1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777614 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Forsberg 1978: "Men läs inlägget igen, jag har väl för helvete inte skrivit något om att sparka tränare, är du dum på riktigt?"

Du kanske ska läsa dina inlägg en gång till? Eller tränarna kanske inte ingår i "avgå alla"?
Uppladdat:

500x0-529b654f5529a7a9e84478163ed8afa5.png

Huge:

Mora mer utvilat? De har spelat 3 matcher på 4 dagar

Du har verkligen ingen koll

Forsberg 1978: Sök hjälp så slipper vi skiten?
Vi ska scrolla men inte du? Funny guy..

Ge er, detta är ett hockeyforum

Lemp: Håller med dig kring diskussion kring Tärnström/Blomman.
Blomman bör ersättas rakt av när Scott är åter. Osynlig i 5mot5-spelet och iskall framför mål i PP.
Både Blomman och Kvist uträttar inte mycket just nu, medans Tärnström ändå tar initiativ och försöker få saker gjorda på isen.
I mitt tycke är den spelaren som bör petas sist av dessa tre.

#33: Bar tydligen samma halsskydd som han alltid gjort. Blir intressant o se om han verkligen fälls i slutändan.

Zappaholic: tack till Almtunas arenavärd. Vi fick jobba ostört mellan is och läktare. Har bara lovord till dem.

Skön trepoängare, spelmässigt kan vi bättre.

Peja: Bara att instämma, Blomqvist-kedjan lyckas inte med någonting, oavsett utgångsposition så fastnar dom i defensiv zon. Tycker synd om Tärnström som försöker uträtta något, men som dras ner av sina kedjekamrater match efter match.

Sen att Blomman spelar både powerplay och boxplay är helt bisarrt.

Benn 3 av 3 bra matcher.

Kan man sätta koppel på Lindbäck så han inte ekan lämna målgården?

Malken: Tvekar som de flesta härinne om Lindbäck ibland och vem som borde stå.
Men oavsett, Lindbäck är en sann Brynäsare 🇧🇪 - han är ju en av oss ❤️!! För mig gäller det även när det går mindre bra.
Hoppas verkligen han fortsätter som i onsdags.

willyyoung : GD: ” Positivt är också att såväl Greg Scott som Linus Ölund har börjat åka lite skridskor igen. Prognosen att avvakta över uppehållet ligger kvar.”

bradberry: så sant så! Och även billins som Rafaels skrev.

Men då vill jag peta in Kopacka som körde på Lindbäck på träning så Clara kunde få spela upp sig så rejält och skapa konkursen vi behövt i kassen

Davey85: Tycker Brynäs spelar ganska bra i egen zon, tveksamt om SSK har haft en enda så kallad ”A-chans”.

Larsens skottäck i BP har också varit bra. Kul att han har hittat en roll i laget.

BIF Kungen: RÄTTVIST!

Tigerhjärta: Spännande ikväll. Enligt en del underliggande siffror är SSK ligans bästa lag och Brynäs tvåa.

Båda lagen har haft relativt svagt målvaktsspel enligt siffrorna (typ där man värderar chanser och ställer det i relation till insläppta mål, ”A-chanser” osv).

Brynäs släpper till fler chanser men skapar också mer än SSK, men sammantaget är deras +/- i chansväg alltså bättre.

Var på matchen mot Björklöven, grym match. Om några timmar åker man mot Södertälje för att se matchen live. Har köpt biljetter på Hovet mot AIK också, kul med hockey som 08 då det är lättare att se fler matcher i närområdet. Har sett två matcher i Gavlerinken i år än så länge, blir garanterat fler.

Vill gärna se Clara i kassen ikväll. Benn leverera, Tärnström göra mål, Kasper tacklas och en förbannat bra inställning. Blir säkert utsåld arena.

Anders Berg: Åkte ner vid jul efter 22 omgångar. Vann 17 av 18 matcher. Dackell hade fullständig lekstuga med 2,0 p/match.

Möter SSK i bäst av 5 i final. Hemmaplansfördel… Torsk med 1-3 i matcher…

SSK upp till Elitserien. Brynäs till kvalserien för en ytterligare chans… Vinner den serien och avancerar till SHL…

Samsung: vet inte varför det gick dåligt för han i ett par matcher i slutspelet i fjol året före var han i alla fall suverän hela slutspelet så jag skulle nog inte va så säker på att han har dåligt psyke men vad vet jag? Tycker i alla fall det var en bra å rolig match att titta på där ni definitivt hade det mesta av spelet👍

{10375}: Fast att han har psyket för det, att vara bäst när det gäller visade han inte i förra årets slutspel iallafall.
Han räddade Björklöven i fredags , och över sju matcher där en målvakt behöver stå på huvudet håller oftast inte.
Löven spelarna lär ha känt lika på bussen hem, att de blev räddade av en grym målvakt idag.
En 18åring som saknar rutinen behöver inte vara dumt när det gäller. Lex Markström etc.

J-S: Du glömde att nämna oron över Svedmans mattekunskaper och över Alcen och över nyordningen på parkeringen vid arenan och att KK inte är på plats, att damlaget snor resurser, att massmedia är snabba på att döma BIF när det sker oegentligheter mm.

munkas: Munkas positiv efter en förlust, nu har man sett allt!
Missade stora delar av matchen igår men har förstått det som att specialteams och Vuotilainen var avgörande.
Tråkigt för de för plats att inte få bevittna något mål, men denna match gav hopp inför framtiden trots förlust!

bradberry: Rödin missar bland annat två fantastiska lägen där han kommer fri i fart mot målvakten. När man missar såna chanser är det svårt att haka upp sig på att målvakten var oskymd. Johan Larssons chans i slutet där han elegant rundar Rahimi var också värd ett bättre öde.

Med bättre skärpa och bättre powerplay vinner man den här matchen. 5mot3-spelet var inte bra, där hade man verkligen chansen att ta kommandot i matchen. Samtidigt, även om det inte riktigt fungerade fullt ut, så var det små marginaler. Flera situationer där pucken mycket väl unde ha letat sig in under det PP:et.

Fantastisk match mellan Brynäs å joonas V . Brynäs är klasser bättre än Löven . 38 skott på mål . Skillnaden var deras målvakt . Känner mig nu trygg vilket lag som kommer toppa denna säsong . Å det är inte löven . Tack för underhållningen . Detta var en läropeng å ett fartgupp på resan . .

Gunderson: Nu väntar vi ju in Scott och Ölund och då är vår bredd minst lika bra som Björklöven. Benn kommer bli oerhört nyttig för oss. Syntes tydligt idag.

Tycker inte Björklöven imponerade speciellt mycket.

Kommer fler matcher... grymt av grabbarna att spela så bra som ikväll...

Zzz: Väldigt petig utvisning. De har släppt hur mycket som helst på Löven framför deras kasse.

Peja: Weigel är en jävla råtta…

När vi får in Ölund och Scott har vi tre kedjor som håller.

Älskar Benns första 20. Ordentliga tryckare och fina passningar. Ska bli riktigt kul att följa honom!

Ikväll tar vi 3 pinnar!❤️🖤💛

Tror Larsson kommer vara riktigt taggad idag!

Gavve: gillar backparet med billins och benn något enormt tror de kommer ge mycket lugn för forwards och målvakt när dom är inne och att låta billins spela med benn kan förhoppningsvis ge billins möjligheten att vara ännu mer offensiv, sen hoppas jag på Larsen som sjunde back på grund av hans insatser i boxplay

Gavve: Just det där sista har nog avskräckt många. Märkligt att en så pass välmående svensk klubb som Björklöven värvar någon med den historiken.

Tycker synd om Björn Hellkvist. Fy sjutton.
Nästan så att vi skulle stötta honom med ett tifo.
Det vore verkligen att visa klass och att visa att hälsa och omtanke går före derbyrivalitet.

Stenis: ”jag tror också att timashov hade varit bra med oss i allsvenskan”.

Tycker inte hans ego behövs i denna trupp. En spelare som hade gjort det galant i HA, men rädd att han riskerar att störa gruppdynamiken.

Silfver: skapligt skevt resonemang. Vi hör hemma i HA denna säsong, detta på grund av förra säsongens haveri. Vägen tillbaka har just börjat och det är svårt att få en bättre start än såhär om man ser på det nyktert eller hur? Fan njut eller gråt denna säsong, välj själv.

SuneMangs: Tack att någon säger det. Orkar inte skriva längre, orkar knappt lurka nu. Men stanna, du tillför väldigt mycket!

Klockrent mål

Jugge: Håller på Colorado (har bott och jobbat där under en period för 30 år sedan). Som barn höll jag på Montreal p g a det stod ”Montreal” på Tord Lundströms klubba (visste inte då att han skulle komma att hamna i Detroit så småningom🙂).
Men vad gäller NHL är jag förutom Colorado ganska ”lösaktig”: brukar heja lite på f d Brynäsarnas lag. T ex som nu på Calles (och Börjes 😢) Toronto.

lapad: Det var lite det jag försökte få fram med mitt inlägg. Det är hållningen utåt att målvakterna presterat bra hittills. Men jag tycker man även man kan visa utåt att man har hög kravställning med typ en kommentar som ”Vi förväntar oss mer”. Istället för att säga att vi bara förlorat 2 matcher sen försäsongen drog igång.

SuneMangs: Nu vet man inte vilka alternativ som finns på bordet men jag hade gärna tagit Brodecki i Brynäs. Hellre Wännström, men en till Kelleher-typ som jag tror att Brodecki skulle vara i hockeyallsvenskan vore inte heller helt fel.

Hoppas även den här säsongen medför att Brynäs får stenkoll på de allsvenska spelarna inför nästa silly season. Det finns en del guldkorn i ligan.

Peja: Vilket gör det ännu sjukare att en sån som Rasmus Rudslätt i AIK (som också spelar i Hockeyallsvenskan) får vara med i truppen med en pinne på 9 matcher. Medan Noel Nordh har 6 pinnar på 9 matcher i samma liga. Orimligt i min bok. Trist för Joel, men bra för Brynäs kan man väl sammanfatta det då.

Edit: Jugge tänker lika ser jag. Klok man det där.

Lemp: Lindstein lär f.ö. försvinna till JVM. Lite överraskande att inte Nordh är inkluderad i truppen.

Tigerhjärta: Alcén sa ju vid någon intervju, minns inte vilken, att det hela tiden funnits en plan för 8 backar. Så vi får se vad det tar vägen. Sen ska vi ju alla ha i åtanke att både Berra och Kinnvall är skadebenägna, så många kroppar kommer behövas.

Det ska iaf bli jäkligt spännande att se Benn spela.

mk: Tack :D har väl för mycket tid, eller prioriterar det som är viktigt i livet :)

Med HV i ropet så kollade jag även lite i backspegeln hur vår kära klubb har missköts.

Från och med säsongen 17/18 till och med 22/23, dvs de sex säsonger efter finalen fram till vi åkte ur så har vi alltså haft:

7 huvudtränare
10 målvakter (obs, endast 1:a eller 2:a, ej tf inlånade eller juniorer medräknade)
32 backar
53 forwards

Det är alltså ca 4-5 helt olika fulla lag på sex säsonger, detta under en något bristande ledning (om jag ska vara snäll). Med facit i hand så är det inte märkligt att vi saknat identitet, kontinuiteten är ju minimal.

Nu har jag inte jämfört andra lags omsättning, men kan inte tänka mig att något annat lag har liknande spelaromsättning. Det skulle väl möjligtvis vara HV nu då...

Auchinleck: Sportdirektören reviderade väl Brynäs sätt att spela för några år sedan?

”Brynäs ska spela en teknisk fartfylld hockey. Man ska kunna dra en gubbe”

Dessa bevingade ord är numera inristade i en guldtavla och hänger ovanför entrén på ERP:en.

Peja: "För Brynäs del var det verkligen synd att Bulan flyttade tillbaka norrut av sociala skäl. Det var den överlägset bästa tränarrekryteringen som man gjort de senaste åren och han hade definitivt varit kvar nu om han hade velat, precis som han har blivit i Luleå sedan han flyttade hem."

...Men j*vlar vad tråkig hockey! Den sämsta matchen jag någonsin sett på plats i Gavlerinken var premiären förra året, Brynäs-Luleå. Två lag som spelade i slow motion. Jag hade lika väl kunnat kolla på torkande färg. Lika spännande. Såg Växjö-Timrå på hemresan med Brynäs Stockholm och det var som en annan sport. Skrev någon rad om det på forumet.

Visst är det lite öppna dörrar bakåt i år - men fantastiskt roligt att titta på. Inte så konstigt att publiken kommer. Pengar in till nya spelarköp. Urladdningen i sista perioden mot Djurgården senast var magnifik. Den förmågan att vända matcher kan jag inte minnas att jag sett sedan typ 1977. Njuter!

Kul att kolla på HV. Ser precis ut som Brynäs i SHL dom senaste 5-6 åren.

Såg nu att munkas tyckte samma.

mk: pratade om det med en kompis som håller på Hv igår, visst att man vill vara i högsta ligan. Men båda konstaterade att det verkligen är roligt att se sitt lag vinna mycket matcher, även om det är nere i HA

rafalski: Icke att glömma Tärnström som gör ett väldigt bra defensivt arbete idag!