1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777920 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Nu är min hockeyabstinens hög.. Säsongen får verkligen dra igång snart!
Får bli att kolla repriser på matcher istället.
Hur många av er ser man i Krakow då? Räkna med mig!

Skrubben: "Jensen hade en skada i slutspelet men jag vet inte om det är hållbart att ha en sån dipp där."

The fuck?

Skrubben: Extremt roligt att lyssna på! Vi är kanske inte så många Brynäsare som är så här nördiga, så tittarantalet lär inte vara högt, men uppskattar verkligen inslaget för egen del. ;-)

Mitt inslag till det som sades: Lagbygget känns mindre ovisst i år. Mycket såklart på grund av färre nyförvärv, vi vet i princip vilken nivå de flesta spelarna kommer ligga på. Tittar man på nyförvärven och poängfacit så var det förvisso spelare med jämnare historik som kom in i fjol (Clark, Zaborsky) men då skulle de ersätta våra bästa spelare också (Rödin, Scott). Vi var mycket mer beroende av att de skulle leverera och hade givetvis mer pengar att lägga.

Ingen förväntade sig att Lindblom och Jensen skulle leverera som de gjorde. Ser potentialen även i år i att Jensen ska hålla samma nivå och att någon mer kliver upp (Ikonen, Ölund, Boqvist...). Vi är med andra ord inte superberoende av att Palushaj och Caporusso ska leverera 30+ poäng. Lägger de sig på en ok nivå så kommer vi ha ett bra lag.

Även tränarvalet gör att det känns mindre ovisst. Det trygga och rätta valet. Tråkigt, ja, om man vill se det så. Men ser inte varför Brynäs ska välja den spännande och vågade vägen, känns som det är något som sämre lag gör för att hoppas på ett lyft. Vi vet att vi har ett bra lag och att vi kan gå hela vägen, ingen anledning till förändring.

Däremot har de mentala förutsättningarna förändrats totalt. Tidigare år har vi frågat oss om vi ska hålla i ett slutspel, det har pratats kvartsfinalspöke. Den där spärren finns inte nu. Framförallt inte i laget. Nu handlar det snarare om - är vi tillräckligt bra för en ny final - och ett guld? Tycker definitivt vi bör ha kapaciteten. Ändå kommer vi slippa favoritskap och har inget större att förlora. Plus förhoppningsvis viss revanschlust att gå in med. Borde vara optimalt.

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Pilen32:
Vet att Ölund inte vill spela winge. Han kommer förmodligen vara vassare än Jensen, så varför ska han vara 2a center?? Sen står det ju inte skrivet i sten att Jensen - Clark ska lira ihop,, Capurosso och Hajen kan mycket väl bli ett giftigt par.

Såhär vill iaf jag ha det:

Sandström renodlad 1a keeper. Tror på ett ordentligt lyft.

Gunderson - Bertilsson seriens bästa par!
Kilström - Carlsson Ett ruggigt intressant par. Där Carlsson kan få lira Tre Kronor.
Fälth - Larsson Elias blir pappa åt Kingen.
Ersson bättre än både Sunk och Marc
(Sunken, Zanetti)

Clark - Ölund - Boqvist Ölund och Boqvist hittar varandra som Järnkrok Silfverberg gjorde. Och Clark kan passa perfekt där.
Palushaj - Jensen - Capurosso Aaron och Luigi hittar varandra fint sen gammalt, Jensen styr passen.
Ikonen - Liljewall - Paille Ikonen och Pajen har grym kemi, där får vi in en av serien mest underskattade centrar i Stoffe.
Blomqvist - Granström - Alcén Ren checking line där Blomman besitter bra med spets.
Asklöf
(Mannberg)

PP1:
Gunderson
Ikonen
Clark
Ölund
Boqvist

PP2:
Larsson
Palushaj
Paille
Jensen
Capurosso

BP forwardspar:
Alcén Blomman
Liljewall Ölund
Paille Granis

modomille: Gunderson är bättre än någonsin på allting förutom att få igenom skott i PP.

På sidan där man beställer seriekort står det nu att etage 3 kommer vara nedstängd vissa matcher kommande säsong. Hoppas det bidrar till en bättre akustik när det är 4000-5000 på läktarna.

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
tjugo8: känner kärleken börjar blossa upp redan. Som jag sagt tidigare. Han kommer bli en favorit i Gävle.

Lesky: jag vart lika glad nu som 98 eller 06.
Det vill säga: innihelvete glad.

VM är VM. Och Sverige är världsmästare 2017, mot dom bästa som kunde ställas på is i Tyskland just då.

Peja: T.o.m Expressens Nyström har blivit varse!
"Och så den bäste av dem alla: Nicklas Bäckström.
Spelgeniet från Gävle som inte fått vinna Stanley Cup - men som nu vunnit sitt andra VM-guld i karriären.
Han har alltid hyllat svensk hockeys stora: Peter Forsberg, Mats Sundin och Henrik Zetterberg.
Nu är Bäckström själv en av dem.
En av svensk hockeys allra största genom tiderna."

Bifbiffen: Jag tar fan hellre lite spännande rykten(fantasier) från Pettis om finfina nyförvärv och drömmer mig bort en stund istället för att få en pungspark i verkligheten i form av ett Röglereject. Helvete vad förlängningarna måste ha kostat!

Sv: CHL - CHAMPIONS HOCKEY LEAGUE
Nu börjar lottningen. Tagga!

Jag antar att ni som skriker högst just nu också var med och skrek högst förra året när Bengtzén värvade Jensen. Just sayin'

Inkazar: Hoppas han även kan bidra framåt. Kan han ligga på ca 0,5p per match så vore det bra. Det känns som att vi konner att bli jobbiga att möta nästa säsong. Hoppas den sista spelaren är en riktig stjärnvärvning. Rödin hade så klart varit drömmen. En hel rödin och laget får den spets de behöver. Kan ju vara så att Bz har en riktig stjärna klar.. Jag litar på Bz och tror vi kan höja oss en snäpp!

Skrubben: Bra att det löste sig med Jesper. Tror att det även kan vara viktigt för näste broder (Adam) att Brynäs erbjuder möjligheter!

Peja: Herrgud vad du förenklar saker och ting.

Sa du samma sak inför säsongen 11/12?
Vi värvade inte en enda spetsspelare den säsongen utan förlitade oss på att ungdomarna skulle ta steg i utvecklingen. Hockey i SHL bygger på att befintliga spelare utvecklas. Det är väl egentligen bara Växjö som vunnit SM-guld med ett ihopvärvat lag senaste 10 åren.

När du skriver att laget inte kommer bli bättre om man inte värvar fler än 2 spetsspelare så tar du för givet att varken kontinuitet eller att våra unga spelares utveckling kommer ha någon effekt på laget kommande säsong. Högst orimliga antaganden om du frågar mig.

Peja: du missar en ganska vesäntlig del Peja. Nästan jämt är det bra med kontinuitet. Lag som får spela länge med varandra blir bättre. HV71 var ett typexempel på detta den här säsongen. Skellefteå har varit det tidigare år.
Vi har bara tappat 1 spelare som vi velat behålla. Nyförvärven är grädde på moset i ett redan bra lag. Får man dom att fungera bättre än vad tappen gjorde, vilket ärligt talat inte är speciellt svårt, så är mycket vunnet.

atilla: Förstår inte varför man väljer att hålla namnet hemligt om man ser han plocka nån? :) Jo för att man ljuger antagligen...

Lite lördagsläsning om historian med Brynäs tröja för den som är intresserad :)

Bifbiffen: Kan du sluta tjata om Sandström. Vi vet vad du tycker. Släpp det och gå vidare.

Dina inlägg börjar gränsa till det maniska.

kennys: Du menar hårt kritiserat av expertisen här på HS, dvs oraklen Anders Berg, ellis och dig själv?

Wesley: Kan någon person förklara vart likheterna finns med 2012? Det är för mig helt obegripligt att påstå att det ens finns små likheter.

2012: Vi tappade 5-6 bärande spelare och var tvungna att till stor del bygga om stommen i laget. Det blev hög spelaromsättning och Sundlöv lyckades generellt sett dåligt med att hitta ersättare.

2017: Vi tappar 1 bärande spelare. Resten av laget är i princip intakt.

Bifbiffen: Du och munkas kan väl gå ihop och kontakta BZ för att berätta hur fel han gör och hur NI ser på saken.
Är säker på att han lyssnar och är beredd att bryta flera kontrakt som ni ifrågasätter.
Jag menar, med den erkänt stora erfarenhet och kunskaper ni båda besitter såsom allmänt respekterade lagbyggare i svenska hockeykretsar, vore BZ dum om han inte lyssnar på era visdomsord.....

Peja: Jo sen är det skillnad på att "tappa" spelare som man vill behålla, annars är det ju mer att man "släpper" spelaren istället.

Peja: Ska vi inte bara säga att vi helt enkelt litar på att Bengtzén vet vad han håller på med? Skulle det gå åt skogen får vi väl kritisera honom då, men vad han gjort med Brynäs sedan han kom in för 3 år sedan talar väl sitt tydliga språk?

Nu låter jag som Huge, men i det här fallet är det faktiskt relevant att resonera som honom. Att du är mörkrädd över att Bengtzén säger att han "har en positiv känsla med ett lag som bara kan bli bättre" får väl stå för dig. Du var lika mörkrädd förra säsongen när han värvade in Rautio och du var övertygad om att vi aldrig skulle gå förbi kvarten med honom mellan stolparna.

Peja: "Brynäs måste ersätta tvillingarna med klasspelare - INTE breddspelare. "

Helt ärligt talat så har tvillingarna i princip varit breddspelare hela säsongen...

Peja: Att Sunken stannade direkt efter guldet var det inget fel på just då. När många spelare lämnade var han en spelare som man ville ha kvar för att åtminstone få lite kontinuitet till säsongen efter. Problemet var att ledarstaben hade en övertro på honom när han blev kapten. Han fick för stor press på sig helt enkelt.

Det groteskt idiotiska beslutet av Sundlöv var att han, några år senare, valde att förlänga Sunkens kontrakt med 3 år när han redan hade ett år kvar på kontraktet. Och detta gjorde Sundlöv några veckor innan han avgick som sportchef. Jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det.

Hade vi lagt mer pengar på en dyrare målvakt förra året så hade vi behövt kompenserat det med billigare utespelare. I värsta fall hade den dyrare målvakten floppat, och vi hade inte ens tagit oss till final. Förra säsongen kan vi inte påverka. Nog om den nu.

Nästa säsongs målvaktspar kan vi antagligen inte heller påverka. Lindbäck vill helst avvakta och spela i NHL eller KHL. Att vänta på ett besked från honom, som skulle kunna bli ett nej tack, hade kunnat bli förrödande för hela laget. Sandström/Rautio är det enda logiska valet, oavsett vad.
Vi får helt enkelt lita på att de utvecklas som tänkt.

3 stjärnforwards i Lindblom, Zaborsky och Johnson har lämnat, samt våran andra center. Där måste pengarna läggas!

Zappaholic: Bara att skratta åt biffen och hans analyser, nu har HV helt plötsligt blivit ett "halvdant" lag där världsmålvakten Söderström ensam bärgade guldet.
Tjatet om 6:e matchen är rent trams.
Med samma spekulativa och bakvända logik kan man också säga att utan Felix storspel hade vi inte överlevt semin och därmed inte ens fått chansen på nåt guld.
De två mål han släppte in i sjätte matchen var dessutom mer oflyt med studsar än några tavlor.
Och som du säger: när allt avgjordes i sudden var det isf en back (Pudas) som "gav" HV guldet, inte nån av våra målvakter.

Huge: Absolut. De flesta lagens målvaktsspel var bättre än Brynäs dito. Lyckligtvis för Brynäs kan utespelarna också påverka matchutgången. Spelmässigt gjorde Brynäs sin bästa säsong på evigheter, klart bättre än 2012. Jag skulle nog gå så långt som att säga att det var den spelmässigt bästa säsongen sedan 1993.
Som sagt, vilken förbättringspotential ser du i laget? Hur ska Brynäs bli bättre? Genom att behålla alla?
Det var precis det tänket som du står för, typ "det gick bra, alltså var alla bra" som gjorde att det höll på att gå åt pipsvängen efter guldet 2012. Det farligaste som finns i framgång är att få en övertro till det egna laget.

Pilen32: Du slår huvudet på spiken där (välkommen till forumet förresten!).

Om vi kör Lindbäck/Rautio nästa säsong så vet vi, mer eller mindre, vilket målvaktsspel vi kommer få. Om vi istället kör Sandström/Rautio så kommer det målvaktsparet vara så pass mycket billigare att vi får råd med ytterligare en spetsspelare, säg Bill Sweatt. Vilken lösning ger mest nytta för laget? Oerhört svårt att veta på förhand. Nästa säsong är förmodligen Sandströms sista i SHL och det är den här säsongen han verkligen ska ta steget till att bli en toppmålvakt i SHL. Skulle han tokfloppa så har vi ändå Rautio som bevisligen höll riktigt bra klass i slutspelet innan sjukdomen.

Bratwursten : Jag tycker inte att Sandström var särskilt mycket bättre 16/17 än 15/16. Det är fortfarande samma ojämna målvakt som tenderar att släppa in långskott och göra tavlor. Och han har inte visat att han är bäst när det gäller heller. Givet att han har mer utveckling i sig, men han kan utvecklas någon annanstans. Hur många SM-guld ska Brynäs riskera att gå miste om för att BZ vägrar värva en toppmålvakt?
Men vi får väl se, det är ju inte spikat än.

munkas: Jepp det absolut största misstaget som Brynäs kan göra nu är att bländas av framgången och ha övertro på de befintliga spelarna. Det behövs en uppgradering mellan stolparna och flera offensiva spetsar. Men vi får väl se var det landar när lagbygget är färdigt.

Ritola stannar i Leksand.

{7981}: En "riktig" storklubb Hmm? Och stadiga 30 poäng jaja det återstår att se ..skönt att dom lämnade den lilla klubben Brynäs 😂

Zzz: Ett skämt att Niklas Arell rankas före Tom Nilsson. Höken borde hålla sig till att enbart avslöja nyförvärv. Själva hockeyn borde han hålla sig ifrån.

Detta visste vi förvisso redan. Men det är ju alltid kul att höra igen.

Pigalle: Jag håller med. Jag måste ändå säga att jag är besviken på Jespers agerande. Färjestad, Frölunda, Skellefteå och nu Hv71 är klubbar han väljer mellan. Vad kan dom erbjuda i speltid som är så mycket mer värt än vad tryggheten med familj och vänner kontra speltid i Brynäs är? Dom är allihopa topplag och kan inte chansa med en oprövad 19 åring i första eller andra lina. Han blir äldre och säkerligen bättre och med det kommer mer ansvar och speltid, självklart. Jag själv tror verkligen inte att några av ovannämnda klubbar kan erbjuda mycket mer än vad vi kan.
Är det inte mer värt att stanna i sin "moderklubb", bli en ikon ala Silfverberg, Lindblom och veta att Brynäs alltid finns kvar när jag väl väljer att vända hem av olika anledningar?
Det här beteendet gör mig illamående.. tyvärr så illamående att jag önskar att han lika gärna kan dra. Känns som han pissar lite på vårat klubbmärke. Tyvärr!

SvennEG: Svårt att se att han kan komma tillbaka till vår förening efter detta. Åka runt och bjuda ut sig till halva serien och sedan dra på sig vår tröja igen i september? Nja, skulle tro att hans inlägg på Instagram, som sedermera ändrades, var ett farväl. Denna historia stinker...

Där dundrade Silfverberg in övertidsmålet! Yes! Vilket slutspel han gör.

Inkazar: Lika avundsjuk som när Modo värvade TJ Hensick?

Inkazar: Frågan är om Brynäs kan få Ritola lite billigare. Han vill väl pendla från sin lya i Dalarna och dessutom komma till ett SHL-lag som flyger så lite som möjligt. Så egentligen är väl Brynäs enda alternativet för honom?
Det är en bra förhandlingssits - för Brynäs.

Sv: Final
tjugo8: Haha. Välkommen i klubben. Blockad jag också. Han gillade inte mina synpunkter tydligen.

Jan Grismöbel: Kämpa BZ! FBK är det värsta jag vet. Boqvist Ölund Asklöf gjorde det riktigt bra. Dessa har potential att växa ytterligare. Unga och mindre skadebenägna än äldre spelare.

honken21: för helve.. släpp inte framtiden til vidriga Fbk . Kämpa BZ

mattiask: Fast hur många mobbare tror du inte det finns på isen i en SM-final? Många mobbare, många mobboffer. Många som är båda delarna. Är det då seriöst att EN går ut i media och drar all uppmärksamhet till sig? Eller borde han lyfta internt som alla andra? Han gör ju sig själv en björntjänst när han går ut i media.

Jan Grismöbel: Nej det finns ju inga utpekanden eller bevis, bara en anklagelse mot en icke-namngiven spelare. Jag är också förvånad över att principen "innocent until proven guilty" tydligen inte gäller här. Väldigt oseriöst att dra massa slutsatser och moralpredika på så vaga grunder.

Davey85: Faaaan vad jag skulle mysa om någon i Brynäs skulle gråta ut i media om hur HV-spelarna har mobbat honom. Typ att Pudas twittrar och berättar att Martin Thörnberg kallat honom "lappjävel" hela finalserien och att han känner sig förtryckt pga sin etnicitet. Då förväntar jag mig att Nyström o co. startar ett drev mot Thörnberg.

Jag har mailat Magnus Nyström och i lugn och saklig ton berättat att jag tycker det är riktigt oproffsig och ful journalistik att vinkla Blomqvist på detta sättet.

Jag meddelade såklart även att jag tänker sluta läsa allt han skriver.

Jag uppmanar andra Brynäsare att göra likadant som jag.