1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776629 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Instämmer. Brodecki har fått bra med möjligheter att visa för BZ att han är värd att satsa på. 1 mål duger helt enkelt inte för en spelartyp som Adam.

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
TREVLIG VALBORGSHELG ALLA SKÖNA BRYNÄSARE! Pözz på er 😚

Huge: ""Experten" resonerar alltså som en 5-åring som är otålig för att pappa ännu inte handlat nåt lördagsgodis fastän det redan är onsdag."

Jag tycker inte att en hobbyskribent ska försöka att analysera och kritisera vad en kunnig fackman skriver i tidningen. Här har vi en kunnig, initierad proffsskribent som skriver en artikel och då tror inte jag att någon busschaffis har bättre koll på läget än honom.

Vem tror du bäst kan bedöma läget i Brynäs; en yrkesman eller en lekman på HS?

Anders Hansson: Håller med, Tycker PaW är tillräckligt bra för att vara förstecenter.
Är man med i landslaget så borde man duga i ett mittenlag i SHL
Vi har ju för övrigt två landslagscentrar i laget, PaW & Jensen.
Det duger i min bok iallafall.
Bättre att lägga dom få kronor som finns kvar på ett par bra yttrar.

För övrigt så tycker jag det är väldigt mycke negativt snack om laget,mm
Tycker att man kan ge BZ tid att bli klar med laget innan kritiken kommer.
Kan inte vara så kul att komma hit som ny spelare om fansen kritiserar dem innan dom ens har tagit ett skrisskoskär i Gavlerinken.

{7739}: Kunde Scott producera över tid då? Han var en spelare som kunde komma in i enorma formtoppar, men faktum var att han kunde ha ganska djupa dalar också. Han var t.ex. mållös 13-14 matcher på raken under säsongen. Och det var innan Rödin blev skadad. Efter Antons skada blev han tyvärr aldrig samma spelare igen.

Det här kanske låter hur dumt som helst enligt en del, men jag behåller hellre Westerholm i laget än Scott. Om Westerholm gjorde lika många poäng som Scott i 5v5, hur många poäng borde han då inte gjort som center mellan Rödin och Lindblom? Likadant fast omvänt med Scott. Hur många poäng hade han gjort i 5v5 med Mannberg och Ponthus bredvid sig?

Mittnamn: Fast spelar verkligen Blomman sin bästa hockey som center? Det var väl lite av en nödlösning att låta honom centra?

{2064}: Det är många som säger att Jesper Jensen kommer att bli jävligt bra i SHL. Jag väljer att tro på dem. Titta på killen, han har spelat över 40 VM-matcher för sitt Danmark och levererat poäng där. Sedan var han Rögles bästa spelare när de gick upp i SHL. Bengtzén sa även att han var KHK:s bästa spelare när han spelade hos dem.
Även MrMadhawk, som har koll på spelarna där nere tror att han kan slå ut som en bomb.
Säger bara såhär, välkommen till Brynäs Jesper, det blir succé! ;)

{2064}: Stommen är väl redan klar?

Sundqvist
Enterfeldt
Granström
Blomqvist
Bertilsson
Kilström
Viss mån Lindblom.

Undra hur tongången här inne hade varit om Brynäs värvat dessa herrar.
Adam Brodecki
Pontus Netterberg
Sam Marklund
Philip Holm
Oliver Bohm
Det är hårdsatsande Växjös nyförvärv hittills. Tror ni dom är klara?

Jag tittar på Brynäs lag just nu, Rautio, Jensen, Thorell med flera... Det känns inte som Brynäs det här. Gävle-betoningen känns snart helt obefintlig.

Brynäsgubbe: de får göra om sin ramsa "Hej här är vi" såhär:

"Hej här är vi, Sveriges näst bästa lag, vi förlorar finalen än en gång och deppar hela natten lång" ;)

Sv: silly season 16-17
Zappaholic: Han är center i Sveriges bästa kedja denna kväll. Har vi vår förstacenter till nästa säsong redan i laget?

Sv: silly season 16-17
Ove Myling: Och varför skulle det bli fyra fjärdekedjor??

Johnson, Lindblom, Pa Westerholm, Granström, två spetsforwards från AHL-slutspelet är alltså spelare som hör hemma i en fjärdekedja i SHL enligt dig.

Jävligt konstig analys måste jag säga.

Inte helt igenom uselt överallt!

mattiask: Vad är det för spelare du söker till förstakedjan då? Om inte SHLs bästa målskytt duger till vår förstakedja så vet jag inte vad. Växjö vann guld med honom i deras förstakedja...

Huge:

Läktarekonom Huge.

PaW är definitivt en top 2 center. Vadfasen ska han behöva göra för att folk ska inse hans kvalitéer?

Mannberg är också extremt underskattad. Att Öhlund skulle vara lika bra är helt uppåt väggarna.

Skrubben: ungefär som att säga upp bekantskapen med sina barn det gör man ju inte ! Älskar Brynäs men är inte alltid nöjd med hur saker sköts . men sluta följa laget finns inte !!

Sv: Brynäs ekonomi
Kopparjimmie: Avtalet med Intersport tror jag blir riktigt bra! Vi slipper betala till egna anställda i shopen, samtidigt som Brynäs får större spridning i hela landet i och med att Intersport-butikerna kommer sälja brynäsprylar i sina vanliga butiker också.

Det gäller att hitta något positivt i detta mörker!

Huge: Jo, goddag själv yxskaft.

"Goddag yxskaft, läser du inte vad jag skriver?
Jag tog Broadhurst som ett exempel på hur Brynäs sannolikt inte hade råd med nåt bättre iom att man redan låg på 8 mille minus"

När man ligger 8 millar back har man väl inte råd men någon ersättare alls? Det borde vara självklart för dom allra flesta härinne. Men du försvarar Brynäs in absurdum och formulerar dig så dumt att du som vanligt inte kan slingra dig ur dina illa skrivna inlägg.

Ena stunden idiotförklarar du läktarcoacherna som vill ha in ersättare och som inte känner till det ekonomiska läget. Men du kan inte idiotförklara klubben, som känner till det prekära läget men ändå värvar in en ersättare. Dumstruten kan vackert sitta kvar på magistern.

Det som gör hela situationen än mer upprörande är att föreningen har en av Sveriges bästa juniorverksamheter och att man istället drar på sig en kostnad (ytterligare) på en chansning. Otroligt dåligt och oansvarslöst nu med facit i hand.

Chanzone: Orkar inte scrolla igenom all misär om budgetunderskottet. Så jävla trist.

Denna länk kan vara en ljusglimt. Klart att Granis lämnar Luleå

Sv: Granström funderar om framtiden....
Chris11: Hmm... Modos nuvarande trupp består av 1 målvakt, 2 backar och 3 forwards. Skulle nog bli tufft för dom över 3 perioder.

{7225}: Ja, enligt Aftonbladet ska allt vara påkritat och klart. Osten får väl köpa loss Granis från hans kontrakt med Brynäs om han vill ha kvar honom nästa säsong 😅

Huge: "Det är förstås dom här häcklarna som sitter och anmäler mina inlägg, det konstiga är isf att jag ytterst sällan är avstängd. Vore det inte bättre om du agerade lite hårdare mot många av dessa skribenter? Det är DOM som tyvärr sätter nivån härinne och är det egentliga problemet, inte jag."

Nej, det är inte dessa skribenter som anmäler utan de du kallar okunniga, de du anklagar för att inte vara läskunniga osv.

Det är inte bara nedvärderande mot skribenter utan även precis samma sak som att kalla spelare eller ledare för nedvärderande saker. Just det som du säger dig "ge tillbaka" för. Problemet är att ett flertal gånger så har inte vederbörande skrivid nedvärderande men blir påhoppad ändå. Om du anser att en skribent är okunnig så tycker jag att det är din skyldighet att bemöta dessa med argument inte påhopp som anspelar på deras nivå i skriv- och läsfärdigheter.

Det faktum att du inte varit avstängd så många gånger beror väl snarare på moderatorernas toleransnivå, något du kanske borde ta lärdom av. ;-)

modomille: Modo spelar i allsvenskan nästa säsong. Det vet du va?

Jag tycker att Scott är förjävla bra men tycker samtidigt att han ibland hyllas lite för mycket för så jävla bra är han inte! Man kan ju inte påstå att han klev fram när Rödin blev skadad bl.a.!

Huge: Elias Fälth: 8 poäng på 47 matcher, dålig defensivt, svag och seg som en deg. Dessutom gammal och på väg utför. Han måste väl vara det alternativ som passar sämst in för Bulanhockey av alla backar i Europa!? Hur i helvete kan du tycka det känns ok?

Chris11: Du tolkar BZ:s ord på ditt sätt. Jag tolkar det så här:
Jocke E hade varit att föredra men han är för dyr.
Rautio är snäppet under men ändå en bra målvakt och betraktas än så länge som förstemålvakt.
Ett bra läge för Felix att utvecklas ytterligare, då Jocke E förmodligen hade hållit Felix på bänken i alltför hög grad, nåt som knappast gynnat dennes vidare utveckling. Nu får Felix en lagom bra målvakt att tampas med utan att konkurrensen blir för stor eller liten.
I grunden förstår jag inte hur så många verkar dissa Rautio och få honom att framstå som en medioker målvakt, när han de facto slutade 4:a i målvaktsligan med över 91% i saves.
Jag undrar faktiskt om Jocke E är en så jävla mkt bättre målvakt, ärligt talat....

Haha asså fan, jag blir mer och mer förbannad när jag tänker på det. Här har vi chansen att ta hem en Gävleson som dessutom är på toppen av sin karriär, och lär vara så i många år framöver. Hade kunnat vara en kille att bygga laget kring, en riktig stöttespelare. Och en jävligt bra målvakt, vilket han visat på många olika sätt och i många klubbar.

Vad fan gör vi? Jo, värvar LHC:s dissade målvakt som dessutom svek i slutspelet.

Jag är fan mållös. Det här är inte sant. Jag har inte varit med om en liknande besvikelse under en silly.

Sjukt.

Zappaholic: Det som stör mig mest är det där med att JE skulle stå i vägen för Sandströms utveckling.

Är Brynäs i första hand en plantskola åt NHL/KHL eller?

BZ bredde på stort och snackade om att det skulle minsann upp en 14:e vepa i taket. Och så avstår man en grym målvakt för att...han skulle stå i vägen för EN målvakts utveckling.

Men OK, Han gör succé, han håller nollan hela säsongen. Sen drar han till Philadelphia och harvar runt i AHL och hoppas på en chans. Brynäs är tillbaka på ruta ett.

Jag roade mig med att scouta Rautio lite genom att kolla på highlights från säsongen. och här är min slutsats.

1. Rautio har problem att håll upp överkroppen när han går ned i butterfly (vilket jag nämnt förut)
2. Han är en puckmotande målvakt som släpper väldigt mycket returer
3. Han ligger väldigt ofta och simmar på isen.

Där har Pecka en hel del att jobba med. Om han har tid vill säga. För Rautio ska väl inte stå ivägen för vår Guldkalv Felix? ;-)

Chris11: Man investerar verkligen för framtiden. Man skippar Jocke för att Felix ska utvecklas.
Ok, vi säger att han gör det. Och sedan? Han drar som ett litet vidbränt popcorn och kvar står BZ med sin tvättade hals...

Man hade chansen att signa en topömålvakt och säkra den positionen för ett par, kanske fler säsonger framåt. Men man väljer alltså att satsa på en målvakt som sticker om han utvecklas eller kanske blir kvar om han stannar i utvecklingen? Han kanske inte ens får ett nytt kontrakt hos oss.

Jag blir fan mörkrädd...

Jag förstod att det skulle dyka upp en Boforskoppling med..

HALLÅ BZ DET ÄR BRYNÄS DU ÄR SPORTCHEF FÖR OCH INTE BOFORS. OM DU SÅ GÄRNA VILL HA MED BOFORS ATT GÖRA. SÄG UPP DIG OCH SÖK JOBB DÄR.

70 Rodrigues: Så du menar alltså att Rautio med nästan 92 i räddningsprocent" Och 6a i grundserien av alla målisar är så kass att vi måste ha SHLs bästa försvar för att hävda oss!!??Märkligt va ordet sa Bull,,,

KulaShaker: Sorry jag men blir väldigt besviken på detta.

Hallå, Joacim Eriksson är ledig och vill spela för Brynäs igen! Brynäs går miste om en rutinerad guldmålvakt.

Suck... Inget emot Rautio men Eriksson känns som det klart bättre alternativet.

KulaShaker: Faran med att scouta på EP ;-) Det är så otroligt många faktorer med i att ha ett vinnande lag. Man ska inte underskatta det mentala i spelet ishockey. Därför skulle jag gärna se att Brynäs satsar er på den biten. En duktig person som håller laget på backen när det går bra och en som kan lyfta bördan från axlarna när det är tungt. Dessutom kunna göra punktinsatser på enskilda spelare.

Vad hade en mental coach kunnat göra för Modo? De gick i ALLA och jag menar ALLA mentala fällor man kan.

-Underskatta motståndarna... Check!.
-Tro att matchserien är över efter 2 matcher... Check!
- Lägga massor av fokus på sånt man inte kan påverka när man torskat (felaktiga domslut tex)...Check!
- En tränare som står och skrävlar i TV och lovar att ge bort 10000 om man torskar och jinxar sitt lag... CHECK!

Sen har vi det mentala hos målvakterna Jag kan inte för mitt liv förstå att man inte bytt målvakt tidigare i matchserien. För hur dålig är inte den andra målvakten i så fall? 77% i räddningar i en MÅSTEMATCH!!!!

Sv: Silly season 2016-2017
Grattis Leksand" Härligt, mer pengar i brynäskassan...Det är svårt att begripa hur vissa här på forumet uttrycker sej som dom gör, det är fan helt horribelt,,, hur fan kan man veta hur bra Jocke eller Lindbäck är kontra Rautio nästa säsong? Det är en utopi.. om det nu blir Rautio så finns det väl en anledning som vi inte vet om, sen tror ja ju att Rautio är betydligt billigare än dom andra två, lägg då dom pengarna på målskytte i stället, Rautio är en mycket bra målvakt, och så har vi Sandström som är en superbegåvning även om han svikta i slutspelet...som jag tror blev en allt för stor belastning som Junisför honom, Mer matcher till starky hade varit att föredra...Blir det nu Rautio som kommer så är jag den förste att önska honom varmt välkommen!

Vill inte strö salt i såren på modoiterna.. Men jag njuter av att se Modo åka ner. Tänker speciellt på en man här på HS, JFK. Som har sågat Brynäs varje år och klagar på otur och otur. Sen så skulle Modo sluta högre än Brynäs den här säsongen enligt honom själv.

Steenm: Äckligt?! Fan vad folk sitter och uttrycker sig fult på detta forum ibland! Han har ju inte ens spelat? Hur fan vet ni hur han kommer prestera i vårt lag nästa säsong ? Ni har ingen aning! Skärp er och ge han i alla fall en chans ingen ni använder ord som äckligt över ett nyförvärv... Jag kan be om ursäkt för svärord i inlägget jag själv skrivit men ibland blir man bara för trött!

Haha, Perra och Johansson käftar mot varandra i studion. Lika låg nivå på dessa herrar som lagen de tränar. Men lite humor såhär på påskafton är aldrig fel. :)

Huge: Nej Huge. Det ger dig INTE rätten att ge tillbaka. Du kan ge vederbörande fel genom argument, inte pajkastning. Sånt brukar sällan sluta väl. Ofta med ofrivillig semester från forumet.

Sv: Fansens värvning 2.0
Dryga 30000 ytterligare sedan senaste uppdateringen!

ÖS I PENGARRRR!

{6984}: Jag hoppas faktiskt tvärtom att han gör kanon succé det är han värd Anton !!

{7225}:

Granström tillbaka i Brynäs. Retstickornas okrönte konung. Trivsamt!

Sv: Hyllningstråden till Marc Zanetti
Skrubben: Tycker gott och väl Zanetti kan betala dessa 5000 kr själv (vilket jag tror han gör och skänker de insamlade till välgörenhet).

Ska man filma får man tusan stå sitt straff själv, om man nu kan kalla 5000 kr för straff?!

Hade varit annat om han felaktigt hade bötfällts för filmning.

Sv: Silly Season 2016/2017
Huge: oväntat att du skulle hugga på den! Mr Police

Sv: Silly Season 2016/2017
{7800}: Nörstebö har väl samantaget varit en av Brynäs bätter backar i år. Det är vansinne att vi gör oss av med honom.

Sv: Play in
Zzz: håller med om Vrana, är man tilltänkt toppspelare och har varit i KHL så ska man kunna gå in och leverera direkt. Titta bara på centern Matt Anderson i Djurgården, han har gjort 45 poäng (20+25) på 55 matcher. Där har vi spets! Vrana mäktade med NOLL mål och två andraassister i 5 mot 5 på hela säsongen. Det är en stor flopp!

Huge: Fast Vrana är ingen junior som behöver infasning, han har spelat på europeiskt rink i princip hela karriären och gjort nära 50 poäng i KHL, dock har han ju några sämre säsogner i ryggen. Han har säkerligen betalt för att spela på en betydligt högre nivå. Men nu har han ju varit skadad mycket så han är svår att bedömma. Men nog hade jag velat se mer redan i början. Johnson, Vrana och Ollas ligger alla på 12/13 minus i +/- statistiken och det duger ju inte som en andra kedja..
Broadhurst har spelat upp sig, men har säkert betalt för att vara en producerade spelare på hög nivå. Han är en brunkare med bra skridskoåkning. Men det har vi ju hur många som helst av. Sen ska man aldrig vräva en spelare som Skellefteå nobbar, lyckas man inte i Skellefteå som lyckas med alla värvningar lyckas man garanterat inte i Brynäs =).
Båda om Niinimäki och Wallace sa Bengtzén att det var spetsvärvningar. Wallace sa han att han inte kunde begripa hur Örebro kunde släppa.. Innan värvningen av Niinimäki påtalade Bengtzén om vikten att det kommer en spelare med hög karaktär som passar in i gruppen. Sen sparkar han honom efter tio matcher pga bristande inställning. Vet inte alla att Niinimäkt har problem med attiyden?

Porseland är ju ett stort praktfiasko i sig. Mjukaste spelaren jag någonsin sett.

{7225}: Lööke är ju junior nästa år också. Det kan alltså vara så att en spelare som draftats i tredjerundan och kommer att göra tre JVM turneringar inte har någon framtid i Brynäs. Det är uppenbart så att andra ser något Brynäs inte ser.

Jag tror tyvärr Bengtzén inte är mer än måttligt intresserad av juniorernas framfart. Jag har hört flera kommentarer ifrån honom både i media och när han har pratat inför sponsorer, juniorerna är ju fantastiska men det kommer alltid ett men... Men då är ju frågan varför föreningen ska plöja ner en massa pengar i den satsningen. Förlängningen av tex. Mannbergs kontrakt tycker jag var helt onödig med tanke på att båda Lööke och Ölund kommer under ifrån. Bengtzén har ett år kvar på kontraket, kanske stannar han något år till. Men är Bengtzén tillräckligt långsiktig för att se (och ta ansvar) vart Brynäs är om 3-5 år? Och framför allt uteveckla förutsättningar för perioden efter det.

Tappar vi Scott och Rödin måste vi i princip värva ihop en helt ny producerande forwardsbesättning. Risken är nu att vi hamnar i ett läge där vi får ta in högoprofilerade spelare som vi bara har råd att behålla någon säsong vilket leder till att vi får en väldigt hög omsättning på dom positionerna. Dessutom är risken stor att det blir främst transatlanter och dom tar alltid någon säsong innan når full potential. Iom att risken redan innan säsongen var hög att vi skullet tappa Scott hade man kanske behövt lägga lite mer krut på andra centern och fått en spelare som kunnat växa in i det till nästa säsong. Vrana var en chansning som gick fel av flera anledningar.

Om vi ska få framgång är kontinuitet ett måste och det visste Sundlöv och det höll han stenhårt på. Jag är jävligt orolig för framtiden. Jag vet inte riktigt om jag litar 100% på Bengtzén. Dom bästa värvningarna han har gjort är spelare med låga förväntningar som vuxit ut till något mycket bättre, typ Zanetti, Pudas, Alcén till viss del. Det visste vi att han kunde, han har gjort många sådanna värvningar i Karlskoga och nu sist i Karlskrona. Det är så han byggt lagen. Men jag är inte lika övertygad om spetsvärvningarna. Visst Salmela och Johnson, men båda var beprövade. Vrana, Broadurst, Niinimäki, Wallace, Porseland. Alla är fiasko mer eller mindre. När han ska göra en bedömning av potentialen som inte bevisats har han inte varit lika lyckosam. Jag hoppas jag har fel, men jag är lite kluven.

Verkar som Silfverberg tog ut sin frustration mot New Jersey. Första hattricken i NHL i 7-1-krossen i natt. Grattis.

Jag såg en intervju med Salmela där det verkar som att han och Bengtzén har snackat lite om en förlängning. Intressant! Jag är faktiskt taggad på silly season nu. Vi ska bygga en helt ny stomme, där två toppkedjor ska värvas. Det kan gå hur som helst, men Bz har tidigare visat på fingertoppskänsla under silly season (sämre under säsong).