1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777668 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: ” Har fått info om att Kangas hela tiden inte ville ha varken Erika eller Johan som SC. Det sa han men fick inget gehör. Och valde att sluta. ”

Kangas har ju själv sagt att han ville fortsätta, det var valberedningen som menade att hans roll i Brynäs inte gick ihop tidsmässigt med hans civila karriär. Så det stämmer inte..

Pettisbif: I dessa tunga tider hade nog ledarstaben haft stor nytta av en mer senior SC/GM som agerat bollplank och "tagit smällar" i media. Det är väl aningen tveksamt om Alcén och Grahm klarar av den biten. Jag tycker det är illavarslande att dessa ungtuppar är helt osynliga när laget går dåligt, det är snudd på att någon borde ringa Missing People och be dom skicka ut ett sökteam efter Alcén och Grahm,... Däremot har framförallt Grahm varit väldigt duktig på att synas när det gått bra. Man kan inte bara vara en ledare i medgång, det är i motgång som ledarna behöver kliva fram.

{7981}:
Han har spelat under all kritik Palve hittills.
Ligan är bra mycket starkare och bättre i år. Då syns Palves misstag tydligare.
Han är inte bra alls just nu. Bättre satsa på Scott som center och ta in Ljungen/Nordh från start som vill nått och vet sina begränsningar.
Har blivit tokig på Palve i exakt varje match då han blivit av med pucken i riktigt kniviga lägen.
Han är bra men just nu är han inte bättre än Rödin faktiskt.
Då är han utanför dom 2 första kedjorna. Och får spela med Olesen som också är i katastrofal form. Plus Eklind som mest är en bra 4e kedje spelare.

Det jag stör mig mest på är nog endå Alcén som haft en sinnessjuk överto till våra forwards.
Han surra om att Olesen och Eklind trots allt gjorde 10 mål vardera ifjol. Och att han tror dom ihop med Ölund kommer göra fler mål.
Dessutom tror han och tränarna att Kvist, Ljungen och Birger helt plötsligt ska bli shl mässiga.... helt jävla sjukt ju.
Dom har under 3 hela säsonger inte visat nånting på Shl nivå. Och nu när denna säsong är så pass stark som den är är det ett fatalt misstag av Alcén.
Nästan i alla matcher hittills har hela 4e kedjan blivit petade helt i den sista perioden. Vilket tyder på att övriga 9 forwards får slita enormt mycket. Speciellt om det blir PP eller BP i sista perren.
Kasst coachat egentligen men det största misstaget är gjort av Alcén som inte gett Manner bästa förutsättningar.
Han visar tydligt att ingen i 4e platsar. Förutom Strömgren vissa matcher.

Har sagt det tidigt in på sillyn. Alcén borde INTE gått så hårt på ett så dyrt målvaltspar och förlängt med Hedberg som har 120k + utan satsat på Lindbäck och typ Myrenberg/Dichow typ liknande målis.
Satsar på en swag back som typ Riikola.
Plus sett till att ha en 4e kedja som är shl mässiga och som tränarna tror på under en hel match. Det är pinsamt dåligt agerat av Alcén. Shl är nog hela världens näst bästa liga. Vad har han fått för hjärnsläpp?!

Kommer inga nya in denna vecka (2st) och att Manner och övriga tränare ser till att peta dom som petas ska så kommer vi ligga sist nästa veckas slut också.

Nu tar jag semester från HS och Brynäs matcher.
Har sålt mina biljetter till Ove matchen.
Och kommer bojkotta båda matcherna i helgen.

Varför ska jag sätta min fot i shls sämsta arena vad gäller upplevelse och stämning.

Ni ska förtjäna publik Brynäs. Se er själva i spegeln och gör rätt från och med nu!

Men för fan
Här var det begravnings stämmning. För fan det har gått 5 matcher ta det lite lungt. Brynäs har ett bra lag det tar ett tag innan man får ihop det ni har en tränare som tagit os och 2 vm guld... Brynäs kommer sluta top 6. Efter leksand så klart men ändå top 6.

"Nä nu jävlar ska alcen och svedman få höra hur arg jag är aaaaaaaargh"
Uppladdat:

500x0-sloth.jpg

Honken72: Eller en hårding som PA? Manner har fortsatt mitt förtroende

Anders Berg: Sämsta SHL starten på många år, de lutar åt kval redan.

{8399}: Malmö kommer göra 2-3 snabba mål inom 4 minuter i 3:e, matchen slutar 7-5 till Malmö

Jag har biljett till Molins hyllningsmatch. Efter det ska jag ta en funderare på att man ska göra slut med Brynäs efter 30 år. Jag orkar fan inte mer, man blir bara besviken match efter match. Mår fan piss av att se detta lag uppträda som dom oftast gör.

{8399}: Manner ska sluta vara en mysgubbe. In i omklädningsrum, slå näven i bordet och ställ fucking krav på divorna.

Pettisbif: Hur i helvete kan Friman vara finsk landslagsspelare eller blir man så dålig med Brynäströjan på!?

Davey85: ” Får vi se Dima, Palve och Rödda steppa upp idag?”

Dima får gärna ha lika mycket show som han hade förra säsongen mot Malmö, då var han fenomenal!

Manner har enligt gd hållt möte om lagmoral och liknande idag, ett försök att gjuta mod i laget.

Får vi se Dima, Palve och Rödda steppa upp idag?

Mattson: Brynäs är väl alltid högre i publikligan och budgetligan än i tabellen? Det är klubbledningen som har varit inkompetent de senaste årena.

Gameday... ångest

Tgl: Tror du hade varit mer besviken i somras om Alcén hade värvat Suomela istället för Björninen och Friman. Björninens och Frimans kvalitéer/meriter trumfar Suomela rätt rejält.
Det är lätt att vara efterklok och påstå att Alcén värvat fel nu när det sett ut som det gjort.

Herre P: Absolut inte men ibland sitter problemet inte hos spelaren utan hos tränaren. Hellqvist är ingen ängel direkt.

MrCarla: Det handlar inte om vad man tycker om Rödin. Jag försvarar inte hans spel den senaste tiden. Även jag tycker att han varit minst sagt undermålig, men att skriva det öppet på sociala medier är fegt.
Rödin är fullt medveten att han underpresterat, det behövs ingen omogen 15-åring att påpeka detta..

Fråga Adam Pettersson vad han tycker om HA. 5 poäng på 2,5 matcher än så länge ;)

Blå grottan: Jag förstår inte hur ledningen och Alcén i synnerhet kan gå in i säsongen utan några utpräglade målskyttar. Rödin verkar ju helt under isen och har inte presterat i närheten av hans dominanta tid sedan han kom tillbaka. Scott är ingen målskytt, Larsson är ingen målskytt.

VEM var tänkt att faktiskt leda målskyttet? När vi dessutom har all information som krävs från tidigare säsonger för att kunna dra slutsatsen att den nuvarande laguppställningen är otillräcklig.

Känns som vanligt med Brynäs. Ingen proaktivitet, bara massa plåster och panikåtgärder.

Aaaa: Gissa vilken den enda spelaren i brynäs som ligger på plus i +/-. Inte helt oväntat att det är nr90, David Sklenicka

Tänkte skriva av mig några mer allmänna funderingar om säsongen så här långt. Jag ingår inte i dödgrävarfalangen på forumet, men jag är väldigt bekymrad över vad jag sett så här långt. Jo, jag vet att "it's a long season and you gotta trust it", som de säger i Bull Durham, men ändå...

Vi har en starkare trupp den här säsongen än vi hade förra säsongen; det har kommit in flera tunga namn, framför allt på backsidan. Men det vi ska jämföra oss med är inte förra truppen utan andra lags trupper, och vi är relativt sett svagare i år än förra säsongen. Alla lag har förstärkt ordentligt och i flera fall smartare än vi gjort.

Vi kommer alltså inte att ha några lätta matcher den här säsongen. Vår produktivitet är låg, och trots att vi har två riktigt bra målvakter läcker vi bakåt som ett såll. Vi har svårt att ta oss ur egen zon, och som någon påpekade verkar backar och forwards inte kugga i särskilt bra. Bärande spelare som Rödin, Palve, Dima och Björnen ser oväntat bleka ut. På plussidan har vi ett bra tränarteam och några få utropstecken i truppen. Strömgren, Eklind, Ölund och Scott har överraskat positivt.

Jovisst, vi kan värva in en sniper, men det tar 4-5 matcher innan de lärt sig spelsystemet. Jag är alltså väldigt rädd för att vi ska få ännu en lindansarsäsong.

Bra period i mardrömsarenan.
Lindbäck visar klass!

Sklenička, herregud vad bra han är!
Johannesson fortsätter vara riktigt bra.

Bertilsson stark och tuff.
Kinnvall gör väldigt många saker rätt med pucken och är kylig.

Friman en jäkel att vara svår att komma förbi. Stark längs sargen.
Hedberg spelar smart och hittar bra lösningar.

Bergman spelat för lite.

Rödin, återigen en dum utvisning! Dock ska han ha med sig en 2a på Växjö. Men antar att det kommer en snabb utvisning för Växjö nu i andra.
Larsson bra igen men kan bättre.
Scott resolut i sitt spel och helt ok men kan bättre.

Dima har varit rätt pigg tycker jag. Snart kommer målet.
Björninen har varit väldigt bra i deff zon. Bra i BP och ett fint pass till målet.
Ölund något osynligare än tidigare matcher.

Eklind har varit bra hittills. Stark på pucken och orädd. Bra i BP.
Palve, vill mer än gärna ha pucken och bygga upp ett anfall. Snart lossnar det. Jag är inte orolig.
Olesen helt okej. Något blek.

Strömgren är jävligt bra på att få fast pucken i anfallszon och är en jävlig på att forchecka.
Birger har man inte sett mycket.
Kvist okej perre. Vill vara mer delaktig i år ser det ut som.

Fortsätt såhär Bryppe.
Tror vi kommer få ett relativt snabbt PP i andra och kommer göra 2-0 av Scott.

Forestonepearl : Dags att vår kapten får en uppsträckning. Samma slöa utvisningar match efter match... Dessutom solklara varje gång.

{Peja/ModoErika & Pettis/Örebrotjejer:
Match ikväll. Nu vänder vi blad!!!
Uppladdat:

500x0-0afd1220-a061-4431-8f52-ba1f069026a3.jpeg

Pettisbif: Med tanke på att Kinnvall-Sklenicka-Scott-Larsson-Rödin satte 2 PP-mål senast tycker jag att de har gjort sig förtjänta av att kallas för PP#1. Bara en person som är mästare i diverse minnestekniker kan komma ihåg den senaste gången när Palve ingick i en PP-formation som gjorde 2 mål i en match.

Det finns ingen häxjakt på Palve, men jag tycker att han likt flera andra tilltänkta spetsspelare har varit för dålig under säsongsinledningen. I motsats till t.ex Rödin har det inneburit att han sjunkit i kedjehierarkin och när powerplay äntligen fungerade senast var det utan Palve - spelaren som man har byggt powerplay runt det senaste året.

Sen har Brynäs konsekvent haft ligans sämsta powerplay så länge man har öst istid över Palve i rollen till vänster, så det går inte att kalla någonting kring det för "färskvara". Däremot vet vi ju att Palve kan bättre än vad han har visat hittills 22/23.

Forestonepearl : Fattar inte hur man gör en ny kommentar så svarar här först. Jag hade SÅ många (stöddiga) DIFare i skolan så jag utvecklade en policy som jag spridit till mina barn och alla andra mottagliga, att hålla på alla som möter djurgården 😃
Men vad jag vill säga/fråga är att när det pratas om fair play mm inom idrotten, varför går inte denna Rissanen (?) in efter att de tydliga bilderna på att han är sist på pucken till domarna och säger det? Skulle ju spara massa tid och öka förtroendet, eller?…

Alltså, hur länge ska folk grotta i detta? Brynäs har vidtagit åtgärder och vi får lita på att dessa flickor lärt sig en läxa. Punkt slut! Kan vi gå vidare nu?

Lesky: fattar inte varför åldern spelar roll. Är man 16-17 år så fattar man att detta är totalt efterblivet. Annars ska man inte hålla på med lagidrott.

Är så otroligt glad över våra backar just nu. När hade vi senast så många backar som var så bra med pucken?

Johannesson, Sklenicka och Kinnvall är alla grymma! Hedberg tycker jag har börjat bra också. Friman och Bertilsson är stabila.

Jan Grismöbel: All reklam är bra reklam :-) Tycker Brynäs skött ärendet på ett bra sätt. 2 respektive 4 veckors avstängning känns rimligt.

Pettisbif: Dom är gamla nog å veta vad som är rätt å fel . Dom pissar på märket. Arbetsgivaren lagkamrater sponsorer å supportrar . Enda rätta är, skicka tbx dom till gnällbältet

{7981}:
Bra, då kan vi släppa drevet där. Föreningen har koll på situation och får lösa det.

RIKTIGT SKÖNT med vinst igår!!! Välförtjänt, spelmässigt är jag villig att säga att vi den större delen av matchen faktiskt pissar på dem. Hoppas målskyttet kommer igång lite snart, som många nämner så har vi ju sparkapital i ett antal spelare!
En sån här match bör sluta kanske 4-1.

Är folket nöjda med uppställningen som den är(sett till den trupp vi har)?
Eller vill vi se ändring i formationerna trots vinst?

Jag ser gärna att man provar att köra likadant igen, känns som Manners stil dessutom.
Allt gott mina vänner! Nu ska jag se om matchen.

{7981}: Alltså, det finns ju inget man kan resonera om. Sånt ska inte tolereras i en förening som Brynäs. Tjejerna får väl lära sig den hårda vägen. Livets skola.

Lite ironiskt att Brynäs skriver ut på sin Facebook precis "på med halsduken" SDHL hemmapremiär. Bra timing skribent, bra timing..

Fofi : Ja, hade det varit spelare i herrlaget hade jag viljat se dem lämna föreningen. Så detsamma bör gälla för damerna i min bok.

Svensson_62: det stämmer. Men förstår tvekan, det är urbota korkat.
Visst, håll på Örebro i SHL, för all del. Men skylta inte med det när du är ”anställd” av motståndaren och för i helvete, peka inte finger åt dom som förhoppningsvis ska betala din lön vad det lider.
Sätt er på sittplats eller titta på TVn hemma.

Rumpelstiltskin: kinnvall är ju magisk i PP. Enda svagheten just nu i första PP är när Rödin får tag i pucken och ska tänka 3sek innan han gör något...

Zappaholic: Många bra insatser ikväll, Scott, Larsson, Kinnvall och som alltid Sklenicka. Vill även lyfta fram fjärdekedja som gjorde det riktigt bra.
Palve, Rödin och Dima har det tungt men där finns sparkapital.
Jävligt skön och rättvis seger!

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Seklets mest rättvisa mål!

Ska väl för helvete vara 2+2min?

Wilhelmsson: Hela Hockeysverige är eniga, men enögda Luleåfans står på sig: ”Han ramlade”

Men Luleå var bättre denna match, synd bara att ni försvarar en sån spelare.

{8399}: rödin hade 5 mål på 3 matcher då. Nu har han 1 assist.
När han väl kommer igång igen så kommer vi börja plocka segrar.
Tyvärr hänger mycket på Rödin återigen då vi saknar det sista nyförvärvet...

Pettisbif: Till nått annat. Är de fler än jag som noterat att dem flesta lag vi möter använder sig av viss screeni g när dem går i våran zon dvs puckföraren går in zonen och droppar pucken för att sedan gå rakt mot och på våran back så att deras fw som får pucken kan gå mot mål. Har sett detta flera ggr i alla 3 matcher vi spelat medans jag inte noterat att Brynäs gör dsm.
En annan sak jag stör mig på är att vi otaliga ggr varje match spelar pucken i uppspelsfasen på en stillastående fw som bara skarvar ner pucken å sen hinner vi aldrig chacka fast den.

xxx BIF xxx:
Snälla nån du kan inte jämföra Kellman med en sån som Johan Larsson. Det är ruggigt orättvist.
Kellman hade endast spelat 1 säsong hos oss.
Han hann inte rota sig och vad jag vet med säkerhet ville han till Sverige och dom nedre regionerna. Närmare familjen och släkt/vänner. Vilket är fullt förståeligt.
Det är som att säga att varför vände inte Micke Samuelsson "hem" efter NHL... Eller varför inte Tony Mårtensson.
Ja du hör ju själv. Kellman var bra hos oss men hann aldrig bli lika starkt förknippad med Brynäs som Johan Larsson!

Det var som när jag visste att om Dahlén vänder hemåt så finns det bara Timrå för hans del. Spelar absolut ingen roll hur mycket deg Luleå eller FBK slantar upp. Han kommer aldrig spela i en annan dress än Röd/Vit.
Precis som inte Silver, Järnkrok eller Bäckström skulle gå till nån annan klubb än Brynäs.

Utan att ta ut något i förskott, men jag estimerar att Brynäs åtminstone har en bra chans på första 3-poängar'n för säsongen imorgon.

Pettisbif: skulle komma ut ur ett brinnande halmbock huvud. Vore fan coolt
2022 lär man väl kunna fejka nå sånt.
Ska ju vara nått som förknippas med Gävle helt klart.
Tigern borde vara en bock.
Borde heta Brynäs Bockens eller nå sånt istället för en tiger som egentligen inte har något med Brynäs att göra.
Klingar jävligt illa jag vet men nått sånt.
Typ nån snubbe som står med pilbåge och drar en pil på en stor bock som börjar brinna och då kommer Brynäs ut samtigt som nån lirare går lös på sin saxofon eller trumpet eller vad fan det nu är, och river av solo refrängen från black Jacks - sista dansen 😅😅😂😂🔥🔥🔥 jag menar hur svårt kan det va 🙏💯🥰🥰🌟🌟🌟

DET HÄR!
Jag med många andra ser att PP inte fungerar, inte i någon av formationerna. Vi sitter och svär över hur Rödin och Palve drar ner på tempot, utan någon som helst indikation på förändring.
Det är viktigt att komma ihåg, att hur frustrerade vi är blir på dessa individer så är det i grund och botten coachernas fel, inte spelarnas. Det är Mikko, Pajen, och Kalles fel och ingen annans.
PP skall vara precis lika systematiskt och strukturerat som i 5mot5, inte en fri lek där vi bara placerar våra 5 bästa spelare och hoppas på det bästa.
I årets SHL kommer specialteams vara viktigare än någonsin. Ett bra PP kontra ett dåligt PP kan göra skillnad på 3-4 placeringar när vi summerar säsongen.
Tillsammans med att hitta bättre kemi i formationerna så SKA specialteams vara coachernas högsta prioritet just nu.
Uppladdat:

500x0-abc7b199-bcab-4b7c-988a-02dcb5068ca4.jpeg

Peja:
Hoppas Manner gör om litegrann iaf och framför allt i PP spelet. Det funkar inte att ha Dima och Rödin till höger och framför allt inte Palve till vänster.
Vad ser han inte...!? Funkade inte på hela fjolåret och inte i nån match i år försäsong inkluderat.

Såhär mot Örebro vad jag hoppas och tror:
Lindbäck (Vehviläinen)

Dags för Limpan att visa vilken klass målis han är.

Sklenička - Johannesson
Bertilsson - Kinnvall
Friman - Hedberg
Bergman

Johannesson spelade bäst när han fick Sklenička som partner. Berra och Jonte passar nog bäst ihop. Kan Berra foka på defensiven och Jonte på offensiven.
Hedberg har gjort 2 bra matcher ihop med Friman. Bergman avlastning i framför allt BP.

Rödin - Larsson - Scott
Palve - Björninen - Timashov
Olesen - Ölund - Eklind
Strömgren - Birgersson - Kvist

Rödin och Scott kommer tyvärr inte splittras så länge Manner och Scott finns i klubben. Det är min känsla. In med shls bästa tvåvägs center med dom och då kanske vi får oss en bra ledande kedja.
Palve och Dima har haft bra kemi. Sätt defensiva Björninen med knoll och tott. Som även har ledaregenskaper att ryta i om dom spelar nonchalant.
Tredje orörd i och med att den varit den bästa kedjan.
Fjärde var vår bästa line mot Luleå. Dumt att röra den då.

PP:
Sklenička - Point
Kinnvall - Vänster
Larsson - Höger
Rödin - Runt mål
Björninen - Framför kassen

Johannesson - Point
Scott - Vänster
Palve - Höger
Timashov - Runt mål
Ölund - Framför kassen

BP:
Bertilsson - Bergman/Larsson - Björninen
Friman - Sklenička/Scott - Ölund
Extra:
Hedberg/Eklind - Kvist

Sportnisse: ”Problemet kommer att bli Björninen. Riskerat att bli året flopp i SHL!”

Jag synar. Hur mycket vill du betta?