1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777776 inlägg · 7967 ämnen
« · 206588 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Wennman sågar!!
Sylf:Japp! Snacka om klockren krönika och karln är Brynäsare!!!

Sylf: Wennmann har verkligen slgit spiken på huvudet. Exakt så är det ju. Men hur ska man fixa allt, så att man får en fungerade organisation som tar tllvara alla gamla brynäsare som spelar i andra ligor. Så jävla svårt är det faktiskt inte att rinfga till dem någon gång och kolla läget och samtidigt puscha för att de ska komma tillbaka till Brynäs när det tröttnat på ex.vis NHL. Det skulle ju vem som helst av oss här på Hockeysnack fixa, eller... Så då borde väl någon på Brynäs-kansli fixa det......

Bissett: Det är nog den bästa krönika jag läst den här säsongen.Allt han säger stämmer ju till 100 %.Kanske inte att hoppet skulle va ute,man ska ju spela om det.Men att detta är det sämsta laget som nånsin setts är ju sant,laget som spelade kval -96 var ju på håret att vinna SM guld året innan,där fanns en helt annan kapacitet.Han säger ju också att det beror till stor del på bristande organisation,Klockrent !! Att Masken sitter i Leksand och värvar Brynäsare är ju faktiskt helt sjukt.

Wennman sågar!!
Aftonbladets Peter Wennman sågar i dagens Aftonbladet Brynäs vid anklarna!!(Se länktips)

Hoppas att Grabbarna sätter upp det här i omklädningsrummet,snacka om Tändvätska!!

Sv: Säsongen 2003/04
Lilljanne: I Gefle dagblad står det "Som läget är just nu kan Brynäs hamna på minus två miljoner i eget kapital när året är slut"

BIF-FBK
Ja då är det mindre än 14 tim tills man ska iväg o se ännu en förlust...för inte räknar jag och tror på några poäng mot FBK
Men man går och stödjer dem och hoppas....

Sv: Hur ska Brynäs räddas?
Gust: Stefan Persson, den gamle stjärnbacken, har ju lite försänkningar i Borås HC, vad jag förstår. Undrar om han ändå inte beordrat Fokin att sätta sig på tåget till Gävle. Malmö hade väl inte råd, men vi kanske får låna honom gratis, för gamla tiders skull...(hoppas) :-)

BJ: Exakt...du ser ju på nivån hur desperata vi är för tillfället. :-)

Sv: Rädda Brynäs !
Se nu till alla Brynäsare att gå på matchen imorrn och gapa hem tre färska pinnar.

westerlind: Du menar "tough love"?

Chief:

Hmm, jag är beredd att hålla med dig om att han inte är mitt första val som coach. I morgon behöver vi den sorts kärlek som bara Stig Salming kan utstråla.

Jaha då var deadlinen passerad...:(

Huge:

Haha, innovationerna står högt i tak ser jag. ;-)

westerlind: Thomas Di Leva kanske inte är en så bra influens ändå...

Huge: Där sa du något: Nu j-vlar får Brynäs satsa på krig i morgon. Igår försökte de vinna med kärlek.

westerlind: Till i morgon har jag en lång och invecklad hejaramsa, kanske ngt intellektuell, för att få värmlänningarna ur balans:

"En gris, en ko, en Karlsta´bo..... (No offence "BJ", i krig och kärlek är allt tillåtet) ;-))

Sv: Djurgårdens IF-Brynäs IF
lucky luke: Angående Brynäs styrelsemöte så vet jag ärligt talat inte vad du svamlar om. Vitsen med ett möte av denna karaktär är väl just att sondera terrängen och se vilka alternativ och ideer som finns att jobba med. Men du kanske hellre hade sett att man tagit ett förhastat beslut rörande föreningens framtid direkt efter första mötet? Ett beslut som förmodligen dessutom är ett av de viktigaste i klubbens historia. Väldigt begåvat.....
Det kan väl knappast ha undgått styrelse och ledning att det krävs förändringar lite här och där för att få skutan på rätt köl. Detta möte visar väl iaf att processen startat upp, gott så.
Det viktiga är att valberedningen får fram tillräckligt många gångbara alternativ. Med tanke på alla synpunkter enbart här på HS så är jag övertygad om att det inte skall bli några problem.
Allt detta är naturligtvis viktiga saker men det allt överskuggande i dagsläget är ändå att vi måste få igång grabbarna inför ett eventuellt kvalspel. Breaket i höstas och GP:s entré gjorde ju susen. Då fick ju killarna visa vad dom verkligen kan när allt var normalt, långtidsskadorna till trots, nota bene. Ett liknande break
(SHG) och VPL:s medicin, dvs börja om med försvarsspelet, spela enkelt och sikta på 0-0 i första hand, kanske gör susen.
En sista kraftansträngning i morgon mot Löfbergs "sumprunkare",
med 3 pinnar (helst), samtidigt som Rödörnarna trycker dit Rödhökarna och hoppet lever vidare.
Var för övrigt till Globen ikväll och beskådade Malmö´s blivande
motståndare i KS. Skellefteå ngt mer konstruktivt än Hammarby tycker jag, påminde lite om vår spelstil (inte i nuläget, alltså).
Spelande, ngt lättviktiga backar, som fick problem när dom fick press av det ganska tunga Hammarbylaget. Visst blev jag positivt överraskad av spelet, trodde faktiskt att det skulle vara sämre.
Spelkvaliten skiftade dock en hel del under matchen, mkt hakningar som domare Morgan Johansson dock släppte många gånger. Sista 15 minuterna var det dock mycket Hawaii-lir från båda håll, orsak trötthet, helt klart. Ganska bra tempo, dock ej riktigt i ES-klass. Oroa er inte Malmöiter, ni fixar detta....

Jag tycker allvarligt vi ska ta kontakt med Timrå, där har vi säkert mycket att lära. De är ju en guldgruva att ösa ur med sina erfarenheter av motgångar, förtvivlan och hopp i kvalspelets skugga. Och att vägra ge upp.

De kan som tack få lite tips av oss om hur man vinner SM-guld. I varje fall hur man gjorde det på den gamla goda tiden.

spookyMulder: J20 är framtiden! frågan är bara hur de ska lotsas in i a-laget med tanke på att gamlingarna Larsson och Kösa tex inte verkar kunna bli bänkade trots att det ser ut som om de åker skridskor med skydden på...

Joakim Lundström gjorde för övrigt en bra match för Tierp mot Almtuna häromdagen (sista matchen i tierpsdressen), tog 33 av 34 skott enligt UNT.

Tomas HOCKEY: ...det där med bijettpriset och tigrettes låter kanon tycker jag...:-). För övrigt kan meddelas att våra junisari J20 knölat till knätofsen med 6-4 (Jobs tvåmålsskytt)...se där, ett ljus i mörkret...

lucky luke: Så här gör vi :
Betalar 500 kr för varje matchbiljett
Varje person köper 58 korvar och 18 Trocadero
Super oss fulla och lägger hundra lappar i strumpebanden på Tigerettes!
Brynäs laget sjunger upp för Fame Factory ledningen och blir antagna till skolan ,lär sig sjunga och står på torget i Gävle och samlar in pengar!

Då kanske det ordnar sig! Vem vet!!??

Cusken: Kan bara hålla med och tacka för ett mycket bra och (tyvärr) alldeles sant inlägg - jag hoppas att du har mailat det till AB. Tänk om vi kunde få det erkännande Du efterfrågar! Ditt skulle kunna omformuleras som en ny ärlig målsättning och tryckas på programmet istf flosklerna som står där nu - men se på R Hennings "rapport" från styrelsemötet, han rapar floskler!

Hur ska Brynäs räddas?
Med anledning av Arbetarbladets artikel och uppmaning ger jag mina råd.

Först och främst ett erkännande från ledningen att laget är undermåligt Elitserien. Det är alldeles för tunt och kvalitetsfattigt. Erkänn misslyckandet. Erkänn att säsongen 2002/03 är ett sportsligt fiasko men att Brynäs som förening vill vara med och slåss med topplagen framöver.

I matchprogrammen till hemmamatcherna står det fortfarande att Brynäs eftersträvar att leda utvecklingen i Sverige. Det är vad jag skulle kalla för tomma ord. Försök istället motivera sponsorer att deras satsade slantar kommer att förvaltas till något. Inte bara i bra reklamplatser men också i bra spelare och ett bra lag.

Många har figurerat i klubben en lång tid. Inse att deras tid är över. In med nya krafter, nya tankar. I ledningen bl.a. genom en sportchef och på isen genom nya förmågor. Gör en ärlig satsning för att hitta tillbaka till toppen igen. Var tydliga i målsättningen.

Brynäs har själva försatt sig i den här situationen och jag är övertygad säsongen 2002/03 kommer att följas av fler tuffa år. Det tar tid att bygga upp ett storlag igen. Inse det och blicka framåt. Titta på dagens topplag och hur deras organisationer är uppbyggda. Hur har de anpassat sig efter utvecklingen? Jämför Färjestad 1960-80 med Brynäs samma tid. Jämför lagen nu. Ha i åtanke att Färjestad inte hade några fördelar i förväg gentemot Brynäs. T.ex. är Karlstad en mindre stad än Gävle, FBK är bildat efter BIF och ta Brynäs försprång (den oslagbara perioden 1964-80). Brynäs idag är där Färjestad var då - men i en nedåtgående fas.

Lägg arenabygget på is ett tag. Satsa istället på att modernisera laget, klubben och allt vad Brynäs heter. Brynäs är kvar på 1900-talet och det är inte hållbart.

//Cusken

Fem timmar kvar till deadline för övergångar,tror ni det blir nån förstärkning?NOT!!!

SHIT!jag som hade hoppats på typ "Sudden" eller "Foppa"!!*S*

Men tydligen är det två NHL-spelare på gång till ES,enligt Hockeyligan,knappast nån till BIF!Skulle tippa på att MIF är och rycker i nån av dem!!

I morrn är det FBK,vid vinst så har vi faktiskt plusstatistik på dem,men en vinst just nu ganska orealistik!!

lucky luke: Ja, man undrar ju om styrelsen lever i en annan värld än oss andra brynäs-fans. Som flera andra redan skrivit, man mår skit öfr att det går så taskigt för Brynäs.

Säsongen 2003/04
Tycker ni att läget är dystert i år? Då gäller det att ni stålsätter er inför nästa säsong! Det här väntar:

Brynäs går 5 milj kr minus i år. Med ett eget kapital på +2 milj inför den här säsongen betyder det att klubben står på -3 milj inför nästa säsong. Hockeyförbundet kräver att elitserielagen har ett positivt eget kapital. Det betyder att Brynäs nästa budgetår/säsong först måste hämta in underskottet på 3 milj, sen få en budget i balans (dvs göra ett nollresultat för 03/04). För att få budgeten i balans måste kostnaderna ner på samma nivå som intäkterna, dvs 5 milj måste kapas från årets kostnader. Totalt måste alltså kostnaderna minska med 8 milj jmf med årets budget för att undvika ett negativt eget kapital efter 03/04.

5 milj hämtar vi in om vi gör oss av med Ram, Anger, Miettinen och Laitinen. Resterande 3 milj räddar vi genom att dumpa Djoos och Sjödin. Men för att ha råd att fylla platserna efter dom här 6 spelarna måste ytterligare resurser frigöras. Alltså måste nån mer få gå, t.ex. Larsson. Larsson tjänar bra men hans lön ska räcka till 7 nya spelare. Nåt annat än juniorer och medelgoda allsvenskar kan givetvis inte bli aktuellt. (Alla som snackar om värvningar av Påhlsson, Holmqvist mfl kan sluta nu.) Truppen 03/04 kommer i stort sett att bestå av dagens spelare minus dom jag nämnt plus juniorer och hyfsade allsvenskar. Spelare som Nylander och Wågström kommer att bli hörnstenar i lagbygget.

Slutsats: åker inte Brynäs ur i år så gör man det nästa år eller senast året därefter.

Bara två, lika orealistiska, alternativ kan förhindra detta.
1) Nån hockeyintresserad stenrik företagsägare med gävleanknytning tar över Brynäs och plöjer ner 10 milj omgående (modell Percy Nilsson).
2) Företag och organisationer i Gävle och kommunen går äntligen ihop som en man och fördubblar sin ekonomiska satsning på klubben inför nästa säsong. (Ungefär på samma sätt som andra elitseriestäder gör.)

Tomas HOCKEY: Sorry! Dream on!
"Brynäs hade styrelsemöte i går
-Det vi diskuterade var i huvudsak vår organisation och det var många intressanta synpunkter och funderingar, säger ordf R Henning
Roland säger att man kommit en bra bit på vägen, men att man ännu inte har något matnyttigt att gå ut med.
- Som jag sagt tidigare, vi vill inte förhasta något beslut utan nu låter vi det här smälta in till den tolfte februari då vi ska ha ett nytt möte.
-Det finns många bollar i luften, men det är för tidigt att säga något om vare sig det ena eller det andra, säger Roland"

Ovanstående är saxat ur gårdagens AB och ger mig skrämselhicka, har man bara möten för arvodets skull eller?
Fán det brinner i knutarna och "vi vill inte förhasta"!
"en bit på vägen", javisst i utförsbacken! I mina ögon behövs en helt ny styrelse inkl ordf som kan visa lite djävlaranamma.
"många bollar i luften", ta åtminstone ner en!
Jag är förbannad, frustrerad och ledsen hur min klubb sedan 37 år tillbaka misshandlas.
Vi syns på Gavlerinken imorgon och visar åtminstone djävlaranamma från supportrarnas sida - eller hur!!

Sv: BIF-FBK
70 Rodrigues: Låt Lundström spela imorrn!!!!

Jompe: Det är just detta jag menar. Brynäs-ledningen måste förstå verkligheten. Vill eller kan man inte ställa sin ekonomi till rätta inför de kommande licenskraven, då måste man också inse att spel på högsta nivå inte kan bedrivas utan man får hålla till på den serienivå som klubbens pengar är anpassad för. Men att föreningens ansvariga går som handlingsförlamade och nästan dagligen bara konstaterar att "vi har inga pengar" utan att göra nåt åt saken, det är höjden av pinsamt ineffektivt och ovärdigt ledarskap. Tror gubbarna att det ska regna ner pengar från skyn, eller??

Clarence: Jag mår lika dåligt som alla andra här. Hustrun säger att hon kan höra på min röst i telefon om Brynäs vunnit eller förlorat...

Svaret måste vara: varken allsvenskan eller elitseriens bottenskikt. Jag vägrar tro att det är de alternativ vi har. Klubbledningen vill också ha ett vinnarlag i alllsvenskan, tvivla inte på den punkten. Men från och med 2003/4 måste vi ha en balanserad ekonomi annars ryker elitserielicensen; det är den enkla, krassa situation vi är i. Därför måste vi kraftigt öka den ekonomiska basen för klubben.

lucky luke: Håller med dej. Brynäs har i stort sett spelat dåligt sen årsskifter 2000-2001 och jag undrar också varför denna skarpa brytningspunkt ägde rum just då, efter den medvind och i stort framgångsrika period vi hade haft alltifrån senhösten 1998 fram till dess. med bl a ett SM-guld som facit. Gåtfullt, verkligen...

Jompe: Jo, jag menar faktiskt att det skulle vara bättre att spela i ettan och vara ett vinnarlag (för det borde väl ändå BIF bli på den nivån?) än att år ut och år in harva så här planlöst i elitseriens bottenskikt och bara förlora och förlora. Det är bara deprimerande ju, både för oss supporters och, förmodar jag, även för laget självt och spelarna. Och javisst, självklart vill jag också att Brynäs målsättning ska vara elitserien och topp 4. Problemet är ju bara att föreningen och dess ledning själv inte har det målet...

Lundström var båsöppnare redan igår!!!

Jompe: Äntligen nåt positivt i laget! Hoppas Lundström får chansen på plan också.

70 Rodrigues: Klubben får stå sitt eget kast. Den har bakbundit sig själv genom att inte vilja satsa på ett elitvärdigt och proffsigt sätt när det gäller nya spelare och annat. Nu hamnar Brynäs därför i den skärseld som kallas kvalserien. Kul till tusen!

gordo: Om Rönnqvist går in kommer stora delar av FBK att ha ömmande axlar efter matchen. Håller med--detta är goda nyheter. Vad kan gå mer fel än det gjoret hittills? Vad mer kan förloras?

BIF-FBK
Wågström har en ömmande axel. Rönnqvist går in i stället. YES!
Aspen har problem med en skada i handen.
Lundström går in i stället.

Med en extrem defensiv á la matchen borta i LLA kanske det går...
3 poäng!

Sv: Bye Bye Brynes!!
claesw: tips: 1-5 , FBK har häng på absoluta toppen.

Sv: Arbetarbladet försöker rädda Brynäs?
Brynäs kan inte räddas längre(i alla fall inte från kvalserien) Brynäs styrelse samt SK skulle ha gjort någonting för 2 mån sedan när det gäller nyförvärv, för nyförvärv är det enda som gäller nu men tyvärr så lär vi inte få uppleva det.

70 Rodrigues: Inte fan är det så viktigt som om man skulle förlora en nära anhörig men en ständig frustration är det. Jag har i alla fall en förstående Leksing! på mitt jobb som jag kan lätta mitt hjärta för.

Sv: Deadline för övergångar kl 24:00!
70 Rodrigues: 0 värvningar till Brynäs enligt spottkommittén i GD.

Tomas HOCKEY: Precis så är det!

70 Rodrigues: Dom som inte är intresserade av hockey tittar på en som man var dum i huvudet bara för man hänger med huvudet när Brynäs loosar gång på gång! Det tar hårt och därför behöver man skämta bort det ibland som här men ändå ligger det där som en tagg i arslet!

Någon mer än jag som känner att "Life sucks"? Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av den här skiten, folk på jobbet undrar om jag förlorat någon nära anhörig och jag svarar att det nästan känns så.Fan vad jag älskar Brynäs IF, men det känns så förbannat tungt att våran älskade klubb misshandlas på det här viset!!!

gordo: Det hade ju varit snyggt!

70 Rodrigues:
Hammarby och Rögle?

Tomas HOCKEY:
Precis!

gordo: Jag hoppas att det finns så mycket nytänkande i den här klubben så dom kommer på något vettigt vid ``alla`` deras möten!

Fan kom igen nu Brynäs

prosten:
Svar nej!
Har bara den info som förmedlades via radio, TV, swehockey och Hockeysnack förstås!

Skall däremot se matchen i morgon.
Hoppas det blir mycket folk och tre poäng!

Tomas HOCKEY:
Ja, det är just det som är problemet.
Styrelsen ser för tillfället 5.000.000 skäl att det inte är aktuellt med ens topp fyra...

Pratar vi SM-guld krävs det lite mer än så!

« · 206588 · »