1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776627 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Försäsongen 16/17
Brynäs bekräftar iallafall på sin hemsida att matchen mot leksand på lördag kommer livesändas det gillas :)

honken21: Hur peppad blir man av att spela en försäsongsmatch i en islada?? Ser det ut så här när serien kör igång så r det en helt annan sak. Jag vet inte hur många ledande spelare jag sett vara loja och likgiltiga under försäsongen. De vet sin plats medan spelare som ligger på marginalen vet att de måste visa fram fötterna för att få en plats. Det är helt i sin natur...Jag är inte ett dugg orolig.

Skrubben: Skulle bara vilja säga tack till dig samt er som tar er lite extra tid att skriva dessa längre genomgångar om våra matcher och spelare. Det uppskattas något enormt av oss som har ett ett lika brinnande intresse, men inte alltid möjligheten att själv närvara.

Så var inte orolig att det blev för långt, för egen del hade det dessutom gärna kunnat få vara än längre!

Oj va många som kommer såga och hylla och såga igen olika spelare denna försäsong=)
Dom är nertränade och kommer prestera väldigt olika en månad framåt.

En kan va riktigt seg idag men pigg en annan dag osv.

Det är första matchen och försäsong grabbar.

Men kul se ni brinner för Brynäs och är taggade.

Sv: A proposito de nada
bradberry:
Tyckte du att Johnson åkte "Bulans åkvägar"?? Han var en av Brynäs bästa spelare ifjol men var ruskigt blek och slö idag. Tycker inte vi ska dra några som helst slutsatser kring spelarna.. Punkt

Vad gillade du Gunderson när han köpte korv på Paille's dragning??

Du ser ju själv att det är löjligt att dra några som helst slutsatser efter en internmatch!

Brodecki lämnade Gävle och grinade i media att Brynäs aldrig gav honom chansen i en topproll. Då kan man verkligen fråga sig hur smart det var att gå till Växjö? Nu sitter han som extraforward för Växjö i CHL.

{7800}: Jag med.

Rolig kommentar på streamen:

"Typiskt Brynäs att släppa in ett mål med tre sekunder kvar!"

Sv: Träningar
tjugo8:
Då var vi på plats i Gävle inför morgondagens internmatch. Är det någon som vet om det är träning på förmiddagen i morgon?

Ps
Lämnade ett västkusten i strålande solsken i morse och en prognos som pekade mot 23 grader för att successivt, under bilfärden, se termometern sjunka till 11 grader och regn... Allt för att kolla hockey i augusti... Vilken diagnos ställer man egentligen på en sådan person 😆😆

Sitter och gör matchprogram till Brynäs-Leksand i Hudiksvall nu. Sjukt vad tiden går fort.
Hoppas ni köpt biljett till den matchen, kommer bli grymt häftigt att se! Längtar!!!

Zaborsky-Westerholm-Clark är jag extremt peppad på att få se i match, kan minst sagt bli en underhållande kedja.

Chris11:
Kan vi inte åka till Gävle och titta på internmatchen? Den frågan fick jag av sambon i förra veckan när jag satt och planerade den SPA-vistelse hon fick av mig när hon fyllde år i våras.

Första gången hon nämnde det som ett alternativ sa jag att vi kan fundera på det. Jag ville ju helst ge henne den utlovade SPA-upplevelsen och det utan sport som kompensation för mitt övriga sportnörderi 😊

Igår kom samma fråga igen och jag "tvingades" vika mig och nu är 60-milatripp planerad och boende bokat i Gävle mellan onsdag och fredag i nästa vecka. Tänk att jag skulle hamna i en situation där min sambo skulle behöva övertala mig att åka på hockey i Gävle... 😊

Ska bli riktigt kul att kolla in den nya truppen och de NHL-proffs som ska vara med. Blir en flygande start på hockeysäsongen.

{6984}: Jag kommer nog att besöka en och annan träning innan första träningsmatchen om allt går som planerat. Om så är fallet så kommer jag självklart rapportera om formationer osv.

Alltså. Den här mannen med Gunderson bakom. Hel-e-vete

honken21: Ja, Jensen tror jag mycket på också. På sikt. Han har varit skadad i över ett halvår, så det kommer nog ta ett tag för honom att bli bra. Därmed skulle det kännas konstigt att starta försäsongen med honom i en andrakedja, just med tanke på hur matchotränad han är.

Nej, enligt mig finns det bara ett alternativ och det är att PaW tar den rollen. Jag har tjatat om det tidigare men det tåls att säga igen: PaW kom på delad sjätteplats i SHL:s poängliga 5v5. En poäng sämre än Greg Scott (och det behövs knappt nämnas att nivån på deras medspelare i kedjorna skiljde sig markant). Dessutom fick han debutera i landslaget i slutet av säsongen. Jag ser INGEN som helst anledning att hålla tillbaka en sån spelare. Den här killen kan explodera på riktigt kommande säsong, och det vore så jävla synd om han måste harva i en tredjekedja bara för att Bulan har snöat in sig på att man inte kan sära på twinsen.

hockey_21: Lika många som Foppa gjorde comeback typ.

Kommentar av ett Boston-fan angående Paille:

"Great forechecker, eats up PKs for breakfast, and gets a lot of breakaways".

Blir nog bra det. 👍🏻

Sv: Stark Klubbdirektör
tjugo8: Bara positiva intryck från Stark hittills! 👍

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
HitTheLights:
Här kommer klockrena femmor,

Sandström - Rautio

Gunderson - Bertilsson
Pudas - Zanetti
Fälth - Kilström
Carlsson (Sundqvist, Ersson)

Clark - Pa.Westerholm - Zaborsky
Johnson - Granström - Paille
Lindblom - Jensen - Blomqvist
Thorell - Enterfeldt - Alcén/Mannberg/Po.Westerholm
(Ölund)

PP1:
Gunderson
Clark
Zaborsky
Granström
Johnson

PP2:
Fälth
Pa.Westerholm
Jensen
Lindblom
Blomqvist

Inkazar: Inkörd på stor rink i alla fall. Öste in poäng i tyska ligan och 37 poäng på 42 matcher i ett bottenlag i Schweiz!

Inkazar: Du kan ju inte vara besviken om du inte vet något om honom? :-)

Är det en utländsk spelare?
– Du det är väldigt dålig täckning här nu, skrattar Johan Stark.

Hahaha. Han är så jävla skön.

www.gd.se/ishockey/shl/brynas-presenterar-nyforvarv-i-dag-potential-att-bli-publikfavorit#Ishockey

Kul med Alcén. Tycker han är en viktig beståndsdel i lagbygget. Ett äkta Brynäshjärta, arbetsmoral och en som vet och accepterar sin roll till 100 %.

Här kommer några intressanta spelare:
Derek Ryan
Simon Hjalmarsson
Calle Ridderwall
Kristian Kuusela
Kevin Clark
Taylor Beck
Justin Shugg
Danny Kristo
Andy Miele
Nicklas Jensen
Sean Backman
Josh Leivo

Jag vet att Bz spanar in dessa namn extra noga.

Ove Myling: Vad pratar du om? Menar du allvar?????

Så tabelläget för hela laget talar också om att man har dem tionde bästa backbesättningen, tionde bästa målvakten, tionde bästa av allt?

Är du full?

70 Rodrigues: "Målvakts- och backsidan är klar, men på forwardssidan ska det in några fler."

Räkna bort Salmela nu allihopa.

Men det ska alltså in "några fler" forwards? oj oj oj !!

Förstår inte ens hur ni kan sitta och diskutera att ta in Salmela längre.

modomille: Kan vi inte få vara glada åtminstone en dag över att en av våra guldhjältar återvänder?

modomille: Om man säger såhär: eran värvningshistorik de senaste åren jämfört med våran, vilken är bäst?

Ove Myling: Skönt! Äntligen är Djoos ersättare på plats. 👍

Är ju ganska sjukt.
Skulle man ro i land en värvning av Gunde i ett sådant här läge så kan man ju bara jämföra det med renaste julafton när man var yngre.
Helt galet.
Sen har jag samma känsla som många andra.. Har enormt svårt att se Gunde i en annan klubb än Brynäs i Sverige. Och jag har svårt att se Gunde ta så pass mycket lön i en annan klubb att han känner att det är värt det.
Nej, spelar Gunde i Sverige så spelar han i Brynäs - det är jag övertygad om.

Pettisbif: Hoppas du har rätt! Så galet nervös och vill bara se ett positivt pressmeddelande nuuuu! Gunde tillbaka och det blir säsongskort igen. 28 mil enkel resa ska fan inte stoppa mig! Kung Gunde!

Johan Norrström:
Hahahaha klockren!

Ska vi tro att king Ryan även blir lagkapten? För mig är det lika självklart som när Rödin blev det.

Chris11: Du kan inte jämföra Pallie med en allsvensk spelare! Som att jämföra Salmela med Sundqvist

Wesley: Nu ska de sista pusselbitarna in i laget. Ska bli spännande att se hur truppen ser ut när den är komplett.

Många är oroliga för att Brynäs ska bli ett Boforsbrunkargäng men jag är inte lika orolig. Vi kommer bli jobbigare att möta. Tyngre. Tuffare. Tåligare. Det känns som om BZ tar in spelare som passar in i bulanhockeyn. En spelare som Zaborsky är väl inte känd för sin defensiva kapacitet men han kommer gå fint i Brynäs. Ett fullblodsproffs som levererat i varje lag han spelat i. Han kommer leverera hos oss också.

Backsidan ser jävligt bra ut när vi fått in en toppback till. Målvaktssidan är också bra. Sandström fortsätter utvecklas och Rautio är trygg och säker där bak.

Jag är förhoppningsfull och positiv till motsatsen bevisats.

bradberry:
Vilket lag vi kommer ha 😁

Sandström - Rautio

SPETS BACK - Bertilsson
Pudas - Zanetti
Kilström - Fälth
Carlsson (Sundqvist)

Paille - SPETS CENTER - Zaborsky
Johnson - Granström - Lindblom
Po.Westerholm - Pa.Westerholm - Jensen
Thorell - Enterfeldt - Blomqvist
(Mannberg)

Costanza: nja jag tror inte vi kommer spela division 1 kval... sorry :/

En grej till är ju att Paille spelade 8 matcher för Ilves i finska ligan lockout-säsongen 2012-13 och gjorde 2mål 4assist (och +7 i +/- och 3st 2 minutare på botbänken)...
Helt ok och ett tecken att han kommer funka riktigt bra i SHL...

Alla kedjor kommer att kunna vara ett hot för motståndarna:

Paille-NY(Derek Ryan?)-Zaborsky
Westerholm-Westerholm-Johnson
Lindblom-Granström-Jensen
Enterfeldt-Blomqvist-Thorell
(Mannberg)

NY/Salmela-Fälth
Bertilsson-Pudas
Kilström-Zanetti
Carlsson (Sunken)

Sandström (Rautio)

* I nuläget har vi två forwards som kan göra över 20 mål = Zaborsky och Johnson. Sedan ska det in en center till första som ska kunna leverera ungefär så många mål.
* Vi har fem spelare som har potential att göra runt 10 mål = Westerholm, Westerholm, Lindblom, Granström och Jensen.
* Vi har i nuläget fem backar som är offensiva hot = Fälth, Pudas, Kilström, Zanetti och Carlsson. Då ska man inte glömma att Salmela eller en ny toppback ska in.
* Vi har fysiska spelare och/eller spelare med hjärta i Granström, Blomqvist, Enterfeldt, Thorell, Paille, Bertilsson, Sunken, Zanetti och Kilström.
* Vi har en stor målvaktstalang i Felix och en stabil Rautio som kommer att kriga om förstaspaden.

Får vi in en playmaker som ska centra förstakedjan så har vi alla spelartyper som behövs. Den sista pusselbiten blir avgörande för om vi hamnar topp 6 eller 7-10. Låt det bli en spelskicklig center!
Vårt lag ser rätt bra ut just nu, håller ni med?

Brynäsgubbe: En rent offensiv spelare kan givetvis passa in i truppen likt en strikt defensiv. Kunde Brendl göra succé med Boork som tränare så ska nog detta funka också.

Det är högst märkvärdigt att de som är bäst på att dela ut kritik, också är de som är sämst på att bemöta när deras kritik kritiseras. Då blir det mest personliga påhopp, larvighetet och martyrskap.

Underbart med pusselbitar i.o.m Zamorsky och bilbolaget! Bra jobbat Brynäs!

{2064}:
För slagkraften i ett slutspel kan man ju hoppas att Westerholm max centrar i andralinan och att en center som kan leverera under press / slag och hak värvas in.

{6984}: "As far as I know, Zaborsky was asked whether or not would he like to join our NT again and he declined. Such a shame, we have no one to replace him with."

Såg precis en lång intervju med Växjös sportchef Evertsson där han kommenterar valet av målvakt (Jocke Eriksson).
Jag citerar honom:
"- I och med att vi har en relativt oprövad andramålvakt så ville vi ha en väldigt klar etta, eftersom att vi fortsatt har ambitionen att vi spelar här för att vi ska vara med om att fightas om att vinna och då ville vi ha en etta som känns kapabel att göra just det. Jocke har vunnit med Skellefteå, är i rätt ålder och vart en riktig toppmålvakt i den här serien, så det känns perfekt."

Bengtzén varför han valde Rautio och inte Eriksson:
"- Vi gillar Rautio. En mycket bra målvakt som "Bulan" hade i Luleå och faktiskt jag värvade till BIK Karlskrona för tio år sedan. Nu är han 30 år och är rutinerad och perfekt som kollega till Felix Sandström."
"- Sedan tar vi även hänsyn till Felix. Ska man ta in en så bra målvakt som Jocke Eriksson slår man nästan undan fötterna på en ung målvakt som Felix. Vi tror på Felix även om han hade det lite tungt emellanåt den här säsongen."

Vad tycker ni? Bengtzén verkar inte ha lika starka ambitioner att vinna som Evertsson har (av vad man kan tyda från hans uttalanden). Han hade kunnat sagt något i stil med att man värvar in Rautio för att kunna stärka upp backsidan och forwardssidan så laget blir jämnare för att på det sättet få ihop ett lag som är med och fightas om guldet. Men nej, han säger istället att man tar in en sämre målvakt för att inte sätta käppar i hjulet för EN enskild killes karriär.
Jag stör mig på det här och kommer aldrig kunna förstå varför man gjorde på det sättet...

Anders Berg:
Han vill behålla Salmela...
Andersén har kontrakt med Brynäs om han själv vill återvända, så uppfattar jag det i.v.f.
Det kan bli bägge eller ingen.
Hur tycker du han skall göra för att komma runt det här lilla problemet?

Sitter och roar mig med att läsa om lite historik som jag förmodar att ni på detta forum uppskattar!

Bara lite kuriosa bland silly s och alla diskutoner om ekonomi och spelscheman!!

Det är från säsongen 1975/76 när Elitserien spelades för första gången och storfavorit var Brynäs.
På 70-talet ändrades seriestrukturen ett flertal gånger innan man bestämde sig för en elitserie med 10 lag som skulle spela 36 omgångar.
Elitserien betecknades som en maratonserie för året innan var det 16 lag i den högsta serien som då gick under namnet Allsvenskan och man spelade ”bara” 30 omgångar!!

Brynäs var klara dominanter i svensk hockey under denna tid men hade missat SM-guldet tre säsonger i rad mellan åren 73/75 och till säsongen 75/76 så skulle bara guldet till Brynäs.
Dom hade värvat Lars-Gunnar ”Krobbe” Lundberg från SAIK.

Första upplagan av Elitserien blev rekord jämn även om Brynäs och Leksand ryckte loss lite i toppen efter ett tag.
Skellefteå låg och krigade vid slutspelsstrecket och inför sista omgången låg dom på femte plats i tabellen en poäng bakom Modo och Färjestad.

I den avslutande omgången spelade SAIK oavgjort 3–3 hemma mot Ssk och fick dessutom hjälp av Frölunda som slog Modo hemma med 4–0 vilket betydde att SAIK precis passerar Modo och på bättre målskillnad och tar därför den fjärde och sista slutspelsplatsen!

Och där ställdes de mot storfavoriten Brynäs.
Den första matchen som spelades i Gavlerinken och fram till inledningen av andra perioden var matchen jämn.
När SAIK dessutom reducerade till 3–2 befarade många Brynäs supportrar att det nog skulle bli en tuff resa, men så blev det verkligen inte!!

Till slut blir SAIK totalt överkörda och Brynäs vann med 9–2!

Returen i Skellefteå blev visserligen tuffare när SAIK tog ledningen med 1-0 och ökade till 2-0 i första perioden.
Brynäs reducerade men när SAIK gjorde 3-1 i början av tredje var det mycket som pekade på en hemmavinst.

Då inledde Brynäs en milt sagt mäktig vändning i tredje och 3–1 som tillslut blir 3–5 till Brynäs....

Brynäs tar sedan SM-guld efter att besegrat Färjestad i två raka matcher!!

För SAIK väntade bronsmatcher mot Leksand och det blev inte någon lycklig historia!!

Först matchen vann Leksand hemma med 11–4 och hemma förlorade SAIK med 0–14 vilket fick SAIK tränaren Pelle Lundström be publiken om ursäkt!!

Noterbart är att ett par år senare slutade man med bronsmatcher i SM-slutspelet.

Med detta säger jag inte att allt var bättre förr men trevlig läsning med dåligt väder ute är det i vart fall......

Brynäsgubbe: J20 hade redan tappat Naenfeldt i och med att han inte längre är junior kommande säsong. Det är bara att som vanligt önska grabbarna som inte får plats lycka till i den vidare karriären.

{7739}: Ärligt talat så skiter jag i om spelaren är draftad eller inte. om man gör 57p i elitserien så är man i mina ögon en grymt spännande spelare. Det tycker du också, men du verkar vara på trollhumör så jag låter vidare disskution stanna här.

Ove Myling:
Varje år kommer det spelare från allsvenskan som efter en acklimatiseringsperiod blir bra spelare på SHL-nivå!
Jag tänker inte rabbla upp dom här.... kommer du ihåg nån? som till o med blommat ut till omtyckta spelare i Brynäs?
Förstår inte varför Jensen o Thorell inte skulle kunna bli bättre än junisarna som fick gå!