1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776590 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Försäsong 2017/2018
Granis och Micke J i kramkalas efter träningen, fint att se. Kärlek!!
💕🥅🏒

Brynäsgubbe: Samtidigt är Bulan den coach i SHL som är solklart mest energisk i båset. Titta på t.ex. Hallam och Lindbom. Två framgångsrika coacher som står kolugna i båset.

Jag tror som Sanny skriver att det läge Brynäs var i för 2,5 år sedan så var Bulan perfekt att få in. Det behövdes en tränare av den typen för att få igång laget igen. Men därmed behöver det inte vara så att Bulans ledarstil är den som Brynäs behöver för alla framtid heller. Det finns en risk att spelarna tröttnar till slut. Dessutom har vi ju behållt 21 spelare som redan är präglade av Bulans hårda krav.

Övriga ledare, materialare, fystränare m.fl. är också kvar. Jag har svårt att se att en persons utträde skulle göra att alla spelare blir lata på träningarna igen. Det skulle i sådana fall Bengtzén ta tag i om han märker att det är på väg åt det hållet.

En anledning till Caporussos lyft?

"Har du förändrat ditt sätt att spela ishockey sedan du kom till Brynäs?

- Kanske direkt när jag kom. Men sedan märkte jag att jag ska spela precis som jag brukar och det spel som har gjort mig framgångsrik."

Sv: A proposito de nada
Charles: Gävle är en magisk stad när det gäller att fostra hockeyspelare. Läser ibland fans som på fullt allvar förespråkar att Brynäs borde byta stad, det ultimata beviset på att en person inte förstår och/eller uppskattar hockeykultur.

Clark oförskämt bra under försäsongen

Sv: CHL - CHAMPIONS HOCKEY LEAGUE
Brynäsgubbe: Men sitta och gnälla på CHL pga skaderisken. Då ska vi inte spela några träningsmatcher utan helst bara nöta spelsystem internt utan tävlingsmoment, eller?

Kul att höra brynäsklacken genom teverutan.

honken21: Även på mig, Ikonen - Boqvist - Asklöf ;) Smurfs ;) Men varför får inte Blomman mer chanser?? Även bra i PP. med sitt skott/direkt slagskott. Skulle passa perfekt som tredje länk bredvid Jensen/Clark., tycker jag. Kan dessutom teka istället för Jensen, som han inte alls är bra på. Men som Jacke är väldigt bra på. Men vem vet, kan slå väl ut med Paille där. Och Hajen och Loui är ju ett gammal radarpar. Kanske Hajen kan få än mer fart i Loui..? Hoppas. Sen helt rätt att Asklöf går före Liljewall. Han behövs inte i detta lag. Speciellt inte när Bjurström varit så pigg. Nya G.Thorell??

honken21: och Peja.
Ang Boqvist roll i första kedjan så är det ju helt klart så att vi tappar i tyngd och förmåga att checka fast motståndarna jämfört med Oskar.
Det kan ju då vara intressant att spekulera i vad det är som gör att man faktiskt provar Boqvist i första. Att utgå från att Melin inte har en tanke med detta håller ju inte. Det enkla svaret är nog att man ser honom som den spelare i hela truppen som har störst potential. Det finns det ju också visst fog för. Boqvist är väl t ex den Brynäsare som gått högst i draften sedan Bäckis. Får man den potentialen att blomma ut så har vi ytterligare en toppspelare.
Man kan tänka sig att man ser att han har spelsinne och klubbteknik i nivå med Lindblom. Ta förmågan att snabbt leverera pass i trängda lägen som Boqvist behärskar nästan i nivå med Lindblom. Vet inte om någon annan klarar det lika bra av forwards. Det i kombination med en bättre skridskoteknik ska kompensera för sämre fysik och närkampsspel och kunna ge långa anfall med puckkontroll.
Nåt sånt kanske.

KalleTeodor: Eftersom det är så mycket trams här så kan det va på sin plats att hylla nån lite=)

Tycker KalleTeodor är klockren och skriver saker som man får ut nåt av att läsa!

Sen vet jag att det är svårt att det inte blir en del trams fram och tillbaka när man tycker nån har korkade åsikter.
Vissa vill spy ur sig sin ilska på spelare/tränare utan att ens ha spelat hockey själv osv.

Men tex Huge som verkar ha koll kan ju svara på ett proffsigare sätt och inte sjunka till trams nivå.

Intressant detalj ur intervjun med Palushaj. Största anledningen till att han kom till Brynäs var för att det är ett topplag som spelade final. Man får mycket gratis i bara farten när man ligger i toppen, blir lättare att rekrytera bra spelare etc. Hoppas Brynäs kan befästa den positionen på lång sikt.

Renberg om Palushaj: "Det här är en klasspelare, det ser jag direkt." Oj oj vad bra han verkar!

Inkazar: Distinkt 1-0 tidigt. Bra för mitt bet som trillar in när Brynäs gjort över 4, 5 och 6 mål! Kör på nu, försäsong eller inte, popcornen upphällda 👊

Skrubben: Klockren analys! Kul att du nämner Melins coaching. Jag gillade också vad jag såg. Tyckte det var flera detaljer i slutet där Melin var aktiv och tog rätt beslut. Lite mer fingertoppskänsla som att låta Lucas slå en av straffarna. Med tanke på att detta var andra matchen och med tanke på hur sovande övriga svenska lag varit så var vår insats riktigt bra.

Brynäsgubbe: Som sagt kul match, Jag är positivt överraskad över Brynäs insats. För att vara andra matchen var det riktigt bra tempo och förhållandevis få misstag. Coolt att få en bra inledning på att slå straffar, det handlar ju mycket om självförtroende och brukar ju kunna handla om en eller ett par extra vinster om man tar dom.

Och återigen, satsa på Lucas som back i pp2. Han kan bli en ny Ekholm.

vti-peter: Vilken kul match och vilket bra tempo!

Palushaj känns som Clark i förra årets inledning. Det lovar gott. Instämmer i lovsången om Öhlund. Han är löjligt bra i alla moment i alla delar av banan. Boqvist ser mer stark ut i både huvud och kropp. Det ger hopp (nä jag ska inte fortsätta rimma...). Sen blir jag glad av att se Sundqvist i spel igen. Jag hoppas att han får en kanonsäsong som avrundas med ett SM-Guld. Det är han värd.

Men dräkterna mår man illa av. Det ser ut som Djurgården spelar.

Pettisbif: snyggt pettis, hänger gärna med på golf någon gång ;)

Skrubben: visst är det så. Bemötte bara kritiken om att det var fel.

Sen hur han fått tag på det eller om han gissat det. Det lämnar jag därhän. Är så satans trött på häxjakten mot Pettis.

KalleTeodor: Precis. Nu när Fälth är skadad finns en lucka att fylla; en spelskicklig back som är rightare. Om ledarstaben inte ens testar honom i A-laget under försäsongen är det tjänstefel i mina ögon.

Skrubben: Jag håller med våga,prova Boqvist. Han kom förresten tvåa i poängligan med 8 poäng på fem matcher i Ivan Hlinka. Grymt imponerande av en back!

honken21: Jag kommer skriva ett omdöme om varje spelare här efter matchen om dom inte lyckas fixa streamen.

Auchinleck: Jensens slutspel var inte på något sätt dåligt. 0.5 poäng per match är bra med tanke på hur enormt hämmad han såg ut i många matcher. Att han är en choker är struntprat i mina ögon. Första kvartsfinalen mot LHC gjorde han kanske sin bästa match för säsongen innan han blev skadad i samma match.

honken21: Ölund blev draftad av Pittsburgh idag! Femte rundan som nr 155 sammanlagt.

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Nu när laget är spikat vore intressant att se hur ni tror att spelarna kommer leverera kommande säsong. Här är min lista:

40+ poäng, Juuso Ikonen - Jag tror att han blir vår poängkung kommande säsong, framför allt eftersom jag förmodar att han kommer styra vårt första PP. Han var en av våra bästa forwards i slutspelet, och har fortfarande potential att bli mycket bättre (bara född 95).

35+ poäng, Linus Ölund - Om det är någon som kommer kunna explodera på samma sätt som Oskar Lindblom gjorde förra säsongen så är det denna kille. Gjorde en enorm resa efter jul och växte in i SHL-kostymen mer och mer under säsongen. Var tidvis vår bästa spelare under slutspelet.

30+ poäng, Kevin Clark - Tror på en dipp produktionsmässigt jämfört med ifjol. Hittade en enorm kemi med sina kedjekamrater och fick en del "gratispoäng" tack vare det. Däremot finns det en enorm uppsida i hans produktion i PP. Bara 9 poäng i PP förra säsongen!

30+ poäng, Jesper Jensen - Samma resonemang som med Clark. Ska han nå 40+ poäng nästa säsong krävs det att produktionen går upp i PP. Tveksamt om hans kedja i 5v5 blir lika dominant som förra säsongen.

30+ poäng, Aaron Palushaj - Jag tror på denna kille. Producerat bättre i KHL än vad många andra SHL-importer gjort som sedan dominerat i Sverige. Bz har haft koll på honom under flera år, så jag litar på att han är välscoutad. Det är dock alltid en osäkerhet med att plocka in killar som aldrig lirat i Sverige. Därför känns 30+ poäng som ett rimligt minimum till att börja med.

Där har ni mina topp 5. Övriga spelare i topp 10 rankar jag följande:
6. Ryan Gunderson
7. Daniel Paille
8. Henrik Larsson
9. Jacob Blomqvist
10. Jesper Boqvist

Gunderson kommer höja sin poängproduktion något jämfört med ifjol. Han var trögstartad då han var ovan med spelet i SHL efter sina år i KHL. Nu kommer han vara redo från start att leverera från blålinjen. Henrik Larsson kommer styra andra PP:et och kommer göra en skaplig poängskörd där. Blomqvist har enligt mig inte fått den roll i laget han förtjänar. Han spelade i en fjärdekedja hela säsongen, extremt lite istid i PP, och ändå 20 poäng. Jämför det med Granis som hade bättre spelare runt sig och betydligt mer istid i PP. Han gjorde 17 poäng. Sätt Blomman i en tredjekedja med t.ex. Loui och Boqvist så kommer han överraska många rent produktionsmässigt.

Bubblare är Loui och Boqvist som känns mycket svårbedömda kommande säsong. Loui har producerat i tyska ligan men är ett totalt oprövat kort på en högre nivå. Boqvist gör sin första riktiga SHL-säsong och förväntningarna bör därmed inte vara jättehöga på honom. Ses dock som en stor talang och förväntas gå i andrarundan i draften.

Vad säger ni?

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bengtzén har en del sköna uttryck för sig 😂
"Det är inte en kille jag hittade på ICA i förrgår direkt"

Wesley: Ju mer jag kollar på Eliteprospects, desto bättre känns denna värvning.

Kolla vad alla andra succévärvningar från KHL gjort för poängskörd sin sista säsong innan dom vände till SHL. Wellman, Palola, Matt Anderson m.fl. Nu säger poängskörden långt ifrån allt, men ändå någonting att förhålla sig till.

Paulshaj och Luigi spelade tillsammans i Univ. of Michigan, spännande nyförvärv.

Brynäsgubbe: Välkommen Aaron

Peja:
Men hallå?! Snacket är ju nu, kopplat till att man har 11 nya friska millar i plånkan.
Hade varit idiotiskt att värva Lindbäck i jan, han hade säkert inte tagit Öneruds flaxpuck heller

Sv: EKONOMI - ORGANISATION
ellis: Låter dumt att öka lönebudgeten bara för att det gått bra ETT år. Går det bra även nästa år så kanske man kan se en viss trend för att justera pengarna. Men nu tycker jag de gärna får hålla på cashen.

Positiva besked från Berra.

– Det känns bra nu och det har det gjort länge. Jag har inga symptom och jag tränar på för fullt, det har jag gjort sedan vi körde igång, säger Bertilsson som haft skadebekymmer tidigare försäsonger.
– Kroppen känns riktigt bra och jag har kunnat köra för fullt hela tiden. Andra somrar har jag haft lite strul, men det har jag inte haft i år. Det känns fantastiskt.

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Skrubben: Ja utifrån ett s.k. "första intryck" så sätter han ju en positiv stämpel. Inga klyschor eller självklara floskler... Bra intervju. En bra karaktär helt klart. Bra känsla...

Peja: Att vända ett minusresultat på 8 miljoner till att gå +/-0 inkluderat 1 slutspelsmatch, utan att dra ner på spelarbudgeten, är inte fy skam om du frågar mig.

Huge: Jag sa att man inte kan räkna med det.

Du gör en poäng i att missförstå och göra det till din sanning. Den typ av argumentation finner jag ingen anledning att forsätta med. Du har fått din förklaring.

Bifbiffen: Du har ju själv öht INGA belägg för det du påstår.
Hur vet du isf om eller när han ljuger?
När han prickar rätt, hur kan du avgöra om det isf berott på verklig inside info eller om han bara har haft rätt pga slump/sannolikhet efter att ha namedroppat massor av namn?
Och att du redan läst om det han påstår sig ha hört inifrån säger inte mer än att Aftonbladet och Twitter m.m också kan ha inside info men varit snabbare på hanen sas.
När allt är klarlagt visar det bara på EN entydig sak: du anklagar ngn för att ljuga utan att du har det minsta bevis för anklagelsen.

Enaranger: Caporusso ersätter Zaborsky lönemässigt????

Jag tror det är en grov missbedömning. Skulle gissa Zaborsky har det dubbla...

Anders Berg: okej.

Det tycker jag är rätt. Vi hade redan en av SHLs bästa backbesättningar. Och den blir inte sämre ett år till. Tvärtom,
Gunderson har kommit in i SHL spelet ordentligt,
Carlsson fortsätter utvecklas.
Larsson tror jag mer på än Pudas
Ersson kommer förhoppningsvis ta fler steg, kanske vår nästa Bertilsson? Han hade tendenser i finalserien.

Kan man tolka detta som att Ikonen också blir kvar?

mustigahjalmar: Jag gifte mig för fem år sedan, på Brynäs hundraårsdag. Min fru tror inte på mig när jag säger att det blev 12 maj av en slump😀

Bifbiffen: Varför rapa samma ståndpunkt i femhundrafjorton inlägg i rad? Är det att diskutera tycker du?

Folk brukar gnälla på att Huge aldrig ger sig, vilket jag kan hålla med om ibland. Men du är ta mig fan ännu värre...

Wesley:
Bra formulerat! Dessutom "fått ut maximalt av laget" ... Nick - helt borta större delen av säsongen ... Zab - helt borta så när som på sista matcherna ... Enter - helt borta ... Sunken - Borta ... Bertil - borta slutspelet

Visst fick BZ ut mycket, men knappast max. Lite för mycket skador för att det skall lyckas hela vägen... troligtvis hade det räckt med en hel Bertil.

Å andra sidan... alla lag har skador, truppen måste va bred för att orka en hel säsong. Facit : BZ byggde ett bra lag efter de resurser han hade!

Kommer med inside:
-Carlsson är väldigt nära en förlängning.
-Ikonen arbetas det hårt med för att behålla.
-Boqvist kommer med största sannolikhet att bli kvar.
-Två nya forwards in ev. en ny back då dom inte vet än hur det blir med Sunkan.
-Namn som Brynäs snackat med, vet ej sanningshalten men här kommer namnen,;Ted Britén, Richard Gynge, Bill Sweatt, Mario Kempe, Olli Palola, Oskar Osala, Patrick Thoresén, Pontus Åberg,Spencer Abbott, Niclas Jensen. Som ni märker är det två spets spelare som ska in.

BTW.Vet någon själ vad som hänt med Mark "In the park" Owaya? haha xD

KulaShaker: bra. Även bra med 3år på Kilström. Han är i sin "prime" nu och vi får behålla honom hela den tiden.

Bifbiffen: Men vilka ur förra truppen vill vi ha kvar?

Ikonen? Ja tack.
Boqvist? Ja tack.
Kilas? Ja tack.
Plus då dom som verkar klara, Ersson och Carlsson

Då blir det väl inte mer än två- tre stycken.

Kanske idiotförklarar mig. Men jag litar blint på att Bz löser detta👍

Bifbiffen: Att ni orkar med denna diskussionen dag ut och dag in är helt magiskt om något;)

Varför måste det vara målvakternas fel eller första kedjan eller nån backs? Känns mer som att tillfälligheter avgjorde mellan 2 jämna lag. Alla gjorde det bra, alla gjorde misstag och tyvärr vann hv. Nu ser vi fram emot guldet 2018. Tror ni alla stannar av de som Bz vill ha kvar? Hoppas verkligen på Ikonen. Var grym sen han kom in.

Huge: "Nazistpacket" ...!!??
Känner inte igen dig Huge - är det månne lite alkohol inblandat i bilden eller har någon kapat kontot? ☺

Skrubben: " Grundserien var inte bra, men i slutspelet visade han faktiskt att han var en matchvinnare."

- Say what???? Jo visst. I några matcher där vi spelade igelkottförsvar och låg i skottlinjen i 60 min gjorde han det riktigt bra och spikade igen. Men hur kan du kalla honom för matchvinnare när han inleder en match som kan leda till SM-guld på hemmaplan med två riktigt dåliga ingripanden som gör att vi förlorar matchen...?

I min värld är han tekniskt sett en duglig målvakt men det håller inte i längden när han närsomhelst utan förvarning släpper lösa fladderpuckar från distans eller helt plötsligt tappar pucken ur synfältet.... Man skyller på skymningar och styrningar men en bra målvakt som står rätt tar också dessa puckar för det mesta....