1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776632 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Värvningar inför 15/16
Jag kan inte koncentrera mig på jobbet, landa den här värvningen nu BZ så man kan få ett värdigt liv! :-/

Pettisbif: Dina laguppställningar har nog dom flesta fått nog av då dom inte är realistiska.

Sv: A proposito de nada
KK´s video från säsongen!

Brynäsgubbe:

Sveriges tröttaste sittplats

Holkar som tycks sitta o vänta på att laget ska göra ngt dåligt så de får gnälla lite

Noll hjärta för liret o klubben

70 Rodrigues: Härlig känga till den sopiga Gävle-publiken.

Det är fan i mig samma jävla tugg dag ut och in här. Någon postar sina runkfantasier som är helt orealistiska och någon säger att Brynäs INTE GÖR ETT SKIT UTAN MEDVETET avvaktar till att alla andra lag värvar klart, så vi kan hämta in bottenskrapet. Förväntar mig detta av Flashback och av SD när de lanserar en judisk konspiration som ska förstöra den västerländska kulturen. Sådär.. Nu är fredagswhinet serverat. Njut!

Kapstad var usel i år. Vill absolut inte se honom i Brynäs.

Bellman 6,0: Japp, om Thoresen är måttstocken så är resterande värvningar i SHL mediokra. Oavsett vilken klubb vi snackar om. 

Huss: Ironiskt att Sundlöv fick så mycket skit för att han spikade truppen tidigt, "han har ingen i magen osv", medan BZ får skit för att han inte spikar truppen först av alla. Och att klubbar som ska värva typ 10 nya spelare har värvat fler spelare är naturligt, det betyder inte per automatik att de ligger före i sina lagbyggen.

Jaken: finns det inte någonting positivt alls att skriva, tycker du?

Maken till magsura inlägg har sällan skådats. Och då jämför jag ändå med sådana pessimistiska orakel som munkas, clarence och Lindström...😂😂😂

Steken84:

Det där bevisar ju bara att du formodligen inte är ensam om att konsumera för mycket alkohol. Den som skrivit insändaren har helt enkelt haft jävligt otur när hen tänkte.

Huss: Och det där utgör ändå bara en liten del av vad Brynäs betyder för Gävle. När en innebandymatch/fotbollsmatch/bridgeturnering genererar 3 miljoner i intäkter till stan kan dom börja ställa krav på samma stöd från kommunen.

Vem skriver en en insändare på det temat? Som motvikt till alla bollkramare som får allt utrymme i media.

Redigerad kommentar

Det blev ingen Ryno i Brynäs. Klar för Färjestad.

Enaranger: Man får hoppas på ett mirakel till nästa säsong dvs att gävlefolket börjar gå på hockey !

Jag förstår inte det här fjantiga överdrivna snacket om att skadade spelare hypas upp under sin frånvaro. 

Enterfeldt - Enligt flera andra spelare ur truppen lagets bästa spelare innan skadan. Har visat att han kan producera (26 poäng på 48 matcher i Brynäs första säsongen och var på väg mot liknande eller bättre siffror innan skadan i år). Tacklar frekvent och jobbar hårt i båda riktningarna och troligen en av SHL's absolut bästa tekare.

Vad fan finns det att överdriva? Vad förväntar i t ex en andrafemma i Brynäs?  

Malkin? 

StefanMedS: Du vet, till slut måste Bengtzén krypa till korset med att man "lovat" för mycket i spelarväg. Verkar som vi är där nu...

bradberry: Fast vad hade Rödin presterat när Brynäs tog tillbaka honom? Wännström är en kille som skulle passa in i Bulans hockey, har mer i sig och har dessutom en hel del erfarenhet. 

Johan Norrström: Wännström ÄR bra och skulle passa fint in i vårt lag, han skulle passa kanon med bulanhockey och han skulle kunna bli en så kallad kulturbärare under en lång tid framöver. Han skulle säkert mäkta med 15-20 poäng i en skaplig kedja och han skulle bidra med speed och attityd i laget. Ingen spetsspelare eller målspruta men en bra spelare helt klart.

Peja: tycker ändå det är synd om honken..fan han är fortfarande riktigt bra, vilken säsong han ändå har gjort. Grymt lugn och följsam i målet iår, synd att man får se honom lämna oss igen. Lycka till Honken, du är bäst.

Redigerad kommentar

Chris11: Vafan! Mailbombar ni BZ? Tror ni på allvar han berättar i ett mailsvar vem han har på gång?😂 Lämna han ifred så får han lägga tiden på att bygga lag istället för att svara desperata fans!😉

Jag röstar för att de skribenter som ständigt tjafsar för tjafsandets skull (ingen nämnd, ingen glömd) tar de diskussionerna via pm istället för det är sanslöst tråkigt för oss andra att läsa!

Hall of fame
"Virus" invald i Hall of Fame!

Har ni läst intervjun med Bengtzén?! :PpPpPpp

Bellman 6,0: Vilken jävla propp på Görtz av Welch. Han åker på matchstraff på en schysst tackling. Spontant tycker jag så, men man kanske ändrar sig...

Peja: Tror det är Eklund som det pratas om, utifall källan är trovärdig. Tycker också Sunken ska få en rejäl chans under Bulan. Här har vi en lojal lagspelare. Håller med dig Peja i det du skriver om lojalitet. Helt rätt.

Inlägg i Brynäs-gruppen på facebook, ligger nog en del sanning i det tror jag.

"Har precis pratat med en person som har god insyn i Brynäs organisation och ekonomi, han sa "Vänta dig inga stordåd till nästa säsong". Motiveringen lyder:

Minskade intäkter från ligan, eftersom samma summa pengar nu ska fördelas på 14 lag istället för 12. Extraintäkterna från Leksandsmatcherna försvinner också, där merparten av överskottet har kommit från leksingar, inte brynäsare.

Ökade kostnader, istället för bortamatcher mot Leksand som har inneburit relativt billiga bussresor kommer nu laget istället att tvingas flyga till tre bortamatcher i Ängelholm, Malmö och Karlskrona.

Dessutom går man in i nästa säsong med brakförlust från denna säsong, eftersom publiksnittet varit mycket lägre än kalkylerat. Detta innebär förstås att samtliga kostnader måste ses över.

Lite kuriosa i sammanhanget, man försöker bli av med en högavlönad back som har underpresterat kraftigt, men man blir inte av med honom. Ni kan säkert gissa vem det är.

Ta detta för vad det är, dvs hårda fakta. Inte spekulationer eller åsikter. Så häng inte budbäraren, ok"

Jäklar vad jag avskyr off-season... Kan inte GD göra några reportage, intervjuer osv? Kan inte Brynäs summera säsongen som de gjort förr? Kan något bara hända?? Blir galen på tystnaden kring laget. Där har vi definitivt en sak som kan förbättras...

haha johan alcén? som vadå? Vattenpojke? Folk klagar på att det värvas för mediokert och så snackas det om Mr Medioker himself; Johan Alcén som misslyckats i tre SHL-klubbar redan. Nog kan han spela i fjärdelinan 4 minuter per match men varför ska han ta upp en juniors plats? Lööke kan göra det Alcén gör.

1-0 till Brynäs i J 18 - finalen efter 13 minuter...

Lite sen på bollen men något fadd smak i munnen efter Sweats klubbyte.

Ta ett nytt steg i karriären är helt ok men att byta till en likvärdig konkurrent med samma roll luktar bara pengar.

Några ordentliga bröstvärmare hoppas jag väntar honom nästa säsong.

h4llon: Trist men inte så oväntat eftersom han gjort en bra säsong. Vi får försöka hitta nån annan svensk i KHL som gjort rikligt med poäng. Allt som krävs är att spelaren i fråga vantrivs i Ryssland, älskar Gävle, har en tjej som älskar Gävle och har alla vänner plus familj i Gävle. Helst ska han även hata alla andra föreningar i landet. Då har vi chansen!

Davey_22: verkar som om de gick till final. Lööke i sudden

Jajjen:  Vi är laget som hade näst bäst bortasnitt i hela SHL förra säsongen (efter Leksand). Vi kom 5:a bland ALLA Sveriges föreningar i Svenska Spels "gräsroten" där vanliga människor fick bestämma var pengarna ska hamna.

Varumärket är starkt över landet, men inte som det borde vara i Gävle. Där ligger den största utmaningen.

Redigerad kommentar

Sen ska man vara försiktig med
att jubla åt andra lags olycka.
Speciellt när ett lag åker ur.

Nästa säsong kan vi vara i samma sits.
Kanske till och med mot Leksand.

Det kan ju även vara något att tänka
på för alla Skellefteåanhängare, som
allt som oftast är genomdryga.

Alla lag faller till slut.
Även Skellefteå.

Vem trodde för 5-7 år sedan att
HV, Frölunda, Linköping och FBK
skulle tampas i botten vissa säsonger.

Det här var ju inte bra för Brynäs.
Det kommer upp ett lag som kommer att
kunna ha en lönebudget som Brynäs bara
kan drömma om, redan kommande säsong.

På köpet tappar vi 1-2 mkr i inkomster.
Det blir ju på lönebudgeten som det tappet
kommer att sparas in.
Det innebär att vi antingen inte kommer
att kunna värva en spelare med 100-150 tkr
i månaden. Eller att vi får sänka med samma
summa per månad för den högst betalda vi
tänker värva.

Peja: "Nästan alla spelare drar dit de får mest betalt. Sweatt var inte mindre legoknekt för 2 år sen än nu. Jag har slutat retat upp mig på det, om man inte accepterar att 99% av spelarna på SHL-nivå är legoknektar är det ju omöjligt att överhuvudtaget kolla på ligan utan att bli irriterad."

Pinsamt låg nivå hos omogna barnrumpor som yrar om hockeyhoror, judas osv.
Att öht reta upp sig på att bra spelare byter klubb när dom får bättre erbjudanden, är bara det och i sig märkligt.
Att dessutom grina som en 7-åring som inte fått sitt lördagsgodis, är ju bara för mkt.
Sweatt sa tidigt upp sitt kontrakt och utnyttjade sin option, ett klart tecken på att han ville röra på sig alt stanna kvar om Brynäs kunde matcha hans krav.
Klart att BZ inte kunde sträcka sig hur långt som helst, när han just fått punga ut med en rejäl slant för Rödin och pengarna dessutom ska räcka till allt annat, det som samma gråtande 7-åringar naturligtvis också har krävt.
I såna här lägen märker man iaf styrkan och svagheten med ett öppet forum: man tvingas läsa både kloka och nyanserade saker samtidigt som man får köpa allt omoget dravel från iofs engagerade men ändå obegripligt okunniga och onyanserade tomtar.

Pettisbif: Haft en dålig dag? Tagga ner lite.

Pettisbif: Kanske en ny påhittad laguppställning skulle få oss alla på lite bättre humör?

KHK-callahan: Tycker saker och ting läckte ut från Brynäs tidigare. Nu är det tyst som i graven. Antar att det är BZ som verkligen lagt locket på.

Det läckte inte så mycket när han jobbade i KHK heller kan kg tro?

Välkommen till SHL. Kul!!

Clarence: Ja, för jävligt.
Hela TRETTON dar har gått sen vår säsong tog slut, och inte ett nyförvärv än så länge.
VM har spelats och alla ligor har avslutat sina säsonger.
Samtliga SHL-lag utom Brynäs har som bekant gjort klart med alla nyförvärv. Värvningsdeadline är på torsdag och inget har hänt på Brynäsfronten.
Blir nog bara förlängningen med Kilas vi får nöja oss med och sen är det färdigvärvat.
Tänk att BZ inte hann få arslet ur vagnen ens efter TRETTON dagar!!!!!!!
Avgå alla!!!!!!!!!!!!!!!

Sv: Hur skulle du betygsätta Brynäs säsong 14/15?
Huge: Men faktum är ju att Tommy var huvudtränare under en stor majoritet av säsongen, därför måste Tommy-delen av säsongen väga tyngre än Bulan-delen. 

När jag åkte till Gavlerinken tänkte jag ofta "hoppas inte Brynäs förlorar stort ikväll..." istället för typ "hoppas på seger ikvälll..." och vet att många av mina vänner tänkte likadant. Det är inget mentalt utgångsläge som lockar publik till arenan direkt... 

Huge:Att spekulera och leka med olika namn är ju det som är själva grejen med Silly season.

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: Det känns som att Bengtzén är rak och ärlig, han säger vad han tycker. På något sätt befriande även om jag inte håller med i allt han säger.

Davey_22: Sewage kommer bara med gammal skåpmat. Låtsas vara småhövlig här och sen beter han sig som ett as i sitt eget forum. Hyckleri.

Jag är i alla fall ett as överallt 😂.

Utöver det så skapar Sewage tre fyra andra nick och hyllar sina egna inlägg. Patetiskt.

Redigerad kommentar

Elias Lindholm gör 1-0 mot Rangers.

Skrubben: illa jag på puben och sitter ändå på hockeysnack , beroendeframkallande !!

Sv: Laget säsongen 2015/2016
Auchinleck: Exakt VAD är det som oroar dig när det gäller förlängningen med Bulan?
Han har väl såvitt jag vet ändrat lite i TJ:s grundupplägg och det verkar ju funka skapligt. Är du på nåt sätt orolig för att Bulanhockeyn (uppenbarligen en kopia av SAIK-hockeyn, iaf av det man sett hittills...) kommer att rasera den långsiktiga planering som infördes med TJ och som det var tänkt att han skulle fullfölja, och där slutmålet skulle vara ett stabilt topplag med guldchans varje säsong?
Kan isf inte se att den hockey som Bulan verkar stå för, skulle minska chanserna att bli ett stabilt topplag, snarare tvärtom.

Högst sannolikt så var Bulan från början bara tänkt som en räddare i nöden sas, och inte som vår nye permanente tränare efter TJ.
Men efterhand har det uppenbarligen visat sig att kemin mellan Bulan/BZ/laget och spelarna verkar stämma jävligt bra, och då hockey i mångt och mkt handar om transpiration istf inspiration sas, så kan jag inte se nån anledning till varför man INTE skulle ha förlängt kontraktet.
Bulan har gjort lite justeringar här och där, i det grundspel som vi haft ända sen TJ tillträdde. Nu får BZ dessutom chansen att bygga lite mer utifrån SIN syn på hockey och jag tror ärligt talat att vi inte behöver vara så oroliga för att vare sig hans eller Bulans kunskaper inte räcker till för att göra laget mer konkurrenskraftigt än det varit under TJ.

Redigerad kommentar

KulaShaker: "När det rasar kan det gå fort"

När man läser Spelarlistan så får man på nytt en påminnelse om hur svårt det är att värva spelare till ett lag.

Spelare som misslyckats blir viktiga spelare i nästa klubb. Stjärnor som tackat nej till KHL misslyckas nu i kval mot division 1 lag. Unga talanger kan, i värsta fall, få hela sin karriär ödelagd för att de valde fel lag (Stridh tex), mm, mm.

Sen kan man fundera på vad som händer med SSK som anrik klubb oavsett utfallet av denna säsong. En ihopköpt legionärstyrka lär inte följa med ner i ettan? Finns det en stomme kvar då att bygga på eller fortsätter raset ytterligare? Finns strategin och ekonomin att vända trenden?

Oavsett vilket känner jag en oerhörd lättnad att Brynäs, efter en på nytt skadedrabbad säsong, lyckades rädda säsongen på det sätt man gjorde.
Att man har den långsiktiga strategin där juniorer ska få chansen är viktig och rätt tycker jag. Talangfabriken har, så här långt, stått redo när det behövs spelare oavsett position, fantastiskt tycker jag. Hur många har inte provat på i år och gjort det bra?

Men marginalerna mellan succé och fiasko är liten när man läser artikeln om SSK. Jag hoppas jag slipper uppleva något sådant med mitt kära Brynäs.

Tack för ett gott slut på säsongen Brynäs och nu hoppas vi på J20 och en kul sillyvår.

krobbe: Jag är rätt säker på att Djoos hade varit smått dominant i Allsvenskan.

Bengtzén har ju haft gott om tid att fundera över vad han vill ha, och vilka som är möjliga att få över, med tanke på hur säsongen sett ut för Brynäs. Jag hoppas verkligen att vi får ett tillskott på 4 riktigt vassa backar. De ska vara stadiga pjäser och dessutom snabba, passningsskickliga och med rungade slagskott från blå rätt upp i krysset varje gång. 

Huge: om 3 veckor: "Ryan Gunderson klar för brynäs" Sportbladet kan härmed bekräfta att jokeritbacken är glad för gävlelaget. Brynäs och Gunderson är överens om ett kontrakt på 2 år.
- Äh det känns jättekul att Ryan har skrivit på för oss, medger sportchefen Stefan Bengtzén.

Får jag läsa den artikeln i sportbladet så släpper jag allt jag har för att springa till gavlerinken och köpa ett säsongskort hos Brynäs!