bra så tycker jag att magkänsla är rätt metod. Bengtzén har en relativt bra magkänsla, framförallt för gruppdynamiken, men utan seriös kartläggning blir magkänsla ett väldigt trubbigt och spretigt verktyg.

Jag gillar, och har ju även propagerat för, att man bildar en scoutinggrupp. Som jag nu hoppas dels kommer att arbeta med att titta på spelare men som också använder sig av statistiska analyser som hjälpmedel.

Min spontana känsla efter att ha läst intervjun med Campese är, "äntligen"!

Det tråkiga med att arbeta med en strategi är att det tar tid innan resultat kommer. Och strategin kommer att bli utmanad av oss fans, som skriker efter snabba förändringar och spelarköp. Men ska vi bli en klubb som är bra år efter år så är det inte Rödin vi behöver utan en plan som gör så vi förbättrar alla delar av de verksamhet som bedrivs (och kanske Rödin också...).

Jaha, nu ska vi bara vinna mot Skellefteå också. Jag har faktiskt en förvånansvärt nog en ganska god känsla. Den grundar sig på de sista minuterna av förra matchen där man såg flera bra intentioner.

Äntligen . BZ får kliva åt sidan . Inte en dag för tidigt .Kan någon fråga huge om det var rätt beslut ? Innan vi börjar ljubla . Lite ljus i hockey mörkret .

Bengtzén är på möte med ledningen hela dagen idag. Jag tror faktiskt han kommer bli kickad.

Zappaholic: Jag gjorde en ”Huge” och svarade med samma mynt som han själv har skrivit om mig och många andra. Det jag skrev som skribenten powerfade, står jag för.

Som moderator så anser jag att Huge borde ha lärt sig efter typ 15 år på HS att det är väldigt dumt att sätta sig och häckla och kasta glåpord över supportrar som är besvikna eller förbannade. Jag bet inte hur många anmälningar på inlägg av Huge som jag har fått behandla efter en kväll som igår. Han verkar inte ta lärdom av detta och avstängningar biter tydligen inte heller. Så nu kör jag en ”Huge” helt enkelt. Som privatperson. Alternativet är uppenbart för att städa efter honom har jag inte tid eller lust till. Om detta gör mig olämplig som modrerator så kliver jag gärna åt sidan. Ett jobb för dig kanske? Du verkar va en fena på att bedöma om inlägg är bra eller inte...

Huge: Here we go again...

Sen när klubben tagit beslut och sparkat, säg sportchefen... Då tycker du plötsligt att beslutet att sparka är logiskt och korrekt...?

Brynäs gör A L L T I D rätt...?

Intressant att se om Gallo blir avstängd i efterhand för den där tacklingen på Danielsson. Om Nicke ligger kvar någon minut där och domarna kollar på reprisen så är jag övertygad om att de delar ut matchstraff för checking to the head.

{2064}: Jonas Rönnqvist...ge han allt han begär.

Jan Grismöbel: Tycker faktiskt det är dags för Sjödin att packa ihop kontoret. Finns inget spelsystem, ingen energi, ingen inställning...vi blir överkörda av ett på papperet extremt defensivt jävla Timrå...

Detta är klassen sämre än under Melin.

Jag skäms.

Peja: Läste detta citat av Sjödin i pressen ang Boqvist:

"Vi ville få en liten förändring. Jag tyckte inte han var riktigt vaken heller. Då fanns det lite att ändra på där. Då hade vi Bjurström som vi väntat på att få slänga in. Ser det ut som det gjorde kan man göra en förändring."

I mina ögon som sagt var ett ytterst tveksamt beslut ur ett antal aspekter.

Bedrövlig match igår men egentligen är det kanske inte den matchen vi skulle vinna. Frågan är då förstås vilken match (eller förhoppningsvis vilka) det är. Jag kommer tillbaka till det.

Ett par funderingar efter gårdagens match som var den första där det fanns tecken på fjolårets inledningspanik i spelet. Det är naturligtvis viktigt att se detta som ett olycksfall i arbetet och komma tillbaka till spelet vi tidigare haft. Fortsätta arbeta med att förbättra spelet i egen zon och hitta vägar att göra mål.

Jag blir lite bekymrad över att man bänkade Boqvist. Det känns mer som ett straff än en åtgärd för att förbättra spelet. Om Brynäs ska bli ett lag på övre halvan detta år så är en av nycklarna att Boqvist tar ett par steg och börjar göra mål. Potentialen finns där och sammantaget har han varit en våra mest kreativa spelare. Men vill man att en ung spelare ska utvecklas så tror jag inte på bestraffning av misstag. Ta ett snack, hjälp till med analysen och säg "ut och kör". Nu gjorde vi noll mål i matchen med vår mest kreativa spelare bänkad. Inte så mycket fingertoppskänsla där...

Om jag läser rätt så har v två hemmamatcher i rad bl a mot Timrå. Förlorar vi båda dessa är vi riktigt i skiten och Skellefteå kan visa sig vara baneman för ytterligare en Brynästränare. Nu tror jag dock att vi tar minst en av dessa matcher men då behöver vi lösa en del problem.

Saker på Sjödin att fundera på:
- Hur ska du formera kedjorna till nästa match nu när förändringen som gjordes blev ett fiasko?
- Var ska Boqvist spela och hur coachar du honom till att våga?
- Hur ska vi sätta spelet i egen zon så att vi inte ger motståndarna insida?
- Hur ska vi göra mål?

Det här laget måste ställa sig frågan om man vill spela på allsvensk eller elitnivå. Detta är fullständigt oacceptabelt.

Varför fick Tommy huvudansvaret? VARFÖR? Det går bara inte att skylla på skral marknad.

Det här var årets statement hittills!

Vi har fram tills idag klarat oss undan med hedersamma förluster där spelet stora delar av matcherna varit ok och vi har gett oss själva chansen.

Som det ser ut idag så anar man att något inte står rätt till. Laget var inte påkopplat. Målvakten står och sover flera ggr om, vi är okoncentrerade och nonchalanta.

Sorgligt nog börjar det påminna plågsamt mycket om förra säsongen. Vad har BZ för lösning i år.Jag sade tidigare att Sundqvist skulle vara headcoach före jul. Tveksamt om det sker. Tror BZ är för stolt...

Laget blöder, föreningen blöder... Vad gör Campese?

Går på VSK-match...?

Bratwursten : Är besviken på grovjobbarna, sammantaget. BZ samlar på grovjobbare som andra gubbar samlar på frimärken men ändå verkar lagets analys av första periodens kollaps vara att spelarna inte jobbade tillräckligt hårt, typ. Precis sånt som inte ska kunna hända när man har en så stor samling grovjobbare.

Men är mer besviken på spetsspelarna (Gunde, Boqvist) som mer eller mindre ger bort de två första målen. Med en så här kass inledning på säsongen saknas nog kollektivt självförtroende att kunna vända 0-2 på bortaplan. Det är två stjärnor som sätter oss i skiten...

Tja, det syns vad bra det är att ha en spelide som alla förstår och ställer upp på.

BZ skulle gärna få förklara värvningarna av:
Nilsson
Kristo
Forslund

Kilström säger att de sitter kvar på bussen.

Det räcker ta mig fan inte att komma dragandes med sånt snack. Vad är problemet? Vi har vunnit en match och torskat fyra, och grabbarna "sitter kvar på bussen". Då är det väl nåt som brister jävligt ordentligt ändå.

Sv: Jaha
{2064}: Jag tror vi tar oss till semi i corsi-slutspelet som drar igång i maj. Har en bra känsla.

Sv: Jaha
Rodrigo: Känns som Sjödin lätt blir stressad och inte tror på vad han gör. Får han inte snabba resultat är det bara att ändra tills man vinner. Som på försäsongen då man skulle ändra spelsystem för man förlorat några matcher.

Bratwursten : Okej. Men att man inte gör plats för Bjurström, just med tanke på hur ineffektiva vi varit är bara ren idioti. Ren idioti.

Sen det här med att Sjödin säger defensiven först och då kommer offensiven, han har rätt i det.

Dom gångerna defensiven fungerar då blir det bra även offensivt, vi såg det mot Rögle exempelvis.. Även under Bulan, han fokuserade också på defensiven först och främst (spelet utan puck) när det stämde var vi jäkligt giftiga. Tycker det är fel att såga Sjödins uttalande, sen tror jag flera missförstår med flit.