1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777993 inlägg · 7967 ämnen
« · 230303 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season
Kingen:

Man ska ha klart för sig att det inte är lätt att vara med i budgivningen på spelare när ingen vet var man spelar nästa år. Masken Carlsson sa ifjol att Leksand var en månad efter alla andra, när kvalserien var färdigspelad och elitserieplatsen var säkrad. Där är Brynäs i år. När man sedan som Brynäs går ut, för vilket år i ordningen???, och säger att man inga pengar har, så blir ju marknaden för spelare än mindre.
Låt oss nu koncentrera allt på kvalserien, det kan behövas.
Gå till Gavlerinken och andra arenor och för att stödja laget och inte bara befinna er här och gnäll.

Huge: Det är inte gnäll...det är bara taskiga nerver!

Bright: Är det inte jobbigt att ständigt vara i trotsåldern?
Jag menar, att alltid vilja ha allt, och helst genast.
Jag tror inte det hjälper att dra dom gamla vanliga gnällvalserna ytterligare något varv. Tjatigt är bara förnamnet....
Inga konkreta ambitioner?
Sportchefsjobbet är på G, att ta första bästa bara för att lugna frusterade HS-skribenter är väl inte så smart direkt.
Innan KS är spelad går det knappast att göra så mkt konkret på spelarsidan.
I gnälligan ligger vi iaf i högsta divisionen skulle jag tro...

Lilljanne: Du har så rätt i ditt resonemang. Det verkar inte bättre än att klubben gärna abdikerar från elithockeyn. Inga konkreta ambitioner och visioner visas upp. Brynäs-ledningen ska heller inte försöka ursäkta sig med att man just i färd med ett kvalspel och därför inte vet vart färdriktningen tar vägen. Det har inte funnits några trovärdiga strategier och mål på flera år ju. Och Gävle som stad med dess näringsliv verkar heller inte tycka att det är hela världen om man i fortsättningen blir en helt vit fläck på den svenska elitidrottskartan. För vad har Gävle mer att komma med när det gäller elitlag i högsta divisionen? Jag kommer i varje fall inte på nånting...

Sv: Kvalserien
Är det någon som har koll på om Brynäslirarna kommer att köra någon mentalträning fram till KS?

Bright: Dom kommer säkert att sitta kvar och spela martyrer tiden ut,det är jag helt övertygad om.Hur ska man dessutom kunna hitta nya spelare när man inte vet om man spelar i ES nästa år förrän den 12 april ? Låter som en gåta för mig.Hoppet står väl till att den nya sportchefen tillträder direkt och börjar se om sitt hus redan från start.Vem det nu blir ? Som det ser ut nu så blir det väl nån lågbudgetvariant typ Lill-Strimma.Dom absolut 2 bästa namnen har tackat nej,vilket är JÄVLIGT synd.Men jag förstår dom,hur ska man kunna tacka ja till ett sånt jobb då man även där,inte vet vilken serie som gäller nästa år.

Bright: Ettan kryper närmare för varje allsvensk klubb som visar elitserieambitioner. Nu senast är det VIK som visar att man vill på elitserietåget. Bäckman som tränare och ev. Kölnproffset Fredrik Nilsson på ingång. I Västerås finns ekonomiska muskler som kan backa upp en satsning. Likadant med hammarby och/eller aik. Händer inget drastiskt med Brynäs ekonomi inom kort lirar vi mot Oskarshamn och Mörrum i "ettan". Jag skulle vilja se en realistisk framtidsplan från dom ansvariga som beskriver hur Brynäs ska överleva och bli ett topplag. Alternativt att man konstaterar att Gävle inte klarar att hålla med ett elitserielag i hockey. Att som nu inte redovisa några ambitioner överhuvudtaget känns som det sämsta alternativet.

Sylf: Eftersom herrar Bäckström o co åtminstone fram till juni månad inte verkar ha nån avsikt att självmant avgå som värvaransvariga, har vi säkert en ny intetsägande vår och försommar att se fram emot när det gäller spelarsatsningar inför nästa säsong. De kommer säkert att kicka ett antal spelare efter kvalet, mycket för att bevisa handlingskraft. Men sen blir det säkert - som vanligt - svårt för dem att ersätta och förstärka laget med bra nyförvärv. Vis av erfarenheten kan man lätt se detta scenario bli verklighet framöver. Så även om tiden blir knapp därefter så måste helt enkelt en ny, offensiv värvarstab tillträda i klubben, som förmår inköpa åtminstone några verkliga kvalitéspelare inför 03-04! Brynäs kan inte hålla på att snåla så här längre och handla en massa osäkra kort via videoupptagningar och annat. Då blir det "ettan" vilket år som helst - även om det skulle råka gå bra i kommande kval!

Sv: J18
High Voltage: Den mannen kan leverera stalltips som ingen annan...

High Voltage: Åtminstonde en match. 12 mars tror jag.

Jag träffade Janne Larsson igår. Jag frågade honom om vad han trodde om hur det skulle gå i kvalserien. - Jag hoppas det går bra, sa han.

Bli det träningsmatcher mot SSK?

J18
Såg just att J18 vann sin serie. Grattis grabbar!!!

Sv: Kval lagen
Jonas: Det tackar vi för. Det är inte helt omöjligt att det blir en resa neröver. Och som jag skrev har jag den största respekt för alla AS lagen. Vi får det inte lätt. Jag får väl önska er lycka till också. Det finns ju en till plats att kämpa om (den ena ska Brynäs ha)

Tor Karlström: Grattis, det är inträde till matchen... Bra, fråga om pris. Jag ska föra den vidare till Kansliet.

Biljetterna till Kvalserien släpps knappast innan man vet datum och motståndare.

Anneli S: Jag ar radd att Lilljanne har ratt. Det var ett svart anfall av Hong Kong-ironi. Det ar darfor jar blir litet bekymrad nar jag ser att Huge aterigen fattat pennan for att komma upp med en laddning dekaler till. Var manne detta sluta? :-))

Det ar ju forstas alldeles for tidigt for att borja ta silly season pa allvar, men jag haller med Bright och Sylf om att det ar viktigt att fylla strategiska platser i kanliset nu sa att vi kan varva de spelare vi vill ha (har som budgeten tillater) och behalla de vi vill behalla. Det ar alltid lika frustrerande att se klubbar som Modo, Leksand och Farjestad halla sig framme for att med god budget kunna gora goda varvningar. De har lagen ligger i stader som ar mindre an Gavle, som har langre till storstadsregionerna och som inte har en storre stab an vi har. Sa vad har de klubbarna som vi saknar? Svar: En vision, ett langsiktigt mal, en strategi, ledande personer som brinner for klubben och for hockeyn. De personer som ska sitta i klubbledningen (styrelsen, sportkommitt'en) maste vara personer som har en tydligt id'e om hur klubbens verksamhet pa alla plan ska forandras. Det haller liksom inte att bara forvalta, business as usual. Elitseriehockey ar en otroligt dynamisk verksamhet, och klubbarna har hela tiden stora utmaningar i form av att bygga en ny och storre ekonomisk bas for sin verksamhet. Med denna bas i ryggen kan man bygga ett starkt lag och en juniorverksamhet som producerar morgondagens A-spelare. De som ska leda var klubb ska ha en tydlig strategi for vad de vill gora, och jag skulle vilja att valberedningen hade en mer oppen process an vad som kanske ar brukligt. Jag ar inte helt okunnig om hur valberedningar ofta arbetar, men i den situation klubben nu befinner sig i tror jag att det hade varit en bra modell for styrelseval om valberedningen i god tid fore arsmotet presenterade kandidaterna till styrelse opch SK och lat dessa personer tala om hur de vill arbeta om de blir valda.

Sv: Kval lagen
Anneli S:
Ni är hjärtligt välkomna till Ängelholm också. Det var några år sedan nu...

Kval lagen
Enligt en väl insatt källa som har sett kval lagen i dagarna, så är Hammarby vår svåraste motståndare. Dom spelar bra sa "personen" och kan ta oss med överaskning. Vi får väl se! Jag vill inte ta ut några segrar i förskott i alla fall!

Bright: Ja vi får väl vänta lite till med att sätta upp Peter F, Markus N, Niklas S, Mattias W ,Daniel & Henrik S, men de kommer nog.

Bright: Jag tror det blir stor omsättning på spelare efter den här säsongen.Nåra lägger av,nåra får inte nytt kontrakt och nåra har helt enkelt tröttnat på att ständigt dansa på slak lina och söker sig en ny klubb.Just det faktum att det är noll ordning i klubben är ett orosmoment.Den nya ledningen måste tillsättas och sportchefen måste snart in på kanslit,plus den kanske viktigaste av dem alla,en marknadschef.Att Johansson söker sig till hemtrakterna är väl inte så konstigt,det gör ju dom flesta med tiden.Att Ram lämnar är väl heller ingen sensation.Däremot måste dom se till att behålla dom som tillför nåt,alla pigga junisar tex.Ny målvakt är också ett måste,där vet jag att det jobbas stenhårt för att få hem Honken och det vore ju inte helt fel.

Tommy Westlund har en fru från Gävle,Tommy tänker för mycket med fel huvud,Tommy FÅR inte flytta tillbaka till Gävle.Så kan det gå när testosteronet flödar Tommy.Lycka till i Leksand,där finns mindre potenciella nya fruar.

LL: Oki fel av mig. Men har inte AIKs hemmamatcher mot Bajen även förlagts till Globen?

Mygel: nix, det stämmer inte. HIF har spelat en match mot AIK i Globen. De övriga två var mot Skellefteå och Boden. Alla tre gångerna berodde arenavalet på att Hovet inte var tillgängligt.

Lilljanne: Även om det var ironiskt så tycker jag att ideèn var bra. Varför skulle inte det gå att genomföra. Jag skulle med glädje köra omkring med en sådan dekal på min bil.

Silly Season
Trots att den här säsongen ju långt ifrån är slut än är det intressant att gå in på Hockeymagasinets transfersajt och kolla läget. Hittills är det nog Modos ev kap som är mest noterbara. Tänk er att kanske få hem spelare som Salomonsson, Påhlsson och Svartvadet. Samtidigt! Daniel Johansson och Jamie Ram är de som finns uppsatta på minussidan för Brynäs del. Än så länge. Det blir säkert fler.

Jompe: Har redan börjat skissa på nästa uppsättning dekaler, att användas efter KS:

"Watch your ass....The Tiger is back" :-)

Tja!
När släpps biljetterna till kvalserien?
Någon som vet?

Glöm inte träningsmatchen Onsdagen den 12 Mars,Brynäs-"tälje".Nedsläpp 19.00.
Är det grattis inträde till den matchen?

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

LL: Bajen har spelat matcherna i Globen då de har mött AIK. Men inte ens dessa derbyn har lyckats fylla Globen, tragiskt.

Ulf Lindgren: jag känner en hel del Hammarbysupportrar och enligt dessa så spelar Hammarby alltid på Hovet om man kan. De matcher som de har spelat i Globen den här säsongen (tre stycken, tror jag att det är) har berott på att Hovet har varit upptaget med konserter, så du kan nog utgå ifrån att matchen Hammarby-Brynäs spelas på Hovet. Jag vet inte om det är sant, men det påstås att Hammarby till och med har skrivit in i sina stadgar att det är Hovet som är hemmaplan och att Globen endast får användas om inte Hovet är tillgänglig.

Anneli S: Jag tror den gode Jompe är ironisk när han snackar om dekalerna. S.k. hongkongironi.

När det gäller Brynäs subventionering av läktarstödet får man nog vara lite försiktig. Föreningen behöver snarare få bidrag än att ge. Men det är klart, om alla "subventionerade" åskådare plöjer ner en tusenlapp under match kan det löna sej. Och kan publikstödet innebära extrapoäng är det alltid lönsamt. Det där är alltid svårt att beräkna.

Jompe: Vill någon verkligen ta tag i det där med dekalerna på allvar? Det vore ju lysande och jag lovar att köpa några stycken på en gång.

Sv: Leksandsstöd
Jompe: Jag tycker också att stödet är jätte bra, men det började också snurra en del frågor i mitt huvud, när jag läste artikeln i GD. Har Wille bjudit in "Stars" eller kom intiativet från "Stars" ? Och när jag läste BSKV;s forum så har tydligen dom också fått en typ av förfrågan/inbjudan av Brynäs/Wille. Inget jag naturligtvis har något emot. Tvärtom! Jag gillar verkligen både Stars och BSKV. Men något jag då undrar över är varför inte tex. BT har fått en liknande inbjudan. Typ. Kom och ät på "vipen" för 100 kr, Vi sponsrar 1000 kronor till varje borta resa osv. Detta låter väl som avundsjuka vilket det inte är, vilket jag starkt vill poängtera. Det är mer en stilla undran jag skulle vilja ha ett svar på.
Ett tips från mig är att alla Brynäsare som vill kämpa för sitt lag nu, går in på BT;S forum och läser om alla ideer som en man vid namn Fahlstedt har. Jag tycker att det är underbart med denna kämparglöd och kommer själv att ställa upp på detta. Kanske är det fler där ute som är intresserade?

Huge: De dar bildekalerna--"Vagra Slutspel" och "Kvalserie - Nu!"--ar ju bara lysande! Snart kommer val "Vagra Vinna", "Stolt att torska" och "Allsvenskan - hela Sveriges liga"...

gripen66: Jag gillar id'en med Leksandsstod. Det ar sant att vi stodde er nar ni var i var situation forra aret. Derbyna mellan Leksand och Brynas tillhor elitseriens hojdpunkter och det var trist att inte ha de derbyna forra sasongen. Sa jag uppskattar ert stod valdigt mycket. Det finns mycket hockeykultur i bade Gavle och Leksand, och det ar bade vettigt och kul att vi staller upp for varandra.

Kingen: Var tjafsar jag om kulturhockey? Jag påpekade bara att supporterkulturen mellan brynäs och leksand skiljer sig avsevärt från aik och djurgården. Både djurgården och aik har haft problem med supporterbråk, både inom hockeyn och fotbollen. Så kallade supportrar som bara är intresserade av att slåss med varandra. Det är inget konstigt i det då stora städer rymmer fler rötägg helt enkelt. Därmed inte sagt att de skulle vara sämre eller ha en sämre hockeykultur.

Ford Prefect: Sluta tjafsa kulturhockey. Hade serierna bestått av kultur hade Degerfors och Helsingborgs IF inte kunnat trilla ur allsvenskan i fotboll. Seriespel är seriespel. Är man inte bättre än att man skulle missa ett kval så är man inte. Solen går upp nästa dag igen.

Huge: Önskar verkligen du fick rätt angående Asplund. Tyvärr är jag inte lika optimistisk. Den "klippa" du talar om är ju dessvärre uppbyggd på ganska bräcklig berggrund, det har ju även vinterns insatser visat när det gäller Asplund. Men visst, det vore jättebra om Johan kunde jobba bort den mentala instabiliteten. Talang och kunnande har han absolut.

Makkan: Är du säker?

Vad jag hört så har Sportklubben dragit sig ur de båda träningsmatcherna? Enligt en person i SSK:forum som brukar ha stenkoll. Jag hoppas dock att han har fel för jag vill verkligen se SSK fler gånger denna säsong.

Ford Prefect: Håller med om att min jämförelse mellan supportrarna haltar en aning. Jag tog AIK och Djurgården som exempel, mest för att det var lättast att åskådliggöra det hela med dessa två antagonister.

Angående Asplund och Ram så har jag en känsla av att Aspen kan bli en klippa i KS och även nästa år, bara han får förtroende och tillåts vara dålig ibland. Lundström tror jag ännu är lite för tunn för ES.

Sv: Målvakt
Bright: Instämmer. Värva en bra målvakt och släpp upp Lundström som andremålis. Ram och Asplund får söka sig nån annanstans, ingen av dem håller måttet.

Ford Prefect: Hur det än blir med de andra målvaktsplatserna tycker jag att Brynäs under nästa säsong i alla fall ska släppa fram Lundström ordentligt. Han kan nog snart vara nummer 1 mellan stolparna.

Från Arbetarbladet

Södertälje och Mora viktiga motståndare för Brynäs

GÄVLE
Brynäs har nu spikat motstånd och datum för träningsmatcher inför kvalserien.
Först ut är Södertälje hemma i Gavlerinken. Två dagar senare står Mora IK för motståndet.

Det har varit en del turer kring Brynäs kommande träningsmatcher.
Till en början var ett dubbelmöte med Södertälje aktuellt, men nu blir det alltså endast en match mot rödtröjorna.

Hårdträning
Onsdag 12 mars, efter en och en halv veckas hårdträning, är det upp till bevis för tigrarna på hemmaplan mot Södertälje.
På fredagen samma vecka åker laget till Mora ishall och får sig lite superallsvenskt motstånd.
- Det är oerhört viktiga matcher för oss för att komma igång ordentligt inför kvalserien, säger Brynäs tränare Gunnar Persson.

Provar nya varianter
Frågan är bara hur viktiga matcherna är för motståndarna.
- Jag tror absolut att de kommer ge bra motstånd. Södertälje kommer säkert att prova lite nya spelare och Mora är nog hungriga, tror Persson.
Även Brynästränaren kommer att vaska om i laget och prova nya varianter inför kvalspelet.

65 Selander: Brynäs kommer att matchas mot SSK under uppehållet 2 ggr. Det skall bli intressant att se vilken laguppställning dom kommer med då!

20 Lindgren: Det jag får förlita mig på just nu är Arbetarbladet där det idag står att våra hjältar matchar enligt:
on 12 mars Brynäs—Södertälje i Gavlerinken
fr 14 mars Mora—Brynäs i Mora Ishall
on 19 mars möter vi Linköping någonstans.
Gunnar Persson kommer att vaska om i laget och prova nya varianter inför kvalspelet.

Lita på Arbetarbladet förresten... Bengt Puckad Persson skriver exempelvis “Det kan alltså bli ett Ångermanlandsderby i kvarten.” Det var vad man kan kalla två fel i en mening. “Det kan alltså bli ett Västernorrlandsderby i semin.” menar Pucken.

Ni som bor i Stockholm... är det så säkert att Bajen väljer Johannesovs Isstadion när man tar emot Brynäs? Hammarby hade ju två av sju hemmamatcher i Globen i SuperAllsvenskan (AIK on 15/1 & Skellefteå fr 31/1) emedan Gnaget dock körde alla sju på Hovet. Kvalserien skulle inte krocka med SM.

QP: Naturligtvis. Är det inte lättare för den där tomten i Linköping med stor plånbok att köpa elitserien rakt av, istället för att köpa alla spelare? Riktigt spännande att de redan gjort klart med Melin och roffar åt sig spelare, och sen får spela i allsvenskan nästa år. :)

Ford Prefect: Tror han redan är "inofficiellt" klar för LHC f.k.d !!

Huge:

Ja, det känns lite avslaget just nu. Jag smyghåller på MoDo och även Timrå, men jag unnar även Frölunda guldet. Är dock lite tveksam på dragkedjan - de övertygade inte när det blev lite tuffare spel i Tre Kronor.

Bright: Oskarshamn har ju annars en väldigt duktig målvakt och det ryktades i inledningen av säsongen att brynäs var ute efter honom till nästa år.

Bright: Men kan Ram vara så mycke billigare ???

Huge: Det går inte att jämföra AIK-Djurgården med Brynäs-Leksand. Det är inte samma kultur och samma mentalitet. Rivalitet finns det mellan Brynäs och Leksand helt klart, men det finns mycket kärlek också. Däremot hatar vi inte varandra. Vissa puckade individer förstås, såna finns det alltid.
Om det blir som ryktet skvallrar om så bör vi ta emot masarna med öppna armar. Det är en stor gest och ett enormt stöd.
Får jag däremot se Per Bjurman på parkeringen så bromsar jag inte...

westerlind: Har tryckt upp två dekaler till bilen: "Vägra Slutspel" samt "Kvalserie - nu!" :-)

65 Selander: Jaha, då är det slutspel - spännande.

jorka: Fredrik Norrena var det ju lite resonemang kring för Brynäs del redan i somras. Men ganska snabbt stod det klart att han var för dyr och fick bättre anbud från Frölunda. Så skulle han lämna VF redan efter den här säsongen så faller nog ett ev intresse från Brynäs på samma sak igen - att man inte har råd att köpa finländaren. Detta återkommande tema har ju visat sig stå Brynäs dyrt nu - att man aldrig har råd att skaffa sig några riktiga klasspelare...

« · 230303 · »