1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777668 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Silfverkroken: Verkar som att vår läcka har hamnat i Luleå😅

Jugge: Dock är ju Dal Colle bara 26 år. En eller ett par riktigt bra säsonger i SHL och NHL-klubbarna kommer vara intresserade igen. Borde finnas en enorm revanschlusta hos honom kan jag tycka.

#33: Fast med oprövade amerikaner finns det ju ändå en chans att det blir bra. Med Danielsson vet vi ungefär vad vi får, men det får vi är någon som förra året tyvärr inte längre höll på den här nivån och han lär ju knappast blivit bättre utan en ordentlig försäsong. Beprövat behöver inte alltid vara något positivt.

Luddf: ” vem tar Brynäs?”

Efter att ha läst namnen så har vi en liten chans på Del Colle om inte Färjestad, Luleå, örebro eller Växjö vill ha honom.
Annars verkar kopplingen på övriga spelare på listan ganska stark till olika SHL-lag. Dock inte Brynäs.
De avslutar artikeln med att skriva att Brynäs får nog sikta in sig på något skadat överblivet gods när giganterna har plockat sitt.

Luddf: Precis! Jag själv skrev detta inlägg den 9:e juni 😅
”Ska bli väldigt intressant att se hur Växjös senaste förvärv Joachim Blichfeld klarar av SHL-kostymen.
Hur en spelare som ENDAST lever på sitt målskytte, klarar av det defensiva och taktiska i SHL.
Helt OTROLIGT hur man kan åstadkomma 45poäng men samtidigt hamna på -47 i ”+- statistiken”!
Har man någonsin sett något liknande?!
Jag tror på flopp, vad tror ni?”

Blir nog ett besök i ERP 22/10...första matchen live sedan jag flyttade från Gävle. 😁

bradberry: Jag tycker det är svårt. Tom Bissett var ju t.ex väldigt involverad i t 2 SM-guld men spelade bara 6 säsonger i klubben. Honken gjorde väl 8 säsonger i A-laget, det är egentligen inte så stor skillnad mot Bissetts 6 och då skulle jag påstå att Bissett hann uträtta mer.

En äldre herre jag pratade med menade att Conny SIlfverberg borde vara given. Det är hans favorit genom alla tider.

En bubblare framöver är ju Ryan Gunderson. Han har gjort 6 riktigt bra säsonger och vunnit SM-guld. Om han skulle avrunda karriären med flera starka säsonger i Brynäs så skulle han kunna segla upp som en kandidat i framtiden, men då krävs det ju att han återvänder.

CatoCensorn: Tycker man ska ha i åtanke att det finns olika coachingfilosofier. Manner sysslar inte med en särskilt aktiv coaching och bygger spelarna långsiktigt genom förtroende. Det innebär exempelvis att Ljungkrantz spelade sista bytet i andra perioden mot Leksand och att Bergman & Hedberg bildade backpar i matchens sista byte mot Skellefteå. Ingen aktiv matchcoach hade coachat på det sättet.

Det finns väl egentligen inget rätt eller fel med vilken filosofi en coach praktiserar. Jag tycker inte det är så konstigt att man kan ha andra preferenser än den coachen som har Brynäs för dagen. Om ett år kanske en coach med helt annan filosofi coachar samma Brynässpelare, och då kanske det är förespråkarna av Manners typ av coaching som är kritiska till coachingen.. Betyder det att båda alltid coachar rätt eller alltid fel? Nej.

Berge: Tycker inte Örebro imponerar som lag, men de har många skickliga spelare i alla delar av isen. Spelare som kan avgöra jämna tillställningar med fina prestationer, oavsett om det gäller fantastiska målvaktsräddningar eller briljanta offensiva nummer. Man vet aldrig vart man har Örebro, vad som helst kan hända när man möter dom, känner jag.

Sen är det roligt att se Leo Carlsson, jag misstänker att han kan gå riktigt högt i draften och kanske rent av ta en tröja i NHL redan nästa säsong. Man får passa på och njuta av supertalanger den korta tiden som de befinner sig på svenska isar.

Blå grottan: Nu kanske vi sett olika matcher men de målchanser Eklind fått (och bränt) har han ju i stort sett skapat på egen hand. Minst hälften är ju dessutom i boxplay. Det blir ju svårt att få honom att sluta skapa chanser åt sig och ge dem till Strömgren…
En helt annan sak om andra sätter upp en i lägen och man konsekvent bränner dem. På den bogen kan jag hålla med om att Strömgren borde få chansen istället för Olesen för att se vad det kan ge.

Berge: Är det så ”jävla” mycket borta?
Efter åtta matcher har ni spelat fyra borta och efter de första 12 kommer ni ha spelat 6 borta ?

Låter överkomligt

Räven: Jag börjar tvivla på att Alcen landar någonting och jag misstänker att vi får köra på med det vi har. Jag är dessutom helt ok vid den tanken, jag tror på dem vi har i laget och stöttar dem fullt ut faktiskt.
Sen någonting positivt, vi har ett publiksnitt på 6751 personer 👍

Silfverkroken: Såg både Kaut och Heponiemi i MODO. Både var ju klasspelare, trots unga åldrar, men Kaut kändes klart vassare i min bok i alla fall. Det var å andra sidan några år sedan nu, båda skulle nog kunna vara producerande spelare i SHL. Säkert har båda utvecklats och vuxit till sig lite sedan MODO-tiden. Att Manner känner Heponiemi väl är också en fördel, om Brynäs värvar honom vet man vad man får.

Om Lucas Carlsson lämnar Nordamerika, så ska han givetvis till Brynäs. Jag tycker att det saknas en klassback och Kinnvall har ju sin jädra skadehistorik... Har dock inte sett Lucas tillräckligt mycket på senare år för att kunna bedöma hur bra han är. Kan det rent av vara så att han håller Sklenicka-klass nu?

Oves tröja kom upp i taket tillslut 😃

{10023}: Det var inte spriten herregud. Jag har bett om ursäkt, gå vidare.

SWEATT: Det finns väl för fan mer än 20 olika mustascher... ruggigt opassande att lägga upp en bild på Hitler här på HS.
Men spriten tog väl över....ingen skräll att den lades upp av Axle. Som för det mesta är rätt oskön.

bradberry: Vad är det för sopor som skriver i den blaskan? Lämnar dom över spakarna till praktikanter när solen gått ner? Mycket nöjd över långhelg med två hemmavinster laddar man nu för 50 mil hem i morgon. Forza Brynäs!!!

Gunderson: som sagt släktmiddag: men lyckades se de två sista perioderna via mobilen. Sk ”social kompetens”😂😂😂 middag och match samtidigt.

Inte samma sak givetvis, och man får ju inte samma fokus, överblick och missar detaljer.

Någon detaljanalys på spelar-nivå omöjlig..

MEN: det jag såg var in i helvetet bra, säsongens bästa match. Vi slår serieledarna. Aggressivt, påslagna, kamp om pucken, offervilja. Spelar vi så här jämt, kanske omöjligt, men oftare åtminstone så är vi topp sex. Men som Brynäsare vi är ska vi inte sväva iväg och jinxa för mycket.

Dessutom hyllning till en av smurfarna, välförtjänt.

Stort grattis 🥂 till oss och en jävla skål 🥃 till er alla🥰💯

Sweet dreams från middags-(coach)soffan😂😂😂

Jag håller definitivt inte med att Friman är seg och usel,en stabil back
Skönt med en vinst till nu ska Brynäs bara spöa Örebro nästa

Vi blir hårt åtgångna av domarna hemma. Regelrätta mål döms bort och får sen ändras (Örebro), idag är utvisningsfördelningen helt galen av domarna. Vi har också återigen problem med att utnyttja våra målchanser.

Det positiva: Vi vinner rättvist, bättre laget, särskilt i 5mot5. Flera spetsar börjar vakna. Mål i pp, bara ett mål insläppt. Och Kung Ove hyllas och får sin seger.

Härligt.

Spacebb:

...Och det kanske roligaste av allt, laget verkar ha "kommit ihop" och ha väldigt roligt tillsammans. Man får som betraktare intrycket att känslan i laget är "ingenting är omöjligt". Det kan bära långt... "Snacket" inom laget efter Malmömatchen verkar ha varit en nyckel. ...Och Sklenička ska väl vara kvar i första backparet. Eller...

Visar vi den här viljan och moralen som dessa två matcher på slutet så är inte jag ett dugg orolig.

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Domarjävel! Solklar holding the stick

Silfverkroken: Eklind gör ju så otroligt mycket rätt förutom vid avgörande avslut och pass. Frustrerande.

{9684}: Kan inte begripa hur Brynäs fick 4 utvisningar i andra och Skellefteå bara 1. Bisarr fördelning sett till händelserna.

lapad: vi har dålig publik som inte sätter press på domarna.

Jävla hordomare, offra bergman å skicka in han för å sänka fler zebror!

Vad är det för RYGGSÄCKSHOCKEY?! Vad håller domarna på med just nu?

Va fan e de för idiot som dömer

Nivån här inne ibland alltså.
Ett fel man inte vet vad det beror på och man ska börja sparka folk 😂

lapad: Jag sitter framför TV-soffan med tårar i ögonen. Kan bara föreställa mig hur det är för er som är på plats.

Ove Molin❤️❤️❤️

Mattson: Har bara en sak att säga till alla brynäs fans om ni har en chans att se matchen live i morgon gör det om inte annat för att se en av SHLs bästa backar David Sklenicka vilken klass värvning blir lika imponerad varje match av honom.

Mattson: imorgon måste det vara militärisk disciplin i försvarsspelet samt inga onödiga utvisningar som igår, helst ingen. Möller är het nu i början på säsongen.
Det vore skönt om det kunde lossna för 1a kedjan imorgon, typ Rödin sätt 1-0 efter 4 min in i 1a perioden

Huge: Nu är det väl inte bara BIF kungen som har ifrågasatt coachingen..utan även s.k andra experter som har erfarenhet av att va tränare osv c more studion igår osv..
Som jag skrev Sandlin var en fantastisk tränare men att coacha ett lag var inte hans starkaste sida. Inget konstigt i det.
Jag tror att Manner ser sig själv i spegeln efter varje match träning om vad man kunde ha gjort annorlunda osv...Självreflektion. Tex att han efter många om o men flyttade ut Palve till en ytter...Bra!
Självklart sitter inte han och läser i detta forumet om vad vi alla coacher härinne tycker men är övertygad om att han ser på matcherna och reflekterar vad han skulle ha gjort och ibland kan det ju MR Huge vara så att det är samma tankar Manner har som flera av oss härinne också har...om laget, coaching osv...

Avsluta högt: ”Vi kan inte räkna med fyra mål i matcherna på styrningar och myror från blå. ”

Jag förstår vad du menar men tänker samtidigt precis tvärtom. Det är ingen slump att dessa styrningar och ”myror från blå” blir just mål.
Våra backar som Sklenicka, Kinnvall & Johannesson har en otroligt förmåga att få igenom puckarna, samtidigt som vi värvat spelare som är riktigt bra framför kassen i Larsson & Björninen.
Detta är något vi verkligen bör fortsätta trycka på. Det gäller att utnyttja dessa styrkor. Lätta handledare från blå med trafik framför kassen BÖR vara Brynäs signum iår! Laget är som skapt för den typen av hockey!

Tycker det är märkligt att Limpan hyllas som han gör ikväll. Hans insats blandar och ger. Släpper för mycket returer... Men nu ska vi vara glada åt det här! Jag tror dessutom han kommer höja sig under säsongens gång… Men jag är inte helt nöjd med det jag ser. Inte ens idag…

BIF Kungen: Dom flesta spelar bra idag! Riktigt skönt att tvåla dit lillebror!

Men vi kan väl förfaan inte matcha Hedberg som vi gör idag?!

Aja, ska inte gnälla, ska leva på denna glädje så länge det varar.

Trevlig helg Brynäsbröder och systrar🖤💛❤️

Tycker ni inledde matchen otroligt bra. Ni spelade ut Leksand stora delar av perioden. Sedan vände domarna tyvärr momentumet med några otroligt dåliga domslut. Hoppas ni kör över åsnebrottaren Hellkvists lag ikväll!

Game day !

Sportnisse: Jag tycker faktiskt inte det är så konstigt att en sportchef kommer med politikersvar. Det är hans sätt att säga ”ingen kommentar” och han visar förtroende för våra grabbar utåt, vilket är bra.

Fattar att man som frustrerad supporter kanske vill höra nåt annat men hans jobb är att bygga laget, inte att lugna oss, det får Mikko stå för.

Nu fyller vi rinken imorn!!!

xxx BIF xxx: Fast handlar det om att hitta rätt kemi i konstellationerna eller om att sätta Palve där han ”förtjänar”? Tänk ett varv till…😜

Det enda som jag kan konstatera som sofftyckare
Är att Brynäs behöver gå back to the blueprint och verkligen se till så att defensiven sitter och täppa igen läckor i egen zon. Nu rann ju siffrorna iväg lite mot Malmö kanske. Men om man släpper in 3,66 mål i snitt så blir det svårt att vinna matcher ifall Brynäs behöver göra fler mål än så.
Målvakterna och utespelarna behöver ha en god kommunikation och känna tillit till varandra.
Det känns som det inte "bara" är målvakternas fel till en svag inledning. Utespelarna behöver hjälpa till och underlätta mer för målvakterna.

BP skulle också behöva höjas från knappt 70% till ca 80% plus minus ett par %
Sen när detta är fixat kan man ju lägga fokus på offensiven. Det börjar bakifrån, det är min övertygelse.

Med detta sagt så tror jag att Leksand blir utan poäng på torsdag.
Detta baserar jag på att ifall Brynäs kan komma upp i samma nivå hemma som mot Örebro, då finns det en god chans på vinst. För i mitt tycke så genomförde Brynäs en riktigt jäkla bra insats då :)

Ta nu inte detta som att jag tycker att det är frid och fröjd med Brynäs spel. För det gör jag verkligen inte. Bara för att jag tror att Brynäs kan slå Leksand.
Det finns mycket som behöver justeras, samt en spetskompetens behöver ansluta inom närtid.

Over and Out.
Forza Brynäs 🖤💛❤️

{8399}: absolut! Tycker att det är bra att ha en kapten som visar känslor. Kunde bli tokig på Andersén som i en periodpaus med 3-0 i baken kunde le och skoja. Då föredrar jag en grinig kapten. Men jag tycker sällan att laget tar denna grinighet och vänder till ett jävlar anamma, snarare tycker jag det blir uppgivet.
Sedan kan absolut jag inte avgöra om det beror på en grinig Rödin eller om det är något annat. Men slutsatsen jag förenklat gör är att Rödin varit kapten under de år Brynäs uppfört sig på detta sätt, trots att truppen och ledarna bytts ut.
Jag hoppas dock att jag har fel. Men jag tror att många resonerar som jag.

Auchinleck: bradberry : Jag litar mer på vad en tränare som Manner tycker om han som ledare än ett gäng idioter på hockeysnack.

Angående Rödin. Jag känner inte honom personligen men det måste ändå vara tillåtet att diskutera hans ledaregenskaper, eller bristen på dem.

Under åren har man fått sig en bild av honom genom sättet han agerar på isen, i båset, i intervjuer, osv. Jag tror absolut han älskar Brynäs men jag tror inte han sprider bra energi i laget på sättet han hanterar motgång.

Har sett honom slå med klubban i isen på ett dramatiskt sätt när Brynäs släppt in mål trots att han var sist i hemjobbet, stå och ge korta, ganska dryga svar efter ytterligare en förnedring, ta utvisningar i ren frustration - tyvärr kan listan på karaktärsdrag som man inte vill se hos en kapten göras ganska lång.

Jämför till exempel med Blake Wheeler när Laine gjorde självmål:
youtu.be/F7nEs6OgC5g?t=57

Kan ni någonsin föreställa er Rödin göra så? Eller bara något så grundläggande som att peppa laget i båset?

Istället har vi:
youtu.be/tczVLJTvyi8

Huge: intervjun med Manner ute på GD/AB. Sansade och vettiga svar.

Peja: Det är väldigt märkligt att man inte har en närvarande målvaktstränare vid bortamatcher. Det luktar även denna gång kompis kontrakt. Honken har varit väldigt duktig målvakt och har säkert mycket kompetens men med tanken på att laget spelar i den högsta ligan bör även en målvaktstränare finnas på bortamatcher.

Jugge: Jag hade ju helt fel, målvaktstränaren måste vara med på matcherna förstås.
Jag hittade denna artikel från 2009 och det handlar om en målvaktstränare i NHL.
Asviktigt att han är med under matcherna faktiskt och är målvaktens extra två ögon.
Detta hade jag ingen aning om.

Jag mailar detta till Alcén också.