1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777573 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
nittontolv: Brynäs spelar ju ut Östersunds totalt i första perioden. De försöker backa hem och hålla Brynäs på utsida, men Brynäs skapar massvis med bra lägen.

Två svaga ingripanden av Coreau men det är lite småluriga skott.

Guldtigern: ”han saknar skillsen för att göra mål och passningskvalitet”
Är inte det ganska grundläggande egenskaper i ishockey?

{10491}: Jag följer Brynäs alldeles för dåligt i år för att uttala mig egentligen..

Jag har blivit förbannad nån match och stängt av aviseringen från match, tror det var björklöven senast.

Men jag väntar mest på slutspel, och "förväntar" mig att Brynäs ska gå upp.
För att nästa år sitta där med ångesten igen för att riskera att åka ur igen...

Så detta året är ett återhämtnings år.

Lyssnar på Femtefemman.
Daniel (ljudteknikern) är ju HV.
Hans uppgivenhet inför att HV:s stora risk att behöva kvala igen, är inget jag avundas.

Skulle Brynäs missa, ja då är det så. Solen går upp dagen efter ändå.

Skulle Brynäs gå upp. Så är det en jävla övertalningskampanj på Brynäsare i NA på att komma hem som gäller.
Flera skulle må bra av att starta om och kanske inte komma till NHL igen men Schweiz iaf.

Angående ikväll.
Jag räknar med att nu börjar allvaret att infinna sig.
Dvs att man tar varje match på mer allvar än tidigare, förutom senast mot DIF.
Där man såg vad det gällde.

FORZA BRYNÄS!!!

SaggeBoy: Förhoppningsvis en pigg Kellerher och in stabil Jared. Sen vore de ju kul med en 3-4 mål från Kopacka så han slår rekordet snart.

Jugge: Bottenklass låter lite hårt mot Kvist, är han inte en fullgod kugge för ett lag i mitten eller strax under? Tycker ändå det är kul att man fått se Kvist lyckas med en del fina saker emellanåt.

Säger inte att han är nån superstjärna, men lite cred måste pajken få. Obs, ingen kritik mot dig.

Huss888: Nja, Leo Carlsson var 17 när han debuterade i SHL säsongen 2021/2022 och fyllde 18 i december samma år. Lill-Sunken fyller 17 i juni, så han bör nog spela på J20-nivå lite mer först innan han slussas in i A-laget. Talanger ska inte stressas in i A-laget, det kan sluta illa, även om jag har svårt att tro att Leo S inte skulle klara av det under nästa säsong. Nu är det i varje fall för tidigt, i min mening.

Kul med Kelleher tillbaka. Spännande att leka med laguppställning nu:

Rödin - Larsson - Indrasis
Kelleher - Vesel - Robertsson
Kopacka - Ölund - Tärnström
Kvist - Blomqvist- Scott
Lindblom

Med det laget kan man rulla på 4 kedjor och alltid vara ett hot framåt. Kvist kan gå in och nöta vid boxplay.

Ohlsson och Nordh har gjort en bra första seniorsäsong men vid fullt lag får de gå ned och bära Brynäs J20 mot guldet.

Scrollvarning!!
Inget om hockey men om Gävle.
Jag blev påpulltad en bok av en kompis som skrivits av Roger Skagerlund. ”Mare Balticum III: Gävle har fallit” heter den.
Det är del tre men man behövde tydligen inte läsa de första två.

Är nog mest en bok för stridspittar som gillar att känna igen prylar, vapen och stridsfordon mer än som jag känna igen mig i området,
Det var mest en ryssattack mot just Gävle (i dessa tider) som gjorde den lite otäckt tänkvärd och därför inte helt bortkastad att läsa. Ville därför tipsa. Fanns som ljudbok gratis på bibblan för den som bara vill lyssna också - så gjorde jag. Sebastian Karlsson läser.
Det viktiga i denna fiktiva story - klarar monitor arena sig?

Hursom, som sagt inget med hockey att göra men få ställen som denna där en man utan FB kan nå gävlebor på.
Beklagar utrymmesinskränkningen.

Brynäsgubbe: ”På tal om poänggörande... Varför är det så svårt för spelare att göra poäng i svensk hockey? Palve har snart 60p i den finska ligan. I SHL leder Ty Rattie poängligan med... 40 poäng på 43 matcher? Det är helt otroligt låga siffror. Spelar vi en tråkhockey i Sverige?”

Fortfarande otroligt många spelförstörande moment som tillåts i svensk ishockey, som hakningar, fasthållningar och interference. Lika med backar som ska ”boxa ut”. Oskickliga spelare premieras tyvärr mer i svensk hockey än skickliga spelare.

Får vi bort detta tror jag vi kan få se poängsnitt som närmar sig NHL.

{5647}:

Ja jag tror du har helt rätt i din gissning. Jag tror inte heller att Rödin är en bättre spelare än Ranta eller Woods idag. Modos två bästa forwards kan mycket väl vara bättre än Rödin. Det är inte den diskussionen vi för dock, endaste skälet till jämförelsen var det faktum att bevisa hur korkad Modomilles kommentar var.

Det som många här bliv irriterade över var att Modomille kallade Rödin för dökött.

Jag är helt säker på att det skulle bli ett jävla liv om jag gick in i erat forum och kallade Woods eller Aagard för dökött också. Töntigt, provocerande och idiotiskt beteende.

Jag skulle gärna ha Ranta, Woods och Aagard i Brynäs trupp. Så poängen var aldrig att bråka om att de var dåliga spelare jämfört med Rödin.

Och till dig Modomille:

Hade du ”kritiserat” Rödin istället för att kalla honom dökött så hade du inte skämt ut dig så jävligt.

mk: vilka fans? 🤣

J-S: Den muntergöken har väl knappast haft ett enda positivt inlägg sen kontot registrerades i augusti.
Man undrar ju allvarligt talat hur det är ställt..
Men vi vet ju alla att det är "resultatet efter 60 minuter som gäller".

{10375}: Jag hade förstått dig mer om vi legat fyra och allt sett nattsvart ut.. jag känner inte dig men jag får en uppfattning att du aldrig blir nöjd.. Jag är inte heller nöjd med Gällstedt men det håller inte att byta tränare varje år mitt i säsongen som det sett ut i brynäs..

BIF Kungen: Nybro är kvalificerade för HA, vi var inte tillräckligt bra för SHL. Vi spelar i samma serie, Nybro är erkänt starka hemma.

Man kan tycka vad man vill, men..så är verkligheten. Vi vinner utan att förta oss särskilt mycket, en del saker som oroar, men tabellen ljuger inte heller.

Forsberg 1978: "Oroväckande att vi har fullt upp mot Nybro som har 7 spelare borta!"

Inte ett dugg oroväckande. Nybro är sjukt starka på hemmaplan. Är många lag som förlorat där i vinter, även topp 6-lagen.

Tärnström går från klarhet till klarhet.
Grym på att kontrollera puck, och jobb längs sargerna. Bra förnsjälvförtroendet att han får in poäng också

Samsung: Känns inte särskilt realistiskt att truppen kommer vara helt skadefri under slutspelet. På något sätt måste Brynäs lyckas bygga en fjärdekedja som kan avlasta bättre än fallet varit under säsongen, annars tror jag det blir tufft att vinna tuffa matchserier med förlängningar och så vidare. Om du har över 22 minuter på dina toppforwards under ordinarie matchtid kommer de ju knappt att orka stå på skridskorna i eventuellt förlängningsspel.

Att få in Robertsson var bra. Han är naturligtvis ingen fjärdekedjespelare men det innebär att man kan putta ner Kvist dit. Nordh med Blomqvist och Kvist borde funka. I motsats till många andra forwards kan Nordh sätta in en del tacklingar vilket kommer bli viktigt för att mala ner motståndarna, senast mot Löven körde han över Rahimi rejält vid några tillfällen.

Hittade för övrigt en länk som bekräftar att Rautio är klar som namngiven målvakt. Har inte sett någon postad här än, eller att något rapporterats från GD eller Expressen.

{10375}: Tror nog de flesta här hade vart glad om vi fick Karlström.
Men vi vet fortfarande inte vad han kräver för lön, och vad Almtuna kräver för att släppa han.

Spelar ingen roll hur hungrig jag är, om maten kostar 150kr när jag bara har 100kr.

Handlar inte vad vi/klubben vill ha, utan hur mycket pengar det kostar.

Svensson_62: Marknaden är dödare än förr pga

*KHL-stopp
*NHL har utökat (och verkar ha planer för ett 33:e lag framöver)
*Svag krokurs i f t AHLs löner
*Fler importer tillåts numera i Schweiz
*Dessutom ska Finland återinföra kval så det blir ytterligare dödare framåt

Finns något att tänka på för JA och hans kolleger i hockeysverige
Bra att juniorerna gör succe dock

Huss888: Tycker att Kopacka tar ansvar på ett sätt som inte Dima gjorde. Uppfattar Kopacka lite mer som en lag-kille också. Dimas piruett-slängpuckar saknar man ju inte.
Indrasis har dragit några stycken dock XD

OM vi går upp till SHL så ska Gävle kommun fixa fram statyer av Clara och Kopacka!

Gavve: Clara är kung.. Växt ut till en fantastisk matchvinnare..

Och löven ligger under hemma mot Tingsryd!? Spelar dom på sina matcher? Nån som gör sig pengar på hockeyn?

Svensson_62: Var i Louisiana 2001.
Där fanns en chilisås som skulle vara väldigt stark.
Testade den och det var den..
Kolla in namnet 😄
Uppladdat:

500x0-img2133.jpeg

"Chockbeskedet för Brynäs – stjärnan borta resten av säsongen".

Självklart hoppar man till lite när man läser rubriken i Gefle Dagblad samtidigt som man får lite dåligt samvete över att man andas ut (en aning) när man ser att det gäller SDHL.

Mattson: Dillchips tar över världen!

Landar Alcén både Stevens OCH Karlström så kan dem flesta dysterkvistar sluta spekulera i om Alcén gör allt i sin makt för få Brynäs tbx till SHL.

nittontolv: Helt legendariskt. Ja helt klart ett sjukt lyft för fotbollen, dom var grym.
Stenhårda fighter varje år i skoldm i hockey mot stigslundskolan.
Stigslund hade ju riktigt vass årgång i 84orna, bästa 83an var väl Olle Matsson som senare gjorde några matcher i Brynäs.
84orna för att nämna några som senare gjorde matcher i Brynäs så hade ju dom Jim Engström, slutade spela tidigt pga skador men gjorde matcher i Brynäs i elitserien.
Stefan svanbom som också gjorde nån match i Brynäs sen, även nån j landskamp. Spelade många säsonger i HA.
Jocke Lundström i målet , behöver väl inte nån mer presentation.
Robin Lindqvist som är en riktig legend på lokal nivå typ div 1. Öst in poäng.
Det spelade ju aldrig någon roll på den tiden för vi hade Kristoffer jobs. Han var så sjukt överlägsen. Det är väl en av dom största lokala talanger i jr ålder som har vart så överlägsen som han. Helt otroligt.
Bildade senare en juniorkedja i Brynäs i elitserien tillsammans med Jonas flodberg(som också var sjukt grym i jr ålder) från Sandviken.
Jobs gjorde ju senare ett par fina säsonger i Almtuna i hs , Djurgården var intresserad av han men blev ingenting.
Sen kom en viss Leif Boork till Almtuna och Jobsen fick en helt annan roll än den offensiva från året innan och poängskörden dalade.
Vilka tider.. Jag har själv spelat massor av säsonger med flera av nämda spelare.
Den som egentligen gick längst av alla 83or från Gävle , han vad också grym i jr åldern är ju Adam andersson (senare Masuhr).

Tigerhjärta: Ja, Larsen gör en ok säsong men jag tror klubben hade hoppats att åtminstone en av dessa fyra unga backar skulle slå igenom på allvar.

Det skulle vara intressant att förstå hur Brynäs har jobbat med deras utveckling under säsongen. Lindstein och Johannesson är skickliga men gör hårresande misstag i puckinnehavet nästan varenda match de spelar, Larsens brister är desamma som i omgång#1, Udds första matcher var antagligen hans bästa.

Man skulle vilja se större framsteg för att verkligen känna sig bekväm att satsa vidare på de här spelarna, eller ligger felet hos tränarna som inte förmår att utveckla spelare?

Tycker man ser samma tendens hos Kvist, Ohlsson, Lindblom etc. De är samma spelare nu som i omgång#1.

havre: Jag tycker att den gemensamma nämnaren ofta är galna pucktapp som gör att laget är helt felpositionerat för att kunna försvara i egen zon. Sånt kan man jobba bort ganska enkelt med bättre beslut, kommunikation och ödmjukhet. Tyckte även Almtuna var väldigt kliniska idag när lägena uppstod, både Georgsson och Ekmark är verkligen spännande spelare på allsvensk nivå.

X-Län: Rejält oflyt att ligga under matchen med 3-2 och skjutit åtta skott på mål. Verkligen.

Scott blir fälld, ramlar, fäller en vit spelare och åker för tripping?

{10375}: -"Spelar ingen roll. Vi leder serien så ställ ut vad som helst på isen"

Bara för att du alltid kommenterar efter golvdraget och är missnöjd medgångs så behöver du ju för den delen inte spä på med att visa hur dum du även är på riktigt?

gwl: Det vore bra om han kan få en hockeyallsvensk match nu så han får känna på hur det känns i Brynäsdräkten. Utifall något händer med våra ordinarie målvakter i slutspelet. Tycker i alla fall jag. DIF körde ju med Lidö mot oss trots att de hade målisar friska för att testa han mot bra motstånd.

Alex89: ”Då detta kunde löst sig på att bättre sätt. Man hade kunnat avstyra det hela. Beordrat behandling. Mm. Som arbetsgivare har man ett ansvar. Detta händer enbart i Brynäs!”

Antingen så är du ”John Karlsson” själv och delar dina egna inlägg. Eller så har du inga egna åsikter då du kopierar in det som John skriver rakt av från Twitter.

Jag hoppas för din skull att det är alternativ 1. Vore väldigt märkligt att bara ta andras inlägg & åsikter rakt av.
Uppladdat:

500x0-981971e9-eeff-4478-888a-fdd470fbeeb8.jpeg

LuringZzZ: Måste kännas hopplöst för de 2 första kedjorna att släppa runt på dödköttet i tredje och fjärdekedjan.

Torskar vi kommer Gälla som vanligt stå och säga att detta är åt helvete! Kanske skulle testa att göra något åt skiten i stället 🤔

Dallemas: Benn med kinnvall, kan det vara konceptet för att få Benn att börja spela defensivt igen?
Hoppas verkligen han backar bakåt nu med Kinnvall som går offensivt

Loomis666: Jag var aldrig orolig. Som sagt, inte ens Alcén gör något så dumt som att tar in en skadad målis.

Älskar att en Google translate-översättning räknas som källkritik och domstol härinne.

Har man någon gång använt det själv vet man att det inte är superbra. Det kan lika gärna stå att han haft skadeproblem och dom inte vill chansa på att han går sönder igen.

För ingen tror väl pp riktigt att Alcén värvar en skadad målvakt? Så usel är inte ens han.

{10071}: Jag kan verifiera de han säger cbd olja innehåller INTE!!!!!! ämnet THC och den med THC i den kan man få utskriven av läkare men under en jättestor utredning jag har haft medicinsk marijuana utskrivet pga min PTSD 😎 om någon undrar så googla på cannanone där finns det helt lagligt hasch o gräs, olja att köpa dom har genmanipulerat cannabis så den inte innehåller thc men ger smärtlindring o ångestdämpande effekt och de använder jag men våra myndigheter förbjuder en sträng en dag nästa dag finns en ny sträng av laglig marijuana !!!
Ni kanske inte förstår hur mycket hjälp de ger till oss som har en helvetes värk i lederna plus lite tomtar på loftet som bråkar efter olika trauman så sportnisse har inte fel så prova inte detta ni kommer bara att må illa om ni aldrig har provat såna här droger för när inte tramadol hjälper så finns CBD OLJA 😎🤠🇺🇿🇺🇿

Farsang: Tänkte också på det...
Känns så nära ett rop på hjälp man kan komma att så tydligt skylta med problematiken, som att kröka på väg från match...
Hoppas det löser sig på bästa sätt för alla parter.

Zappaholic: Jag tycker vi alla lämnar lindbäck ifred nu och koncentrerar oss på vägen tillbaka till shl.. Vi har nog problem med det.. mvh

Costanza: I Lindbäcks fall finns även en sjukdomsbild.

X-Län: Varför ska alla drogtestas?

Gavve: I ärlighetens namn är ju dom andra två killarna nominerade enbart pga sin poängskörd. En back för mig är inte enbart poäng. En back har större uppgifter än göra massa poäng. Bertilsson för mig är vad en back ska vara. Inne på många mål framåt, mindre mål bakåt, gör poäng då och då. Stabil och stork*kslugn. Precis som en back ska vara. För mig är Berra årets back i HA, med Kinnvall tätt efter.

+++Clara
+++Robertsson(med tanke på att han är så ny)
++Scott, otroligt fysiskt spel idag)
+Nordh, bra fysiskt spel
++Larsson, visar äntligen lite jävlar anamma
++Kopacka, ingen motivation behövs
++Cukste fortsätter vara vår mest 3:e stabilaste back. Jämn och fin nivå!

Thellen: domarna tittar bara åt ett håll, om man säger så.

Peja: Tacklingen tar ju i huvudet, alla såg det utom den där jävla Daggen och domarna.

Och utvisningen på Udd är fan ren skandal