1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777534 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
RommeTigern:

Ett stort lycka till mot LHC i premiären.

Sv: A proposito de nada
Peja: ” Håller inte med. DIF har bäst veteraner, bäst talanger och bland de bästa peak-spelarna i ligan.”

Bäst veteraner? Det är väl inte så många andra lag i HA som har liknande gamlingar? Axelsson lär inte spela hela säsongen, inte Klasen heller. Sen har vi Marcus ”sockervadd” Kruger som säkert missar 15-20 matcher också. Återstår att se vad den riktiga ”pensionären” Thoresen är i för fysisk status. Man har ju inte sett honom på 10-talet år.

Sen håller jag med om att Diffet har spännande talanger, men det räcker inte för att ta steget upp. Speciellt inte med Andrén i kassen.

Vilka räknar du som ”peak spelare”?

Gavve: Larsen och Johanesson kanske var OK breddspelare i HA, men de kommer inte att hålla i SHL. Det är för hög nivå. Det finns ingenting positivt varken för dom eller Brynäs med att dom är kvar i SHL, dom borde flytta till HA så fort som möjligt för sin egen skull, men fattar att Johanesson är skadad.

Persson kommer kunna spela i SHL utan att göra bort sig, ingen superspelare, men en billig breddspelare som borde kunna funka tack vare sin skridskoåkning och allround-spel. Det finns ju också noll acklimatiseringstid utanför isen för en sån Gästrikekille.

Farsang: Dock är det helt absurd ”gardering”. Färjestad vann serien förra säsongen, deras nästnästa säsong någonsin + så har dom blivit bättre på pappret. Går inte att placera dom utanför topp 3.

Gavve: Lågbudgetalternativ skulle kunna vara Wännström eller Ljungkrantz. Listade många alternativ häromdagen men ser 4 AHL-forwards som borde kunna vara SHL-aktuella.Alla har spelat med tidigare Brynäsare som bör kunna ge referenser, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att de ger positiva referenser, kan också vara ett bra sätt att undvika fel karaktärer.

Dave Gust. 30-årig rightare som ryktades till Brynäs för ett tag sen. Stor poänggörare i AHL och ingenting tyder på att han kommer att ta sig till NHL.Har spelat litegranna med Noel Gunler, men oklart hur tight han är med Brynäs nuförtiden.

Gerry Mayhew. 31 bast. Liten rightare som beskrivs som en energisk och poängstark spelare med ett bra skott. Kevin Clark-vibbar av beskrivningen. Har 57 NHL-matcher varav 40 var tillsammans med antingen Silfverberg eller Lindblom. De bör kunna ge referenser.

Cole Schwindt. Bara 23 år. Fysiskt spelande powerforward Kanske inte otänkbart att han blir kvar där borta, men ingenting är ju påskrivet nu.

Brayden Tracey. Också bara 23 år. Tidigare förstarundare som verkar ha dumpats av Anaheim under sommaren. Har spelat flera AHL-säsonger tillsammans med Axel Andersson och måste ju ha varit på NHL-camper tillsammans med Silfverberg flertalet år.

Samtidigt kan jag se en fara med att värva en till forward som förväntar sig att spela powerplay, det börjar bli trångt där nu. En spelare som Austin Wagner kanske inte förväntar sig det och har egenskaper som Brynäs behöver, mycket därför som jag hoppas på just honom.

Berge: Tycker inte det är någon större skräll om vi smiskar upp LHC. Tror det finns goda möjligheter till den bästa säsongen på mycket länge.

Även om vi såklart måste vara ödmjuka, så tycker jag inte att det är alls säkert att vi kommer husera i den nedre halvan. Det har känts bra inför säsong många gånger de senaste 20 åren, men i år känns det speciellt.

jhnd91: Hörru, du verkar mer lättstött än JFK och Modomille....

OveJärnkrok: Jeez. Så, bara för att det är ett Brynäsforum så saknar man verklighetsförankring när man sammansätter en lista där man listar >LIGANS< bästa backar? Hybris, om något, sammanfattar helt klart något sådant. Världen brinner inte pga det, men man får nog räkna med att bli synad av andra hockeyintresserade. Kan ni inte slänga in Didde Strömberg som 1:a på listan? Schyrra, mina känslor vill det!

Just sett klart första sagan om ringen-filmen. När eftertexterna rullar får jag impulsen att kolla Victors EP-sida bara by chance ifall övergången blivit av, och till tonerna av ”The Shire” får jag syn på världens vackraste loggotyp i hörnet av hans profilbild. Det är så att man blir alldeles varm inombords :)

Tigerhjärta: Skulle man hamna i kval så kan man knappast lägga det på Alcén iallafall.

Svensson_62: fortsätt att jävlas med m0d0iterna.
Jag älskar er!
kuken står!

{10522}: Haha, touché!

mk: Lite väl bittert inlägg kan jag känna. Igår nämndes väl inte mycket gällande Brynäs utöver Schroeder men tidigare sommar har iaf Sanny varit rätt positiv till Brynäs och tyckt vi står bättre rustade än senast när vi var i SHL.

OveJärnkrok: Instämmer.
Jag har börjat och lyssna igen.
Men absolut så har Höken 2 "hatlag" Örebro och Brynäs. I princip aldrig nått bra att säga.
Sen när Sanny har "hört" att han har dålig karaktär.
Det är ju ingen skräll.
Sen inget om Brynäs förutom nått negativt.
Men det är ju ingen skräll.
Ska bli intressant att se hur man kommer att bedöma Viktor nu.
Är det en dussinvärvning eller en bra värvning?
Hade nått annat lag gjort den så hade den ju varit av yppersta klass..
Jag lyssnar, men kommer inte tro att Brynäs kommer att bli hyllade nått.

Scerban: I den bästa av världar blir Lejon en ny Gynge, men samtidigt dröjde det flera år innan Gynge blev SHL-redo och i slutändan levererade han i en annan klubb än Brynäs.

En tydlig svaghet som många uppmärksammat med dagens trupp är att Brynäs saknar de där yngre spelarna som verkligen pushar de äldre. Inför förra säsongen skrev Alcén flerårskontrakt med flera yngre spelare och i stort sett alla de kontrakten framstår som misstag nu. Hade varit mycket bättre att bara skriva 1 år, men samtidigt kanske några av spelarna kanske hade varit OK i HA.

Lejon är en spännande värvning på sikt, men Brynäs hade behövt en mer SHL-redo ung forward på den platsen som han innehar, och han hade behövt minst en allsvensk säsong - förmodligen fler - för att verkligen kunna tävla på SHL-nivå.

Gavve: Yes VI vann!!!!!!

Slaven82: Inte ett enda inlägg om J20 heller trots 5-1 vinst mot Mora. Visar hur mycket vi bryr oss om J20-laget också va?

15-4 i målstatistik efter 3 matcher. Detta trots att Brynäs ligger 6a i skotteffektivitet (skjutit 124 skott på mål på 3 matcher)
Svrcek har 5p på 3 matcher (3g 2a). 4 av dessa poäng har tillkommit i PP.
Aron Dahlqvist har +5 och Edvin Nääs har +6.

Slaven82: Yes VI vann!!!!!!

biff1: Där får du nog jobba på matten lite. Jag är inte så frustrerad alls. Måns C och Olofsson såg väldigt frusterade ut dock, psykbryts-utbrott och slå med klubban i sargen i en träningsmatch.

God natt på dig också.

Scerban: 100% enig till det du skriver. Skulle vilja lägga till några saker:

Vi låter även i denna match motståndarna komma till väldigt få skott på mål (5, 4 & 8 skott i perioderna). Detta är bra vare sig vi möter Modo, DIF eller Löven.

Vi fortsätter dra på oss väldigt få utvisningar (jämfört med början av försäsongen). Utvisningsminuter per match mot:
Timrå: 21 (en femma här men ej +20)
Örebro: 8
AIK: 14
DIF: 4
Löven: 4
Modo: 4

Rätt få misstag rent generellt från Brynäs i dag. Även om vi alla vet att Larsen lär får det tufft i SHL och mår bäst av utlåning så tycker jag faktiskt inte någon i Brynäs gjorde en särskilt dålig match i dag (lägsta var 3 i GD). Speciellt backarna som får mer speltid i och med Djoos och D'Astous skada tycker jag tagit chansen även om vi alla vet att vi alla dagar i veckan ersätter dem med Söderström.

Analys av Hockeynews av den eventuella värvningen av Söderström. MP håller honom högre än Pudas, tydligen.

Gavve:
Kul och bra för hela den kedjan..

Persson är fantastiskt bra. Vilket fynd av Alcén om han håller den här nivån även i fortsättningen..
(För jag utgår ifrån att han får någon form av kontrakt)

SuneMangs: Bobby!!!

Även om det kanske inte alltid kommer synas i poängprotokollet tror jag en sån som Bobby kommer vara väldigt viktig och bra för laget. Har väl 0 poäng under försäsongen men som han håller puck och kämpar när han inte har den. Verkligen en sån där liten (bokstavligt talat) ettrig spelare man älskar att ha i laget.

Chanzone: kopacka...också..
O vilket hemjobb rödda gjorde för några byten sen..man blir rörd;);

Brynäsgubbe: Totalt jävla hjärnsläpp att gå loss sådär i en träningsmatch, men det e klart e man helt utspelade så kommer väl frustrationen

Eller juste fel av mig, Modo tackade såklart nej till att spela sitt vinnande spel idag

Haha...Måns Carlsson...vilken jävla pajas. Har inte sett till honom sen ungtupparna i Dif förnedrade honom i slutspelet.

Auchinleck: ” Vore väl märkligt om Gävlebor skulle hamna i andra städer när Brynäs spelar i SHL?
Lätta värvningar med andra ord.”

Finns väl ingen garanti för att tidigare Brynäsare väljer Brynäs när dom vänder hem igen? Finns ju en massa exempel i närtid på spelare som väljer annat lag när dom kommer tillbaka. Rydahl till Frölunda istället för FBK. Peterson till Rögle istället för Frölunda osv osv.

Så jag tror absolut det beror mycket på att Brynäs hållit kontakt med spelarna under alla år, låter dom nyttja faciliteter hemma i Gävle på sommaren, svarta mot vita osv.

Gavve: Givetvis vill man ha en del storlek i laget när man kollar på helheten, men individuellt tycker jag nästan det är mer intressant med mindre spelare. Victor Mete är en back på 175 cm som har gjort ca 250 NHL-matcher, en sån kille måste ju besitta enorma kvalitéer som gjort att NHL-klubbar har satsat på honom, trots storleken. Det gör mig mer nyfiken på en spelare som Mete än en random 100-kilosbjässe i AHL, särskilt de bjässar som inte verkar vara bra skridskoåkare (finns flera kontraktslösa just nu).

Sportnisse: Ja aj då. Litar 100% på dig.

Kul att Gästrikland ”vände” och gick vidare i TV-pucken 👍

Utav det lilla jag sett så tycker jag Axel Andersson gör en rätt bra match va?

Makita: Vi får väl anta att den sportsliga ledningen fastställt att både Johannesson och Larsen kan gå in i laget vid skador och göra ett fullgott arbete på SHL-nivå. Annars skulle de väl inte ingå i truppen??
De ser kanske detaljer i spelet som inte syns på TV eller i verkligheten..?
Nåja, ”Ove Spelarutvecklare” har några veckor på sig att slipa till de sista detaljerna med dem. 👍

Aaaa: Benn/Söderström/Björk. Hoppas!

Som vanligt när Anton Ohlsson spelar så tycker jag att han gjorde det jäkligt bra igår.

Han är verkligen en Ölund-light. Han ligger rätt, klarar fysiska spelet och åker mycket skridskor. Kanske är han den ingredienser vi saknar i en fjärdekedja. Jag ser åtminstone honom som betydligt säkrare där än Lindblom jr.

Baserat på gårdagens match skulle jag vilja se laget så här:

Rödin - Shroeder - Lindblom
Silfverberg - Larsson - Indrasis
Kopacka - Vesel - Trivigno
Ohlsson - Ölund - Scott

Larsson har verkligen varit under isen idag, lyckas knappt hålla i pucken. d'astous betydligt bättre bredvid Lindstein

Noel Gunler verkar stå utan kontakt skulle inte han vara bra att få in , gjorde det väldigt bra under sin tid i Brynäs.

Lite mer logiska uppställningar på träningen i dag. Indrasis, Djoos och Johannesson saknas. Ser verkligen oerhört tunt ut på backsidan när Djoos saknas. Undrar om tanken är att Indrasis går in med Silfver & Larsson? Eller om man ska vaska om ännu mer sen.

Svarta
Bertilsson, Kinnvall - Silfverberg, Larsson, Ohlsson.
Larsen, Andersson - Scott, Vesel, Linus Lindblom.

Vita
Lindstein, D’Astous - Rödin, Schroeder, Oskar Lindblom.
Viktor Persson, Edvin Nääs - Kopacka, Ölund, Trivigno.
Extra vit: Lejon

OveJärnkrok: nu pissade väl inte munkas på föreningen. Han sa bara att man inte ska slå sig för bröstet om man förväntas tillhör nedre delen av tabellen. Fast med lite andra ord.
Utifrån vad experter tippar Brynäs och Modo så är det snarare att vara realistisk än pissa på någon.

JawKee: "Med Rödin Scott och Schroeder så tror jag man satt ihop Greg och Anton för att hjälpa Schroeder lite mer eftersom dom två känner varandra utan och inna"

Jag tror det är en lite tillfällig kedja till Indrasis är tillbaka. Skulle bli förvånad om man inte kör vidare på Rödin, Larsson och Indrasis då de gjorde det otroligt bra över hela säsongen (vad jag minns) i HA. När spelare saknas kan man passa på att experimentera lite kanske? Rätt konstiga uppställningar hur som helst.

"Men med de namn vi har så bör vi vara bättre, helt klart."
Detta håller jag med om. MEN... Vi har trots allt stundtals spelat ut lagen vi möter (nej, allt är inte perfekt för det). Vi var stora stunder rätt bra mot AIK (ej defensivt), Örebro och Timrå. Hade jag varit Örebro hade jag varit mycket mer orolig än Brynäs efter den match (en match bara så behöver inte betyda något i det långa loppet så klart).

Sen tänker jag inte säga att vårt lag är perfekt byggt för det och jag (som många andra) tycker backsidan är rätt konstig. I går hade vi Larsen i andra backpar. En back som knappast platsade i vårt lag i HA som exempel. Och jag som du oroar mig absolut mest för målvakterna. Sen ska vi komma ihåg att i första matchen (Timrå) hade Persson 92.5% eller något sånt och gjorde en helt okej match. Källgren hade det tuffare med 85% mot Örebro och sen vet vi att Persson hade det otroligt tufft i går också.

48-25 i skott till Brynäs speglar matchen betydligt bättre än resultatet. Klasskillnad.

Gavve: Tänk om Persson kan växa ut till en klippa och blir den som tar Benn's plats? Drömma är gratis. :-)

mk: Är det inte bättre att bara ignorera personen om man nu stör sig på den? Att tjafsa emot och försöka argumentera emot någon som bara går igång ännu mer på det kommer ju inte leda till något bra hur väl man än menar själv (ej riktat mot dig här utan pratar i allmänhet).

Är det någon man inte gillar på forumet (eller i världen) är det ju oftast bättre att bara ignorera den så försvinner den till slut.

Personen i fråga har liksom gjort 5.4 inlägg om dagen sen den registrerade sig här 2010. Jag lovar att personen inte kommer sluta bara för att ni ber den göra det.

Sigge:

”Vi hade dock gått upp 2020 om inte Tjomme hade gråtit ut i media. Politikerna föll för trycket och stängde ner allting på grund av ett förkylningsvirus.

Det året slog vi målrekordet och hade den mest överlägsna förstakedjan serien skådat.”

Du menar det året då Björklöven var överlägsen serietta?

Skulle säga att det var just Björklöven som var de solklara favoriterna det året.

Jugge: ”Om vi tittar på ZAIK som tog guld förra säsongen så hade väl dom enbart en renodlat defensiv back, Granberg. Sen hade dom ett flertal duktiga 2-vägs backar.”

Detta är väldigt intressant.
I dagens moderna ishockey och den hockeyn som Gällstedt & Co vill lira så spelskickliga tvåvägsbackar nyckeln.
Jag hade hemskt gärna sett att Benn ansluter men står det mellan Victor Söderström och Jordie Benn så tar jag Söderström utan att blinka.

Jugge: Men nu glömmer du ju bort hur Hockeyallsvenskans lag magiskt blev totalt värdelösa så fort MoDo gick upp?? Innan var ju Hockeyallsvenskan en otroligt svårt liga! Vi hade väldigt tur som hamnade där precis när alla lag blev dåliga.. 🙄

Tigerhjärta: Du tror det är svårt att hitta bättre och färdigare spelare än Lindblom och Lejon som skulle acceptera att börja som 12:e forward och jobba sig uppåt i hierarkin?

Det du glömmer i ditt resonemang kring att så många skulle tacka nej är att många som är lite äldre och har gjort sina allsvenska år går och drömmer om att få SHL-kontrakt. Dessutom har ju massvis med allsvenska spelare skrivit på för mindre roller, Ljungkrantz skrev på för Färjestad för att börja som typ 15:e forward men Brynäs skulle inte locka någon ens med en plats på 12 forwards?

Nä, där tror jag att du har helt fel. Min poäng här är också att exempelvis Lindblom och Lejon visserligen är unga, men mer etablerade allsvenska spelare är mycket bättre just nu och många av dom törstar säkerligen efter SHL-kontrakt.

På samma sätt hade det självklart gått att värva en allsvensk back av betydligt högre kaliber än Larsen och Johanesson.

Lemp: Det som är frustrerande är att bredden hade kunna mycket bättre för en ganska marginell kostnad. Ett par bra allsvenska spelare hade kunna breddat på ett bra sätt.

Svensson_62: "Är på krogen nu - damer is da thing!"
En del inlägg här på HS reser fler frågor än de besvarar. Det här inlägget faller definitivt i den kategorin. 😀

Har precis köpt biljetter till Frölunda - Brynäs 2:a november 😊. Jävlar va de tar betalt på Scandinavium. Vuxen i början på kurvan (vid mållinjen ungefär) 524:-, barn 406:- 😳.
Men det ska bli kul att gå på hockey igen. Eftermiddagsmatch lördag, kan bli riktigt bra.
Trevlig helg