1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777627 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Lemp: 197cm & 99kg som 20åring. Nästan så han hade tagit plats bredvid skäggiga damen förr i tiden.
Skämt åsido, välkommen Kasper!
Ska bli jäkligt kul att ha en sån bjässe i laget!

Philip Kemp känns väldigt intressant. Han är stor och tung, dessutom rightare i bra ålder (24 år). Han har också ett väldigt fint skott. Lite highlights på han här nere i länken

Brynäs forever 1912: Han skulle väl isåfall vara den enda HA-spelaren som spelar i årets svenska VM-trupp, dessutom som kapten. Så ja han skulle vara en enorm tillgång i Brynäs.

Bra värvning och förlängning. Billiga lösningar med potential, smart. Kvist kommer inte göra underverk men vi behöver ödmjukheten i att vi bygger ett lag och man gör det tränaren önskar. High reward mot slutet, då växer han! Det är en lång säsong och alla kan inte spela 18+ min å få offensiv tek, någon lär skapa tillfällena också.

Silfver: Självklart har Brynäs, som notoriskt bottenlag i SHL de senaste 6 åren, behövt betala högre löner för samma spelare gentemot topplag där det finns chans att vinna något.

Varför ska annars toppspelaren gå till ett bottenlag? Det här gäller så klart etablerade spelare. Alternativet är ju att leta guldkorn bland mer okända spelare, men Brynäs scouting har ju också varit obefintlig så det har inte riktigt funnits som alternativ.

Sen var ju Sundlövs 2:a sejour som SC inget annat än en katastrof där det betalades överpriser till mediokra spelare långt ner i laget. Det tar ju flera år att rätta till lönestrukturen efter ett sådant haveri. Men nu känns det som vi är på rätt väg iaf.

xxx BIF xxx: OK, tack. Så om jag förstår dig rätt är du kritisk till Brynäs kommande ekonomiska resultat, men också att Svedman inte frigjorde ännu mer pengar till värvningar under säsongen. Det är lite rörigt att få ihop det.

Du har en poäng i att Brynäs forwardsuppsättning är aningen liten. Det skulle i så fall vara om Scott, Kelleher och Ronning konkurrerar på samma kant, och Rödin, Kopacka, Nordh och förhoppningsvis ett vasst nyförvärv konkurrerar på den andra kanten. Det kanske vore lite för mycket av det goda bland rightarna, men det skulle verkligen möjliggöra tre sylvassa kedjor.

Lemp: Det vore ju intressant att få veta vilka nominerade Conny ratade till förmån för sig själv.

Valberedningens förslag på ny styrelse.

Conny Jonsson föreslås som ordförande. (den nuvarande ordföranden för valberedningen)

Johan Lindström och Patrik Sjölund som nya ledamöter.

Lemp:

För er som har hockeyabstinens är det Vegas - Dallas strax på TV 10 med William Karlsson i Vegas och en av de hetaste spelarna i NHL just nu Hintz i Dallas.

Brynäs forever 1912: Brynäs gör rätt som kör seniorer i truppen. Finns ingen plats för spännande juniorer om klubben ska vinna Allsvenskan och gå upp. Tråkigt, men så är det. Värva dessutom 2-3 kanoner i januari. Löven kommer att köra stenhårt på detta. De har rutinen och är er största motståndare nästa vår.

Huge:
Det är såna där inlägg som...

Nä, men med din klarsyn... hjälp mig att begripa tvåårsförlängningen i februari!?

mattias - 74: Jag håller med. Tycker vi borde satsat på Ljungkrantz. Han har potential att göra mål på egen hand och det är en sällsynt egenskap. Hade kunnat fungera perfekt som joker i tredje.

Peja: Och där var det officiellt att Ljungkrantz lämnar. Han lämnar för att han behöver mer speltid och en större roll, så det var i grund och botten hans eget val.

xxx BIF xxx: Fast Alcén har sagt att det är två till som ska in utifrån och att bara en av fd juniorerna verkar få try out-kontrakt, så där hade Sasse fel.

Jugge: Jag känner väl lite samma sak. Hade gärna haft kvar Ljungkrantz men kan ju lika gärna vara han som ville ha en större roll än vi kan erbjuda honom. Behöver inte vara så enkelt att vår sportsliga ledning gjort bort sig även om det för en del är bekvämt att direkt dra det kortet.

Silfverkroken: Underlig kommunikation från honom.

Davey85:
En annan sport men Pål Lundin är en brynässupporter, alla kanske inte minns honom men fotbollsmåls.

Gunderson: Skadebekymmer, gammal, hjärtat i jkpg, säkert inte svinbillig. Nä, ingen Önerud.

xxx BIF xxx: Fart är inte allt, kolla Robert Rosén. Visst, Silfverberg är inte samma spelare som lämnade 2012, konstigt vore annat när det gått 11 år i världens tuffaste liga.

Men sitt hockey sense och skott har han fortfarande kvar. Tyckte man såg i matchen mot Finland flera gånger hur smart han rörde sig över isen. Skulle självklart bli en grym förstärkning för Brynäs

Jugge: Ja, med tanke på hur uddlöst det svenska laget är så behövs Järnkrok. Silfverberg spelar smart men i övrigt nja, han har kanske inte åldrats med värdighet.
Men i HA skulle han så klart vara en stjärna.

Lasses sidoförflyttningar i VM får det att se ut som Limpan spelade i slow motion i fjol.
Undrar om Hanson får till det lite under sommaren - vore välkommet.

Svensson_62: märkligt, Järnkrok är ju otroligt användbar och uppskattad och brukar leverera om han får chansen högt upp.

Peja: Luleå får det att fungera hur bra som helst och det är inte pga hamstermiljoner.
Jag förstår inte din "enkla logik". Har vi inte personer som är kompetenta i ledningen spelar det ingen roll om herrlaget har 20 eller 60 miljoner i spelarbudget om man inte klarar av att bygga ett lag på rätt sätt. Det innebär bara att man lastar ännu mer pengar på fel spelare.
Vad kan damlaget ha i spelarbudget? 15-18 spelare, 20-50% behöver jobba för att trygga inkomsten? En stjärna kanske tjänar runt 30 000 i månaden?
Det är i mina ögon en förlorarmentalitet att börja klaga på att damlaget "stjäl" utrymme i budget för herrlaget när det går dåligt. Det hade varit mer klädsamt att städa framför egen dörr först.
Men vi är Brynäs och ska fan klara av att satsa på både dam och herrlag. Att andra lag väljer bort det för mig nästan mer stolt över att vi vågar gå först.

Peja: Så för att bli ett topplag så behöver vi satsa mindre på damlaget? Brynäs kommer då helt plötsligt få in kompetenta ledare och spelare i herrlaget för det har vi inte haft kapital till pga damlaget? Eller vad är det du försöker säga?
Utan damlaget så hade klubben anställt en erfaren sportchef istället för att kuppa in en novis vid årsmötet?

xxx BIF xxx: jag undrar en sak, efter Torontos uttåg snackas det bara om Nylander brödernas återkomst, varför inte Silverberg och Järnkrok, någon som vet varför inte Calle är aktuell, tacksam för svar

Lemp: Skulle gärna se Brodecki i Brynäs. Tror han skulle kunna göra 15+ mål i Hockeyallsvenskan och spela ett kreativt spel, lite som Woods gjort i Modo de senaste åren. Tror det finns utrymme för en till "skicklig" forward, men därefter måste man ha in fysik.

Brodecki verkar ganska sugen. JA verkar ha varit i kontakt med agenten åtminstone.

SuneMangs: Dom skriver "enligt rykten" , hur kan då dom veta att det verkligen är så? Det enda dom gör är att sprida ytterligare rykten. Säger man inget konkret vad det handlar om kan man hålla tyst tycker jag.

Det är exakt samma gäng som håller på hela tiden, och nu dessutom skapat en gemensam "Brynästwitter" för att nå ut till en större skara med deras skitsnack och smutskastning av individer.

Davey85: Även om intentionen är god så är jag skeptiskt till att en spelare helt plötsligt kan bli en ”elak jävel”. Tänker att det till stor del sitter i personligheten från början.

Jugge: håller helt med, sklenickas ”tacklingar” när motståndarna fick göra ofrivilliga volter var också en fröjd för ögat att se 🤩

SuneMangs: hugo haas är en riktigt intressant målvakt, kommer till jobbet varje dag, otroligt noggran och vann säkert 10-20matcher åt vallentuna iår och var deras i särklass bästa spelare. Helt rätt ålder. Ryktas dock vara nära aik.

Varken Kokman eller Östlund är ju direkt unga, om det nu är en yngre hungrig målvakt Brynäs söker. Backen Axel Andersson ser ju intressant ut på papper.

Herre P: Menade inte att låta skrytsam. Kan man inte avvara pengar så är det respekt i sig!!!!!
Ville bara vända mig till de som kan att avvara - om det så bara är 10 kr.
Känn ingen press om pengarna inte finns. Det är kärva tider nu.

Brynäs forever 1912: Bryggman tycker jag var bra i Redhawks, verkar inte ha gjort bort sig i pelicans heller. Apropå powerforward...

dabif: "Man kan definiera idioti på att göra samma sak om igen och förvänta sig annat resultat. Det är precis vad man gör enligt min åsikt."

Enligt min åsikt resonerar du jävligt konstigt.
Om laget nu fått behålla en revanschsugen och med HA-mått mätt väldigt kompetent ryggrad och där Gällstedt dessutom kommer att praktisera ett helt annat spelsätt jämfört med vad Manner gjorde och i en liga med betydligt fler och sämre lag än i SHL, så fattar jag inte hur du på allvar påstår att vi nu kan förvänta oss att se samma spel och resultat som förra säsongen?

Bara det faktum att du på allvar hävdar att Malmö minsann bara var ett lag för övre halvan i HA och som vi enkelt borde ha städat av i 4 raka, är enligt MIN åsikt en väldigt märklig och okunnig bedömning.

"Vad pekar på att våra stjärnor med så fina Brynäshjärtan agerar annorlunda i år?"

Väldigt många saker.

Dom är väldigt revanschsugna.
Dom håller lika hög klass som förra säsongen och får möta lite enklare motstånd.
Dom får sällskap (hittills) av ett gäng kompetenta transatlanter som känner ligan och har presterat bra där, och det "kommer mera" på spelarfronten (Silfverberg?)
Dom slipper styrspelet under Manner, vilket gör att dom kommer att agera helt annorlunda på isen den här säsongen.

Så med ovanstående förutsättningar i åtanke, vad pekar på och talar för att våra lojala och för HA mer eller mindre överkvalificerade stjärnor kommer att göra lika dåligt ifrån sig som förra säsongen?

I princip ingenting....

Tigerhjärta: Helt rätt, ny tränare, andra backar, nytt spelsystem, kommer bli helt perfekt för Lindbäck. Även vara fulltränad. Kan inte bli nått annat än succe.

SuneMangs: Du får nog läsa ikapp. Sen på ett par bollar nu ;)

JohnnyBotox: Personligen så tycker jag det är synd. Ser framför mig att det kan bli det som får oss att falla i en nervig final.

Hade hellre sett Gudlevskis men framförallt Dansk eller JJ. Jag förutsätter att man kollat med både Dansk och JJ först och att dessa inte är aktuella nu när man väljer att gå på Lindbäck.

När valet nu är gjort så får man helt enkelt stötta beslutet och hoppas och tro att Lindbäck är mer förberedd än någonsin när pucken släpps till hösten. Och att JA prutat så hårt att pengarna kan läggas på ett komplett försvar som ska stå framför honom.

Nu önskas en ung lovande målvakt vid hans sida som kan få sitt genombrott i år.

Staberna för våra juniorer är nu spikade.

Silfverkroken:
Efter årsskiftet och innan Jussi kom in:
SVS: 91,39%
GAA: 2,58
Räddningar (snitt): 27,6
Matcher med istid: 10

Efter Jussi kom in:
SVS: 87,13%
GAA: 3,8
Räddningar (snitt): 22
Matcher med istid: 4

Peja:
Statistik Anders Lindbäck säsongen 22/23.
Före årsskiftet:
SVS: 88,5%
GAA: 2,73
Räddningar (snitt): 19,8
Matcher med istid: 21

Efter årsskiftet:
SVS: 90,32%
GAA: 2,89
Räddningar (snitt): 26
Matcher med istid: 14

SuneMangs: Folk tjatar om den där jävla skridskoåkningen, trots det så fick han mer uträttat än typ 90% av Brynäs alla skridskovirtuoser.

Nisse34: Så härligt att bo på västkusten med dessa geografiska placeringar!

sargad: Folk snackar upp Kristianstad men jag vet inte jag. 0-1 borta mot Almtuna i Bilskrot AB Arena när det är -20 ute och ännu kallare inomhus eller Västervik där planen fysiskt är mindre än resten av ligan på nåt jävla vänster och en hemmagjord EPA-tuta ljuder när de gör mål för fjärde gången. Där snackar vi lidande.

Brynäs forever 1912: Jo, har skrivit det här också De lär får bättre lag än DIF. Djurgården får nog flera riktiga ess, men tunnt bakom dessa.

Löven spelar en rätt primitiv hockey. När de forecheckar går de stenhårt, men saknar understöd så man kan kontra. I egen zon är de väldigt aggressiva ett kort tag till de blir stillastående och hamnar i klunga kring målvakten. Deras svaghet är dålig taktik, så bed till hockeygudarna att er ledning hittar motmedel.

För övrigt är Mustonen ytterforward. Att han var center berodde på skador. Weigel lär spela i första eller andra. Passade väldig bra med Schilkey och Pooley så jag har svårt att se att Powell spelar med dem. Olofsson är definitivt center och lär var med Possler och Mustonen i tredje. Er skribent Hedberg gissar nog eller har inte sett Löven i vinter.

Tycker att ni borde plocka in Mannberg till eran fjärdekedja, var grym på att stänga ner motståndarnas toppkedjor i slutspelet.

Egentligen förstår jag inte denna kraftiga hets mot Bulten.
Visst han har inte bettet sig bra men bara för att han tycker en sak så måste väl han få tycka det och inte bli tillsagd vad han får och inte får skriva. Han skrev enligt mig inte något pesonhat mot Lindbäck.

Alla som följer Brynäs noggrant. Vilket jag tror alla här inne gör har förmodligen sett många matcher via Cmore.
En fråga till allihopa. Framför allt moderatorerna.

Tycker ni Lindbäck sett fit och vältränad ut när Wikegård/Sanny är inne i omklädningsrummet och gör efter matchen imterjuv?

Lägg ner Nordkorea stilen ni håller på med. Alla har rätt att få tycka vad dom vill. Så länge det inte är hot, hat eller falska inlägg. Det är min bestämda uppfattning.

Hörs hej!

(Jag är ny här på Hockeysnack. Men jag var bara tvungen att lägga mig i).

Peja:
Men Peja den där regeln blir ju lite löjlig.

Utifrån den får man inte tycka att Alcen är dålig sportchef, för ingen vet hur bakbundna händer han har haft eller hur Svedman styrde honom då laget ramlade ur. Eller att rödin är dålig lagkapten för laget förlorar, då ingen vet hur han lyfter laget i omklädningsrummet eller på annat sätt vid sidan av isen, eller vara kritisk mot enskilda spelare - tex Limpan, för ingen vet hur han mår, tränar o vill utvecklas. Eller som jag - som kan se svagheter hos Johannesson och kelleher för att de är korta o lätta - innan jag sett den spela.
Hur mycket är sakliga åsikter o hur mycket är antagande här inne - ska du slänga fram den där regeln då ska det gälla allt som inte är positivt.
Vad säger att det som skrivs i en artikel är hela sanningen, eller hur den ska tolkas för att vara rätttolkad?

Det blir som sagt lite löjligt att slänga fram den regeln bara sådär då det Bulten skriver om Limpan är inget värre än du själv skrivit om Alcen.

Bulten: Haha, helvete vad du är patetisk. Om du läser båda mina och Pejas inlägg så är vi knappast nöjda. Men man kan uttrycka sig på olika sätt, du förpestar mest forumet och gör så att personer med sunda åsikter håller sig borta härifrån pga ovanstående…

Och nämn det inte ”mitt kära Brynäs”, för det har du uppenbarligen inget..