1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777534 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Är det detta som är ”Brynäsandan”? Dvs kvittering direkt efter mål. Det händer ju VARJE gång.

Bertilsson verkar vara lack på Malmö efter förra kvalet. Jävlar vad han smäller på😂💪🏼

SuneMangs: Indrasis har presterat bra i förstakedjan på sistone. Över min förväntan nästan. Men ibland blir jag lite gråhårig på hans beslut. Men såhär långt överraskar han mig positivt.

Farsang: Axel gillar jag. Enkel. Gör mycket i det tysta hur han stänger spelare med hans åkning. Säkert en billig peng med. Bra av Alcén.

Farsang: Malmö har varit ett topplag i Oktober de senaste säsongerna, sen brukar det vara fritt fall i Nov-Dec.

Det vore ju riktigt skönt med en rejäl ”håll käften” match ikväll med alla gamla (och nuvarande) kaptener på plats. Ta revansch för förlusten i kvalet och gör en schweizerost av Marmenlind!

Sv: Brynäs - Leksand 2024-10-10
saile39: Är det här nåt dåligt skämt från DN, hahaha, helt sjukt ju....

JawKee: Saknas playmaker till Rödin, Schroeder har failat på den punkten. Och du säger det ju själv, en center ska driva en kedja. Och det gör han inte. I min bok är han alldeles för bekväm, tar inte jobbet.

Det syns att han är skicklig, och gör ganska få misstag. Men jag saknar drivet och kampviljan.

Vi behöver en klass center , det här håller inte med Schroeder i 2 line

Sportnisse: Lägg ner för fan…sitta här och sprida skitrykten

Förstakedjan har varit ruskigt bra i dag (inklusive Bertilsson).

Om D'Astous fick två matcher...då snackar vi 8 matcher för Studencic?

Dasstuss: Alltså nu får du ge dig. Skriv inte att jag sagt saker om jag inte gjort det.

Detta var vad du skrev att jag sagt:
"Det är bara rent nonsens att alla supportrar och alla sportchefer håller med om att han är för dålig för SHL."

Och nu citerar du detta:
"Om han varit värd pengarna hade väl något annat SHL-lag värvat honom hur dålig eller bra JA än är?"

Var i denna text skriver jag att Kelleher är för dålig för SHL? Jag skriver att han inte är värd pengarna för någon klubb eftersom han inte spelar i SHL och har inte gjort det sen 21/22. Inte att han är för dålig.

JA = Johan Alcén också om det nu inte var uppenbart.

Dasstuss: "Det är bara rent nonsens att alla supportrar och alla sportchefer håller med om att han är för dålig för SHL."

När skrev Gavve det?

SHL panelen fick frågan om hur Brynäs inlett säsongen och hur det kommer gå. Även om D’astous tackling.

SAMTLIGA i panelen tycker tacklingen är förjävligt illa skött av dem som bestämmer och samtliga tror också att Brynäs inte behöver oroa sig över att kvala.

Dasstuss: "Kelleher är en sann hjälte och helt avgörande för att det gick så bra som det gjorde i slutspelet"

Nog för att Kelleher gjorde det bra men Kopacka gjorde exakt lika många mål och assist i slutspelet. Om Kelleher då kostar runt 250k i månaden (denna säsong med DIF, var förmodligen billigare förra säsongen) och Kopacka kostade 40k i månaden vet jag i.a.f. vem jag skulle lägga pengarna på. Och då spelade Kelleher i andrakedjan med Scott och Vesel medan Kopacka spelade i tredjekedjan med Ölund och Tärnström.

Det är ingen som säger att Kelleher är dålig på något sätt. Men att vi skulle betala 250k+ i månaden för honom i SHL finns det nog inte många som tycker.

Victor Ejdsell tjänade som jämförelse 200k, Pudas 190k och Anton Lander 150-200k i månaden säsongen 22/23 (enligt de själva). Samma säsong var det bara 29 spelare i SHL som tjänade över 250k i månaden (detta är vad Kelleher skulle kosta per månad utslaget över ett helt år eftersom han vill ha 150k dollar netto i DIF). Det ger en lite perspektiv över hur mycket 250k faktiskt är i månaden. Det är liksom på nivåer som man betalar (eller betalade) för spelare som Ryan Lasch och Oscar Möller.

Om vi då kan få Kopacka, Schroeder och Bobby för ungefär samma pengar som Kelleher skulle kosta så vet jag vad jag skulle välja. Och jag säger inte att vi får det, vi har ju ingen aning om vad Bobby kostar för oss (trots att du säger att han är svindyr). Men Kopacka VET vi kostade 40k i månaden förra säsongen och jag tror inte han gått upp flera hundra procent i lön sedan vi förlängde med honom senast.

Sen är ju diskussionen så himla löjlig. Kelleher ville inte acceptera en roll i Brynäs längre ned i kedjorna och valde då DIF som lockade med massa pengar och en framträdande roll istället. Det är knappast Brynäs fel (i så fall har ju alla andra SHL-lag gjort exakt samma misstag genom att inte värva honom).

Dasstuss: Kelleher håller hög allsvensk klass. Allsvensk.
Han förtjänar att hyllas och han har det, en evigt vunnen respekt av alla brynäsare. Men att du verkar ha fått upp ögonen för honom och inte kan släppa honom är inte vårt fel.
Släpp det nu, du är överbevisad och lite till.
Mvh resten av boken

Dasstuss: herregud vad du har hakat upp dig på Kelleher. Börja håll på Djurgården då om han är så jävla mycket bättre än alla andra spelare😂

Dasstuss: Kelleher har bevisat sig på SHL nivå, med makalösa 0,5PPG... om du vill ha han över Kopacka eller Bobby får du stå för det. Tur klubben hann förlänga med Alcén innan du kom in i bilden

Peja: Spännande ändå att om Källgren också missar matchen betyder det att två NCAA-förvärv ställs mot varandra i klassikermötet. Skaplig press på dom två grabbarna.

Persson har dock inlett betydligt bättre än Hellsten.

Sv: Matchtråd: Växjö - Brynäs 2024-10-05
{5647}: Tur och skickligt av er att tacka nej då.

Fan vad du hakat upp dig på honom?!

Som sagt lika bra att verkställa tacklingsförbud för det är det tydligen redan inofficiellt. Ett jäkla skämt till liga

Jonjo: dock konstigt att det är ”onödigt mycket kraft” enligt domare/stafett grupp bara för att Chucky är stenhård och vältränad och Lowe viker ner sig och tar inte smällen på ett korrekt sätt.

För innan tacklingen tar han ETT!!!!! Skridskoskär från blålinjen och glider in i tacklingen med kraft.
Men inte fan är det som vissa tacklingar där man laddar med fart för att smälla på stenhårt.

Finaste tacklingen man sett på många år. I detta fallet är det 110% Lowes’s fel att den tar i huvudet.

Har kollat igenom matchen i efterhand och jag tycker att det känns som en rätt okej bortamatch mot ett Växjö som verkligen var Växjö. Vi skapar inte mycket men det gör verkligen inte de heller. Dock besviken på några av våra mer etablerade namn.

Väldigt förvånad när jag läser GD:s betyg, jag tyckte Kinnvall och Trivigno var bland våra bästa idag och de får tvåor. Och vad gjorde d'Astous och Axel A för att förtjäna ettor? Vad har jag missat?

Forsberg 1978: Skönt ändå att döda snacket om sm-guld kandidat etc. Det verkar ha smugit sig in i huvudet på spelarna. Silfver och Larsson var rätt värdelösa idag och backarna hade inbördes tävling om vem som kunde spela fast sig själv bäst i egen zon.

Slaven82: OJ godkänt mål men ingen utvisning??? Sjukt att domarna dömer bra för en gångs skull

havre: Källgren, viktigaste spelaren i laget.

SaggeBoy: Jag är på plats med min son!

Peja: Enligt Eliteprospects är Lindbäck redan klar för Vienna Capitals.

Peja: han toppar den interna skottligan och är med i toppen av tacklingsligan oxå. En tidsfråga innan det lossnar för honom lite mer poängmässigt oxå.

Men behövs ingen hets. T ex gjorde Johan Larsson sin första poäng igår. Så länge laget vinner är det bara att fortsätta i samma stil. Finns många som kan avgöra matcher. Fortsätt spela disciplinerat så är man med i de flesta matcherna, det är viktigare än individuella prestationer.

Sen kanske lindblom inte kommer att vara i toppen av poängligan i shl, men en väldigt skicklig spelare helt klart.

Blå grottan: god morgon vänner:

Solen skiner (där jag är åtminstone, hoppas detsamma till er), fredag och vinst igår🇧🇪

Känns underbart.

Som någon/några har skrivit: nästan överraskad hur bra det sett ut, speciellt defensiven och målvaktsspelet.

Än så länge inte många bjudningar i egen zon om vi jämför med tidigare säsonger. Aggressivt och rejält, bra backchecking dessutom.

Som jag skrev igår tror jag utespelarna litar på våra keepers och så kan de spela mer aggressivt istället för att ”backa av”. Gör man det blir det ju ännu värre, läs ger ännu mer tid till motståndaren.

Målvakterna tar det ”de ska ta” och lite till. Inga riktiga grodor så här långt.

BP, grymt.

Anfallsspelet måste höjas för att vi ska bli ett topp sex över tid. Bra pucktempo och duellspel men vi måste in mer på kassen.

Sen något elementärt: pricka mål. Känns som vi skjuter många skott i block men framförallt i plexit. Rödin en stor ”syndare” i det.

PP, inte lika grymt …😬😂 nonchalant, mycket kladd, få farliga skott, tar inga returer. Tycker Ölund borde få chansen i PP istället tex för Indrasis (eller någon annan). Tuff smart och skicklig.

Viktigt nu för oss här och laget: ingen jävla hybris nu🇧🇪😂😂

Vi får inte sväva iväg efter fem matcher, ödmjukhet och hårt jobb gäller.

Gameday imorgon igen, krockar med Arsenal, förmodligen ett i-landsproblem 😂😂

Skön fredag till oss Brynäsare 🇧🇪🇧🇪🇧🇪🍻🥂☀️

Peja: Absolut. Kollade på Hockeykväll, och Jonas Andersson var inte nådig mot HV spelaren som "fixade" matchstraffet. Det är ju inte ens utvisning. Där ser man ju vad skridskoskickliga spelare betyder. Brynäs iår hamnar ju aldrig i sådana situationer ännu iaf.
Spelar på ett modernt sätt. Kul att 3 gamla storfiler kan implementera ett så bra spel.
För det var ju kritiken mot Brynäs tränare förra året.

Läste lite dina inlägg i modoboken.
Silverberg har ju på ett annat sätt förberett sig på att komma hem. Framförallt mentalt, han är ju redan inne i spelet. Ganska vanligt att det tar längre tid för spelare att vänja sig.
Förutom för Katten då. Helvete va bra han är.

lapad: Ja då var man livrädd varje gång det var skottläge. Hemskt för AL ändå att behöva avsluta sin karriär på det sättet.
Hoppas att han har rätat upp sig.

Min stora fundering innan säsong var målvaktsidan . Visste inget om dessa målisar . Nu har vi minst insläppta mål så långt . Djävligt imponerad hittills. 1 år i Ha å en uppvärmningssäsong för Gälla . Ser sjukt stabilt ut .

Topplaget Brynäs.

Med en match mindre spelad.
Uppladdat:

500x0-img0034.png

Härligt att samla trepoängare så här i början..

PP...men fan, Rödda borde verkligen nätat där.

Inte att han skulle vara så jäkla bra och effektiv, men såg ganska direkt att han kommer vara en dryg jäkla forward att möta, precis det vi behövde.

Kommer ge duon Trivigno och Kopacka det töntiga smeknamet Fast n Furious.

Sv: Matchtråd: Brynäs - Rögle 2024-10-03
Silfverkroken: Mkt bra tycker jag. Dags för lite kontinuitet i vår förening 🙏🏽 Ser gärna ett lika långt kontrakt med Håkan Svedman som klubbdirektör och med Gälla som headcoach (med viss gardering om Bulan skulle bli ledig nästa säsong)

Sv: Matchtråd: Brynäs - Rögle 2024-10-03
Ove Myling: Angående PPt så tycker jag det är dags att ersätta Kinnvall med Andersson i PP2.
Jag vet inte hur många gånger som Söderström la upp för fina direktskott åt Kinnvall senast men han vågar inte ta dem.
Låt Andersson prova säger jag.

Sv: Matchtråd: Färjestad BK - Brynäs IF 2024-10-01
Pigalle: De där jävla tomtarna i Sveriges oseriösaste hockeypodd vet inte vad de pratar om. De är så jävla dåliga på hockey och sämst av dem alla är Kolan, som dock kvävs av övriga snackpåsar och aldrig får en syl i vädret. När han får det spelar han kunnig inom områden han är helt blank på. En svag ”expert” i en usel podd…

Silfverkroken: Tror dom går in med inställningen att en nykomling ska "Undvika kval" och det tycker jag är en rätt dålig inställning. Vi går för slutspel. Vi har målsättningen att gå efter något POSITIVT, istället för att gå in med att "försöka undvika något negativt".

Gavve:

1. Silfverberg
2. Målvaktssidan
3. BACKARNA! Ser riktigt bra ut. Otroligt rörliga, spelskickliga. Och hittills ett bevis på att även offensiva tvåvägsbackar är duktiga defensivt.
4. Axel Andersson, Bobby, Kopacka.
5. Håller med dig, Boxplay.
6. Hur jämna vi är i match efter match. Kropsspråket och signalerna det skickar. Spelarna ger allt i varje byte och det syns att dom brinner för det. Ser riktigt bra ut. Visserligen förlust mot Linköping men jag ser det NÄSTAN inte som en förlust, inte heller gårdagens match mot Fbk där vi även får 1p. Oavsett vad för motstånd vi möter så kör vi på samma sätt.

Gillar det som Sanny noterade igår efter Brynäs BP. Att man sätter in tredjekedjan för att få igång farten och tryck på Färjestad igen.

Luddf: Lite så är det.
Är det inte ganska tydligt att våra backsida kompenserar vår i nuläget trubbiga forwardssida också?
Många av våra chanser skapas genom långa, snabba förstapass från bakplan där våra forwards får stort spelrum offensivt pga trötta motståndarbackar.
Vi får helt enkelt ha tålamod med främst Schroeder och Indrasis. Båda har utgående kontrakt och iår är enda fokuset att hålla oss undan plats 13,14 och eventuellt sikta på play in.

Bisset: "Sedan tycker jag det är konstigt att kinnwall får spela 21 min, det är 10 min för mkt"

Varför? Tyckte han steppade upp rejält jämfört med föregående matcher, mycket rejälare i egen zon och skapade en del chanser framåt. Bara bra av Gälla att ge honom mycket istid så han kommer in i SHL-tempot.

Gavve: Just nu bara Jérémy Groleau och Lucas Forsell på skadelistan.

Så snart skadefri trupp hoppas vi, några med sjukdomssymptom men det har väl många i dessa tider

Bra match och kör hårt framöver

Indrasis behöver tänka över sitt spel. Det går inte åka runt och lira sköna passningar på denna nivån. Och vid ett tillfälle kommer han ensam utan fart över offensiv blå medans laget byter. Mot typ 4 gröna. Då ska han försöka göra någon skön dragning som inte ens hade gått hem i hockeyettan. Sedan spelvändning och målchans bakåt. Riktigt jävla dåligt att han inte bara fattar att han måste hålla i pucken och bara lägga ner den djupt.

Gavve: Det var en bra genomförd match men man ska inte glömma att Färjestad hade klart flest heta chanser. Brynäs lyckas inte konvertera spelövertag till konkreta målchanser i tillräckligt hög utsträckning, där finns stort förbättringsutrymme.

I powerplay måste Indrasis skärpa till sig och rent strukturellt måste man undvika att Kopacka stampar på pucken. Motståndarna vill säkerligen att han gör det. Det räknar jag med att man rättar till efter videoanalysen.

Många spelare gör succé, men jag är väldigt tveksam till Indrasis. Han är en del av problemet snarare än en del av lösningen både i 5mot5 och PP. I SHL kostar hans spel mer än det smakar, i HA var det tvärtom.