1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777569 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Mattson: Det är kul att se Brynäs vinna även om det är mot lag som Östersund osv. Men jag saknar fortfarande känslan jag fick när Bulan tog över. Man såg direkt att Brynäs plötsligt blev ett modernt lag. Har inte sett Brynäs tävla på samma sett sedan Bulan var tränare, HA inräknat.

Ännu en match med sjuk fördelning av utvisningarna. Känslan är att domarna har helt andra krav på Brynäs när det gäller rent spel.

Haha! så fort Tingsryd gjorde mål så dykee gamnackarnas Nato-allians fram, som annars har hållt sig borta under hela matchen. 😂😂

Peja: Så jävla dåligt av Lindstein. Betyder så otroligt för en målvakts självförtroende att hålla nollan.
Riktigt jävla illa av Lindstein.

TheMacamush: Tyvärr blev Lindstein världsmästare igen.
Vad fasen håller han på med?

rafalski: Helt slut i huvudet

gwl: Kommentatorn ihop med trumman gör att man blir trött.

Bra att blomman markerar! Men otroligt att inte Tingsrydspelaren åker ut

Zappaholic: Blomman är en sann Brynäshjälte. Sådär agerar en ledare.

Brynäs BP ser myyycket bättre än nu än tidigare, mer aggressiva, vilket jag själv förespråkar. Färjestad brukar också spela BP aggressivt, vilket varit framgångsrik. Kul att se!

Kelleher vilken injektion i laget. Han gör oväntade saker och skapar lägen.

willyyoung : Har svårt att se Billins platsa i schweiziska högstaligan när han gjort en så dålig säsong i Hockeyallsvenskan.

Om inte Brynäs skulle ta klivet upp i år så vore det inte bra om Hv hamnar i HA. Med deras kassakista kommer de bli tuffa att möta. Bortser vi från det så får de gärna åka ur. Har inget emot klubben, men bor man några mil från Jönköping så får man utstå en del från deras fans…

nittontolv: Tror Brynäs hade spöat IKO om de varit utan Karlkvist och Ohksanen. Betydligt mer tveksamt om de kan vara med och är i hyfsad form. Man ska dock inte underskatta den mentala aspekten i kvalspelet. Om IKO ställs mot HV71 är det inte helt omöjligt att de klarar det på grund av den oerhörda press som kommer vara på HV.

mattias - 74: Jag tror nog att IKO kommer ha en chans mot lag 13. Lag 13 kommer vara en strid på kniven ända in i kaklet. IKO har kunnat förbereda sig i lugn och ro medan lag 13 kommer in i chock. Lite som Brynäs-Malmö förra året.

Bäst av 7 är något helt annat än serielunken, dock tror jag att avsaknaden av Karlqvist kommer vara smärtsam för IKO, likt vi saknade Rödin förra året.

Blå grottan:
"Gnällspikar/ Gamnackar"
Jag ser det så här...
Om vi på div. forum kan ta deras inlägg för vad dom är och ge plats så kanske vi avlastar nån stackars partner som måste lyssna på gränslösa gnäll...
Det klarar vi väl av?
Forza Brynäs!

Var det inte Jonathan Hedström som sa, när han var i Luleå efter en match mot Malmö, ”idag pissar vi på dom”? Lite så kändes det mot råttorna idag. Stor klasskillnad var det.

modomille: Du har inte följt Mora tillräckligt bra om du tror att de är sämre. De har ligans bästa målvakt, ungefär lika bra backar och bättre bredd framåt. De unga norrmännen är skitbra och kommer samtliga att spela i SHL nästa säsong.

Djurgården kommer antagligen att ställa ett bättre lag på isen i detta slutspel än i förra. Med 1 grym förstakeeper och 4 ordinarie backar skadade vinner man inget slutspel, tror inte nåt lag har gjort det någonsin.

SSK är ett mycket spetsigare lag än ifjol. Sämre målvakt men förra säsongen hade de väldigt lite offensiv spets och mindre blev den när Videll skadades av en Modospelare.

Berge: Ironiskt nog hade Modo stora problem med AIK i slutspelet ifjol och AIK är mycket bättre den här säsongen. Jag tror att alla som möter AIK kommer få problem, så även Brynäs. Det som har varit tydligt de senaste gångerna Brynäs mött AIK är att Brynäs varit klart starkare i tredje perioderna och att AIK har förklarat detta med att Brynäs bredd är bättre.

Härligt boys. Imponerande att vända 2-0 och på Hovet dessutom. 16 skott för serietrean mot våra närmare 40 och 6e raka är inte fy skam även om det inte sett perfekt ut hela tiden.

nittontolv: viktigt att han fick denna matchen efter början mot Östersund!

Jävligt snyggt av Nordh och Tärnström.

Andy Tiger: Rödin visar klass x 2. Det känns skönt att ha ett gäng spelare som kan vända matcher på egen hand. Rödda fick nog av mjäkiga alibiavslut. Bra!

Sjukt att domarna skippade den trippingen??

Edit:otrolig filmning, bra genomskådning av domarna

Spelar vi så här i en bäst av 7 mot vilket lag som helst så vinner vi.

Går proppen ur nu tro? Framåt stolta BIF!

Forsberg 1978: Byt lag för fan.

Spelmässigt helt ok period, givetvis med plump i protokollet för att vi släpper mål i PP. Annars tycker jag att vi är spelförande.

Janne G: Allt bekostas av 6450 personer som hinkar dyra bärs på bärs varje hemmamatch.
Det är anledningen till att det är bra att äga sin arena.
Nu när MOS finns borde ni riva Solna Centrum och smacka upp en egen arena där => ”Råttboet arena”

modomille: Jag gissar att det var typ 10 år sen Brynäs hade en lika billig trupp som Modo har nu, bortsett från den här säsongen på grund av degraderingen. Om du skulle jämföra Brynäs nuvarande budget med Modos nuvarande, så skulle skillnaderna knappast vara lika stora som skillnaderna i tv-intäkter. Därför som man också måste ge Modo beröm för en riktigt bra genomförd säsong i SHL, måste vara ligans näst billigaste trupp bakom Oskarshamn, möjligtvis tillsammans med Malmö.

Som serien ser ut nu kommer naturligtvis Brynäs välja Nybro, Almtuna och Kalmar för BIK.

Det jag tycker ser spännande ut är att våra huvudmotståndare inför säsongen (Löven och DIF) just nu är utan hemmaplansfördel redan i kvarten.

Skulle tabellen sluta som den sur ut nu tror jag på följande slutspelsträd:

Karlskoga - Nybro: 2-0
Kalmar - Almtuna: 2-0

Brynäs - Kalmar: 4-1
SSK - Karlskoga: 4-3
AIK - Löven: 4-3
Mora - Djurgården: 4-3

(Mora har alltså 4-0 i matcher mot djurgården under säsongen)

Semi:

Brynäs - Mora: 4-2
SSK - AIK: 3-4

Final

Brynäs - AIK.

Huss888: Är det inte bättre du jämför med exempelvis BIF-Löven? Känns ju orättvist att jämföra när vi möter ett botten/mellanlag mot ett toppmöte.

moment22: Ändå rimligt sett till att Kopacka gjorde 8 mål i HA för Kristianstad förra säsongen. Vi har fått sjuk utdelning på värvningen av Kopacka.

Gillar Simon Robertsson!!!
Bert - kom hit - allt är förlåtet 🙂

Jockster : Tabellen säger något annat

Svensson_62: I vilket fall har vi seriesegern i en liten ask - 12 poäng ner till gnaget, 15 poäng kvar att spela om. Hur man än vrider och vänder på det är vi ligans klart bästa lag. Tabellen ljuger aldrig!

Röddas hakningsutvisning var onödig och klantig.
Samtidigt blir jag förundrad över hur BIKaren tycktes ramla framåt!!!! Och hans ben flög plötsligt upp bakåt upp mot ryggen - när Rödda hakade hans bröstkorg. Den där reflexen med benen kändes - sådär… Rödda 2 min = OK. Men ge fotbollsspelaren 2 min också för förstärkning.

JOS: Tror på en komfortabel vinst ikväll.

Mattson: "Inga förslag på laguppställning om vi blir kvar?"

Jo, men det är ju inte lika roligt. Men eftersom du frågade så spekulerar jag vilt nedan.

Kelleher Vesel Hawkins(NY)
Tärnström Larsson Rödin
Pettersson(NY) Ölund Nordh
Kvist Ohlsson Lindblom
Talang

Bertilsson Kinnvall
Johannesson Persson(NY)
Larsen Folin(NY)
Talang

Clara
Eriksson(NY)

---

Luften har gått ur återtåget. Ingen fallskärm i år heller, då blir det sämre trupp och vi får satsa lite mer på spelarna med potential och det vi redan har. Eller kommer sponsorerna fortsätta vara generösa med flis i hopp om "Vi ska tillbaka 2.0" blir mer framgångsrikt än det första försöket? Några sexiga nyförvärv blir det då inte iaf, speciellt inte med tanke på att sportchef Alcén fortfarande är kvar(!!!) av den enkla anledningen att det blir för dyrt för föreningen att köpa ut honom.

Kelleher och Vesel är kompisar och övertygas att spela vidare för en rimlig peng eftersom bägge inser att dom är för dåliga för SHL och är trötta på att flytta. För att komplettera dessa bränner Alcén större delen av resterande budgeten på en chansning när han landar hela ECHL:s poängkung Brandon Hawkins.

Istället för att tappa Tärnström till AIK övertygas han att stanna med löfte om en roll i andrakedjan och regelbunden tid i PP. Tror på ett stort genombrott för honom i en större roll. Larsson och Rödin krigar vidare.

Ölund får fortsätta centra tredjelinan. Modo vill göra sig av med Adam Pettersson och Pettersson har varit i Brynäs förut. Dessutom är han riktigt bra på hockeyallsvensk nivå. Man borde verkligen gå efter Pettersson i min mening, dessutom kan han kanske ta tekningarna istället för Ölund? Nordh får, när finanserna tryter, en chans i tredjekedjan.

Kvist, Ohlsson och Lindblom är en no brainer för Alcén i fjärde, nu när han bränt större delen av pengarna förlängningar med Kelleher och Vesel samt en rejäl lön på Hawkins.

Johannesson är också en som tvingas få chansen på riktigt när pengarna inte finns för bättre nyförvärv (det blir för övrigt dundersuccé och han gör över 30 poäng framåt och blir så sakteliga bättre i egen zon). Viktor Persson värvas hem igen när kontraktet går ut med Pelicans efter säsongen och tar platsen till höger bredvid Johannesson (Alcén har ju dessutom en förkärlek till gamla brynäsare).

Niklas Folin är för dålig för Modo och har bra erfarenhet från HA och värvas därför in för att ta sista backplatsen tillsammans med Larsen som också får chansen på riktigt i år.

Clara lånas in igen för att vara förstemålvakt, för jag spekulerar/utgår i det här scenariot att Lindbom stannar i FBK ett år till. Victor Eriksson har två säsonger med starka siffror i hockeyettan med Strömsbro bakom sig och det känns som en alldeles lagomt superbekväm, enkel och billig övergång att göra för sportchef Alcén, som fortsätter att gambla på målvakterna.

Juniorer fyller ut som trettondeforwards och sjundebackar.

Kopacka är förlorad till SHL. Benn drar vidare. Scott och Blomman avslutar karriären. St. Louis vill (konstigt nog) att Lindstein lirar i SHL. Billins avslutar karriären med ett år i Tyskland. Čukste och Indrašis drar till Finland.

Lindblom(NY) Gaudette(NY) Grimaldi(NY)
Smejkal(NY) Larsson Silfverberg(NY)
Rödin Yetman(NY) Kopacka
Ölund Vesel Troock(NY)
Nordh

Carlsson(NY) Söderström(NY)/Björk(Ny)
Bertilsson Kinnvall
Theocharidis(NY) Laavainen(NY)
Lindstein

Sandström(NY)
Alnefelt(NY)/Mann(NY)/Ignatjew(NY)

---

Kunde inte hålla mig från att leka med en SHL-trupp jag heller. Och ja, det är en väldigt dyr trupp. Och ja, den är väldigt naivt byggd. Men den är för nedrans rolig för att inte leka med tanken. Om jag lever på hoppet att brynäsarna som kommer hem tar relativt lagvänliga löner så känns det lite, lite bättre (får även känslan av att Silfverberg är en sån som är beredd att spela gratis för att hjälpa laget bygga om och etablera sig, vet inte varför).

Lindblom, Carlsson, Söderström, Björk och Sandström har som alla redan vet kört fast ordentligt och skulle må bra av att komma hem allihopa. Det är väl mycket mer önsketänkande än realistiskt, men man får ju drömma. Samtliga kan mycket väl gå til Schweiz i stället.

Grimaldi blir inte yngre och borde ge upp drömmen en NHL-återkomst för att dominera i SHL med sina 168 cm istället. Gaudette börjar bli i den åldern när ger upp NHL och istället kliver över pölen för att dominera som förstecenter i Brynäs.

Smejkal bör också kunna landa ett kontrakt i Schweiz, men jag inbillar mig att han gillade Sverige och håller med Peja att man bör gå all in här om möjligheten finns.

Yetman och Laavainen (vill både Björk och Söderström hem så behöver vi inte värva Laavainen) i Mora är uppenbarligen alldeles för bra för HA och bör ges chansen högre upp på ettårskontrakt. Theocharidis kan bli vår nye Gunderson, jag lovar.

Sandström bör vara sugen på att komma hem nu. Han har gnuggat AHL i många år, med några sporadiska NHL-gästspel. Han har tjänat sina pengar och Philly kommer givetvis inte att gå in med Ersson/Sandström som målvaktspar nästa säsong. Alnefelt är i bra ålder och känns inte som en omöjlig hemvändare efter att ha vaktat båsdörren i AHL i tre säsonger. Lägger in en brasklapp för att Strauss Mann kanske vill tillbaka till Sverige och hitta formen igen och utmana Sandström om förstaspaden om Alnefelt vill fortsätta kriga i AHL. Ignatjew kan också han vara ett alternativ (pratades om NHL-spel för honom, men syn på den), om det blir för dyrt med någon av Mann/Alnefelt.

Nu ska jag sätta mig och snickra på en eventuell HA-trupp (mycket roligare än att plugga) ifall det värsta skulle inträffa.

Edit: Glömde länkar.

Mattson: Vi skulle kunna diskutera förslag på ny TV om Brynäs blir kvar…

pjåtor: Då blir det en ny dokumentär nästa vår:
Hur Brynäs med 13 SM-guld blev ett mellanmjölkslag i Allsvenskan.
Kommer på en bio nära dig!

Bratwursten : Hur som helst var det bra att vi knep tre poäng och lät Clara få lite välbehövlig vila. Den avgörande matchen lär väl bli holmgången på Hovet mot AIK på söndag, så då vill vi ha en fräsch Clara i målet.

Edit: Även Hugo Hävelid är skadad nu efter en smäll ikväll, så DIF har nu en oerfaren Lidö och en ojämn Andrén att välja på. Inget jag hade velat luta mig mot i ett slutspel direkt.

Det här bör vara möjligt att tappa. Underbar hockeykväll för Brynäs del! Nu kan man somna gott. Väl mött, kamrater!
Uppladdat:

500x0-tabell212.png

nittontolv:Det verkar som att du fick rätt😉
Jared var inte nöjd med att han var så hjulbent..

"Jag är glad att grabbarna satte sex mål. Det var inte starten jag ville ha och måste jobba lite på luckan mellan benen. Det är ett snabbare spel än i Slovakien där jag kommer från. Men jag fick ihop det på slutet ändå. Nu är målet att gå upp i SHL igen, det har de gjort klart hela tiden, sade Jared Coreau i TV4 efter segern."

Gunderson: Allt går verkligen vår väg ikväll resultatmässigt. AIK torskar, SSK tappar poäng mot Almtuna, och nu kommer DIF tappa poäng också.

Anders Berg: ett mål ska han ha..resten är inte så lätta.. Kommer upp stort på flera frilägen...O en jätteräddnibg i tredje...
När backarna skärper sig så kommer han att va en bra värvning...

Bättre klubbteknik än Kvist. Synd att han inte kunde rädda puckar också.

Zappaholic: Coreau har ju faktiskt tagit flera rena frilägen i den här matchen. Larsen är en charmig spelare men man kan också förstå varför han inte fått jättemycket istid under säsongen.

Erat: Jared verkar skitglad iaf. Man får ju lite Lindbäck-vibbar men kanske lite tidigt att döma för hårt.