1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777229 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Höga löner ?

Huge:

Det finns en anledning till att jag inte syns härinne så ofta längre, jag tröttnade helt enkelt på att den här sidan på senare år gick från att vara ett diskussionsforum om hockeey till något där Brynäsare mest kastade skit på varandra. 

det blev helt enkelt inte ett hockeyforum längre, bara något som liknade sexårsålderns sandlåda och jag tror att många, fler än dina vanliga kombatanter, håller med om att du är en av de som suttit i den sandlådan och synligen gör det fortfarande.

Därför tyckte jag det var roligt att när jag gjorde ett av mina sällsynta besök på sidan se EskilstunaLasse (som jag för övrigt haft en del diskussioner med genom åren som inte alltid varit helt snälla) komma med ett inlägg som var sakligt, verkade genomtänkt och var vettigt samtidigt som det inbjöd till debatt i ämnet. Helt enkelt ett inlägg jag för många år sedan gick med för att få ta del av och snacka kring. 

Det sammantaget gjorde att jag kände det som bland de bästa inlägg jag sett skrivas härinne på många år och plötsligt kände jag en lust att på allvar återvända till den här sidan för att debattera hockey vilket det för en stund verkade som fokus låg på. Uppenbarligen hade jag fel, tramsandet om läsförståelse, vem som är bäste Brynässuporter, sandlådan är fortfarande kvar.  Tack Huge för att du visade mig det, och adjö

Sv: Höga löner ?

Zzz: Jag tror inte att endast ett lönetak skulle vara en generallösning men det skulle i alla fall skapa en miljö där klubbarna inte låter budgivningarna dra iväg för mycket. I det fallet ger jag Sundlöv en stor eloge där han istället insett faktum och konstaterat att "vi inte har råd". Alla sportchefer har inte haft den karaktären om man säger.

Men det är en bra start. Stimulera klubbar och föreningar att bygga upp en juniorverksamhet, satsa på BRA ledare och annat folk kring lagen etc.

Utan denna lönekarusell så skulle säkert många föreningar inse vikten av att få ut information till sina fans med. Jag kanske är naiv och ser väl långt framåt. Men det är min förhoppning i alla fall. På sikt kanske det till och med skulle öka intresset för vår juniorhockey med och föreningarna börjar med reguljära sändningar av sina juniomatcher via Internet.

Jag ser möjligheterna när det gäller svensk ishockey, även om vi inte får se några världsstjärnor på våra rinkar så kan produkten bli jäkligt intressant i alla fall.

Sv: A proposito de nada
Heja Brynäs !

Sv: Laget säsongen 2014/2015

Andersén är klar. BIF kommer att gå ut med det nästa vecka.

Ser hellre Lander än Scott.

Sv: SILLY 14/15
Carl Lejonkräk: Om han kommer och är bra är jag sjuk då? Jag vill fortfarande inte ha fröken Wallin i Brynäs tanken på att han glider runt i Sveriges snyggaste matchställ i läkerolen gör mig illamående!

Sv: Vad är en riktig supporter egentligen?

70 Rodrigues:

Här får du mitt svar, 11 år senare.

En riktig supporter önskar sitt lag framgång oavsett. Han bryr sig inte ett smack om positiva resultat för något annat lag än sitt eget. Han ställer krav på klubben som han givetvis är medlem i. Han kräver att kluben styrs och leds på bästa sätt. Han försöker se hemmamatcher i den utsträckning som passar supportens hemadress och plånbok.En riktig supporter har aldrig och kommer aldriga att byta lag. En riktig supporter vet att man alltid mår själv som sitt lags placering i tabellen.

;)

Sv: Ny tränare!
Huge:Då kanske det är dags för dig att BÖRJA gå på matcher, du som är en "riktig" supporter. ;-)

Redigerad kommentar

Sv: Är Sundlöv rätt man att vara sportchef?
3 av tvättställen i LA ska få varmvatten?

TobiasR:

Mycket troligt. Nokelainen och Bertil går sönder i början av oktober och missar stora delar av säsongen. Deras platser fylls med juniorer, och när det inte håller panikvärvar sundlöv från konkurrenternas reservbänk. Deja vu......

EskilstunaLasse:

Det borde ju ändå inte vara att man tappade totalt 7 000-8 000 åskådare
mot budgeterat i grundserien, som gjorde att man gick en extra miljon
back? För vi hade ju tre hemmamatcher i slutspelet, med totalt drygt 18 000 åskådare. Visserligen flög ju Brynäs två gånger till Karlstad under slutspelet.
Men totalt borde det ju ha blivit ca 10 000 fler åskådare än budgeterat.
Då kan ju inte de två flygresorna ha kostat lika mycket som de fick in på
de tre extra hemmamatcherna?

Det bör ju ha varit antingen andra oförutsedda extrakostnader (ersättare
till skadade spelare?) eller andra inkomster som blivit lägre än förväntat.
Som gett den där extra miljonen i förlust.

Men att dra publik blir ju viktigt.
Om inte gävleborna är intresserade av annat än att se Leksand (som ju
tycks vara de enda matcherna som drar folk). Då kommer Brynäs på
sikt att ersättas i SHL av någon hungrigare uppkomling underifrån,
som har en publik som är mer villiga att gå på matcherna.

Det är ju städer där sponsorerna pumpar in pengar och publiken
går på matcherna, även i motgång, som på sikt till slut får framgång.
Som Växjö väl är det senaste exemplet på. Och där Örebro kanske
blir nästa lag att göra samma resa.

Det blir lite "hönan och ägget syndrom".
Ska publiken vänta med att gå på matcherna tills laget är bäst i Sverige?
Eller ska publiken gå på matcherna, så att laget får resurser att bli
bäst i Sverige?

Inget är gratis om man vill ha ett framgångsrikt lag i sin stad.

Redigerad kommentar

Eklund klar!

KulaShaker: Kalla inte mitt Brynäs för en skitförening.

Sv: Ny tränare!

Huge:Undersök själv om du inte tror mig, sen kan jag redan nu, utan någon större sammanställning konstatera att flera skador på Persson, Basse och Nokke var för deras tidigare skador. Både Basse och Nokke har slagit upp gamla skador under denna säsong. Det kan du inte prata bort, för det är ren fakta. 

Men du hittar nog någon bra förklaring på varför Basse och Nokke slagit upp gamla skador och det har säkert bara med otur att göra...

Ser att Fantenberg är kusin med allas vår Daniel (Glimmenvall) Johansson. Kalla kårar utmed ryggraden!

Huge:

Rolig? Jag skriver vad jag tror. Du klagar på andras sportchefer och utgår från att det du tror stämmer men eran egen sportchef är minsann bäst i världen enligt dig. Vem är rolig egentligen?

70 Rodrigues:

Löf tog faktiskt en tröja hos svenska mästarna för två år sedan...

...denna sässe blev han utlånat t bottenlag i AS...

Några här säger att han inte gått bakåt...I rest my case...

Sv: KVART2014: Brynäs IF–Färjestads BK
Zappaholic: Färjestads BK/Domarna-Brynäs IF 0-2 SLUT. Skott: 33-25, utv: 6-16 min.

Det trodde jag aldrig. Äckligt o se hur domarna ikväll gör allt för att hjälpa in Wallin och hans frökenkompisar i matchen.

Ronaldo är inte längre världens största filmare, den rollen har fjollorna i Färjestads BK tagit över med råge!!!

Redigerad kommentar

Zappaholic: Reprisbilder när Belle blir skadad av Nordans skridsko visar samtidigt en solklar tripping från Belle.
PP för Brynäs?
Haha, du skojar....??

Bertilsson är det tydligaste exemplet hur en säsong full av skador fortfarande plågar laget. Han är ljusår från normal kapacitet och kommer behöva flera matcher innan han når tillbaka. Nokkelainen är ett annat exempel. Innan skadan dominerade han när han var på isen. Nu är han bara en i mängden. Men störst påverkan har givetvis skadan på Gunde. Man trodde det var omöjligt att toppa alla skador. Men det gick...

Var det nån felstuds igår som inte gick till en värmlänning? Och givetvis åkte dom på en 2+2 utvisning med 2 minuter kvar av matchen. Hade en brynäsare fått knät under sej som Tollefsen hade det varit gipsvagga säsongen ut. Svårt att torska med det flytet. Dystert för sporten när brunkarhockeyns världsmästare vinner.

70 Rodrigues: "Har nog aldrig sett Bertilsson såhär jävla lam, vad fan är det med karln?"

abstinens :(

Brynäslegenden: Inte bra om det inte blir fullsatt. Många hål i budgeten som ska repareras nu under slutspelet. Nästa års satsning hänger på det. Vad prioriterar 90.000 gävlebor på en söndag kl. 17.00? Jag vet vad jag och åtskilliga andra stockholmare prioriterar.

mattiaskarlgren: Stor rink ger utrymme för skridskoåkning och teknik. Liten rink innebär att tröga otekniska spelare kan ”stå i vägen” för lirarna. Att hockeyn i NHL är bäst, trots liten rink, beror enbart på att de bästa spelarna finns där. Och i takt med att NHL har försökt anamma den europeiska spelstilen har också ishockeyn blivit lite roligare där borta. Skulle lirarna i NHL få spela på stor rink skulle hockeyn revolutioneras och kunna bli lika sevärd som den gamla rysshockeyn. Och tvärtom, skulle man stoppa in lirare som Järnkrok och Klasen i en liten rink med motståndare som Rahimi, Jämtin, Ledin m.fl. skulle SHL bli en köttkvarn, MMA light.

Redigerad kommentar

Har nu sett matchen två gånger och kan konstatera ett par saker.

Anfallsspelet. Idag är anfallsspelet riktigt bra. Vi får in pucken djupt, vinner mycket närkamper runt sargerna och kommer till en hel del riktigt bra chanser. Visst stundtals hålls vi utmed sargerna. Men vi får iaf till bra snurr i anfallszon.
Dock mattas det ut i tredje perioden men över tre perioder måste jag ändå säga att jag är mer än nöjd med anfallsspelet.

Försvarsspelet. Också det riktigt bra idag. Det ska sägas att Luleå var ruskigt dåliga under de två första perioderna. Kommer inte till några jättelägen, och de får inte till något ordentligt snurr i vår defensiva zon.
Tycker vi gör det enkelt och bra under långa stunder i egen zon. Allt som oftast har vi stora problem i egen zon och gör det väldigt svårt för oss.

Powerplay. Känns som att vi är på rätt väg. Dock måste jag säga att jag inte riktigt ser Ollas i den roll han spelade idag mestadels. Ollas ska absolut spela i ett PP men isåfall framför kassen alternativt bakom kassen. Men som spelfördelare är han väl iofs helt ok men tycker vi borde lasta allt på högerkant med Nordqvist eller i nästa läge tex Enterfeldt. De känns ändå som att vi är på väg mot något bra trots Gunde.

Tränarna. Nu behövde de inte göra allt för mycket idag då jag ändå tycker att vi var riktigt, riktigt bra under de två första perioderna. Men under vissa lägen i matcherna tycker jag att de gör lite "småfel". Varför inte matcha in en stekhet Brodin i PP, varför inte pumpa på lite extra med vår fjärdeformation när det går "stå" i vårt spel? Fjärdeformationen tycker jag gör det riktigt, riktigt bra idag.

Kvartsfinalen mot Färjestad. Nu har jag dålig koll på hur det ser ut statistiskt under året i inbördes matcher mot FBK men känslan jag har är att vi över fyra formationer samt målvakter är ett klart bättre och jämnare lag än FBK.
Jag kan vara pessimistisk när BIF spelar men jag har en väldigt skön känsla inför detta slutspel.
Guld? Nej det har vi inte lag till men jag är övertygad om att vi slår ut FBK iaf.

Sv: Linköpings HC-Brynäs IF 6/3-14
mattiaskarlgren: Ett riktigt svin, typiskt att ingen av domarna ser nåt. Otroligt ful checking to the head från blind side.
Bör bli en rejäl avstängning.
Sweaaaaaaaatttttt!!!!!
Vi svarar direkt....

Sv: Linköpings HC-Brynäs IF 6/3-14
Om man spelar med en juniorback (nörstebö), då måste man väl som kapten och sk. backklippa förstå att man inte kan sticka på anfallsruscher och söka open ice tacklingar hela tiden.... spela enkelt för fan

Sv: Brynäsare i Nordamerika

Calle Järnkrok får byta klubb.20.59 tradade Detroit honom Patrik Eaves och ett draftval till Nashville Predators för David Legwand.Tsn.ca gör gällande att om inte Järnkrok slår sig in i Predators så skall han återvända till Brynäs och SHL.

Låter ju inte helt fel :-)

Sv: Örebro vs Brynäs 1/3 2014
Skönt att Tommy är nöjd, det ger hopp om framtiden.

Sv: Laget säsongen 2014/2015

Forsberg78:

Inga av de du räknar upp värvades som tänkta ledande producerande backar...Hietanen, Ekholm, Gunderson är rena genialiska värvningar

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 8/2-14
Huge: Jag tänker inte gå in i fällan att diskutera med dig, då är den närmsta veckan förstörd. Vi tycker olika och du har rätt att tycka annorlunda. Ska vi säga så? Puss!

Sv: Brynäs IF-AIK 6/2-14
bradberry: Vad sägs om 6 nya backar, en backcoach OCH en mental coach?

Sv: BRYNÄS-Saik 140201
Rossa: Du ser alltså Stefan Warg som en fin värvning av SAIK? Tror det blivit ett jävla liv här  om Sundlöv hade nosat upp denne dusinlirare...

Sv: BRYNÄS-Saik 140201
SAIK förstärker baksidan inför slutspelet, måste vara skönt med en förening som inte bara snackar utan visar att man inte är nöjd med att komma 2:a.

Redigerad kommentar

Sv: Luleå HF-Brynäs IF 30/1-14
Betyg 4 på JJ i GD...

Ok! Man ska vara snäll med grabben och han gjorde ju faktiskt en bra tredjeperiod.

Jag kan bara spekulera i om Honken gjort motsvarande insats... Betyg 1 alla dar i veckan.

4 var väl att ta i GD...?

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Så här tycker jag det låter varje gång vi förlorar några matcher i följd. Drevet går igång, allt är illa, raset har börjat, TJ är oduglig, spelarna odugliga osv. Må så vara...var och en får tycka fritt vad man vill.

Trots det så reser sig alltid laget och börjar prestera bra igen. Inget lag har drabbats så hårt av skador som vårt. Har vi någon gång de senaste månaderna haft färre än fem spelare borta?

Trots det ligger vi på en femte plats i serien, fem poäng upp till topp fyra. Vem hade trott det när olyckskorparna kraxade som värst under försäsongen.

Jag tycker Brynäs har gjort det förbannat bra. Jag är stolt och nöjd över vad laget presterat, även om man så klart, även jag, kritiserar både lag och enskilda spelare emellanåt.

Det är ingen slump att vi ligger där vi ligger i serien. Vi är ett lag som slåss om topp fyra, dock kan vi lika gärna hamna på plats 7-10, så jämnt är det.

Jag tror på semifinal! :-)

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
70 Rodrigues: "Oacceptabelt", "Titta sig i spegeln", "Viker ner sig", "Marknaden är död", "Vi har tillräckligt bra lag". En kort sammanfattning av nya Brynäsboken..

Sv: SHL

Huge: Känns lite halvtaskigt att byta riktlinjer mitt under serien. Har man kommit fram med ett uplägg innan serien, så ska man givetvis fortsätta med det. 

Nej, det luktar mygel på lång väg.

Carl Lejonkräk: Rahm var petad i dagens match.

HV-BRYNÄS 140118
Oskar Lindblom med till Jkpg

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK 16/1 - 2014

Sheena Punkrocker: För mig är det enkelt. Jag tycker domarna ska följa regelboken. Det tycker uppenbarligen inte du.

The End

Sv: Robin Rahms egna tråd

Hej alla, aldrig skrivit här förut men läst till och från, så är lite osäker på om jag postar rätt. Men angående herr Rahm så är nog få så lättade att denne är ersatt med en BETYDLIGT säkrare och bättre dito än jag. För övrigt så kan jag inte förstå hur man kan vara så kaxig mot en klubb som verkligen gett honom chansen om och om igen. Något som inte någon annan SHL-klubb hade gjort. Speciellt när han bevisligen är lika usel i allsvenskan som i SHL, eller är det någon som tycker att en räddningsprocent under 90 är något att vara skrytsam över?

stats.swehockey.se/Players/Statistics/LeadingGoaliesSVS/3906

Usch för den spelaren, tål han inte.

Sv: Bertils skada
Carl Lejonkräk: Källa på det..

Sv: Örebro HK-Brynäs IF 7/1-14
Huge: Du har säkert rätt, du har ju sånt bra hockeyöga och kan väldigt mycket om målvaktsspel rent generellt. Komentatorerna på TV anser att det var två billiga mål och betygen i tidningarna var inte höga på Honken, men journalisterna är ju bara okunniga murvlar så de har säkert fel. Sen att många här på forumet inte tyckte att Honken var bra säger ingenting heller för de gnäller ju jämt. Nä jag tror på dig Huge, ingen skugga ska falla över Honkens insats igår.

Sv: Leksand-Brynäs 9/1-2014
Honken: Sluta jinxa ;-) Att komma till dukat bord är inte Brynäs grej, det har visat sig mer än en gång.

Sv: Örebro HK-Brynäs IF 7/1-14
Tommy: Bra kväll. BIF vinner. Trottoarkanten och Gnällertz förlorar. Nästan hela Sverige nöjda således :-)

Sv: Brynäs-Växjö 30/12
Tommy: Jävlar vad Enterfeldt sågade sig själv o laget, precis som han ska göra. Det var en skitmatch!

Sv: Två nya skador,Boork sparka nån jävel,Thures?
Steenm: Löf är en sjunde- eller åttondeback i laget än så länge.
Alla lag har backar som inte kan hålla samma klass som lagets försteback, beroende på ekonomi, tillgång på backar osv. Därför varierar också kvaliteten på resp lags lägre rankade backar, nåt som alla begriper.
Om nu en av våra backar tar en plats i uppsättningen som sjunde- eller åttondeback så betyder det per se att denne håller måttet inom de ramar vi talar om.

Sen får du gärna sitta och fantisera om att vår åttondeback inte håller måttet därför att du har en skev måttstock, där den positionen enligt dina mått uppenbarlien ska hålla samma klass som Gunderson, typ.
Låter det realistiskt?
Inte mkt....

Avslutningsvis är det bra om man själv har nån form av kunskap, insikt eller erfarenhet av att träna ett lag om man nu som du gör, sitter och bedömer deras jobb utan att veta deras förutsättningar.

Sv: Brynäs IF-Linköpings HC 12/11-13
32 räddningar från Starkbaum nu. Fyfan vad han är värd en nolla.

Sv: Linköpings HC-Brynäs IF 5/12-13
SH: GD är katastrof. Skrev en kommentar om deras dåliga bevakning på Brynäs...den publicerades inte ens

Sv: Brynäs IF-Luleå HF 30/11-13
Grattis till en stark kämpainsats.

Sv: Skeppa Lauritzen

Basse vilar ut efter senaste skadan

Redigerad kommentar

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 27/11-13
Rubriksättarna på Sportbladet är ju för härliga..Vid 0-3 smaskade de upp ordet "FÖRNEDRINGEN". När vi sen vänder och vinner matchen i en galen jäkla cowboy-duell så kommer...Ingenting.