1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777533 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Tigerhjärta: Vilken tur vi har att så många lag
råkar göra dåliga matcher mot oss.
Tänker lite på Ingemar Stenmarks kommentar om tur.

Två Brynäsmål i veckans mål också. Rödin mot Saik och Larsson mot Luleå (efter förarbetet från Silfver som alla minns).

Själv kommer jag rösta på Larssons då jag tycker det är snyggast situation. Själva målet är ju inte så snyggt men passningarna däremot!

Edit: Glömde länken
www.shl.se/veckans-mal

Här har ni även Hockey-Sveriges lag.

Motiveringar på länken.
Uppladdat:

500x0-img8759.jpeg

Farsang: Jag bor ju i uppsala och hockyn har aldrig riktigt satt faste här.. även när almtuna var och nosade på en elitserieplats sässongen 08/09 tror jag det var så var ändå inte riktigt nå hockeyfeber i staden..

ishallen är ju ett skäl som många vart inne på men hockeykulturen finns inte riktigt här.. innenbandyn och fotbollen på senare år lockar mer.. men almtuna tycker ja ändå vart en bra lillebror till brynäs i form av utlåningar etc..

Farsang: Verkar inte vara en idrottsstad - hur är det med fotboll t ex?
Vi kanske ska vara glada för det - vill inte ha en Uppsalaplastlagskonkurrent med 245000 supporters och stor lokal sponsormarknad blomma upp mindre än 1 timme från Såtraåsen (som ett mega Växjö) . Bättre om BIK istället blommar upp och ”stör” FBK och Örebro gällande supportrar, talanger och sponsorer.

Det är en absolut fröjd att se Brynäs spela. Så kontrollerat och tryggt, från målvakt till spets och vi faller aldrig ur matcher oavsett. Och backsidan - wow, wow och wow!

Tror det blir repris på matchen idag, för att njuta av studen :)

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: jag tycker det är synd att premiären var en ”inlärnings” match för alla som inte spelat i SHL eller inte spelat här på länge.

Det är synd för egentligen var Linköping inte heta alls i den matchen.

Imponerande av grabbarna!!

Egentligen dem ända två matcherna där Brynäs inte plockat poäng så är varken Leksand eller Linköping värda att ta alla poäng.

Nu har det gått ett tag sedan Luleå matchen, vi vann, vi "förnedrade" Bulans gäng, vi tog 2 pinnar mot SAIK, vi presterar över alla förväntningar osv. nDet är extremt viktigt att vi inte flyger iväg och tror att vi är oslagbara för förluster kommer och det är bara att acceptera det men fortsätter vi som vi gör (ber till gud att vi slipper skador på bärande spelare) nu så kan det det bära hela vägen. Försvarsspelet är helt galet bra, vi har 4 femmor som gör häst jobbet. Ibland är det Silvers femman som levererar, ibland Antons och ibland Kopacka. Den fjärde gör något jelt fantastiskt som många inte ser.

parks: tankar kring matchen:

5 poäng borta mot SAIK och Luleå.., det såg man inte komma en tisdag förra säsongen mot typ Nybro borta. kommer ihåg att det var någon som sa att det var roligare hockey i HA…, kanske inte 😂

Otrolig match igen.

Hålla, nollan, tajt defensiv, back-checking, tungt närkampsspel, snabba spelvändningar, bra BP. Luleå: ÅTTA (8) skott, fantastiskt.

Bra och kreativ offensiv första två. Dödar matchen i tredje. Det sistnämnda har inte vanligt de senaste säsongerna, en jävla styrka.

Toppar idag:

Persson, hålla nollan, då är man en av topparna
Söderström är Katten, bäst på isen över hela banan fantastisk.
CED, förutsägbar i positiv bemärkelse. Du vet var du får, stabil, tung, levererar bra förstaplatsen
Kinnvall, ser ut som en miljon stundtals, har lyft sig enormt senare tiden.
Silfverberg, bra över hela banan, hela matchen
Larsson, se Silfverberg, de två spelar stora delar 4 mot 5, Indrasis bör skeppas
Schroeder, gör mycket rätt, trots uteblivna poäng
Scott, sliter, jobbig att möta, klass
Trivigno, rivig, sliter, nyttig.

5/6 poäng mot Skellefteå och Luleå. Finner inga ord.

Oerhört starkt. Har många fler superlativ men det räcker så. Nu firar vi lördag!

Brynäsgubbe: 25-8 i skott och tre noll borta i mot Luleå vad är det som händer?
😂🥰

Stackars Ludvig. Tog han med sig en bok eller något annat att fördriva tiden med tro?

Det är rätt underbart att man bara kliver ut på isen totalt respektlöst oavsett motstånd i match efter match.

JAAAAAAAAAAAAA SÅ SKA EN KONTRING SE UT!!!!

Lulessss: Blir svårt i Delfinen där jag lackade sittbänkarna 1970 eller 1971. Det är numera preskriberat.
Men kan vi spela som i första perioden mot Saik så har vi chansen.

{10071}: Ett litet instick som inte hör till med eran konversation att göra..
Leksand ligger illa till efter deras avpollettering av Björn Hellkvist som var deras golden goose.
Tror att Leksand Björklöven byter serietillhörighet när hockeyallsvenskan avslutas..

Sv: Skellefteå - Brynäs 2024-10-17
R❤️dda har överraskat mest på mig av spelarna hittills. Alla ord har redan nämnts så jag nöjer mig med det.

Berge:
Ska även sägas att Svrcek och Lejon har samma poängproduktion men den förstnämnde är 2 år yngre.

Brynäs J20 slog Almtuna med 8-2 igår med.

Leo Sundqvist hade 1+2
Svrcek 1+3
Hillström 2 mål
Lejon 1+2

Lejon och Svrcek går mot riktigt starka säsonger poängmässigt. Tror det blir viktigt att ge dem chansen i A-laget för att få behålla dem nästa år.

Kanske börja med en utlåning av Lejon som uppenbarligen är alldeles för bra för J20.

Silfver: Det gjorde han. Vet inte om jag inbillar mig, men tycker Schroeder är mer delaktig offensivt de sista matcherna.

lapad: Vet inte om jag såg rätt men det såg ut som Schroeder körde en ”monkey off my back” gest när han satte sitt premiärmål.

Farsang: Flyg? Trivago!
Uppladdat:

500x0-img8707_0.jpeg

Berge: JFK verkar ju ha tagit en timeout från HS. Med tanke på hans framtoning tidigare så förstår man ju det… I stort sett allt han så tvärsäkert fastslog har blivit precis tvärtom…

Men som den Bagdad Bob han är så dyker han väl upp, obrydd, efter att Modo åkt ner i HA och hävdar att det ändå är den roligaste ligan att titta på… Sen var det så klart domarnas fel också…

Detta var en j@vla fin laginsats.
Så extremt skönt att vi kan mäta oss med toppen.
Svårt att inte sväva iväg och släppa realistiskt grundmålet och drömma lite högre.
Sååå skönt. Så extremt j@vla skönt.

Danne66: skönt att vi fortsätter vinna tredjeperioder också. Visar på styrka trots att vi är sämst (av våra 3 perioder) i andra perioden.

Skellefteå hade väl dessutom vunnit alla deras matcher där de gått in med ledning inför tredje? Starkt att bryta den sviten.

Metalman: Är.väl som vanligt här inne? Surkukar och lipsillar.
Klart vi vänder, tar vi upp efter 1a perioden så är det vår match.

OveJärnkrok: Undrar om Per Ledin & co ser en avstängning där?

Horace76c: Diving.

Så imponerad av spelet Brynäs levererar .

Peja:

Skellefteå - Brynäs 1-4
Luleå - Växjö 2-3
Leksand - HV71 3-4
Färjestad - Malmö 6-1
Linköping - Modo vinner alltid, allt annat tackar vi nej till.
Frölunda - Timrå 3-5
Rögle - Örebro 1-4

{10753}:
Just den där hata-kulturen är lite tröttsam. De hade ju t.o.m. en banderoll igår där det stod hata DIF eller något liknande.

{10753}: Det enda patetiska är väl isf dom här blöjsupportrarna själva.
Omogna, adrenalinstinna och överengagerade barnrumpor (även om många av dom tyvärr också är fullt vuxna personer), som inte klarar att hantera sig själva under en hockeymatch.
Hade man uppträtt som normalt funtade och vuxna supportrar så hade vi naturligtvis inte haft några problem med att låta fans till båda lagen närvara på matcherna.
Svårare är det väl inte.

Gavve: grym straff av Emil Molin i Östersund

Farsang: "Kinnvall med katastrof dålig start.
Lindstein med Katastrof 2 senaste matcher."

Lindstein har 1.05 och 0.57 i Game score senaste 2 matcherna.
Kinnvall har 0.33 och -0.17 (ja, minus är korrekt).
Självklart säger det inte allt (D'Astous hade t.ex. 0.09 senaste matchen).

Men även Lindsteins CF% (andel av skott framåt när spelaren är på isen) ser bra ut senaste 2 matcherna.
74.07% mot Malmö och 60% mot Modo.
Att jämföra med Kinnvalls 44.44% mot Malmö och 60% mot Modo.

Mot Malmö var det bara Lindstein, Ölund & Kopacka som låg över 70%. Sen bara Bobby & Axel över 60% (60.87% & 63.89%), resten har lägre än 60 och till och med lägre än 50% och några få på under 40%.

Lindstein gjorde alltså enligt denna statistik en rätt bra match mot Malmö.

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Leksands-torsken svider. Hade Brynäs lyckats ta 3p där hade vi varit 3a.

Grymt att laget har flera producerande kedjor!
Rödin och Trivigno är våra lungor ikväll! Vilket slit!

Spelet i egen zon andra halvan av matchen gav mig dock ett par gråa hår

Anders Berg: Han är en av dom bättre spelarna i Brynäs ikväll med hela andra kedjan. Välj lite glädje istället.

Roligt att det verkar som att Lindblom tyckte det var retfullt att han inte märkte att Schroeder var precis bakom 😂 skrattar till lite åt det, annars hade alla 3 gjort mål

gwl: Lindstein är verkligen den som bör bli sjundeback när Djoos är tillbaka. Kinnvall har spelat upp sig.

Lindström: värdigt för Schroeder att få vara delaktig med i ett sånt vackert mål🤩

havre: Vi. Måste. Börja. Göra. Mål.

Lycka till ikväll! Med vår nuvarande form är jag glad bara vi får in en puck i mål. Blir nog 4-1 till Brynäs.

Skippar dock att vara på plats, utan stannar kvar ute på Norrlandet. Känner mig inte så sugen att se en storförlust på plats. Kanske kommer förbi monitor erp till vårt nästa möte (om vår form är någorlunda bättre då).

havre: Varsågod! Var alltså på Twitter och Instagram jag såg den. Du får länken till Twitter. Hoppas den går att se där!

x.com/Brynas/status/1845112629833900158

Brynäs - Modo 2024-10-14
Matchtråden härmed öppnad.

Sv: Brynäs - Malmö 2024-10-12
GDs betyg på Kopacka igår (fick en 2:a) var väldigt snålt. Tycker han är en av få som bryter mönster, driver upp pucken och vågar gå på mål och där merparten Brynässpelare mest gör sitt jobb på det individuella planet (men inte det lilla extra).
Dessutom gjorde Kopacka få grova misstag som gav motståndet kontringslägen som han ibland annars brukar ligga bakom.

havre: ”Forsberg 1978: Nej imorgon händer det! Islossning offensivt!”

Det blir snart negativa tankar att bottenlagen vänder mot just oss. Visst Leksand gjorde det, Rögle inte.

Nu har det varit mycket fokus på att vi behöver få igång målskyttet och Produktionen. Det kommer vi naturligtvis behöva men imorgon tror jag det viktigaste ändå är att hålla defensiven först. Kan vi kväva ett Modo och hålla dom på utsidan som går in till matchen med stukat självförtroende så tror jag att vi får tillräckligt med chanser för att vinna den.

Jag tar en uddamålsseger alla där i veckan men tackar naturligtvis inte nej till islossning. Det bör dock inte vara spelarnas inställning när man går in till match.

ellis: I normala fall tror jag inte att man ska lägga allt för mycket vikt vid spelarna som saknas och "skylla" på dem. Men D'Astous har verkligen en förmåga att ta in pucken i zon som typ ingen annan har (kanske Kopacka och Bobby) i de matcher han spelat. Tycker det är där mycket felar i dag (istället dumpar vi pucken). Sen är det så klart alldeles för få matcher D'Astous spelat för att kunna säga att det är så han är hela tiden.

Sen står det så klart inte och faller med D'Astous frånvara på något sätt, vi är ju med i alla matcher i stort sett (ibland dominerar vi och ibland dominerar motståndarna). Är helt sjukt att vi har så här bra defensiv 8 matcher in med tanke på vilka backar som saknas/saknats i matcherna. Är ju mycket svårare att fixa defensiven om den krånglar också tycker jag (bygg ett lag bakifrån med bra målisar och backar så blir det bra till slut). Sen så är det så klart trist när vi inte gör så många mål men så länge vi ligger plus i mål framåt och bakåt så gör vi ju något rätt över tid.

Lite kul statistik (ingen egen värdering här i betydelsen när säsongen summeras) efter 8 matcher senaste säsongerna:
24/25: 17 mål framåt och 16 mål bakåt (+1)
23/24: 42 mål framåt och 25 mål bakåt (+17)
22/23: 24 mål framåt och 29 mål bakåt (-5)
21/22: 24 mål framåt och 29 mål bakåt (-5)
20/21: 21 mål framåt och 21 mål bakåt (0)
19/20: 18 mål framåt och 31 mål bakåt (-13)
18/19: 17 mål framåt och 23 mål bakåt (-6)
17/18: 16 mål framåt och 26 mål bakåt (-10)
16/17: 24 mål framåt och 17 mål bakåt (+7)

Vi har alltså vår bästa start (sett till antal mål framåt minus antalet mål bakåt) i SHL sedan 16/17. Den säsongen hade vi efter 8 matcher 15 poäng inspelade (denna säsong har vi 12 istället).

Så även om allt absolut inte fungerar och att vi alla (förmodligen) sliter vårt hår stundtals tycker jag ändå det är bra att visa på hur det sett ut senaste säsongerna i SHL. Klart att det är kul att göra 24 mål framåt istället för 17 som vi har nu men hur kul är det att släppa in 29 mål istället för 16 (senaste 2 SHL-säsongerna)?

Silfverkroken: Helt enig. Tycker nästan synd om karln då han kämpar (och har kämpat) med självförtroendet i hela livet (och med sjukdom utöver det). Gäller att vi har bra mentala coacher och/eller stödpersoner kring såna som gör det mesta rätt men det ändå inte fungerar. Han gör verkligen inte många misstag där ute och har inte gjort heller (betyder inte att han är perfekt för det utan mer att han varit osynlig).

Man vet ju själv hur såna perioder är i livet (de flesta vet i.a.f.). Allt går skit på jobbet och man tappar saker hemma och barnen (för de som har barn) bråkar och vad man än gör så går allt ändå åt helvete och verkligen ingenting fungerar. Då är nog fler än jag nära på att ge upp ibland och självklart sviker det redan dåliga självförtroendet då (ni andra som har halvkasst självförtroende förstår vad jag menar).

Hur som helst ett fall framåt för honom i dag. I det stora hela ett fall framåt för den kedjan även om de har långt kvar ändå (Schroeder är jag fortsatt tveksam till).

Farsang: man kan bara egentligen skratta åt det... Men gäller att fortsätta hålla spelet uppe, spelmässigt är det ren dominans i stora stunder. Så länge vi spelar så här bra, så känner inte jag någon oro.

Andra kedjan har skapat målchanser som aldrig förr, men puckjäveln vill inte in.